Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: lateleo - 28.10.2011, 10:18:18
-
Eli tuossa aamun työmatkalla syttyi lamda-valo. Ajossa tai missään muussakaan ei tuntunut mitään eroa.
Diagnostiikasta katoin:
2-3-1, Lambdasäätö ei toimi (mukautuva)
2-1-2, Lambda-anturi viallinen
Nollasin muistin, löin tulille, valo ei enää pala.
Onko nyt oikeesti jotain vialla vai ei? Vähän on rikkaalta viimeaikoina haissu ku parkkeerannu ajon jälkeen. Olen kyl kuvitellu, että on jääny joku hajuvuoto, kun vaihdoin polttoainesuodattimen...hajut meinaa alko, kun sen olin vaihtanut. Tosin vuotojälkiä ei näy alustassa eikä maahan jää läikkiä.
Edit.
Ajoin nyt töistä kotiin.
Tasakaasulla ajaessa about 80-100 ja siitä kun lähti kiihdyttämään, niin tuli sellanen nykäsy/yskös? Ihan kuin jotain tärkeetä olisi hävinnyt hetkeksi (bensa, kipinä, tms). Sitten loppumatkasta huomasin saman ihan ykkösellä valoistalähtökiihdytyksessä. Eli tulee katkos vetoon ja sit taas mennään. Lamda ei oo syttynyt uudestaan. Kotipihalla sitten otin diagnostiikan ja tulos oli: 2-3-1, Lambdasäätö ei toimi (mukautuva)
Edit 2.
Auto on tyhjäkäynnillä aina ollut sellainen katkoileva (aivan kuin rytmihäiriötä), mutta käyny muuten nätisti.
Onko B200f:lle ominainen käyntiääni vedättäessä hieman boxeria tai patarumpua muistuttava murinajytinä?
Em. koodien perusteella LH2.4 ohjeessa ohjeistetaan tarkastamaan:
2-1-2
- bensapumpun rele (hurisee ja kulkee, joten ei varmaankaan vikana?)
- mittaa CO-arvot pakokaasuista ja voltit lamdasta (ei oo CO-mittaria, mutta kaipa nuo voltit voisi lukea (mistä löytyy tuon lamdan liittimet?))
- Check burn-off cleaning of air mass meter hot wire (ilmeisesti langan joku itsepuhtaaksipolttotoiminto?)
2-3-1
- tarkasta imusarjavuodot (enpä usko, ku kierrokset pysyy muutoin aisoissa, vähän aikaa sitten kyl tarkastettu muista syistä?)
- polttoaineen paine ja sen säädön toiminta (onnistuuko mitenkään ilman painemittaria? Tätä olen muihin oireisiin epäillyt syyksi...irrotin kerran tyhjäkäynnillä tuon imusarjaletkun siitä säätimestä eikä mitään vaikutusta ollut?)
-
Aloitin hommat, diagnostiikan tulos 1-1-1
Mitä sulakkeita tuossa vasemman etulokasuojan etupuolella on? Autossa keskuslukko ja ilmastointi (tosin jälkiasennus), jos vaikutusta noihin sulakkeisiin.
- Lokariin ruuvattu 30 A, musta mötikkä (uusin liitokset, toinen oli vähän kärähtänyt)
- Metallikiskossa
- harmaa, peltinen mötikkä johon menee iso kasa piuhoja??
- Musta kotelo, johon liittyy ilmeisesti useampi +-piuha
- valkoinen 25A lattasulake???
- vieressä punasessa piuhassa kierrettävässä sulakekotelossa 16A sulake
(samanlainen kuin kabiinin sulaketaulussa olevat)
-Putsasin huvikseni tuon YKK-anturin. Oli pölynen ja öljynen, ei mitään vaikutusta mihinkään.
-Puhdistin imusarjan maadoitukset (2 kpl).
-puhalsin paineregulaattorin imusarjaletkuun ja bensaletkuun. Auki olivat
-em. letkuja ku irrottelee, vääntää linkkuun koneen käydessä..ei mitään vaikutusta? Pitäiskö olla?
Kun puhdistin ja irrottelin noita sulakkeita, niin kävi taas niin, että tyhjäkäynnit sekoilee vajaassa 2000rpm. Tämä vika on ilmennyt aina, kun olen irroittanut akun. Tyhjäkäynti on tähän saakka palannu normaaliksi aina noin viikon sisällä. Kaikkea olen yrittänyt putsailla ja fiksailla, mutta tyhäkäynti palaa sitten itsekseen. Tuo ohjausyksikköhän on itseoppiva, joten ilmeisesti se hävittää kaiken tiedon ja opettelee uusiksi. Tai sitten palaa oletusasetuksille ja autossa on jokin vika (joku anturi mittaa väärin tms) ja ohjausboxi opettelee tuohon virheelliseen tilaan.
Tein koeajolenkin. Taas tasakaasuajosta kun antaa monoa, tekee sellasen ysköksen. Katoin diagnostiikan 1-1-1.
-
lambdan liittimet (ehkä) löytyy apparipuolen iskaritolpan vierestä, kolme johtoa. seuraa pakoputken vieressä olevaa johtoa niin tiedät varmaksi.
-
Siinä matkustajan puolen sarana/iskaritolppa/tulipelti alueella. 2+1johtoa. 2 johtoa on boschin liittimellä lämmitys. 1 johto on vihreä signaali ja tästä pitää mitata. Apiko löytyy mustan kumisuojan alta.
Ja tarkista että lambdan lämmitys saa virtaa sulakkeilta. Mutta eiköhän se lambda kannata vaihtaa ::)
-
Mitä sulakkeita tuossa vasemman etulokasuojan etupuolella on? Autossa keskuslukko ja ilmastointi (tosin jälkiasennus), jos vaikutusta noihin sulakkeisiin.
- Lokariin ruuvattu 30 A, musta mötikkä (uusin liitokset, toinen oli vähän kärähtänyt)
- Metallikiskossa
- harmaa, peltinen mötikkä johon menee iso kasa piuhoja??
- Musta kotelo, johon liittyy ilmeisesti useampi +-piuha
- valkoinen 25A lattasulake???
- vieressä punasessa piuhassa kierrettävässä sulakekotelossa 16A sulake
(samanlainen kuin kabiinin sulaketaulussa olevat)
Lueskelin tossa omia sähkövikoja tutkiessa 240 ohjekirjaa, jossa mainitaan että katalysaattori malleissa on 25A sulake moottoritilassa. Tulee vaan mieleen että eikös siellä nyt joka tapauksessa joku pääsulake pitäs olla.
-
Siinä matkustajan puolen sarana/iskaritolppa/tulipelti alueella. 2+1johtoa. 2 johtoa on boschin liittimellä lämmitys. 1 johto on vihreä signaali ja tästä pitää mitata. Apiko löytyy mustan kumisuojan alta.
Ja tarkista että lambdan lämmitys saa virtaa sulakkeilta. Mutta eiköhän se lambda kannata vaihtaa ::)
Johdot tuossa löytyi jo. Mittaukset jääpi huomiseen pimeän tultua... Mutta enpä viitti suoraan tuota lambdaa ruveta vaihtamaan, on sen verran hintava tuo boshin malli. Täytyy se ensin jotenkin todeta vialliseksi.
-
Onko B200f:lle ominainen käyntiääni vedättäessä hieman boxeria tai patarumpua muistuttava murinajytinä?
On ja siitäkös minä tykkään S*
-
On ja siitäkös minä tykkään S*
No hyvä.
Tutkiskelin tuota LH2.4-opusta ja tuo 25A:n lattasulake kulkee ilmeisesti nimellä "In-line fuse" (kuvien perusteella). Olisiko pääsulake? Vai miten tuo suomeksi kääntyy?
Mitäköhän nuo muut sitten ovat. Miten tuo 25A sitten voi olla pääsulake, kun siitä lokarista löyty se musta mötikkä, jossa lukee 30A (vai onko tämä sulake lainkaan, omituisen näköinen ainakin).
-
No nyt meni mittaukset yli hilseen.
Ekamittaussessiossa epäjohdonmukaisuuksia, joten en yritä sitä tässä avata.
Toinen mittaustuokio:
- Auto käynnissä ja täysin lämmin (tyhjäkäynti seilaa ja on korkea)
- Mittaan jännitettä lambdan signaalipiuhan liittimestä (ollessa kiinni). Piuhan liittimen ja auton rungonvälistä mitattuna 0,49V
- Irrotan signaalipiuhan liittimen, mittaan rungon ja lambda-anturin välistä -> volttiarvo seilaa about 0,4-0,7V (hidas bilteman yleismittari, joten vaihteluväli voi olla muutakin)
- Mittaan ruiskuboxilta tulevan piuhan ja rungon välistä 0,49 V???
Sitten erikoinen havainto:
- kun signaalipiuha on kiinni ja kytken volttimittarin liitoksen ja rungon väliin. Odottaa piuhat kiinni about yli 10 sec, niin käynti tasaantuu. Sit ku irrottaa, niin käynti taas sekoaa.
- Sama tapahtui pitkään mitatessa myös suoraan pelkästään labdalta tulevasta johdosta (liitos irrotettuna)
Vaikuttaisi, että lambda toimisi, mutta jossain muualla on jotain häikkää (maadoituksia, maahan läpilyöntejä, ohjausboxi????)
-
Ohjekirjasessa sanotaan "Disconnect Lambda-sond connector. Ground lead to control unit. CO content reading should rice to indicating that control unit and its connections are OK".
Minulla ei ole CO-mittaria, mutta... kone käynnissä irroitin tuon signaalipiuhan. Liitin ohjausyksikölle menevän piuhan auton runkoon. Samalla mittasin lamban signaalipiuhasta jännitettä. Lukema heilui, mutta pysyi pääosin n. 0-0,4V tienoilla (muutama hyppy 0,7V). Eli laihalla? En auton pakokaasuista mitään tiedä, mutta eikös CO-pitoisuus nouse rikkaalla seoksella? Toisaalta eikös signaalipiuha maadoitettuna tarkoittaisi jänniteviestiä 0 V lambdalta ohjausyksikölle (laiha), niin eikö ohjausyksikön pitäisi rikastaa seosta?
Maadoitettuna tyhjäkynti taas tasaantui.
Kuuluuko ohjausyksiköltä tulevassa piuhassa olla jo virrat päälle laitettaessa (ja käynnissä signaalipiuha irti) n. 0,5 V jännite?
Lämmitysvastuksen vastus auto käynnissä oli n. 6 ohm ja auto sen jälkeen sammutettuna n. 1 ohm. Ohjearvot on kylmänä 3 ohm ja kuumana 13 ohm. Täytyy tätä vielä tutkia, kun en varma mittasinko oikein (mitattu piuha irrotettuna liittimen navoista).
No, kai tästä tulee taas korjaamoreissu...
-
Mittaapas, tuleeko lambdalle lämmitykseen sähköä? Ja nimenomaan kuormitustesti olisi hyvä, toki voit ensin testata että tulee 12V siihen lambdan 2-nastaiseen liittimeen. Aiheuttaisi tuontyyppisiä oireita jos lämmitys puuttuu.
-
Virrat päällä ja myös auto käynnissä 2-napaisen liittimestä mitatessa (liitin irti) autonpuolesta löytyy tarvittava jännite.
Mittasin noita ohmeja vastuksesta liittimen ollessa irti. Pitäisikö mittaus tehdä liittimestä napojen väliltä liittimen ollessa kytkettynä? Vai onko aivan sama asia mitata liitin irti? Auto käynnissä pakokaasuthan lämmittää lambdaa, niin luulisi sieltä tulevan se 13ohm?.
Pitäisikö mitata vastuksen läpi kulkevaa virtaa (sit joutuu lähteä mittarin sulakeostoksille)?
-
Noita motonetin tarvikelambdoista on ilmeisesti ollu huonoja kokemuksia? Tuo boschilainen on melko hintava. Mut onkos kellään kokemuksia noista Bilteman antureista? Olis vähän huokeempia... jos tässä nyt joutuu testimielessä ostaa uuden anturin, ku ei älli riitä tutkimiseen.
-
Kokeiles vielä, miten se pelittää kun vedät sen signaalipiuhan irti ja jätät boksille menevän pään sitä johtoa vapaaksi. Jos tuon johdon maadottaa, boksi saa koko ajan tietoa että kone kävisi laihalla ja rikastaa seosta.
-
Nyt töistä kotiin. Nappaan signaalin irti ja ajan kotiin... katotaan miten käyttäytyy.
Eilen maadoitin tuon boxin pään piuhan --> käynti tasaantui ja laski --> lambdan piuhasta mittasin 0,1-0,4 V (laihaa?)
Pitäisikö siis testata ajoa myös boxinpiuha maadoitettuna?
Mitä minun tästä kaikesta pitäisi sitten viisastua?
-
Nyt ajettu signaalipiuha irti. -- käynti ja käyttäytyminen täysin samanlaista kuin piuha kiinni. Ainoat erot, että tuntu hivenen tehottomammalta ja kojetauluun syttyi lambda-valo. Ja nyt tuli samat vikakoodit kuin alussa 2-3-1 ja 2-1-2.
Mites tuo pakoputken maadoitus? Lambdanhan tulisi maadottua putken kautta? Pakosarjan suojapellin ja rungon välistä sain piipattua 0 ohmia (pakosarja on niin ruskea, ettei siitä kontaktia löytynyt). Perästä putken päästä löytyikin vastusta jotain 2000 ohm?
Pitäiskö varmistaa maadoitus putsaamalla lambdan runko. Jos se maadotus on ok, ni sit vaan vaihtas ton lambdan? Niin, kellään kokemuksia noista bilteman lambdoista????
-
Tuosta kostuu sen, että kun piuha on irti, käy se laite pelkästään kartan varassa, ja ehjä auto toimii täysin normaalisti ilman lambdaakin. Tämä siis kertoo, onko perustilanne OK.
-
Tuosta kostuu sen, että kun piuha on irti, käy se laite pelkästään kartan varassa, ja ehjä auto toimii täysin normaalisti ilman lambdaakin. Tämä siis kertoo, onko perustilanne OK.
No mitä mieltä olet, onko perustilanne tässä tapauksessa OK? Käy ja kulkee, mutta sekoilee. Ei eroa onko piuha kiinni tai irti. Iteltä ainakin rupeaa neuvot loppumaan.
Tällästä googletin:
Viallinen happianturi voi saada aikaan seuraavia vaikutuksia:
· Suuret pakokaasupäästöt
· Moottorin huono suorituskyky
· Suuri polttoaineen kulutus
· Moottorin toiminnan merkkivalo palaa
· Vika tallentuu muistiin
Tuohon taas ei sovi tuo tyhjäkäyntikierrosten vaihtelu.
-
Mä ostin ainakin motonetistä NTK:n 4-johtosen lambdan. makso abauttiarallaa 65e. NTK (NGK) luulisi olevan laatumerkki siinä missä bosch. Nelijohtoisen siksi, että saa varmasti hyvän maan lambdalle pakoputkimaadotuksen lisäksi.
-
Mä ostin ainakin motonetistä NTK:n 4-johtosen lambdan. makso abauttiarallaa 65e. NTK (NGK) luulisi olevan laatumerkki siinä missä bosch. Nelijohtoisen siksi, että saa varmasti hyvän maan lambdalle pakoputkimaadotuksen lisäksi.
Mikäs mahtoi olla tuotekoodi? Varaosahaku tarjoaa vain kahta 3-johtosta. Bosch ja tarvike. Jossain keskusteluis on joillakin ollu kokemuksia motonetin tarvikelambdoista, että on kestäny vaan muutaman kuukauden ja ovat sit ostanu boschilaisen.
-
No mitä mieltä olet, onko perustilanne tässä tapauksessa OK? Käy ja kulkee, mutta sekoilee. Ei eroa onko piuha kiinni tai irti. Iteltä ainakin rupeaa neuvot loppumaan.
Tällästä googletin:
Viallinen happianturi voi saada aikaan seuraavia vaikutuksia:
· Suuret pakokaasupäästöt
· Moottorin huono suorituskyky
· Suuri polttoaineen kulutus
· Moottorin toiminnan merkkivalo palaa
· Vika tallentuu muistiin
Tuohon taas ei sovi tuo tyhjäkäyntikierrosten vaihtelu.
Mun mielestäni ei. Sen kuuluu käydä ja vetää ihan normaalisti, korkeintaan pieni ero kulutuksessa tuosta ilman lambdaa ajamisesta syntyy, mutta vedossa sitä ei huomaa. Eli ei kuulu olla nypytyksiä tai mitään muutakaan. Eli nyt onkin se, että mitä kaikkea tuohon on vaihdettu, ja mitä kaikkea on tarkastettu? Imuvuodot? Sytkäosat?
-
Motonetin koodi: 28-3429 eli ihan "muut tuotteet" ja yleislambdahan tuo on. Ja tosiaan auton kuuluisi käydä ihan normaalisti ilman lambdaakin. Lamda on vaan paluuarvo hienosäätöä ja katin toiminnan optimoimista varten. Itseasiassa musta tuntuu että tuo b200f vetää melkeinpä paremmin pelkällä kartalla ajettaessa. Luonnollisesti muut anturit toimivat kuten pitääkin.
-
Tässä listaa tehdyistä. Oireet on ollut ennen vaihtamisiakin. Eli aina kun on irrotettu akku, niin ongelma on tullu takas. Hävinny sitten itsestään ja tullut taas kun akku irrotettu.
Vaihdettu/tehty (ko aiheeseen enemmän tai vähemmän liittyvää):
-sytkäjohdot ja puolan johto
-sytytystulpat
-virranjakajan kansi ja pyörijä
-imuvuodot katottu kahdesti (kesällä)
-puhdistettu tyhjäkäyntimoottori (kahdesti)
-putsailtu/uusittu liittimiä konehuoneessa
-putsattu sulaketaulu kabiinissa ja vaihdettu kaikki sulakkeet
-autossa oli ostettaessa surkea vapariasennus (vuotoja), poistettu ja asennettu orkkis tilalle.
-putsattu imusarjaa sen mitä yltää (kaasuläppä ja sen ympäristö)
-uusi akku (tätä vaihtaessa tuo oireilu ekan kerran alkoi)
-venakopan ja rungon välinen maakaapeli putsattu
-imusarjan maadotuspiuhojen liitokset uusittu
-(onko muita maattoja?)
-käynnistys imm-irti -- kävi hädintuskin ja tyhjäkäynti n. 500rpm
-kaasuläpän asentokytkimestä tulee naksu (siirtyy tyhjkäkäyntisäädölle)
-korjailtu auton muita sähköllä toimivia laitteita ja mittareita
-bensan paineregulaattorin imusarjaletku tarkastettu ja puhallettu bensanpaluuletkuun, ettei tukoksia (paineet ja sen säätö muuten epäillyttänyt...)
-
Eli siis lambda irrallaan ajelu ei vaikuttanut mitään? Siis miitä se vehje nyt tiivistettynä tekee/ei tee tällä hetkellä?
-
Onneksi osaan olla niin lyhytsanainen.....
Tapahtumia/oireita yms. historiaa voi lukea tätä aihetta alusta lukemalla.
Nyt ongelma tiivistettynä:
- 28.10. syttyi lambda -- vikakoodit 2-3-1 ja 2-1-2
- nytkähtelyä
- tutkin aihetta ja virrat oli taas pois, joten tuli taas tämä tyhjäkäyntiongelma
- tyhjäkäynti on nyt korkea 1200-1800 rpm ja välillä seilaa tota väliä eestaas (ja kun ajaa esim. 30 kmh 3. vaihteella saa hakata päätä rattiin ja niskatuen välillä). Välillä ei seilaa, mut silloinkin tyhjäkäynti on korkea.
- kerran tullut uudestaan 2-3-1 (lambda säätö ei toimi)
-
No tottahan toki luin (tai ainakin yritin) mutta silti kaipasin tiivistelmää..
Enivei. Luitko vikakoodit molemmista diagnostiikkayksikön napeista? Siis eikö tuo tyhjäkäynti laske vaikka käännät konehuoneesta käsin kaasuläpän niin kiinni kuin se menee?
Mulla aiheutti rikkinäinen lambda rikkaan seoksen ja se kun yhdistettiin siihen ettei kaasuläppä aivan palautunut ja anturi naksahtanut niin moottori saattoi jäädä kiertämään vaikka kuinka helkutisti. Jalalla poljinta nostamalla kierrokset sitten sai laskemaan. Mitään humppausta en kyllä muista.
Rikas seos rikkoi tietysti tulppia ja se aiheutti luonnollisesti ennemmin tai myöhemmin todella huonoa käyntiä läpi alueen. Vika korjaantui vaijeria rassaamalla ja ajamalla lambdan piuha irrallaan siihen asti kunnes jaksoin uuden ostaa (meni yli puol vuotta) ;)
Mulla esiintyy joskus harvoin tota kuvailemaasi nykäystä/empimistä (tosin hyvin pienen) kiihdyttäessä mutta enimmäkseen kylmällä koneella. Tääkin "vika" tai ominaisuus ilmenee lambdaa (uusi) käyttäessä.
Tosin mulla on myös joku mystinen sytkävika johon ei löydy oikeen syytä (mahdollisesti johtosarjavika) Saan aina välillä vikakoodia ainakin satunaisesti puuttuvaan kierroslukutietoon liittyen. Joskus nopeasti vapaalla polkaistessa pätkäsee ennen kuin ottaa kierroksia.
Haiseeko vahvasti rikkaalle? (polttoaine vuoto tietysti saattaa hämätä, vuotoja tietty vaikea huomata kun tuo bensan pirulainen haihtuu) entäs kulutus? Miltä tulpat näyttää/ootko koittanut uusia?
-
Vikakoodit molemmista napeista? Mikäs se toinen nappi on? Piuha kakkosreikään, virrat päälle, painaa nappia...kolme mahtuu muistiin. Onko muuta?
Kaasuläppä sulkeutuu kokonaan ja vikahan tulee kun akku irrotettu. Eli en usko mekaaniseen vikaan.
Käynti tasaantuu, kun maadoittaa lambdapiuhan (sen joka menee boxille). En ole tosin saanut kokeiltua lopettaako humppaamisen maadottamisella (humppaus loppuu yleensä ku ollu hetken pysäksissä).
Tulpat vaihdoin jokunen viikko sitten. Vanhat oli ihan siistit.
Ajosta kun pihaan kaartaa, niin tulee bensan tuulahdus kun ulos astuu. Ilmeisesti kyllä vuoto (alkanut haista bensasuotimen vaihdon jälkeen).
Olen autolla ajanut nyt 5600 km ja kulutus ollut n. 9,4-10,2 l/100km. Yks kulutuspiikki on ollu 12 l satasella (kahden tankkauksen keskiarvo), mut sit taas tasottunu tohon kympin tietämille. Ja nelilovinen loota...josko hieman tota kulutusta nostaa.
-
Äää sori, siis ei napista vaan (6) reijästä voit lukea sytkäpuolen vikakoodit samoin kuin siitä (2) bensapuolen jos niitä on/tulee.
No eipä vaikuta kulutus isolta. Mulla on tota luokkaa ja omistan sen viidennenkin pykälän. Liekkö kuskin monossa vika :D
Imuvuodoista tuli vielä mieleen, että oletko tarkastanut että se muovinen alkuperäinen haitariletku (jos on) imm ja imusarjan välillä on varmasti ehjä. Mulla oli hinkkaantunut keskeltä pikkuhiljaa puhki sitä iskarinkiinnityspaikan seinää vasten.
Tosin toi akun irrotus vian aiheuttajana kyllä kummastuttaa. Yleensä sillä on pikemminki positiivinen vaikutus edes hetkeksi. :o
-
Suoritetaanko sytkän vikakoodiluku samoin, kun ruiskupuolen? Entäs löytyykö jostain vikakoodilistaa? OHJETTA?
Kyl noi letkut/putket on kondikses ku oon ne läpikäyny ja putsannu ku poistin vaparin. Ja en kyllä oikein usko imuvuotoihin, koska toi tyhjäkäyntiongelma on tullut mulle varmaan 4-5 kertaa, ja aina se on hävinnyt itsestään. Ja tullu takas taas ku virrat on ollu pois. Ei imuvuoto kuitenkaan ole akusta kiinni.
Ajatuksena.... mikä tieto voisi olla virheellistä/vaihdella... todennäköisestihän tuo on tyhjäkäyntimoottori joka vaihtelee asentoaan jonku "väärän" tiedon perusteella? Tai siis mitä tietoja tyhjäkäyntisäätö tarvitsee. Ajattelin kokeilla irrottaa tyhjäkäyntiluistin letkun ja säätää ilmamäärää peukulla.
-
Sytkän koodit luetaan aivan samoin kuin olet lukenut siitä (2) puoleltakin. Piuha vaan (6) reikään ja painat sitä nappia kuten ennenkin. Tuskinpa sieltä mitään tulee mut koita nyt sitäkin. Koodit löytyy ainakin täältä:
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Codes1.html#Engine and OBD Diagnostic Codes (http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Codes1.html#Engine and OBD Diagnostic Codes)
Osa noista menee kyllä mun mielestä vähän ristiin eli joku sytkäkoodi tuleekin bensapuolelta ja päinvastoin. No sillä ei ole niin merkitystä.
-
Juu eipä ollu sytkäpuolella mitään koodeja päällä.
-
Tänään taas lambda syttyi. Vikakoodeista löytyi noiden kahden aiemman lisäksi vielä 1-2-1 (IMM viallinen). Voi piru.
-
oisko katti tiensä päässä... :-\
-
oisko katti tiensä päässä... :-\
No eipä tuossa vehkeessä mikään valvo katin kuntoa kun lambdakin on ennen kattia.
-
No, nyt tuli testattua lambdan maatto. Kunnossa on.
Edit.
Ja nyt kävi taas niin, että tyhjäkäynti tasaantui oikealle tasolleen. Ei vaan tajua. Jos nyt irrotan akun hetkeksi, niin vika tulee takaisin. Ja niin... lambdavalo syttyi taas. Eli eivät taida olla tekemisissä keskenään.
Edit.2
Tuota lambdan maattoa kun tutkin, niin.... Mikä on se johto, joka tulee vaihdekepin läpiviennin vierestä auton alle ja jatkaa matkaa vaihdelaatikolle päin kiemurrellen siinä vaihteensiirtäjän tuntumassa?
-
Tuota lambdan maattoa kun tutkin, niin.... Mikä on se johto, joka tulee vaihdekepin läpiviennin vierestä auton alle ja jatkaa matkaa vaihdelaatikolle päin kiemurrellen siinä vaihteensiirtäjän tuntumassa?
Pakkivalon tunnistin.
-
Dodiin.. nostellaas tätäkin aihetta taas. Jäänyt volvo vähän vähemmälle huomiolle, kun Nissanimme eteen pompsahti rapea ranskalainen... lunastukseen menivät, mutta jälkien perusteella Japani-Ranska: 1-0.
Eli tuo lambdavalo on nyt alkanut syttymään aina 5 km:n ajon jälkeen vikakoodin kuittauksesta (aiemmin vaan satunnaisesti). Käynpä ostamassa nyt suosiolla uuden anturin (sotii vain periaatteitani vastaan, ensin vika paikallistetaan ja vasta sitten viallinen osa uusitaan...ei arpapeliä).
Mutta.. motonetin tarvikelambdoista kuullu huonoa (49,90 €)... Boshilainen maksaisi motonetissä 119€. Onko kellään kokemuksia Bilteman lambdoista? Kenen valmistamia ovat? Hintaa näyttää olevan 69 €.
-
Lamda vaihdettu.
Valo ei ainakaan tuossa 6km lenkin aikana syttynyt.
Tyhjäkäynti on vähän tasaisempi, rytmihäiriöt ei niin ravistavia. Vastaa ehkä vähän paremmin kaasuun... toiveajattelua. No, valo ei pala ja puolet oireista jäi. Kai se on sitten taas vähäksi aikaa siinä.
-
Noniin....
Vähän lambda-antureista: Halvoissa antureissa ei ole keraaminen sydän, näinollen kestoikä paaaaljon lyhyempi kuin aidos bossilaases.
Seoksen muodostus pääasiassa tapahtuu imm ja lambda-anturilla.
Sen minkä imm jättää huomiotta (rikki), niin lambda yrittää korjata ja valo syttyy kojetaulus.
Tosi paljon on ollut nimenomaan imm vikoja, eikä lambda vikoja ollenkaan.
IMM pitää olla täysin rikki (vrt liitin irti/kontakti vika) jotta antaas vikakoodia.
Jos esim. imm ilman lämpöanturi vähän rikki ja ilmoittaa eculle lämpötilaksi -40C, niin seos rikastuu huomattavasti ja siten lambda ei pysty sitä korjaamaan. (lamppu palaa kojetaulus)
Olikos 216 loppuunen imm, muistanko väärin.......
Alkuperäinen imm maksaa sen 300e ja tarvike/"tehdas"korjattu 100e.
-H-
-
Boshin lambdan ostin, en uskaltanu muita.
Vanha oli tyvestään vähän karstanen ja päästään "puhdas" mutta valkoinen. Lie sitten ok?
"peehoi":n kommenttiin: Kerran on tullut tuo IMM-viallinen -koodi... nyt ennen lambdan vaihtoa katoin koodit, niin löyty vain lambdasäätö ei toimi + lambda viallinen -koodit.
Ajoin nyt tallipaikalta kotiin 40 km, eikä lambdavalo syttynyt. Näillä mennään. Täytyypi pari päivää ajella ja seurata syttyykö lambda-valo ja tuleeko vikakoodeja.
Ikuiseksi mysteeriksi taitaa jäädä ainakin tuo akun irrottamisen jälkeinen tyhjäkäynnin "sekoaminen" pariksi viikkoa. Toivottavasti ei tartte akkua irrotella niihin aikoihin ku pitäs leimalle viedä.
Edit. Niin... tuli tuossa viime viikolla liikenneympyrässä vielä sellanen oire, että rupes auto pätkii ja nykiä. Tankissa oli kyllä reilusti bensaa?
-
Nythän riemun lykkäs. Lambda-valo ei oo syttynyt, mutta varmistin "huvikseni", niin diagnoosista löytyipi: 2-3-1, Lambdasäätö ei toimi (mukautuva). Eli oisko nyt lisäksi toi IMM rikki. Ja rikkoo kohta mun uuden lambdankin?
Voiko tota mitenkään varmistaa?? On pirun hintava osa tuo IMM.
Mitäs laatueroa on noilla motonetin tarvikkeella ja boschilaisella?
-
Nythän riemun lykkäs. Lambda-valo ei oo syttynyt, mutta varmistin "huvikseni", niin diagnoosista löytyipi: 2-3-1, Lambdasäätö ei toimi (mukautuva). Eli oisko nyt lisäksi toi IMM rikki. Ja rikkoo kohta mun uuden lambdankin?
Voiko tota mitenkään varmistaa?? On pirun hintava osa tuo IMM.
Mitäs laatueroa on noilla motonetin tarvikkeella ja boschilaisella?
Auto nyt on eri mutta vastaavasta osasta kyse, ostin motonetin tarvikkeen v70.aan kun oli ainakin puolet halvempi ja on se siinä ainakin toiminut ihan moitteetta ja sai sille vuoden takuunkin kun kysyin että toimiiko tämä varmasti. :)
Lambda valo siinä v70.ssakin syttyi mutta IMM oli rikki kun koko lanka oli hävinnyt johonkin sieltä sisältä ;D
-
Minulla on kaksi samalaista volvoo b230f moottorilla,toisella ajettu 130 000km ja toisella 240 000km,tämä vähemmän ajetun moottori kävi epätasaisemmin.rupesin tutkiin mistä moinen johtuu.huomasin että siinä on joku tarvike IMM,mihinkä valmistaja ei ollut kehdannut laittaa puumerkkiään.otin enemmän ajetusta boschilaisen,niin kyllähän käynti muuttui huomattavasti paremmaksi ja kulutus tippui reilusti toista litraa 100km,nyt on molemmissa aidot boschilaiset.älkää ostako noita paskoja kopioita.siinä ei ainakaan säästä mitään.
-
Yksi puolesta ja vastaan... Tarvike maksaa 189 € ja Boshilainen 249 € + pantti 80 € vanhaa vasten. Hinta ero nyt ei aivan älytön, mutta hinta ylipäätään posketon. Jep jep ja kun auton arvokin mitataan satasissa...
IMM on liian kallis ostos vain testattavaksi. Täytyy yrittää tutkia tuota LH2.4 ohjetta josko jotain osaisi mitata. Voihan vika olla vaikka LH-boxissa, johdoissa (IMM:n tai lambdan) tms.
Tulis varmaan halvemmaksi ostaa toinen 240 tuohon pihalle testiosia varten. :o
-
Minulla on se tarvike, ei tomi, vaidettu takuuseen jo kerran, tänään syttyi se keltaisella oleva vihreä joulukuusi valo.
ja vikakoodi 2-3-1...Tulpat olivat mustat kuin juulukuinen yö. ELK
-
Pitkästä aikaan auton parissa...
Eli kertausta tilanteesta, ettei koko stooria tartte lukea:
Lambdavalo sytty, antanut muutamia vikakoodeja (mm. lambdasignaali puuttuu, lambdasäätö ei toimi, IMM viallinen). IMM-koodi tuli vain kerran. Lambda on ny vaihdettu, niin tuo lambdasignaalipuuttuu-koodi on loppunut. Nyt jatkuvasti tulee vielä vikakoodi 2-3-1 (lambdasäätö ei toimi, liian rikas tai laiha seos osateholla (part load)). Lisäksi vähän nykinää yms...
Puhdistin nyt IMM:n (suihkuttelin reilusti bräckcleanerillä). Verkot oli ihan mustat... lankakin muuttui jättöpuolelta kiiltäväksi. Etupuolelta sellainen kuumentuneen metallin värinen. (Edellisen omistajan aikana ollu vapaavirtaussuodatin joka falskasi pahasti, muutin ostettuani orkkikseksi). Mutta...ei mitään vaikutusta, 2-3-1 tulee edelleen.
Mittasin IMM:n liittimen napojen 2 ja 3 välistä 3.1 ohm (ohjearvo 2,5-4,0 ohm). Olikos tämä nyt langan vastus... Onko tuossa jotain muuta mitattavaa?
Funtsasin, josko ongelma olisi alhaisissa bensanpaineissa. Mittalaitteita en omista, joten ideoin tällaisen testin (testi tosin voi kieliä myös viallisesta IMM:stä)... mutta asiaan:
- Ajoin tietyn lenkin reilusti kiihdytellen ja ronskisti ajaen. Luin koodit: 2-3-1
- Ajoin saman lenkin, todella rauhallisesti kiihdyttäen, max 60 km/h ja 2000 rpm. Luin koodit: 1-1-1
- Ajoin saman lenkin, rauhallisesti kiihdyttäen, max 70 km/h ja 2500 rpm. Luin koodit: 2-3-1
Testasin tuollasia muutaman kerran ja tulos oli se, että alle 60 km/h ja 2000 rpm, niin koodia ei tule. Johtopäätökset:
- Jos bensanpaineet ei riittävät (paineensäädin rikki, pumpun tuotto heikko), niin kaasua antaessa ilmaa menee, mutta soppaa ei tarpeeksi, kun säätää suutinten aukioloaikaa... lambda säätää, mutta säätövarat loppuu... seos jää laihaksi ja tulee vikakoodi.
TAI
- IMM antaa väärää ilmamäärätietoa (esim. lanka likainen ja ei jäähdy ilmavirrassa tarpeeksi), todellinen ilmamäärä onkin mitattua suurempi... lambda säätää, mutta säätövara loppuu... seos jää laihaksi ja tulee vikakoodi
Onko ihan puutaheinää ajatukset? Voisiko noita jotenkin kotikonstein vielä tutkia. Meno kyllä tuntuu jotenkin tehottomalta kun reilusti kaasua antaa. Meteliä tulee, mutta kerää vauhtia aika lahnasti.
-
Ootko eliminoinut imuvuotojen olemassaolon?
Ja ite huomasin tänään vastaavasta koneesta että lämpöanturista ei saa vastusta mitattua, ja samaa 2-3-1 koodia tarjoo.
Lambdaa en osta ennenkun on kaikki imuvuodot saatu kuriin, putki varmasti tiiviiks ennen lambdaa ja se anturi vaihdettua uuteen.
-
Tarkoitatko sitä anturia kun on kettumaisesti siellä imusarjan alla?
Imuvuodot oon kyllä tutkinut 2-3 kertaa. Eilen mietin, että pitäskö tutkia vielä kerran. Oon käyttänyt siihen tuollasta starttispraytä.
Ongelmana myös se, kun akun irrotaa, tyhjäkäynti jää korkeaksi. Korjaantuu kyllä itsestään ajan kanssa.
Katsastus pitäs suorittaa tässä kuussa. Kunpa olis soosit kohdallaan...
-
Sepä se. Kuitenkin näytti olevan suht helposti irrotettavissa. Taitaa tuo starttispray olla vielä tehokkaampaa kun jarrupuhdistin mitä ite oon käyttäny.
Mulla on taas toisinpäin, eli kun tyhjentää vikakoodit, käy ntisti, mutta sitten se "opettelee" väärälle seokselle ja tyhjäkäynti nousee
-
Viimeiset 2 vuotta olen taplellut kysysyisen ongelman kanssa, vastaus on että en tiedä.
Koodien nollaus, ja taas syttyy lamda valo, tota noin 100 kertaa akku kaapeli irti, no nyt olen taas ajannut 2 kk ilman nollausta ja ei syty. Kaiki osat vaihdettu paitsi moottori ajettu 380 tkm, siis en pelkää mitään enää, varaosia löytyy kohta b230f minulta, kaikki koneen ruisku osat x2 kertaan +kaikki muut helposi irroittetavat , katsastus lopuu maaliskussa. ;D
-
veljellä syttyi kanssa lambdan valo ja vikaa ei löytynyt, etsivät liikkeessä. Jälkikäteen ollut sitä mieltä että lambda olisi hajalla. Foorumilla oli juttua imm-mittarista, oli ollut tuninkiputsari ja hajottanut imm:n. Voisiko kokeilla ajaa imm:n liitin irti? Vikavalo palaa kyllä.
-
Nyt sitten on vaihdettu IMM (by Biltema). Otin vaihtaessa myös riskillä akun kengän irti (ennen aina seonnut tyhjäkäynti akunirrotuksesta pariksi viikoksi).
Tulos:
-Hyvä kun pysyi tyhjäkäynnillä ja savutti pirusti ja haisi rikkaalle.
-Sammui kun tallista ulos yritin.
-Ei ottanut kierroksia vaan pätki kun kaasua antoi... tuntui kuin tukehtuisi ja joutui houkuttelemaan kierroksia ylös
-Vähän aikaa tuossa pihalla ollessaan tyhjäkäynti rupesi tasaantumaan, niin että pysyi käynnissä.
-Lähdin ajelulle. Kengurumenoa, pätki pirusti ja ei ota kierroksia. Vähän matkaa ajettua hieman parani. Kuitenkin vielä kun täyttäkaasua tarjosi niin tukehtui.
-Taas jonkun matkaa ajettua, ottaa täydetkin kierrokset (lenkki motarilla).
-Ajelin noita pikkuteitä vaihtelevia kierrosalueita/vaihteita yms. mutta tasakaasulla ajettaessa nykii ja pätkii. Jos antaa reilusti monoa, niin sit kylä lähtee.
-En tiedä onko toiveajattelua, mutta tehoja/vääntöä tuntuu olevan enemmän.
-Positiivista, tyhjäkäynti ei seonnut akun irrotuksesta. Näin ei ole käynty kertaakaan puoleen vuoteen.
Pitää varmaan pari päivää ajella noin ja kattoa oppiiko boxi säädöilleen. Antoi kuitenkin vielä vikakoodia 2-3-1, mutta sama koodi tulee laihasta ja rikkaasta (epäilykseni ollut, että kone käy laihalla). Viikkoa pidempään ei viitti odottaa, että saapi tuon IMM:n palauttaa kauppaan, jos tuokin viallinen.
Edit.20:45
Nyt kotimatkalla sytty lambdavalo?? Vikakoodit 2-3-1 ja 2-2-1 (Fuel trim (lambda control) too lean at part load). Mitähän tämä nyt on? Pätkiminen rupes jo hieman tasaantumaan täs matkal.
Kiva vaan ku piti jatkaa matkaa ja lipsahti käsi avaimelta ennen ku auto starttas, ni tulpat kastu. Prkl...malttia...vähän aikaa ku odottelee niin kyl käynnistyy...auto rupee jo olee aikasten vilponen...
Edit. 23:57
Ohjeiden mukaan tuo 2-2-1 aiheutuisi ilmavuodosta, alhaisesta polttoainepaineesta tai huonosta IMM:stä. En tiiä... rikkaalle tuo mielestäni ainakin tyhjäkäynnillä haisee. Kai tästä tulee korjaamokeikka... :'(
Auto kyl tuntuis nyt käynnistyvän paremmin, sammuu nätimmin (ei heilu/vatkaa) ja kulku vastaa enemmän kaasun poljentaa.
-
Kävin analyyssin ottamassa. Rikkaalla on ja pirusti tyhjäkäynnillä.
Löytyykö joltain imusarjan ja kaasuläppäkotelon pulttien kiristysmomenttia? Vaihdanpa nuo tiivisteet ja putsaan.
-
Kävin analyyssin ottamassa. Rikkaalla on ja pirusti tyhjäkäynnillä.
Löytyykö joltain imusarjan ja kaasuläppäkotelon pulttien kiristysmomenttia? Vaihdanpa nuo tiivisteet ja putsaan.
Rannemomenttiin vaan ;)
-
Rannemomenttiin vaan ;)
Tätä ainakin ite käytin :P Ja tyhjäkäynti parani huomattavasti eikä ole enää antanut vikakoodeja/sytyttänyt häiriövaloo kojetauluun kun imusarjan tiivisteen vaihdoin S*
-
Pitäskö vaihtaa suuttimien o-renkaat samalla? Mitään järkeä? Lähtevätkö suuttimet miten näppärästi irti? Sais paremmin tuon imusarjan puhdistettua ku sais sen pois konehuoneesta.
-
Pitäskö vaihtaa suuttimien o-renkaat samalla? Mitään järkeä? Lähtevätkö suuttimet miten näppärästi irti? Sais paremmin tuon imusarjan puhdistettua ku sais sen pois konehuoneesta.
Ne 10mm pultit irti siitä bensakiskosta niin kisko nousee pois. Jos suuttimien yläpään renkaatkin vaihdat niin sitten ne klipsit vetämällä pois kiskon/suuttimen liitoksesta niin sitten lähtee suuttimet irti. Noita yläpään renkaita on turha vaihtaa jos ei bensaa tihku, sieltä ei imuvuotoja tule.
-
Suuttimet nousee siis sen kiskon mukana irti imusarjasta? Eli suuttimet vain työnnetty imusarjan sisään? Ymmärsinkös oikein.
Ei vuoda bensaa yläpäästään, mutta jos ny kerran irrottaa alapäät, niin ei siitä vararikkoon joudu, jos yläpäänkin renkaat vaihtaa. Paitsi jos irrottaessa jokin osa hajoaa helposti? No taidan jättää ne ylemmät vaihtamatta, mutta ostan renkuloita varuilta jos rupee vuotaa kun räpeltää.
-
Suuttimet nousee siis sen kiskon mukana irti imusarjasta? Eli suuttimet vain työnnetty imusarjan sisään? Ymmärsinkös oikein.
Ei vuoda bensaa yläpäästään, mutta jos ny kerran irrottaa alapäät, niin ei siitä vararikkoon joudu, jos yläpäänkin renkaat vaihtaa. Paitsi jos irrottaessa jokin osa hajoaa helposti? No taidan jättää ne ylemmät vaihtamatta, mutta ostan renkuloita varuilta jos rupee vuotaa kun räpeltää.
Juu suuttimet nousee imusarjasta nostamalla :) Teoreettisesti kohtuullisella voimalla suoraan vetämällä, käytännössä "vitusti" voimaa ja pyörittelyä.
-
samat oireet oli aikoinaan. kyllä jokanen poppakonsti kokeiltiin. nöyrtyi sitten ja volvolle vietiin. ilmamääramittari oli syypää. maksoi kyllä,mutta ongelma ratkesi. ei sulla sitten olisi älyboxissa jotain hämärää? ???
-
Nyt on siis taas vanha boshilainen IMM kiinni ku tuo auto sekoili tuosta bilteman IMM.stä. Nyt käy ja kulkee nätisti (ehkä vähän laiskemmin), mutta antaa edelleen koodia 2-3-1 ja lisäksi tuli tuo tyhjäkäynnin sekoaminen, mikä on tapahtunu aina kun akun irrottaa.
Kokeilen ny vaihtaa nuo tiivisteet. Takaraivossa nuo imuvuodot kummittelee vaikkaa 3-4 kertaa tutkittu. Parilla kerrallaa tuntunu, et ois imusarjan tyveen ruiskuttelusta käynti muuttunu, mut ky tyhjäkäynti on snadisti katkovaa, eikä saanu toistettua, ni en oo ny ihan varma kuitenkaan.
Yhdes autos mulla joskus oli imuvuoto, ni sen tyhjäkäynti oli just tollasta ku volvossani nyt on (eli tyhjäkäynti korkee ja välillä seilaa). Paitsi se auto ei oppinu käymään kunnolla niinku tää tekee parin viikon sekoilun jälkeen...kunnes taas tulee akku irrotettua.
-
Yksi kyssäri vielä ennen viikonlopun urakkaa:
Yhtenä syyllisenä miettinyt tuota lämpötila-anturia. Ei ainakaan näillä nollakeleillä ole laittanut koskaan rikastusta päälle? Aina käynnistymisen jälkeen kierrokset asettuu samantien normaaliin tyhjäkäyntilukemiin (siis sillon ku "toimii"). Josko hankkisi anturin varalle ja jos vastusmittauksen tulos epäilyttää, ni sit vaihtaa...
Onko tuossa ruiskuboxia ja kojetaulun mittaria varten erilliset anturit?
Tuleeko paljoa nesteitä pihalle ku vaihtaa?
-
ei sieltä ruiskun anturilta tule yhtään vesiä pihalle, lämpöanturista ei tietoa. Mittarin anturi on siinä nakuanturin vieressä. Tarkista niiden anturien numerot niistä pitää löytyä samat numerosarjat ja tarkoitan ruiskun anturia( näin oli 230f koneessa).
-
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo/0901201226.jpg)
Tossa näkyy ne anturit vielä jos on jotain epävarmuutta mikä on mikä. Itellä ainakin oli ::)
Pikkusen tuli pienellä fontilla mutta paintissa näytti hyvältä :D
-
No nyt tuli sen verran hyvä kuva, että enää puuttuu että tulet vielä tuon työn tekemään puolestani :)
Mitkäs ovat nuo pyöreät "levitykset" tuossa vasemman ja oikeanpuoleisimman sylinterin imuaukkojen alapuolella. Onko 2.3:ssa niissä kohden jotain? Kattelin tuota tiivistetä kun hain, niin siinä oli nuo "levityksetkin". Omassa ei niissä kohden tällä hetkellä ole tiivisteen lärpäkettä. Kandeeko ylimääräset leikkaa pois?
-
No nyt tuli sen verran hyvä kuva, että enää puuttuu että tulet vielä tuon työn tekemään puolestani :)
Mitkäs ovat nuo pyöreät "levitykset" tuossa vasemman ja oikeanpuoleisimman sylinterin imuaukkojen alapuolella. Onko 2.3:ssa niissä kohden jotain? Kattelin tuota tiivistetä kun hain, niin siinä oli nuo "levityksetkin". Omassa ei niissä kohden tällä hetkellä ole tiivisteen lärpäkettä. Kandeeko ylimääräset leikkaa pois?
Ne "levitykset" on paikat kaasarimallissa imusarjan vesikierrolle. Ruiskumallissa leikkaat tiivisteestä sen rinkulan vaan pois.
Tässä vielä toinen kuva noista antureista:
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/ERGRE.jpg
-
Ne "levitykset" on paikat kaasarimallissa imusarjan vesikierrolle. Ruiskumallissa leikkaat tiivisteestä sen rinkulan vaan pois.
Tässä vielä toinen kuva noista antureista:
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/ERGRE.jpg
Ai hieman siistimmän koneen kyljestä kuva ::)
No nyt tuli sen verran hyvä kuva, että enää puuttuu että tulet vielä tuon työn tekemään puolestani :)
Mitkäs ovat nuo pyöreät "levitykset" tuossa vasemman ja oikeanpuoleisimman sylinterin imuaukkojen alapuolella. Onko 2.3:ssa niissä kohden jotain? Kattelin tuota tiivistetä kun hain, niin siinä oli nuo "levityksetkin". Omassa ei niissä kohden tällä hetkellä ole tiivisteen lärpäkettä. Kandeeko ylimääräset leikkaa pois?
Itsehään ton tosiaan tein viikonloppuna. Kyllä siinä saa aikaakin palamaan. Varsinkin kun halusin imusarjan pöydälle, että saa tiivistepinnoista varmasti puhtaat. Ja jos irrotat suuttimet yläpäästä, niin ole varovainen kun työnnät niitä takaisin. Jäi meinaan yks o-rengas suuttimen ja kiskon väliin ja meni melkein poikki.
-
Onko näistä jompikumpi oikea tuote? Hintaeroa ainakin on reilusti.
Lämpötilananturi Bosch i musta 37-3309 2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA (M12x1,5-kierre) [1988 - 1993] 9.90 €
Bosch-ruiskuanturi musta 37-3585 2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA Bosch-tuote [1988 - 1993] 41.00 €
Edit.
Ei noita ruiskusuuttimien o-renkaitakaan tahdo löytyä. Onko näistä tuo halvempi se imusarjan pään rengas?
Ruiskusuuttimen ylempi O-reng. 28-3165 Ruiskusuuttimen/sisempi O-rengas B19E/T->B230E [1974 - 1993] 0.70 €
Ruiskusuuttimen alempi O-reng. 28-3166 Suutinpitimen/ulompi O-rengas B19E/T->B230E [1974 - 1993] 0.67 €
Edit.
Mites tuo anturi pitää mitata? Sen verta kallis tuo anturi, että en viitti varalta ostaa (vaikkakin vissiin vaihdettavissa vain imusarja irti).
Lohkon lämpötila oli n. +40C (mitattu termoelementillä lohkon kyljestä anturin läheltä). Opuksen mukaan tuolla lämpötilalla vastuksen pitäisi olla n. 1200 ohm. Lämpötilassa +20C, vastus tulisi olla 2280-2720 ohm. Eli mitä kylmempi, sen kovempi vastus.
Mittasin napojen väliltä n. 2200 ohm. Eli liikaa. Sitten mittasin yhden navan ja rungon väliltä n. 1200 ohm (sama tulos toisen navan ja rungon väliltä). Tämä tulos olisi oikea, jos anturi kunnossa.
-
Onko näistä jompikumpi oikea tuote? Hintaeroa ainakin on reilusti.
Lämpötilananturi Bosch i musta 37-3309 2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA (M12x1,5-kierre) [1988 - 1993] 9.90 €
Bosch-ruiskuanturi musta 37-3585 2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA Bosch-tuote [1988 - 1993] 41.00 €
Itse suosittelen vain boschin omia tuotteita. Myivät minulle tarvike anturina boschin sinistä vastaavan anturin muka sopivana.
Edit.
Mites tuo anturi pitää mitata? Sen verta kallis tuo anturi, että en viitti varalta ostaa (vaikkakin vissiin vaihdettavissa vain imusarja irti).
Lohkon lämpötila oli n. +40C (mitattu termoelementillä lohkon kyljestä anturin läheltä). Opuksen mukaan tuolla lämpötilalla vastuksen pitäisi olla n. 1200 ohm. Lämpötilassa +20C, vastus tulisi olla 2280-2720 ohm. Eli mitä kylmempi, sen kovempi vastus.
Mittasin napojen väliltä n. 2200 ohm. Eli liikaa. Sitten mittasin yhden navan ja rungon väliltä n. 1200 ohm (sama tulos toisen navan ja rungon väliltä). Tämä tulos olisi oikea, jos anturi kunnossa.
Kyllä sen anturin saa vaihdettua imusarja paikallaankin, mutta pitää olla pitkä 19mm hylsy ja 3/8" räikkä. Ja oikea mittaustapa on juurikin yhden navan ja maan väliltä. Tarkista myös että molemmissa navoissa on sama vastus! Tämä boschin musta anturi on ns. tupla anturi, eli tässä tapauksessa tieto menee toisesta navasta ruiskun ecu:lle ja toisesta sytkän ecu:lle. Tämän takia pitää olla sama vastus molemmissa navoissa. (~5-10 ohmin sisään)
E: Minkäs merkkisen lambdan ostit?
Itsellä oli viime kesänä b230f koneisessa 240:ssä myös ruisku ongelmia (kävi rikkaalla ja päästöt taivaissa) vikakoodit mm. 1-2-1, 1-1-3, 2-3-2 vaihdoin imm:un, suuttimet, boksit, lämpöanturin, lambdoja ostin 2 tarvike versiota(walker) sekä tarkistin johtosarjan, mutta ei alkanut toimimaan jolloin kävin lopulta ostamassa alkuperäisen bosch lambdan motonetista, jonka jälkeen alkoi toimia normaalisti ja päästöistä läpi n. 5 min tyhjäkäynnillä. On ne tarkkoja noiden tarvike osien kanssa!
-
Okei, eli lämpötila-anturi on siis kunnossa. Molemmista navoista tuli sama tulos (1200 ohm).
Lambdaksi ostin aidon Boshilaisen.
Tänään lähtee imusarjan ja kaasuläppäkotelon tiivisteet vaihtoon.
Sain eilen vielä suuttimien o-renkaat hankittua. Hintaa tuli n.40€.
Piti ostaa neljä pussukkaa (1 per suutin), joissa jokasessa: 3 o-rengasta, keltanen "reijällinen korkki" ja harmaa rinkula. Eivät kyllä osanneet tiskillä sanoa, mihin mikäkin kuuluu (ei löytyny räjäytyskuvaakaan). Mutta jos riittää, että vaihtaa vain sen imusarjan pään O-renkaan, niin pari pussukkaa voi sitten palauttaa (kahdesta pussista saa 6 rengasta)?
-
Se reiällinen korkki tulee suuttimen päähän, sit sielä tais olla yks o-rengas välissä, sitten tulee imasarjan ja suuttimen väliin yks ja bensakiskoon yks o-rengas lisää. Harmaata rinkulaa en tiedä.
-
Se reiällinen korkki tulee suuttimen päähän, sit sielä tais olla yks o-rengas välissä, sitten tulee imasarjan ja suuttimen väliin yks ja bensakiskoon yks o-rengas lisää. Harmaata rinkulaa en tiedä.
Se harmaa rinkula tulee tohon missä keltanen kuvassa
(http://www.fiveomotorsport.com/catalogues/64/0280150804_4_600.jpg)
-
Tuo motonet lämpöanturi, 9.90e on tarvike ja 41.00e on aito bosch. Sininen anturi taitaa olla motronic eikä se käy LH koneeseen.
-
Täällähän on paremmat kuvat suuttimista ku Autosalvalla.
No mutta... purku ja puhdistustyöt aloitettu. Kaasuläppäkotelo irti ja poistelin noita letkuja ja jajaja prkleeee!... Öljypohjan huohotuksesta tulevan letkun varresta lähtee sellainen pienempi letku imusarjan päälle. Tyvestään halki sieltä haaroituskappaleen luota. :idiot2:
Tuonne olen ruiskuttanu puol pulloa eetteriä... pari kertaa kuulostanu että olis vuoto, mut ei saanu toistettua ilmiötä. Tyhjäkäynti kun on pätkivää, niin ei huomaa. Ja kun tuonne ei näe, en ruvennu letkuja sillon sokkona repimään.
Vaihdan nyt tuon letkun ja laitan rojut takas. Katotaan toimiiko. Jos ei, niin täytyy toivoa, että kaasuläppäkotelon tiiviste kestää uudelleenasennuksen jos joudun kuitenkin tuon imusarjan irroittamaan. Ketuttaa vaan, et jos vika tuossa, niin on tullu ittensä täällä nolattua ja ostettua 60€:lla turhia osia.
-
Täällähän on paremmat kuvat suuttimista ku Autosalvalla.
No mutta... purku ja puhdistustyöt aloitettu. Kaasuläppäkotelo irti ja poistelin noita letkuja ja jajaja prkleeee!... Öljypohjan huohotuksesta tulevan letkun varresta lähtee sellainen pienempi letku imusarjan päälle. Tyvestään halki sieltä haaroituskappaleen luota. :idiot2:
Tuonne olen ruiskuttanu puol pulloa eetteriä... pari kertaa kuulostanu että olis vuoto, mut ei saanu toistettua ilmiötä. Tyhjäkäynti kun on pätkivää, niin ei huomaa. Ja kun tuonne ei näe, en ruvennu letkuja sillon sokkona repimään.
Vaihdan nyt tuon letkun ja laitan rojut takas. Katotaan toimiiko. Jos ei, niin täytyy toivoa, että kaasuläppäkotelon tiiviste kestää uudelleenasennuksen jos joudun kuitenkin tuon imusarjan irroittamaan. Ketuttaa vaan, et jos vika tuossa, niin on tullu ittensä täällä nolattua ja ostettua 60€:lla turhia osia.
Et varmasti oo eka etkä viimenen nii ei oteta raskaasti tota :)
E: Jos suuttimen o-renkaat vaihat nii irrota varovasti se suutin tukki :) Ite vähä kova kourasesti irrotin nii väänty :(
-
Täällähän on paremmat kuvat suuttimista ku Autosalvalla.
No mutta... purku ja puhdistustyöt aloitettu. Kaasuläppäkotelo irti ja poistelin noita letkuja ja jajaja prkleeee!... Öljypohjan huohotuksesta tulevan letkun varresta lähtee sellainen pienempi letku imusarjan päälle. Tyvestään halki sieltä haaroituskappaleen luota. :idiot2:
Tuonne olen ruiskuttanu puol pulloa eetteriä... pari kertaa kuulostanu että olis vuoto, mut ei saanu toistettua ilmiötä. Tyhjäkäynti kun on pätkivää, niin ei huomaa. Ja kun tuonne ei näe, en ruvennu letkuja sillon sokkona repimään.
Vaihdan nyt tuon letkun ja laitan rojut takas. Katotaan toimiiko. Jos ei, niin täytyy toivoa, että kaasuläppäkotelon tiiviste kestää uudelleenasennuksen jos joudun kuitenkin tuon imusarjan irroittamaan. Ketuttaa vaan, et jos vika tuossa, niin on tullu ittensä täällä nolattua ja ostettua 60€:lla turhia osia.
älä sure, 60e on pikkuraha auton korjauksessa. Kaikkia vikoja ei aina löydy. Joskus nähdäkseen lähelle on katsottava kauempaa.
-
ostettua 60€:lla turhia osia.
Onko ikinä turhaa vaihtaa vanhaa, tiensä päässä olevaa osaa uutuuttaan kiiltävään?
-
Onko ikinä turhaa vaihtaa vanhaa, tiensä päässä olevaa osaa uutuuttaan kiiltävään?
Ei.
-
Joo, kyllä nyt kiiltelee ku putsaili kaikki irrotetut osat yms., muttaa....
Laite on nyt kasassa ja kävin tuossa tekemässä pari testilenkkiä. Ei anna enää mitään vikakoodia eikä mikään merkkivalo syty tms. Ongelmana vielä kuitenkin se, että tyhjäkäynti on aivan sekaisin, mikä tossa autossa on tapahtunut aina, kun on ollu virrat pois.
Taidanpa odotella jokusen päivän (2-14), josko tyhjäkäynti asettuis niinkuin ennenkin on käynyt. Ei vaan mitään hajua mistä tuo johtuu.
Onneksi katsastus pitää suorittaa vasta tän kuun viimenen päivä mennessä, joten on vielä aikaa odottaa. Käyn sit ottamassa pakokaasu analyysit. Jos on kohdillaan, niin täytyy elää tuon tyhjäkäyntiongelman kanssa. Jätän suutin- ja imusarjatiivisteet vaihtamatta tähän hätään.
Lisäksi tuossa huomasin, että nyt kun irrottaa bensanpaineensäätimen letkun, niin tyhjäkäynti muuttuu (ilmeisesti paine bensaverkossa muuttuu). Näin ei ole ennen käynyt (ja joo, pidin sormea letkussa, ettei johdu ilmavuodosta).
-
Millaista se tyhjäkäynti on? Kokeile vielä se imusarjan tiiviste, on aika yleinen kuitenkin ja jos sulla sekin jo hankittuna on niin vaihtoon vain.
Jaa niin ne huohotuspurkin letkusysteemit kannattaa kattoo läpi, voi olla niitä letkuhalkeamia muuallakin
-
Otin kaikki letkut pois siitä huohotuspurkista eteenpäin ja katoin läpi ja putsasin. Falskasi vissiin tuo kaasuläppäkotelonkin tiiviste, kun oli tiivistepinnat märät.
Tyhjäkäynti on siis korkea (1200-1400) ja seilaa välillä (humppaa ylösalasylösalas...). Välillä tasaantuu 1100 ja pysyy siinä.
Auton kun käynnistää, hörähtää käyntiin, kierrokset laskee sinne about 750rpm. Käy hetken siinä ja sit kierrokset lähtee nousemaan ja sekoilemaan. Käyttäytyy vähän ku imuvuoto. Jos toi johtuisi imuvuodosta, miksi vähän ajan kuluttua tyhjäkäynti asettuu oikeaksi ja pysyy oikeana niin kauan kunnes taas virrat ollu pois.
Enpä osaa päättää rupeisko sitä imusarjatiivistettä vaihtamaan vai ei. Aika tosin loppui tämän päivän osalta.
-
Otin kaikki letkut pois siitä huohotuspurkista eteenpäin ja katoin läpi ja putsasin. Falskasi vissiin tuo kaasuläppäkotelonkin tiiviste, kun oli tiivistepinnat märät.
Tyhjäkäynti on siis korkea (1200-1400) ja seilaa välillä (humppaa ylösalasylösalas...). Välillä tasaantuu 1100 ja pysyy siinä.
Auton kun käynnistää, hörähtää käyntiin, kierrokset laskee sinne about 750rpm. Käy hetken siinä ja sit kierrokset lähtee nousemaan ja sekoilemaan. Käyttäytyy vähän ku imuvuoto. Jos toi johtuisi imuvuodosta, miksi vähän ajan kuluttua tyhjäkäynti asettuu oikeaksi ja pysyy oikeana niin kauan kunnes taas virrat ollu pois.
Enpä osaa päättää rupeisko sitä imusarjatiivistettä vaihtamaan vai ei. Aika tosin loppui tämän päivän osalta.
Mulla oli ihan sama. Tosin seilaaminen ei loppunut missään kohtaa
-
tyhmäkäyntiventtiili puhdistettu? Kaasuläpän asentotunnistimen virheelinen säätö aiheuttaa korkeaa käyntiä. Onhan kaasuvaijeri varmasti oikein?
-
Tyhjäkäyntiventtiili putsattu kahdesti. Kerran putsattu ja kerran uitettu kunnolla. Silloin ekan kerran, kun tuo ilmiö tuli.
En uskoisi kaasuläpän asentotunnistimen väärään säätöön, koska kuitenkin jossain vaiheessa palaa käynti normaaliksi. Asentotunnistimesta kuuluu se naksahdus. Kaasuvaijeri on oikein, ei jää kantamaan.
-
Mites muuten tuo kylmäkäynnistyssuutin on kiinni ja millaset tiivisteet siinä on. Hiffasin, että enhän saa imusarjaa pois konehuoneesta sitä irrottamatta imusarjasta tai bensansyötöstä. Ja suuttimeen tulevassa bensaletkussa ei oo mitään klemmareita tms. kummassakaan päässä?
-
Siinä on O rengas eli ei tarvi uutta, kuusiokoloilla kiinni.
-
Mites muuten tuo kylmäkäynnistyssuutin on kiinni ja millaset tiivisteet siinä on. Hiffasin, että enhän saa imusarjaa pois konehuoneesta sitä irrottamatta imusarjasta tai bensansyötöstä. Ja suuttimeen tulevassa bensaletkussa ei oo mitään klemmareita tms. kummassakaan päässä?
Sen saa bensakiskosta muistaakseni 12 ja 14mm avaimilla. Toisella pitää kiinni ja toisella avaa
-
Eiköhän näillä tiedoilla irtoa...ja menee takaisinkin.
-
Taas tänää nousi tyhjäkäynti tonne 1500 paikeelle, ja seura käynistys niin tai toi valo syttyi.
Ajoa noin 20km, 3 käynistystä ja ei pala joulukuusi. Tuntuu että kuin lamda valo paloi, kone käy eritäin laihaalla.
Rersepti miten minä saan lamda valon palamaan B230F konella, tyhjäkäynti 1500+ ja sammutan koneen avaimesta, voiko joku yritää tota, ja vahvistaa? ;)
-
Tulipa tästäkin touhusta megatolkulla kuvia, laitetaan pari tännekin:
Kaasuläppäkotelon tiiviste (hieman on märkä, vuotanut?) ja haljennut letku
http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012443.jpg (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012443.jpg)
http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012436-1.jpg (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012436-1.jpg)
Kaasuläppäkotelo ennen puhdistusta ja puhdistuksen jälkeen:
http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012426.jpg (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012426.jpg)
http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012455.jpg (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012455.jpg)
Edit. virjoituskirhe korjattu
-
Tulipa tästäkin touhusta megatolkulla kuvia, laitetaan pari tännekin:
Kaasuläppäkotelon tiiviste (hieman on märkä, vuotanut?) ja haljennut letku
http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012443.jpg (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012443.jpg)
http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012436-1.jpg (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012436-1.jpg)
Kaasuläppäkotelo ennen puhdistusta ja puhdistuksen jälkeen:
http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012426.jpg (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012426.jpg)
http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012455.jpg (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/14012012455.jpg)
Edit. virjoituskirhe korjattu
Olethan sen imusarjantiivisteen vaihtanut? Tuo tiiviste mistä kuva, on kaasuläppäkotelon tiiviste.
-
Jep jep... ja seuraavaksi vaihdetaan kampikammion kattovalo... Vaikka tekstini korjasin, niin kiva kun se jää tuohon lainaukseen näkyviin. :-[
Imusarjatiivisteen vaihto on ens lauantain heiniä. Täytyypi vaihtaa sitten toinen kuva tekstin alle, niin virhe siirtyy kommentoijalle... ;)
-
Jep jep... ja seuraavaksi vaihdetaan kampikammion kattovalo... Vaikka tekstini korjasin, niin kiva kun se jää tuohon lainaukseen näkyviin. :-[
Imusarjatiivisteen vaihto on ens lauantain heiniä. Täytyypi vaihtaa sitten toinen kuva tekstin alle, niin virhe siirtyy kommentoijalle... ;)
No ny o ;D
-
Onkos tuo huohotuksen liekkilukko vaan törkättynä paikoilleen? Josko se voisi falskata kun kone on sieltä vähän märkä päältä. Voiko sen liekkilukonki uittaa jarrukliinerillä?
-
joo,ihan törkätty. kaikki osat voi pestä vaikka bensalla. halvempaa ku jarrukliineri.
-
Onkos varmasti vaan törkätty? Löysin tällasen kuvan, jossa tyvessä näkyy pari pulttia? Onko B200F:ssä näin ja jos on, niin onko tuossa lohkon ja pöntön välissä joku tiiviste? Huomenna tuon imusarjan irrotan, niin tää ois kiva tietää etukäteen. Ei varmaan tähän hätään tiivistettä kerkee hankkimaan...pitäsköhän varuiks käydä ostaa arkki tiivistepaperia... Vai onko tuolla joku o-rengas (2. kuva, nro.12)? Mitäs ovat nuo numero 15 ja 20. Omassani ei tollasia.
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0464.jpg (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0464.jpg)
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/huohotin.jpg (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/huohotin.jpg)
Ps. nää olikin paikallisen kuvia ;)
-
Onkos varmasti vaan törkätty? Löysin tällasen kuvan, jossa tyvessä näkyy pari pulttia? Onko B200F:ssä näin ja jos on, niin onko tuossa lohkon ja pöntön välissä joku tiiviste? Huomenna tuon imusarjan irrotan, niin tää ois kiva tietää etukäteen. Ei varmaan tähän hätään tiivistettä kerkee hankkimaan...pitäsköhän varuiks käydä ostaa arkki tiivistepaperia... Vai onko tuolla joku o-rengas (2. kuva, nro.12)? Mitäs ovat nuo numero 15 ja 20. Omassani ei tollasia.
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0464.jpg (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0464.jpg)
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/huohotin.jpg (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/huohotin.jpg)
Ps. nää olikin paikallisen kuvia ;)
Juu kahdella pultilla on B200F:ssä, en kyllä tiedä missä tuo pömpeli olisi vain tökkäämällä vai tarkoittiko tommi jotain muuta paikkaa? ???
Siellä on just sellanen iso O-rengas, luulen että se vanhakin kyllä pitää ihan hyvin, lämmitä vaikka pehmeäksi kun kasaat. Ja sitten varoituksen sana siitä o-renkaan etupuolella olevasta reiästä missä on renkulalta näyttävä putki (kuvassa 21). Älä missään nimessä rupea irrottamaan sitä, katkeaa poikki ja sen jälkeen on tiedossa öljypohjan irroitus ;)
-
Hyvä tietää ennen ku on rojut kädessä ja ainoa kulkuneuvo kulkukelvoton. Täytyypi aamulla tiedustella saatavuutta. Muuten yritetään vanhalla. Mikäs on paras tapa lämmittää/pehmentää rengas...kuumaa vettä, li-puhallin?
-
Hyvä tietää ennen ku on rojut kädessä ja ainoa kulkuneuvo kulkukelvoton. Täytyypi aamulla tiedustella saatavuutta. Muuten yritetään vanhalla. Mikäs on paras tapa lämmittää/pehmentää rengas...kuumaa vettä, li-puhallin?
Ihan vaikka kuumailma puhaltimella vähän töhöttää sillein että vielä käsin uskaltaa kosketella, eikös se kumi silloin pehmeää ole ;)
-
joo, ei oo tullu kumeja töhöteltyä...
...mutta kaikenlaista tullu lämminilmapuhaltimella käräytettyä ku ollu vähän malttamaton, siksi mietin jos keittämällä ei onnistus pilaamaan. Eiköhän se siitä.
-
nyt on kaksi asiaa sekaisin liekkilukko ja öljyloukku. Liekkilukko on imusarjan välissä olevassa letkussa oleva sihti ja nyt kyseessä on loukku. Loukun o-rengas löytyy siniseltä ja tarvittaessa loukku maksoi 30e.
-
No just joo, eipä oo ensimmäinen kerta tämänkään keskustelun sisällä kun on tullut vääriä termejä käytettyä.
Tämän linkin takaa (taas lainaan) löytyvästä kuvastahan kaikki käy ilmi:
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/crank.jpg (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/crank.jpg)
nro 1 = oil trap
nro 5 = Flame shield
Onkos tuo Flame shield miten tarpeellinen nippeli? Omassani sitä ei ole, onkohan joku poistanut kun on tukkeutunut?
Kaikki muuthan oli viime viikonloppuna irti paitsi tuo loukku. Ja sen jos nyt putsais tänään
-
tarpeeton osa, useimmiten puuttuu. Sekaannuksia sattuu.
-
juuri tuosta sihdistä puhuin,koska oon ymmärtänyt että se juuri se liekkilukko on. mutta asia on jo selitetty.hyvä
-
Jep mun moka, lateleon kanssa puhuttiin eri vehkeestä ;D
-
P**ka reissu, mutta tulipa tehtyä... kokemusta rikkaampana.
Hommat ku aloitin, niin olihan siellä vikakoodi lymyämässä (2-3-1) vaikka viimeksi imuvuodon korjattua lakkasi sitä antamasta.
Imusarjatiiviste tuosta on joskus vaihdettu ja suuttimillekin tehty jotain (työkalujälkiä).
Suuttimien o-renkaat vaihdoin, niin yhdessä oli kiertosuunnassa palkeenkieli, mutta tokkopa se on mitään aiheuttanut.
Lenkillä kävin ja tyhjäkäynti on samanmoinen ja vikakoodia lykkää (2-3-1). Mihinkäs se olisi muuttunut, kun ei mitään viallista löytynytkään.
Kai se pitää käydä lyömään 250€ tiskiin ja hakea se boschin massamittari.
-
Et siis vaihtanut sitä imusarjan tiivistettä vieläkään?
-
Artikuloin varmaan huonosti... vaihdettu on nyt siis:
Imusarjan tiiviste, kaasuläppäkotelon tiiviste, suuttimien ylä- ja alapään tiivisteet.
Kaikki irti ollut on putsattu, letkut ja liitokset käyty läpi ja pari kovettunutta ja yksi haljennut letku uusittu yms yms.
Lamba on vaihdettu (Bosch)
Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
Moottorin lämpötila-anturin toiminta tarkastettu
Huomasin, että virranjakajan kannen nastat ja pyörijä oli hapettunut/syöpynyt, sellasta karstaa päissä. Vaihdoin noi roippeet loppukesästä ku jäi käynnistymättä vastaavan, mutta pahemman syöpymisen johdosta. Onkos kuinka tavallista... ei varmasti vaikuta tähän, mutta ihmetyttää?
-
Eilisen aikana tuo tyhjäkäynti asettui about kohdilleen, kuten on ennenkin tehnyt (750-900 rpm, bilteman mittarissa asteikko vähän niin ja näin luettavissa).
Tänään hankin käytetyn Boschilaisen IMM:n. Vaihdoin osan ja lähdin ajelulle. Psykologia hevosia tuli taas uuden osan myötä, mutta... Edelleen antaa vikakoodia 2-3-1. Ei tajua... mitä tässä pitäisi enää tutkia...
Huomasin, että tuo vikakoodilukijan ledi palaa himmeästi jatkuvasti kun hyppylangan kytkee. Normaalia?
-
tarkoitatko hyppylangalla ledilootan testijohtoa? Ledin kuuluu palaa vain nappia painaessa tai koodia ilmottaessa. Kaasuläpän säädin hajalla tai map-anturi (jos on)
-
tarkoitatko hyppylangalla ledilootan testijohtoa? Ledin kuuluu palaa vain nappia painaessa tai koodia ilmottaessa. Kaasuläpän säädin hajalla tai map-anturi (jos on)
Ei ole mappia. Se ledin palaminen viittaisi johtosarjavikaan muttamutta..?
-
Kaasuläpän säätimen TPS saa testattua itse onko ehjä.
Nopealla googlettelulla löytyy arvot sille mitä pitää eri vaiheissa näyttää.
Ja juu, MAP on vaan Regina-polttoaineruiskutuksissa, b230f-kone viimeisissä 700-sarjalaisissa
arvalla valittuna LH:n rinnalle, ja tais olla ihan ekoissa 900-sarjalaisissakin, siitä
en kyllä mee takuuseen. Näissä onkin sitten AMM, jota ei käytännössä
kotioloissa pysty ehjäksi testaamaan, sen antama signaali kun ei ole lineaarinen
ilmamassan kanssa. Eli vaikka yksinkertainen vastustesti/ virtatesti
näyttäisi sen ja sille tulevan johtojen olevan ehjät, voi se silti olla hajalla.
-
onko amm:n toimintatapa sama kuin map anturilla, letku imusarjalle ja johdot eculle? Millainen testi ammille pitää olla? Tunteeko vikakoodit amm-vikaa?
-
onko amm:n toimintatapa sama kuin map anturilla, letku imusarjalle ja johdot eculle? Millainen testi ammille pitää olla? Tunteeko vikakoodit amm-vikaa?
Vikakoodit tuntee AMM vian. AMM mittaa koneen läpi kulkevan ilman massaa,
ja antaa epälineaarisen arvon ECU:lle tästä. Sijaitsee imuputkistossa.
MAP taas on juurikin tuo kuvailemasi letku imusarjalta/imuputkistosta, ja johdot ECU:lle.
Ne on lineaarisia, ja hyvinkin helppoja testata esmes alipainemittarin
ja yleismittarin kanssa, juurikin tuon lineaarisuuden takia.
-
En kyllä ole löytänyt vastusarvoja TPS:lle (Throttle Position Sensor). LH 2.4 manuaalissakin puhutaan vain TPS:n sisällä olevasta tyhjäkäyntiasennon tunnistavasta mikrokytkimestä ja täyskaasun tunnistavasta kytkimestä. Ei sanaakaan väliasennoista?? Tiedän kyllä, että joissain autoissa ECU tarvitsee nuo asentotiedotkin (nimimerkillä yksi rellunpiinaus takana).
Manuaalin mukaan ECU vastaanottaa:
- lambdaviestiä
- rpm ja kampiakselin asentotiedon sytytyksen ohjausyksiköltä
- moottorilämpötilan
- Koneen kuormituksen (engine load) IMM:ltä
- TPS:ltä tiedon onko läppä suljettu vai täysin auki
- Sähköjärjestelmän jännitteen
- AC:n kytkimeltä tiedon onko ilmastointi päällä (minulla on AC, mutta ilmeisesti jälkiasennuksena, en oo 100 varma onko tuo kytkin kytkettynä, mutta ei kai merkitystä kun ei AC:tä näin talvella käytä)
-
Tuo läppä täysin auki - on vain turbomallissa. Vaparissa on pelkkä tyhjäkäyntikytkin.
-
Tuo läppä täysin auki - on vain turbomallissa. Vaparissa on pelkkä tyhjäkäyntikytkin.
Päinvastoin. Turbomallissa EI ole WOT kytkettynä.
-
Jännä, Boschin kataloogin mukaan näyttää molempiin samaa anturia, B230F ja B230FT.
Voi tosiaan ollakin että oli vaparissa, muistin siis väärin..
-
Jännä, Boschin kataloogin mukaan näyttää molempiin samaa anturia, B230F ja B230FT.
Voi tosiaan ollakin että oli vaparissa, muistin siis väärin..
Jännä, jännempi, erityisjännä...käytin sanaa kytketty, joka on infinitiivin kytkeä preesens. Eli kytkin on sama mutta turboissa sitä ei ole kytketty.
Siis johto puuttuu.
-
Jännä, jännempi, erityisjännä...käytin sanaa kytketty, joka on infinitiivin kytkeä preesens. Eli kytkin on sama mutta turboissa sitä ei ole kytketty.
Siis johto puuttuu.
nyt on pakko heittää massiiviset OT:t, mutta tolle tuli oikeesti naurettua :2funny:
-
Jännä, jännempi, erityisjännä...käytin sanaa kytketty, joka on infinitiivin kytkeä preesens. Eli kytkin on sama mutta turboissa sitä ei ole kytketty.
Siis johto puuttuu.
No nyt on kyllä jo jännää ;)
Tarkoitatko että turboissa lähtee vain kaksi johtoa läppäkytkimeltä? Vai onko kytkemättömyys boksissa?
-
Siellä saattaa olla WOT-piuha joka kulkee TurboPlus sarjalle, mutta en oo ihan varma.
-
Ei helskutti, nyt määkin lisään tähän ketjuun. :2funny:
Turbo tai ei molemmat menee suoraan boxiin, tehtaalta ei kaasuläppä asenossa
ollut kuin tyhjäkäynti kytkin vaparissa!
-
Dodi... joko nyt on varmistunut TPS:n johdotukset?
Tänään kävin sitten katsastuskonttorilla kun rupesi tuo aika loppumaan kesken.
Pakokaasutestissä tyhjäkäynnillä arvot heti kohdillaan, mutta kierroksilla joutui vähän hakemaan/odottamaan että arvot asettui kohdilleen. En ny muista, mitkä oli koholla, ku ei ollu mitään mihin kirjottaa ylös. Jotain hämärää tuolla on, että kerkee sen aikaa olemaan soosit vähän hukassa, että antaa vikakoodin.
Tässä arvot:
tyhjäkäynnillä HC=18, CO=0,2, O2=0,28, CO2=13,97, Lambda=1
kierroksilla HC=22, CO=0,2, O2=0,28, CO2=15,00, Lambda=1
EDit. Niin, ja hyväksytty päätös tuli siis kokonaisuudessaan.