Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730296 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1470 : 05.01.2015, 17:24:43 »
Rupes toi lastu sen verran kiinnostaan, kun toi oma tuntuu bensaa hörppivän reippaan puoleisesti muutenkin että ei se kai siinä enään tunnu...

"Lastu" ei vaikuta kulutukseen suurentavasti jos se on tehty oikein. Huono lastu lisää sitä ja hyvä pienentää tai pitää sen mitä alkuperäiseltä voi odottaa.

Joten lastu tonilta?
:facepalm:

Mielummin Stonilta, sillä siinä on tehty enemmän kuin muutettu vain 86 tavua ja ne jopa toimivatkin.
http://www.stonis-world.com/chipsfrb.html

Paineet 1bar kellolla, vai bleedvalvella?
Molemmat käy, mutta kello on parempi.

Pitäytyisin siinä 0,9 baarin ahdoissa ja molemmat lastut (polttoaine/sytkä), että setti toimii edes jotenkin.
Baarissa vakio suuttimet ja IMMu ovat niin tapissaan, ettei mitään rajaa.

Putkisto? Nyt orkkis dp, 2,5" putkee taakse asti, 1 motonetin turbo vaimennin takana ja katti tallin nurkassa...
Muuta huomioitavaa?

Putkistossa ei vakioahtimella ole mitään muutettavaa takavaimentimen lisäksi, sillä vakioahdin on se suurin jarru.

Joten ei mopolla mahdottomia.  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1471 : 06.01.2015, 13:33:35 »
Heitän vahvaa mutua ja omaa värikynää tähän ahdinjuttuun. Entiä oisko vanhassa garretissa sitten tuotto sen parempi mitä mitsussa, mutta mitsu kun herää ~1000rpm aiemmin kun garretti, ja on (mutu) 10 vuotta uudempaa suunnittelua niin vahvasti mutuilisin että mitsu olis paree.

Nyt vaan odottaan mitattua dataa jotta saadaan faktat tiskiin.
KolmosGarrettilla 0,9bar @ 2200rpm. Moottorin tilavuus tosin lähempänä 2l kuin 2,3l. Kasitappinen vinokone 7,5 rutuilla.  ;)

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1472 : 06.01.2015, 14:06:15 »
Ainakin persdynolla tehokkaampi kolmosgarretilla kuin 13c mitsulla, ei isoa eroa mutta jotain. Laiskahan tollanen on kummallakin. Heräämisessä ei mitään huomattavaa eroa.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1473 : 06.01.2015, 15:10:41 »
Ainakin persdynolla tehokkaampi kolmosgarretilla kuin 13c mitsulla, ei isoa eroa mutta jotain. Laiskahan tollanen on kummallakin. Heräämisessä ei mitään huomattavaa eroa.

Garrettin hieman "räväkämpi" syttyminen saattaa helposti luoda illuusion paremmasta kulusta. Mitsu kun ei heräilemisestään paljon elämää pidä, vetää vaan. Itse antaisin siis ääneni mitsulle.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1474 : 06.01.2015, 15:46:59 »
Garrettin hieman "räväkämpi" syttyminen saattaa helposti luoda illuusion paremmasta kulusta. Mitsu kun ei heräilemisestään paljon elämää pidä, vetää vaan. Itse antaisin siis ääneni mitsulle.
Juu, ei tässä mitään suuria tehoja nyt haetakkaan mielenkiinnosta olisi kiva tietää vain jos sillä jonkunlaisen pienen lisäpiristyksen saisi.
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1475 : 06.01.2015, 16:43:13 »
KolmosGarrettilla 0,9bar @ 2200rpm. Moottorin tilavuus tosin lähempänä 2l kuin 2,3l. Kasitappinen vinokone 7,5 rutuilla.  ;)

Jotain mustaa magiaako? Omat wehkeet (740x2 b200etx2) ei o keräilly painetta kyllä nimeksikään ennen 2500rpm. Lähempänä 3000rpm oli sitten se kilo.

Protip: Ettikää rikkinäinen mitsu 15g ja swapatkaa 13c ja 15g imusiipi ja pesä päikseen. Tulee halpoja heposia. Sitten jos sattuu oleen vielä vinolla pakopeaällä niin tulee ylemmäksikin niitä polleja.
Volvoilusta parantunut

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1476 : 06.01.2015, 19:09:46 »
Jotain mustaa magiaako? Omat wehkeet (740x2 b200etx2) ei o keräilly painetta kyllä nimeksikään ennen 2500rpm. Lähempänä 3000rpm oli sitten se kilo.

Protip: Ettikää rikkinäinen mitsu 15g ja swapatkaa 13c ja 15g imusiipi ja pesä päikseen. Tulee halpoja heposia. Sitten jos sattuu oleen vielä vinolla pakopeaällä niin tulee ylemmäksikin niitä polleja.
Ei muuten varmastikaan tule juurikaan lisää voimaa vakio pakopesällä, maksimissaan 10hp jos sitäkään. Tossa vakioturbossa ahdistaa vaan pakopuoli, jolloin kompurapuolen parantelulla ei saa mitään mainittavaa hyötyä. 7 pakopesällä saa vähän enemmän sitten irti.

Ja mulla on 940 turbossa kolmosgarretti lähes heti paineilla kun kaasupolkimen painaa alas, aikalailla tossa 2500rpm on jo se 0,8bar missä hukkis sitten aukeaa, schwitzer s2b 53,5/56,5 siivillä a/r 0.86 oli 3200rpm 1bar edellisessä vakiolla 530 kannella ja t nokalla vakiosarjassa.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2015, 19:13:12 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1477 : 06.01.2015, 19:36:35 »
En muistanukkaan että 13c omaa pienen pakopesän. Ite pyöritelly vaan 13t, 15g, ja 16t ahtimia käsissä, joista ei ollu kun 15g jollain pienemmällä ripulipesällä. 13t ja 15g ollu itellä takavedoissa kiinni, molemmat 7 pesällä ja vinolla lähdöllä.

Onohan mulla si aina vuotanu hukkaportti noissa vehkeissä kun tuntuu ettei mulla ikinä ne karretin rutkut heräilly kunnolla. Mitsu lykkää kyllä painetta jo 2200rpm 0.5-0.6bar

Mutta kysyjähän halus pientä piristystä ja mää heitin ton 15g jutun ilmoille, niin en kuitenkaan ihan mettään menny :2funny:
« Viimeksi muokattu: 06.01.2015, 19:38:39 kirjoittanut Pohjola »
Volvoilusta parantunut

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1478 : 06.01.2015, 20:41:54 »
En osaa sanoa mitä magiaa tossa föönissä on, mutta vastaavaa ei ole tullut vastaan. B19ET:ssä ollut kolmosgarretti oli aivan hengetön ennen sitä maagista 3krpm rajaa. Sitten olikin täys rähinä.  :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1479 : 06.01.2015, 21:17:25 »
En muistanukkaan että 13c omaa pienen pakopesän. Ite pyöritelly vaan 13t, 15g, ja 16t ahtimia käsissä, joista ei ollu kun 15g jollain pienemmällä ripulipesällä. 13t ja 15g ollu itellä takavedoissa kiinni, molemmat 7 pesällä ja vinolla lähdöllä.

Tuo 13C on täysin tukkeessa jo 0,8 baarin paineella wiinaksilla. Sen verran ahdas sen pakopuoli on, eli baari bensallakaan varmasti tilanteena eroa yhtään tuosta wiinan pienemmästä paineesta, jolla pakopaineet nousevat yli kahden baarin.

Äkäisesti 13C wiinaksilla kyllä herää, sillä 0,5 baaria on parin tonnin kantturassa.
7 pakopesä on liki pakollinen minimi wiinaksilla hurjasteltaessa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1480 : 08.01.2015, 01:39:54 »
T3 laipalla.
Volvoilusta parantunut

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1481 : 08.01.2015, 09:27:32 »
Tuo 13C on täysin tukkeessa jo 0,8 baarin paineella wiinaksilla. Sen verran ahdas sen pakopuoli on, eli baari bensallakaan varmasti tilanteena eroa yhtään tuosta wiinan pienemmästä paineesta, jolla pakopaineet nousevat yli kahden baarin.

Äkäisesti 13C wiinaksilla kyllä herää, sillä 0,5 baaria on parin tonnin kantturassa.
7 pakopesä on liki pakollinen minimi wiinaksilla hurjasteltaessa.

2300rpm +1bar ja ahtimena tosiaan 15g #7 pesällä.

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1482 : 08.01.2015, 11:46:52 »
2300rpm +1bar ja ahtimena tosiaan 15g #7 pesällä.



Isolohkoko?
Volvoilusta parantunut

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1483 : 08.01.2015, 12:45:23 »
Isolohkoko?

joo se jätti suuri mörkö isolohko b230
V70 D5
850 T5
145 T5

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1484 : 08.01.2015, 19:11:26 »
16T in. 43,5mm - ex. 56,0mm
18T in. 45,0mm - ex. 56,0mm
19T in. 46,0mm - ex. 58,0mm
20T in. 47,0mm - ex. 58,0mm
Nyt sain tota omaa mittailtua ja imuaukon suulta sain mitan 57mm ja pakosiiven jättö 47mm. Ja pakopesässä rungon liitospannan likellä merkintä  TT 10373-01 ja pakonielussa 0-70?  Ja tosiaan pitäs olla 19t suoralla pesällä. (on suora pesä  :) )

Ps: On kyllä mahollista et nuo mitat heittää ku kuulin et ei onnistas kasassa olevasta mitata?
« Viimeksi muokattu: 08.01.2015, 22:06:58 kirjoittanut AUH »

 

Kulkukoira  Proturbo