Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Cleaf - 22.01.2019, 17:42:00
-
auto sylkäsi öljyt pihalle, mittatikku aivan kuiva.
vuotokohta näyttäisi olevan jossain kohtaa kuskinpuolta koska apparin puoli näyttää kuivalta.
mistäs kannattaisi vikaa lähtee etsimään?
-
Moottorin perässä, vaihteiston ja koneen välissä on öljykanavassa muovitulppa, joka tuppaa vanhemmiten pullahtamaan paikaltaan. Jossain tuossa 03-04 vuosimalleissa tuo taisi jo vaihtua metalliseen, mutta on suht. yleinen vaiva näissä vanhemmissa. Vaihteisto irti ja Volvolta paranneltu metallitulppa tilalle. Voi toki olla vaikka kampiakselin takastefakin pettänyt.
Molemmissa tapauksissa vuoto siis näkyisi moottorin ja vaihteiston välissä ja manuaalivaihteisessa kytkinkin voi olla öljystä pilalla.
-
Vaikea sanoa autoa näkemättä, mutta yksi mahdollinen vikapaikka saattaa olla mjotoorin päästä irronut tulppa, mikä on siellä vaihdelaatikon sisällä.
Olisiko huohotin päässyt jäätymään ja sen takia ampunut tulpan pois ??
Nämä on sitten arvailuja, joten kannattaa pestä/pesettää moottoritila, jos mahdollista..
-
https://www.dropbox.com/sh/j9bw30ctf2e6hpl/AADyojDvR7Zjkv1DEI1oR6d_a?dl=0
tuolla olis pari kuvaa ja yks video alustasta kuvattuna.
miten tossa nyt on mahdollista että vauhtipyörä näkyy vapaana pohjasta käsin ja näyttäs että vaihdelaatikon pohjassa olis reikä kanssa?
-
Isompi aukko on kaikissa sekä pieni reikä moottorin ja vaihteiston välissä myös ja sitä kautta taitaa öljykin olla tullut. Eli mahdollisesti lohkon takaosassa oleva kumipintainen proppu/tulppa irronnut kuten jo on ehdotettu. Öljy pehmentää kumin ja tulppa irtoaa melkein kaikissa jossain vaiheessa. Uusi on kokonaan rautaa.
Vuotaako paikallaan käydessä samalta kohtaa?
-
lähdin jo tänään hallilta pois niin pitää huomenna käydä tarkistamassa vuotaako siitä kohdin. Näyttäisi siis että tulppa menee vaihtoon.
lähteekö laatikko miten helposti alakautta pois vai kannattaako harkita koko koneen nostoa?
-
Kannatin yläpuolelle koneessa oleviin korviin kiinni, apurunko pois, kallistaa tekniikkapakettia alas vasemmasta reunasta ja ottaa laatikon pois. Saa siihen aikaa varata.
-
Mullakin irtosi tuo tulppa. Öljyä tuli oikein kunnolla ulos. Muutaman euron takia seitsemän sadan lasku...
-
Mullakin irtosi tuo tulppa. Öljyä tuli oikein kunnolla ulos. Muutaman euron takia seitsemän sadan lasku...
Mikä sen tuon tulpan irrottaa? Paljonko autollasi oli tuolloin ajettu? Oireiliko etukäteen?
Onko jäätynyt huohotin tms. vai mikä? Vai onko se vain ajan ja tietyn kuluneisuuden kysymys?
-
joo se pitäs varmaan mietintä myssy laittaa päähän mitä auton kanssa tekis kun on rullattu jo 440tkm
vauhtipyörä vähän rallattaa kylmänä ja kytkinkin pitäs samalla vaihtaa nii remontin hinta nousee aika korkeeksi auton arvoon nähden.
toki taitaavat nämä d5 koneiset aika luotettavia olla että saattaisi remontilla saada auto elinikää lisää
-
joo se pitäs varmaan mietintä myssy laittaa päähän mitä auton kanssa tekis kun on rullattu jo 440tkm
vauhtipyörä vähän rallattaa kylmänä ja kytkinkin pitäs samalla vaihtaa nii remontin hinta nousee aika korkeeksi auton arvoon nähden.
toki taitaavat nämä d5 koneiset aika luotettavia olla että saattaisi remontilla saada auto elinikää lisää
Kyllä kyllä.
Meillä on pikkuvaimolla ajossa 460 tkm ajettu vm. -03 S80 mallia 2,4 D automaatti. Viikko sitten katsastin sen 20,- egen huollon päätteeksi. Toistaiseksi on ollut halpaa ajoa. Mitä nyt jakohihna kolskeineen on kaksi kertaa vaihdatettu, vaihteistoöljyt 3-4 kertaa ja kerran jarrupääsylinteri. Toki iskunvaimentimet ja jarruosat uusittu, muistaakseni.
Itse moottoriin tehtiin Sinisellä kuusi vuotta sitten jonkunlainen kansiremontti, joka alkoi öljykopan tiivisteen vuodosta ja joka kasteli samalla jakohihnan ja kaikkea! Se meni takuuseen, koska olin juuri Siniseltä ostanut auton 289 tkm ajettuna.
Muuten auto on toistaiseksi pelannut erinomaisesti. 8) 8)
-
Mua ärsyttäisi jos öljytulppa olisi ainoa vika, kytkin ja massapyörähän on todella hyvä tekosyy 700 egellä irroittaa ja kiinnittää laatikko :)
-
Mikä sen tuon tulpan irrottaa? Paljonko autollasi oli tuolloin ajettu? Oireiliko etukäteen?
Öljy pehmentää kumin ja tulppa irtoaa melkein kaikissa jossain vaiheessa. Uusi on kokonaan rautaa.
Öljy, aika ja vaikka hetkellisesti hyvin pieni kampikammion paine esim. katsastuksessa päästömittauksessa. Myöhempiin malleihin tulppa päivittyi jo tehtaalta rautaiseksi.
Sama tulppa on noin 99-00 bensavapareissa lohkossa samalla kohtaa kuin turboissa on öljynpaluu. Tulppa lentää jos huohotin on yhtään tukossa missään vaiheessa.
-
"Sama tulppa on noin 99-00 bensavapareissa lohkossa samalla kohtaa kuin turboissa on öljynpaluu. Tulppa lentää jos huohotin on yhtään tukossa missään vaiheessa."
Tosi hyvä tieto, mutta miten on -01 2,4 vaparissa ?
Ei voi kun ylistää taas tätä foorumia. :) Näitä ei ole monia.
-
Mun mielestä edes -00 tulppaa ei ole enää kaikissa, enkä ole vm.-01 koneissa nähnyt yhdessäkään.
-
Hyvä tieto. Ei tarvi heti pelätä moista öljyvuotoa. Thanks.
-
-02 tulppa on
-
-02 tulppa on
dieselkoneessa? Muovinen vai metallinen?
-
D5 oli muovinen, nyt metalli volvolta hain
-
D5 oli muovinen, nyt metalli volvolta hain
Hetkinen.
Onko Volvo S80 2,4 D vm. -03 sama muovinen tulppa vai mikä?
-
Hetkinen.
Onko Volvo S80 2,4 D vm. -03 sama muovinen tulppa vai mikä?
Taitaa olla se muovinen..
-
Taitaa olla se muovinen..
Voi pyönä. Eli on suuren suuri mahdollisuus saada öljyt pihalle noin vain...
Vaikka pitäisi aamuisin webastoa päällä ja ei ikään kuin antaisi hirmuisesti jäätyä? Vai pitäisikö kaiken varalta puhdistaa huohotin? Tietääkseni huohottimen vastus on kunnossa.
Muuten. Millainen tulppa on vuoden 2004/05 bensavaparissa, jossa on 170 hevosvoimaa??
-
sen verta tyhmä kysymys viel heräs kun kerkesina autolla ajelee jonku 50km ennenkuin huomasin öljylätäkön pihassa niin onko näissä tapauksissa moottorivaurio mahdollista?
öljytikku oli siis kuiva mutta on siellä varmaan öljyä kuitenki pohjassa jonkun verran vaikkei tikku kostu?
-
Tuskin siinä mitään on tapahtunut, jos ei öljynpainevalokaan ole syttynyt. Tiedän yhden auton, johon iski tämä sama vika ja sillä on ajeltu jo pidempään niin, että öljyt on vain pidetty alarajalla. Tulppa ei siis ole sellaisessa kanavassa, missä olisi painetta ja useampi litra öljyä koneeseen jääkin, vaikka vuotaisi.
-
kun tuon tulpan vaihtaa niin kannatta vaihtaa myös kampiakselin stefan
-
Tuskin siinä mitään on tapahtunut, jos ei öljynpainevalokaan ole syttynyt. Tiedän yhden auton, johon iski tämä sama vika ja sillä on ajeltu jo pidempään niin, että öljyt on vain pidetty alarajalla. Tulppa ei siis ole sellaisessa kanavassa, missä olisi painetta ja useampi litra öljyä koneeseen jääkin, vaikka vuotaisi.
näin arvelin itsekkin, pakko oli kysyä ettei painajaisiin tule ;D
[/quote]kun tuon tulpan vaihtaa niin kannatta vaihtaa myös kampiakselin stefan
joo kyllä olisi tarkoitus samalla kaikki stefat vaihtaa remontin yhteydessä ettei tarvitse uudestaan ruveta paikkoja aukomaan
-
Voi pyönä. Eli on suuren suuri mahdollisuus saada öljyt pihalle noin vain...
Vaikka pitäisi aamuisin webastoa päällä ja ei ikään kuin antaisi hirmuisesti jäätyä? Vai pitäisikö kaiken varalta puhdistaa huohotin? Tietääkseni huohottimen vastus on kunnossa.
Noh ei kannata yöuniaan menettää, itselläkin tod näk vielä muovinen ja 15v jo kestänyt. Yhtä hyvin voin ajaa kevyen mällin mikä päivä vaan ja op sanoo että auton arvo neljä tonnia ja lunastetaan. Ja lämmitän myös auton kun talvella lähden.
-
Noh ei kannata yöuniaan menettää, itselläkin tod näk vielä muovinen ja 15v jo kestänyt. Yhtä hyvin voin ajaa kevyen mällin mikä päivä vaan ja op sanoo että auton arvo neljä tonnia ja lunastetaan. Ja lämmitän myös auton kun talvella lähden.
Kyllä. EI passaa liikaa murehtia - ainakaan etukäteen vielä sattumatonta murhetta.
Luuletko, että lämmittämisestä on apua siihen ettei muovitulppa lennä hevonkuuseen?
-
Noin niinkuin järjellä (nojoo) ajatellen, muovin lämpölaajenemiskerroin on aika huikea, eli sehän menee lämmetessään tiukemmaksi, eli ainakin periaatteessa lämmin pitää paremmin. Kylmänä se on kutistunut, kuten myös monet avantouimarit tietää.
-
Jatketaan tyhmien kysymyksien äärellä. Mites noi valitsinvaijerit on tarkoitus irrottaa ettei noitakin mene hajottamaan? (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190126/50e17c2b334e0ea61a7a8f4d41931589.jpg)
Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
-
Lähtee, kun kampeat sopivalla työkalulla suoraan ulospäin. Tuossa ei näy olevan edes lukkosokkia, joita joissakin malleissa esiintyy. Ja tyhmiä kysymyksiä ovat ainoastaan ne, joita ei kysytä, vaikka tarve olisi :D
-
Lähtee, kun kampeat sopivalla työkalulla suoraan ulospäin. Tuossa ei näy olevan edes lukkosokkia, joita joissakin malleissa esiintyy. Ja tyhmiä kysymyksiä ovat ainoastaan ne, joita ei kysytä, vaikka tarve olisi :D
noniin, lähtihän ne kun vähän hauista näytti.
nyt olis auto siinä vaiheessa että pitäs laatikko ottaa alas, ei tää ihan yhden illan homma amatööriltä ollutkaan ;D
jospa sitä huomenna kerkeis jatkamaan hommaa.
-
Aika äijähomma se on tehdä, itse en uskaltaisi jos olis kiire saada ajoon
-
noniin loota ois irti ja vikapaikka selvinnyt, se tulppahan siellä oli poikittain.
Aikamoisen työn teettää muutaman euron osa ;D
no nyt seuraavaksi osat tilaukseen ja sit pääsis kasailemaan autoa.
(https://i.ibb.co/R9sTvzv/IMG-20190130-162715.jpg) (https://ibb.co/R9sTvzv)
-
Hyvä hyvä! Autoa riittänee taas pitkäksi aikaa. Ihme design kyllä tuossa kohtaa ja ilmeisesti tuo vanha on se muovinen versio tulpasta?
-
Miksiköhän tuossa kohdin tuommoinen ylimääräinen reikä yleensä on? Joka sitten pitää muovisella osalla tulpata? Kellään tietoa, oisko tuolle reikulille jotain oikeaa funktiota olemassa/suunniteltu?
sori lievä OT...