Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 605180 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #420 : 12.05.2014, 17:05:39 »
Turbomoottorin mappaaminen inertiapenkissä vaatii aika paljon kokemusta. Vakionopeusmoodissa on kiva hakea peruskarttaa kohdilleen kaikessa rauhassa, kun voi valita kartoista sopivat ääripäät ja karkeasti interpoloi väliarvot.  Varsinkin osakuormien sytytysennakoiden säätämisessä vakionopeuspenkki on huippuvehje. Pakokaasuanalysaattorilla ja polttoaineen virtausmittarilla saa hifisteltyä loput. Suomesa ei taida olla montaakaan yritystä joilla olisi ko. palvelut.

Samaan liittimeen (johtopäätös) olen tullut myös itsekkin, keskusteltuani useiden harrastajien kanssa.

Kaikkein vaikeimpia hierottavia paikkoja kartoissa minulla on ainakin kokemukseni mukaan ahdoille nousu ja alle 4000rpm kierrosalue isommilla kuormilla. Sen vuoksi ne jarrut ovat savunneet!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #421 : 13.05.2014, 19:03:59 »



Tässä kaksi vetoa 402m matkalle.

Oranssi viiva on onnistunut veto ja sinisessä viivassa kone pingaa kerran siinä 70 km/h nopeudessa (n. 4000rpm), kun vaihde vaihtuu kakkoselle. Ahdot nousevat siinä 20km/h nopeudessa.

Sininen viiva olisi muutoin oranssin mallinen, mutta se yksikin pingaus tekee tuossa tehtävänsä.

Ahdot molemmissa vedoissa samat, sopissa pientä eroa!
Wiinan säätöjen tarkkuuden ero näkyy tuossa alle 60km/h nopeudessa tylysti. Oranssissa ollaan paksulla ja sinisessä liki optimissa.

Eroa vedoilla ajassa 0,8sek ja loppunopeudessa 5km/h,

Alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan se paska syttylastuni.   >:(
Joten täytyypä vääntää jokinlainen kötöstys uudeksi syttylastuksi, jotta saa hierottua soppapuolen kohdilleen kaikilta osiltaan!



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #422 : 14.05.2014, 01:55:19 »
Jaa, niin unohtui mainita, että  vääntökäppyrän muokkauksen takia jouduin laskemaan tyhjäkäyntiä orkkis 1125rpm lukemista 900rpm lukemaan, jotta minulla olisi edes jonkinlainen moottorijarrutus.  :P

Edit:

Tämä koskee tyhjäkäyntiä vaihde päällä, eikä P/N asennon tyhjäkäyntiä.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2014, 15:34:10 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #423 : 14.05.2014, 08:19:06 »
Jaa, niin unohtui mainita, että  vääntökäppyrän muokkauksen takia jouduin laskemaan tyhjäkäyntiä orkkis 1125rpm lukemista 900rpm lukemaan, jotta minulla olisi edes jonkinlainen moottorijarrutus.  :P

Eikös tuo 940 turbon tyhjäkäyntinopeus pitäis orggiksena olla n. 750rpm?

http://caunter.ca/volvo960/ip14814.pdf

Ainakin amerikan malleissa

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #424 : 14.05.2014, 10:26:22 »
Paikallaan kyllä, auton liikkuessa ei. Jos nopeusanturilta tulee tietoa kierroksia pidetään korkeampina ja siinäkin on vielä (kai?) eroa manuaalin ja automaatin välillä.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #425 : 14.05.2014, 10:52:09 »
Paikallaan kyllä, auton liikkuessa ei. Jos nopeusanturilta tulee tietoa kierroksia pidetään korkeampina ja siinäkin on vielä (kai?) eroa manuaalin ja automaatin välillä.
liittyikös tähän se kun moottorijarru loppuu n. 1500rpm kohdilla?
No kun halvalla sai.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #426 : 14.05.2014, 12:11:06 »
Se on oma lukunsa ja tämä on vielä eri, auton liikkuessa kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun kierrokset putoaa ensin vähän puolentoista tonnin alle ja hetken päästä vieläkin pidemmälle. Vaihde päällähän se pitää sen puolitoista tonnia niin kauan kuin sopivaa alamäkeä riittää mutta kytkin irrotettuna käytös on eri. Nuo on juuri niitä LH:n pieniä jemmavirityksiä jotka on siellä jossain mutta harva tietää missä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #427 : 14.05.2014, 15:54:28 »
liittyikös tähän se kun moottorijarru loppuu n. 1500rpm kohdilla?

Osittain kyllä, mutta kuten harmaalakki totesi, siellä on muutakin.

Syöttö palaa 1500rpm lukemissa ja automaatissa tyhjäkäynti vaihdepäällä on 1125rpm.

Kun tuota vääntökippuraa viilasin, niin tyhjäkäynnille palaaminen vaihdepäällä kestää 80km/h nopeudesta reilun minuutin, koska TK-servo on auki X-määrän ennen kohdekierroslukua, mikä sattuu noilla asetuksilla, mitä nyt käytän olemaan niin paljon, että auto menee tyhjäkäynnillä vaihde päällä sellaista reilun 30km/h marssivauhtia. Ja hidastuu siihen pirun hitaasti.
Tämä ilmiö alkoi jo Wiinan käytöllä näkymään, vaikkei saavuttanut häiritseviä mittakaavoja.

Vaihde vapaalla (N) tai P-asennossa se tyhjäkäynti automaatissakin on edelleen sen 750rpm, kuten muissakin.
Tosin tämäkin pätee vain käyntilämpimällä moottorilla. Kylmänä tyhjäkäynti on jotain aivan muuta laatikosta riippumatta.

Tässä automaagin tyhjäkäynti vaihde päällä lämpötilan funktiona.
-30     -11          8       31      54      101     128
1750    1600   1400   1275   1200   1125   1000


Tämä on kaikkien 9XX-binäärien omituisuus ja johtosarjan kautta on käytössä vain automaageissa, vaikka samat jutut on manuaalissakin. Tosin manuaalin LH ei tiedä vaihteista yms. mitään, kun johtosarjassa ei ole piuhaa, joka kertoisi laatikon olevan R/D/2/1 asennoissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #428 : 14.05.2014, 22:08:08 »
Laitetaanpas vähän lisää infoa tästä LH:n tyhjäkäynnistä ja vähän muustakin.

TK-kärjet kaasuläppäanturissa aktivoivat pirullisen määrän LH:n toimintoja.

Tyhjäkäynnille on kaksi varsinaista karttaa kierrosluvusta. Toinen on pelkästään manuaalissa käytössä ja säätää tyhjäkäynnin lämpötilan funktiona.
Automaagissa on sitten oma kierroslukukartta kun vaihde on päällä.
Sopat tulevat omasta kartastaan kun vaihde ei ole päällä, joka on lämpötilariippuvainen.

Käynnistysvaiheessakin on omat karttansa jossa määritellään lämpötilariippuvasti se piste, jossa siirrytään tyhjäkäyntirutiineihin ja lämpötilariippuviin soppiin. Tietyn ajan jälkeen LH:n rakkaus lambdasäätöön alkaa ja se ohittaa kaikki muut karttojen arvot, kunhan kone on riittävän lämmin. Kaasun painallus aktivoi sen vieläkin nopeammin.

Startissa määritellään TK-servon avautumismäärä ja kun käynnistysrutiini on onnistuneesti suoritettu ja kone käy, siinä vaiheessa TK-servo avataan levälleen, jotta kone ottaa kierroksia lämpötilasta riippuvan määrän:
-30         -11      08     31      54   115   128
1450   1300   1150   1050   1000   950   825

Ja kun tuon kartan raja-arvot on saavutettu, palaa TK-servon ohjaus normaaleihin rutiineihin ja tyhjäkäynti säädetään asetettuun arvoon.

Sitten siellä lymyilee vielä kartta sillekkin, mikä on se korotetun tyhjäkäynnin arvo lämpötilan funktiona tietysti ja tämän trikkaaminen vaatii auton liikkumista.

Nopeustieto on LH:lle 9XX bineissä erittäin vitaali tieto, sillä siitä tunnistetaan IMMun keralla onko kyseessä kiihdytys, tasakaasuajo vaiko moottorijarrutus.
Ja jos kierrosluku on 1500rpm lukemassa tai alle, moottorijarrutus päättyy aina, oli kysessä manuaalilaatikko tai automaagi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #429 : 14.05.2014, 22:16:05 »
Mitenkäs, milloin moottorijarrutus alkaa? Kun "joidenkin lähteiden" mukaan moottorin kierrosten pitäisi olla 2000rpm tai yli, että kaasu nostettaessa tippuu moottorijarrutukselle (polttoaineen syöttö katkeaa). Alle 2000rpm ei tätä tapahtuisi?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #430 : 14.05.2014, 22:37:35 »
Mitenkäs, milloin moottorijarrutus alkaa? Kun "joidenkin lähteiden" mukaan moottorin kierrosten pitäisi olla 2000rpm tai yli, että kaasu nostettaessa tippuu moottorijarrutukselle (polttoaineen syöttö katkeaa). Alle 2000rpm ei tätä tapahtuisi?

Ainakin viimeksi kun asiaa tutkin, niin moottorijarrutus alkoi siitä, kun TK-kärjet sulkeutuivat ja kierrokset olivat 1800rpm luokissa.
1500 rpm kohdalla laitetaan syöttöä reilusti (paksulle) ja se vaihe kestää 0,5-2 sek ajan.

Muutoin moottorijarrutus trikataan IMMu-tiedosta ja nopeudesta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #431 : 15.05.2014, 15:20:39 »
http://shop.mamasan.fi/product/show/3389/polttoaineensyotto/2291/aem-320lph-e85-polttoainepumppu

Tuollaisen pumpun tilasin, jotta sopat riittävät ja pumppu kestää menoa Wiinaksilla!
Ehkä vähän over-shoot, mutta ainakin riittää, eikä lopu kesken ja sietää luvatusti Wiinaksia!  ;)

Vaan eipä ole kuulunut takuu asiasta motonetistä mitään, kun aprillipäivänä vein sinne edellisen aidon bosch pumpun takaisin, joka antautui kolmessa kuukaudessa!

Pumppu kuulemma meni boschille tutkittavaksi, mutta kaipa 1,5 kuukaudessa yhden pumpun kerkeää purkamaan ja tutkimaan!  >:(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #432 : 15.05.2014, 17:10:42 »
http://shop.mamasan.fi/product/show/3389/polttoaineensyotto/2291/aem-320lph-e85-polttoainepumppu
Pumppu kuulemma meni boschille tutkittavaksi, mutta kaipa 1,5 kuukaudessa yhden pumpun kerkeää purkamaan ja tutkimaan!  >:(

Jospa niillä on siellä kontillinen samalaisia odottamassa vuoroaan  ;).

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #433 : 15.05.2014, 20:26:32 »
Samanmoien tuli itellekin ebaystä ~130e posteineen. Ei varmaan ole niin kovillakaan tuollainen kun tuottoon jää reserviä :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #434 : 15.05.2014, 22:04:58 »
Samanmoien tuli itellekin ebaystä ~130e posteineen. Ei varmaan ole niin kovillakaan tuollainen kun tuottoon jää reserviä :)

Jep!  Pumpun tuotto on tuplat suuttimien maksimi tuottoon nähden, joten tuskin sillä kummoista hikeä on tehdä painetta.  :)

Ja tarkistin muutoin tuon moottorijarrutusasian.

Moottorijarru käynnistyy yli 1500rpm lukemissa tasamaalla ja alamäessä vielä 1100rpm lukemissa jos vauhti meinaa nousta ja TK-kärjet ovat suljettuna.

Häpeäkseni tunnustan tankanneeni tänään bensiiniä 40L säätääkseni bensallekkin asetuksia (seli, seli) ja puhdistaakseni suuttimia ja imukanavistoa siitä etanolista kertyneestä sonnasta!  :-[

Mutta palaan Wiinaksiin heti kun tankki on riittävän tyhjä!  :-\
« Viimeksi muokattu: 15.05.2014, 22:06:57 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo