Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #960 : 11.06.2014, 13:08:45 »
Oliko sulla joku topikki tuolla finsquirtin puolella jossa oli tarkempaa selostusta? En äkkiseltään löytänyt vaikka kuulosti tutulta ongelmalta.

Heittelen tässä vaan ajatuksia:

Mistä kone saa ilmansa jos kerran pyörii tyhjää kuitenkin vaikka tyhjäkäyntiventtiili on kiinni?
Ettei se venttiili jotenkin oskilloisi?
Ovatko seokset kuinka tasaiset? bensakarttaa kannattaa tehdä hyvinkin tasaiseksi tyhjäkäynnin liepeillä
Meneekö overrun fuel cut päälle?
meneekö joku kiihdytysrikastus päälle?
Millainen letku on tyhjäkäyntivenalta imusarjaan? Ettei menisi jotenkin lyttyyn?

Ei ole topiccia siellä puolella. Kone saa ilmansa kaasuläpän välistä, jossa on ihan mekaaninen ruuvisäätö. Tuota venttiiliä mietin itsekin, pitäkin tulpata letku kokonaan ja koittaa pelaako ilman sitä. Ruuvilla kun vääntää läpän kiinni, nii kone sammuu, ettei siellä ainakaan isoa imuvuotoakaan voi olla.

Seokset saa pysymään kyllä 14.3-14.7 välillä ihan hyvin. Ei pitäisi rikastusten mennä päälle, mutta voisihan siitä logia ottaa varmuuden vuoksi.
Tyhjäkäyntivenalta imusarjaan on kyllä kohtuupitkä pätkä letkua...pitääpä tarkistaa sekin. Jarrutehostintakin mietin, mutta se kyllä toimii ihan normaalisti.

Kyllä tämä varmaan ihan säätötekninen juttu voi olla....täytyy ehkä koittaa säätää kuormituspisteitä kartasta erilailla, jos se kuitenkin seilaa juur tiettyä väliä.

Ongelmahan on melko pieni, mutta hämää kuitenkin koska entisellä setupilla kävi tyhjää tasaisemmin.


EDIT : Täytyypä koittaa jos vaikka säätelis vähän rikkaammalle tuon tyhjäkäynnin. Ehkä se vielä 13.6->13.8 seoksillakin menee päästöistä läpitte  ???
« Viimeksi muokattu: 11.06.2014, 13:17:58 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #961 : 11.06.2014, 13:42:24 »
Oletko kokeillut tehdä niin päin että läppä on oikeasti kiinni ja kaikki tyhjäkäynnin ilma menee venttiilin kautta?

EDIT: olisihan tietty fiksua jättää läppää sen verran raolleen että kone pyörii sillä, ei muutu inhottavaksi jos venttiili sanoo sopparin irti ja menee kokonaan kiinni. Itsellänikin taitaa kuitenkin olla niin että läppä on oikeasti kiinni, jos nyt muisti pelaa oikein.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2014, 13:52:20 kirjoittanut TD Power »
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #962 : 11.06.2014, 13:52:05 »
Ei ole topiccia siellä puolella. Kone saa ilmansa kaasuläpän välistä, jossa on ihan mekaaninen ruuvisäätö. Tuota venttiiliä mietin itsekin, pitäkin tulpata letku kokonaan ja koittaa pelaako ilman sitä. Ruuvilla kun vääntää läpän kiinni, nii kone sammuu, ettei siellä ainakaan isoa imuvuotoakaan voi olla.

Seokset saa pysymään kyllä 14.3-14.7 välillä ihan hyvin. Ei pitäisi rikastusten mennä päälle, mutta voisihan siitä logia ottaa varmuuden vuoksi.
Tyhjäkäyntivenalta imusarjaan on kyllä kohtuupitkä pätkä letkua...pitääpä tarkistaa sekin. Jarrutehostintakin mietin, mutta se kyllä toimii ihan normaalisti.

Kyllä tämä varmaan ihan säätötekninen juttu voi olla....täytyy ehkä koittaa säätää kuormituspisteitä kartasta erilailla, jos se kuitenkin seilaa juur tiettyä väliä.

Ongelmahan on melko pieni, mutta hämää kuitenkin koska entisellä setupilla kävi tyhjää tasaisemmin.


EDIT : Täytyypä koittaa jos vaikka säätelis vähän rikkaammalle tuon tyhjäkäynnin. Ehkä se vielä 13.6->13.8 seoksillakin menee päästöistä läpitte  ???
lambda 1 tuntumassa pelaa käy ihan kohtuullisesti mutta heikkenee selvästi käynnin tasaisuus esim 1.01 ja ylös päin.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #963 : 11.06.2014, 21:11:47 »
Pientä heijausta vielä havaittavissa, mut hienosäädellään sit joskus....

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #964 : 15.06.2014, 20:30:41 »
Onko täällä tietoa tuon polttoaineen säätämisestä suhteessa imuilman lämpöön? Laitoin alustavia säätöjä megaan ja alkoi mietityttämään tämä asetus. Pitääkö polttoainetta lisätä imuilman noustessa ettei iske naku, vaiko vähentää koska ilmantiheys kuumassa ilmassa pienempi jolloin happea vähemmän ja polttoaineen tarve pienempi?

Tämmöset asetukset rustailin alkuun



-Tällä tavalla laitoin vielä asetukset, eli säädössä käytetään imuilman arvoja.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2014, 07:43:33 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #965 : 25.06.2014, 09:44:36 »
.. Pitääkö polttoainetta lisätä imuilman noustessa ettei iske naku, vaiko vähentää koska ilmantiheys kuumassa ilmassa pienempi jolloin happea vähemmän ja polttoaineen tarve pienempi?

vähentää ja juurikin tuon tiheyden takia.
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #966 : 30.06.2014, 09:56:35 »
Nyt on taas matalaohmiset suuttimet paikallaan....tai siis nuo 4,5ohm vastuksella olevat...onko ne ny sitten MID-Z- suuttimet, mut kuitenkin.

PWM:n säädöstä löytyy vähän kahta tietoa....toisessa paikassa sanotaan näin :

Lainaus
If you have low impedance injectors (less than 4 Ohms), set the:

    Opening time to 0.6ms
    PWM Time Threshold to 1.0 ms
    PWM Current Limit to 30%
    (75% if you are running an old style V2.2 mainboard which not advised).

Ja toisessa :

Lainaus
    Start with:
        PWM Time Threshold = 1.0 millisecond, and
        PWM Current Limit (%) = 75% (30% if you have the flyback board installed).
    Once you get your engine idling, then first adjust the PWM duty cycle down in 1% increments until you notice a change in idle quality (be sure to hit the "send to ECU" button each time you change the value). This is the point where the current limit is too much and the injectors are not being held fully open.
    Then move the value back up 3 - 5% (for example, if the idle falters at 45%, then put in a number of 48% to 50%).
    Move on to adjusting the time threshold. Lower the time threshold by 0.1 milliseconds at a time until the idle quality deteriorates.
    Then increase it 0.3 ms.
    Now, repeat these steps (starting at #2). Adjust the duty cycle and time threshold alternately to get the optimum values for your set-up. You will converge on a set of numbers that work well for your set-up.


Mulla on käytössä MS2V3.0, joten laitoin tuon 30%, ja thresholdiin 1.3ms, jotta saisi säädettävyyttä pienille aukioloille. Pitäisikö tuota hienosäätää johonkin suuntaan, vai annanko olla noin?  ??? Hyvin tuntuisi ainakin pelittävän ajossa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #967 : 30.06.2014, 11:59:22 »
En ole noilla arvoilla tarvinnut koskaan pelata mutta kyllä kai tuon jälkimmäisen ohjeen pitäisi päteä, säätää se pitäisi joka tapauksessa. Mitä meinaat tuolla säädettävyydellä? Tarkoitushan on että ensimmäinen arvo kertoo kuinka kauan suuttimelle annetaan täyttä virtaa että se avautuu nopeasti, sitten toinen kuinka paljon siitä virtaa annetaan tämän jälkeen jotta suutin pysyy auki. Kun nuo ovat oikein säädetyt niin ei niiden pitäisi vaikuttaa muualle.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #968 : 30.06.2014, 12:59:32 »
Meinasin sitä, että suuttimet ovat 1680cc, nii kaikki mahdollinen nopeus on kotiin päin.
En ole noilla arvoilla tarvinnut koskaan pelata mutta kyllä kai tuon jälkimmäisen ohjeen pitäisi päteä, säätää se pitäisi joka tapauksessa. Mitä meinaat tuolla säädettävyydellä? Tarkoitushan on että ensimmäinen arvo kertoo kuinka kauan suuttimelle annetaan täyttä virtaa että se avautuu nopeasti, sitten toinen kuinka paljon siitä virtaa annetaan tämän jälkeen jotta suutin pysyy auki. Kun nuo ovat oikein säädetyt niin ei niiden pitäisi vaikuttaa muualle.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #969 : 30.06.2014, 14:06:45 »
Niinhän se onkin tarkoitus säätää, eli virtaa annetaan niin kauan täysillä että suutin on auki. Tuskin pieni ylimääräinen määrä tuossa time thresholdissa mitään käräyttää mutta ei siitä mitään etuakaan sinänsä ole.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #970 : 04.07.2014, 12:08:29 »
Auto saatu käyntiin megan voimin ja jotain säätöjäkin saatu sisään, mutta löytyis pari ongelmaa.

Tunerstudion afr arvo näyttää 0,5 suurempaa mitä mittarin arvo.
Kyseessä ihan uusi innovate mtx-l laajakaista lambda.
Oon asettanu megan arvot laajakaistan oletusarvoiksi eli 0.0v 7,35 afr ja 5.0v 22,39 afr.
Oon myös varmistanu, että laajakaistassa ohjelmoituna nuo arvot.

Sitten moottorin lämpötila.
Käytössä volvon musta bosch M12x1,5-kierteellä suoraan kanteen.
Anturin resistanssit eri lämpötiloissa mitattu, mutta mega näyttää aivan mitä sattuu.
0C  11000 Ohm
23C  4240 Ohm
92C  516,5 Ohm
Bias vastus asetettu calibroinnissa 2490,0
Mikäs tuo bias vastus edes on, joku vastus boxin sisälläkö?

Boxi on ms2 pohjainen autotunen tekele. Microsquirt module, releet ja sulakkeet yms yhden boxin sisällä.
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #971 : 12.07.2014, 18:39:32 »
Maadotus kummastelua.

Tilasin protopartsilta johtosarjan ms1 v2.2 varten. Avasin DB-37 liittimen ja ihmettelin maadotusta.

Maadotus oli tehty kuta kuinkin kuvan mukaan, sillä erolla että pinnit 11 ja 15 on jätetty maadoittamatta. Tarviiko mun lisätä maadotus noilta osin? Mitä nuo pinnit maadoittavat?



MUTTA johtosarjan mukana tuli kytkentäkaavio minkä mukaan pinnit 14-19 tulisi olla kytketty maihin eli täysin eri pinnit mitä johtosarjassa on maihin kytkettynä  :idiot2:

Kävi mielessä olisko tää kytkentä ms1 v3.0/3.57 varten mutta paperissa lukee v2.2...

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #972 : 12.07.2014, 18:49:43 »
v2.2 levyllä on pinnit 1-19 kytketty yhteen, ei oo väliä mitkä niistä pistää maihin. Pinnit 3-6 kannattaa kuitenki silti jättää maadoittamatta jos joskus vaihtaa v3.0 levyn.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2014, 18:55:40 kirjoittanut Joni- »
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #973 : 12.07.2014, 19:07:55 »
Kiitokset nopeasta vastauksesta  :)

Erikoista musta että vain tietyt pinnit on kytkentäkaavion merkattu ja sitten tehty vielä parit kaaviot eri tavalla kytketyin maadotuksin  :idiot2:

No sitten selviän pelkällä ulostulolla moduulille   ;)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #974 : 31.07.2014, 20:28:25 »
Osaako joku sanoa sivun minne vois lähettää logia ekasta testi ajosta tai haluaako joku esim laittaa yv:llä s-postia jos viitsisi vilkasta logia, kun ite en vielä kauheesti siitä ymmärrä ja ongelmana on että auto pätkiin todella paljon ajaessa vaikka seokset on 11.5-14.5 välillä. Ja sitten mielestäni rpm singaali hyppii jotenkin välillä.  :idiot2:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy