Carcom Oy  Elekma

TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)

  • 70 Vastauksia
  • 27265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #60 : 15.09.2025, 20:54:23 »
Voisiko jurina johtua väsähtäneistä voimalinjan tukikumeista (olikos Volvossa öljytäytteisiä/alipaineellisia tukikumeja?) ja/tai moottorista, joka ei enää käy niin nätisti kuin uutena?

Paikalla T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #61 : 15.09.2025, 20:57:23 »
Voisiko jurina johtua väsähtäneistä voimalinjan tukikumeista (olikos Volvossa öljytäytteisiä/alipaineellisia tukikumeja?) ja/tai moottorista, joka ei enää käy niin nätisti kuin uutena?
Voisipa hyvinkin. Sillä oikeastaan tässä kyselen, että jos tulisi joku semmonen "tämä toimenpide lopetti itselläni jurinan" -tyylinen kommentti. Ihan ekana täytyy kattoo, että mitä uudet öljyt ja nollailut saavat aikaan. Enhän minä oikeastaan tällä hetkellä tiedä edes sitä, että onko vaihteistossa oikea määrä öljyä.

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #62 : 15.09.2025, 21:06:34 »
On täällä ollut jo kuusivaihteisten aikana juttua,  kun esim peräkärryn veto D:llä on ollut toivotonta vedättämistä. Pakko ajaa manuaalina kärry perässä, muuten vapisee ja tutisee.  AWD:ssä on vielä enemmän pyörivää rautaa voimansiirrossa, siihen päälle alkavat väljät nivelissä ja puslissa, jostain löytyy joku resonanssi juristaa.

Olettaisin, että Volvo toimii kuten monet valmistajat eri alihankkijoidensa kanssa, eli Volvon öljyjen toimittajia on kaksi. Tai ainakin Valmistajia kilpailutetaan muutaman vuoden välein ja toimittaja vaihtuu. Siinä olisi salapoliisityötä selvittää, kuka tällähetkellä toimittaa automaatin litkut.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2933
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #63 : 15.09.2025, 22:07:46 »
Jurnutus 80 km/h vauhdissa 8. vaihteella on ominaisuus. Ruotsalaiset lienevät suunnitelleet välitykset sikäläiselle 90 km/h nopeusrajoitukselle sopivaksi. Öljynvaihto ei vaikuta tuohon. Hipaisu kaasuun auttaa, kun laatikko pudottaa 7. vaihteelle ja kierrokset nousevat yli 1500 rpm.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #64 : 15.09.2025, 22:31:17 »
Sen voi testata myös laittamalla vaihdekepakon vasemmalle s asentoon. Jurnutus lakannee...ja jollei niin sitten 1 pykälä pienemmälle kepistä.
Vaihtoehtona on vakkarista 1 napsu lisää....

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3549
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #65 : tänään kello 04:49:23 »
Tuohon matalien kierrosten aiheuttamaan jurnutukseen muutama ajatus: Varmasti väsähtäneet tuennat pahentavat tuota, mutta onko foorumilla tullut ilmi tapauksia, joissa tuo jurnutus on oikeasti korjattu uusimalla tuentoja?  Olen pohtinut, että voiko jurnutus olla peräisin turbiinin lukkolevystä, joka ei ole enää uudenveroinen, kiitos tuon matalilla kierroksilla vedättämisen. 

Meillä on ollut lähes uudesta asti V90 D3 2020, jossa on tuo samainen 8-lovinen laatikko ja juuri tätä yleistä jurnutusta pelänneenä, lähes kaikki auton kilometrit ovat ajettu vaihteisto Sport/Dynamic-tilassa. Ajatuksena siis, että voimansiirto pääsee helpommalla, kun kierroksia pidetään omaan makuuni terveemmällä tasolla. Mittarissa on toki vasta 118 000km, mutta en ole koko auton eliniän aikana saanut kokea tuota ihanaa jurnutusta, jonka olen kyllä kokenut useasti muiden autojen/Volvojen parissa. Kuten todettu, vaihteisto on aina meillä Sport-tilassa, joten kaupunkiajossa tuota jurnutusta ei varmasti korkeampien kierrosten takia tule. Maantie-/motariajossa kun cruisen kytkee, niin vaihteisto menee väkisin normaalitilaan ja pykältää isompaa silmään, siltikään ei mitään jurnutusta missään tilanteissa ole ikinä ilmennyt. Tuo hessu80 mainitsema 80km/h vauhdissa tapahtuva jurnutus kuulostaa täysin vieraalta itselleni. :idiot2:

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4233
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #66 : tänään kello 05:06:37 »
Jännä että en itse ole törmännyt kyseiseen jurinaan, autoja huoltoringissä on kuitenkin useampi 8v lootalla oma mukaanlukien.
En pitäisi kyllä mitenkään ominaisuutena.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2401
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #67 : tänään kello 06:05:42 »
En pitäisi kyllä mitenkään ominaisuutena.

Ei mullakaan oma kovin hanakasti edes tarjoile kasia tupaan alle 90 nopeuksissa jos on yhtään reilummin kuormitusta. Lieneekö sitten ne commat syynä kun noin lipsuu... ::)

Eniten tuossa lootassa raivostuttaa 2-3 pitkä väli ja se että joka kerta hidasteen ylityksessä tai risteyksessä se kakkonen pitää kaivaa sieltä ja kone rääkäisee 2000rpm pari sekuntia ja sitten takaisin kolmoselle millä koko tilanne olisi hoitunut alusta loppuun reilulla tuhannella kierroksella oikein hyvin.

Mutta automaattihan se on, touhuilkoon mitä touhuaa sitä varten sellanen on autoon ostettu.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 06:09:06 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #68 : tänään kello 07:28:52 »
Tiedä onko "jurnutuksella" erilaisia merkityksiä eri ihmisillä eli tarkoitetaanko sellaista matalaa jyrinää vai isompaa jurnutusta....
Mutta joka auto jyrisee/jurnuttaa, myös manuaali, jos ajelee isolla vaihteella 1000-1300 rpm vedättäen....

Eihän tuo kasikaan kiihdyttäessä vaihda 80kmh vauhdissa kasille mutta jos himmailee satasesta kasikymppiin niin voi jäädä päälle kunnes sitten vähän painaa kaasua.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2933
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #69 : tänään kello 07:33:51 »
Ei mullakaan oma kovin hanakasti edes tarjoile kasia tupaan alle 90 nopeuksissa jos on yhtään reilummin kuormitusta. Lieneekö sitten ne commat syynä kun noin lipsuu...
Uudesta asti ollut samanlainen, nyt on menty 171 tkm. Etenkin kylmällä ilmalla, kun laatikko vaihtaa "lämmittelyohjelman" normaaliohjelmaksi, laatikko pitää yhtä pykälää liian suurta vaihdetta sisässä. Sama ilmiö on myös 6. ja 7. vaihteella. Kun laatikko lämpiää normaalilämpöihin, niin kulkee vähän kevyemmin. Peräkärryn auto tunnistaa, sillä silloin pidetään suosiolla pienempää pykälää ja moottori ei jurnuta niin paljon. Jurnutus tulee nimen omaan moottorista, ei laatikosta. Ei ole häiritsevää, mutta tarpeetonta vedätystä päästöjen minimoimiseksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #70 : tänään kello 10:07:52 »
Mutta joka auto jyrisee/jurnuttaa, myös manuaali, jos ajelee isolla vaihteella 1000-1300 rpm vedättäen....
Tämä on juuri se ilmiö jota tarkoitan. Mulla on tapana ajella vakkari 85km/h kasikympin alueella, ja auto pitää tuolloin 8 pykälää päällä. Ylämäkeen tultaessa tuo vaihde on liian iso ja alkaa jurina. Vaihtoehtoina on hipaista kaasua tai pudottaa manuaalisesti seiskalle. Harvinaisen rasittavaa kun on kerennyt edellisten autojen kanssa oppia siihen, että automaatti on automaatti, eikä keppiä tarvitse vatkata ajaessa kun manuaalilla konsanaan.

 

RallyBaron  Samppasport