Samppasport  Futurez

Kartaanit ja kumilaippa nivelet

  • 18 Vastauksia
  • 11679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« : 24.04.2011, 22:47:54 »
Elikkästä jotta missä rajoissa menee kartaanien kumilaippojen tehon kestot ja onko sen tilalle helposti sovitettavissa vahvempaa palikkaa.Itellä on kohtuu suuri epäluottamus kumiin voimansiirto laitteissa ja omassa 745 turpossa kun sattuu olemaan tuo kuminivel m46 perässä, eli loppuuko ennen momentin siirtokyky tuosta laatikosta vaiko tuosta kumilerssistä?

AUH

  • Vieras
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #1 : 24.04.2011, 23:21:51 »
Luulisin et laatikko romahtaa ennen ku kardaani?  ???

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #2 : 25.04.2011, 15:35:26 »
paukku tod näkösesti se m46:nen ennenku se kumi, JOS on ehjä. eikös m5 bemmissäki ole juurikin kumilersti välissä ja onkai ne kasassa pysyny.
LH&ostrich

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #3 : 27.04.2011, 13:51:22 »
Elikkästä jotta missä rajoissa menee kartaanien kumilaippojen tehon kestot ja onko sen tilalle helposti sovitettavissa vahvempaa palikkaa.Itellä on kohtuu suuri epäluottamus kumiin voimansiirto laitteissa ja omassa 745 turpossa kun sattuu olemaan tuo kuminivel m46 perässä, eli loppuuko ennen momentin siirtokyky tuosta laatikosta vaiko tuosta kumilerssistä?

Hyvä sellanen Hardyn kiekko siellä välissä on olla. Ei aiheuta ratasmurskaa niin helpolla. Vähän edes säälii askia/perää kovalla sintterillä.

http://suomi.schmiedmann.com/5_sarja/E34/Varaosat_-_moottori_ja_voimansiirto/vaihteisto_ja_voimansiirto/sivu6.htm#paging

Tuolta saa samalla jaolla olevaa Hardyn kiekkoa, on n. 5-6mm paksumpi kuin alkuperäinen. Itse koitan aluksi Volvon vakiokiekolla.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #4 : 27.07.2011, 13:04:24 »
Onkohan hardyn kiekolla oleellista osuutta resonansseihin tai niiden vaimentamiseen? Nyt nimittäin jostain tulee juuri matkavauhdissa, noin 3200 rpm paikkeilla hirveä resonanssi, jonka alkuperää en ole saanut selville. Kytkimenä on jousittamaton sintteri, ja kardaani pelkillä ristikoilla, joten olisiko suotavaa olla kumia jossain välissä? Resonanssi voi toki aiheutua jostain muustakin, mutta tämä nyt tuli mieleen. Ääni kuuluu vähän joka puolelta, joten vaikeaa paikallistaa lähdettä.
142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Teiden tukko
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #5 : 27.07.2011, 14:28:01 »
Onkohan hardyn kiekolla oleellista osuutta resonansseihin tai niiden vaimentamiseen? Nyt nimittäin jostain tulee juuri matkavauhdissa, noin 3200 rpm paikkeilla hirveä resonanssi, jonka alkuperää en ole saanut selville. Kytkimenä on jousittamaton sintteri, ja kardaani pelkillä ristikoilla, joten olisiko suotavaa olla kumia jossain välissä? Resonanssi voi toki aiheutua jostain muustakin, mutta tämä nyt tuli mieleen. Ääni kuuluu vähän joka puolelta, joten vaikeaa paikallistaa lähdettä.

Itse veikkaan kytkinlevyä tämän resonanssin lähteeksi. Itsellä alkoi auto ääntämään moottorijarrutuksissa kun kytkimeksi tuli jäykkä asetelma jousittamattomalla sintterilevyllä. Itsellä on kanssa kardaani pelkillä ristikoilla ilman ylimääräisiä kumiosia.  :D Eli, heti laatikon perässä on ristikko josta kardaani jatkuu tukilaakerille, takapätkässä on luonnollisesti molemmissa päissä ristikot.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #6 : 27.07.2011, 15:07:42 »
Itse veikkaan kytkinlevyä tämän resonanssin lähteeksi. Itsellä alkoi auto ääntämään moottorijarrutuksissa kun kytkimeksi tuli jäykkä asetelma jousittamattomalla sintterilevyllä. Itsellä on kanssa kardaani pelkillä ristikoilla ilman ylimääräisiä kumiosia.  :D Eli, heti laatikon perässä on ristikko josta kardaani jatkuu tukilaakerille, takapätkässä on luonnollisesti molemmissa päissä ristikot.

Mulla tulee kanssa kauhea resonanssi moottorijarrussa ja tyhjäkäynnillä vaihteisto rallattaa. Levynä 940 turbon jäykkä massalevy. Laatikko m90 ja kardaanissa e34 m5 bemarin kuminivel. 
Myös kaverin bemarissa tuli resonanssiongelmat heti kun laittoi jäykän sintterilevyn.

Nyt tiedän miksi m90 askin kanssa käytetään alunperin kaksoismassavauhtipyörää :D

Hyvä sellanen Hardyn kiekko siellä välissä on olla. Ei aiheuta ratasmurskaa niin helpolla. Vähän edes säälii askia/perää kovalla sintterillä.

http://suomi.schmiedmann.com/5_sarja/E34/Varaosat_-_moottori_ja_voimansiirto/vaihteisto_ja_voimansiirto/sivu6.htm#paging

Tuolta saa samalla jaolla olevaa Hardyn kiekkoa, on n. 5-6mm paksumpi kuin alkuperäinen. Itse koitan aluksi Volvon vakiokiekolla.
Kannattaako säästää kuminivelessä? Paska lentää kun kiekko antautuu.
Ostin laakkoselta uuden alkuperäisen bmw:n kumin ja maksoi muistaakseni 90e kun vähän mourusi alennusta.

Mä luulen että ne mitkä on hajonnu on ollu kaikki jotain 300tkm ajettuja orkkskumeja.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2011, 15:12:43 kirjoittanut Jaakko »
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #7 : 27.07.2011, 15:40:05 »
Paska lentää kun kiekko antautuu.

Mitäs tällä mahdat tarkoittaa? Jos kumi on aivan ehjän oloinen ja yhtä jäykän tuntuinen käteen kun BMW:n vastaava, eikä murtumia ole, koitan kuitenkin ensin alkuperäisellä kumikiekolla (ei tosin 300tkm ajetulla).
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Teiden tukko
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #8 : 27.07.2011, 15:55:33 »
Mulla tulee kanssa kauhea resonanssi moottorijarrussa ja tyhjäkäynnillä vaihteisto rallattaa. Levynä 940 turbon jäykkä massalevy. Laatikko m90 ja kardaanissa e34 m5 bemarin kuminivel. 
Myös kaverin bemarissa tuli resonanssiongelmat heti kun laittoi jäykän sintterilevyn.

Nyt tiedän miksi m90 askin kanssa käytetään alunperin kaksoismassavauhtipyörää :D

Kai siinä kaksoismassapyörässä sitten joku taika on.  :P Ei siinä, minä ainakin pärjään sen äänen kanssa kun ei tuo 242:nen mikään matka-auto ole eikä siitä semmoista yritetä tehdäkkään.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #9 : 27.07.2011, 16:46:40 »
Kai siinä kaksoismassapyörässä sitten joku taika on.  :P Ei siinä, minä ainakin pärjään sen äänen kanssa kun ei tuo 242:nen mikään matka-auto ole eikä siitä semmoista yritetä tehdäkkään.

"The flywheels used with these gearboxes are dual mass versions (petrol engines) to eliminate the noise that 3-axle (3-shift) gearboxes can make in neutral."

Mulla ollut auto ajossa uudella kokoonpanolla vasta muutamia viikkoja ja ääni ei häiritse juuri lainkaa enää.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2011, 16:50:25 kirjoittanut Jaakko »
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa Jukkola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #10 : 05.09.2012, 12:39:47 »
Mulla tulee kanssa kauhea resonanssi moottorijarrussa ja tyhjäkäynnillä vaihteisto rallattaa. Levynä 940 turbon jäykkä massalevy. Laatikko m90 ja kardaanissa e34 m5 bemarin kuminivel. 
Myös kaverin bemarissa tuli resonanssiongelmat heti kun laittoi jäykän sintterilevyn.

Nyt tiedän miksi m90 askin kanssa käytetään alunperin kaksoismassavauhtipyörää :D


Itsellä kans kokemusta tästä rallattamisesta ja resonanssista moottorijarrutuksessa parista autosta, kova vauhtipyörä + jousittamaton levy.  :) Onko kellään tietoa mikä siellä laatikossa auheuttaa tämän "metelin"? Olisiko esim jousitetulla levyllä vaikutusta tilanteeseen? Osa on ilmeisesti tehny jatkonhylsyn siihen pääakseliin, että yltää silmälaakerille asti, mutta tilanne ilmeisesti vain pahenee sillä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Teiden tukko
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #11 : 25.09.2012, 03:57:33 »
Osa on ilmeisesti tehny jatkonhylsyn siihen pääakseliin, että yltää silmälaakerille asti, mutta tilanne ilmeisesti vain pahenee sillä.

Mulla on 242:ssa juurikin tuo silmälaakeri paikoillaan ja voi olla että se vaan pahentaa asiaa. Seuraavaksi se kyllä jää pois kun moottori vaihtuu...
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #12 : 18.10.2012, 22:56:12 »
Jostain kun sais M90 kardaanin niin sais sen laitettua alle.. Ei onnistunu M47 kardaanin pidennys parilla sentillä. Tärrää niin paljon, että ajokelvoton on.. (auto on 940 ja nykyinen M47 on 740:stä..) Ja mulla oli myös M47 laatikko tota ennen, mutta kardaani oli pari senttiä liian lyhyt ja näinhän tässä kävi.. M90 laatikko olis reservissä, mutta ei kardaania siihen :(
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #13 : 05.03.2013, 22:13:33 »
Itsellä -92 940 b230ft jonka jatkona on m47. Onko tuossa rättinivelessä jakona Kardaanin kuminivel 96/12MM?? Eli sama kuin bmw e34 m5 3,6/3,8l??? Schmiedmannilta tuotenumero: 26112226527

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Kartaanit ja kumilaippa nivelet
« Vastaus #14 : 05.03.2013, 22:18:55 »
Itsellä -92 940 b230ft jonka jatkona on m47. Onko tuossa rättinivelessä jakona Kardaanin kuminivel 96/12MM?? Eli sama kuin bmw e34 m5 3,6/3,8l??? Schmiedmannilta tuotenumero: 26112226527

M5:en alkuperäinen kiekko on käsittääkseni n. 5mm paksumpi kun "pikkukoneisten" bemareitten ja Volvon.
Tarvikeosista en tiedä.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo