Tavallisimmin vika on moottorin lämpötila-anturissa (tai sen johdotuksessa), jos flekti käynnistyy heti moottorin käynnistyttyä, kun ilmastointikompressorivalinta on OFF-asennossa. Maksaa pari kymppiä tarvikekaupassa ihan alkuperäinen Bosch-anturi ja tuplasti Volvokaupassa. Anturi on ylävesiletkun tyvessä.
Jos flekti ei käynnisty startatessa, kun ilmastointi on OFF-asennossa, mutta käynnistyy heti, kun painaa ON-nappia, voi vika olla ilmastoinnin korkeapaineanturissa (tai anturin johdoissa), joka on kylmäaineputkessa oikean ajovalon takana.
Pressostaatilla eli matalapainekatkaisijalla ei ole mitään vaikutusta flektin käyntiin kuvatussa tilanteessa.
Ilmastoinnin kylmäainemäärällä ei ole mitään vaikutusta flektin käyntiin kuvatussa tilanteessa.
Kyllä ilman flektiä voi ajaa kesälläkin, talvesta puhumattakaan, jos ajajalla on selvä käsitys siitä, mitä on tekemässä. Jos ei ole käsitystä, millaisissa ajo-olosuhteissa moottori tuottaa paljon lämpöä ja/tai millaisissa olosuhteissa pienikään tuotto ei pääse poistumaan moottorista, on viisainta pitää flekti toimintakunnossa. Jos ja ilmeisesti kun vika on moottorin lämpötila-anturissa, ei kojelaudan lämpömittarikaan näytä asiallista arvoa, joten siihenkään ei voi mitään perustaa.