Samppasport  Futurez

Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*

  • 444 Vastauksia
  • 185091 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #420 : 27.06.2014, 20:59:26 »
Laturi vaihdettu uuteen -> säädettävyys parani ja saattaa olla, että saa käymään kohtuu nätisti noillakin suuttimilla. Ajossa kyllä tuli edelleen sama ongelma, että bensa loppuu paineilla.

Tänään mittailin tuottoja paluulinjasta....eka testi n. 3,5bar paineilla laturi kiinni ~13.3V jännitteellä -> 2.2ltr / min eli 132ltr / h. En enää ihmetellyt, että miksi ei tahdo soppa riittää. Seuraava kysymys olikin, että mistä johtuu. Epäilin jo tuon hetkellisen E85 testin rikkoneen jotain....pumpun tai letkun.

Pesin imusuodattimen, ja pumpussa olevan pienen sihdin....molemmissa oli tankin hitsauksen jäljiltä aikalailla ryönää. Tällä konstilla sain tuoton nousemaan 2.4ltr / min. Eli vaikutus oli aika mitätön.

Seuraavaksi kikkailin erilaisilla virityksillä, ja totesin toisen pumpun tuottavan 2.2ltr / min ja toisen 1.4ltr / min.

Lopulta kävin "varastamassa" pikkuveljen Kuplasta siihen lahjoittamani Volvon pumpun, ja annoin tuon pikkutuottoisen tilalle. Vaihtelin vielä hiukan letkutuksia ja porasin paria liitintä isommaksi.....lopulta sain tuotoksi 3.65ltr / min eli 219ltr @ 3,5bar.

Huomenissa tarvii hakea parempia letkuemmeitä, kun noi oli vaan sellaset pikakötöstelyt. Tiedä sitten että paljonko vaikuttaa, kun nyt yksi n. 16mm letku on haaroitettu kahdelle pumpulle, mutta tankissa olisi toinenkin lähtö valmiina. Ehkä sekin pitää jossain vaiheessa ottaa käyttöön, mutta kokeillaan nyt näin ensin.
Pumpuille tulevat virtajohdot voisi samalla vaihtaa järeämpään, kun tuntuu pumput ottavan sen verran virtaa että jännite notkahtaa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #421 : 28.06.2014, 17:21:15 »
Nyt näyttää paremmalta... sain letkut valmiiksi ja vaihdoin johdot 6neliön johtoon. Tuotto nousi yli neljään litraan minuutissa.
Kohta testilenkille... sen verran vaikutti tuottoon, että ennen sai rajattua paineen 2.5bar, ja nyt 2.9bar.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #422 : 11.07.2014, 10:45:28 »
GAZin takaiskarit tuli ja on asennettu ....RallyRacesta suosittelivat löysimmällä asetuksilla sisäänajoa reilun 100km verran....aika hirveä pompotin on :D
Täytyy ajella kuoppateitä vielä vähän aikaa, ja alkaa sitten kokeileen kiristämistä.



Pikkuhiljaa alkaa kruisailualueet olla säädettynä.....aika pirun tarkkaa on säätäminen noilla isoilla suuttimilla. Ahtopainealueet ny menee helposti kohdilleen, mut varsinkin pintakaasuajon säätäminen on melko haastavaa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #423 : 11.07.2014, 12:06:28 »
GAZin takaiskarit tuli ja on asennettu ....RallyRacesta suosittelivat löysimmällä asetuksilla sisäänajoa reilun 100km verran....aika hirveä pompotin on :D
Täytyy ajella kuoppateitä vielä vähän aikaa, ja alkaa sitten kokeileen kiristämistä.



Pikkuhiljaa alkaa kruisailualueet olla säädettynä.....aika pirun tarkkaa on säätäminen noilla isoilla suuttimilla. Ahtopainealueet ny menee helposti kohdilleen, mut varsinkin pintakaasuajon säätäminen on melko haastavaa.

Ei mulle tuollaisia sisäänajoja suositeltu kun nuo alle ruuvasin aikanaan.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #424 : 11.07.2014, 12:09:05 »
Ei mulle tuollaisia sisäänajoja suositeltu kun nuo alle ruuvasin aikanaan.


Mulle suositteli, kun mä soitin sinne ja valitin että molemmat iskarit säätyy eri tahtiin. Neljä naksua toisessa ei vaikuttanu paljon mitään, mutta toisessa veti selkeesti jäykäksi.
Sano, että alle vaan ja ajoa, nii alkaa toimimaan....sitten 5 naksua kerrallaan kireämmälle ja testaa välillä.

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #425 : 11.07.2014, 12:13:50 »
Mä vedin laakista taappiin asti kiinni. Pompotti muuten sillaikin  :pomo: :pomo:

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #426 : 11.07.2014, 15:56:31 »
Mä vedin laakista taappiin asti kiinni. Pompotti muuten sillaikin  :pomo: :pomo:

Onks noi jämäkät ? paremmat kuin jotku motonetin iskarit ? ;)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #427 : 11.07.2014, 16:28:06 »
Onks noi jämäkät ? paremmat kuin jotku motonetin iskarit ? ;)


Paremmuudesta en tiedä, mut kyllä niissä säätövaraa ainakin on. Kymmenellä naksulla menee semmoseks ettei reilu 70kg äijä tunnu missään....siitä taitaa olla vielä 30naksua varaa kiristää  :pomo:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #428 : 11.07.2014, 17:47:41 »

Paremmuudesta en tiedä, mut kyllä niissä säätövaraa ainakin on. Kymmenellä naksulla menee semmoseks ettei reilu 70kg äijä tunnu missään....siitä taitaa olla vielä 30naksua varaa kiristää  :pomo:
Sä et sit ainakan ite kokeillu. Teron kans yhdessä?  :D

Mutta kyllä aamulla huomas että pompotti.  :o

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #429 : 11.07.2014, 22:08:41 »
Vaihdoin hukkaporttiin jäykemmän jousen ja totesin, että pelkällä vastapaineohjauksella löysän jousen kanssa ei toimi kunnolla. Mulla oli paikallaan katsastus / testiajomallin jousi joka oli erittäin lyhyt ja löysä. Sillä kun nosti paineet yli kilon, niin tuppasi korkeilla kierroksilla jostain syystä ahdot karkaamaan "ylös".

Nyt paikallaan on 1.2bar jousi, ja tuntuisi rajaavan ahdot paremmin.

Milläköhän saisi tuotua vetoaluetta hieman lisää alas  ???....nyt 1bar raja menee rikki aika tarkkaan 4000rpm kohdalla....olisi mukava saada vielä 500 alemmas käyttökelpoista voimaa. Säädettävät nokkapyörät varmaan olis yks hyvä vaihtoehto.

Sytkäkartta näyttää tältä, todellinen ennakko vissiin pari astetta myöhäisemmällä, kun jostain syystä mega antaa ennakoksi 2astetta vähemmän kun kartassa  ??? :
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #430 : 12.07.2014, 00:11:12 »
Muokkasin vielä hiukan ennakkokarttaa.....myöhästin reippaasti 100kpa:n kohdalta, ja hivenen 75, 120-170kpa kohdalta. Tuntui ajossa paremmalta, ja veti paremmin. Login mukaan ahdot eivät kuitenkaan nouse sen nopeammin.
Vetoon tietty vaikuttaa hiukan myös ilman ja tienpinnan viileneminen. Käyntiäänikin muuttui juuri tuossa ahdoille mennessä....ennen sillä kohtaa tuli sellainen erikoinen töräys  ;D putkesta, jonka aattelin johtuvan putkistosta.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #431 : 22.07.2014, 16:12:02 »
Isot suuttimet lähtee uudelle omistajalle....loppui inspiraatio pintakaasuajoalueen säätämiseen. Tilalle tulee tonniset Bosch ev14-suuttimet :)
Riittänee tuotoltaan....ja jos täältä kylästä joskus alkaa saamaan viinaa, nii kattellaan sitten uusiks.

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #432 : 22.07.2014, 17:14:34 »
GAZin takaiskarit tuli ja on asennettu ....RallyRacesta suosittelivat löysimmällä asetuksilla sisäänajoa reilun 100km verran....aika hirveä pompotin on :D
Täytyy ajella kuoppateitä vielä vähän aikaa, ja alkaa sitten kokeileen kiristämistä.



Pikkuhiljaa alkaa kruisailualueet olla säädettynä.....aika pirun tarkkaa on säätäminen noilla isoilla suuttimilla. Ahtopainealueet ny menee helposti kohdilleen, mut varsinkin pintakaasuajon säätäminen on melko haastavaa.

itellä ois takapään jousitus ja iskarien hommaaminen edessä miten jousituksen oot toteuttanu ja onko noi iskarit jäykät niinku oikeesti ku välilla käyn radallakin kuhan saan ajoon nii ois hyvä ollla kunnon kamat ? :D
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #433 : 22.07.2014, 19:50:28 »
Kyllä noi mun mittapuulla saa ihan kivireeksi. Nyt on kymmenkunta napsua kiristetty ja alkaa oleen kohtalaisen epämukava kadulla. Yli puolet vielä säätövaraa kireämmälle jäljellä.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« Vastaus #434 : 22.07.2014, 22:11:43 »
Kyllä noi mun mittapuulla saa ihan kivireeksi. Nyt on kymmenkunta napsua kiristetty ja alkaa oleen kohtalaisen epämukava kadulla. Yli puolet vielä säätövaraa kireämmälle jäljellä.

mites jouset onks sul kynäjouset :)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy