Ateho  Elekma

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752999 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1065 : 24.11.2014, 15:46:24 »
olet. se triggeri on siinä vp:n kehällä. Motikasta en tiiä mitään mutta LH käyttää 60-2 kehää
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1066 : 24.11.2014, 16:34:26 »
Ei taida mega tukea starttikehän lukemista kun nollakohta on eri anturilla ???
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pirkkabamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1067 : 24.11.2014, 20:34:46 »
Kertokaa fiksummat ennen kun menee koko homma ihan vihkoon... :D :D

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1068 : 25.11.2014, 18:12:18 »
Olenko ymmärtänyt oikein elikkä jos vakio kampiakselin asentotunnistinta voisi hyödyntää niin ei tarvitsisi erikseen sitä trikkeriä asentaa?

Mun mielestä motronicissa on samanlainen anturi kuin lh:ssa, mutta motronicissa niitä on kaksi koska toinen lukee kierrosnopeus tiedon mittaristolle? Mutta siis motronicin vauhtipyörän triggeröinti on vääränlainen, siinä on vain yksi triggerihammas. Vaihtamalla lh:n vauhtipyörän missä on 60-2 triggeröinti homma hoituu.

Tai sitten tekee triggeröinnin moottorin etupuolelle kampiakselin hihnapyörään. Valmiita kampiakselin hihnapyöriä triggeröinnillä saa esim. blingfactorylta.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1069 : 25.11.2014, 18:37:11 »
Kyllä se motronikin anturikin toimi mutta se on kyllä erinäköinen ja se anturin telineen joutuu tekemään uusiksi
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1070 : 25.11.2014, 22:16:59 »
Onko joku onnistunut kytkemään megasquirttiin nakutusantureita? Kyseessä tinakone, mutta vinokoneessa lienee samatyylinen anturi?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa napo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • b21et 240
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1071 : 22.12.2014, 20:28:39 »
Koitin starttailla ekaa kertaa, mutta kierroslukutietoa ei tule. Mega ohjaa siis VIELÄ pelkkää polttoainetta.
Puolan miinus navalta (b21et vakio sytkä)  tietoa koitetaan ottaa.
Boksi on ms 1 v2.2. Ostin tuon vuosia sitten jonkun valmiiksi kasattuna ja siinä on kuulemma "sytkä otettu fiddlestä". Olisi pitänyt kasata itse, niin tietäisi mitä siellä on tarkalleen tehty  ::)

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1072 : 22.12.2014, 20:45:49 »
Koitin starttailla ekaa kertaa, mutta kierroslukutietoa ei tule. Mega ohjaa siis VIELÄ pelkkää polttoainetta.
Puolan miinus navalta (b21et vakio sytkä)  tietoa koitetaan ottaa.
Boksi on ms 1 v2.2. Ostin tuon vuosia sitten jonkun valmiiksi kasattuna ja siinä on kuulemma "sytkä otettu fiddlestä". Olisi pitänyt kasata itse, niin tietäisi mitä siellä on tarkalleen tehty  ::)
Nii noh miten on entinen käyttäjä tuonu megaan kiekkatiedon.. Ei varmaan selviä ku tarkistamalla mikä kytkentä siellä on.

Poissa napo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • b21et 240
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1073 : 22.12.2014, 20:53:21 »
Nii noh miten on entinen käyttäjä tuonu megaan kiekkatiedon.. Ei varmaan selviä ku tarkistamalla mikä kytkentä siellä on.
edikselle näköjään tehty muutokset. eikait tässä muuta kun perus jutut tilalle.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2014, 19:32:49 kirjoittanut napo »

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1074 : 25.12.2014, 12:34:44 »
Minkälaisia arvoja ootte käyttäny warmup enrichmentissa tuolla -7 -> -29 välillä? Tietysti vaihtelee eri moottoreiden välillä, mutta jos jotain suuntaa antavaa löytys vinokoneelle tai omia arvojanne jos laitatte? Kun paha mennä sanomaan onko itellä liikaa vai liian vähän rikastusta kun ei lambda kerro tietenkään mitään vielä tuossa vaiheessa. Itsellä esim. -18 C = 145% ja ei meinaa kovinkaan hyvin näillä keleillä käynnistyä. 98 tankissa.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1075 : 25.12.2014, 14:06:05 »
Liian vähän tiedät olevan sitten, kun auto hörähtää käyntiin ja sammuu. Sopiva määrä on sellainen jolla auto pysyy käynnissä.

Tosin Tässä kohden LH:n säätö on erilainen kuin megan. LH:ssa on käynnistysrikastus omana karttanaan lämpötilan funktiona ja kylmärikastus omanaan. Startissa käytetään tuota käynnistyskarttaa ja kun tietty kierrosluku on saavutettu, siirrytään kylmärikastukselle.

Tässä B230FT vakion kartta malliksi.



Tuosta voit katsella mallia. Asteikko on 0-255 kaikkiaan ja lämpötila-asteikko alhaalla.

-11C jälkeen rikastustuksen lisäys on aika pientä. Ja saaste mutkakin näkyy käyrässä hyvin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1076 : 25.12.2014, 14:31:37 »
Tosin Tässä kohden LH:n säätö on erilainen kuin megan. LH:ssa on käynnistysrikastus omana karttanaan lämpötilan funktiona ja kylmärikastus omanaan. Startissa käytetään tuota käynnistyskarttaa ja kun tietty kierrosluku on saavutettu, siirrytään kylmärikastukselle.
Onhan megassa priming pulse, cranking pulse, afterstart ja warmup kartat erikseen

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1077 : 26.12.2014, 17:24:59 »
Mitenkäs oonko ymmärtäny tuon oikein tuon kylmäkäynnistyksen. Eli antaako mega starttauksen aikana polttoainekartan mukaan + warmup wizardin mukaan ja sitten vielä primen sille määritetyllä tavalla? Omituista mutta mulla on tuossa prime tablessa maksimi arvot (25.5ms) jo -7C kohdalla. Tosin niinhän tuossa ylhäälläkin on mainittu että rikastuisen tarve vähenee -11 jälkeen. Mitä ootte pitäny startti ennakkona vinokoneelle? Itellä tuntuu että 8 asteen kohdalla potkii kylmällä kelillä vastaan vähän.
Edit. Vai onko näin että tuo cranking prime table on toiminnassa starttauksessa alle startti rpm eli esim. -7 C aukiolo suuttimilla tuo 25ms?
« Viimeksi muokattu: 26.12.2014, 17:30:29 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1078 : 26.12.2014, 21:34:58 »
Prime pulse annetaan kun virrat käännetään päälle (joko heti virat päälle käännettäessä tai vaihtoehtoisesti 2 sekunnin jälkeen). Cranking pulse on käytössä starttauksessa kun kone pyörii alle määritellyn cranking kierrosluvun (itselläni 300rpm).
Kun siirrytään tuon 300rpm yli niin käyttöön tulee normaali bensakartta+afterstart+warmup
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1079 : 26.12.2014, 23:34:07 »
Minkälaisia arvoja ootte käyttäny warmup enrichmentissa tuolla -7 -> -29 välillä? Tietysti vaihtelee eri moottoreiden välillä, mutta jos jotain suuntaa antavaa löytys vinokoneelle tai omia arvojanne jos laitatte? Kun paha mennä sanomaan onko itellä liikaa vai liian vähän rikastusta kun ei lambda kerro tietenkään mitään vielä tuossa vaiheessa. Itsellä esim. -18 C = 145% ja ei meinaa kovinkaan hyvin näillä keleillä käynnistyä. 98 tankissa.
Mulla on warmupissa -29C=155%, -18C=142% ja -7C=138% (turbo vinokone).
Ootko kattonu After Start Enrichment arvoja, voi olla että vika on siellä.

Omat ASE arvot (voi testata omalla vastuulla  ;)):
-40C=35%, -29C=30%, -18C=26%, -7C=24%, 4C=20%, 16C=13%, 27C=12%, 38C=11%, 54C=10%, 71C=9%

Oma auto käynnistyy noilla pakkasellakin hyvin ja jää käymään, siitä voi sit hienosäätää jos tuntuu tarvetta.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2014, 23:37:16 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

Proturbo  Autodiagnoosi