Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: black - 22.10.2011, 11:18:19

Otsikko: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: black - 22.10.2011, 11:18:19
Eli ongelma on tämänlainen:

Kun vähänkin on pakkasta ja auton starttaa kylmänä tai lämpimänä, lähtee flekti huutamaan täysillä . Toisinsanoen, auto möyskin lämpiää todella hitaasti ja vaikka ajaa pakkasilla pitkänkin matkan ei tahdo sisältä lämmetä. Missähän vika?

Autona siis V70 tdi 97´.
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: Nercs - 22.10.2011, 11:26:42
Onko autossa ilmastointi ja koska ilmastointi on huolettu eli kylmainetta on riittävästi ja jos ilmastoinnin ottaa pois päältä lopuuko sen flektin pyörintä.
Kylmäaineet ok niin tarkista  tämän pressostaatin toiminta onko se rikki saa Volvon varaosatiskiltä.
Jos ilmastointia niin se nesteen lämpötilaanturi antaa tietoa keskusyksikölle koska ne flektin pitää pyöriä siellä on releitä jota kautta se tuuletin pyörii jos koneessa olevat jäähdytysnestee kaipaavat jäähdytystä kesäkuumalla
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: black - 22.10.2011, 11:46:42
Autossa on automaatti-ilmastointi, vähän aikaa sitten kalliisti huollettu (yli tonnilla) eli siltä osin varmasti kunnossa. Tuttavan autosta kyse joten aivan kaikken en osaa vastata mutta käsittääkseni siis flekti huutaa vaikka ilmastointi manuaaliasennossa ja lämmöt säädetty täysille.

Minkä hintaisia nuo j.nesteen lämpötila-anturit ovat, ja onko vaikeita vaihtaa itse (sijainti)?



Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: Nercs - 22.10.2011, 11:58:11
  Lämpötila anturi näissä bensamalleissa on aina siinä termarikotelossa.

Dieselissä se on lohkossa eli siinä lohkolämmittimen lähellä jos autossa on sellainen varuste.Hinta oli bensallee jotain 48€ ja katso vaikkaa tuohon dieseliin se hinta Motonetin sivultaa varmaakin halvempi


 pressostaatin sijainti
Eikös se sijaitse siinä putkessa konetilassa sen etupellin lähellä sen voi itse vaihtaa kun pyörität sen auki silloin sihahtaa mutta kun reilummin aukeaa niin se sulkeutuu .Osa maksaa jotain Volvolla 50-60€ ja muista ostaa ne O renkaat kanssa mukaan vai onko jokin paineanturi viallinen varmaakin 90€ ??.Joskin nämä jutut netin välityksellä on aina sellaisia juttuja että jos vaikka vie sinnee ilmastointi huoltoon niin varmaakin on "tämä annettu väärä vinkki jutut on pois pyyhitty"
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: black - 22.10.2011, 12:32:12
Mikä ihme on pressostaatti? Menee nimittäin sarjaan "nevehöörd"..
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: Nercs - 22.10.2011, 13:02:11
Suomeksi jotain  painekytkin kun sillä ilmastoinissa on jopa 15 bar paineita ja 3bar eli korkeapuoli ja matalapuoli.
Tuossa juttua ilmastoinnista on sellainen tietoisku.Tuttavan autoa korjattiin tontulla ja tuliko kyseinen vika sen jälkeen ja mitä siellä konehuoneeessa tehtiin oikeasti.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: Nercs - 23.10.2011, 09:05:22
Tuota miksi ei auton omistaja voi kirjautua foorumiin kun aina helpompaa on antaa neuvoja ohjeita omistajalle suoraan kuin jonkun "lähetin" kautta.Nopeampaa ja voi tarkistaa ne sähköliittimet siellä  painekytkimissä  ettei hapettumaa tai muuta ongelmaa.
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: Kulmamies - 23.10.2011, 09:12:33
  Lämpötila anturi näissä bensamalleissa on aina siinä termarikotelossa.

Dieselissä se on lohkossa eli siinä lohkolämmittimen lähellä jos autossa on sellainen varuste.Hinta oli bensallee jotain 48€ ja katso vaikkaa tuohon dieseliin se hinta Motonetin sivultaa varmaakin halvempi

Dieselissä se ei kyllä ole tuolla päinkään. Se on kannessa, siinä muhvissa, mistä lähtee ylävesiletku. Eli periaatteessa ihan samassa paikassa, mitä bensakoneissa. Dieselissä tuossa kohtaa vaan ei ole termostaattia, vaan se sijaitsee alavesiletkun kotelon alla.
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: black - 24.10.2011, 14:17:03
Tuota miksi ei auton omistaja voi kirjautua foorumiin kun aina helpompaa on antaa neuvoja ohjeita omistajalle suoraan kuin jonkun "lähetin" kautta.Nopeampaa ja voi tarkistaa ne sähköliittimet siellä  painekytkimissä  ettei hapettumaa tai muuta ongelmaa.

Jaa-a. Hyvä kysymys.

Onko muuten mahdollista edes ajatuksen tasolla ajaa talven yli näillä dieseleillä kokonaan ilman flektiä? Mitähän tästä seuraisi?

Edit: muotoillaans kysymys toisin:

Riittäisikö pelkkä ilmavirta jäähdyttämään 2.5tdi- moottorin vaikkapa tuossa -20c pakkaskelillä matka- ajossa?
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 24.10.2011, 16:45:53
Tavallisimmin vika on moottorin lämpötila-anturissa (tai sen johdotuksessa), jos flekti käynnistyy heti moottorin käynnistyttyä, kun ilmastointikompressorivalinta on OFF-asennossa. Maksaa pari kymppiä tarvikekaupassa ihan alkuperäinen Bosch-anturi ja tuplasti Volvokaupassa. Anturi on ylävesiletkun tyvessä.

Jos flekti ei käynnisty startatessa, kun ilmastointi on OFF-asennossa, mutta käynnistyy heti, kun painaa ON-nappia, voi vika olla ilmastoinnin korkeapaineanturissa (tai anturin johdoissa), joka on kylmäaineputkessa oikean ajovalon takana.

Pressostaatilla eli matalapainekatkaisijalla ei ole mitään vaikutusta flektin käyntiin kuvatussa tilanteessa.

Ilmastoinnin kylmäainemäärällä ei ole mitään vaikutusta flektin käyntiin kuvatussa tilanteessa.

Kyllä ilman flektiä voi ajaa kesälläkin, talvesta puhumattakaan, jos ajajalla on selvä käsitys siitä, mitä on tekemässä. Jos ei ole käsitystä, millaisissa ajo-olosuhteissa moottori tuottaa paljon lämpöä ja/tai millaisissa olosuhteissa pienikään tuotto ei pääse poistumaan moottorista, on viisainta pitää flekti toimintakunnossa. Jos ja ilmeisesti kun vika on moottorin lämpötila-anturissa, ei kojelaudan lämpömittarikaan näytä asiallista arvoa, joten siihenkään ei voi mitään perustaa.
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: black - 24.10.2011, 16:53:29
Jos ja ilmeisesti kun vika on moottorin lämpötila-anturissa, ei kojelaudan lämpömittarikaan näytä asiallista arvoa, joten siihenkään ei voi mitään perustaa.

Kiitoksia selventävästä vastauksesta.

Tuossa on kyllä yksi mikä vähän kusee kuulemma kanssa, lämpömittarin viisari kun ei tavoita puolta väliä joten viittaisi juurikin lämpötila-anturin vialliseen toimintaan tai niiden vialliseen piuhoitukseen tai liitoksiin. Siitä kuitenkin nyt kannattaa lähteä liikkeelle. Termari vaihdettu kuitenkin viime talvena.
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: Nercs - 31.10.2011, 13:49:11
Jokos se lämpotila-anturi vaihdettu ja vika on historiaa, tai jokin muu noista kerrotuista jutuista.Dieseleissä ne lämmöt eivät aina nouse  mittarin mukaan kun se hukkalämpöä on aika vähän .Kun vertaa näihin bensavehkeisiin aja se 2-3 kilometriä mittari näyttää klo 15.
Voihan sieltä keskuyksiköstä tulla jokin käsky pyörittää sitä fleftiä kokoajan.
Vikakoodit on luiettu onko siellä muistissa mitään.
Tuossa noiden uudenpien ilmastointi kaaviokuvia kun aika monimutkainen juttu kyseessä.
Sitä itse ihmettelen että kyseistä  vikaa ei huomattu siellä korjaamolla
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf


Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: Teutori - 31.10.2011, 15:10:31
Kiitoksia selventävästä vastauksesta.

Tuossa on kyllä yksi mikä vähän kusee kuulemma kanssa, lämpömittarin viisari kun ei tavoita puolta väliä joten viittaisi juurikin lämpötila-anturin vialliseen toimintaan tai niiden vialliseen piuhoitukseen tai liitoksiin. Siitä kuitenkin nyt kannattaa lähteä liikkeelle. Termari vaihdettu kuitenkin viime talvena.
Ei tuo termarin vaihto estä pätkääkään sitä, etteikö termari olisi rikki, uusi termari ( halvin vaihtoehto, ja helpoin ) ja katsoo sitten missä viisari vaeltelee. ;)
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: black - 01.11.2011, 11:40:23
Jokos se lämpotila-anturi vaihdettu ja vika on historiaa, tai jokin muu noista kerrotuista jutuista.Dieseleissä ne lämmöt eivät aina nouse  mittarin mukaan kun se hukkalämpöä on aika vähän .Kun vertaa näihin bensavehkeisiin aja se 2-3 kilometriä mittari näyttää klo 15.
Voihan sieltä keskuyksiköstä tulla jokin käsky pyörittää sitä fleftiä kokoajan.
Vikakoodit on luiettu onko siellä muistissa mitään.
Tuossa noiden uudenpien ilmastointi kaaviokuvia kun aika monimutkainen juttu kyseessä.
Sitä itse ihmettelen että kyseistä  vikaa ei huomattu siellä korjaamolla
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf

Antureita ei vielä vaihdettu, vikakoodit käyty lukemassa joista ei selvinnyt mitään asiaan viittaavaa ( muistiin jäänyt ainoastaan jokin ahtopaineeseen viittaava).

Itselläni vuosimallin 99 v70 diesel ja kyllä omassani aina nousee (karvan yli) puolenvälin lämpömittari kovillakin pakkasilla, vaatii vain matka-ajoa tottakai. Mietittiin kaverin kanssa olisiko kyse siitä msa. 15.7- tyyppiviasta. Nyt ei vielä roikasta ole käynnistetty, ja tekee siis jotenkin näin:

Kun starttaa auton kylmänä ja jättää pihalle viideksi minuutiksi pörisemään niin silloin cooleri ulvoo täysillä. Mutta jos starttaa ja lähtee heti ajamaan niin silloin kuulemma ei tätä ei tapahdu. Mutta jos syynä olisi tuo msa 15.7- bugi niin eikös silloin pitäisi myös vikavalon syttyä kojetauluun ja lämpömittarin nousta välittömästi siihen puoleen väliin?
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: Nercs - 02.11.2011, 08:42:19
Eli jos normaalisti ajetaan että kone käyntiin ja lähdetään ajamaan niin ei ongelmaa.Herää kysymys miksi se tyhjäkäynti on niin pitkä kuin 5 minuutta(huom 2 minuuttia onko silloin ongelmaa) jos ne nesteet ei kierrä kunnolla voi sekoittaa sen systeemin. Onhan termari laitettu oikein.
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: black - 03.11.2011, 05:33:24
Eli jos normaalisti ajetaan että kone käyntiin ja lähdetään ajamaan niin ei ongelmaa.Herää kysymys miksi se tyhjäkäynti on niin pitkä kuin 5 minuutta(huom 2 minuuttia onko silloin ongelmaa) jos ne nesteet ei kierrä kunnolla voi sekoittaa sen systeemin. Onhan termari laitettu oikein.

Viitisen minuuttia voisi käsittää myös "tupakin mittaiseksi tauoksi". Ongelma esiintyy kuulemma myös silloin kun lähtee kylmällä koneella heti ajamaan, ajelee n. 1km lähikaupan pihalle ja jättää siihen tyhjäkäynnille niin tuuletin lähtee puhkumaan.

Jotain vikaahan tuossa on, kerta täällä ei useampi normaaliksi tällaista miellä. Varmaankin termarin vaihtaminen (vielä kerran) myös kannattaisi ihan vain varmuuden vuoksi kuin myös (edelleen) ne moottorin lämpötila-anturit.
Otsikko: Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
Kirjoitti: tynijs - 03.01.2012, 21:19:30
Onko tämä ongelma ratkennut? Ihan mielenkiinnosta kyselen, itsellä ilmennyt volvossa samoja oireita.