Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Zekki - 28.09.2018, 23:38:56
-
Tulipa ostettua taas tauon jälkeen Volvo. Eli V70 D2 vm 2012. Ensimmäiset 500km ajettu ja 7,4litraa meni dieseliä mitattuna.
Ajot 30% maantietä 90-115kmh. Loput melkein motaria 125-135kmh. Ei juurikaan webastoa käytetty. Onko tuossa nyt kaikki ihan kunnossa? Alla on 18" vanteet mutta eikai nekään nyt noin paljoa lisää?
Löysin tietoa että tukkeutunut dpf lisäisi kulutusta mutta mistä sen tietää milloin poltto on käynnissä? Tai että pönttö on tukossa. Vikakoodeja ei normilukija löytänyt.
-
Tai että pönttö on tukossa. Vikakoodeja ei normilukija löytänyt.
Esim suuresta paine-erosta tai noki määrästä.
Tosin D2 koneissa ei kyllä juurikaan DPF ongelmia.
-
Oma on 330tkm ajettu eikä dpf ongelmia ole. EGR alko temppuileen ekaa kertaa 325tkm ajettuna.
Ohjelmointi tehoa + EGR pois niin kulutus pelkkää maantieajoa niin 5.1-5.3l/100km ajotietokoneen mukaan.
Aikaisemmin maantieajo 5.7-5.9l/100km.
Eli hiukan liikaa kyllä kuluttaa sinun volvosi.
-
Tosin D2 koneissa ei kyllä juurikaan DPF ongelmia.
:o
-
Onko niin että dpf ei oireile siis enää 2012-mallissa?
Huomaako dpf-polton jotenkin ajaessa vai pitääkö olla joku testeri kiinni?
-
Onko niin että dpf ei oireile siis enää 2012-mallissa?
Huomaako dpf-polton jotenkin ajaessa vai pitääkö olla joku testeri kiinni?
Ei polttoa oikein mistään huomaa ajossa, korkeintaan tyhjäkäynti on vähän möreämpi ja flekti huutaa täysillä.
Mutta tuohon kulutukseen: sanoisin, että 7 litraa sataselle on ihan normikulutus noissa nopeuksissa. Aja 75 km/h maantietä, niin pääset lähemmäs 4 l/100 km.
500 km on aivan liian lyhyt ajomatka kulutuksen arviointiin. Tankkiinkin menee 5 litraa enemmän tai vähemmän riippuen siitä, miten päin auto on kallellaan.
-
Mutta tuohon kulutukseen: sanoisin, että 7 litraa sataselle on ihan normikulutus noissa nopeuksissa. Aja 75 km/h maantietä, niin pääset lähemmäs 4 l/100 km.
500 km on aivan liian lyhyt ajomatka kulutuksen arviointiin. Tankkiinkin menee 5 litraa enemmän tai vähemmän riippuen siitä, miten päin auto on kallellaan.
Näinkin kyllä juu. Ihmetyttää vain kun ei ole mikään dieseli vienyt mulla noin paljon samassa käytössä ja kaikki muut on ollut 2-2.2 litraisella koneella tehokkaimpia malleja, farkkuja tai tila-autoja. Nyt piti olla "ekomalli"... Ajotietokone näyttää 6.8. Jopa S40 2.0TA vie pelkässä 140kmh motariajossa 8,5L. Jos malttaa ajaa 120kmh menee 7,5L
-
Onko niin että dpf ei oireile siis enää 2012-mallissa?
Niin siis jos kyseessä D2 eikä 1.6d, mikä -12 mallissa kyllä on.
Mutta toki mikä tahansa voi joskus hajota, mutta todella harvinaista kyllä
-
Näinkin kyllä juu. Ihmetyttää vain kun ei ole mikään dieseli vienyt mulla noin paljon samassa käytössä ja kaikki muut on ollut 2-2.2 litraisella koneella tehokkaimpia malleja, farkkuja tai tila-autoja. Nyt piti olla "ekomalli"... Ajotietokone näyttää 6.8. Jopa S40 2.0TA vie pelkässä 140kmh motariajossa 8,5L. Jos malttaa ajaa 120kmh menee 7,5L
Eipä tasaisen nopeuden ajossa moottorin koolla ole juurikaan merkitystä kulutukseen vaan ilmanvastus sanelee lukemat. V70 ei nyt ole kaikista virtaviivaisin korimalli.
Itsellä sama laitos kulutti ajotietokoneen mukaan n. 5,2 ja todellinen oli lähempänä kuutta. Oma ajo pääsääntöisesti maantietä. Pienikin motariosuus alkoi aina nostamaan numeroita.
-
Oma on 330tkm ajettu eikä dpf ongelmia ole. EGR alko temppuileen ekaa kertaa 325tkm ajettuna.
Ohjelmointi tehoa + EGR pois niin kulutus pelkkää maantieajoa niin 5.1-5.3l/100km ajotietokoneen mukaan.
Aikaisemmin maantieajo 5.7-5.9l/100km.
Eli hiukan liikaa kyllä kuluttaa sinun volvosi.
No löytyihän sieltä vikaa. Pyörän kulmat oli pielessä. Auto aurasi. Myös vesipumppu oli hajalla joka saattoi myös vähän vaikuttaa koska pyöri tosi nahkeasti. Nyt näyttäisi olevan kulutus n.5,5-6L n.120kmh vauhdilla.
Onko sulla siis hiukkaspönttö paikoillaan. Että pelkkä ohjelmointi tiputti noin paljon? Mitenkähän käyttäytyy motarinopeuksilla. Mulla tulee ehkä 80% motariajoa.
Tietääkö joku että näkyykö webaston käyttö ajotietokoneen kulutuslukemissa?
-
Tietääkö joku että näkyykö webaston käyttö ajotietokoneen kulutuslukemissa?
Ei näy.
-
Että pelkkä ohjelmointi tiputti noin paljon?
Ohjelmoinnin vaikutus ehjän auton kulutukseen on melko pieni.
-
Niin siis jos kyseessä D2 eikä 1.6d, mikä -12 mallissa kyllä on.
Meneekös silleen, että -12 vuoden 1.6 drive ja D2 on sama mylly, ainakin pollet ja päästöt on samat, ->12 malleihin saakka taas eri kone?
-
Meneekös silleen, että -12 vuoden 1.6 drive ja D2 on sama mylly, ainakin pollet ja päästöt on samat, ->12 malleihin saakka taas eri kone?
Juuri näin.
2016 => D2 on sitten taas eri kone, 2 litrainen VEA, mutta en ole varma onko sitä asennettu V70 keulalle.
-
Meneekös silleen, että -12 vuoden 1.6 drive ja D2 on sama mylly, ainakin pollet ja päästöt on samat, ->12 malleihin saakka taas eri kone?
Taitaa olla aika paljon eroa 2011 - 2012 malleissa. Vanhemmat on kahdella nokalla ja uudempi yhdellä. Eri päästölaitteet myös. Pitäisi olla luotettavampi tuo uudempi myös koska nokkien välistä puuttuu jakoketju.
-
Taitaa olla aika paljon eroa 2011 - 2012 malleissa. Vanhemmat on kahdella nokalla ja uudempi yhdellä. Eri päästölaitteet myös. Pitäisi olla luotettavampi tuo uudempi myös koska nokkien välistä puuttuu jakoketju.
Totta. Uudempi on tosiaan 8-venttiilinen kun vanhempi on 16-venttiilinen. Tämähän ei nyt sinänsä kestoon vaikuta, mutta vähemmän liikkuvia osia toki. Toinen suuri ero on ahtopaineessa, vanhemmassa n. 1,1 bar ja uudemmassa n. 1,6 bar. Tämäkään ei suoraan korreloi kestoon, sillä vanhemmasta hajoaa turbo n. 200 tkm kohdalla, koska öljykierto menee tukkoon banjopultissa olevan sihdin takia.
-
Totta. Uudempi on tosiaan 8-venttiilinen kun vanhempi on 16-venttiilinen. Tämähän ei nyt sinänsä kestoon vaikuta, mutta vähemmän liikkuvia osia toki. Toinen suuri ero on ahtopaineessa, vanhemmassa n. 1,1 bar ja uudemmassa n. 1,6 bar. Tämäkään ei suoraan korreloi kestoon, sillä vanhemmasta hajoaa turbo n. 200 tkm kohdalla, koska öljykierto menee tukkoon banjopultissa olevan sihdin takia.
Mutta sen tuplanokkasen kanssa on ollut joillain ongelmia jakoketjun kanssa joka on nokka-akseleiden välissä. Ja nokat pitää irrottaa kun sitä vaihtaa. Siinä on siis jakohihna ja jakoketju.
Onkohan noissa sama turbo? Tehoahan on vähän enemmän joten osasyy varmaan suuremmille ahtopaineille. Turbon sihdit muutettu erilaisiksi uudessa?
-
Onkohan noissa sama turbo? Tehoahan on vähän enemmän joten osasyy varmaan suuremmille ahtopaineille. Turbon sihdit muutettu erilaisiksi uudessa?
Luultavasti on eri turbo ja sihdit muutettu tai jätetty pois. Ahtopainetta tarvitaan, koska kaasujen vaihto pitää tehdä puolta vähemmistä venttiileistä.
Tehoa saa molemmista ulos n. 150 heppaa softaamalla. Eikä sitä varten ahtopainetta tarvi paljoa nostaa.
-
Minulla on tuo 1.6 Drive vm.2010, josta on dpf tyhjennetty ja eolys ja egr softattu pois samalla, kun laitettiin 140hv 310Nm ohjelma. Ajelen noin 70% maantiellä ja loput taajamassa. Todellinen kulutus on noin 4,9-5,2 kun olen sitä jo pitkään tilastoinut. Tietokone antaa keskikulutukseksi 4,0-4,3 eli liian vähän. Renkaat on 205/60-16 kokoa kesällä ja talvella.
Itse vaihdan tähän öljyt 10 tkm välein, eikä vielä mitään ole hajonnut. Vaihtakoon kukin öljyt miten haluaa, mutta en ymmärrä pitkiä vaihtovälejä, jos aikoo autoa pidempään pitää. Autolla on nyt menty 180tkm ja 100tkm kohdalla tehtiin nuo softa yms muutokset.
Turbon öljyputkiin on käsittääkseni tehty näihin muutossarja, missä se sihtiongelma korjaantuu. Myös ulkoisesti vuotavat suuttimet voivat kuulemma aiheuttaa karstoittumista, ellei tiivisteitä vaihdeta. Menee vissiin seokset pieleen kun vuotaa tai jotain...
Tuota uudempaa 8v konetta harkitsin joskus, mutta siitä ei saanut softalla juuri lisäjerkkua ja vakiona nämä on todella kesyjä kiihtymään. Tuo 140hv ohjelma on huomattava ja tekee autosta paljon mukavamman ajaa. 148hv Stage 2 ohjelmaakin minun autoon kokeiltiin, mutta sillä savutusarvo nousi yli kaksinkertaiseksi, niin laitettiin sitten tuo stage 1 ja 140hv.
-
Mulla on mennyt nyt 17" talvirenkailla ja talvinopeuksilla eli sakkorajoilla pelkkää motaria jotain 5,5-5,6 laskettuna. Ajotietokone asettunut n.5,3-5,4. Allekin pääsee jos vähän pihistelee. Esim sade nostaa myös kulutusta ehkä jopa 0,5L ja koko syksy oli märkää niin osasyy sekin. Taajamassa menee kyllä tosi pienellä.
Juu tuo öljynvaihto on kyllä hyvä tehdä tiheämmin. Ite myös meinaan tehdä 10-15tkm välein.
Kyllä tuosta uudesta kai pitäisi saada samat 148hv ulos.
http://lohjanecutuning.fi/esimerkkej%C3%A4%20s%C3%A4%C3%A4d%C3%B6ist%C3%A4/volvo.html
-
No näköjään joo. Miten lie sitten dpf:n poisto noissa uudemmissa hankalaa, kun vm.2011 lähtien savutusarvo katsotaan auton tyyppikilvestä? Paljonko lukema on? Vanhemmissa eli <-2010 se saa olla 1,5 mikä sallii jo helposti ottaa loukun pois. Itellä tuo savutti nyt 0,5 lukemat ilman dpf:ää kun leimalla käytin. Ja liikennevaloissa seistessä haisee kuin vanha kuorma-auto :D
Kaveri vm.2012 volkkarinsa käytti ohjelmoitavana, niin dpf:n kanssa menee rimaa hipoen savutustestistä läpi. Tyyppikilvessä k-arvo 0,4. Vähän väliä lyö polton päälle, kun ilmeisesti työntää nokea selvästi aiempaa enemmän. Ja ohjelmoinnin teki eräs vag forumeilla ylistetty firma, että ei pitäis olla kait ihan tumpelo. Se on vaan ajan kysymys milloinka pönttö on tukossa tai löpöä liikaa öljyn seassa, kun polttelee koko ajan.