Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1485 : 21.01.2015, 15:17:49 »
Tästä kysymyksestäni on vähän kahta juttua netissä, että jos muutoin oletetusti vakioon kokoonpanoon vaihtaa isomman/paremmin viilentävän välijäähyn, niin osaako LH sopeutua siihen ilman että lastuun tarvitsee kajota? Sillä jos ahtoilman lämpötila alenee vakioon verrattuna radikaalimmin IMMun jälkeen, niin eikö se vaadi ainakin lambadan viimeistään korjaavan muuttunutta seosta karttaan nähden erilaisen ilmantiheyden ja sitäkautta määrän myötä? Ts. riittääkö systeemin oma "opiskelu" korjaamaan IMMun antamaa tietoa vastaisuudessa tällaisessa muutoksessa? Toisaalta ajetaanhan sitä eri ajoviimoilla muutenkin... Miten muilla on vaikuttanut coolerin vaihto? Joillakin kuulemma vähä sekoillu... Tv. insinöörifysiikalla päänsä pyörälle saanut... :idiot2:
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1486 : 21.01.2015, 15:21:57 »
Tästä kysymyksestäni on vähän kahta juttua netissä, että jos muutoin oletetusti vakioon kokoonpanoon vaihtaa isomman/paremmin viilentävän välijäähyn, niin osaako LH sopeutua siihen ilman että lastuun tarvitsee kajota? Sillä jos ahtoilman lämpötila alenee vakioon verrattuna radikaalimmin IMMun jälkeen, niin eikö se vaadi ainakin lambadan viimeistään korjaavan muuttunutta seosta karttaan nähden erilaisen ilmantiheyden ja sitäkautta määrän myötä? Ts. riittääkö systeemin oma "opiskelu" korjaamaan IMMun antamaa tietoa vastaisuudessa tällaisessa muutoksessa? Toisaalta ajetaanhan sitä eri ajoviimoilla muutenkin... Miten muilla on vaikuttanut coolerin vaihto? Joillakin kuulemma vähä sekoillu... Tv. insinöörifysiikalla päänsä pyörälle saanut... :idiot2:

Maalaisjärellä aateltuna ei kyllä mitenkään pitäs coolerin vaihon saaha lh:ta sekoilemaan. Onhan suomessakki jo vakiona tää vuotunen 70asteen lämpötila vaihtelu ja ei varmaan moni volvo jää seisomaan sen kesähelteen tai paukkupakkasen takia.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1487 : 21.01.2015, 15:32:56 »
Sillä jos ahtoilman lämpötila alenee vakioon verrattuna radikaalimmin IMMun jälkeen, niin eikö se vaadi ainakin lambadan viimeistään korjaavan muuttunutta seosta karttaan nähden erilaisen ilmantiheyden ja sitäkautta määrän myötä?

Ei. Ilmamassamittari mittaa nimensä mukaisesti ilman massaa joka ei muutu mihinkään vaikka lämpötila ja sen seurauksena tilavuus muuttuukin ja koska seos määritetään massan eikä tilavuuden perusteella asiasta ei aiheudu minkään sortin ongelmaa. Optimiseos on se 14,7 kg ilmaa ja 1 kg bensaa (tiedän että lukuihin vaikuttaa etanolipitoisuus ja vaikka mikä mutta periaate on ja pysyy) ja jos ilmamassamittarin läpi menee X grammaa ilmaa sitä menee myös imusarjaan X grammaa, tilavuus voi olla jotain aivan muuta kuin lähtötilanteessa mutta seos on silti kohdallaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1488 : 21.01.2015, 15:48:48 »
Tästä kysymyksestäni on vähän kahta juttua netissä, että jos muutoin oletetusti vakioon kokoonpanoon vaihtaa isomman/paremmin viilentävän välijäähyn, niin osaako LH sopeutua siihen ilman että lastuun tarvitsee kajota? Sillä jos ahtoilman lämpötila alenee vakioon verrattuna radikaalimmin IMMun jälkeen, niin eikö se vaadi ainakin lambadan viimeistään korjaavan muuttunutta seosta karttaan nähden erilaisen ilmantiheyden ja sitäkautta määrän myötä? Ts. riittääkö systeemin oma "opiskelu" korjaamaan IMMun antamaa tietoa vastaisuudessa tällaisessa muutoksessa? Toisaalta ajetaanhan sitä eri ajoviimoilla muutenkin... Miten muilla on vaikuttanut coolerin vaihto? Joillakin kuulemma vähä sekoillu... Tv. insinöörifysiikalla päänsä pyörälle saanut... :idiot2:

Tälläinen nyrkkisääntö:
Kun lämpötila laskee, laskee painekkin ja päinvastoin.

Ahdoilla:
Eli kun coolerissa ahdetun (kuumentunut) lämpötila laskee, laskee painekkin, jolloin ahtimen paineensäätö (hukkaportti) lisää painetta, eli tuottaa enemmän ilmaa -> jolloin IMMu näkee kasvaneen ilmamäärän -> Lisää kakkua koneeseen.

Toisaalta vajaa paineilla koneeseen menee se sama kilomäärä ilmaa aikayksikössä, oli se kylmentynyt tai kuumentunut IMMun läpimenon jälkeen,

Cooleri vaihdettu KL-racing malliin 60mm paksu ja mitään muutoksia ei tarvinnut tehdä, eikä tapahtunut mittausten mukaan,  paitsi imuilman lämpötila laski rajusti (100 astetta parhaimmillaan).

Lambda-sopeutuma korjaa sitten polttoaineesta johtuvia juttuja (etanolipitoisuus), mittausvirheitä ja anturien vanhenemista jne. juttuja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1489 : 21.01.2015, 16:06:59 »
Okei, kiitoksia hyvistä vastauksista.  :hello: Selvensi asiaa huomattavasti. Tuppaa toi vakiocooleri olemaan aika susi, kuten sanottua...
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa kape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1490 : 09.02.2015, 21:33:53 »
Mistä saan vakioahtimen perään downpipen laipan? Tai suomesta järkihintaan 2.5"-3" downpipen vakioahtimelle?
Volvo 940 -95 b230fk :)

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1491 : 09.02.2015, 22:00:27 »
Mistä saan vakioahtimen perään downpipen laipan? Tai suomesta järkihintaan 2.5"-3" downpipen vakioahtimelle?

Ysväni google anto suoraan tämmösen http://www.ebay.ie/itm/Turbo-Outlet-Flange-Saab-9000-9-5-MHI-TD04HL-Garrett-GT17-Volvo-740-940-T5R-2-/111516235461?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19f6e2b6c5 ja jokkii sivusto ihan kotosuomessa oli mistä voi tilata.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1492 : 09.02.2015, 22:29:07 »
Mistä saan vakioahtimen perään downpipen laipan? Tai suomesta järkihintaan 2.5"-3" downpipen vakioahtimelle?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/downpiperor-volvo-940-turbo.html

Poissa kape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1493 : 12.02.2015, 19:09:41 »
Okei oottekos tehny noita downpipejä 60 vai 90 mutkista?  ::)
Volvo 940 -95 b230fk :)

855_T5R

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1494 : 12.02.2015, 19:23:06 »
Okei oottekos tehny noita downpipejä 60 vai 90 mutkista?  ::)
90° mutkista mulle touhuttiin. Se aina vähä vaihtelee millanen ahdin/pakosarja millanen bp pitää olla.. tarttee siinä suoraaki putkea olla ja joustonki jos tykkää..

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1495 : 12.02.2015, 19:31:30 »
Samoin mulle, kaks 90 käyrää ja vähän suoraa niin tuli hyvä. Vakioahtimen kans vois kuulemma käyttää 60 asteisiakin mutkia. Mulla oli sellanen tilanne että piti saada dp menemään mutkan jälkeen heti suoraan alaspäin, kun oli vähän tilan puutetta.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa jääske

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1496 : 20.02.2015, 21:59:03 »
eli siis tuo http://shop.klracing.se/sv/artiklar/downpiperor-volvo-940-turbo.html käy suoraan td04h-13c perään?

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1497 : 20.02.2015, 22:05:56 »
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1498 : 26.02.2015, 19:39:25 »
Mikä on FT:n alkuperäinen IMM? Onko näissä -016? Mulla nyt ainakin sellanen tuolla on paikoillaan.
Tätä kokoonpano asiaa vaan kun mietin ja alan pikkuhiljaa haalimaan osia kotiin niin tuo tuli mieleeni.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1499 : 26.02.2015, 19:44:08 »
Mikä on FT:n alkuperäinen IMM? Onko näissä -016? Mulla nyt ainakin sellanen tuolla on paikoillaan.
Tätä kokoonpano asiaa vaan kun mietin ja alan pikkuhiljaa haalimaan osia kotiin niin tuo tuli mieleeni.
On -016 eli sama kun muissakin F:läisissä
vissii 16v koneissa on eri IMM

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron