Proturbo  Autodiagnoosi

B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä *Ratkaistu(ko)*

  • 14 Vastauksia
  • 4566 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Tuollainen pieni ropleemi on alkanut vaivata, kun aamut on kylmempiä. Eli lähtee käyntiin ihan nätisti, mutta käy sellaista 650rpm ja kaasuunvastaavuus tyhjäkäynnin tuntumasta on surkea.

Kun lämpiää yli 50asteen, nii käy ihan nätisti n. 900rpm eikä ole muitakaan oireita.

Ei vikakoodeja, sytkäosat uusia, ruiskun lämpötila-anturi vaihdettu. IMM kunnossa, ja tyhjäkäyntimoottorinkin pitäisi olla ihan OK. Ainakin toisessa autossa pelasi moitteetta.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2012, 14:58:38 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #1 : 04.09.2012, 09:02:33 »
Kaasuläpän perussäätö liian pienellään/paskaa?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #2 : 04.09.2012, 11:16:27 »
Täytyy tutkia....mutta kun kaasuläppä säädetään lämpösenä, nii eikös tyhjäkäyntimoottorin pitäisi hoitaa tuo lisäilma kylmänä  ???
Pitää kyllä kokeilla toista TPS-anturiakin. Tuo kyllä naksahtaa normaalisti, mutta mitä vanhoja aiheita luin niin ainakin jollain silti oli ollut huono kontakti.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #3 : 04.09.2012, 12:39:18 »
Kyllä, mutta kylmänä tarvitsee enemmän ilmaa. Jos läppä pienellään, ei tyhjäkäynti solenoidi pysty nostamaan käyntiä tarpeeksi. Halpa kokeilu ainakin.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #4 : 04.09.2012, 21:29:24 »
- kaasuläppä putsattu, ei ollu kovin likainen
- vaihdettu huohottimelle menevä "pikkuletku"
- aktiivihiilisuodattimen letku tulpattu
- suihkin Starttipilottia joka puolelle, enkä havainnut imuvuotoja

Vaikutukset....tyhjäkäynti lämpösenä nousi n. 1200rpm eikä putoa kirveelläkään :D
Ei kovin onnistunut "remontti" siis.

Vaihdoin siis tuon letkun nro. 8 , ja nyt vasta jälkeen päin tuli mieleen, että sehän menee kaasuläpän toiselle puolelle, kun taas tuo iso letku menee imuputkeen. Voisi mahdollisesti vetää ilmaa sitä kautta, vai pitäisikö liekkilukon estää tuo?

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #5 : 04.09.2012, 21:31:47 »
Todennäköisesti nyt on kaasuläpän perussäätö liian isollaan, jotain murusia välissä tai kaipaa vain säätöä.

Ja jos ne huohottimen letkut on ehjiä ja liitokset tiiviitä niin ei ongelma ole siellä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #6 : 04.09.2012, 21:36:59 »
Todennäköisesti nyt on kaasuläpän perussäätö liian isollaan, jotain murusia välissä tai kaipaa vain säätöä.

Ja jos ne huohottimen letkut on ehjiä ja liitokset tiiviitä niin ei ongelma ole siellä.

Koitin tuon täältä löytyvän ohjeen mukaan säätää, mutta ei vaikutusta. Tuon huohottimen letkun vaihdoin, koska se oli aika löysä molemmista päistä ja hivenen hapertunutkin.

Täytynee huomenissa tutkia lisää, kun on taas valoa.

Jotenkin epäilyttää, että tuleeko tyhjäkäyntimoottorille ohjaus oikein, kun ei oikeastaan edes yritä hakea tyhjäkäyntiä kohdilleen.
Tuollasessa venttiilissähän on säätövaraa niin että täysin auki kone kävis varmaan 3500rpm tyhjäkäyntiä.

Osaatko sanoa mikä tuon saattaa "closed-loop" -tilaan? TPS "tyhjäkäyntiasennossa" ja kierrokset alle tietyn?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #7 : 04.09.2012, 21:42:28 »
Katso siinä läppää säätäessä myös ettei jää kaasuvaijeri kantamaan läppää auki.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #8 : 04.09.2012, 21:43:40 »
Katso siinä läppää säätäessä myös ettei jää kaasuvaijeri kantamaan läppää auki.


Mulla oli se välitanko varmuuden vuoksi irrotettuna :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #9 : 04.09.2012, 22:54:03 »
Kyllä, mutta kylmänä tarvitsee enemmän ilmaa. Jos läppä pienellään, ei tyhjäkäynti solenoidi pysty nostamaan käyntiä tarpeeksi. Halpa kokeilu ainakin.

Kylmällä ilmalla sekä kylmällä koneella tarvitaan enemmän bensaa!
Optimisuhde on kilo bensaa / 14,7kg ilmaa, kylmä ilma on tiheämpää ja moottorin hengityskyky rajallinen joten...

Pelaako kylmäkäynnistyssuutin, vai onko sitä näissä ollenkaan?
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #10 : 04.09.2012, 23:23:19 »
Kylmällä ilmalla sekä kylmällä koneella tarvitaan enemmän bensaa!
Optimisuhde on kilo bensaa / 14,7kg ilmaa, kylmä ilma on tiheämpää ja moottorin hengityskyky rajallinen joten...

Pelaako kylmäkäynnistyssuutin, vai onko sitä näissä ollenkaan?

Ei ole.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #11 : 04.09.2012, 23:26:49 »
jostain se kyllä pakolti ottaa imuvuodon, eihän oo irtonaisia alipaineletkun lähtöjä imusarjassa, huohotin ehjä, tehostin ei falskaa?
naksahtaahan ja toimiihan kaasuläpän anturi?

btw käykö lämpimänä ~600rpm tyhjäkäyntiä  tk-venttiilin letkut tukittuna
« Viimeksi muokattu: 04.09.2012, 23:28:41 kirjoittanut Ari E »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #12 : 05.09.2012, 08:11:51 »
Kylmällä ilmalla sekä kylmällä koneella tarvitaan enemmän bensaa!
Optimisuhde on kilo bensaa / 14,7kg ilmaa, kylmä ilma on tiheämpää ja moottorin hengityskyky rajallinen joten...
Totta, mutta silti kylmänä tyhjäkäyntiventtiili on enemmän auki kuin lämpöisenä, eli koneelle syötetään enemmän tavaraa. Kokeile vaikka  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #13 : 05.09.2012, 14:09:08 »
Nyt sain lämpösenä toimimaan kuten ennenkin, mutta edelleenkin käy vajaalämpöisenä alhaista tyhjäkäyntiä. Ihan niinkun säädin ei pelittäisi kuitenkaan kunnolla.

Lämpösenä virrat päällä tyhjäkäyntiventtiilille tulee täydet akkujännitteet, kuten myös käydessä. Eikös tuo säädin ole 12v "täysin" kiinni?
Pitäisikö virrat päällä venttiilin olla enemmän auki starttausta varten?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F LH2.4 huono tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #14 : 05.09.2012, 14:58:03 »
No nii....nyt toimii kuin se kuuluisa junan vessa :)

Tuo pari kuukautta sitten vaihtamani tyhjäkäyntimoottori olikin jumittanut  :-[
Vaihdoin sen siksi, että vanhalla kierrokset putosivat turhan alas pieniltä kierroksilta kytkimen pohjaan painaessa.

Laitoin vanhan moottorin takasin, ja edelleen teki samaa. Avasin kaasuläppää ruuvista puolisen kierrosta isommalle, ja säädin TPS:n uudelleen. Nyt tuntuisi pelaavan moitteetta....painaa kytkimen pohjaan miltä kierroksilta tahansa. Aamulla sen näkee sitten, miten pelaa kylmänä.

Nohh...ei se turha remontti ollu..tuli sentään pari hivenen hapertunutta alipaineletkua vaihdettua :D
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Futurez  Kulkukoira