Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 tdi ja "cooleri" täysillä..

  • 16 Vastauksia
  • 7998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« : 22.10.2011, 11:18:19 »
Eli ongelma on tämänlainen:

Kun vähänkin on pakkasta ja auton starttaa kylmänä tai lämpimänä, lähtee flekti huutamaan täysillä . Toisinsanoen, auto möyskin lämpiää todella hitaasti ja vaikka ajaa pakkasilla pitkänkin matkan ei tahdo sisältä lämmetä. Missähän vika?

Autona siis V70 tdi 97´.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #1 : 22.10.2011, 11:26:42 »
Onko autossa ilmastointi ja koska ilmastointi on huolettu eli kylmainetta on riittävästi ja jos ilmastoinnin ottaa pois päältä lopuuko sen flektin pyörintä.
Kylmäaineet ok niin tarkista  tämän pressostaatin toiminta onko se rikki saa Volvon varaosatiskiltä.
Jos ilmastointia niin se nesteen lämpötilaanturi antaa tietoa keskusyksikölle koska ne flektin pitää pyöriä siellä on releitä jota kautta se tuuletin pyörii jos koneessa olevat jäähdytysnestee kaipaavat jäähdytystä kesäkuumalla
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 11:30:41 kirjoittanut Nercs »

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #2 : 22.10.2011, 11:46:42 »
Autossa on automaatti-ilmastointi, vähän aikaa sitten kalliisti huollettu (yli tonnilla) eli siltä osin varmasti kunnossa. Tuttavan autosta kyse joten aivan kaikken en osaa vastata mutta käsittääkseni siis flekti huutaa vaikka ilmastointi manuaaliasennossa ja lämmöt säädetty täysille.

Minkä hintaisia nuo j.nesteen lämpötila-anturit ovat, ja onko vaikeita vaihtaa itse (sijainti)?




Nercs

  • Vieras
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #3 : 22.10.2011, 11:58:11 »
  Lämpötila anturi näissä bensamalleissa on aina siinä termarikotelossa.

Dieselissä se on lohkossa eli siinä lohkolämmittimen lähellä jos autossa on sellainen varuste.Hinta oli bensallee jotain 48€ ja katso vaikkaa tuohon dieseliin se hinta Motonetin sivultaa varmaakin halvempi


 pressostaatin sijainti
Eikös se sijaitse siinä putkessa konetilassa sen etupellin lähellä sen voi itse vaihtaa kun pyörität sen auki silloin sihahtaa mutta kun reilummin aukeaa niin se sulkeutuu .Osa maksaa jotain Volvolla 50-60€ ja muista ostaa ne O renkaat kanssa mukaan vai onko jokin paineanturi viallinen varmaakin 90€ ??.Joskin nämä jutut netin välityksellä on aina sellaisia juttuja että jos vaikka vie sinnee ilmastointi huoltoon niin varmaakin on "tämä annettu väärä vinkki jutut on pois pyyhitty"
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 12:08:09 kirjoittanut Nercs »

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #4 : 22.10.2011, 12:32:12 »
Mikä ihme on pressostaatti? Menee nimittäin sarjaan "nevehöörd"..

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #5 : 22.10.2011, 13:02:11 »
Suomeksi jotain  painekytkin kun sillä ilmastoinissa on jopa 15 bar paineita ja 3bar eli korkeapuoli ja matalapuoli.
Tuossa juttua ilmastoinnista on sellainen tietoisku.Tuttavan autoa korjattiin tontulla ja tuliko kyseinen vika sen jälkeen ja mitä siellä konehuoneeessa tehtiin oikeasti.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 13:17:49 kirjoittanut Nercs »

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #6 : 23.10.2011, 09:05:22 »
Tuota miksi ei auton omistaja voi kirjautua foorumiin kun aina helpompaa on antaa neuvoja ohjeita omistajalle suoraan kuin jonkun "lähetin" kautta.Nopeampaa ja voi tarkistaa ne sähköliittimet siellä  painekytkimissä  ettei hapettumaa tai muuta ongelmaa.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #7 : 23.10.2011, 09:12:33 »
  Lämpötila anturi näissä bensamalleissa on aina siinä termarikotelossa.

Dieselissä se on lohkossa eli siinä lohkolämmittimen lähellä jos autossa on sellainen varuste.Hinta oli bensallee jotain 48€ ja katso vaikkaa tuohon dieseliin se hinta Motonetin sivultaa varmaakin halvempi

Dieselissä se ei kyllä ole tuolla päinkään. Se on kannessa, siinä muhvissa, mistä lähtee ylävesiletku. Eli periaatteessa ihan samassa paikassa, mitä bensakoneissa. Dieselissä tuossa kohtaa vaan ei ole termostaattia, vaan se sijaitsee alavesiletkun kotelon alla.

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #8 : 24.10.2011, 14:17:03 »
Tuota miksi ei auton omistaja voi kirjautua foorumiin kun aina helpompaa on antaa neuvoja ohjeita omistajalle suoraan kuin jonkun "lähetin" kautta.Nopeampaa ja voi tarkistaa ne sähköliittimet siellä  painekytkimissä  ettei hapettumaa tai muuta ongelmaa.

Jaa-a. Hyvä kysymys.

Onko muuten mahdollista edes ajatuksen tasolla ajaa talven yli näillä dieseleillä kokonaan ilman flektiä? Mitähän tästä seuraisi?

Edit: muotoillaans kysymys toisin:

Riittäisikö pelkkä ilmavirta jäähdyttämään 2.5tdi- moottorin vaikkapa tuossa -20c pakkaskelillä matka- ajossa?
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 16:47:22 kirjoittanut black »

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #9 : 24.10.2011, 16:45:53 »
Tavallisimmin vika on moottorin lämpötila-anturissa (tai sen johdotuksessa), jos flekti käynnistyy heti moottorin käynnistyttyä, kun ilmastointikompressorivalinta on OFF-asennossa. Maksaa pari kymppiä tarvikekaupassa ihan alkuperäinen Bosch-anturi ja tuplasti Volvokaupassa. Anturi on ylävesiletkun tyvessä.

Jos flekti ei käynnisty startatessa, kun ilmastointi on OFF-asennossa, mutta käynnistyy heti, kun painaa ON-nappia, voi vika olla ilmastoinnin korkeapaineanturissa (tai anturin johdoissa), joka on kylmäaineputkessa oikean ajovalon takana.

Pressostaatilla eli matalapainekatkaisijalla ei ole mitään vaikutusta flektin käyntiin kuvatussa tilanteessa.

Ilmastoinnin kylmäainemäärällä ei ole mitään vaikutusta flektin käyntiin kuvatussa tilanteessa.

Kyllä ilman flektiä voi ajaa kesälläkin, talvesta puhumattakaan, jos ajajalla on selvä käsitys siitä, mitä on tekemässä. Jos ei ole käsitystä, millaisissa ajo-olosuhteissa moottori tuottaa paljon lämpöä ja/tai millaisissa olosuhteissa pienikään tuotto ei pääse poistumaan moottorista, on viisainta pitää flekti toimintakunnossa. Jos ja ilmeisesti kun vika on moottorin lämpötila-anturissa, ei kojelaudan lämpömittarikaan näytä asiallista arvoa, joten siihenkään ei voi mitään perustaa.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 16:47:50 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #10 : 24.10.2011, 16:53:29 »
Jos ja ilmeisesti kun vika on moottorin lämpötila-anturissa, ei kojelaudan lämpömittarikaan näytä asiallista arvoa, joten siihenkään ei voi mitään perustaa.

Kiitoksia selventävästä vastauksesta.

Tuossa on kyllä yksi mikä vähän kusee kuulemma kanssa, lämpömittarin viisari kun ei tavoita puolta väliä joten viittaisi juurikin lämpötila-anturin vialliseen toimintaan tai niiden vialliseen piuhoitukseen tai liitoksiin. Siitä kuitenkin nyt kannattaa lähteä liikkeelle. Termari vaihdettu kuitenkin viime talvena.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #11 : 31.10.2011, 13:49:11 »
Jokos se lämpotila-anturi vaihdettu ja vika on historiaa, tai jokin muu noista kerrotuista jutuista.Dieseleissä ne lämmöt eivät aina nouse  mittarin mukaan kun se hukkalämpöä on aika vähän .Kun vertaa näihin bensavehkeisiin aja se 2-3 kilometriä mittari näyttää klo 15.
Voihan sieltä keskuyksiköstä tulla jokin käsky pyörittää sitä fleftiä kokoajan.
Vikakoodit on luiettu onko siellä muistissa mitään.
Tuossa noiden uudenpien ilmastointi kaaviokuvia kun aika monimutkainen juttu kyseessä.
Sitä itse ihmettelen että kyseistä  vikaa ei huomattu siellä korjaamolla
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf


« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 14:01:41 kirjoittanut Nercs »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #12 : 31.10.2011, 15:10:31 »
Kiitoksia selventävästä vastauksesta.

Tuossa on kyllä yksi mikä vähän kusee kuulemma kanssa, lämpömittarin viisari kun ei tavoita puolta väliä joten viittaisi juurikin lämpötila-anturin vialliseen toimintaan tai niiden vialliseen piuhoitukseen tai liitoksiin. Siitä kuitenkin nyt kannattaa lähteä liikkeelle. Termari vaihdettu kuitenkin viime talvena.
Ei tuo termarin vaihto estä pätkääkään sitä, etteikö termari olisi rikki, uusi termari ( halvin vaihtoehto, ja helpoin ) ja katsoo sitten missä viisari vaeltelee. ;)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #13 : 01.11.2011, 11:40:23 »
Jokos se lämpotila-anturi vaihdettu ja vika on historiaa, tai jokin muu noista kerrotuista jutuista.Dieseleissä ne lämmöt eivät aina nouse  mittarin mukaan kun se hukkalämpöä on aika vähän .Kun vertaa näihin bensavehkeisiin aja se 2-3 kilometriä mittari näyttää klo 15.
Voihan sieltä keskuyksiköstä tulla jokin käsky pyörittää sitä fleftiä kokoajan.
Vikakoodit on luiettu onko siellä muistissa mitään.
Tuossa noiden uudenpien ilmastointi kaaviokuvia kun aika monimutkainen juttu kyseessä.
Sitä itse ihmettelen että kyseistä  vikaa ei huomattu siellä korjaamolla
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf

Antureita ei vielä vaihdettu, vikakoodit käyty lukemassa joista ei selvinnyt mitään asiaan viittaavaa ( muistiin jäänyt ainoastaan jokin ahtopaineeseen viittaava).

Itselläni vuosimallin 99 v70 diesel ja kyllä omassani aina nousee (karvan yli) puolenvälin lämpömittari kovillakin pakkasilla, vaatii vain matka-ajoa tottakai. Mietittiin kaverin kanssa olisiko kyse siitä msa. 15.7- tyyppiviasta. Nyt ei vielä roikasta ole käynnistetty, ja tekee siis jotenkin näin:

Kun starttaa auton kylmänä ja jättää pihalle viideksi minuutiksi pörisemään niin silloin cooleri ulvoo täysillä. Mutta jos starttaa ja lähtee heti ajamaan niin silloin kuulemma ei tätä ei tapahdu. Mutta jos syynä olisi tuo msa 15.7- bugi niin eikös silloin pitäisi myös vikavalon syttyä kojetauluun ja lämpömittarin nousta välittömästi siihen puoleen väliin?

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 tdi ja "cooleri" täysillä..
« Vastaus #14 : 02.11.2011, 08:42:19 »
Eli jos normaalisti ajetaan että kone käyntiin ja lähdetään ajamaan niin ei ongelmaa.Herää kysymys miksi se tyhjäkäynti on niin pitkä kuin 5 minuutta(huom 2 minuuttia onko silloin ongelmaa) jos ne nesteet ei kierrä kunnolla voi sekoittaa sen systeemin. Onhan termari laitettu oikein.

 

Elekma  Autoracing