Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: PKe - 30.07.2018, 15:29:29

Otsikko: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: PKe - 30.07.2018, 15:29:29
Mitäs arvon raati on mieltä, että olisiko syytä vaihtaa 125km ajettuun V60 D4 -15 TG-81SC lootaan jo öljyt?

Ja jos olisi aiheellista, niin missä Pirkanmaalla sen saisi edullisimmin teetettyä?
Ymmärtääkseni täysi vaihto huuhtelemalla(?) ainoa oikea tapa?

Jotenkin vaan tuntuu että vaihtaisi pikkusen "laiskemmin" nyt kun esim keväällä.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: Diesel - 30.07.2018, 17:57:49
öljypiste.fi
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: petriko - 30.07.2018, 18:12:50
Nyt viimestään kannattaa vaihtaa.

Itse kävin M.Järvisellä Tampereella https://autofit.fi/autokorjaamot/tampere/autokorjaamo-m-jarvinen (https://autofit.fi/autokorjaamot/tampere/autokorjaamo-m-jarvinen) joka pääasiassa huoltaa Volvoja.
XC70 maksoi 280 euroa ja tehtiin huuhtelemalla.

Suosittelen
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: PKe - 01.08.2018, 14:33:11
Mahdankohan sittenkään teettää tuota huuhteluvaihtoa(?)...  ::)

Kävin tutun autoasentajan puheilla just. Heillä ei tosin ole Volvon merkkihuoltoa, mutta toisen merkin kyllä, jossa myös Aisin -pohjaisia, mutta kylläkin 6-vaiheisia laatikoita.
Ko. tyyppi sanoi, että jos vaihteissa ei ole mitään ongelmaa, niin huomattavasti turvallisempi tapa olisi vaihtaa öljyt vain osittain. Ja vaikka sitten parikertaa peräkkäin. Huuhteluvaihtoa hän ei ainakaan omaan autoonsa kuulemma tekisi. Riski siihen että huuhtelussa vain irtoaa sakkaa ja tukkii kanavat on aika iso.

Ja tällainen osa-öljynvaihto on ohjeistettu ko. autolle myös Autodatassa. Öljynä AW1 ja tarve 4 litraa.

Ohje:

Automaattivaihteistoöljy
Irrota täyttötulppa.
Tyhjennä automaattivaihteisto. Asenna tyhjennystulppa ja tarkistusreiän tulppa takaisin.
Täytä vaihteistoon ilmoitettu määrä.
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 2 sekunniksi, toista kahdesti ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon.
Irrota tarkistusreiän tulppa.
Jatka vaihteiston täyttöä, kunnes automaattivaihteistoöljyä tippuu ulos täyttötason tarkistusputkesta.
Asenna tarkistusreiän tulppa.
Kytke vianmäärityslaite automaattivaihteistoöljyn lämpötilan tarkistamista varten.
Käytä moottoria, kunnes automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 50°C.
Sammuta moottori ja kytke sytytysvirta pois päältä.
Täytä vaihteistoon 0,5 litraa automaattivaihteistoöljyä.
Asenna täyttötulppa.
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 2 sekunniksi, toista kahdesti ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon.
Käytä moottoria, kunnes automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 50-60°C.
Irrota tarkistusreiän tulppa. Anna öljyvanan vähetä tihkumiseksi.
Asenna tarkistusreiän tulppa.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: mulugren - 01.08.2018, 16:06:13
Eikö 8v laatikkojenkaan huolto-ohjelmaan kuulu öljynvaihtoa ???
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: j_m_k - 01.08.2018, 17:17:57
Justiin tiedustelin asiaa SAH-huollosta, Lielahdesta. Suositus on 90tkm välein takseille ja muutenkin rankoissa olosuhteissa ajaville (eli Suomessa). Suositus, ei ole huolto-ohjelmassa. Hinta oli alle 300. Vaihtotapaa en kysynyt. Kai ne sen oikein tekee kun merkkiliike on
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: juho82 - 01.08.2018, 19:39:21
Mahdankohan sittenkään teettää tuota huuhteluvaihtoa(?)...  ::)

Kävin tutun autoasentajan puheilla just. Heillä ei tosin ole Volvon merkkihuoltoa, mutta toisen merkin kyllä, jossa myös Aisin -pohjaisia, mutta kylläkin 6-vaiheisia laatikoita.
Ko. tyyppi sanoi, että jos vaihteissa ei ole mitään ongelmaa, niin huomattavasti turvallisempi tapa olisi vaihtaa öljyt vain osittain. Ja vaikka sitten parikertaa peräkkäin. Huuhteluvaihtoa hän ei ainakaan omaan autoonsa kuulemma tekisi. Riski siihen että huuhtelussa vain irtoaa sakkaa ja tukkii kanavat on aika iso.

Ja tällainen osa-öljynvaihto on ohjeistettu ko. autolle myös Autodatassa. Öljynä AW1 ja tarve 4 litraa.

Ohje:

Automaattivaihteistoöljy
Irrota täyttötulppa.
Tyhjennä automaattivaihteisto. Asenna tyhjennystulppa ja tarkistusreiän tulppa takaisin.
Täytä vaihteistoon ilmoitettu määrä.
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 2 sekunniksi, toista kahdesti ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon.
Irrota tarkistusreiän tulppa.
Jatka vaihteiston täyttöä, kunnes automaattivaihteistoöljyä tippuu ulos täyttötason tarkistusputkesta.
Asenna tarkistusreiän tulppa.
Kytke vianmäärityslaite automaattivaihteistoöljyn lämpötilan tarkistamista varten.
Käytä moottoria, kunnes automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 50°C.
Sammuta moottori ja kytke sytytysvirta pois päältä.
Täytä vaihteistoon 0,5 litraa automaattivaihteistoöljyä.
Asenna täyttötulppa.
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 2 sekunniksi, toista kahdesti ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon.
Käytä moottoria, kunnes automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 50-60°C.
Irrota tarkistusreiän tulppa. Anna öljyvanan vähetä tihkumiseksi.
Asenna tarkistusreiän tulppa.

Jep. Näin ne merkkiliikkeessä vaihtaa öljyt. Tosin sillein et n 8 litraa menee öljyä kaikkineen. Eli pari kolme kertaa otetaan laatikko tyhjäksi. Joskus aiemminkin kysellyt täällä asiasta mut porukka vaan jankkaa siitä "huuhtelu" vaihdosta. Mut merkkiliikkeessä vaihdetaan näin.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: PKe - 01.08.2018, 20:29:18
Joo.. Taidanpa vaihtaa itse (tai vaihdatuttaa tuossa lähipajalla) nuo öljyt.
Seuraava kysymys: Mikä muu merkki, kun Volvon "oma" AW-1 öljy? (Hakusessa oikeasti hyvä öljy, eikä se halvin...)

Esim Castrolin sivujen öljyn valitsin (haku rekkarilla) antaa täyssynteettisen Castrol Transmax Z -öljyn. Ja perässä lukee oikea vaihteisto TG-81SC
Mutta tarkemmissa tuotetiedoissa ei kyllä puhuta mitään tuosta AW-1 luokituksesta. Mutta se lienee sama asia kun: "JWS 3309 -luokitusta vaativat Aisin-vaihteistot".
Esim Autodoc on myynnissä Aisin oma öljy, ja siinä on tiedot:
AISIN Automaattivaihteistoöljy, Tuotenumero: ATF-92001, Vaihteistonumero: TG-81SC 8/1
ylittää vaatimukset:
Aisin JWS3309/AW1,

Tässä Castrol linkki:
https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/1BABEAF9E9D5C09B80258064003A9612/$File/BPXE-8VEEF4.pdf
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: Maxxxed - 01.08.2018, 21:03:46
Eikö 8v laatikkojenkaan huolto-ohjelmaan kuulu öljynvaihtoa ???

Ei kuulu siviili käytössä. Takseissa se on 60tkm mutta siviilissä vaan suositus.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: j_m_k - 01.08.2018, 21:22:55
Ei tuo vaihto nyt mikään Amerikan temppu ole. Video on tietty 6-vaihteiselle, mutta samaa sukua on kuitenkin. https://youtu.be/EAb9p8Wph-M

Lämpötilan voi varmastikin mitata vaikka mittarilla öljypohjasta, mutta onko tuo öljylaadun asetus oikeasti tarpeen?

Tämä on muuten huippu video jos laatikon toimintaperiaate kiinnostaa https://youtu.be/Ehgwf_C5zgY
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: inkke - 01.08.2018, 22:06:57
Ne jotka jaksaa irrottaa letkun lauhduttimelta (hieman ilkeä letku irrotella) ja ajaa läpi letkuilla tekee sen "huuhtelemalla", mikä sieltä autodataltakin löytyy ja ne jotka ei jaksa nähdä vaivaa, avaa propun ja täyttää/tyhjentää pari kertaa ;) Ensimmäinen tapa hieman parempi, uuden öljyn pitäisi ajaa vanha ulos. Toisella ehkä sekoittuu enemmän, parempi sekin kuitenkin kun ei vaihtoa ollenkaan. :-\
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: juho82 - 01.08.2018, 22:31:03
Ne jotka jaksaa irrottaa letkun lauhduttimelta (hieman ilkeä letku irrotella) ja ajaa läpi letkuilla tekee sen "huuhtelemalla", mikä sieltä autodataltakin löytyy ja ne jotka ei jaksa nähdä vaivaa, avaa propun ja täyttää/tyhjentää pari kertaa ;) Ensimmäinen tapa hieman parempi, uuden öljyn pitäisi ajaa vanha ulos. Toisella ehkä sekoittuu enemmän, parempi sekin kuitenkin kun ei vaihtoa ollenkaan. :-\

Aika monta volvoa ollu ja automaatilla. Eka oli 2006 vuoden v50 5 vaihteisella geartronicilla. Ja aina oon laatikko öljyt vaihattanu. Merkkiliikkeessä. Ja aina on vaihdettu "toisella" tavalla.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: PKe - 02.08.2018, 09:50:12
Ne jotka jaksaa irrottaa letkun lauhduttimelta (hieman ilkeä letku irrotella) ja ajaa läpi letkuilla tekee sen "huuhtelemalla", mikä sieltä autodataltakin löytyy ja ne jotka ei jaksa nähdä vaivaa, avaa propun ja täyttää/tyhjentää pari kertaa ;) Ensimmäinen tapa hieman parempi, uuden öljyn pitäisi ajaa vanha ulos. Toisella ehkä sekoittuu enemmän, parempi sekin kuitenkin kun ei vaihtoa ollenkaan. :-\

Ei ainakaan tuolla mun auton rekkarilla hakien ole Autodatassa ohjeita tuohon letkun kautta vaihtoon.
Vain tuo aiemmin kopioima ohje.
Löytyiskö sitten 6-lovisten tiedoilla, sitä en katellut?
Miten se käytännössä menee?
Öljyn lämmöt näkyy ihan perus muutaman euron bt obd lukijalla ja esim Torque ohjelmallakin.
Ja tuo öljynvaihdon kuittauksen tarpeellisuus kiinnostaisi myös.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: Justus - 02.08.2018, 10:44:33
Ei ainakaan tuolla mun auton rekkarilla hakien ole Autodatassa ohjeita tuohon letkun kautta vaihtoon.
Vain tuo aiemmin kopioima ohje.
Löytyiskö sitten 6-lovisten tiedoilla, sitä en katellut?
Miten se käytännössä menee?
Öljyn lämmöt näkyy ihan perus muutaman euron bt obd lukijalla ja esim Torque ohjelmallakin.
Ja tuo öljynvaihdon kuittauksen tarpeellisuus kiinnostaisi myös.

Öljynvaihdon kuittaus pitää Volvon ohjeiden mukaan tehdä, muuten saattaa vanhemmiten tulla ongelmia kuuman öljyn kanssa, jotenkin noin se on siellä selitetty.

Aikoinaan (n.15 vuotta sitten) tuota kysyin Treen käyttöautosta, eivät olleet kuulleetkaan tuollaisesta. Roudasin sitten myöhemmin otteen Vadiksesta ja kommentit oli, että niinpä näemmä, ei olla tehty... mutta nykyajan laatikot on krantumpia kuin tuollainen vanha C:n neljälovinen.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: inkke - 02.08.2018, 21:13:07
Lainaus
Ei ainakaan tuolla mun auton rekkarilla hakien ole Autodatassa ohjeita tuohon letkun kautta vaihtoon.
Vain tuo aiemmin kopioima ohje.
Löytyiskö sitten 6-lovisten tiedoilla, sitä en katellut?
Miten se käytännössä menee?
Öljyn lämmöt näkyy ihan perus muutaman euron bt obd lukijalla ja esim Torque ohjelmallakin.
Ja tuo öljynvaihdon kuittauksen tarpeellisuus kiinnostaisi myös.

Juu,tosiaan 8-vaihteisteiseen tämä ei päde. Ja yleensä noista nollataan öljynvaihtovälin laskuri ja mukautusarvot. Sitä en tiedä mikä niiden tarpeellisuus on...

Aika monta volvoa ollu ja automaatilla. Eka oli 2006 vuoden v50 5 vaihteisella geartronicilla. Ja aina oon laatikko öljyt vaihattanu. Merkkiliikkeessä. Ja aina on vaihdettu "toisella" tavalla.

Autodatasta (myös vidasta) löytyy ohjevaihtoon 6- ja 5-vaihteisiin ja siinä nimenomaan irroitetaan letku lauhduttimelta mistä ajetaan läpi, tämän voi varmistaa miltä tahansa korjaamolta kenellä on joku tietopankki käytössä ja tästä samasta paikasta kytketään myös BG:n automaattiöljyn vaihtolaite, mikä tekee käytännössä saman asian ilman moottorin käynnistystä/sammutusta ja uudelleen täyttöä. Tuo "toinen" tapa on helppo ja kiva ;)

Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: PKe - 10.08.2018, 15:13:58
Nyt olisi tähän 8-loviseen öljyt vaihdettu. Vaihdoin kolmeen kertaan, ei 12 litraa meni Castrol Transmax Z -öljyä.
Ensituntuma on että vaihtaa nyt kyllä nätimmin. Ja toisinaan esim risteykseen hidastaessa ja siitä kuitenkaan pysähtymättä kiihdyttäen ollut pieni "reagointi viive" poistui.

Edit: Nyt enemmän kilometrejä takana, ja kyllä tosiaan laatikon käytös muuttui paljon paremmaksi.
Eli öljyjen vaihto kannattaa todellakin tehdä jo tuonkin vuoksi.

Siitä jännä juttu, ettei edes juuri päivitetyllä Autocomilla, eikä OPC:llä päässyt tekemään tuota vaihteiston öljynvaihdon kuittausta. (Ei tueta tjsp.)
Eli pitänee nyt sitten kuitenkin piipahtaa jossain välissä merkkihuollossa kuitaamassa vaihdetuksi.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: peide - 21.08.2018, 22:31:18
Vaihdatin omaan 8-loviseen (V70 D4 -15) öljyt 110 tkm kohdalla ja voin vahvistaa, että paranee huomattavasti vaihdelaatikon toiminta. Ei se huono ollut ennenkään, mutta nyt on entisestään pehmeämmät vaihdot molempiin suuntiin. Merkkiliike vaihtoi ja taisi kyllä samalla päivittää myös softan, toki sekin saattaa osansa vaikuttaa.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: nn76 - 25.08.2018, 21:13:56
Vaihdoin viime talvena 100000km:n kohdalla laatikkoöljyt samaiseen vaihteistoon (S60 D4 -14, TG-81SC). Tilasin 850:een osia Skandixinlta ja kliksuttelin samaan tilaukseen myös 3x4litraa Volvon alkuperäistä öljyä tuohon laatikkoon:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/chemicals-consumables/oil/transmission-oil-automatic-transmission/1052289/

Olihan tuo aika suolainen hinta, olis voinut saada Volvolta halvemmalla. Vaihdoin tyhjennys-täyttö -menetelmällä. Olis ehkä 2 kertaa riittänyt, sillä öljyn värissä ei silmämääräisesti ollut eroa toisen tyhjennyksen ja öljytason säädössä ulostulleessa öljyssä. Laatikko pelaa hyvin, mutta eipä se ennen vaihtoakaan oikutellut.

Tuosta öljyn nollauksesta. Mulla on kiinan Vida Dice (2014D) ja en kyllä löytänyt sieltä toimintoa jolla tuon olisi voinut tehdä. Vidan sisältämässä ohjeistuksessakaan ei sellaista neuvota tekemään. Olisiko niin ettei kyseisessä mallissa ole kyseistä toimintoa(?) 6-lovisessa laatikossa tuo toiminto on. Adaptaatiot olisi voinut kyllä nollata, mutta jätin sen tekemättä. Ajattelin että nollaan jos käytöksessä ilmenee jotain häikkää. Kävitkö PKe Volvolla tuon kanssa nollauksessa?

Olen pidemmän aikaa lotraillut Castrolin öljyillä, ja olen vähän seuraavaa laatikkoöljyn vaihtokertaa silmällä pitäen katsellut onko heillä tuota AW-1 luokituksen öljyä. Öljyvalitsin tosiaan näyttää tuota Transmax Z:aa, mutta sen teknisissä tiedoissa ei tuota AW-1:stä mainita. Tuo Volvon purkissa oleva öljyhän on mineraalipohjaista kun taas Transmax Z synteettistä. Mielenkiinnolla kuulisin miten tuo toimii pidemmässä juoksussa kyseissä askissa. Eipä se seuraava vaihto nyt ihan heti tuu, joten ehtii vähän kuulostella että mitä sinne seuraavalla kerralla kannattaisi laittaa  :)
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: PKe - 27.08.2018, 19:41:27
Vaihdoin viime talvena 100000km:n kohdalla laatikkoöljyt samaiseen vaihteistoon (S60 D4 -14, TG-81SC). Tilasin 850:een osia Skandixinlta ja kliksuttelin samaan tilaukseen myös 3x4litraa Volvon alkuperäistä öljyä tuohon laatikkoon:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/chemicals-consumables/oil/transmission-oil-automatic-transmission/1052289/

Olihan tuo aika suolainen hinta, olis voinut saada Volvolta halvemmalla. Vaihdoin tyhjennys-täyttö -menetelmällä. Olis ehkä 2 kertaa riittänyt, sillä öljyn värissä ei silmämääräisesti ollut eroa toisen tyhjennyksen ja öljytason säädössä ulostulleessa öljyssä. Laatikko pelaa hyvin, mutta eipä se ennen vaihtoakaan oikutellut.

Tuosta öljyn nollauksesta. Mulla on kiinan Vida Dice (2014D) ja en kyllä löytänyt sieltä toimintoa jolla tuon olisi voinut tehdä. Vidan sisältämässä ohjeistuksessakaan ei sellaista neuvota tekemään. Olisiko niin ettei kyseisessä mallissa ole kyseistä toimintoa(?) 6-lovisessa laatikossa tuo toiminto on. Adaptaatiot olisi voinut kyllä nollata, mutta jätin sen tekemättä. Ajattelin että nollaan jos käytöksessä ilmenee jotain häikkää. Kävitkö PKe Volvolla tuon kanssa nollauksessa?

Olen pidemmän aikaa lotraillut Castrolin öljyillä, ja olen vähän seuraavaa laatikkoöljyn vaihtokertaa silmällä pitäen katsellut onko heillä tuota AW-1 luokituksen öljyä. Öljyvalitsin tosiaan näyttää tuota Transmax Z:aa, mutta sen teknisissä tiedoissa ei tuota AW-1:stä mainita. Tuo Volvon purkissa oleva öljyhän on mineraalipohjaista kun taas Transmax Z synteettistä. Mielenkiinnolla kuulisin miten tuo toimii pidemmässä juoksussa kyseissä askissa. Eipä se seuraava vaihto nyt ihan heti tuu, joten ehtii vähän kuulostella että mitä sinne seuraavalla kerralla kannattaisi laittaa  :)

En ole käynyt Volvolla nollaamassa. Senverran matkaa lähimmälle siniselle, että käväsen kun kulkua. Tai sitten "unohtuu"...
Tuossa ed. sivulla jo olikin juttua Transmax Z soveltuvuudesta. Tulkitsin Aisinin purkissa olevasta luokasta JWS3309/AW1, niin että AW1 tarkoittaa samaa kuin Castrolistä löytyvä JWS3309  :)
AutoComilla tehtiin adaptaation nollaus, se sillä onnistui. (muistaakseni piti vaihtaa autoksi V70 tjsp. että oikea vaihteisto löytyi) Sen alla/päällä samassa valikossa oli se laskurin nollaus myös, mutta sitä se ei antanut tehdä.
Joten olisikohan tosiaan niin että tässä 8-lovisessa sitä ei enää olekaan? Vai tietääkö joku varmaksi, että se on tehty, ja vielä onnistuikin ilman herjausta?
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: PKe - 22.09.2018, 19:10:14
Nyt mullakin on Kinkki Vida Dice 2014D (suomenkielinen). En kyllä minäkään löydä mistään toimintoa vaihteistoöljyn vaihdon kuittaukselle/laskurin nollaukselle.

Tietääkö joku siis ihan 100% varmaksi, että näissä 8-lovissa on se tehtävä?
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: PKe - 23.09.2018, 11:21:21
Pikku päivitys:
Kävin koittamassa tuossa perheen 6-lovisessa, ja siinä oli toiminto jolla olisi saanut laskurin nollattua.
"Vaihteiston öljynlaadun laskurin nollaus, vaihto"
Ja toinen toiminto jota 8-lovisella ei näy on:
"Kovien ja nykivien vaihtamisten tarkastus ja säätö"

Eli taitaa olla niin että 8-loviselle ei ole nollausta? Vai onko jollain faktaa että on?


Nyt mullakin on Kinkki Vida Dice 2014D (suomenkielinen). En kyllä minäkään löydä mistään toimintoa vaihteistoöljyn vaihdon kuittaukselle/laskurin nollaukselle.

Tietääkö joku siis ihan 100% varmaksi, että näissä 8-lovissa on se tehtävä?
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: petriko - 26.01.2019, 13:44:58
Pikku päivitys:
Kävin koittamassa tuossa perheen 6-lovisessa, ja siinä oli toiminto jolla olisi saanut laskurin nollattua.
"Vaihteiston öljynlaadun laskurin nollaus, vaihto"
Ja toinen toiminto jota 8-lovisella ei näy on:
"Kovien ja nykivien vaihtamisten tarkastus ja säätö"

Eli taitaa olla niin että 8-loviselle ei ole nollausta? Vai onko jollain faktaa että on?

Taisit varmaan löytää jo mutta on se siellä TCM -ohjausyksikössä
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: nn76 - 03.02.2019, 15:34:26
Taisit varmaan löytää jo mutta on se siellä TCM -ohjausyksikössä

TCM -yksikön 'Advanced' valikossa sitä ei ainakaan ole. Oheinen kuva on napattu youtube-videosta, jossa nollataan 6-vaihteisen TF-80SC vaihteiston laskuri.

(https://i.ibb.co/qskVY7K/Screenshot-2019-02-03-at-15-04-21.png) (https://ibb.co/qskVY7K)

Minun S60/TG-81SC vekottimessa 'Advanced' valikossa on vain nuo 4 muuta, ei "Resetting the Transmission fluid change counter" -toimintoa. Eikä sitä muissakaan TCM-yksikön valikoissa ole  :-\

Voihan tuo toiminto olla jäänyt pois Vida 2014D:ssä, ja tuotu uudempaan versioon...
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: petriko - 03.02.2019, 23:05:27
Eikö tule jos klikkaat Resetting adaptation ja valitset explanation alhaalta ja menet ohjeen mukaan
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: nn76 - 05.02.2019, 22:03:30
Eikö tule jos klikkaat Resetting adaptation ja valitset explanation alhaalta ja menet ohjeen mukaan

Joo siis kyllä tuolta voi adaptaation/sopeutumisen resetoida, mutta ei "öljynvaihtolaskuria", joka oman ymmärrykseni mukaan tarkoittaa eri asiaa.

En tuosta mennyt sitten painamaan "Start", koska Vida neuvoo resetoimaan adaptaatiot vain mikäli vaihteisto tai jokin sen komponentista on vaihdettu. Ajatellaanko öljy sitten yhdeksi vaihteiston komponenteista, tiedä häntä...
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: petriko - 05.02.2019, 22:51:08
No joo niimpä onkin, eli tuon pitäisi olla Moottorinohjausyksikössä ECM mutta tuossa vaihteistossa sitä ei taida olla. Muissa tuon mallin automaateissa se on.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: nn76 - 10.12.2019, 22:00:59
Vaihdoin Ravenolit laatikkoon 20000km sitten. On toiminut hyvin, en ole havainnut mitään ongelmia.

Tuolta ostin 20 litran pönikän:
https://www.ato24.de/en/ravenol-atf-t-ws-lifetime.html

Näyttää nykyään tuotetiedoissa olevan jopa maininta TG-81SC -vaihteistosta:
https://www.ravenol.de/en/pdf/ravenol-atf-t-ws-lifetime.pdf

Tein niin kauan osavaihtoja, että tuo koko 20l oli kulunut. Teoriassa tuonne olisi jäänyt vanhaa öljyä 3,5dl olettaen että vaihtojen välillä öljy on täysin sekoittunut.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: veavea - 24.12.2020, 10:07:41
Onko kokemuksia laatikon koneellisesta huuhtelusta? 175tkm aj laatikko 8-portainen eikä ole vaihdettu öljyjä. Toinen vaihtoehto on tehdä huuhtelemalla.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: Mepi - 02.03.2022, 10:22:12
8-vaihteista laatikkoa ei huuhdella. Kysyin sekä siniseltä että nyrkkipajalta tarjousta ja molemmilta tuli samanlainen vastaus. Imetään noin 4 litraa pois ja saman verran tilalle AWTG-81 SC laatikkoon.

Sinisen hinta työlle noin 280€ pienemmän pajan hinta 150€ (molemmat sisältää öljyn sekä työn)
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: Scraab - 02.03.2022, 14:12:10
8-vaihteista laatikkoa ei huuhdella.
Miksei?
https://www.youtube.com/watch?v=m9bwZElsodM
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: juho82 - 02.03.2022, 23:11:25
Miksei?
https://www.youtube.com/watch?v=m9bwZElsodM

Siinä sitä huuhtelun mallia. Merkkiliikkeessä tehdään samalla tavalla, mut lisäys alakautta T40 propusta. Pari kertaa tuollein ja se on siinä. Porukka vaan vauhkoo et huutelemalla vaihdetaan, mut ku eivät jummarra mitä se huuhtelemalla vaihto tarkoittaa..
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: Niclashki - 05.03.2022, 17:03:34
8-vaihteista laatikkoa ei huuhdella. Kysyin sekä siniseltä että nyrkkipajalta tarjousta ja molemmilta tuli samanlainen vastaus. Imetään noin 4 litraa pois ja saman verran tilalle AWTG-81 SC laatikkoon.

Sinisen hinta työlle noin 280€ pienemmän pajan hinta 150€ (molemmat sisältää öljyn sekä työn)

Kyllä ainakin Bilialla huuhtelevat. Noin 11l öljyä taisi viimeksi mennä kun olivat huuhdelleet askin omasta autostani. Tosin vanhemmille vaihtoivat olevinaan myös pykälän vanhempaan Volvoon automaattilaatikon öljyt Savonlinnan valtuutetulla Volvo huollolla, niin siellä oli just noin tehty, että tyhjennys roppu pois, muutaman litran valuttaneet ulos ja saman verran sisään. Silti sama hinta vaihtotyöstä :D Vanhempieni auto meni sen jälkeen uudestaan öljypisteelle laatikon öljyjen vaihtoon huuhtelemalla...
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: tuomaril - 05.03.2022, 18:52:12
Biliassa kyllä huuhtelevat BG-menetelmällä myös uudet 8-loviset.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: hessu80 - 05.03.2022, 21:12:17
Hassua vääntöä öljynvaihdosta...
Automaattilaatikkoon ei pysty vaihtamaan kaikkea öljyä kerralla millään menetelmällä. Olennaista onkin säännöllinen öljynvaihto, jotta vanha öljy ei pääse liian huonoksi. Aina parempi mitä enemmän ja useammin lutrataan.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: paavomp - 05.03.2022, 21:19:18
Eiköhän tuokin riipu ihan siitä milloin ollaan vaihtamassa ja mikä on auton historia. Usein käy siten, että eka vaihto on vasta jossain 150-200tkm:n välillä, jolloin kannattaa huuhdella. Jos taas autoa on huollettu "taksiohjelman" mukaisesti ja öljyjä vaihdettu 60tkm:n välein, aiheuttaa tuo muutaman litran vaihtokin sen että välillä 60-150tkm öljy on ollut selvästi tuoreempaa ja puhtaampaa kuin tuossa ekassa tapuksessa, jossa eka vaihto tehdään vasta pitkillä kilsoilla. Varmaan sen takia alkuperäinen Volvon ohje on ollut juuri tuo kertavaihto, koska se on tehty tuolle säännölliselle 60tkm välille.  En minä sano että se väärin on huuhdella vaikka 60tkm:n välein, mutta liekö tuosta merkittävää hyötyä, vähän epäilen.

Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.10.2023, 06:50:07
Eilen tuli vaihdettua omaan käyttikseen (V60 D3 -20) laatikkoöljyt ja eihän tuo tosiaan ihan ameriikan temppu ole tämmöiseen. Täyttöproppu hyvässä paikassa putsarikotelon alla joka lähtee alle minuutissa irti. 10 litraa oli ostettuna joka oli siinä mielessä sopiva määrä että vaihteistosta tuli joka tyhjennyksellä n. 2,4 litraa ulos. Sitten saman verran tilalle, putsarikotelo paikalleen ja auto hetkeksi käyntiin käyden samalla muutaman kerran vaihteita läpi. Tämä rumba x4, viimeisen täytön jälkeen testeri kiinni, vaihteiston lämmitys 50-60c lämpötilaan ja tarkistustulppa auki (öljymäärän tarkistus auto käynnissä) jotta ylimääräinen tulee pois. Kolmannen täytön jätin hieman vajaaksi jotta viimeiseen jäi n. 3 litraa että saa varmasti pienen ylitäytön ennen öljymäärän tarkistusta. Tuolla 10 litrallakaan ei kuitenkaan vielä ihan hirveän kirkkaaksi muuttunut ulos valuva öljy. Ehkä tehtävä uudestaan seuraavassa huollossa kun ei tuo comma nyt niin kallista ole.

Sellainen vinkkivitonen mitä itse en muistanut, että pohjatulpan ja tarkistustulpan o-renkaat kannattaa hommata uudet valmiiksi. 3520718 ja 1233068

Sitten kysymys, kaverin kanssa vdashista yritin etsiä vaihteiston öljylaskurin nollausta mutta tcm puolella oli vaihtoehtoina vain reset adaptations tai reset self-learning. Kumpaankaan en uskaltanut koskea ettei tarvi mihinkään opetusajoon alkaa. Eli onko näissä edes koko öljylaskuria kuten 6-vaihteisissa ja jos on niin saako sen nollattua muulla kuin vidalla? (Joo tiedän on paras ja upee ja fantsu ja joka jampalla pitäis sellanen olla)
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: volvotdi - 16.10.2023, 11:16:45
Kyllä siellä sellainen toiminto on kuin ”öljyn vaihdon nollaus”
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: hessu80 - 16.10.2023, 14:03:19
Mikä vdash versio/lisenssi teillä on käytössä, jos sillä pääsee edes noin pitkälle?

Omalla ilmaisversiolla ei kyl tee mitään muuta kuin nollaa huoltomuistuttimen ja ajaa jarrut huoltoasentoon.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: janne81 - 17.10.2023, 05:47:33
 -H- kaveri ilmottautuu. Taitaa olla joku garage-lisenssi käytössä siinä mun vdashissa. Aika hidas toimimaan ja epäselvä kun olen tottunut tosiaan vidaan.
Mikä vdash versio/lisenssi teillä on käytössä, jos sillä pääsee edes noin pitkälle?

Omalla ilmaisversiolla ei kyl tee mitään muuta kuin nollaa huoltomuistuttimen ja ajaa jarrut huoltoasentoon.

Ei osunut kyllä omaan silmäänkään millään
Kyllä siellä sellainen toiminto on kuin ”öljyn vaihdon nollaus”
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: Mepi - 15.12.2023, 15:41:41
Mun 8-vaihteiseen on nyt kaksi kertaa vaihdettu öljyt. Ekan kerran 60tkm kohdalla. Päästettiin pois 5 litraa ja uudet tilalle. Tämään 100tkm kohdalla Wetterillä (merkkihuolto) tehtiin sama toimenpide. 5 litraa pois ja uudet tilalle. Oli kuulemma hyvinkin kirkkaat vanhat öljyt.

Joten huuhtelutoimenpiteelle ei ole tarvetta eikä sitä kummankaan huollon mukaan edes ohjeen mukaan tehdä näihin laatikoihin.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: hessu80 - 15.12.2023, 17:29:41
Mun 8-vaihteiseen on nyt kaksi kertaa vaihdettu öljyt. Ekan kerran 60tkm kohdalla. Päästettiin pois 5 litraa ja uudet tilalle. Tämään 100tkm kohdalla Wetterillä (merkkihuolto) tehtiin sama toimenpide. 5 litraa pois ja uudet tilalle. Oli kuulemma hyvinkin kirkkaat vanhat öljyt.

Joten huuhtelutoimenpiteelle ei ole tarvetta eikä sitä kummankaan huollon mukaan edes ohjeen mukaan tehdä näihin laatikoihin.
Propusta tulee vajaat kolme litraa ulos. Tekevät luultavasti siten, että otetaan kolme ulos, laitetaan viisi litraa uutta sisään, käytellään lämpimäksi ja päästetään tarkastuspropusta ylimääräiset pari litraa pois.

Öljynvaihtokoneeseen tuota on hankala laittaa kiinni, kun lämmönvaihdin on suoraan laatikon kyljessä kiinni.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: j_m_k - 06.04.2024, 01:06:13
Herätellään vanhaa topiccia. Eikös Mannol 8207 ole passelia öljyä TG-81SC laatikkoon? https://www.mannol.de/products/gear-oils-and-transmission-fluids/automatic-transmission-fluids/mannol-dexron-vi

AW-1 luokitusta ei ole, mutta esim AW ATF-0WS on ja liuta Volvon varaosanumeroita, esim VOLVO 31256774 mikä osuu esim Volvon OEM TG-81SC öljyyn. Lisäksi on maininta "It is recommended for use in new 6-speed transmissions of GM, BMW, Land Rover, Jaguar vehicles, as well as 8- and 10-speed transmissions of Aisin vehicles."
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: hessu80 - 06.04.2024, 09:40:56
Lupausten mukaan käy lähes kaikkiin automaageihin. Itsekin tuota katselin juuri muutama päivä sitten, mutta en vielä ehtinyt ostamaan ja kokeilemaan. Järviseudun varaosa myy huokeasti 20 litran kannua. Kerro sitten, oliko vaikutusta lootan toimintaan.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: j_m_k - 06.04.2024, 12:17:36
Tilaukseen meni. Volvon varaosanumero (ja myös VW:n numero, G055540A2 AQ450 laatikolle) löytyi, joten eiköhän se oikeaa ole. Samalla mannolit moottoriin.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: j_m_k - 01.05.2024, 14:14:59
Öljyt vaihdettu. Laitoin koko 20l, eli 5x4l huuhtelulla. Koeajo takana, ei pysty sanomaan mitään, mutta hyvin pelasi. Kuvassa toinen on vanhaa öljyä ja toinen viimeisestä tyhjennyksestä.


(https://i.ibb.co/cxHCpR7/IMG-0375.jpg) (https://ibb.co/cxHCpR7)

e: nyt on muutama satanen ajettu kyllä vaihteisto toimii paremmin, täsmällisemmin, vaikkei toiminnassa mitään moittimista ollut ennen öljynvaihtoa
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: jak900 - 01.05.2024, 17:33:57
Mikä vdash versio/lisenssi teillä on käytössä, jos sillä pääsee edes noin pitkälle?

Omalla ilmaisversiolla ei kyl tee mitään muuta kuin nollaa huoltomuistuttimen ja ajaa jarrut huoltoasentoon.

No maksa vaikka se pienin lisenssi maksu joka on noin 12€ niin saat sillä jo jotain tehtyäkin.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: T-Row - 14.09.2025, 22:56:02
(https://i.ibb.co/xqdBP7ZR/IMG-20250206-162016974.jpg) (https://ibb.co/xqdBP7ZR)
Lainataas hieman vanhaa topicia. Pitäisi tehdä öljynvaihto V90 D5 AWD -17 auton laatikkoon. Mikä ero on VDashin valikossa tuolla clear self learning data ja clear adaptation data -valinnoilla? Kumpi on oikea öljynvaihdon yhteydessä?

En ole turhan päiten viitsinyt painella noita valintoja joten en tiedä, että saako niitä painamalla jonkin tarkemman selityksen näkyviin.

Noiden muidenkin valintojen selitykset kiinnostaisivat. Autossani on sellainen ongelma, että ajettaessa 80km/h alueella rajoitusten mukaan ylämäkeen alkaa auto jurnuttaa, eikä tajua vaihtaa pienemmälle. Toki helpoimmalla pääsee jos tämä oire korjaantuu itsekseen öljyn vaihdolla, mutta empä usko. Mietin, että onko auto opetettavissa esim. VDashillä paremmille tavoille vaihteiston käytön suhteen?

Onko tosiaan näin, että ainoat approved-öljyt TG-81SC -vaihteistoon ovat Volvon oma, sekä Aisin Type WS?
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: tuomaril - 15.09.2025, 00:17:29
Tämä tulee nyt täysin hatusta, mutta muistaakseni toinen noista ei mennyt edes läpi kun itse painelin noita. :D Öljyksi valikoitui Ravenol itselläni samaan laatikkoon, neljä pönttöä ostin tätä.


https://aeromotors.fi/tuote/4084763/1211106-004-01-999-ravenol
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: varttimondeo - 15.09.2025, 01:48:19
2017 V60 samalla laatikolla, kyllähän sen vedättää  isoilla vaihteilla kun yrittää polttoainetta säästää. Pääosin tulee ajeltua laatikko sportti asennossa. Tässä on toinen vaihtoehto öljyksi:

https://aeromotors.fi/tuote/7884032/50-10-1161-swag
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: T-Row - 15.09.2025, 05:03:10
Ajaisin pelkästään sporttiasennolla, mutta tässä karvalakkimallissa ei sellaista hienoutta ole. Onko Sport-asento aktivoitavissa mitenkään esim. Vdashillä?

Nuo öljyt on vähän hankala homma, kun nuokin kaksi öljyä on selkeästi Aisinin laatikkoa ajatellen tehty, mutta approval-leima taitaa molemmilta öljyiltä sitten kuitenkin puuttua. Herää aina näissä vähän itselle kysymys, että vastaavatko todellisuudessa kuitenkaan täysin sitä öljyä joka laatikkoon kuuluisi. On nuo joka tapauksessa varmasti järkevämpi vaihtoehto kuin joku Comma, joka valmistajan mielestä käy varmaan maailman jokaiseen automaattilaatikkoon.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: 8-pätkä - 15.09.2025, 06:09:26
Itse laitoin muutama kymmenen tuhatta kilometriä sitten Comman MVATF-öljyt omaan ja hyvin on toistaiseksi pelannut. Tuohan täyttää Aisinin AW-1 ja WS-luokitukset.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: tuomaril - 15.09.2025, 06:14:16
Sport-/Polestar-moden aktivointi onnistuu autoihin, joissa on se ajotilavalitsinrulla, mutta jos sitä ei ole, niin lienee tekemätön paikka.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: ÄkCee60 - 15.09.2025, 07:43:27
Mites sitten polestar optimointi joka optimoi myös vaihdelaatikon toiminnan....tarjouksessa näyttää olevan 799.

Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: Scraab - 15.09.2025, 08:32:22
Mikä ero on VDashin valikossa tuolla clear self learning data ja clear adaptation data -valinnoilla? Kumpi on oikea öljynvaihdon yhteydessä?


Autossani on sellainen ongelma, että ajettaessa 80km/h alueella rajoitusten mukaan ylämäkeen alkaa auto jurnuttaa, eikä tajua vaihtaa pienemmälle. Toki helpoimmalla pääsee jos tämä oire korjaantuu itsekseen öljyn vaihdolla, mutta empä usko.
Kuten nimikin sanoo, self learning oppii käyttäjän tavoille ja jos auto on vaikkapa vanha maalaistaksi, voivat vaihtopisteet olla sangen matalalla. Nollaus ja omaa ajoa, niin loota oppii uusille tavoille. Voi kyllä olla, että nollaus ei toimi, kuin VIDAlla?

Adaptaation logiikasta en osa mitään sanoa, mutta se on tapana aina nollata öljynvaihdon yhteydessä.

Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: hessu80 - 15.09.2025, 09:18:03
Itse laitoin Mannolin 8207 automaattiöljyt 8-pykäläiseen (ja rouvan 6-pykäläiseen) laatikkoon jokin aika sitten. Joo, öljyn väitetään sopivan lähes kaikkiin autoihin maailmassa, mutta toisaalta Aisinin laatikkoa käytetään suunnilleen puolessa automerkeistä.
 
Aikaisemmin oli Commat sisässä ja sanoisin, että Mannolit tekivät molemmista laatikoista jämäkämmät. En osaa tarkemmin kuvailla, mutta ei ainakaan huonompaan mennyt. Sellaista muistelen, aikanaan kun laitoin Commat sisään, laatikosta tuli jotenkin pehmeämämpi originaaliöljyihin verrattuna ja nyt Mannolilla palattiin lähelle tai lähemmäksi alkuperäistä.   
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: T-Row - 15.09.2025, 14:31:25
Kuten nimikin sanoo, self learning oppii käyttäjän tavoille ja jos auto on vaikkapa vanha maalaistaksi, voivat vaihtopisteet olla sangen matalalla. Nollaus ja omaa ajoa, niin loota oppii uusille tavoille. Voi kyllä olla, että nollaus ei toimi, kuin VIDAlla?

Adaptaation logiikasta en osa mitään sanoa, mutta se on tapana aina nollata öljynvaihdon yhteydessä.
Itse asiassa olen tähän päiviin asti kuvitellut, että adaptaatioiden nollaus tarkoittaa juurikin tuota josta kirjoitit, mutta ilmeisesti kyseessä ei sitten olekaan ihan sama asia.

Googlen tekoäly sanoo adaptaatioista näin:
Vaihteiston adaptaatio tarkoittaa prosessia, jossa vaihteiston ohjauselektroniikka sopeutuu uusiin olosuhteisiin tai korjattuihin osiin autonvalmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Tämän prosessin tarkoituksena on optimoida vaihteiston toiminta ja korjata mahdolliset toimintahäiriöt, kuten vaihdeongelmat tai epätasaiset kytkennät, jotta vaihteisto toimisi mahdollisimman tehokkaasti ja sujuvasti uuden tilanteen tai korjauksen jälkeen

Eli voisiko asian yksinkertaistaa jotenkin näin, että self learning data on milloin vaihdetaan(kierrosluku, tehopyynti jne..), ja adaptaatio miten vaihdetaan(paineet, venttiileiden avautumis/sulkeutumishetket yms...), jotta ei tulisi töksähtäviä vaihtoja jne.. Noin minä jotenkin itse asian järkeilisin. Ja kyllä, auto on nimenomaan juuri vanha maalaistaksi :2funny: On ollut tarkoitus kokeilla noiden nollailujen vaikutuksia, mutta olen säästellyt uusille öljyille.

Itse laitoin muutama kymmenen tuhatta kilometriä sitten Comman MVATF-öljyt omaan ja hyvin on toistaiseksi pelannut. Tuohan täyttää Aisinin AW-1 ja WS-luokitukset.
Tuo Comman öljy täyttää ko. luokitukset vain öljynvalmistajan mielestä. Jos katsellaan tuota listaa, niin se täyttää myös luokitukset MB 236.12 ja MB 236.14. Tämä on ihan täysi mahdottomuus, koska nuo kaksi ovat aivan eri öljyjä keskenään. Ja tuo oli vain yksi ristiriita koko listasta. OEM Approved -merkinnällä olevat öljyt taas sitten ovat sellaisia, jotka ovat laitteen valmistajan, eli tässä tapauksessa Aisinin testaamia ja hyväksymiä öljyjä.

Näiden kanssa saa olla tarkkana. Itselläkin on kokemusta öljyistä, jotka öljyn valmistajan mielestä sopivat tiettyyn vaihteistoon, mutta toiminta on sitten ollut mitä sattuu. Se on käynyt tätä foorumia lukiessa selville, että Aisin ei ole ronkeli öljyistä, että mitä sinne laitetaan. Hessu tuossa ylempänä kiteytti melko hyvin asian ytimen. Kaksi eri öljyä, jotka oljyvalmistajan mielestä täyttää hyväksynnän, saavat laatikon toimimaan eri tavalla. Näinhän asian ei pitäisi olla. Se, että laatikko yleensäkään toimii, ei välttämättä tarkoita vielä sitä, että kyseinen öljy olisi laatikolle hyvä. Pysyvätkö esim. kitkapinnat välttämättä yhtä hyvinä ja pitkäikäisinä öljyllä, joka ei ole ihan juuri sitä joka laatikkoon kuuluisi? Koska kunnollista tietoa ei itsellä asian kokonaisuudesta ole, niin olen itse nähnyt paremmaksi käyttää vain sellaisia öljyjä, jotka ovat auton(tai vaihteiston) valmistajan hyväksymiä, ja niitä ei taida tässä tapauksessa hirveästi olla muita, kuin alkuperäisöljyt.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: hessu80 - 15.09.2025, 15:14:08
Näiden kanssa saa olla tarkkana. Itselläkin on kokemusta öljyistä, jotka öljyn valmistajan mielestä sopivat tiettyyn vaihteistoon, mutta toiminta on sitten ollut mitä sattuu. Se on käynyt tätä foorumia lukiessa selville, että Aisin ei ole ronkeli öljyistä, että mitä sinne laitetaan. Hessu tuossa ylempänä kiteytti melko hyvin asian ytimen. Kaksi eri öljyä, jotka oljyvalmistajan mielestä täyttää hyväksynnän, saavat laatikon toimimaan eri tavalla. Näinhän asian ei pitäisi olla. Se, että laatikko yleensäkään toimii, ei välttämättä tarkoita vielä sitä, että kyseinen öljy olisi laatikolle hyvä. Pysyvätkö esim. kitkapinnat välttämättä yhtä hyvinä ja pitkäikäisinä öljyllä, joka ei ole ihan juuri sitä joka laatikkoon kuuluisi? Koska kunnollista tietoa ei itsellä asian kokonaisuudesta ole, niin olen itse nähnyt paremmaksi käyttää vain sellaisia öljyjä, jotka ovat auton(tai vaihteiston) valmistajan hyväksymiä, ja niitä ei taida tässä tapauksessa hirveästi olla muita, kuin alkuperäisöljyt.
Kukin tekee tyylillään. Jos öljylaatu kovasti mietityttää, niin miksi alkaa öljyjä vaihtamaan? Valmistaja lupaa, että tehtaalla laitetut öljyt kestävät laatikon eliniän. Valmistaja ei tosin mainitse, että miten pitkäksi ovat eliniän suunnitelleet, mutta yleinen käsitys lienee 200 tkm. Itse kuulun koulukuntaan, että öljyn merkki ei ole niin justiinsa, kunhan sitä on oikea määrä, öljyt vaihdetaan edes joskus ja käytetään likimain käyttötarkoitukseen suunniteltua öljyä. Moottoriöljyt moottoriin ja ATF:ää automaattiaskiin ajatuksella pääsee jo pitkälle. Mitä mainitsin öljyjen eroista laatikon käyttäytymisessä, niin erot ovat niin pieniä, että 95 % autoilijoista ei huomaisi mitään eroa. Lienee hieman erilainen viskositeetti, joka ilmenee hieman erilaisena vaihteiden kytkeytymisenä. Alkuperäinen öljyhän on mineraaliöljyä eli synteettiset (multivehicle) öljyt ovat lähtökohtaisesti parempia monilta ominaisuuksiltaan. Mersumiehillä on ollut jotain ongelmia multivehicle öljyjen kanssa, mutta nyt ei puhuta mersuista.   
 
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: ÄkCee60 - 15.09.2025, 15:22:35
Huolto-ohjelmissa on se huono puoli että joissain merkeissä ne on tehty miellyttämään leasing asiakkaita jotka haluavat mahdollisimman huoltovapaat autot...siksi on "elinikäisiä" öljyjä...ne kestää kyllä sen leasing kauden 3v....ja seuraavat omistajat makselee sitten viulut.

Samaten monikaan auton uutena ostava ei ole ajatellutkaan pitää sitä montaa vuotta....heillä ego vaatii auton vaihtoa tiheästi ja auto joka ei tarvi huoltoa on myös hyvä homma. Jälleenmyyntiarvossa kun ei juuri huomioida onko vaihteisto öljyt vaihdettu vai ei.

mutta jos samoilla öljyillä menty 100-150t niin on jo kiire vaihtamaan öljyjä jos aikoo ajella seuraavat 200t....
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: T-Row - 15.09.2025, 17:26:44
Kukin tekee tyylillään. Jos öljylaatu kovasti mietityttää, niin miksi alkaa öljyjä vaihtamaan? Valmistaja lupaa, että tehtaalla laitetut öljyt kestävät laatikon eliniän. Valmistaja ei tosin mainitse, että miten pitkäksi ovat eliniän suunnitelleet, mutta yleinen käsitys lienee 200 tkm. Itse kuulun koulukuntaan, että öljyn merkki ei ole niin justiinsa, kunhan sitä on oikea määrä, öljyt vaihdetaan edes joskus ja käytetään likimain käyttötarkoitukseen suunniteltua öljyä. Moottoriöljyt moottoriin ja ATF:ää automaattiaskiin ajatuksella pääsee jo pitkälle. Mitä mainitsin öljyjen eroista laatikon käyttäytymisessä, niin erot ovat niin pieniä, että 95 % autoilijoista ei huomaisi mitään eroa. Lienee hieman erilainen viskositeetti, joka ilmenee hieman erilaisena vaihteiden kytkeytymisenä. Alkuperäinen öljyhän on mineraaliöljyä eli synteettiset (multivehicle) öljyt ovat lähtökohtaisesti parempia monilta ominaisuuksiltaan. Mersumiehillä on ollut jotain ongelmia multivehicle öljyjen kanssa, mutta nyt ei puhuta mersuista.
ÄkCeehän tuossa kirjoittelikin, että miksi öljynvaihto ei huolto-ohjelmaan kuulu. Noudattakoon huolto-ohjelmaa ken haluaa. Faktahan lienee se, että joku noista ei-hyväksytyistä öljyistä saattaa oikeasti olla jopa parempaa kyseiseen laatikkoon, mitä hyväksytyt. Jos joku paremmilla ominaisuuksilla olevan öljyn kehittää, niin sehän ei toki tarkoita sitä, että purkkiin ilmestyy kuin tyhjästä approved-leima. Totta kai tuollaisten virallisten hyväksyntien saamiseen täytyy voiteluaineita valmistavan firman käyttää rutkasti rahaa ja lahjuksia. Siinäpä se ongelma onkin, kun ei tiedä. Varmaan ainoa asia jossa hommaa voisi varmistella olis joku tämmönen simolammikon tyylinen sokkotesti riippumattomassa laboratoriossa. Esim. tuo aiemmin linkattu Ravenol saattaa olla oikeasti tosi hyvä öljy, koska selkeästi se on näitä askeja ajatellen kehitelty.

Mutta palataas tuohon 80km/h alueella tapahtuvaan jurnutukseen ylämäessä. Ovatko muut huomanneet samaa ilmiötä, että auto ei tajua vaihtaa pienempää tarpeeksi ajoissa? Luulen, että kyseessä on ominaisuus, mutta sitten taas toisaalta ihmettelen, että asiasta ei ole käyty foorumilla minkäänlaista keskustelua. Luulisi, että moni muukin olisi huomannut saman ilmiön, jos kyseessä olisi vain nykyaikaan tyypillinen liian suurella vaihteella jurraaminen. Autolla on ajettu 334tkm ja vaihteistoöljyjä on vaihdeltu 60tkm välein taksiohjelman mukaisesti.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: ÄkCee60 - 15.09.2025, 19:11:45
joo kyllä se vaihteisto tykkää ajella 80kmh 1200rpm jolloin on jyrisevä käyntiääni.
Mutta jos heittää S asentoon niin toimii vähän korkeemmilla kierroksilla...mutta sitten pitää olla liikkeelle lähdössä varovainen ja muistaa ettei paina yhtä paljoa kuin D... ettei jää mustaa vanaa....
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: j_m_k - 15.09.2025, 20:54:23
Voisiko jurina johtua väsähtäneistä voimalinjan tukikumeista (olikos Volvossa öljytäytteisiä/alipaineellisia tukikumeja?) ja/tai moottorista, joka ei enää käy niin nätisti kuin uutena?
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: T-Row - 15.09.2025, 20:57:23
Voisiko jurina johtua väsähtäneistä voimalinjan tukikumeista (olikos Volvossa öljytäytteisiä/alipaineellisia tukikumeja?) ja/tai moottorista, joka ei enää käy niin nätisti kuin uutena?
Voisipa hyvinkin. Sillä oikeastaan tässä kyselen, että jos tulisi joku semmonen "tämä toimenpide lopetti itselläni jurinan" -tyylinen kommentti. Ihan ekana täytyy kattoo, että mitä uudet öljyt ja nollailut saavat aikaan. Enhän minä oikeastaan tällä hetkellä tiedä edes sitä, että onko vaihteistossa oikea määrä öljyä.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: varttimondeo - 15.09.2025, 21:06:34
On täällä ollut jo kuusivaihteisten aikana juttua,  kun esim peräkärryn veto D:llä on ollut toivotonta vedättämistä. Pakko ajaa manuaalina kärry perässä, muuten vapisee ja tutisee.  AWD:ssä on vielä enemmän pyörivää rautaa voimansiirrossa, siihen päälle alkavat väljät nivelissä ja puslissa, jostain löytyy joku resonanssi juristaa.

Olettaisin, että Volvo toimii kuten monet valmistajat eri alihankkijoidensa kanssa, eli Volvon öljyjen toimittajia on kaksi. Tai ainakin Valmistajia kilpailutetaan muutaman vuoden välein ja toimittaja vaihtuu. Siinä olisi salapoliisityötä selvittää, kuka tällähetkellä toimittaa automaatin litkut.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: hessu80 - 15.09.2025, 22:07:46
Jurnutus 80 km/h vauhdissa 8. vaihteella on ominaisuus. Ruotsalaiset lienevät suunnitelleet välitykset sikäläiselle 90 km/h nopeusrajoitukselle sopivaksi. Öljynvaihto ei vaikuta tuohon. Hipaisu kaasuun auttaa, kun laatikko pudottaa 7. vaihteelle ja kierrokset nousevat yli 1500 rpm.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: ÄkCee60 - 15.09.2025, 22:31:17
Sen voi testata myös laittamalla vaihdekepakon vasemmalle s asentoon. Jurnutus lakannee...ja jollei niin sitten 1 pykälä pienemmälle kepistä.
Vaihtoehtona on vakkarista 1 napsu lisää....
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: tuomaril - 16.09.2025, 04:49:23
Tuohon matalien kierrosten aiheuttamaan jurnutukseen muutama ajatus: Varmasti väsähtäneet tuennat pahentavat tuota, mutta onko foorumilla tullut ilmi tapauksia, joissa tuo jurnutus on oikeasti korjattu uusimalla tuentoja?  Olen pohtinut, että voiko jurnutus olla peräisin turbiinin lukkolevystä, joka ei ole enää uudenveroinen, kiitos tuon matalilla kierroksilla vedättämisen. 

Meillä on ollut lähes uudesta asti V90 D3 2020, jossa on tuo samainen 8-lovinen laatikko ja juuri tätä yleistä jurnutusta pelänneenä, lähes kaikki auton kilometrit ovat ajettu vaihteisto Sport/Dynamic-tilassa. Ajatuksena siis, että voimansiirto pääsee helpommalla, kun kierroksia pidetään omaan makuuni terveemmällä tasolla. Mittarissa on toki vasta 118 000km, mutta en ole koko auton eliniän aikana saanut kokea tuota ihanaa jurnutusta, jonka olen kyllä kokenut useasti muiden autojen/Volvojen parissa. Kuten todettu, vaihteisto on aina meillä Sport-tilassa, joten kaupunkiajossa tuota jurnutusta ei varmasti korkeampien kierrosten takia tule. Maantie-/motariajossa kun cruisen kytkee, niin vaihteisto menee väkisin normaalitilaan ja pykältää isompaa silmään, siltikään ei mitään jurnutusta missään tilanteissa ole ikinä ilmennyt. Tuo hessu80 mainitsema 80km/h vauhdissa tapahtuva jurnutus kuulostaa täysin vieraalta itselleni. :idiot2:
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: janne81 - 16.09.2025, 05:06:37
Jännä että en itse ole törmännyt kyseiseen jurinaan, autoja huoltoringissä on kuitenkin useampi 8v lootalla oma mukaanlukien.
En pitäisi kyllä mitenkään ominaisuutena.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.09.2025, 06:05:42
En pitäisi kyllä mitenkään ominaisuutena.

Ei mullakaan oma kovin hanakasti edes tarjoile kasia tupaan alle 90 nopeuksissa jos on yhtään reilummin kuormitusta. Lieneekö sitten ne commat syynä kun noin lipsuu... ::)

Eniten tuossa lootassa raivostuttaa 2-3 pitkä väli ja se että joka kerta hidasteen ylityksessä tai risteyksessä se kakkonen pitää kaivaa sieltä ja kone rääkäisee 2000rpm pari sekuntia ja sitten takaisin kolmoselle millä koko tilanne olisi hoitunut alusta loppuun reilulla tuhannella kierroksella oikein hyvin.

Mutta automaattihan se on, touhuilkoon mitä touhuaa sitä varten sellanen on autoon ostettu.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: ÄkCee60 - 16.09.2025, 07:28:52
Tiedä onko "jurnutuksella" erilaisia merkityksiä eri ihmisillä eli tarkoitetaanko sellaista matalaa jyrinää vai isompaa jurnutusta....
Mutta joka auto jyrisee/jurnuttaa, myös manuaali, jos ajelee isolla vaihteella 1000-1300 rpm vedättäen....

Eihän tuo kasikaan kiihdyttäessä vaihda 80kmh vauhdissa kasille mutta jos himmailee satasesta kasikymppiin niin voi jäädä päälle kunnes sitten vähän painaa kaasua.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: hessu80 - 16.09.2025, 07:33:51
Ei mullakaan oma kovin hanakasti edes tarjoile kasia tupaan alle 90 nopeuksissa jos on yhtään reilummin kuormitusta. Lieneekö sitten ne commat syynä kun noin lipsuu...
Uudesta asti ollut samanlainen, nyt on menty 171 tkm. Etenkin kylmällä ilmalla, kun laatikko vaihtaa "lämmittelyohjelman" normaaliohjelmaksi, laatikko pitää yhtä pykälää liian suurta vaihdetta sisässä. Sama ilmiö on myös 6. ja 7. vaihteella. Kun laatikko lämpiää normaalilämpöihin, niin kulkee vähän kevyemmin. Peräkärryn auto tunnistaa, sillä silloin pidetään suosiolla pienempää pykälää ja moottori ei jurnuta niin paljon. Jurnutus tulee nimen omaan moottorista, ei laatikosta. Ei ole häiritsevää, mutta tarpeetonta vedätystä päästöjen minimoimiseksi.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: T-Row - 16.09.2025, 10:07:52
Mutta joka auto jyrisee/jurnuttaa, myös manuaali, jos ajelee isolla vaihteella 1000-1300 rpm vedättäen....
Tämä on juuri se ilmiö jota tarkoitan. Mulla on tapana ajella vakkari 85km/h kasikympin alueella, ja auto pitää tuolloin 8 pykälää päällä. Ylämäkeen tultaessa tuo vaihde on liian iso ja alkaa jurina. Vaihtoehtoina on hipaista kaasua tai pudottaa manuaalisesti seiskalle. Harvinaisen rasittavaa kun on kerennyt edellisten autojen kanssa oppia siihen, että automaatti on automaatti, eikä keppiä tarvitse vatkata ajaessa kun manuaalilla konsanaan.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: T-Row - 18.09.2025, 10:26:46
https://forums.spaycetech.com/showthread.php?tid=28

Ilmeisesti drive-modet saa käyttöön ilman keskikonsolin nappulaakin. En jaksanut lukea topiccia loppuun, mutta ainakin tuon ensimmäisen sivun perusteella vaikuttaisi onnistuvan orbitilla. Jos näin on, niin tuossahan olisi ratkaisu jurnuttamiseen.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: cc57 - 12.10.2025, 20:45:45
Lainataas topiccia...eli kyseessä -14 mallinen s80 jossa tg-81sc laatikko. Öljynvaihto alkaa olla taas ajankohtaista, tossa aikaisemmin oli mainittu että ei huuhtelemalla, vain vaihtaen? Onko tosiaan noin? Nyt laatikossa sisällä febi bilstein 29934 öljyt joilla ajettu vajaa 100tkm, meniskö sit samalla merkillä vai merkin vaihto?  :D
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: varttimondeo - 12.10.2025, 22:08:22
Hessu80 tuolla aiemmin kirjoitteli miksei huuhtelu onnistu niinkuin 6- vaihteisessa: "Öljynvaihtokoneeseen tuota on hankala laittaa kiinni, kun lämmönvaihdin on suoraan laatikon kyljessä kiinni."

Eli propuista täyttämällä/tyhjentämällä tehtävä niin monta kertaa, että öljy on kirkasta.
Otsikko: Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
Kirjoitti: cc57 - 13.10.2025, 06:26:46
Hessu80 tuolla aiemmin kirjoitteli miksei huuhtelu onnistu niinkuin 6- vaihteisessa: "Öljynvaihtokoneeseen tuota on hankala laittaa kiinni, kun lämmönvaihdin on suoraan laatikon kyljessä kiinni."

Eli propuista täyttämällä/tyhjentämällä tehtävä niin monta kertaa, että öljy on kirkasta.

Katos, just toi maininta ei sattunut silmään. Mutta kiitokset, taidan sitten vaan varata riittävästi öljyä ja ja vaihtaa perinteisellä tavalla  ;)