Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kalessi - 20.03.2020, 11:34:28
-
Moro.
Tuli hommattua tuommonen S60 D5 vm.2001 ajettu 480tkm.
Auto käynnistyy hyvin ja käy tyhjäkäyntiä oikeen. Kaasua kun lisää ottaa vain 1600 kierrosta ja savuttaa mustaa putken täydeltä. Ei näytä vikakoodeja.
Korjauksina tehty:
-EGR tulpattu ja imusarja ja putket putsattu
-ilmamassa mittari vaihdettu
-suuttimet vaihdettu
-sulakkeet käyty läpi
-turbo puhdistettu
-antureiden liittimet putsattu
Onko jollaki ideoita mikä vois olla vikana?
-
Välijäähdyttimen suuntaan lähtisin hakemaan vikaa, saattaa olla revennyt/halki..
-
Välijäähy, putket/letkut yleensä ollu syy.
-
Välijäähdyttimen suuntaan lähtisin hakemaan vikaa, saattaa olla revennyt/halki..
Testattiin toisella vastaavalla autolla että otti imusarjalta ahtoputken pois ja paikallaan kaasutteli niin se kiersi aivan normaalisti eikä savunnut. Tästä autosta kun otti putken pois niin ei ollut mitään vaikutusta. Eikö tästä voisi päätellä ettei vika ole turbossa tai ahtoputkistossa?
-
Testattiin toisella vastaavalla autolla että otti imusarjalta ahtoputken pois ja paikallaan kaasutteli niin se kiersi aivan normaalisti eikä savunnut. Tästä autosta kun otti putken pois niin ei ollut mitään vaikutusta. Eikö tästä voisi päätellä ettei vika ole turbossa tai ahtoputkistossa?
Erikoista, että toinen auto ei savunnut kun ahtoputki on irti. Tähän mennessä kaikki on tehneet niin, koska ilmamassamittarin mittaama ilma ei mene koneeseen ja käy rikkaalla. Paikallaan polkiessa pitäisi kuulua suhinaa vuotopaikasta. Välijäähy on hyvä kohde jos kennojen alaosa on öljyinen.
Turbon imuletku saanut tarpeeksi huohotusöljyä, veltostunut ja menee ruttuun? Niitäkin on joutunut muutamia vaihtamaan.
-
Villi veikkaus että DPF tukos.
Pakosarja irti ja kokeiluun?
-
Villi veikkaus että DPF tukos.
Pakosarja irti ja kokeiluun?
Irrotin pakoputken turbosta
ja ei vaikuttanut.
Erikoista, että toinen auto ei savunnut kun ahtoputki on irti. Tähän mennessä kaikki on tehneet niin, koska ilmamassamittarin mittaama ilma ei mene koneeseen ja käy rikkaalla. Paikallaan polkiessa pitäisi kuulua suhinaa vuotopaikasta. Välijäähy on hyvä kohde jos kennojen alaosa on öljyinen.
Turbon imuletku saanut tarpeeksi huohotusöljyä, veltostunut ja menee ruttuun? Niitäkin on joutunut muutamia vaihtamaan.
Välijäähy ei näytä olevan öljyssä ja suhinaa ei kuule kunnolla niin pienillä kierroksilla. Pitääpä tutkia vielä..
-
Siinä on kolme painepuolen kumiputkea turbon jälkeen ennen imusarjaa, yksi ennen välijäähyä, kaksi jäähyn jälkeen. Kun vikaa ei meinaa löytyä, itse tsekkaisin ne kaikki vielä kertaalleen. Minulla on vastaava D5 '02 ja kaksi putkea repesi aikoinaan, vieläpä alapuolelta ettei päällepäin näkynyt mitään. Menivät kaikki kolme aikoinaan takuuseen, vielä 6 vuoden ikäisellä autolla.
-
Tehokkain tapa testaa imujärjestelmä on ostaa tollanen kertakäyttö sähkötupakka ja laittaa se tiiviisti ihan alkuun, ja puskea täyteen höyryä sillain löytyy kaikki imuvuodot...
Tai jonkin vastaava mekanismi
-
Villi veikkaus että DPF tukos.
Pakosarja irti ja kokeiluun?
-01:ssä tuskin on vielä DPF:ää ollut? - Lankun kanssa samaa mieltä
-
Dieseleistä mitään tiedä mutta vaihdoit varmaan polttoainesuodattimen heti alkuun?
-
Noinkin paljon jo tutkittu, niin ilmanputsari ja sen jälkeinen putisto varmaan tsekattu ?
-
Kaasuläppä varmasti auki?
-
Kaasuläppä varmasti auki?
Ei kai näin vanhassa sitä ole?
-
Dieseleistä mitään tiedä mutta vaihdoit varmaan polttoainesuodattimen heti alkuun?
On vaihdettu.
Noinkin paljon jo tutkittu, niin ilmanputsari ja sen jälkeinen putisto varmaan tsekattu ?
On katsottu. Pitää vielä tarkistaa kerran tuo koko putkisto..
Kaasuläppä varmasti auki?
Ei kai tuossa oo sitä.
-
Mielenkiintoinen juttu. Vasta hokasin, että ei ota kierroksia edes paikallaan ollessa. Musta savu on merkki siitä, että dieseliä on enemmän kuin ilmaa sen polttamiseen.
Normaalisti ajon aikana tämä tarkoittaisi, että turbo ei saa painetta putkistoon, mutta paikoillaan painetta ei juuri tarvita. Jos letku mikä on ennen turboa olisi ihan kasassa mihin esim Lankku viittasi, ilmiö voisi toteutua paikallaankin. Yleensä pehmennyt letku vetää vähän "luttuun" kun kaveri kaasuttaa ja toinen tarkkailee letkua.
Itse saattaisin kokeilla sitäkin, että imusarjaan menevä letku EGR jälkeen irti ja sitten paikoillaan kokeilee, ottaako kierroksia.
Olihan niin, että ongelma alkoi jo ennen EGR tulppausta, letkujen ja imusarjan putsausta eikä vasta remontin jälkeen? Viittaan lähinnä siihen, että jos vaikka puhdistusrätti on unohtunut johonkin putkeen 8)
PS. ostitko auton viallisena? Onko edellinen omistaja tehnyt osan toimenpiteistä?
-
Mielenkiintoinen juttu. Vasta hokasin, että ei ota kierroksia edes paikallaan ollessa. Musta savu on merkki siitä, että dieseliä on enemmän kuin ilmaa sen polttamiseen.
Normaalisti ajon aikana tämä tarkoittaisi, että turbo ei saa painetta putkistoon, mutta paikoillaan painetta ei juuri tarvita. Jos letku mikä on ennen turboa olisi ihan kasassa mihin esim Lankku viittasi, ilmiö voisi toteutua paikallaankin. Yleensä pehmennyt letku vetää vähän "luttuun" kun kaveri kaasuttaa ja toinen tarkkailee letkua.
Itse saattaisin kokeilla sitäkin, että imusarjaan menevä letku EGR jälkeen irti ja sitten paikoillaan kokeilee, ottaako kierroksia.
Olihan niin, että ongelma alkoi jo ennen EGR tulppausta, letkujen ja imusarjan putsausta eikä vasta remontin jälkeen? Viittaan lähinnä siihen, että jos vaikka puhdistusrätti on unohtunut johonkin putkeen 8)
PS. ostitko auton viallisena? Onko edellinen omistaja tehnyt osan toimenpiteistä?
Sehän tässä mietityttääki kun ei kieräny paikallaan vaikka otin sen putken irti ja toinen auto kierti..
Ennen niiden puhdistusta ja tulppausta oli jo vika.
Ostin auton viallisena ja nuo toimenpiteet on ite tehtyjä.
Tuntuu ettei auto sais kunnolla ilmaa muttakun ei mikään sitä estäkkään..
Jos siinä ois imuventtiileissä vika niin käviskö se sillon tyhjäkäyntiä kunnolla?
-
On ollu imusarjoja, joissa karstaa niinpaljon, että on vaan muutaman millin reikä. Siltikin vielä kone toimii jotenkin.
-
Sehän tässä mietityttääki kun ei kieräny paikallaan vaikka otin sen putken irti ja toinen auto kierti..
Ennen niiden puhdistusta ja tulppausta oli jo vika.
Ostin auton viallisena ja nuo toimenpiteet on ite tehtyjä.
Tuntuu ettei auto sais kunnolla ilmaa muttakun ei mikään sitä estäkkään..
Jos siinä ois imuventtiileissä vika niin käviskö se sillon tyhjäkäyntiä kunnolla?
No heitetään ajatuksia ilmoille -
1) oliko imusarja irti kun putsasit sen?
Ellei, voiko olla että tyypillinen EGR *aska olisi tukkinut koko imusarjan ja putsausvaiheessa edennyt imukanaviin ja tukkinut kaiken?
- jos oli irti, miltä kannen imukanavat näytti?
2) jakohihna pykälän pielessä?
Imusarjan irrotus taitaa olla aika työlästä. Niitähän on sellaisia kameroita joita voi työntää ahtaisiin paikkoihin (linssi taipusan putken päässä) - löytyisikö joltain lainaksi? Tässähän ei onneksi ole niitä uudemman D5 läppäsysteemeitä jotka saattas irrota ja joutua imusarjaan sisään.
Tässä miltä homma näyttää avaamalla. https://www.youtube.com/watch?v=jJI2Md5_5fI
-
Onko autossa virisofta?
-
No heitetään ajatuksia ilmoille -
1) oliko imusarja irti kun putsasit sen?
Ellei, voiko olla että tyypillinen EGR *aska olisi tukkinut koko imusarjan ja putsausvaiheessa edennyt imukanaviin ja tukkinut kaiken?
- jos oli irti, miltä kannen imukanavat näytti?
2) jakohihna pykälän pielessä?
Imusarjan irrotus taitaa olla aika työlästä. Niitähän on sellaisia kameroita joita voi työntää ahtaisiin paikkoihin (linssi taipusan putken päässä) - löytyisikö joltain lainaksi? Tässähän ei onneksi ole niitä uudemman D5 läppäsysteemeitä jotka saattas irrota ja joutua imusarjaan sisään.
Tässä miltä homma näyttää avaamalla. https://www.youtube.com/watch?v=jJI2Md5_5fI
Oli imusarjan kansi pois samalla lailla kun videossa. Kanavan seinämissäkin oli *askaa mutta neki sai putsattua.
Jakohihna oli kampiakselilta pykälän pielessä mutta ei auttanut vaikka laitto merkit kohilleen.
Onko autossa virisofta?
Ei tietääkseni ole. Meinaatko että sillä on vaikutusta?
-
Ei ois ensimmäinen kerta että ohjelmasta poistettu vikakoodeja mitkä ei sitten testerillä näy ja voi aiheuttaa kaikennäköstä jännää oiretta.
-
Pitääpä kysellä myyjältä onko ohjelmoitu
-
Pitääpä kysellä myyjältä onko ohjelmoitu
Jos auto on ohjelmoitu, niin tästä näkyy vikakoodi Vidalla ja muulla asianmukaisella testerillä lukiessa. Sillä tavalla saa ainakin faktatietoa.
-
Jos auto on ohjelmoitu, niin tästä näkyy vikakoodi Vidalla ja muulla asianmukaisella testerillä lukiessa. Sillä tavalla saa ainakin faktatietoa.
Ei näe jos tunnistus on otettu pois käytöstä.
-
Ei näe jos tunnistus on otettu pois käytöstä.
Aina oppii uutta. Kiitos tästä. :)
-
Ei ois ensimmäinen kerta että ohjelmasta poistettu vikakoodeja mitkä ei sitten testerillä näy ja voi aiheuttaa kaikennäköstä jännää oiretta.
Ei ole virisoftaa tuossa autossa
-
Aika vähän jää vaihtoehtoja sitten. Onko suuttimet uudet ja alkuperäislaatua ?
-
Aika vähän jää vaihtoehtoja sitten. Onko suuttimet uudet ja alkuperäislaatua ?
Ei itelläkään enää oo oikeen ideoita.. Suuttimet on käytetyt, toimivasta autosta otettu.
Mietin että voiko olla moottorin ohjauksessa jotain häikkää?
-
Vidalla se kannattaa tutkia. Voihan se olla ohjelmavika, tai vaikka koko boksi entinen.
Tuli tässä mieleen, että olisiko kasattu eri autosta vierailla komponenteilla ? Jospa volvon pajalla joku voisi tarkistaa ja onnistuuko ajaa ohjelma uusiksi. Tai jossakin, missä on VIDAn vehkeet, esim. Procar ym,missäpäin auto sitten onkaan.
-
Vidalla se kannattaa tutkia. Voihan se olla ohjelmavika, tai vaikka koko boksi entinen.
Tuli tässä mieleen, että olisiko kasattu eri autosta vierailla komponenteilla ? Jospa volvon pajalla joku voisi tarkistaa ja onnistuuko ajaa ohjelma uusiksi. Tai jossakin, missä on VIDAn vehkeet, esim. Procar ym,missäpäin auto sitten onkaan.
Pitäs melkeen vidalla kahtoa tuo vielä. Autocomilla kahtottu aikasemmin.
Auto oli tutulla ennemmin, niin oli alkanut temppuilemaan ajossa. En usko että eri komponenteilla kasattu.