Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvoville - 29.01.2020, 06:40:59

Otsikko: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 29.01.2020, 06:40:59
Mikäköhän tuossa voisi olla kun kulutus on pompannut n. 20% ja kone käy liian kuumana. Mittari ei näytä erityistä lämpöä mutta flektit jää huutamaan lähes joka reissun jälkeen ja haisee käryävälle öljylle.

Tuntuu kuin konetta kuormittaessa löisi huimasti enempi löpöä kuin olisi tarve. Tämä ihan tuota hetkellisen kulutuksen mittari seuraamalla. Tasakaasulla minimikuormituksella näyttää samoja kuin aiemmin.

Kampanjat tehty eikä mitään vikakoodeja ollut joten volvoliike kädetön. Tuntuu kuin joku anturi nyt vaan ois rikki ja antaa sinänsä järjellistä dataa mutta väärää kuitenkin. Varsinkin kun tuon ongelman suuruus tuntuu vaihtelevan joka ajokerralla.

Datan seuraaminen läppärillä mahdollista mutta mitähän seurailisi...? Tai kokeilisi seuraavaksi?

Niin, potilas V70 2014 D4 n. 210tkm. Säännöllisesti huollettu sinisellä.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: Wehgi - 29.01.2020, 07:09:14
Hiukkaspöntön poltto jää päälle?
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: Kulmamies - 29.01.2020, 16:54:07
Hiukkaspöntön poltto jää päälle?

Niin, tai menee vaan liian usein päälle, koska pönttö on tukossa, eikä puhdistu polttamalla.


Kuluttaako auto öljyä?
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 29.01.2020, 20:52:32
Niin, tai menee vaan liian usein päälle, koska pönttö on tukossa, eikä puhdistu polttamalla.


Kuluttaako auto öljyä?

Saattaa pyytää sitä puolta litraa pitkälti kymppitonnin jälkeen, ei mielestäni holtittomasti.

Hmm... tuohon varmaan on joku bitti potto päällä pois... täytyypä katsoa löytyykö ja seurailla.

Ei kyllä siltä tunnu oireet. Tosi tukkoseltakin tuntuu kun on juomapäällä kone.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: Huikkoster - 29.01.2020, 21:29:11
Käykös nämä korotettua tyhjäkäyntiä kun poltto päällä?

Oletko ajanut pidempää matkaa vai pelkkää pätkää?
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvotdi - 29.01.2020, 22:15:53
Etuveto vai awd?
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 30.01.2020, 05:59:56
Käykös nämä korotettua tyhjäkäyntiä kun poltto päällä?

Oletko ajanut pidempää matkaa vai pelkkää pätkää?

Tyhjäkäynti on aina tasaisen matalalaa.

Työmatka 20km suuntaansa. Kerran viikkoon tulee pidempiä siivuja. Pidemmillä reissuilla, 100km tasainen 80 vakkarilla niin jää todennäköisesti huutaan flektit päällä ja haisee kuumalle. Ei sama haju mikä tulee poltosta vaan tää tulee moottoritilasta.

Etuveto kyseessä.

Mitään vikakoodeja ei ole, tuli taas eilen tarkistettua.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 01.02.2020, 21:27:48
Tänään oli vähän aikaa kuikuilla Volvon sieluun.

207km edellisestä dpf poltosta joten ei ainakaan auton mielestä ole koko aikaa päällä.

Paine-ero dpf yli 0,42kPa tyhjäkäynnillä ja reilu 3kPa 3000rpm. Siis paikallaan huudatettuna. Mikähän lie sopivat arvot...

EGR venttiilin asento on kyllä ihan käsittämätöntä vuoristorataa, mistäs senkään järjellistä toimintaa voisi tietää.

Mikähän muuten mahtaa olla pakokaasujen normi lämpötila? Nyt oli 114 astetta tyhjäkäynilla lämpimällä koneella. Täytyy tätä kattella oikeen ajossa miten käyttäytyy...

Jäi mainitsematta että oireisiin kuuluu satunnaisia nykäisyjä, kuin löisi kerran tyhjää koko kone... eikä start stop aktivoidu enää lainkaan.

Noh, nää on tällasii seurattavia ongelmia kun ei mitään vikakoodia pukkaa.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvotdi - 01.02.2020, 22:57:20
EGR rikki sekä/tai imusarjan läpät. Kannattaa kummistakin hankkiutua eroon jos aikoo auto pitää.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: allwinner - 02.02.2020, 10:51:33
Millä ohjelmalla noita arvoja katselit
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 02.02.2020, 19:19:56
EGR rikki sekä/tai imusarjan läpät. Kannattaa kummistakin hankkiutua eroon jos aikoo auto pitää.

Ei kait EGR tai läpät ole rikki jos niiden oloarvo seuraa asetusarvoa....? Se että ovatko hyödyllisiä vai haitallisia on toinen aihe.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvotdi - 02.02.2020, 19:31:21
Ei kait EGR tai läpät ole rikki jos niiden oloarvo seuraa asetusarvoa....? Se että ovatko hyödyllisiä vai haitallisia on toinen aihe.

No joo totta tuokin, mutta pienikin jumitus aiheuttaa oireen, mutta ei kerkiä livedatassa näkymään. Oireet, tuo vedon pätkiminen jne vaan on tähän mennessä johtunut noista. Kokeile ajaa avaten EGR liitin. Rauhoittuuko meno? Testeri kun on niin saat vikavalon poistettua testin jälkeen. Mitä näyttää DPF paine-ero sammuksissa?
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 02.02.2020, 20:50:46
No joo totta tuokin, mutta pienikin jumitus aiheuttaa oireen, mutta ei kerkiä livedatassa näkymään. Oireet, tuo vedon pätkiminen jne vaan on tähän mennessä johtunut noista. Kokeile ajaa avaten EGR liitin. Rauhoittuuko meno? Testeri kun on niin saat vikavalon poistettua testin jälkeen. Mitä näyttää DPF paine-ero sammuksissa?

DPF paine-ero sammuksissa 0kPa, jotenkin tuota odotinkin.

EGR johto irti ei lyhyellä lenkillä huomannut suuria eroja. Äkkiseltään näytti että pakokaasujen lämpötila olisi laskenut. Mutta täytyy ajaa tarkemmin vertailtava ajo.

Tuo nykiminen on luokkaa kerran/50km tapahtuva muljahdus, ihan kuin kone löisi tyhjää  :)

Eikö EGR irroitus sytytä mitään vikavaloja kojelautaan..? Aattelin ajella irti hetken ja kattella vaikutuksia.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvotdi - 02.02.2020, 23:13:51

Eikö EGR irroitus sytytä mitään vikavaloja kojelautaan..? Aattelin ajella irti hetken ja kattella vaikutuksia.

Liitin auki ja 4 käynnistystä saa vikavalon syttymään, mutta tehoja se ei silti rajoita eli voi testata niin kauan kuin haluaa.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 09.02.2020, 07:05:34
Pari päivää egr liitin auki ja taisi venttiili asettua kiinni asentoonsa  :) Kulutus ja lämmöt järkevät vakiolla ja optimoidulla. Ja pysyy myös järjellisinä optimoidulla vaikka egr liitin kiinni. Seurataan nyt vielä hetki kuitenkin  :D

Nämä viimeisimmät Volvon tekemät päivitykset vaan genegoi sen ecm/pcm checksum failuren joka ei lisää luottamusta Volvon koodaustaitoihin  ??? Kosmeettinen juttu mutta silti.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: paavomp - 09.02.2020, 08:28:37
Liitin auki ja 4 käynnistystä saa vikavalon syttymään, mutta tehoja se ei silti rajoita eli voi testata niin kauan kuin haluaa.
Voiko tätä tulkita niin, että jos sattuu omistamaan Vidan ja haluaa "säästellä" venttiiliä, voi ajella piuha irti vikavalo taulussa huoletta muuten kuin katsastuspäivänä?

...ellei sitten käy niin, että venttiili jumii ollessaan käyttämättömänä.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: hessu80 - 09.02.2020, 09:21:13
Pari päivää egr liitin auki ja taisi venttiili asettua kiinni asentoonsa  :) Kulutus ja lämmöt järkevät vakiolla ja optimoidulla. Ja pysyy myös järjellisinä optimoidulla vaikka egr liitin kiinni. Seurataan nyt vielä hetki kuitenkin  :D

Nämä viimeisimmät Volvon tekemät päivitykset vaan genegoi sen ecm/pcm checksum failuren joka ei lisää luottamusta Volvon koodaustaitoihin  ??? Kosmeettinen juttu mutta silti.
Optimointi tekee checksum failuren.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: mulugren - 09.02.2020, 11:08:23
Nämä viimeisimmät Volvon tekemät päivitykset vaan genegoi sen ecm/pcm checksum failuren joka ei lisää luottamusta Volvon koodaustaitoihin  ??? Kosmeettinen juttu mutta silti.

Onhan tuo melko nolo jos autossa tehtaan softaa vain. Vai oliko tämä optimoitu?
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 09.02.2020, 18:46:04
Optimointi tekee checksum failuren.
Tai sitten murjottaa suoraan ettei ole alkuperäinen softa  ;) Vakiosoftasta oli kyse.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: Jrain - 27.05.2020, 20:02:12
Onko tähän ominaisuuteen löytynyt mitää selitystä / vikaa? Omani alkoi oireilemaan talvella,  flektien huutaminen useasti myös heti auton käynnistämisen jälkeen , öljyn käry. Muuten toimii "normaalisti".  Egr vaidettu kertaalleen.
Otsikko: Vs: D4 käy kuumana ja kuluttaa polttoainetta
Kirjoitti: volvoville - 31.05.2020, 21:36:44
Onko tähän ominaisuuteen löytynyt mitää selitystä / vikaa? Omani alkoi oireilemaan talvella,  flektien huutaminen useasti myös heti auton käynnistämisen jälkeen (kylmä kone), öljyn käry. Muuten toimii "normaalisti". v60 D4 vm2015 143tkm. Egr vaidettu kertaalleen.
Mulla on egr rikki. Kokeile nyppästä egr johto irti ja ajelet. Vikavalo syttyy neljännen startin jäkeen mutta ei vaikuta mihinkään. Nollaamassa täytyy toki käydä jossain.