Futurez  Kulkukoira

Lambda-valo syttyi

  • 123 Vastauksia
  • 73807 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #45 : 06.01.2012, 23:53:24 »
Pitkästä aikaan auton parissa...

Eli kertausta tilanteesta, ettei koko stooria tartte lukea:
Lambdavalo sytty, antanut muutamia vikakoodeja (mm. lambdasignaali puuttuu, lambdasäätö ei toimi, IMM viallinen). IMM-koodi tuli vain kerran. Lambda on ny vaihdettu, niin tuo lambdasignaalipuuttuu-koodi on loppunut. Nyt jatkuvasti tulee vielä vikakoodi 2-3-1 (lambdasäätö ei toimi, liian rikas tai laiha seos osateholla (part load)). Lisäksi vähän nykinää yms...

Puhdistin nyt IMM:n (suihkuttelin reilusti bräckcleanerillä). Verkot oli ihan mustat... lankakin muuttui jättöpuolelta kiiltäväksi. Etupuolelta sellainen kuumentuneen metallin värinen. (Edellisen omistajan aikana ollu vapaavirtaussuodatin joka falskasi pahasti, muutin ostettuani orkkikseksi). Mutta...ei mitään vaikutusta, 2-3-1 tulee edelleen.

Mittasin IMM:n liittimen napojen 2 ja 3 välistä 3.1 ohm (ohjearvo 2,5-4,0 ohm). Olikos tämä nyt langan vastus... Onko tuossa jotain muuta mitattavaa?

Funtsasin, josko ongelma olisi alhaisissa bensanpaineissa. Mittalaitteita en omista, joten ideoin tällaisen testin (testi tosin voi kieliä myös viallisesta IMM:stä)... mutta asiaan:
- Ajoin tietyn lenkin reilusti kiihdytellen ja ronskisti ajaen. Luin koodit: 2-3-1
- Ajoin saman lenkin, todella rauhallisesti kiihdyttäen, max 60 km/h ja 2000 rpm. Luin koodit: 1-1-1
- Ajoin saman lenkin, rauhallisesti kiihdyttäen, max 70 km/h ja 2500 rpm. Luin koodit: 2-3-1

Testasin tuollasia muutaman kerran ja tulos oli se, että alle 60 km/h ja 2000 rpm, niin koodia ei tule. Johtopäätökset:
- Jos bensanpaineet ei riittävät (paineensäädin rikki, pumpun tuotto heikko), niin kaasua antaessa ilmaa menee, mutta soppaa ei tarpeeksi, kun säätää suutinten aukioloaikaa... lambda säätää, mutta säätövarat loppuu... seos jää laihaksi ja tulee vikakoodi.
TAI
- IMM antaa väärää ilmamäärätietoa (esim. lanka likainen ja ei jäähdy ilmavirrassa tarpeeksi), todellinen ilmamäärä onkin mitattua suurempi... lambda säätää, mutta säätövara loppuu... seos jää laihaksi ja tulee vikakoodi

Onko ihan puutaheinää ajatukset? Voisiko noita jotenkin kotikonstein vielä tutkia. Meno kyllä tuntuu jotenkin tehottomalta kun reilusti kaasua antaa. Meteliä tulee, mutta kerää vauhtia aika lahnasti.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #46 : 07.01.2012, 00:18:21 »
Ootko eliminoinut imuvuotojen olemassaolon?
Ja ite huomasin tänään vastaavasta koneesta että lämpöanturista ei saa vastusta mitattua, ja samaa 2-3-1 koodia tarjoo.
Lambdaa en osta ennenkun on kaikki imuvuodot saatu kuriin, putki varmasti tiiviiks ennen lambdaa ja se anturi vaihdettua uuteen.
No kun halvalla sai.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #47 : 07.01.2012, 10:29:13 »
Tarkoitatko sitä anturia kun on kettumaisesti siellä imusarjan alla?

Imuvuodot oon kyllä tutkinut 2-3 kertaa. Eilen mietin, että pitäskö tutkia vielä kerran. Oon käyttänyt siihen tuollasta starttispraytä.

Ongelmana myös se, kun akun irrotaa, tyhjäkäynti jää korkeaksi. Korjaantuu kyllä itsestään ajan kanssa. 

Katsastus pitäs suorittaa tässä kuussa. Kunpa olis soosit kohdallaan...

Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #48 : 07.01.2012, 11:42:50 »
Sepä se. Kuitenkin näytti olevan suht helposti irrotettavissa. Taitaa tuo starttispray olla vielä tehokkaampaa kun jarrupuhdistin mitä ite oon käyttäny.
Mulla on taas toisinpäin, eli kun tyhjentää vikakoodit, käy ntisti, mutta sitten se "opettelee" väärälle seokselle ja tyhjäkäynti nousee
No kun halvalla sai.

Bymark

  • Vieras
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #49 : 07.01.2012, 22:48:49 »
Viimeiset 2 vuotta olen taplellut kysysyisen ongelman kanssa, vastaus on että en tiedä.
Koodien nollaus, ja taas syttyy lamda valo, tota noin 100 kertaa akku kaapeli irti, no nyt olen taas ajannut 2 kk ilman nollausta ja ei syty. Kaiki osat vaihdettu paitsi moottori ajettu 380 tkm, siis en pelkää mitään enää, varaosia löytyy kohta b230f  minulta,  kaikki koneen ruisku osat x2 kertaan +kaikki muut helposi irroittetavat , katsastus lopuu maaliskussa. ;D

s73

  • Vieras
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #50 : 08.01.2012, 09:02:32 »
veljellä syttyi kanssa lambdan valo ja vikaa ei löytynyt, etsivät liikkeessä. Jälkikäteen ollut sitä mieltä että lambda olisi hajalla. Foorumilla oli juttua imm-mittarista, oli ollut tuninkiputsari ja hajottanut imm:n. Voisiko kokeilla ajaa imm:n liitin irti? Vikavalo palaa kyllä.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #51 : 08.01.2012, 18:54:34 »
Nyt sitten on vaihdettu IMM (by Biltema). Otin vaihtaessa myös riskillä akun kengän irti (ennen aina seonnut tyhjäkäynti akunirrotuksesta pariksi viikoksi).

Tulos:
-Hyvä kun pysyi tyhjäkäynnillä ja savutti pirusti ja haisi rikkaalle.
-Sammui kun tallista ulos yritin.
-Ei ottanut kierroksia vaan pätki kun kaasua antoi... tuntui kuin tukehtuisi ja joutui houkuttelemaan kierroksia ylös
-Vähän aikaa tuossa pihalla ollessaan tyhjäkäynti rupesi tasaantumaan, niin että pysyi käynnissä.
-Lähdin ajelulle. Kengurumenoa, pätki pirusti ja ei ota kierroksia. Vähän matkaa ajettua hieman parani. Kuitenkin vielä kun täyttäkaasua tarjosi niin tukehtui.
-Taas jonkun matkaa ajettua, ottaa täydetkin kierrokset (lenkki motarilla).
-Ajelin noita pikkuteitä vaihtelevia kierrosalueita/vaihteita yms. mutta tasakaasulla ajettaessa nykii ja pätkii. Jos antaa reilusti monoa, niin sit kylä lähtee.
-En tiedä onko toiveajattelua, mutta tehoja/vääntöä tuntuu olevan enemmän.
-Positiivista, tyhjäkäynti ei seonnut akun irrotuksesta. Näin ei ole käynty kertaakaan puoleen vuoteen.

Pitää varmaan pari päivää ajella noin ja kattoa oppiiko boxi säädöilleen. Antoi kuitenkin vielä vikakoodia 2-3-1, mutta sama koodi tulee laihasta ja rikkaasta (epäilykseni ollut, että kone käy laihalla). Viikkoa pidempään ei viitti odottaa, että saapi tuon IMM:n palauttaa kauppaan, jos tuokin viallinen.

Edit.20:45
Nyt kotimatkalla sytty lambdavalo?? Vikakoodit 2-3-1 ja 2-2-1 (Fuel trim (lambda control) too lean at part load). Mitähän tämä nyt on? Pätkiminen rupes jo hieman tasaantumaan täs matkal.
Kiva vaan ku piti jatkaa matkaa ja lipsahti käsi avaimelta ennen ku auto starttas, ni tulpat kastu. Prkl...malttia...vähän aikaa ku odottelee niin kyl käynnistyy...auto rupee jo olee aikasten vilponen...

Edit. 23:57
Ohjeiden mukaan tuo 2-2-1 aiheutuisi ilmavuodosta, alhaisesta polttoainepaineesta tai huonosta IMM:stä. En tiiä... rikkaalle tuo mielestäni ainakin tyhjäkäynnillä haisee. Kai tästä tulee korjaamokeikka...  :'(
Auto kyl tuntuis nyt käynnistyvän paremmin, sammuu nätimmin (ei heilu/vatkaa) ja kulku vastaa enemmän kaasun poljentaa.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2012, 00:01:57 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #52 : 09.01.2012, 21:52:59 »
Kävin analyyssin ottamassa. Rikkaalla on ja pirusti tyhjäkäynnillä.

Löytyykö joltain imusarjan ja kaasuläppäkotelon pulttien kiristysmomenttia? Vaihdanpa nuo tiivisteet ja putsaan.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #53 : 10.01.2012, 09:09:56 »
Kävin analyyssin ottamassa. Rikkaalla on ja pirusti tyhjäkäynnillä.

Löytyykö joltain imusarjan ja kaasuläppäkotelon pulttien kiristysmomenttia? Vaihdanpa nuo tiivisteet ja putsaan.
Rannemomenttiin vaan  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #54 : 10.01.2012, 09:55:41 »
Rannemomenttiin vaan  ;)

Tätä ainakin ite käytin :P Ja tyhjäkäynti parani huomattavasti eikä ole enää antanut vikakoodeja/sytyttänyt häiriövaloo kojetauluun kun imusarjan tiivisteen vaihdoin  S*
No kun halvalla sai.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #55 : 10.01.2012, 14:41:36 »
Pitäskö vaihtaa suuttimien o-renkaat samalla? Mitään järkeä? Lähtevätkö suuttimet miten näppärästi irti? Sais paremmin tuon imusarjan puhdistettua ku sais sen pois konehuoneesta.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #56 : 10.01.2012, 14:49:19 »
Pitäskö vaihtaa suuttimien o-renkaat samalla? Mitään järkeä? Lähtevätkö suuttimet miten näppärästi irti? Sais paremmin tuon imusarjan puhdistettua ku sais sen pois konehuoneesta.
Ne 10mm pultit irti siitä bensakiskosta niin kisko nousee pois. Jos suuttimien yläpään renkaatkin vaihdat niin sitten ne klipsit vetämällä pois kiskon/suuttimen liitoksesta niin sitten lähtee suuttimet irti. Noita yläpään renkaita on turha vaihtaa jos ei bensaa tihku, sieltä ei imuvuotoja tule.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #57 : 10.01.2012, 17:04:29 »
Suuttimet nousee siis sen kiskon mukana irti imusarjasta? Eli suuttimet vain työnnetty imusarjan sisään? Ymmärsinkös oikein.

Ei vuoda bensaa yläpäästään, mutta jos ny kerran irrottaa alapäät, niin ei siitä vararikkoon joudu, jos yläpäänkin renkaat vaihtaa. Paitsi jos irrottaessa jokin osa hajoaa helposti? No taidan jättää ne ylemmät vaihtamatta, mutta ostan renkuloita varuilta jos rupee vuotaa kun räpeltää.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2012, 17:06:08 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #58 : 10.01.2012, 17:08:02 »
Suuttimet nousee siis sen kiskon mukana irti imusarjasta? Eli suuttimet vain työnnetty imusarjan sisään? Ymmärsinkös oikein.

Ei vuoda bensaa yläpäästään, mutta jos ny kerran irrottaa alapäät, niin ei siitä vararikkoon joudu, jos yläpäänkin renkaat vaihtaa. Paitsi jos irrottaessa jokin osa hajoaa helposti? No taidan jättää ne ylemmät vaihtamatta, mutta ostan renkuloita varuilta jos rupee vuotaa kun räpeltää.

Juu suuttimet nousee imusarjasta nostamalla :) Teoreettisesti kohtuullisella voimalla suoraan vetämällä, käytännössä "vitusti" voimaa ja pyörittelyä.
No kun halvalla sai.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #59 : 10.01.2012, 23:02:49 »
samat oireet oli aikoinaan. kyllä jokanen poppakonsti kokeiltiin. nöyrtyi sitten ja volvolle vietiin. ilmamääramittari oli syypää. maksoi kyllä,mutta ongelma ratkesi. ei sulla sitten olisi älyboxissa jotain hämärää?  ???

 

Samppasport  Futurez