Juu eli tämä on ollut tuolla showroomissa jo kaiken muun seassa mutta ajattelin että tämä on oikeasti projekti ja kaipaa oman osionsa tyystin ilman muiden autojen korjaushuolia.
Mullahan on tube kanava, jos kiinnostaa tästä prokkiksesta videot klikkaa
linkkiä ja tilaa kanava
Autohan on ollut minulla jo kauan, jos en paljon valehtele niin vuodesta 2005, silloin se vielä poltti dieseliä ja oli erittäin luotettu kumppani kunnes hajotin koneen ekan kerran kun moniurahihna meni jakopäänväliin... silloin tein perus kone remontin: kansiuusiksi, suuttimet uusiksi, turbo modattiin ja kaikki kilkkeet mitä kuuluu laittaa kannen kanssa uusiksi. moottoriin deralta ohjelma ja ulos saatiin saman verran kilowatteja kuin tehdas lupasi hevosvoimia. oli kiva ajella aikansa sitten kävi niin että köyhyys iski ja laitoin motulin öljyt ja 400km väihdon jälkeen alkoi kuulua kilkatus kesken kotimatkan porukoilta ja ajoin auton kuopioon... 4 kiertokanki sorvasi kampiakselin kaulan piloille ja auto jäi seisomaan vuosi oli 2013. auto makasi vanhempien luona kuivassa tallissa 2019 asti jolloin se työnnettiin pihamaalle keräämään pölyä ja ötököitä... siitä oli otettu osia minun väliaikaiseen V40:n joka myöhemmin tarinassa alkaa luovuttaa osiaan takaisin. Sain julmetun aivopierun jouluna 2020 kun oli kaikkea muutakin maailmalla ilmassa että mä en korjaakkaan V40:ä radalle koska se ei olis ollu mikään ihme juttu vaan päätin että mähän rakennan S40 STCC replikan itelleni kun mulla kerran on se S40:n raato... siitä se sitten lähti.
KUVIA AJAN SAATOSTA:

Auto silloin ihan alkuaikoinaan minulla

ensimmäisen koneremontin jälkeen

Kun dumppasin pihamalle odottamaan romuautoa...

Tammikuu 2021 kun kaikki rahat alkoi hävitä kuin kankkulan kaivoon
Siitä sitten Ristuspoika alkoi laatimaan hyvin yleviä ja nerokkaita suunnitelmia tämän auton osalta;
eli moottorin osalta on nyt ajatuksena seuraavaa:
* vaihdetaan veivit, niin vaihdettiin
* vaihdetaan suuttimet, ei vielä mutta juu
* korjataan/vaihdetaan pakosarja, tehdään kokonaan uusi
* männänrenkaat varmaan kannattaa uusia jos sylinterit on kuosissa?, takomännät tuli
* kierokangen laakerit uusiksi, juu racea pukkaa
* kansipahvi tietenkin uusiksi, joo
* ylipäätään tiivisteet kaikki uusiksi, kyllä
* Hitsataan AN-liitin öljynpaluuseen, sekin on tulilla
* suuttimet uusiksi ja paluulinja bensatukkiin, kyllä ei vaan tiiä minkä kokoset
* aftemarket bensanpaineen säädin. juuu
* 19T ahdin ->myyntiin joku pulsar ulkosella portilla
* vauhtipyörä/asetelma/levy-> billet rosteri levy ja tilttonein 2-levynen
*Maxxecu sport ohjaa moottoria
Muualle autoon:
* Bensa pumppu walbro, tai sitten jotain muuta paikka 3-pumpulle
* paluu linja siihen pumppu asetelmaan ja pohjaan letkut juu on
* Downpipe ja mahdollisesti koko putkisto uusiksi DP ainakin kun on vinolaippa... tulee 3" koko matka
* yleistä korjailua raijetangon suojakumia uusiksi jne. kuluvaa osaa. kyllä ja valettu ite uretaanipuslia matkalla
* jarruille jäähdytystä. tulee muuten Megane RS:n jarrut autoon
* suuri kysymysmerkki on vaihelootaan lukko se olisi oleellinen juttu mutta listan tässä kohden on mennyt rahaa jo niin paljon että ei mitään tolkkua. rahan kulutus lähtenyt laukalle aikapäivää sitten lukko on pakko hankkia
Toiveina autoon laittaa myöhemmin tai kun sattuu kohdalle on:
*BC Racingin alusta, hankittu
*kuppipenkit, hankitaan
*kaaret, tilattu ja ollaan jo hitsailemassa
*semisliksit, pakko hankkia
*takasiipi toimiva ei koriste. tämäkin on jo suunnitteilla
Näin siis mahtipontisesti tuli auton suhteen ajateltua, moottorin ajatukset oli jo silloin kun se oli vielä V40:n nokalla, niin se on tämmönen se moottori.

B4194T

Tältä se vielä näytti 2022 kevään lumien lähtöä odotellessa
Moottorille on siis isot suunnitelmat, toki ei mitään semmoista mitä joku muu ei olisi jo tehnyt, joten kopioin vain muiden tekemisiä ja säästän energiaa.
Hankittuna on tämmöisiä osia moottoriin ja autoon; täys alumiininen intercooleri, 19T ahdin, teräsvauhtipyörä ja kaksi levyinen tiltton. Lisäksi olen ostanut vaparin nokat autoon sekä jäykemmät venttiilin jouset. Pakosarja oli V40:ssä ollessaan haljennut joten kaverin kanssa hitsasimme sen kuntoon ja Connyltä diilasin siihen sovitelaipan 19T:lle.

nää on niitä ahdistus osia


Tuon laipan oikaisin vielä ihan käsipelissä itse käyttäen nunnauunin ylijäämä vuolukivilohkaretta ja nauha hioma paperia (oli kyllä urakka)
Siinä siis vähän moottori asiaa referoiden S40 tDi -> S40 T4
Puhutaanpas hetki auton korista, se siis seisoin noin 1,5 vuotta ulkona heinän seassa ja sitten Ristus-apina päätti repiä sen umpihangesta keskellä kovinta talvea käyttäen silloistä Mörköä ja tietenkin siinä aivoppieruissani väänsin auton keulan, koska moottorin pitkittäis alapalkki ei ollut paikallaan vaan kotitallissa koska sekin oli pöllitty V40:n. Eli auto saatiin pois hangesta ja vietiin sulamaan talliin että tutkisimme seisonnan vauriot, kaikki sanoivat että se on läpi mätä koska pintaruoste oli valloillaan... mutta elekeepä mittään, tässä kuvia autosta kun sen kippasin kupeelleen puhdiststa varten.








Nämä on siis vuoden takaa kesältä 2021
Aloitin pohjan vaurioiden korjauksen, ostin vain ainoastaan kuskinpuolen helmapalan tähän peltejä, sekä biltemasta semmoisen 60x40 pelti arkin, vai olikohan se puuilo...


Ai niin tosiaan dieselissä on M5P laatikko niin sen vaihteet vaihtuu tangon avulla kun taas M56 on vaijeritoiminen joten siitä erosta johtuen piti kepin alunen vaihtaa V40:stä tähän...




Entrasin koppaa dinitrolin allinollin avulla ja samin hitsailemalla paikkapaloja.



Tässä ihan ekoja omia hitsailuja, en ole kauheammin hitsaillut ennen tämän prokkiksen aloitusta...


niin tosiaan kun sen keulan paskoin hinaamalla ja se oli aika hapan se osa muutenkin niin otin korjauspalan V40:stä.
niin se vaihteen vaihto homma...

vaijerien läpivienti koriin...
-Jatkan seuraavassa viestissä-