Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730296 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1305 : 29.09.2014, 21:38:16 »
Kun porukka valittaa että ei toimi dumpilla vehkeet niin mikseivät laita bypassia? Eikö se riittävästi suhise kun laittaa paluuputken lähelle ilmanputsaria niin sieltä sitten kummittelee ylimääräiset paineet äänellään?
kyllä mulla on kaikki toiminu ilman pässiä ::)
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa jari288

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • no jos vielä vähän...
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1306 : 29.09.2014, 22:27:13 »
Sen verran vielä kysyä, että kärsiikö tuon neste kierron jättää pois. Onko sillä muuta virkaa kuin veden keitin :D
Joop.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1307 : 30.09.2014, 01:12:32 »
Sen verran vielä kysyä, että kärsiikö tuon neste kierron jättää pois. Onko sillä muuta virkaa kuin veden keitin :D

Kärsii tietysti! Miksiköhän sitä jäähdytysnestetta moottorissa käytetäään!
Ihan tuhrakkeitahan ne ovat!  :uglystupid2:

Ihan aikuisten oikeesti, et voi olla vakavissasi!  :o

kyllä mulla on kaikki toiminu ilman pässiä ::)

Vakio-setillä?  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1308 : 30.09.2014, 01:16:35 »
Sen verran vielä kysyä, että kärsiikö tuon neste kierron jättää pois. Onko sillä muuta virkaa kuin veden keitin :D

Ahtimesta? Jos siitä kyse niin VOI jättää pois, mutta keskiosan lämmöt nousee ja samoin öljynlämmöt = ei hyvä... Miksei niitä paria letkua voi pistää kiinni?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1309 : 30.09.2014, 07:23:52 »
Sen verran vielä kysyä, että kärsiikö tuon neste kierron jättää pois. Onko sillä muuta virkaa kuin veden keitin :D

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12588.0

855_T5R

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1310 : 30.09.2014, 12:33:05 »
Ei mulla neste kiertänyt mitsussa ku ei holsettiin tule vesikiertoa. 940 vaparin alavesiletkun pistin ja tulppasin vesilähdöt ahtiesta

855_T5R

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1311 : 30.09.2014, 12:47:38 »
Kun porukka valittaa että ei toimi dumpilla vehkeet niin mikseivät laita bypassia? Eikö se riittävästi suhise kun laittaa paluuputken lähelle ilmanputsaria niin sieltä sitten kummittelee ylimääräiset paineet äänellään?
kuulemma paremmin toimii mitä lähempänä turboa pässin natsa on imuputkessa. Ite en osaa sanoa mitään ku en ole kokeillut bypassiä. Holsetissa on hyvä saundi ei kaipaa suhinoita enempää  ;D mut mä käytän vakio putsarikoteloa. Mukavan hiljainen

Poissa jari288

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • no jos vielä vähän...
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1312 : 30.09.2014, 13:07:48 »
Tosiaan turbolta tarkotus jättää kierto pois. Mikan tieten luulee että koko koneelta pois :D sen takia mietin tuota neste kierro pois jättöä ku pitäis uudet putket ja banjot hommata,  edellinen omistaja ei antanu mukaan...öljyn lämpö ongelma on ratkaistu erillisellä öljyn lauhuttimella.
Joop.

Poissa jari288

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • no jos vielä vähän...
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1313 : 30.09.2014, 13:20:27 »
Ahtimesta? Jos siitä kyse niin VOI jättää pois, mutta keskiosan lämmöt nousee ja samoin öljynlämmöt = ei hyvä... Miksei niitä paria letkua voi pistää kiinni?

Laittasin kyllä jos ois putket... Ennen oli alkuperäinen garretti ja nyt tuo 15g mitsu, nii niistä ei päikseen osat passaa  :-\
Joop.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1314 : 30.09.2014, 14:01:18 »
Laittasin kyllä jos ois putket... Ennen oli alkuperäinen garretti ja nyt tuo 15g mitsu, nii niistä ei päikseen osat passaa  :-\

Käy teettämässä letkut paikallisesta hydrauliliikkeestä.  ;)

Ne holsetit missä ei oo vesiä on tarkoitettu dieseleihin (niissä kun huomattavasti vähemmän pakolämpöjä).
Ei sillä ettei kestäisi ilmankin, mutta kannattaa sille hieman vaivaa nähdä jos sellainen on.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1315 : 30.09.2014, 17:24:04 »
Ahtimissa jotka on tehty ilman vesikiertoa on usein jäähdytysrivat keskiössä. Vesikierrolle tehdyssä ahtimessa taas näitä ei ole, eli se tarvitsee nestekierron johtamaan lämpöä pois keskiöstä. Eli suotavaa se olisi olla.

Tämä menee vähän samaan sarjaan kuten vaikka kaksoismassavauhtikset, ei sitä todellakaan turhaan ole tehtaalla laitettu vaan aina sille joku syy on. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1316 : 30.09.2014, 19:10:17 »
Tosiaan turbolta tarkotus jättää kierto pois. Mikan tieten luulee että koko koneelta pois :D sen takia mietin tuota neste kierro pois jättöä ku pitäis uudet putket ja banjot hommata,  edellinen omistaja ei antanu mukaan...öljyn lämpö ongelma on ratkaistu erillisellä öljyn lauhuttimella.

Kyllä minä sen tajusin oikein hyvin, mutta sarkasmi ei ilmeisesti välittynyt viestistäni.

Vesijäähdytetty ahdin auttaa öljyn vaihtovälin kestoa ja ahtimen kestoa myös.
Vesijäähdytys on ahtimen akselin suojaksi ja siellä kiertävien öljyjen vuoksi myös. Vaikkei öljyn lämpö kokonaisuutena nouse, pistemäisesti se voi siellä ahtimessa nousta kipu-pisteen ylikin ja silti öljypohjassa se on "normaali".

Eli jäähdytykset on aina laitetty syystä, eikä syyttä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1317 : 30.09.2014, 21:26:15 »
Kärsii tietysti! Miksiköhän sitä jäähdytysnestetta moottorissa käytetäään!
Ihan tuhrakkeitahan ne ovat!  :uglystupid2:

Ihan aikuisten oikeesti, et voi olla vakavissasi!  :o
Oliko tuo sarkasmia vai ei?  :D
Nimim, viimeset 30tkm 13c:llä ilman vesikiertoa :)
Mielestäni ei tartte, itse olen aina vähän paikallaan käyttänyt ajon jälkeen
Tosiaan käyttöautossa että ei oo rajotinta vasten kumia paljoa poltettu.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2014, 21:28:52 kirjoittanut lakeshead »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1318 : 30.09.2014, 21:59:24 »
Oliko tuo sarkasmia vai ei?  :D
Nimim, viimeset 30tkm 13c:llä ilman vesikiertoa :)
Mielestäni ei tartte, itse olen aina vähän paikallaan käyttänyt ajon jälkeen
Tosiaan käyttöautossa että ei oo rajotinta vasten kumia paljoa poltettu.

Kyllä se oli sarkasmia!   ???

Sinuna laittaisin sen vesikierron toimintaan ja pikaisesti!  :idiot2:

30tkm ei kerro öljyjen ja ahtimen kestosta yhtikäs mitään. Sitten kun olet käyttiksellä ajanut sen 400tkm tiedetään asiasta enemmän.  :facepalm:
Minulla on 436tkm takana vakioahtimella ja mikaa on taatusti ahtimelle annettu "aikas" mukavasti!  (hitusen vaille 180tkm)  ::)
Vislaahan se jo hitusen, mutta monella ahdin on vaihdettu jo alle 300tkm kohdilla nätillä ajolla.

Ahtimen sisäinen lämpötila ratkaisee öljyjen kärsimisen määrän ja sitä ei pysty kotikonstein toteamaan.
Tai sitten himassa on petrokemian labra!  ::)

Edelleen, miksi se vesikierto on siihen rakennettu? Jäähdytyksen vuoksi on oikea vastaus! :juhau:
Joku syyhän sille on, sillä valmistaja ei vakio-autoon laita mitään ylimääräistä, sillä se näkyy suoraan auton katteessa.

Sanotaan näin, että ymmärrän suhteellisen hyvin jo pelkän elektroniikan kokemukseni kautta tuon jäähdytyksen merkityksen, sillä kaikki puolijohteet toimivat tehopuolella savulla.  ;) :D

"Rane"-patentit ovat oma lukunsa ja niiden toimivuus on kirjana pirun ohut lehdykkä.   :-\


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jari288

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • no jos vielä vähän...
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1319 : 30.09.2014, 22:26:41 »
Totta tosiaan, epäilys juuri heräsi sen takia koska nuita ahtimia nyt on ilman neste kieroa. Sattuu olemaan nyt ensimmäinen kampe mistä tuo (hienous) löytyy....

Tosin aamun pajassa tuumailin ja kävin hakemassa letkut ja parit banjot  ::) ei tarvi miettiä että kestääkö vai ei...

milläs porukka on saanu öljyn paluun kiinni lohkoon?, eihän tuo alkuperäinen enää passaa mitenkään päin, liimoja en mielellään tuommoseen paikkaan laita...
Joop.

 

Samppasport  Futurez