Elekma  Autoracing

Äänestys

Uudessa / uudehkossa autossani on/ei ole Driver Support -varustepaketti

on, ja pidän sitä hintansa väärtinä
30 (29.7%)
on, mutta joissain kohdin se toimii ei-tovotusti
2 (2%)
on, mutta se ei tarjoa vastinetta sijoitetuille rahoille
2 (2%)
ei ole, enkä kaipaa
24 (23.8%)
ei ole, mutta olisi kannattanut ottaa
5 (5%)
ottaisin, jos olisin ostamassa uutta autoa nyt
38 (37.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 87

Driver Support

  • 77 Vastauksia
  • 45034 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #45 : 01.11.2011, 14:05:53 »
Eli ei toimi niin hyvin mitä ainakin itse olen kuvitellut. Kai nyt jokainen osaa jarruttaa, jos keskellä tietä seisoo ihminen.

Vissiin tarkoitat, että tutkan keila ei ole 180 astetta edes?

Sen sijaan, vaikka hitaastikin ajettaessa, jos joku syöksyy pysäköidyn auton takaa eteen, oli sitten liikevektorin suunta 30...170 omaan liikkeeseen nähden, se on vaaranpaikka ja vaatii refleksejä. Kuvittelin, että tuo Volvon systeemi auttaa juuri niissä tapauksissa, mutta ei siis autakaan :(

Esimerkiksi tässä kuski ehtisi jarruttaa ennen kuin Volvon oma systeemi jarruttaa?

http://www.youtube.com/watch?v=v1lommQ_7OU&feature=related

(videossa kaveri osuu autoon, mutta ei käy pahemmin, eli ei turhan järkyttävää materiaalia)

....
Mikä näissä värkeissä on ikävämpi juttu, on sitten virhehavainnot. Esim. paniikkijarrutus keskellä parkkihallia (sopivia objekteja tulkattavaksi jalankulkijaksi)
Homma koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensinnäkin hahmo tunnistetaan, onko kyseessä ihminen. Kriteeri on vedetty sen verran tiukaksi, ettei esim. isoa laatikkoa sylissään kantavaa kohdetta välttämättä huomioida. Kohteen pitää olla myös yli 80cm. Näillä siis vältetään virhetoimintoja, mutta samalla taasen jokunen kohde saattaa jäädä huomiotta. )Seuraavassa vaiheessa Volvolla on tarkoitus lisätä esim. hirvet tunistusohjemaan, toivottavasti päivityksen saa myös vanhempiin malleihin)

Esimerkissä varmasti mikään järjestelmä ei olisi estänyt törmäystä, jo pelkästään liikkeen jatkuvuuden takia. Tuossahan autoa jarrutetaan, joten törmäys jää lievemmäksi. Mikäli vauhtia saadaan vähänkin pois, niin erona voi olla poistutaanko paikalta ruumisautolla, vaikko kävellen.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Driver Support
« Vastaus #46 : 01.11.2011, 14:20:04 »
Homma koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensinnäkin hahmo tunnistetaan, onko kyseessä ihminen. Kriteeri on vedetty sen verran tiukaksi, ettei esim. isoa laatikkoa sylissään kantavaa kohdetta välttämättä huomioida. Kohteen pitää olla myös yli 80cm. Näillä siis vältetään virhetoimintoja, mutta samalla taasen jokunen kohde saattaa jäädä huomiotta. )Seuraavassa vaiheessa Volvolla on tarkoitus lisätä esim. hirvet tunistusohjemaan, toivottavasti päivityksen saa myös vanhempiin malleihin)

Esimerkissä varmasti mikään järjestelmä ei olisi estänyt törmäystä, jo pelkästään liikkeen jatkuvuuden takia. Tuossahan autoa jarrutetaan, joten törmäys jää lievemmäksi. Mikäli vauhtia saadaan vähänkin pois, niin erona voi olla poistutaanko paikalta ruumisautolla, vaikko kävellen.

Tämä meneekin jännäksi. Systeemihän on täysin naurettava, ainakin sinun esittämiesi tietojen varassa. Jos eteen tuleekin auto sivusta, niin sitäkään järjestelmä ei osaa tunnistaa eikä jarruttaa? Ainostaan edessä paikallaan oleva este tunnistetaan, oli se sitten auto tai ihminen. Se on jo toki hienoa, jos jonoperäänajoja saadaan vähennettyä, mutta jos auto tulee yllättäen läheltä eteen sivusta, niin jarrutusta ei tapahdu? Vaikka juuri tuollaisissa tapauksissa olisi hienoa, jos järjestelmä ehtisi jarruttaa edes puoli sekuntia, kun ihminen ei ehtisi reagoida lainkaan.

Esimerkiksi Helsingissähän sattuu todella harvoin enää jalankulkuonnettomuuksia. Ne mitä sattuvat, ovat juuri tuollaisia, että joku kävelee sivusta auton eteen.

Jos siis liikenneympäristöllä ja nopeusrajoituksilla saadaan jo jalankulkuonnettomuudet lähes nollaan, niin mitä virkaa tällä on?

Vaikuttaisi siltä, että kyseessä on paremman laajemman järjestelmän osittainen lanseeraus betatestaukseen kuluttajille. Näin ollen systeemin pitäisi olla ehdottomasti maksuton.

Miksi muuten edes hahmontunnistusta tarvitaan? Riittää, että tunnistettaisiin edessä olevan este ja se, että sen liikerata osuu oman auton liikerataan, jolloin järjestelmä jarruttaisi. Näin jarrutettaisiin laatikkoa kantavaa ihmistä, hirveä, rekkaa, sivusta tulevaa autoa, peräkärryä tai vaikkapa seinää :)

Ennen pidin tätä ihan fiksuna systeeminä, mutta nyt esille tulleiden asioiden valossa täytyy kyllä vaihtaa mielipidettä.

Onko muuten kukaan raportoinut foorumille vielä, että tuo järjestelmä olisi estänyt tai vähentänyt onnettomuuden seurauksia?

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #47 : 01.11.2011, 14:48:17 »
En todellakaan tunne sydeemin sielunelämää tarkasti, mutta tämä hieman näyttää kuinka kamera käsittelee näkemäänsä
http://www.youtube.com/watch?v=rO86-ERWsgQ

>Ainostaan edessä paikallaan oleva este tunnistetaan, oli se sitten auto tai ihminen.

Käyttöohjeen mukaan kohti tulevaan ajoneuvoon ei reagoitaisi, mikä kyllä on huono juttu, vain paikallaan oleviin ja samaan suuntaan kulkeviin. Ihmisten osalta ymmärtääkseni havaitaan paikallaan olevat 'tolpat' ja kävelijät, jolloin ko. kohteille lasketaan oletus paikka 1-2 sek. päähän ja päätetään onko tarve aloittaa toimenpiteitä.

>Jos eteen tuleekin auto sivusta, niin sitäkään järjestelmä ei osaa tunnistaa eikä jarruttaa?
Pitää huomioida mikä on sivusta. Oma autohan liikkuu eteenpäin, joten jotta toinen auto ennättää eteen on sen pitänyt tulla etusektorista hieman kauempaa. Olen YouTubessa tällaisen testin mielestäni nähnyt, jossa S60 jarrutti. Jälleen kerran, jos sivusta tuleva auto tulee katveen takaa, niin eipä tuossa paljonkaan ole tehtävissä.

Pitää kuitenkin muistaa, että kuljettajan reaktioaika yllättävässä tilanteessa on reilu sekuntti ja jos jarrutusajasta saadaan puolikin sekunttia pois, niin törmäys koskee _paljon_ vähemmän.

Volvolla on tavoitteena saada vuodeksi 2020 tehtyä auto, joka ei joutuisi onnettomuuksiin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Driver Support
« Vastaus #48 : 01.11.2011, 16:39:58 »
En todellakaan tunne sydeemin sielunelämää tarkasti, mutta tämä hieman näyttää kuinka kamera käsittelee näkemäänsä
http://www.youtube.com/watch?v=rO86-ERWsgQ

>Ainostaan edessä paikallaan oleva este tunnistetaan, oli se sitten auto tai ihminen.

Käyttöohjeen mukaan kohti tulevaan ajoneuvoon ei reagoitaisi, mikä kyllä on huono juttu, vain paikallaan oleviin ja samaan suuntaan kulkeviin. Ihmisten osalta ymmärtääkseni havaitaan paikallaan olevat 'tolpat' ja kävelijät, jolloin ko. kohteille lasketaan oletus paikka 1-2 sek. päähän ja päätetään onko tarve aloittaa toimenpiteitä.

>Jos eteen tuleekin auto sivusta, niin sitäkään järjestelmä ei osaa tunnistaa eikä jarruttaa?
Pitää huomioida mikä on sivusta. Oma autohan liikkuu eteenpäin, joten jotta toinen auto ennättää eteen on sen pitänyt tulla etusektorista hieman kauempaa. Olen YouTubessa tällaisen testin mielestäni nähnyt, jossa S60 jarrutti. Jälleen kerran, jos sivusta tuleva auto tulee katveen takaa, niin eipä tuossa paljonkaan ole tehtävissä.

Pitää kuitenkin muistaa, että kuljettajan reaktioaika yllättävässä tilanteessa on reilu sekuntti ja jos jarrutusajasta saadaan puolikin sekunttia pois, niin törmäys koskee _paljon_ vähemmän.

Volvolla on tavoitteena saada vuodeksi 2020 tehtyä auto, joka ei joutuisi onnettomuuksiin.

Tässä videossa nainen tulee suoraa pakettiauton takaa eteen ja pysähtyy. Auto jarruttaa. Samanlainen tilanne simuloitu siinä "tsekki-videossa", jossa äijä kävelee auton eteen, eikä auto jarruta.

Myös tämän videon lopussa näkyy tutkan "näkemäalue", eikä sen mukaan nainen tule tutkan näkemäalueelta eteen. Eli jopa tämä Volvon oma mainosvideo on sisäisesti ristiriitainen:

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=wPUGwbpfVhQ

Sitä juuri yritin ajaa takaa, että tuossa katveesta kun tulee, niin autoja olisi myös syytä jarruttaa. Tulee vähemmän ruttua, jos "tietokone" jarruttaa sekunnin sen sijaan, että ihminen ei jarruta lainkaan.

Ei kovin koherenttia mainontaa ja faktan kerrontaa, mikä toisaalta puoltaa sitä seikkaa, että tässä on tosiaan suuremman järjestelmän betatestausta kuluttajilla ja oikeassa liikenteessä.

Ishvan

  • Vieras
Vs: Driver Support
« Vastaus #49 : 05.11.2011, 08:30:53 »
Ompa nyt muutama kuukausi tullut autolla ajeltua ja tullut hieman jo tutuksi nuo Drive Supportin ominaisuudet. Omakohtaisten kokemusten mukaan auto kyllä reagoi esimerkiksi sivulta tulevaan kävelijään kunhan välimatkaa on riittävästi. Aivan auton vierestä eteen syöksyvään kävelijään järjestelmä ei reagoi, kuten ei autoonkaan. Olenpahan kerran jo välttänyt peräänajon, kun etupenkillä jotain häärätessäni en huomannut edessä olevan jonon pysähtyneen. Ihan nätistihän tuo Volle jarrutti  ;)

Tuolla mainittiin, että on huono ominaisuus, että auto ei reagoi vastaan tulijoihin. Tutkan keila on kuitenkin sen verran leveä, että esim. ohituspaikkkaa kytätessä autohan reagoisi aina vastaan tulijoihin.

Tuo mukautuva vakionopeudensäädin on kerrassaan kyllä aivan älyttömän hieno laite. Tavallisella vakkarilla ajo tuntuu nyt lähinnä tuskaiselta edellä ajavien kyttäämiseltä. Kaupungissakin ajettaessa ei tarvi koskea edes polkimiin kunhan muistaa vaan kuitata auton liikkelle resume napista esim. valoihin pysähtymisen jälkeen. Omasta mielestäni järjestelmä toimii varsin mainiosti. Joskus tiukoissa mutkissa kannattaa olla tarkkana, koska auton hukatessa edellä ajavan saatta auto hyökätä hieman vauhdikkaasti eteenpäin jos vakkarissa nopeuden pyynti on jäänyt hieman ylös. Toki tilanne taas rauhoittuu kun edellä ajava havaitaan tai maksimi nopeudenpyynti kuitataan hieman alemmas.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #50 : 05.11.2011, 11:01:55 »
OT: Noita Blissin tutkan paikkoja voi hyödyntää vaikka liekinheittimen suuttimille.

JIM:illä pyörivässä "Halki, poikki ja pinoon" ohjelmassa XC60:stä tehdään jotain turvakärryä / paloitellaan se. Ohjelma pyörii nyt, la 5.11 klo 11-


Poissa B. Virtanen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #51 : 19.11.2011, 10:54:29 »
Olen ajanut nyt noin puolivuotta V60:llä, jossa on Driver`s Support Packet.

Jo nyt voin sanoa, että en ostaa enää koskaan autoa ilman noita ominaisuuksia.
Varsinkin peräänajon varoitus tuo huomattavasti lisäturvaa ajamiseen. Pelkästään se valo autaa pitämään riittävän etäisyyden edessä ajaviin autoihin.
Se hälytin on piipannut muutaman kerran, kun olen lähetynyt edessä olevaa autoa liian kovaa. Luultavasti olisin välttänyt kolarin ilman hälytintäkin, mutta kukaan ei voi kiistää sitä, etteikö se laskisi onnettomuusriskiä.

Myöskin Blis (kuollut kulma) tuo mukavan lisäturvan kaupunkiajossa, jossa joutuu usein vaihtamaan kaistoja. Sadekelillä tosin tulee usein vääriä ilmoituksia.

Päivääkään en ole katunut tuon paketin ottamista.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #52 : 17.12.2011, 23:37:01 »
28.12 ilmestyvässä TM 1/12:ssä on 60:sen kestotesti Driver's Supportilla.
Myös uusimmassa Tuulilasissa oli samainen juttu, jota pikaisesti vilkaisin. Hieman valiteltiin kilkutusta, kun kaistaa vaihtaa ilman vilkkua. Periaatteessahan vilkkua ei tarvitse näyttää täysin autiolla tiellä, mutta en nyt kuitenkaan arvelisi tämän oleva kauhean suuri ongelma.

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Driver Support
« Vastaus #53 : 18.12.2011, 03:51:55 »
paras argumentti on edelleen 60 sarjan city safetyn vakionti. Kokeilkaa ihmeessä testiradalla avaa silmiä kummallisesti ;)
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #54 : 18.12.2011, 11:56:02 »
Hieman valiteltiin kilkutusta, kun kaistaa vaihtaa ilman vilkkua. Periaatteessahan vilkkua ei tarvitse näyttää täysin autiolla tiellä, mutta en nyt kuitenkaan arvelisi tämän oleva kauhean suuri ongelma.

Periaatteesta en tiedä, mutta lain mukaan vilkkua on käytettävä kaistaa vaihdettaessa myös autioilla teillä.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #55 : 07.01.2012, 21:06:21 »
No niin, nyt alkaa olla 500 km DS avusteista matkaa takana. Yllättävästi manuaalilaatikkolla, vak.nop.säädin pysyy päällä, vaikka painaa kytkintä ja vaihtaa vaihteita. Nopeuden sitten laskiessa alle 30km/h killahtaa säädin pois.

* Adaptiivinen vak.nop.säädin
  - Rupeaa hölläämään nopeutta varsin aikaisin saavutettaessa hitaammin kulkevaa autoa.
  - Nopeuden muutoksen huomaa selvästi, joten ohituskaistalle tulee siirryttyä totuttua aikaisemmin
  - Vaikka lähelle eteen tulee hieman nopeammin kulkeva auto oma nopeus ei tipu, vaan välimatkan annetaan lisääntyä omaa tahtia

* Etäisyysvaroitin
  - Maantiellä 2-3 viivaa on sopiva, mutta taajamissa 1 viiva pitää käytännöllisemmän etäisyyden
  - Pysäköinnissä saattaa iskeä jarrut pohjaan, mikäli antaa auton rullata vapaasti kohti seinää. Mikäli jarrupolkimeen koskee ei jarrutusta tapahdu
  - Ajossa on jo kerran puuttunut peliin, kun edellä ajava keksikin kääntyä oikealle kesken risteyksen.

* Vireystilan valvonta
  - Antaa huomautuksen aika helposti, mikäli puuhaa jotain muuta :-)

* Kaistalla pito avustin
  - Toiminta vaatii yli 65km/h ja reuna, sekä keskiviivan. Mikäli piennar on reunaviivaan asti lumen peitossa, niin ei valitettavasti hälyytä.

* Jalankulkijoita ei ole vielä noteerattu toikkaroimassa tiellä, joten ainakaan virhehälyytyksiä ei ole tullut

*Kuolleen kulman varoitin
  - Varoittaa aika kaukana takana olevista kohteista.
  - Voi hyödyntää myös ohituksen jälkeen kaistalle palatessa, ettei aivan nenän eteen tunge
  - Kerran tullut ilmoitus "BLIS-järjestelmä tarvitsee huollon". Kytkemällä valikosta BLIS pois ja takaisin päälle, ilmoitus poistui. Pitää seurata, josko tilanne uusiutuu...


« Viimeksi muokattu: 07.01.2012, 22:35:09 kirjoittanut JPN_V70D3OR »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: Driver Support
« Vastaus #56 : 07.01.2012, 22:52:02 »
Yllättävästi manuaalilaatikkolla, vak.nop.säädin pysyy päällä, vaikka painaa kytkintä ja vaihtaa vaihteita. Nopeuden sitten laskiessa alle 30km/h killahtaa säädin pois.

* Adaptiivinen vak.nop.säädin
  - Rupeaa hölläämään nopeutta varsin aikaisin saavutettaessa hitaammin kulkevaa autoa.

Onko tosiaan noin? Ei varmaan ainakaan jos vaihtaa pienemmälle...? ???

Tuota matkaa saa muistaakseni säädettyä. Vai tarkoititko että höllää aikaisin vaikka säätö minimissä?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #57 : 07.01.2012, 23:17:31 »

>Onko tosiaan noin? Ei varmaan ainakaan jos vaihtaa pienemmälle...? ???
Toimii molempiin suuntiin. Jonon hidastuessa, voi vaihtaa pienemmälle ja isommalle tarpeen mukaan. Säätimeen voi myös asettaa pyyntinopeuden valmiiksi esim. ennen moottoritielle menoa ja jonon kiihtyessä kepittää tarpeen mukaan.

>Tuota matkaa saa muistaakseni säädettyä. Vai tarkoititko että höllää aikaisin vaikka säätö minimissä?
Etäisyyssäätö vaikuttaa hieman, mutta esim. 20km/h nopeuserolla saavutattessa kaasu nostetaan (tuntuu jopa jarruttamiselta?) reilusti kauempana, kuin mitä pyydetty jonossa ajo etäisyys on.  Vastaavasti nopeamman peesiin pääse hyvinkin pienellä erolla, esim. konetiellä jonon väliin tyrkätessä

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: Driver Support
« Vastaus #58 : 07.01.2012, 23:22:32 »
Toimii molempiin suuntiin. Jonon hidastuessa, voi vaihtaa pienemmälle ja isommalle tarpeen mukaan. Säätimeen voi myös asettaa pyyntinopeuden valmiiksi esim. ennen moottoritielle menoa ja jonon kiihtyessä kepittää tarpeen mukaan.

Etäisyyssäätö vaikuttaa hieman, mutta esim. 20km/h nopeuserolla saavutattessa kaasu nostetaan (tuntuu jopa jarruttamiselta?) reilusti kauempana, kuin mitä pyydetty jonossa ajo etäisyys on.  Vastaavasti nopeamman peesiin pääse hyvinkin pienellä erolla, esim. konetiellä jonon väliin tyrkätessä

Niin joo jos jonon nopeus hidastuu. Mä ajattelin sen niin ettei voi vaihtaa esim. liian pientä vaihdetta kovassa nopeuspyynnissä.

Ajateltu toimimaan niin ettei saavutettaessa edellä ajavaa mene koskaan lähemmäs kuin pyynti on...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Driver Support
« Vastaus #59 : 07.01.2012, 23:31:48 »
Ajateltu toimimaan niin ettei saavutettaessa edellä ajavaa mene koskaan lähemmäs kuin pyynti on...
Näinpä. Näytöstä havaitsee peesausmoodin, vak.nop.säätimen kuvan yhteyteen ilmaantuu autonkuva, jolloin on syytä vaihtaa kaistaa, mikäli haluaa 'heittämällä' ohi, mutten hetkenpäästä rupeaa hidastelemaan.

 

Carcom Oy  Elekma