Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: rautpe - 03.10.2011, 07:19:52

Otsikko: Neutral controll?
Kirjoitti: rautpe - 03.10.2011, 07:19:52
Moikka
Onkohan mun autossa v70  07 d5  tf 80 sc laatikolla  se neutral control. Kyseinen auto on laatilkkoremontissa kun lakkasi pelittämästä. Meinaan että kun laitattaavat uudet softapaketit sinne niin siinä samallahan sen Nc: voi varmaan poistaa, mikäli siellä semmoinen on.
Kiitos  etukäteen tietäville
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Taavi.H - 03.10.2011, 08:14:22
Olen ollut käsityksessä, että toi neutral control on vaan 2005 vuosimallia nuorempien ominaisuus. Mutta korjatkaa joku jos puhun ihan roskaa.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Teutori - 03.10.2011, 20:39:27
Olen ollut käsityksessä, että toi neutral control on vaan 2005 vuosimallia nuorempien ominaisuus. Mutta korjatkaa joku jos puhun ihan roskaa.
Joo. muistini mukaan ko. "pirullinen " ominaisuus poistui -05  ;) eli on -05 mallia vanhempien ominaisuus.
Itellä on -04 malli, mistä se on poistatettu.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Taavi.H - 03.10.2011, 20:42:01
Joo. muistini mukaan ko. "pirullinen " ominaisuus poistui -05  ;) eli on -05 mallia vanhempien ominaisuus.
Itellä on -04 malli, mistä se on poistatettu.

Omasta tuo tullaan poistamaan parin viikon päästä määräaikaishuollon yhteydessä. Hinta operaatiolle on kyllä ihan kohtuullinen kun kympeillä pääsee.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: d6r - 04.10.2011, 13:31:51
NC poistui AW55-vaihteistosta hieman automallista riippuen 2002-2003, mutta TF80:ssa ko. ominaisuus on jälleen mukana.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mn64 - 04.10.2011, 20:22:57
Mitäs tämä neutral controlli nyt sitten oikein tarkoittaa? Voisko joku ystävällisesti kertoa
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: d6r - 04.10.2011, 20:36:26
Vaihteisto vaihtaa vapaalle, kun auto pysäytetään ja pidetään paikoillaan jarrulla. Vaihde kytkeytyy uudelleen, kun jarru löysätään. Voi aiheuttaa epämiellyttävän viiveen ja nykäisyn liikkeellelähtöihin.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mn64 - 05.10.2011, 18:47:16
Vaihteisto vaihtaa vapaalle, kun auto pysäytetään ja pidetään paikoillaan jarrulla. Vaihde kytkeytyy uudelleen, kun jarru löysätään. Voi aiheuttaa epämiellyttävän viiveen ja nykäisyn liikkeellelähtöihin.

Ok Kiitos
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Jonski-D5 - 07.01.2015, 08:49:56
Lainaanpa tätä vanhaa aihetta:

Omassa '01 vuoden S80 2,4 turbossa on tomaatissa kiusana tämä Neutral Control. Ikävä viive ennenkuin uskaltaa kaasua painaa jarrulla pidon jälkeen. Jos ei malta odottaa vedon kytkeytymistä niin nykäisee pirusti liikkeelle lähtiessä. Käytin kotteron merkkiliikkeessä laatikkoöljynvaihdossa ja pyysin samalla poistamaan tuon ohjelman. Mutta liikkeessä sanoivat että tässä mallissa sitä ei saa pois? Onko oikeasti näin? Todella veemäinen ominaisuus laatikossa... Laatikko on perus 5v ilman geartronicia. Jos ei muuta niin täytyy alkaa seisottaa valoissa käsijarrulla...  >:(
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Duke - 08.01.2015, 18:40:10
Saa pois just otatin s80-02 pois sen käytöstä. Auto-ilves hyvinkää.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Juhizz - 08.01.2015, 20:16:20
Saa pois just otatin s80-02 pois sen käytöstä. Auto-ilves hyvinkää.

Mitä kustansi?
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Duke - 08.01.2015, 20:42:09
Tais olla 50€. Mut olis sen arvosta  :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Jonski-D5 - 09.01.2015, 08:42:28
No on se kumma jos paikallinen Auto-Salpa ei moiseen pysty. Sanoi että ei saanut tietokoneen päässä valittua tuota muutosta. Heidän mukaan tässä vuosimallissa ei onnistu. Täytynee soittaa ja kysyä asiaa jostain muualta...  :tickedoff:

Edit:

Kysyinpä asiaa vanhalta tutulta toisen paikkakunnan merkkiliikkeestä. Sanoi että tuota neutral controllia ei enää erikseen saa, mutta kokonaan uusi TCM päivitys hoitaa homman. Soitin siis uudestaan salpaan ja varasin ajan tomaatin päivitykseen. Josko sitten auttaisi. Ilmoittelen...
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Duke - 09.01.2015, 13:46:44
Kyllä se sillä hoituu kans. Mut omaan tuli vaan päivitys tohon neutral controllin ohjaukseen.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Jonski-D5 - 13.01.2015, 18:53:48
Nyt on TCM päivitetty ja Neutral Control poistui samalla. Hurraa! :hello:
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Duke - 13.01.2015, 20:31:04
Aika luxusta nyt ajella, eikö  :)
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Jonski-D5 - 14.01.2015, 07:49:41
Aika luxusta nyt ajella, eikö  :)

On kyllä aivan kuin eri laatikolla ajelisi! :juhau:

Liikkeessäkin halusivat kuulla perästä miten päivitys vaikuttaa, poistuuko Neutral Control.  ;)
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Juhizz - 14.01.2015, 18:59:43
Paljonko tuli kustannuksia tuolle päivitykselle?
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Jonski-D5 - 15.01.2015, 11:42:19
Paljonko tuli kustannuksia tuolle päivitykselle?

Mä sovin könttähinnaksi öljynvaihto + softa 300€. Softa taisi erikseen olla 22€ ja tuo normaali piuhankiinnityksen hinta ilmeisesti jotain 65€  :buck2: Kannattanee jonkun huollon yhteydessä päivitellä niin saa hinnan sovittua ennalta vähän alemmas...
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: gnu - 16.01.2015, 09:46:00
Moi!

Autosalpassako kävit? Paljonkos kustansi?
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Jonski-D5 - 16.01.2015, 11:25:49
Moi!

Autosalpassako kävit? Paljonkos kustansi?

Salvassa juu. Tuossa on yläpuolella kustannukset omalta osalta.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: kytkijä - 11.11.2015, 00:07:32
Mulla tuo nykäisy ei tunnu paikaltaan lähtiessä, vaan kun löysää kaasun vauhdissa ja painasee uudestaan niin tuntuu nykäisy kun alkaa vetämään. Autona 07 2.4d V70. Vida sanoo että "neutral control: yes" mutta onko tässä kyse siitä, vai olisiko ennemminkin laatikon/moottorin tukikumi? Moottorin tukikumin letkun puhaltelin kertaalleen ettei siellä ollut vuotoa.

Toisaalta myös kun pysähdyn risteykseen, niin juuri ennen kun auto pysähtyy ja jalka on jarrulla tuntuu pieni nykäys; ikäänkuin vaihde menisi vapaalle. Onko tässä kyse siitä? Auto kyllä on yhä liikkeessä, joskin vauhtia on tosi vähän - juuri ennen pysähtymistä.

Onko kellään faktaa että onnistuuhan tuo neutral controlin poisto myös tästä uudemmasta laatikosta?
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: jiivee666 - 12.11.2015, 20:08:06
Kysyin tänään asiaa sigun volvoon lähipaikasta ja väittivät ettei pysty... no kysyn sitten muualta.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 12.11.2015, 20:30:34
Mulla tuo nykäisy ei tunnu paikaltaan lähtiessä, vaan kun löysää kaasun vauhdissa ja painasee uudestaan niin tuntuu nykäisy kun alkaa vetämään. Autona 07 2.4d V70. Vida sanoo että "neutral control: yes" mutta onko tässä kyse siitä, vai olisiko ennemminkin laatikon/moottorin tukikumi? Moottorin tukikumin letkun puhaltelin kertaalleen ettei siellä ollut vuotoa.

Toisaalta myös kun pysähdyn risteykseen, niin juuri ennen kun auto pysähtyy ja jalka on jarrulla tuntuu pieni nykäys; ikäänkuin vaihde menisi vapaalle. Onko tässä kyse siitä? Auto kyllä on yhä liikkeessä, joskin vauhtia on tosi vähän - juuri ennen pysähtymistä.

Onko kellään faktaa että onnistuuhan tuo neutral controlin poisto myös tästä uudemmasta laatikosta?

Taitaa olla ominaisuus. Kaikki kumit vaihdettu ihan vasta ja neutral control poistettu. Ei vaikutusta. Itseasiassa ensin erehdyin luulemaan et neutral control poisto ois jotain auttanu mutta sittemmin huomasin että nope. Minusta ehdottomasti ärsyttävin ominaisuus tässä tf80sc laatikossa jos näin on uudesta asti toiminut. Mulla ollut tuo aina noin ja 100tkm menty

Edit: tarkoitan siis sitä että nykäisee/jynksähtää kun vaikkapa risteyksestä kääntyessä avaa kaasun. Jos varovasti avaa niin ei jynksähdä

Edit edit: niin voihan se olla että mulla mitään neutral controllia ole poistettukaan mutta laskutettiin siitä kyllä
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: kytkijä - 13.11.2015, 00:27:48
Taitaa olla ominaisuus. Kaikki kumit vaihdettu ihan vasta ja neutral control poistettu. Ei vaikutusta. Itseasiassa ensin erehdyin luulemaan et neutral control poisto ois jotain auttanu mutta sittemmin huomasin että nope. Minusta ehdottomasti ärsyttävin ominaisuus tässä tf80sc laatikossa jos näin on uudesta asti toiminut. Mulla ollut tuo aina noin ja 100tkm menty

Edit: tarkoitan siis sitä että nykäisee/jynksähtää kun vaikkapa risteyksestä kääntyessä avaa kaasun. Jos varovasti avaa niin ei jynksähdä

Edit edit: niin voihan se olla että mulla mitään neutral controllia ole poistettukaan mutta laskutettiin siitä kyllä

Joo, täsmälleen sama homma, kevyen kaasun hölläyksen jälkeen se usein tulee... Eikai tuo muuten haittaisi, mutta tonnit vilisee silmissä joka kerta kun jysähtää...
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Swolle60 - 13.11.2015, 07:40:23
Itsellä myös tuo ominaisuus AW55-50 laatikolla, niin miettiny voisko tuo jynksäys johtua vetoakseleista? (väljää)
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 13.11.2015, 17:50:16
Itsellä myös tuo ominaisuus AW55-50 laatikolla, niin miettiny voisko tuo jynksäys johtua vetoakseleista? (väljää)

no sitä minäkin olen kauan jo ihmetellyt että mistä tuo tulee ja missä klappia. vetarit oli kyllä ok. mulla jynksähtää itseasiassa myös silloin kun jalan taajamassa ottaa nopsaan kaasulta (iskee napakasti moottorijarrulle). voisko jotkut puslat "jossain" olla kaput tai jotain "venyny"?

britit kirjoitti että opittava vain avaamaan kaasua hellästi. ihme homma kun turbiinin pitäis luistaa ja pehmentää näitä jynksähdyksiä. vai oisko vika itse turbiinissa :idiot2: kumma kun se silti ei vaan osaa hajota


Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Itsok - 13.11.2015, 18:44:18
Mulla jysähteli nurkkapyörityksessä kanssa jonkin verran auto. Lopulta vaihdoin aivan lopussa olleen laatikon pitkittäistuen ja vetarin pultti oli myös löystynyt. Sitä onkin saanut kiristellä vuoden mittaan jo parikin kertaa (kerran se on jo vaihdettu uuteen). Viimeiset kolinat hävisi kun vaihtoi väljän alapallonivelen.
Otsikko: Neutral controll?
Kirjoitti: Justus - 14.11.2015, 10:43:48
Kuluneista ja takeltevista solenoideista toi jysähtely kai johtuu.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 14.11.2015, 18:39:34
Kuluneista ja takeltevista solenoideista toi jysähtely kai johtuu.

Eli siis se hydrauliikkayksikkö? Tuokin käynyt mielessä. Miten muilla muuten toimii kun lähestyy vaikkapa risteystä 50kmh ja jarruttaa hieman; tipahtaako het tyhjäkäynnille? Jos tipahtaa niin mitä tekee kun avaa kaasun heti perään; meneekö veto päälle "luistaen" eli kuminauhamaisesti?
Otsikko: Neutral controll?
Kirjoitti: Justus - 15.11.2015, 00:56:40
Sepä se:
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

http://www.volvoxc.com/0/resources/how-to/pdf/2002-V70-XC-Valve-Body-Replacement-Notes.pdf
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 15.11.2015, 15:08:00
Sepä se:
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

http://www.volvoxc.com/0/resources/how-to/pdf/2002-V70-XC-Valve-Body-Replacement-Notes.pdf

Itseasiassa yksikään noista kuvatuista oireista ei sovi tuohon mun syndroomaan. Ei mulla mene "vapaalle" vaihteiden välillä vaan silloin kun esim jarruttaa (tai pelkästään moottorijarruttaa) risteykseen ja vauhti laskenut riittävän matalaks. Jarrutettaessa ehkä 40kmh tjsp kohdalla neula tipahtaa tyhjäkäyntinopeuteen, siihen saakka moottorijarruttaa normaalisti. Merkkihuollossa laatikkoöljyjen vaihdon yhteydessä pyysin tutkimaan. Laskua tuli tuostakin tutkimisesta ja sanoivat että "toimii normaalisti"..

Eli miten muilla käyttäytyy moottorijarrutuksessa/jarrutuksessa? Jos ei tipahda tyhjäkäynnille niin taas yks meriitti merkkihuollon hattuun tästäkin
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Swolle60 - 15.11.2015, 17:26:04
Eli siis se hydrauliikkayksikkö? Tuokin käynyt mielessä. Miten muilla muuten toimii kun lähestyy vaikkapa risteystä 50kmh ja jarruttaa hieman; tipahtaako het tyhjäkäynnille? Jos tipahtaa niin mitä tekee kun avaa kaasun heti perään; meneekö veto päälle "luistaen" eli kuminauhamaisesti?

Tippuu tyhjäkäynnille ja menee vetopäälle ilman luistamista alle 60kmh:n vauhdissa
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 15.11.2015, 18:27:31
Tippuu tyhjäkäynnille ja menee vetopäälle ilman luistamista alle 60kmh:n vauhdissa

Ilman luistamista tarkoittaa että veto kytkeytyy (häiritsevän) napakasti? Joudutko avaamaan kaasua vähän niinkuin varoen vai voiko heittää jalan aina kaasulle huoletta?
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Swolle60 - 15.11.2015, 20:03:57
Voi laittaa kaasua, ei mitenkään häiritsevä tuo nykäys. Minulla se reilumpi nykäys tulee nimenomaan ennen pysähdystä. Ei toki aina ja ei koskaan jos en nosta jalkaa pois jarrulta ennenkuin auto on kokonaan pysähtynyt. Nykäystä ei myöskään ilemene jos vaikka 80 vauhdista otan jalan pois kaasulta ja vauhti saa hiipua vapaasti pysähdyksiin asti. Vain nopea jarrutus ja jarrun löysäys ennen pysähdystä saa tuon jynksäyksen aikaiseksi. Vaihteisto vaihtaa ilman suurempia nykimisiä. Siksi epäilen kuitenkin että jossakin on pakko olla välystä?? Vaan enpä vielä ole keksinyt että missä. On nää mielenkiintoisia laitoksia.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: kytkijä - 15.11.2015, 20:26:31
Tutkin asiaa myös ja 40kmh tietämillä ilman kaasua menee vapaalle kuten mulugrenilla. Tästä urkua niin jynksähtää.

Tuntuu, että mitä vähemmän vauhtia pohjalla, sitä vähemmän /ei ollenkaan jynksähtää.

Jäi semmoinen tunne, että voisiko jynksähdys tulla kun tietyssä vauhdissa kytketään suoraan vaikka kolmoselle, kun taas pienemmässä vauhdissa kytketään kakkoselle joka ei tuota jynksähdystä.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 15.11.2015, 22:58:07
Joo ihme vehkeitä. Tuota swollen ennen pysähdystä tapahtuvaa nykäystä mulla ei ole koskaan tehnyt. Tuon kaasun avauksessa tulevan nykäyksenkin voi täysin välttää kun avaa kaasua varoen. Tuntee kuinka veto menee päälle silkin pehmeästi. Mut ku minusta automaatin pitäs olla huoleton poljettava niin siks häirii. Saa muuten halutessa tosi kovan jynksähdyksen aikaa jos antaa valua vauhdin johonkin kolmenkympin hujakoille ja sit tallaa kaasua tosi lujaa

Edit: varmaan muuten juuri kolmosella tulee tuo jynks. Mut eikö vaihde ole valmiiksi silmässä jo kun kaasua avataan eli eikai se jynksähdys vaihteen kytkeytymisestä johdu? Kiihdytyksessä kolmonen menee ainakin siististi mulla. Veikkaisin turbiiniosastoa mutta veikkausta vain..
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: kytkijä - 16.11.2015, 05:00:58
Joo ihme vehkeitä. Tuota swollen ennen pysähdystä tapahtuvaa nykäystä mulla ei ole koskaan tehnyt. Tuon kaasun avauksessa tulevan nykäyksenkin voi täysin välttää kun avaa kaasua varoen. Tuntee kuinka veto menee päälle silkin pehmeästi. Mut ku minusta automaatin pitäs olla huoleton poljettava niin siks häirii. Saa muuten halutessa tosi kovan jynksähdyksen aikaa jos antaa valua vauhdin johonkin kolmenkympin hujakoille ja sit tallaa kaasua tosi lujaa

Edit: varmaan muuten juuri kolmosella tulee tuo jynks. Mut eikö vaihde ole valmiiksi silmässä jo kun kaasua avataan eli eikai se jynksähdys vaihteen kytkeytymisestä johdu? Kiihdytyksessä kolmonen menee ainakin siististi mulla. Veikkaisin turbiiniosastoa mutta veikkausta vain..

2-3 vaihto kiihdyttäessä siisti myös mulla. Silloin kun jynksähtää kuulostaa että silmänräpäyksen ajan kierrokset nousee vapaalla ja sitten vaihe kytkeytyy.

Jos Toyotalla ajaessa rasittuu perse penkin takia, niin Volvolla ajaessa väsyy korvat kuunnellessa..
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 16.11.2015, 09:26:23
Tuo kierrosten nousu ei ole hyvä homma. Kielii jostain venttiilihommasta. Mulla ei nouse, iskee vain silmänräpäyksessä vedon päälle. Ihan kuin manuaalilaatikolla. Omassa toisessa (manuaali)autossa saa aina himmailla kaasun kanssa pienillä vaihteilla. Avattava varoen:-)

Pitäs käydä kokeilemassa uudehkoja geartroniceja. Kiinnostas tietää miten toimii ehjänä
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: kytkijä - 16.11.2015, 17:01:56
Lisäkokeita: moottoritiellä vauhtia 80. Keppi manuaalille ja Nelonen pesään, kaasu ylös. Kierrokset 2500 pintaan. Moottorijarrutus vähän vauhtia pois 2000rpm tietämille ja kaasua - > jynks.  Vaihde ei käynyt vapaalla ja sama 4 silmässä joten olisiko kuitenkin niin että joku välys vaihtaa suuntaansa ja jynksähtää kun kuormitus palaa ja vieläpä niin että ollaan valmiiksi korkeammalla kierrosalueella.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: kytkijä - 16.11.2015, 22:51:10
Ajelin auto töpselissä ja tallensin venttiilien toimintaa. Ilmeisesti tuo milliamppeerimäärä on ohjausvirta eikä takaisinkytkentä.

Näytteet sisältää parin sekunnin välein jysäyttelyä alle 40kmh vauhdissa, venttiilien ohjauksessa ei näy mitään reagointia. Mikä on toisaalta ihmeellistä, ettei vapaalle heitto näy missään, tietääkö joku miten/mitkä venttiilit sitä hoitaa vai onko se jotenkin muuten hoidettu?

Näissä ei näkynyt mitään mikä korreloisi jysähtelyn kanssa. Vielä voisi linjapaineita seurata.. Mutta onko täällä joku joka tietää mihin pitäisi kiinnittää huomiota, mitkä solenoidit tai paineet on oleellisia tässä tilanteessa?

Tulipahan taas leikittyä vidalla, löytyi takalasin automaattipyyhkäisyn poisto, eipähän tarvii lähteä siniselle talvea varten  8)

(http://i1328.photobucket.com/albums/w531/toivanos/jyske2_zpsikpdvnsn.jpg~original)
(http://i1328.photobucket.com/albums/w531/toivanos/jyske_zpsynnq3xrb.jpg~original)

Tallennukset joutui ottamaan kahdessa erässä, kun maksimilukumäärä on 5 kerrallaan. Loggasin myös kaasupolkimen asentoa, pyörintänopeutta ja venttiiliejä, enkä löytänyt minkään muun kanssa yhteyttä jysähtelyyn kuin kaasupolkimen ja tietysti kierrosten nousun kanssa..
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 16.11.2015, 23:10:58
öö, eikö se jotenkin turbiinilla sen tee eikä siis heitä vapaalle. Ymmärrän näistä kyllä yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä mutta mielelläni opin lisää ::)

Edit: kokeilepa muuten kylmällä laatikolla. Silloin se tosin muutenkin toimii erilailla mutta silti. Ei ihan niin paljoa jynksi minusta
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: kytkijä - 17.11.2015, 12:07:38
Pitää kokeilla vielä tuo kylmä laatikko. Jos tuo "vapaalle heitto" tapahtuu "turbiinilla", niin tietääkö kukaan mikä sitä ohjaa? Onhan tcm:stä tai jostakin lähdettävä ohjaava impulssi solenoidille tai muulle toimilaitteelle joka tuon "muutoksen"  toteuttaa, ellei kyse ole ihan jonkinlaisesta mekaanisesta ratkaisusta. Silloin kyllä tuskin lämpötilalla olisi toiminnalle vaikutusta.

Jos tuon ohjauksen tai takaisinkytkennän tietäisi, niin voisi etsiä vidasta josko voisi seurata LIVE dataa.

Vidasta saisi näköjään päälle vianetsintä moodin, jossa D:n tilalla näkyy käytettävä vaihde  kokoajan ja varoituskolmio näyttää turbiinin lukituksen tilan... Vilkkuu slip lockilla ja palaa lockilla koko ajan...  Mitähän muuta siinä oli. Pitää joskus kokeilla.

Edit.  Korjattu joitain kirjoitusvirheitä, välillä aika tuskaista kirjoittaa kännykän ennakoivalla syötöllä..
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 17.11.2015, 19:34:00
välillä aika tuskaista kirjoittaa kännykän ennakoivalla syötöllä..

Ota ihmeessä pois päältä. Jos on android niin asetukset-> kieli ja syöttötapa ja laita sieltä joka paikasta pois oikeinkirjoitus. Myös sieltä google näppäimistö -valikosta se tekstin korjaus pois
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 22.11.2015, 16:30:58
Heh, olinpa äsken vaimon kyydittävänä. Se tällä enimmäkseen ajelee. Liikennevaloja lähestyessämme vaimo jarrutti ja kone tottakai tipahti tyhjäkäynnille mutta valot vaihtuivatkin ennen pysähdystä ja korkokenkä singahti surutta kaasulle ja silloin tietenkin hemmetin kova JYNKS! Pahaa teki istua vieressä kun tietää et noin se ajelee aina. Mut eipä ole varaa alkaa neuvomaan ;D Ihmetyttää miten tuo voimalinja tuota kestää vuodesta toiseen :idiot2:
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Justus - 22.11.2015, 22:55:06
Kauanko on jo paukutellut?
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 22.11.2015, 23:00:17
Kauanko on jo paukutellut?

Koko sen ajan kun tuo on meillä ollut eli 100tkm melko tasan. Keskinopeus meillä on aika alhainen eli aina kun kattoo niin 55kmh eli on siinä ollut jynksis poikineen :)
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Justus - 23.11.2015, 20:08:47
No hyvinhän tuo on sitten kestänyt jumpsautella.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 24.11.2015, 00:14:22
Viimeaikoina alkanut kyllä kyrsiä tuo. Etenkin kun huomas et se vaimon käsissä jynksähtelee edelleen noin pahasti. Luulin jo et se ois oppinu varomaan
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 22.08.2016, 11:33:55
tulipa näitä jynksimisiä mietittyä tässä päivänä eräänä ja tuli mieleen että mahtaisko se kuitenkin olla turbiinista johtuvaista? että kaasua jarrutuksen jälkeen avatessa se jostain syystä löisi ikäänkuin lukon ensin päälle ja sitten alkais löysäämään ja luistamaan. vähän tuon tapaiselta se tuntuu kun käytöstä seuraa. ensin jynks ja sitten mennään pehmeästi luistaen
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: ÖÖ. - 22.08.2016, 19:33:01
Tuo moottorijarrulta kaasulle jynksäys kuulostaa hyvin samalla kuin omassa autossa. Jossain toisessa aiheesa näin juttua napapulteista ja väitettiin korjaavan samankaltaisia ongelmia. Et ole niitä koittanut vaihtaa? Ite meinasin kunhan vaan sais aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 23.08.2016, 20:43:55
Mulla on pultti ollut kerran löysällä. Kuului äänekäs metallinen "klak" kun siirsi vaihdevivun R->D. Pultti uusittiin eikä niin sitten minkäänlaista vaikutusta jynksimiseen mutta klaksahtelu loppui. Eli napapultit eivät ole tuossa jynksimisessä osallisina. Kyseessä on paljon väkevämpi, "syvempi" jysähdys kuin löysien napapulttien tapauksessa. Kantsii silti ehdottomasti tarkistaa ne pultit jos epäilee että ne löysällä.

Ylen vahingollista tuo jynksiminen ei ihme kyllä näytä olevan kun itsekin olen jynksyttänyt jo pitkästi toistasataa tuhatta. Mielelläni tuosta ominaisuudesta kyllä hankkiutuisin eroon. Taitaa päästä eroon vasta kun auton vaihtaa;-) Korjauttamaan en laatikkoa lähde kun se muuten toimii ok, kop kop
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Justus - 23.08.2016, 22:15:29
Juu ei oo vetoakselin pulteilla mitään tekemistä tan kans.

Kulunut venttiilipöytä lienee se suurin syyllinen.

Jollain on ollu vetolevyn pultitkin löysässä, mutta semmosella tuskin kestäis yli 100tkm ajella.
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: mulugren - 24.08.2016, 10:17:50
Juu ei oo vetoakselin pulteilla mitään tekemistä tan kans.

Kulunut venttiilipöytä lienee se suurin syyllinen.

Jollain on ollu vetolevyn pultitkin löysässä, mutta semmosella tuskin kestäis yli 100tkm ajella.

Missä moinen vetolevy sijaitsee?
Otsikko: Vs: Neutral controll?
Kirjoitti: Justus - 24.08.2016, 10:40:31
Missä moinen vetolevy sijaitsee?

Siinähän se on kampiakselin päässä:
http://purku.net/index.php/volvo-v70-ii-00-07/moottori/hammaskeha-volvo-d5244t-vetolevy-hammaskeha-v70-s60-01-04.html