Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JW - 25.01.2019, 07:21:43

Otsikko: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 25.01.2019, 07:21:43
Volvo 940 2.3 laturiin tuli sellainen vika ensin että laturi ei herännyt, ennenkuin antoi kunnolla kierroksia niin heräsi ja jännite oli n. 14v, kun sammutti ja käynnisti niin latausjännite/akun jännite oli siinä 12v ja heräsi taas, kun kaasutteli ja toimisi tuolleen n.viikon.

Nyt kuitenkaan ei kierroksia antamallakaan herää ja irroitin laturin. Avasin jännitteensäätimen ja hiilet olivat pienet nysät, vaihdoin uuden jännitteensäätimen hiilineen ja uskoin selvinneen, kuitenkin tuloksetta. Laturia en saanut kokonaan auki keittiön pöydällä kun ruuvit ihan jumissa.

Laturin takapäästä mitattuna tulee vain 11.4-12v, sama lukema akulla.

Mistä lähtisi vikaa etsimään? Puuttuuko herätejännite ja miten se toimii, mistä se tulee ja mihin kyseiseen laturiin se laitetaan ja testataan? Laturin sisältä joku kulunut? Laturi rikki?



Hihna on vaihdettu uuteen ja on tarpeeksi kireällä. En kuitenkaan viellä halua ostella uutta laturia, niin kokeillaan oisko korjattavissa.

Laturi on bosch 80a osanumero 0120469786793

20€ palkkio vian löytäjälle suoraan tilille! :D

Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2019, 07:48:11
Syttyykö latauksen merkkivalo kun laittaa virrat päälle eikä kone käy? Tuo merkkivalo on samalla laturin heräte ja jos se ei toimi (polttimo tai mittaristovika, tai jopa herätteen johtovika), niin pitää tosiaan antaa kierrokaia jotta laturi herää.


Kun vaihdoit hiilet, katsoitko missä kunnossa laturin akselin kontaktipinnat on? Ne jos on todella uraiset, voi olla ettei uudet hiilet istu niihin uriin eikä saa kontaktia ---> ei lataa.

Tähän voisi kokeilla, että laittaa auton käyntiin ja naputtelee laturin takapäätä esim. puuharjalla/vasaranvarrella. Noin on joskus lähtenyt uudet hiilet toimimaan.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: jen - 25.01.2019, 07:59:19
veikkaan että kollektori on laturissa niin loppu ettei enää uudet hiilet auta,latureita saa jo sopivasti eli uus!paljonko autolla/laturilla menty?herätin johto on se pieni laattaliitin laturin revassa!
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 25.01.2019, 08:44:39
Syttyykö latauksen merkkivalo kun laittaa virrat päälle eikä kone käy? Tuo merkkivalo on samalla laturin heräte ja jos se ei toimi (polttimo tai mittaristovika, tai jopa herätteen johtovika), niin pitää tosiaan antaa kierrokaia jotta laturi herää.


Kun vaihdoit hiilet, katsoitko missä kunnossa laturin akselin kontaktipinnat on? Ne jos on todella uraiset, voi olla ettei uudet hiilet istu niihin uriin eikä saa kontaktia ---> ei lataa.

Tähän voisi kokeilla, että laittaa auton käyntiin ja naputtelee laturin takapäätä esim. puuharjalla/vasaranvarrella. Noin on joskus lähtenyt uudet hiilet toimimaan.


Mulla on mittaristokin rikki, ei pala mitkään valot, ainoastaan kierrosmittari toimii, mutta laturi on toiminut ongelmitta n. 1kk ajan siitä.

Akselin kontaktipintoja en katsonut kyllä, käyn nyppäsemässä irti ja katson missä kunnossa urat on. Tuota vasaralla naputusta voisi tosiaan kokeilla. Pitääkö se tehdä kun kone käymässä vai päällä?



Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 25.01.2019, 08:50:27
veikkaan että kollektori on laturissa niin loppu ettei enää uudet hiilet auta,latureita saa jo sopivasti eli uus!paljonko autolla/laturilla menty?herätin johto on se pieni laattaliitin laturin revassa!

Paljonko herätevirta kuuluu olla siinä laattaliittimessä?  Autolla on menty 285tkm ja laturista ei mitään käsitystä, mulla auto ollut vasta n. 2kk.

Kävin motonetissä eilen kysymässä vaihtolaturia niin n. 200e + pantti maksaisi ei tosin ollut varastossa vaan tilattavissa mut sit ketuttaa jos onkin jostain muusta.

Saan itseasiassa tänään ehkä lainaan samanmoisesta autosta laturin mikä toimii niin sillä se kai myös selvii.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Elk - 25.01.2019, 08:53:43
Paljonko herätevirta kuuluu olla siinä laattaliittimessä?  Autolla on menty 285tkm ja laturista ei mitään käsitystä, mulla auto ollut vasta n. 2kk.

Kävin motonetissä eilen kysymässä vaihtolaturia niin n. 200e + pantti maksaisi ei tosin ollut varastossa vaan tilattavissa mut sit ketuttaa jos onkin jostain muusta.

Saan itseasiassa tänään ehkä lainaan samanmoisesta autosta laturin mikä toimii niin sillä se kai myös selvii.
¨
Virrasta en tiedä, mutta jännite herätteellä pitäisi olla sama kuin akun sen hetkinen jännite. Tokihan tuo mittaristovika aiheuttaa sen että herätteelle ei todennäköisesti tule minkäänlaista jännitettä.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Jambo - 25.01.2019, 17:06:49
Mittaa paljonko siihen herätepiuhaan tulee jännitettä? Jos ei tule mitään lähtisin mittaristoa tutkimaan, jos tulee ~12 volttia niin laturista liukurenkaat loppu. Ovat vaihdettavissa mutta suosittelevat ajamaan sorvissa heitot veks ja vaatii melko tehokkaan kolvin. Paikallinen diesel-velho noita startteja ja latureita korjailee ja sen "kolvi" lienee enemmpänkin joku spesiaalimpi hitsauskone.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: TVS - 25.01.2019, 23:01:44
Tässä on tosiaan vaihtoehtoja monia, mutta ota säädin irti niin näet vian itse: putsaat ne liukurenkaat hiilien jättämien urien kohdilta, niin näet, kuinka totaalisen loppu ne on. Jos paistaa muovi läpi, on vika varsin helposti selvillä. Jos taas ei paista, voi yhä löytyä säätimestä vikaa. Itse testaisin tuon vielä niin, että laitteet käymään laturin herätejohto irti, sitten irtopolttimolla  (vaikka joku pieni lasikanta) hyppyyttää laturin plussajohdosta herätenastaan virtaa ja katsoo mitä käy. Jos laite ei silti lataa, on vika laturissa, joko säätimessä tai liukurenkaiden totaalisessa loppumisessa. Jos valo ei pala ja laturi lataa, on kipu mittaristossa, siellä on yksi hyppy takapuolen juotoksissa, mistä tuppaa tinaukset lakata johtamasta sähköä niin kaikki merkkivalot pimenee. Jos valo jää palamaan ja vermeet ei lataa, niin päästään yhä siihen säädin-liu-ut akselilta löytyvään vikaan.

Mulla on tämmöseen sekä korjattuja että "suoraan ajosta"-kuntoisia purkulatureita. Paan YV:llä numeron niin huutele siihen jos tarttet, meen huomenna maalle missä niitä on pari irtaallaan pyörimässä, voidaan kahtella jos tarttet.

PS: kymmenkunta oon latureita korjannu, yhdestäkään ei oo liukuja sorvattu ja useammilla on ajettu yli 50tkm rempan jälkeen, kahdella yli 100tkm, vielä eio ilmenny mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: KalleKyy - 25.01.2019, 23:20:57
Jos mittaristo ei toimi, niin ei tule herätettäkään laturille. Kuten edellä todettiin, niin heräte tulee siis latausvalon kautta.
Voit koittaa laittaa akulta 5W polttimon kautta +12V suoraan siihen laturin perän pikku lattaliittimeen. Tämä toimii samoin, kuin latausvalo, eli valo palaa kun auto on sammuksissa ja sammuu, kun laturi alkaa ladata. Tällä selviää, onko mittaristo ainoa vikapaikka.
 
E: Tjaah, TVS ehtikin selittää saman paremmin. Tosiaan siinä mittariston piirilevyn keskivaiheilla on "tyhjän päällä" johde, joka murtuu ja mm. latausvalo pimenee. Siihen on helppo tehdä vaikka tinasilta korjaukseksi.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 27.01.2019, 11:37:22
Tässä on tosiaan vaihtoehtoja monia, mutta ota säädin irti niin näet vian itse: putsaat ne liukurenkaat hiilien jättämien urien kohdilta, niin näet, kuinka totaalisen loppu ne on. Jos paistaa muovi läpi, on vika varsin helposti selvillä. Jos taas ei paista, voi yhä löytyä säätimestä vikaa. Itse testaisin tuon vielä niin, että laitteet käymään laturin herätejohto irti, sitten irtopolttimolla  (vaikka joku pieni lasikanta) hyppyyttää laturin plussajohdosta herätenastaan virtaa ja katsoo mitä käy. Jos laite ei silti lataa, on vika laturissa, joko säätimessä tai liukurenkaiden totaalisessa loppumisessa. Jos valo ei pala ja laturi lataa, on kipu mittaristossa, siellä on yksi hyppy takapuolen juotoksissa, mistä tuppaa tinaukset lakata johtamasta sähköä niin kaikki merkkivalot pimenee. Jos valo jää palamaan ja vermeet ei lataa, niin päästään yhä siihen säädin-liu-ut akselilta löytyvään vikaan.

Mulla on tämmöseen sekä korjattuja että "suoraan ajosta"-kuntoisia purkulatureita. Paan YV:llä numeron niin huutele siihen jos tarttet, meen huomenna maalle missä niitä on pari irtaallaan pyörimässä, voidaan kahtella jos tarttet.

PS: kymmenkunta oon latureita korjannu, yhdestäkään ei oo liukuja sorvattu ja useammilla on ajettu yli 50tkm rempan jälkeen, kahdella yli 100tkm, vielä eio ilmenny mitään ongelmia.


Siihen herätejohtoon tulee akunjännitteen verran virtaa, kokeilin myös tuota lamppua eikä vaikuttanjt asiaan. Vielä en ole kerinnyt liukuja tutkimaan, mutta paa yv jos sulta löytyy laturia. Kokeiltiin myös toisella toimivalla mittaristolla eikä vaikutusta, joten vika alkaa tuntuvan olevan itse laturissa.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 27.01.2019, 11:39:18
Jos mittaristo ei toimi, niin ei tule herätettäkään laturille. Kuten edellä todettiin, niin heräte tulee siis latausvalon kautta.
Voit koittaa laittaa akulta 5W polttimon kautta +12V suoraan siihen laturin perän pikku lattaliittimeen. Tämä toimii samoin, kuin latausvalo, eli valo palaa kun auto on sammuksissa ja sammuu, kun laturi alkaa ladata. Tällä selviää, onko mittaristo ainoa vikapaikka.
 
E: Tjaah, TVS ehtikin selittää saman paremmin. Tosiaan siinä mittariston piirilevyn keskivaiheilla on "tyhjän päällä" johde, joka murtuu ja mm. latausvalo pimenee. Siihen on helppo tehdä vaikka tinasilta korjaukseksi.

Herätejohdolle tulee tosiaan akun jännitteen verran virtaa, lampulla kanssa kokeilin mutta ei eloa. Kokeilin myös toimivalla muttaristolla jonka sain lainaksi.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: jen - 27.01.2019, 11:48:51
veikkaan että kollektori on laturissa niin loppu ettei enää uudet hiilet auta,latureita saa jo sopivasti eli uus!paljonko autolla/laturilla menty?herätin johto on se pieni laattaliitin laturin revassa!
laita siihen se laturi  ;)
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Jambo - 27.01.2019, 14:55:27
Laturin vaihdon yhteydessä suosittelen tekemään maadoitusjohdon uusiksi
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 07.02.2019, 18:20:53
Päivitellääs nyt tätäkin.

Elikkä nyt alkaa lopullisesti usko loppumaan, kaikki on kokeiltu.

Tehdyt hommat: Laturi hiilet ja jännitteensäädin vaihdettiin, kokeiltiin suoraanajosta tullutta samanlaista laturia samanlaisesta autosta, mitattu herätevirta ja virtakaapelista tulee vain akun jännite, vedetty suoraan akultakin piuhat ja lampulla yritetty herätellä ei vaikutusta. Maapiuha vaihdettu ei vaikutusta. Hihna on kireällä muttei liian.

Miten tämä on mahdollista? Enää en keksi muutakuin vaihtaa maapiuhan paikkaa, onko suosituksia uudelle paikalle? Onko mahdollista tehdä vaikka tuplamaadotukset?

Alkaa pikkuhiljaa ottamaan jo päähän, volvo on ollut luottopeli tähän asti mutta nyt pitää kohta alkaa harkita vaihtoa kun bussilla kulkeminen ei oo mun juttu.

Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.02.2019, 18:33:32
Laturin + ja maa ok?

Eli akulta laturille (plussa) ok?
Laturilta maa imusarjaan ok?
Moottorin maadoitus (akulta moottorille) ok?

Jos laturi on ok, niin joku noista kolmesta. Ei voi olla muuta, vaikka manaaja olisi käynyt auton luona.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 07.02.2019, 18:57:35
Laturin + ja maa ok?

Eli akulta laturille (plussa) ok?
Laturilta maa imusarjaan ok?
Moottorin maadoitus (akulta moottorille) ok?

Jos laturi on ok, niin joku noista kolmesta. Ei voi olla muuta, vaikka manaaja olisi käynyt auton luona.

Plussa on ok ainakin tulee akun jännite sinne 12.2-12.6, Maajohto imusarjaan on vaihdettu ja pinta putsattu, laturi on varmasti ok, moottorin ja akun maadotuksesta en tiedäkkään miten se mitataan ja lähtisikö auto käyntiin ylipäätään ilmab että olisi kunnossa?
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 07.02.2019, 19:00:38
Laturin + ja maa ok?

Eli akulta laturille (plussa) ok?
Laturilta maa imusarjaan ok?
Moottorin maadoitus (akulta moottorille) ok?

Jos laturi on ok, niin joku noista kolmesta. Ei voi olla muuta, vaikka manaaja olisi käynyt auton luona.

Mitä muuten tapahtuu jos lätkäsen laturilta maapiuhan suoraan akun miinukseen ?
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.02.2019, 19:05:14
Lataako se siis ollenkaan?

Ei tosiaan (välttämättä) lähde käyntiin, jos on moottorin maa surkea.

Kun ei tuossa voi oikein olla kuin jokin perinjuurin yksinkertainen asia, joka on nyt vain epähuomiossa tehty väärin tai jotain pielessä. Herätteen puuttuminenkaan ei tosiaan latausta täysin poista. Tai ainakin itsellä alkanut tuolloin lataamaan, kun on antanut kierroksia.

Oletko mitannut laturin + ja - napojen välisen jännitteen? Auto käydessä ja kone seis?
Sitten laturin - ja imusarjan välinen jännite-ero?
Laturin + ja akun + välinen jännite-ero?
Molemmat sekä käynnissä, että sammuksissa.


Itseasiassa vaikka se plussa antaisi akun jännitteen, voi silti olla siten hapettunut, ettei kestä kuormaa. Muistaakseni (MuTu) volvossakin menee kaksi plussaa, toinen startille ja toinen laturille ---> jos laturin johto on surkea, niin ei lataa, mutta starttaa normaalisti.

Tuon voisi sulkea pois ihan apukaapeleilla, jos apukaapelin hauenleuka mahtuu ottamaan laturin plussasta kiinni. Johdon toinen pää akun plussaan ja toisen painaa sitä laturin plussaa vasten, auto käynnissä tietenkin.
Kuulee jo äänestä heti jos alkaa lataamaan.

Ei tuossa oikeastaan voi olla muuta enään, jos kerta tosiaan on:
- Laturi varmasti ok.
- Laturin maa mitattu toimivaksi (ei suuria jännite-eroja auto käydessä välillä laturi-imusarja sekä imusarja - akun miinusnapa)
- Herätettäkin testattu (tätä ei kokemuksieni mukaan etes tarvitse, vaan jossain 3-4krpm kun käyttää kierrokset, alkaa lataamaan ilman herätettäkin)
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 07.02.2019, 19:23:41
Lataako se siis ollenkaan?

Ei tosiaan (välttämättä) lähde käyntiin, jos on moottorin maa surkea.

Kun ei tuossa voi oikein olla kuin jokin perinjuurin yksinkertainen asia, joka on nyt vain epähuomiossa tehty väärin tai jotain pielessä. Herätteen puuttuminenkaan ei tosiaan latausta täysin poista. Tai ainakin itsellä alkanut tuolloin lataamaan, kun on antanut kierroksia.

Oletko mitannut laturin + ja - napojen välisen jännitteen? Auto käydessä ja kone seis?
Sitten laturin - ja imusarjan välinen jännite-ero?
Laturin + ja akun + välinen jännite-ero?
Molemmat sekä käynnissä, että sammuksissa.


Itseasiassa vaikka se plussa antaisi akun jännitteen, voi silti olla siten hapettunut, ettei kestä kuormaa. Muistaakseni (MuTu) volvossakin menee kaksi plussaa, toinen startille ja toinen laturille ---> jos laturin johto on surkea, niin ei lataa, mutta starttaa normaalisti.

Tuon voisi sulkea pois ihan apukaapeleilla, jos apukaapelin hauenleuka mahtuu ottamaan laturin plussasta kiinni. Johdon toinen pää akun plussaan ja toisen painaa sitä laturin plussaa vasten, auto käynnissä tietenkin.
Kuulee jo äänestä heti jos alkaa lataamaan.

Ei tuossa oikeastaan voi olla muuta enään, jos kerta tosiaan on:
- Laturi varmasti ok.
- Laturin maa mitattu toimivaksi (ei suuria jännite-eroja auto käydessä välillä laturi-imusarja sekä imusarja - akun miinusnapa)
- Herätettäkin testattu (tätä ei kokemuksieni mukaan etes tarvitse, vaan jossain 3-4krpm kun käyttää kierrokset, alkaa lataamaan ilman herätettäkin)


Ei lataa ollenkaan.

Apukaapeleita on käytetty akulta suoraan laturin plussalle.

En muistaakseeni mitannut laturin + ja akun - jännitettä, mitä tämä kertoo? Joku muistikuva että olisi ollut akun jännitteen verran.

Miten mitataan jännite ero?

Vanha laturi alkoi oireilemaan ensiksi silleen että ei ladannut ennenkuin käytti kerran rajottimella kierrokset ja kun sammutti, käynnisti heti perään niin ei ladannut vaan piti tosiaan polkasta.

Ollaan nyt 2vk joka päivä ihmetelty purettu ja käyty läpi eikä vaan keksi missä vika on. Kaikki on varmaan vaihdettu kohta mitä voi vaihtaa.

Menen nyt tutkimaan tuota maapiuhaa.

Mitä hajoaa jos vedän akulta + suoraan laturin + ja akulta suoraan - laturin -? Poissulkisiko se johtoviat? Riittäisi vaan että yleismittarissani näkisin pitkästä aikaa jotain 14v luokkaaa ja voisi sitten miettiä ratkaisua tuohon.

Onko muuten niin että herätettä ei voi suoraan akulle laittaa pidemmäksi aikaa kun imee akun tyhjäksi?
Mutta jos tosiaan pitöisi herätä kun antaa kierroksia niin tuskin on siitäkään.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.02.2019, 19:30:25
Jännite-eron voit mitata yleismittarin jännitepuolella.

Esimerkiksi tuo laturin maapiuha imusarjaan.

Yleismittarista "kymppivoltti" alue (ihan kuin akkua mittaisi) ja toinen piuha laturin perään maapiuhan lähdölle, toinen imusarjaan. Tällöin mittari näyttää, onko näiden välillä jännite-eroa.
Jos on, näet volttilukemia.

Laturin ei pitäisi ottaa kyttyrää kokeilla kytkeä "suoraan akkuun" johdoilla ja tällöin pitäisi tosiaan sulkeutua johtoviat pois.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 07.02.2019, 20:16:15
Jännite-eron voit mitata yleismittarin jännitepuolella.

Esimerkiksi tuo laturin maapiuha imusarjaan.

Yleismittarista "kymppivoltti" alue (ihan kuin akkua mittaisi) ja toinen piuha laturin perään maapiuhan lähdölle, toinen imusarjaan. Tällöin mittari näyttää, onko näiden välillä jännite-eroa.
Jos on, näet volttilukemia.

Laturin ei pitäisi ottaa kyttyrää kokeilla kytkeä "suoraan akkuun" johdoilla ja tällöin pitäisi tosiaan sulkeutua johtoviat pois.


En kerinnyt mittailemaan kun pitää kaupassa käydä, mutta nyt kokeilin suoraan akulta -+ niin ainakin etuvalot kirkastui kun polkasin eikö tuo tarkoita että lataa jotenkin?
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.02.2019, 20:43:29

En kerinnyt mittailemaan kun pitää kaupassa käydä, mutta nyt kokeilin suoraan akulta -+ niin ainakin etuvalot kirkastui kun polkasin eikö tuo tarkoita että lataa jotenkin?
Tarkoittaa.

Jos siis sait ihan "asennettua" nyt suorat piuhat ja voit istua autossa sisällä kun starttaat, niin myös puhallin piristyy huomattavasti kun laturi herää.

Sillä itse noin viikon ajan tarkkailin, lataako vaikoeikö. :D Minulla oli siis mittaristo täysin mykkä eikä heräte täten toiminut. :)

Mutta jos noin on, että suorilla piuhoilla lataa, niin onneksi olkoon! Vika on sittenkin (edelleen) johdoissa ja/tai liitoksissa ja ottaisin syyniin laturin plusjohdon ensimmäisenä (akun kengältä laturille).

Eräässä ei-volvo -kulkineessa minulla oli startin piuha hapettunut kuoren sisältä käyttökelvottomaksi. Etsin vikaa useamman viikon, mittaamalla ei löytynyt mitään vikaa, kunnes starttasin ECU:n sulake irti pirun pitkään ja kaveri mittasi virtoja virtapihdeillä. Löytyi sitten yksi kohta, josta oli kuori murtunut hitusen ja sen sisällä pelkkää sinivihreää jauhoa.

Eli se vika voi hyvinkin olla piuhassa, vaikka vaikuttaa ehjälle. ;)
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 07.02.2019, 21:20:16
Tarkoittaa.

Jos siis sait ihan "asennettua" nyt suorat piuhat ja voit istua autossa sisällä kun starttaat, niin myös puhallin piristyy huomattavasti kun laturi herää.

Sillä itse noin viikon ajan tarkkailin, lataako vaikoeikö. :D Minulla oli siis mittaristo täysin mykkä eikä heräte täten toiminut. :)

Mutta jos noin on, että suorilla piuhoilla lataa, niin onneksi olkoon! Vika on sittenkin (edelleen) johdoissa ja/tai liitoksissa ja ottaisin syyniin laturin plusjohdon ensimmäisenä (akun kengältä laturille).

Eräässä ei-volvo -kulkineessa minulla oli startin piuha hapettunut kuoren sisältä käyttökelvottomaksi. Etsin vikaa useamman viikon, mittaamalla ei löytynyt mitään vikaa, kunnes starttasin ECU:n sulake irti pirun pitkään ja kaveri mittasi virtoja virtapihdeillä. Löytyi sitten yksi kohta, josta oli kuori murtunut hitusen ja sen sisällä pelkkää sinivihreää jauhoa.

Eli se vika voi hyvinkin olla piuhassa, vaikka vaikuttaa ehjälle. ;)

Juu, otan huomenna tarkempaan syyniin nuo johdot, elikkä vedän uudelleen navalta laturille plussan ja tarvittaessa maapiuhan laturilta sijotan parempaan paikkaan, päivittelen huomenna lisää.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Jule - 07.02.2019, 21:35:18
Jännitemittarit on hankalia tuossa vianhaussa, kun ne ei rasita yhtään. Esim 55W halogeenipolttimo testijohdon kanssa on paljon parempi kun se käyttää luokkaa 4A virtaa, jolloin kontaktin pitää olla kohtuullisen hyvä että se syttyy kunnolla.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: KalleKyy - 07.02.2019, 21:54:40
Eikös näissä ollut niin, että akulta lähtee + kaapeli koneen alta startille ja startilta toinen laturille? Siellä moottorin alapalkkia pitkin menevä kaapeli saa päällensä kaiken vuosien saatossa valuneen öljymoskan ja ajan myötä kaapelin kuori hapertuu ja pahimmassa tapauksessa seuraa oikosulku ja tulipalo.

Nyt kun suorilla kaapeleilla akulta laturille on selvitetty, että kyseessä on johtovika, niin laittaisin saman tien kaikki uutta. Tuskin montaa kymppiä maksaa tarvittavat kaapelit metritavarana ja moneen paikkaan varmasti sopii ihan hyllytavarana liittimineen löytyvät kaapelit.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 07.02.2019, 22:55:17
Eikös näissä ollut niin, että akulta lähtee + kaapeli koneen alta startille ja startilta toinen laturille? Siellä moottorin alapalkkia pitkin menevä kaapeli saa päällensä kaiken vuosien saatossa valuneen öljymoskan ja ajan myötä kaapelin kuori hapertuu ja pahimmassa tapauksessa seuraa oikosulku ja tulipalo.

Nyt kun suorilla kaapeleilla akulta laturille on selvitetty, että kyseessä on johtovika, niin laittaisin saman tien kaikki uutta. Tuskin montaa kymppiä maksaa tarvittavat kaapelit metritavarana ja moneen paikkaan varmasti sopii ihan hyllytavarana liittimineen löytyvät kaapelit.

Mulla on 40 metriä 1.5mm2 kaapelia jolla pikkusubbarin, kaiuttimet, varashälyttimen ja jännitemittarin kabiiniin vedin, mutta mahtaako olla liian ohutta laturille? En nyt muista kuinka paksua siellä on nyt on.

Eli ymmärsinkö nyt oikein että vedän kaapelin + navalta suoraan laturille ja maakaapelin laturinperästä moottoriin vai runkoon?

Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 07.02.2019, 22:55:57
Jännitemittarit on hankalia tuossa vianhaussa, kun ne ei rasita yhtään. Esim 55W halogeenipolttimo testijohdon kanssa on paljon parempi kun se käyttää luokkaa 4A virtaa, jolloin kontaktin pitää olla kohtuullisen hyvä että se syttyy kunnolla.

Tuo täytyy pitää mielessä.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: KalleKyy - 07.02.2019, 23:32:57
Joku 16mm² pienin, mitä käyttäisin akkukaapeleiksi. Jätän viisaampien vastuulle kertoa kaavoista, millä laskea virrankulutuksia ja kaapelien mitoituksia.
Joka tapauksessa päävirtakaapelin on oltava luokkaa "sormenpaksuinen", ja isompi on aina parempi, niin ei tule häviöitä.
Otat vaikka vanhat malliksi ja teetät niiden mukaan uudet. Tosiaan plussa menee alunperin akulta startille ja jatkaa samasta navasta toisella kaapelilla laturille. 
Ja olikos maajohto sitten laturilta moottoriin ja moottori taas maadoittuu jostain alhaalta runkoon? Siitä on aikaa, kun omia takavetovolvoja pääsin ropaamaan, niin muistikuvat on vähän hataria...
Niin ja akusta runkoon menevä maakaapeli on ihan yhtä tarkeä, jotta piiri sulkeutuu. Eikä esim. paksu plus-kaapeli auta virrankulkua, jos maapuolella on ohut johto kuristamassa.
Ja jos moottorista esim. puuttuu kunnon maadoitus runkoon, niin sellainen toki kannattaa lisätä. Kaikki kaapeloinnit tekee vaan niin, että kaapeleihin ja liitoksiin kohdistuu mahdollisimman vähän liikettä ja vetoa.

E: Ja jos siis kelataan sen verran taaksepäin, että auto starttaa hyvin, mutta lataa huonosti, niin eiköhän se ongelma löydy siitä laturin ja startin välisestä plus-kaapelista, tai laturin/startin maadoituksesta.
Koita vaikka vielä ensin laittaa käynnistyskaapeli akun plussasta laturin plussaan. Jos tällä alkaa ladata, niin plussapuolelta vikaa hakemaan. Tai sitten koitat vastaavaa maapuolelle, eli maadoitat laturin moottoriin; nouseeko latausjännite akulla? Tai koitat maadoittaa moottorin akun runkoon; jos auttoi, niin laitat lisämaadoituksen moottorista runkoon jne...
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 08.02.2019, 01:01:29
Joku 16mm² pienin, mitä käyttäisin akkukaapeleiksi. Jätän viisaampien vastuulle kertoa kaavoista, millä laskea virrankulutuksia ja kaapelien mitoituksia.
Joka tapauksessa päävirtakaapelin on oltava luokkaa "sormenpaksuinen", ja isompi on aina parempi, niin ei tule häviöitä.
Otat vaikka vanhat malliksi ja teetät niiden mukaan uudet. Tosiaan plussa menee alunperin akulta startille ja jatkaa samasta navasta toisella kaapelilla laturille. 
Ja olikos maajohto sitten laturilta moottoriin ja moottori taas maadoittuu jostain alhaalta runkoon? Siitä on aikaa, kun omia takavetovolvoja pääsin ropaamaan, niin muistikuvat on vähän hataria...
Niin ja akusta runkoon menevä maakaapeli on ihan yhtä tarkeä, jotta piiri sulkeutuu. Eikä esim. paksu plus-kaapeli auta virrankulkua, jos maapuolella on ohut johto kuristamassa.
Ja jos moottorista esim. puuttuu kunnon maadoitus runkoon, niin sellainen toki kannattaa lisätä. Kaikki kaapeloinnit tekee vaan niin, että kaapeleihin ja liitoksiin kohdistuu mahdollisimman vähän liikettä ja vetoa.

E: Ja jos siis kelataan sen verran taaksepäin, että auto starttaa hyvin, mutta lataa huonosti, niin eiköhän se ongelma löydy siitä laturin ja startin välisestä plus-kaapelista, tai laturin/startin maadoituksesta.
Koita vaikka vielä ensin laittaa käynnistyskaapeli akun plussasta laturin plussaan. Jos tällä alkaa ladata, niin plussapuolelta vikaa hakemaan. Tai sitten koitat vastaavaa maapuolelle, eli maadoitat laturin moottoriin; nouseeko latausjännite akulla? Tai koitat maadoittaa moottorin akun runkoon; jos auttoi, niin laitat lisämaadoituksen moottorista runkoon jne...

Laturilta lähti ainakin maapiuha imusarjalle. Auto starttaa iloisesti, latausjännitettä ei ollenkaan. Huomasin tuossa kun mittailin että + kaapeli mikä tulee laturille ilmeisesti sitten startin kautta on max 2-3mm2 ja kun vielä mittasin jännitettä niin hyppi 8-12.3v välillä, eikös tämä kieli huonosta johdosta myös.

Ajattelin nyt ensi-apuna vetästä suoraan akulta plussan paksuimmalla kaapelilla mitä nyt löydän kaapeista laturille ja miinuksen moottoriin tai runkoon. Siihen asti että pääsen lämpimään talliin tutkimaan, rupeaa tuo parkkipaikka asentelu pakkasessa ottamaan myös päähän. Sitten jos sen saa lataamaan niin seuraava projekti on etsiä lapio jostain kun aura on tehnyt sellasen hienon yli metrin kinoksen auton taakse  ;D
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: LAIRA - 08.02.2019, 08:13:14
Tuskin tästä on apua, mutta kiinnostaisi vaan kuulla miten vanha akku sulla on? (vaikka starttaakin hyvin) Samoin noiden akkukenkien  ja akunnapojen puhtaus? Ne vastepinnat olen pyrkinyt vuosittain tarkistamaan ja puhdistamaan kirkkaiksi. (ei noissa tarvi olla paljoa ylimenovastusta kun tulee ongelmia)
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 08.02.2019, 15:16:23
Tuskin tästä on apua, mutta kiinnostaisi vaan kuulla miten vanha akku sulla on? (vaikka starttaakin hyvin) Samoin noiden akkukenkien  ja akunnapojen puhtaus? Ne vastepinnat olen pyrkinyt vuosittain tarkistamaan ja puhdistamaan kirkkaiksi. (ei noissa tarvi olla paljoa ylimenovastusta kun tulee ongelmia)


Tällä hetkellä kiinni boschin 70ah, n. Viikon vanha ja vaihtelee paikkaa jonkun motonetin 55ah joka ostettu kuukaus sitten, eli molemmat melko tuoreita.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: LAIRA - 08.02.2019, 16:16:12
Kaipa ne suurimmat sitten on jo tuolta pinnoilta pyyhkiytyneet (jos mitään on ollutkaan) kun noita olet vaihdellut. Luulis noitten viisaampien edellä kertomista jutuista jostakin apu löytyvän.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 09.02.2019, 16:08:09
Noniin, nyt on vedetty piuhat uusiksi, ja laturi alko heräileen. Nyt ongelmana on latausjännite joka on vain 13v ilman mitään päällä ja kun laittaa valot ja puhaltimen niin 12.5-12.8v.

Myös hihnanvaihto auttoi kun oli jotenkin pehmeän oloinen.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: jen - 09.02.2019, 17:15:39
Noniin, nyt on vedetty piuhat uusiksi, ja laturi alko heräileen. Nyt ongelmana on latausjännite joka on vain 13v ilman mitään päällä ja kun laittaa valot ja puhaltimen niin 12.5-12.8v.

Myös hihnanvaihto auttoi kun oli jotenkin pehmeän oloinen.
eli toisinsanoen ei lataa! ;)
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 10.02.2019, 02:55:26
eli toisinsanoen ei lataa! ;)

Kyyllä lataa, mutta ei tarpeeksi isoilla volteilla, kun ilman rasitusta vain max 13.0-13.1.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: puliukk0 - 10.02.2019, 12:30:17
Kyyllä lataa, mutta ei tarpeeksi isoilla volteilla, kun ilman rasitusta vain max 13.0-13.1.

Kaikki alle 13.7v ei lataa akkua.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: jen - 10.02.2019, 13:01:58
Kyyllä lataa, mutta ei tarpeeksi isoilla volteilla, kun ilman rasitusta vain max 13.0-13.1.
joo mutta tommosilla lukemilla ei mitään merkitystä,eli sama kun ei lataa!!! ;)
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 10.02.2019, 23:36:12
joo mutta tommosilla lukemilla ei mitään merkitystä,eli sama kun ei lataa!!! ;)


Nojoo melkein sama asia, mutta tänään uskalsin ajaa n. 100km tuolla tosin radiot kiinni yms, jos pistän aivan kaikki sähkövempeleet päälle lataus tipahtaa sinne 12v paikkeille, 13v valot vaan päällä.

Lisämaadoitin moottorin eikä vaikutusta ja kokeilin myös suoraan kaapeleilla virrat ja maat laturille eikä vaikutusta. Eli siis nyt taitaa "uudessa" laturissa olla häikkää.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.02.2019, 23:38:01

Nojoo melkein sama asia, mutta tänään uskalsin ajaa n. 100km tuolla tosin radiot kiinni yms, jos pistän aivan kaikki sähkövempeleet päälle lataus tipahtaa sinne 12v paikkeille, 13v valot vaan päällä.

Lisämaadoitin moottorin eikä vaikutusta ja kokeilin myös suoraan kaapeleilla virrat ja maat laturille eikä vaikutusta. Eli siis nyt taitaa "uudessa" laturissa olla häikkää.
Kuulostaa jännitteen säätimeltä/hiililtä. Tai noin ne on minulla aina oireillut.
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: jen - 06.03.2019, 11:42:08
mikäs tän tilanne on tänäpäivänä?
Otsikko: Vs: 940 laturi (Palkkio)
Kirjoitti: JW - 14.03.2019, 05:24:23
mikäs tän tilanne on tänäpäivänä?

Tilanne on aika sama tällä hetkellä, volvo seisoo parkkipaikalla seisonnassa. Ei oo nyt ollut kiireiden takia aikaa selvitellä, seuraavaks käydään "uuden" laturin jännitteensäätimen kimppuun.