Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volvosteri - 10.04.2020, 09:44:23

Otsikko: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 10.04.2020, 09:44:23
Helou!

Osaako joku sanoa mitä tulee odottaa korjaamon analyysiksi, kun käynnistin auton eilen työpaikan pihassa, ja huomasin hetken päästä etten enää nähnyt taakseni paksun vaalean savupilven takia?

Moottori kävi mielestäni ihan normaalisti. Savu haisi kitkerälle ja pakoputken päät oli märät.

Sammutin auton ja soitin hinurin paikalle, mutta auto tarkastetaan vasta ensiviikon puolella.

Mittarissa nyt 123tkm ja auto viikko sitten huollettu ja samalla tehtiin takaisinkutsu.

Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta viasta?  :idiot2:

Moottori malli D4204T5.
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: volvo2020 - 10.04.2020, 10:48:54
Todennäköisesti liittyy tuohon takaisinkutsupäivitykseen veikkaan. Kaikki tietenkin mahdollista.

Katso tästä ketjusta mitä ongelmia muilla on ollut niin löytyykö vastaavaa?

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=109898.0
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: mulugren - 10.04.2020, 11:11:47
Sankka valkoinen savu viitannee jäähdytysnesteeseen
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: volvo2020 - 10.04.2020, 11:15:22
Sankka valkoinen savu viitannee jäähdytysnesteeseen

Peukku tälle. Samaa itsekin mietin ja juurikin takaisinkutsun jälkeen on porukalle tullut ongelmia jäähytysnteiden kanssa todennäköisesti liittyen egr jäähdyttimeen. Eiköhän se pajalla selviä.
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: mulugren - 10.04.2020, 13:56:07
Kylläpä tuli melkoinen spektaakkeli noista takaisinkutsuista..
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 10.04.2020, 15:56:26
Niin... ellei savu tullut rikkinäisestä webastosta, niin kaipa se egr-cooleri päästää nyt vedet sylinteriin. Tai sitten ei liity mitenkään tuohon takaisinkutsun. Mikä näistä näkemättä tietää...
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 14.04.2020, 12:39:10
Noniin selvisi syy. Egr cooleri päästää moottoriin vedet. Maahantuoja maksaa tämän lystin   ::)
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: 311 - 14.04.2020, 13:51:06
Mielenkiintoista, jotenkin vaikuttaa tuo v:n EGR-cooleri olevan tuon moottorin ns. "Akilleen kantapää".
Tuntuisi olevan kohta useammankin ongelman yhteydessä esillä, syystä tai syyttä..
Tietääkö kukaan, missä näitä kiusankappaleita oikein väsätään ja onko tismalleen samanlaisia muissakin Volvon auto-/moottorimalleissa, eikä vain näissä 4-pyttyisissä D4:ssa ?
Ei kai noita vaan väkerretä vaikkapa Kiinassa, johon Volvolla(-kin) on vahvat yhteydet..
Mitenhän tämä takaisinkutsun yhteydessä toteutettu nesteen kiertosuunnan muutos vaikuttaa sen elinkaareen, + vai - ?

(Minullehan tuo lämppäri vaihdettiin ihan suosiollla jonkun havaitun pikkuvuodon vuoksi, vaikkakaan en edellenkään tiedä vuodosta, mikä/missä ?)
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: volvo2020 - 14.04.2020, 18:50:05
Noniin selvisi syy. Egr cooleri päästää moottoriin vedet. Maahantuoja maksaa tämän lystin   ::)

Hieno homma, että selvisi ja maahantuoja asianmukaisesti hoitaa homman !

Paljonko autolla ikää? Kilometrejä sen verran maltillisesti niin varmasti senkin vuoksi tulivat noin hyvin vastaan.
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: volvo2020 - 14.04.2020, 18:52:13
Mielenkiintoista, jotenkin vaikuttaa tuo v:n EGR-cooleri olevan tuon moottorin ns. "Akilleen kantapää".
Tuntuisi olevan kohta useammankin ongelman yhteydessä esillä, syystä tai syyttä..
Tietääkö kukaan, missä näitä kiusankappaleita oikein väsätään ja onko tismalleen samanlaisia muissakin Volvon auto-/moottorimalleissa, eikä vain näissä 4-pyttyisissä D4:ssa ?
Ei kai noita vaan väkerretä vaikkapa Kiinassa, johon Volvolla(-kin) on vahvat yhteydet..
Mitenhän tämä takaisinkutsun yhteydessä toteutettu nesteen kiertosuunnan muutos vaikuttaa sen elinkaareen, + vai - ?

(Minullehan tuo lämppäri vaihdettiin ihan suosiollla jonkun havaitun pikkuvuodon vuoksi, vaikkakaan en edellenkään tiedä vuodosta, mikä/missä ?)

Aika uusi volvokuski olen niin vähän huono vielä vastaamaan kaikkeen, mutta jonkin aikaa seurannut tuota takaisinkutsuketjua mihin tämäkin topic liittyy. Aika usella on tullut ongelmia egr coolerin kanssa ja alkanut painetta kerätä järjestelmään tai hävittämään nestettä. Ilmeisesti ruotsin foorumeilla useita tapauksia.
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 14.04.2020, 19:30:08
Hieno homma, että selvisi ja maahantuoja asianmukaisesti hoitaa homman !

Paljonko autolla ikää? Kilometrejä sen verran maltillisesti niin varmasti senkin vuoksi tulivat noin hyvin vastaan.

Auto on 2014 vuosimallia.

Haisee siltä että ei todellakaan ole ensimmäinen laatuaan tämä, kun kitisemättä maksavat remontin. Ja tosiaan kerkesin ajaa vain viikon takaisinkutsu huollon jälkeen joten epäilen, että se takaisinkutsu aiheutti tuon coolerin hajoamisen  >:(
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: gubbe - 14.04.2020, 19:31:48
Aika usella on tullut ongelmia egr coolerin kanssa ja alkanut painetta kerätä järjestelmään tai hävittämään nestettä. Ilmeisesti ruotsin foorumeilla useita tapauksia.

Taisi olla 3  joilla oli EGR- jäähdytin vuoto, alentunut suorituskyky ja häiriövalo on joillakin syttynyt päivityksen jälkeen. 1 oli jo ennen kuin päivityksistä oli tietoakaan.

En nyt seuraa kaikkea, mutta kuitenkin 60, 70 ja 90 sarjojen keskusteluaiheita tulee lueskeltua. 90-sarjasta en ole huomannut yhtään, vaikka niitäkin (käyttäjiä) on Ruotsalaisella forumilla paljon, voisinpa sanoa, että enemmän kuin täällä, kuten myös muitakin mallien käyttäjiä.

E: korjattu kpl määrä. Niin, ja moni rohkenee kertoa, että ei ongelmia päivityksen jälkeen.
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 14.04.2020, 19:34:45
Osaako kukaan sanoa että aiheutuuko tuosta jäähdytysnesteen vuodosta moottoriin jotain lisäharmia? Tukkiiko mahdollisesti jotain tärkeitä paikkoja? Että palaako moottori tuosta enää entiselleen...  :idiot2:
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: mulugren - 14.04.2020, 19:53:20
Ja tosiaan kerkesin ajaa vain viikon takaisinkutsu huollon jälkeen joten epäilen, että se takaisinkutsu aiheutti tuon coolerin hajoamisen  >:(

Siinähän nestekierto käännetään toisinpäin. Mahtaakohan olla nyt vähän turhan kova paine vähän väärällä puolella ja vanhat coolerit sanoo poks ???
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 14.04.2020, 20:01:27
Siinähän nestekierto käännetään toisinpäin. Mahtaakohan olla nyt vähän turhan kova paine vähän väärällä puolella ja vanhat coolerit sanoo poks ???

Luultavasti... On kyllä päin v****a suunniteltu homma..  :D
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 15.04.2020, 13:04:54
Osaako kukaan sanoa että aiheutuuko tuosta jäähdytysnesteen vuodosta moottoriin jotain lisäharmia? Tukkiiko mahdollisesti jotain tärkeitä paikkoja? Että palaako moottori tuosta enää entiselleen...  :idiot2:
Ei se lyhyellä aikavälillä aiheuta harmia moottorille. Moottoriöljyt vaihtaisin korjauksen jälkeen.

Näitä egr coolerin vuotoja on myös muilla merkeillä ja kaikennäköisissä moottoreissa. Ei ole siis yksin tämän moottorityypin ongelma.
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 15.04.2020, 15:46:01
Ei se lyhyellä aikavälillä aiheuta harmia moottorille. Moottoriöljyt vaihtaisin korjauksen jälkeen.

Näitä egr coolerin vuotoja on myös muilla merkeillä ja kaikennäköisissä moottoreissa. Ei ole siis yksin tämän moottorityypin ongelma.

Mukava kuulla ettei peli ole vielä pelattu  :) Kiitoksia vastauksesta!
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 16.04.2020, 23:28:49
Noniin auto rempattu!

Mutta yksi asia mietityttää. Onko tuo nyt sitten ihan ok, että juuri huollettuun autoon ei vaihdettu uusia öljyjä tuon remontin yhteydessä?  :idiot2: Öljy on korkissa selvästi harmaata eli öljyn seassa on jäähdytinnesteet...

Luulisi että jos nyt päästelisin noilla öljyillä huoltovälin niin nuo likaiset öljyt aiheuttaisi vain lisäharmia  :-\
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: mulugren - 17.04.2020, 00:05:56
Noniin auto rempattu!

Mutta yksi asia mietityttää. Onko tuo nyt sitten ihan ok, että juuri huollettuun autoon ei vaihdettu uusia öljyjä tuon remontin yhteydessä?  :idiot2: Öljy on korkissa selvästi harmaata eli öljyn seassa on jäähdytinnesteet...

Luulisi että jos nyt päästelisin noilla öljyillä huoltovälin niin nuo likaiset öljyt aiheuttaisi vain lisäharmia  :-\

Se kyllä sieltä haihtuu. Mutta eihän se ole pahasta kerrankin pitää vaihtoväli lyhyenä. Hyvää se vain tekee
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Jussius - 17.04.2020, 00:07:16
Se kyllä sieltä haihtuu. Mutta eihän se ole pahasta kerrankin pitää vaihtoväli lyhyenä. Hyvää se vain tekee

Itse tuossa kommentoin jo toiseen ketjuun mahd. jäähdytysnesteen vuotoa EGR:n jäähdyttimen kautta omassa autossani. Olen katsellut itse öljykorkkia aina välillä miltä näyttää ja lyhyen ajon jälkeen kun kone ei ole lämmennyt niin on toisinaan sellaista hyvin pientä valko-harmaata merkkiä korkissa, mutta kun koneen ajaa kuumaksi ja hieman pidempään niin näyttäisi olevan ihan OK. Oletan siis että näissä tapauksissa, ainakin jos ei pitkää ajoa ja kone kuuma, niin korkkiin kertyy kondensoitunutta tavaraa joka ajossa lähtee huohotuksen kautta pois (?)
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: mulugren - 17.04.2020, 00:17:49
Itse tuossa kommentoin jo toiseen ketjuun mahd. jäähdytysnesteen vuotoa EGR:n jäähdyttimen kautta omassa autossani. Olen katsellut itse öljykorkkia aina välillä miltä näyttää ja lyhyen ajon jälkeen kun kone ei ole lämmennyt niin on toisinaan sellaista hyvin pientä valko-harmaata merkkiä korkissa, mutta kun koneen ajaa kuumaksi ja hieman pidempään niin näyttäisi olevan ihan OK. Oletan siis että näissä tapauksissa, ainakin jos ei pitkää ajoa ja kone kuuma, niin korkkiin kertyy kondensoitunutta tavaraa joka ajossa lähtee huohotuksen kautta pois (?)

Joo, kondenssivettä kertyy väistämättä hieman..ja haihtuu pois. Joidenkin autojen korkeissa aina hieman jotain töhnää.

Käsittääkseni näiden D4 myllyjen öljyt kannattaisi vaihtaa hieman tiuhempaan tahtiin. Esim 15tkm. Tuo nyt ei ole sietämätön vaihtoväli jos vuodessa tulee esim 20tkm. 20tkm välein ole näihin vanhempiin vaihtanut vaikka vuodessa tulee 30-35tkm. Dieselit on sellasia sottapyttyjä että vaikka kuinka tiuhaan vaihtaa niin heti käynnistyksen jälkeen öljy pikimustaa :D
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 17.04.2020, 00:34:52
Se kyllä sieltä haihtuu. Mutta eihän se ole pahasta kerrankin pitää vaihtoväli lyhyenä. Hyvää se vain tekee

Voisin pitää vaihtovälin niinkin lyhyenä, että vaihdan nyt viikonlopun aikana uudet öljyt sisään ihan vaan oman mielialani vuoksi  ;D
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: volvo2020 - 17.04.2020, 14:24:13
Noniin auto rempattu!

Mutta yksi asia mietityttää. Onko tuo nyt sitten ihan ok, että juuri huollettuun autoon ei vaihdettu uusia öljyjä tuon remontin yhteydessä?  :idiot2: Öljy on korkissa selvästi harmaata eli öljyn seassa on jäähdytinnesteet...

Luulisi että jos nyt päästelisin noilla öljyillä huoltovälin niin nuo likaiset öljyt aiheuttaisi vain lisäharmia  :-\

Kannattaa myös öljytikkua seurata vai oliko näissä sitä lainkaan?Jos tikussa öljyt siistit niin ei niin paha huoli, mutta jos tikussa harmaata niin sitten heti öljyt vaihtoon. Kyllähän se aika kipeää tekee kiertokangen laakereille, jos nestettä on öljyjen seassa. Yön yli neste valuu alas ja kun isket tulille niin katastrofin ainekset ilmassa vesi aika huonosti voitelee.

Ihan hyvä varmaan vaihtaa öljyt varmuuden vuoksi.


Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: kkrinne - 17.04.2020, 14:30:58
Näitä juttuja kun nyt lukee niin sehän alkaa pelottaa koko takaisinkutsu. Taivas varjele mitä sieltä tulee. 250 tkm nyt mittarissa (D4 vm. -14).
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: mulugren - 17.04.2020, 14:41:58
Näitä juttuja kun nyt lukee niin sehän alkaa pelottaa koko takaisinkutsu. Taivas varjele mitä sieltä tulee. 250 tkm nyt mittarissa (D4 vm. -14).

Volvoilijan arkea. Kokoajan pelko p*rsiissä että mitä huominen tuo tullessaan ;D No huominen on huomenna
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 17.04.2020, 16:12:37
Kannattaa myös öljytikkua seurata vai oliko näissä sitä lainkaan?Jos tikussa öljyt siistit niin ei niin paha huoli, mutta jos tikussa harmaata niin sitten heti öljyt vaihtoon. Kyllähän se aika kipeää tekee kiertokangen laakereille, jos nestettä on öljyjen seassa. Yön yli neste valuu alas ja kun isket tulille niin katastrofin ainekset ilmassa vesi aika huonosti voitelee.

Ihan hyvä varmaan vaihtaa öljyt varmuuden vuoksi.

Jep! Käytin öljypisteellä ja laittoivat öljyn sekaan hetkeksi jonkun puhdistusaineen ja sitten vaihtoivat uudet öljyt. Sanoi ettei vanhat öljyt näyttänyt kovin pahalta. Jospa tuosta selvittiin säikähdyksellä.
Otsikko: Vs: D4 Savuttaa
Kirjoitti: Volvosteri - 17.04.2020, 16:16:47
Näitä juttuja kun nyt lukee niin sehän alkaa pelottaa koko takaisinkutsu. Taivas varjele mitä sieltä tulee. 250 tkm nyt mittarissa (D4 vm. -14).

Ei muuta kun voimia tulevaan!  :D Tältä takaisinkutsulta voi odottaa mitä tahansa. Maahantuoja tosin taitaa tulla aika helposti vastaan tuon asian suhteen, jos jotain hajoaa.