Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Quality - 11.10.2011, 22:13:40

Otsikko: Driver Support
Kirjoitti: Quality - 11.10.2011, 22:13:40
Harkitsen vielä Driver Support -paketin hankkimista tilaamaani XC60een. Kiinnostaa tietää, miten moni on varustepaketin valinnut, miten se on toiminut ja onko se ollut hintansa väärti. Vielä voin tilausta jonkin aikaa muuttaa, mutta hinta on aika kova, noin 2,5 keuroa.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: sjvirt - 13.10.2011, 16:55:07
Sulle on tulossa komia peli!

Kerrotko lyhyesti, mitä tuo DS-paketti oikein pitää sisällään, niin ruoditaan asiaa tarkemmin.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: VäLKKy - 13.10.2011, 17:18:05
Kerrotko lyhyesti, mitä tuo DS-paketti oikein pitää sisällään, niin ruoditaan asiaa tarkemmin.

VARUSTEPAKETTI DRIVER SUPPORT/ UTRUSTNINGSPAKET DRIVER SUPPORT

• ACC mukautuva vakionopeudensäädin jonoaputoiminnolla/ ACC adaptiv konstantfarthållare med queue assist
• Törmäysvaroitin automaattisella täysjarrutuksella/ Kollisionsvarnare med autobroms
• Etäisyysvahti (DA)/ Avståndskontroll (DA)
• Jalankulkijoiden havaitsemistoiminto/ Fotgängarskydd
• Driver alert system
• Kaistavahti/ Lane Departure Warning (LDW)
• Driver alert control (DAC)
• Blis järjestelmä/ Blis system
• Varustepaketti vaatii sähköisesti kääntyvät ulkopeilit maavaloilla (Kinetic ja Momentum) sekä Sadetunnistimen (Kinetic)
Utrustningspaketet kräver elmanövrerade yttre backspeglar med markbelysning (Kinetic och Momentum) och Regnsensor (Kinetic)
• Ei yhdessä lämpöäeristävän tuulilasin kanssa/ Kan ej kombineras med värmedämpande vindruta
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: sjvirt - 13.10.2011, 17:30:26
BLIS on ihan jees, mutta ei sen varassa uskalla kaistaa vaihtaa. Antaa myös vikahälyjä liikenteenjakajista, lumivalleista ja kaiteista. Näin ainakin ´06 XC90:ssä.

Adaptiivinen cruise on hyvä varuste, jos tuhlaa elämäänsä kehäteiden ruuhkissa. Vähänkään maalle päin mentäessä käyttötarve vähenee olennaisesti.

Muista härpäkkeistä ei ole kokemusta, mutta ainakaan autolehtien mukaan kaistavahti ei tahdo toimia Suomessa. Liikaa kuluneita viivoja, loskaa, lunta, jäätä ja muuta.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ribbe - 13.10.2011, 17:49:45
BLIS on ihan jees, mutta ei sen varassa uskalla kaistaa vaihtaa. Antaa myös vikahälyjä liikenteenjakajista, lumivalleista ja kaiteista. Näin ainakin ´06 XC90:ssä.
Bliss on kehittyny tuosta ihan hirveästi. Ei enää anna kovin helpolla väärää tietoa.

Tuo ACC on ihan ehdoton jos tykkää käyttää cruisea. Ei tarvi repiä ressiä pumppaavista autoilijoista :). Ei noista muistakaan varmasti haittaa ole. Pari kertaa on jonossa sattunu edelle auto jossa ei ole toiminu jarruvalot. Aiheuttaa vähän sydämmen tykytystä kun se päättää hiljentää nopeasti.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: D5GT - 13.10.2011, 17:58:42
Ei noista isoa haittaakaan ole, itse jätin (sen aikaiset versiot) ottamatta -aloin pelkäämään että ajaa vielä enemmän unessa ja ei huomioi mitään itse. Odottaa vain että auto hoitaa homman. No kun ei paremmasta tiedä niin..
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Quality - 13.10.2011, 18:19:45
Hienoa, että saatiin keskustelun pääkin auki. Olisi pitänyt avata tuo paketti vaan heti. Alku aina hankalaa ...
Ja kiitos tähänastisista vastauksista, odotan jännityksellä, kumpi näkökanta vie pitemmän korren ;).

Yli yön koeajon verran tuosta paketista on omakohtaista kokemusta, ja hiukan ristiriitaiset ovat fiilikset. Pidin mm. siitä vierellä olevan auton miedosta varoitusvalosta, mutta edellä ajavan etäiisyysvaroitin on aika turha. Ei sillä, etteikö tuota pitäisi valvoa, mutta näkeehän tuon edellä menevän ilmankin  ;).

Adaptiivinen vakkari jarrutti mallikkaasti jonkun kerran, mutta kun yleensä ajan aika paljon moottoritiellä, en pidä siitä, että vakkari alkaa adaptoida nopeuttani juuri kun olen päättänyt lähteä ohittamaan. Tokihan tuon saa kytketyksi pois, mutta todennäköisesti toiminne jää monta kertaa epähuomiossa päälle.

Kaistavaroitin toimi aika epämääräisesti, joskus, kun  oikein varta vasten kokeilin, se ei varoittanut, joskus taas melkein säikäytti. Aika voimakas ääni.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: sjvirt - 13.10.2011, 18:23:09
Hienoa, että saatiin keskustelun pääkin auki. Olisi pitänyt avata tuo paketti vaan heti. Alku aina hankalaa ...

Kerrotko vielä mitä moinen paketti kustantaa?

Saako kaikki avusteet kytkettyä yksitellen päälle / pois päältä?
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ribbe - 13.10.2011, 18:26:29
Yli yön koeajon verran tuosta paketista on omakohtaista kokemusta, ja hiukan ristiriitaiset ovat fiilikset. Pidin mm. siitä vierellä olevan auton miedosta varoitusvalosta, mutta edellä ajavan etäiisyysvaroitin on aika turha. Ei sillä, etteikö tuota pitäisi valvoa, mutta näkeehän tuon edellä menevän ilmankin  ;).

Adaptiivinen vakkari jarrutti mallikkaasti jonkun kerran, mutta kun yleensä ajan aika paljon moottoritiellä, en pidä siitä, että vakkari alkaa adaptoida nopeuttani juuri kun olen päättänyt lähteä ohittamaan. Tokihan tuon saa kytketyksi pois, mutta todennäköisesti toiminne jää monta kertaa epähuomiossa päälle.
Valikoista voi säätää antaako tuo varoitin varoituksen äänellä, valolla vai molemmilla. Joo etäisyyttä pitäisi valvoa silmillä, mutta ei tarvi kuin ne mainitsemani rikkinäiset jarruvalot edellä menevälle niin voi tulla tiukkoja jarrutuksia.  :-\

Itse mitä olen uusia volvoja kokeillut niin juurikin motarilla tykänny tuosta ACC:stä. Jonossa pitää etäisyyden hyvänä ja kun siirtyy vasemmalle kaistalle niin kiihdyttää automaattisesti tai vastaavasti jos vasemmalla kaistalla menee edessä hitaampi niin jarruttaa.


Kerrotko vielä mitä moinen paketti kustantaa?

Saako kaikki avusteet kytkettyä yksitellen päälle / pois päältä?
Ekassa viestissä on hinta n. 2.5k€

Ja saa kaikki yksitellen päälle tai pois päältä.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: sjvirt - 13.10.2011, 18:38:09
Ekassa viestissä on hinta n. 2.5k€

On 2500 euroa nyt jonkinmoinen raha jo sekin. Käytettyä Volvoa myydessä siitä saa tasarahan takaisin, siis 0,- euroa.

Toisaalta ei tuo koko kauppahintaa ajatellen mikään mahdoton kustannus ole ja moni laittaa sen vaikka tuumaa suurempiin vanteisiin. Näistä kahdesta valitsisin itse Driver Supportin.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Quality - 13.10.2011, 20:06:01
Äänet ovat nyt käytännössä 7 puolesta, 5 vastaan. Tuo kolmas vaihtoehto on tulkittava neutraaliksi, koska se sisältää sekä myönteisen että kielteisen osan.

Pistäkääpä muutkin äänenne peliin, niillä saattaa olla ratkaiseva vaikutus ;).
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ribbe - 13.10.2011, 20:23:10
On 2500 euroa nyt jonkinmoinen raha jo sekin. Käytettyä Volvoa myydessä siitä saa tasarahan takaisin, siis 0,- euroa.

Toisaalta ei tuo koko kauppahintaa ajatellen mikään mahdoton kustannus ole ja moni laittaa sen vaikka tuumaa suurempiin vanteisiin. Näistä kahdesta valitsisin itse Driver Supportin.
Joo ei varmasti extraa saa myydessä, mutta kyllä itse ostaisin käytettynä ennemmin semmoisen missä nuo on kuin missä ei ole. Ja voisin ehkä jopa pari sataa maksaa enemmän semmoisesta missä on.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 13.10.2011, 21:22:11
Jos saisi pelkän adaptiivisen vakkarin, se riittäisi.

Se jalankulkijan havaitseminen ja jarrutus / peräänajoesto oli ainakin Bilian myyjään vakiona eikä tarvitse ottaa Driver supportia sen vuoksi.

Muuten kaikki tärinät, pimpelipomit ja muut tuntui lähinnä ärsyttävältä täällä PK-seudulla, ihan kuin ei muutenkin olisi jo tarpeeksi ärsykkeitä liikenteessä täällä.

Tämä kahden viikon V70 koeajon ja yhden viikon XC60 koeajon perusteella.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: spu - 14.10.2011, 18:50:01
En ottanut, liikaa hintaa ja turhia vekottimia. Pelkkä kuolleen kulman tunnistin olisi riittänyt.. Kaistavahti oli lähinnä ärsyttävä.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: sjvirt - 14.10.2011, 22:02:13
En ottanut, liikaa hintaa ja turhia vekottimia. Pelkkä kuolleen kulman tunnistin olisi riittänyt.. Kaistavahti oli lähinnä ärsyttävä.

Varmaankin hyvä päätös.

Jotenkin noista varusteista paistaa läpi sellainen pakonomainen tarve keksiä jotain halpoja hilavitkuttimia, joita sitten kaupataan turvallisuuden nimissä. Vanha turvallisuusikoni on pulassa, kun euroNCAP:ssakin jotkin Hyundait vetävät parempia pisteitä kuin V70 ja ylipäätään kaikki uudet autot tuppaavat olemaan 5 tähden autoja. Halpoja rakenteellisia keinoja tilanteen parantamiseksi ei ole, joten joudutaan keksimään kaikenmaailman kaffekupin kuvia kojelautaan..

En toki väitä Volvoa turvattomaksi, mutta ero muihin autoihin on 2000-luvulla supistunut olemattomaksi. Muistaahan sen 90-luvun alkupuolelta, kun 850 Volvo veti euroNCAP:sta 5 tähteä ja esim. C-mallin Mersu jäi 2,5 tähteen ja 3-sarjan Bemari 2 tähteen. Silloin oli autoissa eroja.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ribbe - 14.10.2011, 22:31:51
850 volvoa ei ole koskaan testattu. S40 oli eka Volvo joka testattiin ja se sai neljä tähteä.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 14.10.2011, 22:47:34
Jotenkin noista varusteista paistaa läpi sellainen pakonomainen tarve keksiä jotain halpoja hilavitkuttimia, joita sitten kaupataan turvallisuuden nimissä. Vanha turvallisuusikoni on pulassa, kun euroNCAP:ssakin jotkin Hyundait vetävät parempia pisteitä kuin V70 ja ylipäätään kaikki uudet autot tuppaavat olemaan 5 tähden autoja. Halpoja rakenteellisia keinoja tilanteen parantamiseksi ei ole, joten joudutaan keksimään kaikenmaailman kaffekupin kuvia kojelautaan..

Kysehän on siitä mitä testataan. Testissä on tietty nopeus, jonka on katsottu kattavan suurimman osan törmäyksistä. Siinä ei kuitenkaan huomioida (ainakaan vielä) auton aktiivista turvallisuutta pienentää törmäysvoimia, joko jarruttamalla, ja/tai väistämällä kohdetta. Mikäli nopeutta saadaan pois pari kymppiäkin, niin ero voi olla kävelläänkö paikalta pois, vai tilataanko ruumisauto.

Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: sjvirt - 15.10.2011, 08:00:51
850 volvoa ei ole koskaan testattu. S40 oli eka Volvo joka testattiin ja se sai neljä tähteä.

Seison korjattuna. Jokatapauksessa Volvon etumatka esim. saksalaisiin laatumerkkeihin oli tuolloin hurja. Tuloksia voi tutkia euroNCAP:n sivuilta: www.euroncap.com

Aivan, ei ollut 850 vaan S70, joka sai 4 tähteä. Samaan aikaan C-sarjan Mersulle 2 tähteä ja 3-sarjan Biimerille 1,5 tähteä.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: D5GT - 15.10.2011, 10:29:41
Jotenkin tuntuu että iän kertyessä alkaa tarvitsemaan enemmän apuja vai tuleeko niistä tarpeellisia vasta kuin ne on hetken olleet?

Ennen kokeili tien pinnan pitoa jarrulla, nyt (liian) usein vakautusta vasten. Melkein peruutin kaverin uuden Bemun aitaan, kun siinä ei ollutkaan tutkaa.

Sakko noita värkkejä kytkettyä pois? Rodionin huomio ongelmasta liikenteen seassa on todellinen -jos tuntee olevansa flipperin sisällä päivittäin, ei ole kovin mukava ajaa.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: sjvirt - 15.10.2011, 13:51:54
Sakko noita värkkejä kytkettyä pois? Rodionin huomio ongelmasta liikenteen seassa on todellinen -jos tuntee olevansa flipperin sisällä päivittäin, ei ole kovin mukava ajaa.

Hyvät turvalaitteet eivät rajoita ajamista ja ovat onnettomuuden uhatessa tehokkaita.

Tällaisia ovat jo vanhat keksinnöt, kuten turvavyöt, hyvät renkaat, ABS:t, ESP:t jne. Yhtä tehokkaiden keksiminen on sangen vaikeaa, varsinkin kun automaattiohjaus ei ole sallittu varuste. Siksi kaikenmaailman kaistavaihtien ym. täytyy tyytyä vain herättämään kuljettajan huomiota.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 15.10.2011, 22:00:38
>Sakko noita värkkejä kytkettyä pois? Rodionin huomio ongelmasta liikenteen seassa on todellinen -jos tuntee olevansa flipperin sisällä päivittäin, ei ole kovin mukava ajaa.

Hyvät turvalaitteet eivät rajoita ajamista ja ovat onnettomuuden uhatessa tehokkaita.

Tällaisia ovat jo vanhat keksinnöt, kuten turvavyöt, hyvät renkaat, ABS:t, ESP:t jne. Yhtä tehokkaiden keksiminen on sangen vaikeaa, varsinkin kun automaattiohjaus ei ole sallittu varuste. Siksi kaikenmaailman kaistavaihtien ym. täytyy tyytyä vain herättämään kuljettajan huomiota.

Saahan ne pois, mutta ensin kannattanee miettiä ongelman lähdettä. Jos usein piippailee niin, onko kenties tottunut ajamaan liian lähellä, puuhaileenko ajaessa muuta, jne. Joskus kuitenkin huomio kiinnittyy johonkin muualle, joten ylimääräiset 'silmät' eivät ole pahitteeksi.

Kuulemiani argumentteja vaarallisista varusteista
-turvavyöt; hirvikolarissa ei pääse nopeasti kumaraan, auton palatessa katollaan ei pääse autosta pois.
-ABS; tavallisilla jarruilla pysähtymismatka on lyhyempi.
-ESP; auton puskiessa ei voi kässärillä kääntää autoa takaisin tielle
-turvatyyny; vaarallinen kevyelle henkilölle, tai jos on piippu, kynä tms. suussa. Irroittaa kädet ratista, eikä voi ohjata autoa
-nastarenkaat; lisääntynyt pito ulosmitataan nopeuden nostolla, joten kolarit tapahtuvat  suuremmalla nopeudella ja ovat vaarallisempia

Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 16.10.2011, 13:44:49
Saahan ne pois, mutta ensin kannattanee miettiä ongelman lähdettä. Jos usein piippailee niin, onko kenties tottunut ajamaan liian lähellä, puuhaileenko ajaessa muuta, jne. Joskus kuitenkin huomio kiinnittyy johonkin muualle, joten ylimääräiset 'silmät' eivät ole pahitteeksi.

PK-seudun ruuhkajonoissa tiedän kyllä, että vieressä on auto, ei tarvitse aina vilkutella valoa. Samoin jonomuodostelmassa on aika pakko ajaa lähellä, jotta jonon viimeinenkin on joskus perillä. Tai että ehtii esimerkiksi valoista. Kaistavahti tärisyttelee rattia välillä, vaikka ei ole lähelläkään reunaa, syynä poikkeusreitillä näkyvät vanhat kaistamerkinnät...

Toki ne saa pois päältä, mutta miksi sitten maksaa niistä? :)

Ainoa hyvä on se adaptiivinen vakionopeudensäädin säädettynä pienimmälle etäisyydelle.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: D5GT - 17.10.2011, 08:36:39
Ei ylimääräiset silmät ole pahitteeksi, mutta näissä kaupunkioloissa, Helsingissä, noi saattaa menettää informaatioarvonsa nopeasti ja muuttua stressinaiheeksi...

Liikenne ei ole vain yhden auton peliä. Vaikka muistaisi turvavälin niin aina joku tulee takaisin kaistalle liian lähelle jne.

Mutta taas tuolla väljemmillä teillä ja pidemmillä matkoilla varmasti hyödyllisiä värkkejä.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 17.10.2011, 12:50:03
Ei ylimääräiset silmät ole pahitteeksi, mutta näissä kaupunkioloissa, Helsingissä, noi saattaa menettää informaatioarvonsa nopeasti ja muuttua stressinaiheeksi...

Liikenne ei ole vain yhden auton peliä. Vaikka muistaisi turvavälin niin aina joku tulee takaisin kaistalle liian lähelle jne.

Mutta taas tuolla väljemmillä teillä ja pidemmillä matkoilla varmasti hyödyllisiä värkkejä.

Avovaimoni mainitsi, että hänelle tuli informaatioähkyä ja alkoi ahdistaa kaikki valot, vilkutukset ja tärinät. Tuntui kuulemma tietokonepeliltä eikä oikealta autolta. Hän ei paljon ajanut (vain päivän), mutta silti...
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 17.10.2011, 15:04:04
ADAC:kin testi
http://www.adac.de/_mm/pdf/Testbericht%20AEBS-Internet_75482.pdf
ja muistakin kilkuttimista
http://www.adac.de/infotestrat/tests/assistenzsysteme/default.aspx

Ihmeen vähän näistä on keskustelua ja testejä. Autolehdekään eivät noteeraa näitä muuten, kuin sivulauseissa.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: jleinonen - 26.10.2011, 11:29:19
Ainoastaan adaptiivista vakkaria tuosta paketista jäin kaipaamaan. Muuten aika kallispaketti.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: heikinheimo - 26.10.2011, 12:00:48
Noh sanotaanko näin, omassa ei ole mutta työsuhde pelissä kylläkin. Olen kyllä tykännyt ja varsinkin isommat esittelyautot jota olen käynyt ajamassa niin kyllä se lisää sitä ajamisen helpoutta ja nautintoa/keveyttä. + että saahan ne aina pois kytkettyä.

Jos perse kestää niin ottaisin itse kyllä.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: heikinheimo - 26.10.2011, 13:10:09
Ainoastaan adaptiivista vakkaria tuosta paketista jäin kaipaamaan. Muuten aika kallispaketti.

Drivers supportiin kuuluu kyllä adaptiivinen vakionopeudensäädin.....
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Quality - 26.10.2011, 22:08:37
Drivers supportiin kuuluu kyllä adaptiivinen vakionopeudensäädin.....

Kommentin tulkitsen niin, että ko. varuste oli ainoa, jota kirjoittaja olisi katsonut voivansa hyödyntää DS-paketista. Aikalailla samat fiilikset. Miksi ihmeessä tuota ei voi tilata erikseen?
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 26.10.2011, 22:26:19
Vaan onko tuo nyt sitten kuitenkaan _niin_ kovin kallis varuste XC60 D5 OR aut. maksaa 57 172,80 vs. D3 54 080,91
DS kustantaa noin 2300,- Jos hieman pienemmällä koneella ennättää ja ottaa DS:n, niin vielä jää rahaa ylikin. Enpä usko, että jälleenmyyntiarvoissakaan on niin suurta eroa, että D3+DS:n kanssa jäisi tappiolle.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: heikinheimo - 26.10.2011, 22:26:43
Kommentin tulkitsen niin, että ko. varuste oli ainoa, jota kirjoittaja olisi katsonut voivansa hyödyntää DS-paketista. Aikalailla samat fiilikset. Miksi ihmeessä tuota ei voi tilata erikseen?

saa myös erikseen.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: VäLKKy - 27.10.2011, 08:15:18
saa myös erikseen.

Oletko varma, ei näy erikseen ainakaan XC60 eikä V60 hinnastoissa...?
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: heikinheimo - 27.10.2011, 11:10:58
Oletko varma, ei näy erikseen ainakaan XC60 eikä V60 hinnastoissa...?

Sori oma moka, mein infot omassa päässä sekaisin... Miten sitä sotkee blis`in ja sen keskenään  :uglystupid2: eli ei saa mihinkään malliin.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Riikka - 27.10.2011, 12:34:23
Hyvältä paketilta vaikuttaa, vaikka hintaakin on. Riippuu niin paljon omasta ajokäytöksestä, mitä noista tarvitsee.


Kuulemiani argumentteja vaarallisista varusteista
-turvavyöt; hirvikolarissa ei pääse nopeasti kumaraan, auton palatessa katollaan ei pääse autosta pois.
-ABS; tavallisilla jarruilla pysähtymismatka on lyhyempi.
-ESP; auton puskiessa ei voi kässärillä kääntää autoa takaisin tielle
-turvatyyny; vaarallinen kevyelle henkilölle, tai jos on piippu, kynä tms. suussa. Irroittaa kädet ratista, eikä voi ohjata autoa
-nastarenkaat; lisääntynyt pito ulosmitataan nopeuden nostolla, joten kolarit tapahtuvat  suuremmalla nopeudella ja ovat vaarallisempia
Aika hyviä   :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: VäLKKy - 27.10.2011, 15:27:28
Sori oma moka, mein infot omassa päässä sekaisin... Miten sitä sotkee blis`in ja sen keskenään  :uglystupid2: eli ei saa mihinkään malliin.

 ;)
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Romeo - 30.10.2011, 19:27:15
Kommentin tulkitsen niin, että ko. varuste oli ainoa, jota kirjoittaja olisi katsonut voivansa hyödyntää DS-paketista. Aikalailla samat fiilikset. Miksi ihmeessä tuota ei voi tilata erikseen?

Komppaan tätä. Adaptiivinen vakkari on ihan yliveto.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 31.10.2011, 17:26:15
Ehkäpä CitySafety+jalankulkija testi menee tämän saman otsikon alle
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=w2pwxv8rFkU
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 31.10.2011, 18:34:21
Ehkäpä CitySafety+jalankulkija testi menee tämän saman otsikon alle
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=w2pwxv8rFkU

Eli ei toimi, jos jalankulkija "ylittää tietä", mutta toimii, kun jalankulkija seisoo keskellä tietä paikallaan?
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ribbe - 31.10.2011, 18:37:26
Eli ei toimi, jos jalankulkija "ylittää tietä", mutta toimii, kun jalankulkija seisoo keskellä tietä paikallaan?
tuossahan jalankulkija juoksi auton edellä samalla vauhdilla tai vähän hiljempaa. Ei ole varmasti se helpoin case tietokoneelle huomata. Jos vetäisi tuossa tilanteessa liinat kiinni niin ethän sinä voisi uudella Volvolla ajaa väkijoukon keskellä samaa vauhtia ihmisten kanssa.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 31.10.2011, 19:00:57
tuossahan jalankulkija juoksi auton edellä samalla vauhdilla tai vähän hiljempaa. Ei ole varmasti se helpoin case tietokoneelle huomata. Jos vetäisi tuossa tilanteessa liinat kiinni niin ethän sinä voisi uudella Volvolla ajaa väkijoukon keskellä samaa vauhtia ihmisten kanssa.

Sivultahan se esimerkkimies tuli moneen kertaan. Ja tuossako ei ole "pois päältä" -nappia esimerkiksi väkijoukkoon ajamista varten:

http://www.youtube.com/watch?v=N90DZpyetRI&feature=related

Tahi vikatilanteita varten?
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 31.10.2011, 20:42:02
Eli ei toimi, jos jalankulkija "ylittää tietä", mutta toimii, kun jalankulkija seisoo keskellä tietä paikallaan?
Kas kun, hahmontunnistus laskee jalankulkijoiden liikevektorit suhteessa auton liikkeeseen. Tuossahan kaveri tulee ikään kuin seläntakaa ja liikkuu auton mukana. Varmaan osuutta on myös, ettei tutkan keila ole 270 astetta, vaan etusektori, jolloin kaveri on tutkan alueella vain hetkittäin.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: apa100 - 31.10.2011, 21:54:39
Komppaan tätä. Adaptiivinen vakkari on ihan yliveto.

adaptiivinen vakkari on syvältä 
moottoritiellä hiljentää ennen kuin ehtii kaistaa vaihtaa ja mennä ohi!!
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 01.11.2011, 09:49:45
adaptiivinen vakkari on syvältä 
moottoritiellä hiljentää ennen kuin ehtii kaistaa vaihtaa ja mennä ohi!!
Tuohan riippuu siitä, kuinka pitkän välin edelliseen autoon on asettanut, kun ennen sitä vaihtaa kaistaa, niin heittämällä menee ohi. Ei sitä 'ruotsalaisittain'  :P tarvitse ajaa, vaikka sikälainen kärry alla olisikin.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 01.11.2011, 11:13:12
Kas kun, hahmontunnistus laskee jalankulkijoiden liikevektorit suhteessa auton liikkeeseen. Tuossahan kaveri tulee ikään kuin seläntakaa ja liikkuu auton mukana. Varmaan osuutta on myös, ettei tutkan keila ole 270 astetta, vaan etusektori, jolloin kaveri on tutkan alueella vain hetkittäin.

Eli ei toimi niin hyvin mitä ainakin itse olen kuvitellut. Kai nyt jokainen osaa jarruttaa, jos keskellä tietä seisoo ihminen.

Vissiin tarkoitat, että tutkan keila ei ole 180 astetta edes?

Sen sijaan, vaikka hitaastikin ajettaessa, jos joku syöksyy pysäköidyn auton takaa eteen, oli sitten liikevektorin suunta 30...170 omaan liikkeeseen nähden, se on vaaranpaikka ja vaatii refleksejä. Kuvittelin, että tuo Volvon systeemi auttaa juuri niissä tapauksissa, mutta ei siis autakaan :(

Esimerkiksi tässä kuski ehtisi jarruttaa ennen kuin Volvon oma systeemi jarruttaa?

http://www.youtube.com/watch?v=v1lommQ_7OU&feature=related

(videossa kaveri osuu autoon, mutta ei käy pahemmin, eli ei turhan järkyttävää materiaalia)
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: vesap - 01.11.2011, 12:04:59
Eli ei toimi niin hyvin mitä ainakin itse olen kuvitellut. Kai nyt jokainen osaa jarruttaa, jos keskellä tietä seisoo ihminen.

Eiväthän nämä avustimet mitään täydellisiä ole, tuskin koskaan tulevat olemaankaan. Päätarkoitus kai on tuoda markkinoille uusia leluja, lisätä myyntiä ja siinä sivussa saattaa jopa joitakin törmäyksiä jäädä tapahtumatta. Jokainen estetty törmäys, jonka syntyä kuljettaja ei ajoissa olisi havainnut on sinänsä hyvä asia.

Mikä näissä värkeissä on ikävämpi juttu, on sitten virhehavainnot. Esim. paniikkijarrutus keskellä parkkihallia (sopivia objekteja tulkattavaksi jalankulkijaksi) ei ole lainkaan miellyttävä juttu, varsinkaan takanatulevien näkökulmasta. Vaikka vastuu lienee näissä automaattijarrutuksissakin kuitenkin peräänajajalla.

Omalla kohdalla varoittavan järjestelmän autooni vielä huolisin, mutta en mitään automaattijarrutusta. Tekniikka on liian haavoittuvaista.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 01.11.2011, 14:05:53
Eli ei toimi niin hyvin mitä ainakin itse olen kuvitellut. Kai nyt jokainen osaa jarruttaa, jos keskellä tietä seisoo ihminen.

Vissiin tarkoitat, että tutkan keila ei ole 180 astetta edes?

Sen sijaan, vaikka hitaastikin ajettaessa, jos joku syöksyy pysäköidyn auton takaa eteen, oli sitten liikevektorin suunta 30...170 omaan liikkeeseen nähden, se on vaaranpaikka ja vaatii refleksejä. Kuvittelin, että tuo Volvon systeemi auttaa juuri niissä tapauksissa, mutta ei siis autakaan :(

Esimerkiksi tässä kuski ehtisi jarruttaa ennen kuin Volvon oma systeemi jarruttaa?

http://www.youtube.com/watch?v=v1lommQ_7OU&feature=related

(videossa kaveri osuu autoon, mutta ei käy pahemmin, eli ei turhan järkyttävää materiaalia)

....
Mikä näissä värkeissä on ikävämpi juttu, on sitten virhehavainnot. Esim. paniikkijarrutus keskellä parkkihallia (sopivia objekteja tulkattavaksi jalankulkijaksi)
Homma koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensinnäkin hahmo tunnistetaan, onko kyseessä ihminen. Kriteeri on vedetty sen verran tiukaksi, ettei esim. isoa laatikkoa sylissään kantavaa kohdetta välttämättä huomioida. Kohteen pitää olla myös yli 80cm. Näillä siis vältetään virhetoimintoja, mutta samalla taasen jokunen kohde saattaa jäädä huomiotta. )Seuraavassa vaiheessa Volvolla on tarkoitus lisätä esim. hirvet tunistusohjemaan, toivottavasti päivityksen saa myös vanhempiin malleihin)

Esimerkissä varmasti mikään järjestelmä ei olisi estänyt törmäystä, jo pelkästään liikkeen jatkuvuuden takia. Tuossahan autoa jarrutetaan, joten törmäys jää lievemmäksi. Mikäli vauhtia saadaan vähänkin pois, niin erona voi olla poistutaanko paikalta ruumisautolla, vaikko kävellen.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 01.11.2011, 14:20:04
Homma koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensinnäkin hahmo tunnistetaan, onko kyseessä ihminen. Kriteeri on vedetty sen verran tiukaksi, ettei esim. isoa laatikkoa sylissään kantavaa kohdetta välttämättä huomioida. Kohteen pitää olla myös yli 80cm. Näillä siis vältetään virhetoimintoja, mutta samalla taasen jokunen kohde saattaa jäädä huomiotta. )Seuraavassa vaiheessa Volvolla on tarkoitus lisätä esim. hirvet tunistusohjemaan, toivottavasti päivityksen saa myös vanhempiin malleihin)

Esimerkissä varmasti mikään järjestelmä ei olisi estänyt törmäystä, jo pelkästään liikkeen jatkuvuuden takia. Tuossahan autoa jarrutetaan, joten törmäys jää lievemmäksi. Mikäli vauhtia saadaan vähänkin pois, niin erona voi olla poistutaanko paikalta ruumisautolla, vaikko kävellen.

Tämä meneekin jännäksi. Systeemihän on täysin naurettava, ainakin sinun esittämiesi tietojen varassa. Jos eteen tuleekin auto sivusta, niin sitäkään järjestelmä ei osaa tunnistaa eikä jarruttaa? Ainostaan edessä paikallaan oleva este tunnistetaan, oli se sitten auto tai ihminen. Se on jo toki hienoa, jos jonoperäänajoja saadaan vähennettyä, mutta jos auto tulee yllättäen läheltä eteen sivusta, niin jarrutusta ei tapahdu? Vaikka juuri tuollaisissa tapauksissa olisi hienoa, jos järjestelmä ehtisi jarruttaa edes puoli sekuntia, kun ihminen ei ehtisi reagoida lainkaan.

Esimerkiksi Helsingissähän sattuu todella harvoin enää jalankulkuonnettomuuksia. Ne mitä sattuvat, ovat juuri tuollaisia, että joku kävelee sivusta auton eteen.

Jos siis liikenneympäristöllä ja nopeusrajoituksilla saadaan jo jalankulkuonnettomuudet lähes nollaan, niin mitä virkaa tällä on?

Vaikuttaisi siltä, että kyseessä on paremman laajemman järjestelmän osittainen lanseeraus betatestaukseen kuluttajille. Näin ollen systeemin pitäisi olla ehdottomasti maksuton.

Miksi muuten edes hahmontunnistusta tarvitaan? Riittää, että tunnistettaisiin edessä olevan este ja se, että sen liikerata osuu oman auton liikerataan, jolloin järjestelmä jarruttaisi. Näin jarrutettaisiin laatikkoa kantavaa ihmistä, hirveä, rekkaa, sivusta tulevaa autoa, peräkärryä tai vaikkapa seinää :)

Ennen pidin tätä ihan fiksuna systeeminä, mutta nyt esille tulleiden asioiden valossa täytyy kyllä vaihtaa mielipidettä.

Onko muuten kukaan raportoinut foorumille vielä, että tuo järjestelmä olisi estänyt tai vähentänyt onnettomuuden seurauksia?
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 01.11.2011, 14:48:17
En todellakaan tunne sydeemin sielunelämää tarkasti, mutta tämä hieman näyttää kuinka kamera käsittelee näkemäänsä
http://www.youtube.com/watch?v=rO86-ERWsgQ

>Ainostaan edessä paikallaan oleva este tunnistetaan, oli se sitten auto tai ihminen.

Käyttöohjeen mukaan kohti tulevaan ajoneuvoon ei reagoitaisi, mikä kyllä on huono juttu, vain paikallaan oleviin ja samaan suuntaan kulkeviin. Ihmisten osalta ymmärtääkseni havaitaan paikallaan olevat 'tolpat' ja kävelijät, jolloin ko. kohteille lasketaan oletus paikka 1-2 sek. päähän ja päätetään onko tarve aloittaa toimenpiteitä.

>Jos eteen tuleekin auto sivusta, niin sitäkään järjestelmä ei osaa tunnistaa eikä jarruttaa?
Pitää huomioida mikä on sivusta. Oma autohan liikkuu eteenpäin, joten jotta toinen auto ennättää eteen on sen pitänyt tulla etusektorista hieman kauempaa. Olen YouTubessa tällaisen testin mielestäni nähnyt, jossa S60 jarrutti. Jälleen kerran, jos sivusta tuleva auto tulee katveen takaa, niin eipä tuossa paljonkaan ole tehtävissä.

Pitää kuitenkin muistaa, että kuljettajan reaktioaika yllättävässä tilanteessa on reilu sekuntti ja jos jarrutusajasta saadaan puolikin sekunttia pois, niin törmäys koskee _paljon_ vähemmän.

Volvolla on tavoitteena saada vuodeksi 2020 tehtyä auto, joka ei joutuisi onnettomuuksiin.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 01.11.2011, 16:39:58
En todellakaan tunne sydeemin sielunelämää tarkasti, mutta tämä hieman näyttää kuinka kamera käsittelee näkemäänsä
http://www.youtube.com/watch?v=rO86-ERWsgQ

>Ainostaan edessä paikallaan oleva este tunnistetaan, oli se sitten auto tai ihminen.

Käyttöohjeen mukaan kohti tulevaan ajoneuvoon ei reagoitaisi, mikä kyllä on huono juttu, vain paikallaan oleviin ja samaan suuntaan kulkeviin. Ihmisten osalta ymmärtääkseni havaitaan paikallaan olevat 'tolpat' ja kävelijät, jolloin ko. kohteille lasketaan oletus paikka 1-2 sek. päähän ja päätetään onko tarve aloittaa toimenpiteitä.

>Jos eteen tuleekin auto sivusta, niin sitäkään järjestelmä ei osaa tunnistaa eikä jarruttaa?
Pitää huomioida mikä on sivusta. Oma autohan liikkuu eteenpäin, joten jotta toinen auto ennättää eteen on sen pitänyt tulla etusektorista hieman kauempaa. Olen YouTubessa tällaisen testin mielestäni nähnyt, jossa S60 jarrutti. Jälleen kerran, jos sivusta tuleva auto tulee katveen takaa, niin eipä tuossa paljonkaan ole tehtävissä.

Pitää kuitenkin muistaa, että kuljettajan reaktioaika yllättävässä tilanteessa on reilu sekuntti ja jos jarrutusajasta saadaan puolikin sekunttia pois, niin törmäys koskee _paljon_ vähemmän.

Volvolla on tavoitteena saada vuodeksi 2020 tehtyä auto, joka ei joutuisi onnettomuuksiin.

Tässä videossa nainen tulee suoraa pakettiauton takaa eteen ja pysähtyy. Auto jarruttaa. Samanlainen tilanne simuloitu siinä "tsekki-videossa", jossa äijä kävelee auton eteen, eikä auto jarruta.

Myös tämän videon lopussa näkyy tutkan "näkemäalue", eikä sen mukaan nainen tule tutkan näkemäalueelta eteen. Eli jopa tämä Volvon oma mainosvideo on sisäisesti ristiriitainen:

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=wPUGwbpfVhQ

Sitä juuri yritin ajaa takaa, että tuossa katveesta kun tulee, niin autoja olisi myös syytä jarruttaa. Tulee vähemmän ruttua, jos "tietokone" jarruttaa sekunnin sen sijaan, että ihminen ei jarruta lainkaan.

Ei kovin koherenttia mainontaa ja faktan kerrontaa, mikä toisaalta puoltaa sitä seikkaa, että tässä on tosiaan suuremman järjestelmän betatestausta kuluttajilla ja oikeassa liikenteessä.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ishvan - 05.11.2011, 08:30:53
Ompa nyt muutama kuukausi tullut autolla ajeltua ja tullut hieman jo tutuksi nuo Drive Supportin ominaisuudet. Omakohtaisten kokemusten mukaan auto kyllä reagoi esimerkiksi sivulta tulevaan kävelijään kunhan välimatkaa on riittävästi. Aivan auton vierestä eteen syöksyvään kävelijään järjestelmä ei reagoi, kuten ei autoonkaan. Olenpahan kerran jo välttänyt peräänajon, kun etupenkillä jotain häärätessäni en huomannut edessä olevan jonon pysähtyneen. Ihan nätistihän tuo Volle jarrutti  ;)

Tuolla mainittiin, että on huono ominaisuus, että auto ei reagoi vastaan tulijoihin. Tutkan keila on kuitenkin sen verran leveä, että esim. ohituspaikkkaa kytätessä autohan reagoisi aina vastaan tulijoihin.

Tuo mukautuva vakionopeudensäädin on kerrassaan kyllä aivan älyttömän hieno laite. Tavallisella vakkarilla ajo tuntuu nyt lähinnä tuskaiselta edellä ajavien kyttäämiseltä. Kaupungissakin ajettaessa ei tarvi koskea edes polkimiin kunhan muistaa vaan kuitata auton liikkelle resume napista esim. valoihin pysähtymisen jälkeen. Omasta mielestäni järjestelmä toimii varsin mainiosti. Joskus tiukoissa mutkissa kannattaa olla tarkkana, koska auton hukatessa edellä ajavan saatta auto hyökätä hieman vauhdikkaasti eteenpäin jos vakkarissa nopeuden pyynti on jäänyt hieman ylös. Toki tilanne taas rauhoittuu kun edellä ajava havaitaan tai maksimi nopeudenpyynti kuitataan hieman alemmas.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: D5GT - 05.11.2011, 11:01:55
OT: Noita Blissin tutkan paikkoja voi hyödyntää vaikka liekinheittimen suuttimille.

JIM:illä pyörivässä "Halki, poikki ja pinoon" ohjelmassa XC60:stä tehdään jotain turvakärryä / paloitellaan se. Ohjelma pyörii nyt, la 5.11 klo 11-

Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: B. Virtanen - 19.11.2011, 10:54:29
Olen ajanut nyt noin puolivuotta V60:llä, jossa on Driver`s Support Packet.

Jo nyt voin sanoa, että en ostaa enää koskaan autoa ilman noita ominaisuuksia.
Varsinkin peräänajon varoitus tuo huomattavasti lisäturvaa ajamiseen. Pelkästään se valo autaa pitämään riittävän etäisyyden edessä ajaviin autoihin.
Se hälytin on piipannut muutaman kerran, kun olen lähetynyt edessä olevaa autoa liian kovaa. Luultavasti olisin välttänyt kolarin ilman hälytintäkin, mutta kukaan ei voi kiistää sitä, etteikö se laskisi onnettomuusriskiä.

Myöskin Blis (kuollut kulma) tuo mukavan lisäturvan kaupunkiajossa, jossa joutuu usein vaihtamaan kaistoja. Sadekelillä tosin tulee usein vääriä ilmoituksia.

Päivääkään en ole katunut tuon paketin ottamista.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 17.12.2011, 23:37:01
28.12 ilmestyvässä TM 1/12:ssä on 60:sen kestotesti Driver's Supportilla.
Myös uusimmassa Tuulilasissa oli samainen juttu, jota pikaisesti vilkaisin. Hieman valiteltiin kilkutusta, kun kaistaa vaihtaa ilman vilkkua. Periaatteessahan vilkkua ei tarvitse näyttää täysin autiolla tiellä, mutta en nyt kuitenkaan arvelisi tämän oleva kauhean suuri ongelma.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: heikinheimo - 18.12.2011, 03:51:55
paras argumentti on edelleen 60 sarjan city safetyn vakionti. Kokeilkaa ihmeessä testiradalla avaa silmiä kummallisesti ;)
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: sjvirt - 18.12.2011, 11:56:02
Hieman valiteltiin kilkutusta, kun kaistaa vaihtaa ilman vilkkua. Periaatteessahan vilkkua ei tarvitse näyttää täysin autiolla tiellä, mutta en nyt kuitenkaan arvelisi tämän oleva kauhean suuri ongelma.

Periaatteesta en tiedä, mutta lain mukaan vilkkua on käytettävä kaistaa vaihdettaessa myös autioilla teillä.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 07.01.2012, 21:06:21
No niin, nyt alkaa olla 500 km DS avusteista matkaa takana. Yllättävästi manuaalilaatikkolla, vak.nop.säädin pysyy päällä, vaikka painaa kytkintä ja vaihtaa vaihteita. Nopeuden sitten laskiessa alle 30km/h killahtaa säädin pois.

* Adaptiivinen vak.nop.säädin
  - Rupeaa hölläämään nopeutta varsin aikaisin saavutettaessa hitaammin kulkevaa autoa.
  - Nopeuden muutoksen huomaa selvästi, joten ohituskaistalle tulee siirryttyä totuttua aikaisemmin
  - Vaikka lähelle eteen tulee hieman nopeammin kulkeva auto oma nopeus ei tipu, vaan välimatkan annetaan lisääntyä omaa tahtia

* Etäisyysvaroitin
  - Maantiellä 2-3 viivaa on sopiva, mutta taajamissa 1 viiva pitää käytännöllisemmän etäisyyden
  - Pysäköinnissä saattaa iskeä jarrut pohjaan, mikäli antaa auton rullata vapaasti kohti seinää. Mikäli jarrupolkimeen koskee ei jarrutusta tapahdu
  - Ajossa on jo kerran puuttunut peliin, kun edellä ajava keksikin kääntyä oikealle kesken risteyksen.

* Vireystilan valvonta
  - Antaa huomautuksen aika helposti, mikäli puuhaa jotain muuta :-)

* Kaistalla pito avustin
  - Toiminta vaatii yli 65km/h ja reuna, sekä keskiviivan. Mikäli piennar on reunaviivaan asti lumen peitossa, niin ei valitettavasti hälyytä.

* Jalankulkijoita ei ole vielä noteerattu toikkaroimassa tiellä, joten ainakaan virhehälyytyksiä ei ole tullut

*Kuolleen kulman varoitin
  - Varoittaa aika kaukana takana olevista kohteista.
  - Voi hyödyntää myös ohituksen jälkeen kaistalle palatessa, ettei aivan nenän eteen tunge
  - Kerran tullut ilmoitus "BLIS-järjestelmä tarvitsee huollon". Kytkemällä valikosta BLIS pois ja takaisin päälle, ilmoitus poistui. Pitää seurata, josko tilanne uusiutuu...


Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: VäLKKy - 07.01.2012, 22:52:02
Yllättävästi manuaalilaatikkolla, vak.nop.säädin pysyy päällä, vaikka painaa kytkintä ja vaihtaa vaihteita. Nopeuden sitten laskiessa alle 30km/h killahtaa säädin pois.

* Adaptiivinen vak.nop.säädin
  - Rupeaa hölläämään nopeutta varsin aikaisin saavutettaessa hitaammin kulkevaa autoa.

Onko tosiaan noin? Ei varmaan ainakaan jos vaihtaa pienemmälle...? ???

Tuota matkaa saa muistaakseni säädettyä. Vai tarkoititko että höllää aikaisin vaikka säätö minimissä?
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 07.01.2012, 23:17:31

>Onko tosiaan noin? Ei varmaan ainakaan jos vaihtaa pienemmälle...? ???
Toimii molempiin suuntiin. Jonon hidastuessa, voi vaihtaa pienemmälle ja isommalle tarpeen mukaan. Säätimeen voi myös asettaa pyyntinopeuden valmiiksi esim. ennen moottoritielle menoa ja jonon kiihtyessä kepittää tarpeen mukaan.

>Tuota matkaa saa muistaakseni säädettyä. Vai tarkoititko että höllää aikaisin vaikka säätö minimissä?
Etäisyyssäätö vaikuttaa hieman, mutta esim. 20km/h nopeuserolla saavutattessa kaasu nostetaan (tuntuu jopa jarruttamiselta?) reilusti kauempana, kuin mitä pyydetty jonossa ajo etäisyys on.  Vastaavasti nopeamman peesiin pääse hyvinkin pienellä erolla, esim. konetiellä jonon väliin tyrkätessä
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: VäLKKy - 07.01.2012, 23:22:32
Toimii molempiin suuntiin. Jonon hidastuessa, voi vaihtaa pienemmälle ja isommalle tarpeen mukaan. Säätimeen voi myös asettaa pyyntinopeuden valmiiksi esim. ennen moottoritielle menoa ja jonon kiihtyessä kepittää tarpeen mukaan.

Etäisyyssäätö vaikuttaa hieman, mutta esim. 20km/h nopeuserolla saavutattessa kaasu nostetaan (tuntuu jopa jarruttamiselta?) reilusti kauempana, kuin mitä pyydetty jonossa ajo etäisyys on.  Vastaavasti nopeamman peesiin pääse hyvinkin pienellä erolla, esim. konetiellä jonon väliin tyrkätessä

Niin joo jos jonon nopeus hidastuu. Mä ajattelin sen niin ettei voi vaihtaa esim. liian pientä vaihdetta kovassa nopeuspyynnissä.

Ajateltu toimimaan niin ettei saavutettaessa edellä ajavaa mene koskaan lähemmäs kuin pyynti on...
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 07.01.2012, 23:31:48
Ajateltu toimimaan niin ettei saavutettaessa edellä ajavaa mene koskaan lähemmäs kuin pyynti on...
Näinpä. Näytöstä havaitsee peesausmoodin, vak.nop.säätimen kuvan yhteyteen ilmaantuu autonkuva, jolloin on syytä vaihtaa kaistaa, mikäli haluaa 'heittämällä' ohi, mutten hetkenpäästä rupeaa hidastelemaan.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: VäLKKy - 07.01.2012, 23:33:53
Näinpä. Näytöstä havaitsee peesausmoodin, vak.nop.säätimen kuvan yhteyteen ilmaantuu autonkuva, jolloin on syytä vaihtaa kaistaa, mikäli haluaa 'heittämällä' ohi, mutten hetkenpäästä rupeaa hidastelemaan.

Tuota huomannutkaan mitä noilla uudemmilla ajanut. :)
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 08.02.2012, 11:08:34
Kärry käväisi pajalla, kun BLIS on pari kertaa heittänyt hanskat tiskiin 'vaatimalla huoltoa'.
Pois ja päälle kytkemällä homma on kuitenkin kuittautunut.

Arvatenkaan mitään vikakoodia se ei ollut jälkeensä jättänyt, joten tehtaalle oli omatoimisesti laitettu kyselyä asiasta. Vastaukseksi oli tulliut vaihtaa palikat peileineen, kun ei selkeää vikaa ole löytynyt.

Tuossa tuli pyyntö tuoda auto uudestaan, ja sijaisautokin oli varattu. Näin sen jälkimarkkinoinnin pitää toimia  :)
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 22.02.2012, 17:36:48
Yllättävän helposti adaptiivisen vak.nop.säätimen tutka menee tukkoon. 0-asteen tienoilla pöllyävä lumi, tai räntäsade saa tutkan pintaa muutaman millin kerroksen parin kymmenen kilometrin matkalla. Mälsintä on, ettei vak.nop. säädin toimi edes perinteisenä, vaan on pysähdeltävä joka toisella bussipysäkillä, tai ajettava kaasujalka jäykkänä esim. 400 km  :-\

Kuinkahan tuo tutkan saisi pysymään paremmin auki??

Muuten on kyllä annettava V70:lle 10+ ajo-ominaisuuksista auraamottomilla pääteillä, vaikka onkin 'vajaa' vetonen. Korkeat ajourien paanteet ja tupuraiset ohituskaistat menevät läpi tuosta vain.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: heikinheimo - 22.02.2012, 20:42:24
Yllättävän helposti adaptiivisen vak.nop.säätimen tutka menee tukkoon. 0-asteen tienoilla pöllyävä lumi, tai räntäsade saa tutkan pintaa muutaman millin kerroksen parin kymmenen kilometrin matkalla. Mälsintä on, ettei vak.nop. säädin toimi edes perinteisenä, vaan on pysähdeltävä joka toisella bussipysäkillä, tai ajettava kaasujalka jäykkänä esim. 400 km  :-\

Kuinkahan tuo tutkan saisi pysymään paremmin auki??

Muuten on kyllä annettava V70:lle 10+ ajo-ominaisuuksista auraamottomilla pääteillä, vaikka onkin 'vajaa' vetonen. Korkeat ajourien paanteet ja tupuraiset ohituskaistat menevät läpi tuosta vain.

Heitä dstc sport asenolle niin se hyppää pois, mutten kyllä nyt tähän hätään muista että menikö perinteinen vakkari samalla off  :idiot2:
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 14.03.2012, 10:58:26
Uusimmassa TM:ssä on S60 D3 aut. 60 000km käyttötestissä mainintoja myös Driver support tingeltangeleista.

Miinusta saavat kuolleenkulman varoitin, edessä oleva tutka, joka menee helposti tukkoon (lumi, hyttyset, sade/lika) ja automaattijarrutus, joka nosto-ovia lähestyttäessä johtaa helposti automaattiseen äkkijarrutukseen.

Pitävät parhaana ominaisuutena "adaptiivista vakkaria", kunhan se vain toimii (tutkat ei tukossa).
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ishvan - 14.03.2012, 12:09:46
Uusimmassa TM:ssä on S60 D3 aut. 60 000km käyttötestissä mainintoja myös Driver support tingeltangeleista.

Miinusta saavat kuolleenkulman varoitin, edessä oleva tutka, joka menee helposti tukkoon (lumi, hyttyset, sade/lika) ja automaattijarrutus, joka nosto-ovia lähestyttäessä johtaa helposti automaattiseen äkkijarrutukseen.

Pitävät parhaana ominaisuutena "adaptiivista vakkaria", kunhan se vain toimii (tutkat ei tukossa).

Itsellä mennyt tänä talvena kerran tutka tukkoon pirullisessa räntäsateessa. Eli ei se mitenkään "helposti" kyllä mene tukkoon. Kura ja hyttyset eivät tuota kyllä tukkoon kovin helposti saa  :o Automaattijarrutus toimii juuri niin kuin kuuluu. Tottakai auto jarruttaa jos edessä on nosto-ovi vielä nousuvaiheessa. Itsekin oman tallini oven kanssa tähän ominaisuuteen tutustunut. Auto ei jarruta kunhan ovi on tarpeeksi ylhäällä. Aino mikä hälyttelee joskus turhaan on tuo kuolleenkulman varoitin. Itse en lukisi tekniikanmaailman kommentteja miinuksiksi vaan käyttäjien "maalaisjärjen" puuttumiseen kuten tuo ominaisuus nosto-ovien kanssa. Jos on pakko tunkea konepelti oven alle heti sen ollessa vähänkin ylhäällä niin minusta se ei ole auton vika.

Tavallinen vakkari tuntuu täysin turhalta kapistukselta, kun kerrankin on käyttänyt mukautuvaa vakkaria. Niin hieno se on + toimiva kaikin puolin. Itsellä kyllä tutka toiminut 99% varmuudella.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: rommitommi - 14.03.2012, 12:51:06
Se on kyllä totta, että tollanen mukautuva vakkari on sellanen, että siihen kun tottuu, niin ei haluais kyllä luopua.

Ainakin Mersun vastaava systeemi on myös hyvin herkkä lumelle. Tai no herkkä ja herkkä, mutta ei ainakaan kestä ajamsita räntä/kurakelissä Helsingistä Itä-Suomeen ilman puhdistamista.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Rodion - 14.03.2012, 13:11:00
Itsellä mennyt tänä talvena kerran tutka tukkoon pirullisessa räntäsateessa. Eli ei se mitenkään "helposti" kyllä mene tukkoon. Kura ja hyttyset eivät tuota kyllä tukkoon kovin helposti saa  :o Automaattijarrutus toimii juuri niin kuin kuuluu. Tottakai auto jarruttaa jos edessä on nosto-ovi vielä nousuvaiheessa. Itsekin oman tallini oven kanssa tähän ominaisuuteen tutustunut. Auto ei jarruta kunhan ovi on tarpeeksi ylhäällä. Aino mikä hälyttelee joskus turhaan on tuo kuolleenkulman varoitin. Itse en lukisi tekniikanmaailman kommentteja miinuksiksi vaan käyttäjien "maalaisjärjen" puuttumiseen kuten tuo ominaisuus nosto-ovien kanssa. Jos on pakko tunkea konepelti oven alle heti sen ollessa vähänkin ylhäällä niin minusta se ei ole auton vika.

Kirjoitin vain mitä TM:stä luin, heillä on aika usean käyttäjän kokemukset kirjattuna, joten luotan heidän näkemyksiin asiasta vahvemmin kuin nimimerkkeihin palstalta.

Mitä tulee nosto-oveen, niin ymmärsin asian olevan niin, että kun lähestyy nosto-ovea, ei pääse tarpeeksi lähelle oven nousemiseksi ennen kuin Volvo lyö liinat kiinni. Tuohon tietenkin auttaa se, että automaattinen nosto-ovi säädetään avautumaan auton ollessa kauempana, mutta kova on savotta jos haluaa muuttaa jokaisen rakennuksen nosto-ovet "volvo turvallisiksi" ;)
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ishvan - 14.03.2012, 13:13:11
Kirjoitin vain mitä TM:stä luin, heillä on aika usean käyttäjän kokemukset kirjattuna, joten luotan heidän näkemyksiin asiasta vahvemmin kuin nimimerkkeihin palstalta.

Mitä tulee nosto-oveen, niin ymmärsin asian olevan niin, että kun lähestyy nosto-ovea, ei pääse tarpeeksi lähelle oven nousemiseksi ennen kuin Volvo lyö liinat kiinni. Tuohon tietenkin auttaa se, että automaattinen nosto-ovi säädetään avautumaan auton ollessa kauempana, mutta kova on savotta jos haluaa muuttaa jokaisen rakennuksen nosto-ovet "volvo turvallisiksi" ;)

Volvohan ei lyö liinoja kiinni jos jalka on edes vähän jarrulla. Auto jarruttaa automaattisesti ainoastaan jos kuljettaja ei tee mitään. Eli ryömiminen onnistuu normaalisti vaikka seinää päin halutessaan. Eli kyllä käyttäjässä on tässäkin tapauksessa se ongelma ollut.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Romeo - 26.03.2012, 20:36:23
Vilkkuuko muilla BLIS tunnistin ylimääräistä vesisateella ajaessa enemmän kuskin kuin repsikan peilissä? Voisiko johtua siitä että pyyhkijät ajavat vettä enemmän kuskin puolen A-pilariin ja edelleen BLIS kameran eteen?
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Ishvan - 26.03.2012, 23:11:59
Kyllä, itsellä täysin sama homma.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: jmaatta - 07.01.2018, 07:18:59
Vanha ketju mutta kun liippaa niin läheltä... räntäkelissä tuo tutka menee tosiaan helposti tukkoon mutta saako tuossa tilanteessa perinteisen vakkarin jotenki päälle? En ole oikein vielä hiffannu mitä pitäisi ao. auton antaman infon mukaan tehdä?

(https://thumb.ibb.co/knsBgb/sts_Zuhf_AO3dii2_Znd_C5ono_XX27d_19w_Pj_Yo7g3_QFUtgmsr_J5_OXy_Sw_P_u_S73w_G2_XNr_STPi_MQAryey_VT1wc_SFz_WBR2_AVVUt8_H5_KXTI_DBbioc5_Ee_NLza_x_LN2kgwbs_CTu79bb_Mk_T_KLA_w600_h315_p_k.jpg) (https://ibb.co/knsBgb)
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Kulmamies - 07.01.2018, 09:34:14
Sitä vakionopeussäätimen on/off- nappia täytyy pitää pohjassa, niin vakkari muuttuu tavalliseksi. Siis se ratin vasemmalla reunalla olevista napeista oikea yläkulma.

Tämä ominaisuus tuli -12, tai -13 malleihin ja sitä vanhemmissa ei toimi. Sulla näyttää kuitenkin olevan uudempi auto, kun on tuollainen mittaristo.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: jmaatta - 07.01.2018, 10:38:08
Melkein väittäisin että olen kokeillut mutta aina tulee tuo sama ilmoitus. Auto on tosiaan 2013 vuosimallia.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Stinger - 07.01.2018, 10:47:06
Sitä pidetään pohjassa ehkä pari, kolme sekuntia, niin cruise menee "tyhmään" tilaan.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: mulugren - 07.01.2018, 11:39:32
Miten tehdäänkään se ”kohteen vaihto”? Siis ACC:ssä vaihdetaan edellä ajavaa kohdetta

Kiinnostaa myös että onko peruutustutkan herkkyydelle mahdollista tehdä jotain..? Aika myöhään se alkaa mekastamaan. Antaa myös ohittaa kohteen todella läheltä ilman että päästää mitään ääntä. Jos vekotin on tarkka niin tämähän vain hyvä asia mutta kun ei ole oikein luottoa vielä ???

Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: Kulmamies - 07.01.2018, 11:55:32
Miten tehdäänkään se ”kohteen vaihto”? Siis vaihdetaan edellä ajavaa kohdetta

En tiedä, kun en ole kuullutkaan moisesta :D Arvaan kuitenkin, että vilkuttamalla vasemmalle, koska silloin auto ainakin alkaa kiihdyttämään vakkariin asetettuun nopeuteen, jos ajetaan toisen auton perässä asetettua hiljempaa.
Otsikko: Vs: Driver Support
Kirjoitti: hannutt - 04.02.2018, 17:48:01
Miten tehdäänkään se ”kohteen vaihto”? Siis ACC:ssä vaihdetaan edellä ajavaa kohdetta

Kiinnostaa myös että onko peruutustutkan herkkyydelle mahdollista tehdä jotain..? Aika myöhään se alkaa mekastamaan. Antaa myös ohittaa kohteen todella läheltä ilman että päästää mitään ääntä. Jos vekotin on tarkka niin tämähän vain hyvä asia mutta kun ei ole oikein luottoa vielä ???
En ole kokeillut mutta eihähän tuolla systeemillä pääse lähelle edellä ajavaa, (vaimo tykkää kun pysyy kauempana) pitää ilmeisesti painaa nasta (kaasu)pohjassa kiinni edessäajavan peräpuskuriin. Tapa jota olen tähän asti välttänyt ja ohittanut reilusti vasemmalle siirtymällä tarpeeksi ajoissa, että pääsee vielä tarvittaessa takaisin omalle kaistallle