Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vvolvo - 12.11.2011, 11:30:12

Otsikko: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Vvolvo - 12.11.2011, 11:30:12
moro
tässä nyt on tullut jo yritettyä vähä kaiken laista mutta ajattelin jos täältä löytyisi apua :)
eli itselläni on 740 volvo vuosimallista en ole varma luultavasti -91 ja b200f moottori.
Ei ota käynnityäkseen sitte millään välillä lyö kaasarin (solex) kuvun välistä ja välillä paukauttaa putkeen jos sen satun saamaan  käyntiin. sytytystä epäilisin että olisi pielessä mutta en oikein tiedä kuinka sitä säädetään kun virranjakaja on siellä kannen taka osassa  :-[
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: 8-pätkä - 12.11.2011, 11:45:54
Onko se nyt siis kaasutin- vai ruiskumalli? B200F on ruiskulla.
Lähtisin varmaan liikkeelle virranjakajan ja pyörijän puhdistuksella sekä tulppien vaihdolla. Tulpanjohdotkin kannattaa ainakin tarkistaa etteivät tunnu kovin haperoilta.

Edit: Jakopään ajoitukset tuli myös mieleen, voisiko olla jako hypännyt?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pecan - 12.11.2011, 13:11:26
Samanlaiset oireet teki viallinen virranjakajan kansi B200K koneessa. Kipinä tuli, kun tulpat olivat irrallaan johtojen päissä, mutta tulpat paikallaan kipinä hyppi kai väärässä paikassa. Eikä ollut pahan näköinen kansi.

Varsinaista säätöähän tossa ei sytytykselle ole, eikä se näin ollen pitäisi pieleenkään mennä. Ja kuten jo edellä sanottiin, niin jako kannattaa tarkistaa. Niin ja vika on ilmeisesti siis iteksiään ilmaantunut, eikä esim minkään muun remontin yhteydessä?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Matson66 - 13.11.2011, 17:34:48
Jakoremmin tiukkuudesta voi päätellä sen "hyppäämisen" todennäköisyys, eli jos remmi on nomaali tiukkuudessaan ja hampaat kunnossa, niin ei se hyppää, eli koko jakopäätä ei välttämättä tarvitse avata.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Vvolvo - 13.11.2011, 19:12:46
Kyllä se on kaasari malli ja tulpat on jo vaihdettu uusiin mutta pitääkin sitten alkaa nuota tulpanjohtoja ja virranjakajan kantta tarkistelemaan että onko niissä jotain ja luultavasti ostaa kokonaan uudet  :-\ . Ajoituksen pitäisi olla paikoillaan sitä kanssa epäilin ja olen sen nytten jo tarkistanut ja pistänyt paikoilleen että ajoituksesta käyntiin lähtemisen ei pitäisi olla enää kiinni :) joo ja on itsekseen ilmaantunu.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: pikatraktori - 13.11.2011, 19:24:31
moro
tässä nyt on tullut jo yritettyä vähä kaiken laista mutta ajattelin jos täältä löytyisi apua :)
eli itselläni on 740 volvo vuosimallista en ole varma luultavasti -91 ja b200f moottori.
Ei ota käynnityäkseen sitte millään välillä lyö kaasarin (solex) kuvun välistä ja välillä paukauttaa putkeen jos sen satun saamaan  käyntiin. sytytystä epäilisin että olisi pielessä mutta en oikein tiedä kuinka sitä säädetään kun virranjakaja on siellä kannen taka osassa  :-[

Ilmeisesti tietoja autosta on tarkistettava. Vuoden -91 mallisessa autossa ei voi olla kaasutinta etenkään jos mallimerkintä päättyy moottorissa F kirjaimeen (= federal). Suihkutusmootori ja tyypillisiä oireita: aluksi vaihdetaan virranjakajan kansi, jakopyörrin, sytysystulpat ja sytytysjohtimet. Sellaisia osia jotka ovat kunnossa ei tietysti tarvitse vaihtaa. Nyt olisi vain löydettävä henkilö joka osaa tuon arvioida ;). Nuo sytytysosat ovat aina käytetyissä autoissa enemmän tai vähemmän lopussa. Sen jälkeen vaihdetaan pumpun rele, suutinrele ja YKK-anturi. Jos ei vieläkään käynnisty tai käy kunnolla, luetaan vikakoodit. Niistä on suuresti hyötyä vikakohteen arvioinnissa ja helpottaa myös vianmäärittelyä täälläkin.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Vvolvo - 13.11.2011, 19:47:41
Joo noista auton tiedoista en oo ollu kovin varma  :-[ mutta hyviä neuvoja arvostan ;D pitääkin alkaa noita uusia osia heti katselemaan että mistä löytäis :)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: jpajula - 15.11.2011, 08:19:43
Ja näin Motonetin vakioasiakkaana (liiankin kanssa....) niistä virranjakajan kansista tosiaan se, että ne tosiaan näyttäis olevan kieroja ne muovivalut. Eli kannattaa hioa tasaseksi se pinta mikä tulee jakajaa vasten, jotta ne metalliholkit ottaa sinne jakajaan kiinni.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 15.11.2011, 08:31:15
Minä en saanut tästä vieläkään varmuutta että onko kaasari vai ruisku, kun ei vuosimallistakaan ole varmuutta.
Mutta ohjeet on hyviä. ;)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: TVS - 15.11.2011, 10:26:09
Ja näin Motonetin vakioasiakkaana (liiankin kanssa....) niistä virranjakajan kansista tosiaan se, että ne tosiaan näyttäis olevan kieroja ne muovivalut. Eli kannattaa hioa tasaseksi se pinta mikä tulee jakajaa vasten, jotta ne metalliholkit ottaa sinne jakajaan kiinni.
Ja jos haluaa kelvollisen, jättää ne motonetin rojut ihan suosiolla hyllyyn, pääsee sitten yli 2000km samalla jakajankannella ::)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 15.11.2011, 13:23:19
Ja jos haluaa kelvollisen, jättää ne motonetin rojut ihan suosiolla hyllyyn, pääsee sitten yli 2000km samalla jakajankannella ::)
Tähän mun täytyy heittää kapula rattaisiin. Sen mitä Motonetista olen hakenut jakajankansia, kaikki on menneet paikalleen ilman hiomista. Vähän tiukka voi olla mutta aina on pelittänyt, enkä yhtäkään ole hionut.
Kuitenkin tuolta olen varmaan parikymmentä kantta ostanut.
No, tää on vain oma kokemukseni, en siitä ala väittelemään. :nuhtelu
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: TVS - 15.11.2011, 16:09:05
Tähän mun täytyy heittää kapula rattaisiin. Sen mitä Motonetista olen hakenut jakajankansia, kaikki on menneet paikalleen ilman hiomista. Vähän tiukka voi olla mutta aina on pelittänyt, enkä yhtäkään ole hionut.
Kuitenkin tuolta olen varmaan parikymmentä kantta ostanut.
No, tää on vain oma kokemukseni, en siitä ala väittelemään. :nuhtelu
En minä ole muotovikoja havainnut, nastat vaan katos 2000km matkalla johonkin niin heitin 400tkm ajetun volvolaisen takaisin ja matka jatkuu yhä, tuumasin vaan hakea uuden volvolaisen hyllyyn odottelemaan...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Aabelix - 15.11.2011, 16:36:49
En minä ole muotovikoja havainnut, nastat vaan katos 2000km matkalla johonkin niin heitin 400tkm ajetun volvolaisen takaisin ja matka jatkuu yhä, tuumasin vaan hakea uuden volvolaisen hyllyyn odottelemaan...

Samoja kokemuksia, oli joku makaroonipojan tekele kesti just talven yli kun oli jo nastat melkein poikki, Boschin tekeleellä nyt ajeltu jo muutama vuosi ja nastat on vasta tummentuneet  ;D

Kumpihan sytkäsysteemi tuossa on Renixin paketti vai Boschin systeemi ??
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 15.11.2011, 16:57:10
Kumpihan sytkäsysteemi tuossa on Renixin paketti vai Boschin systeemi ??
Jos se on kaasari, solexilla, kone on B200K ja sytytys on "renix paketti"

Eikä silloin myöskään vuosimalli oli 91 vaan <--88 (Tietysti jos kone on vaihrettu..)

Tuliko vika jonkin remontin jälkeen vai?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 15.11.2011, 18:34:21
käy se rekisteriote nippu läpi ja katso siitä kone koko ja tyyppi ruisku/ kaasari, löytyy eri sivuilla, kerro sitten meille. Heiluuko kiekkamittari startatessa?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Vvolvo - 16.11.2011, 13:05:05
autosta ei olekkaan tullut papaereita mukana niin en sen takia tiedäkkään vuosimallia ja moottoria varmuudella :) mutta kaasari vehjes on ja ajon jälkeen ilmentynyt vika :)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 16.11.2011, 13:19:55
Jako sekaisin tai sytkäosat..

Jos se on 2 litrainen niin se on B200K
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Vvolvo - 26.11.2011, 09:47:24
noniin tuli sinne sitte pistettyä uus virranjakajan kansi ja tulpanjohdot mutta ei vaikutusta? eikös ne tulpanjohdot mennykki niin että ykkös sylinteriltä 1 seuraavalta 3 sitte 4 ja viimene 2?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: TVS - 26.11.2011, 12:49:29
Nyt ne ainakin on sekasin. Nelosen tulpalta menee lähinnä repsikan etulokaria olevaan, kolmoselta viereiseen, kakkoselta lähinnä kuskin lokaria olevaan ja ykköseltä jäljelle jääneeseen.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 26.11.2011, 12:55:16
Vahvistan tämän. ;D
Edestäpäin katsottuna siis vasemmalta oikealle 4-3-1-2.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Vvolvo - 26.11.2011, 14:52:05
NO NYT KÄY! olin kans nuon alunperin pistäny niitä johtoja oikein, mutta yks kaveri sano että pitäis noin väärinpäin pistää ne niin ihmekkää ettei ny heti johtojen ja  virranjakaja kannen vaihdon jälkeen tominu : ;)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: taski - 27.11.2011, 14:22:22
Lainaan vähän samaa ketjua.

Itseläni on -90 vuotine 2.3 16v, eikä välillä suostu starttaamalla käynnistymään. Toimii muuten ihan normaalisti, mutta välillä vaatii pitkän startin tai pari, sitten about kuukauden välein tekee niin että saat startata vaikka kuinka, eikä käynnisty millään. Tönäämällä lähtee aina todella helposti, ei pienintäkään ongelmaa. Ajonestoja yms ei taida tässä olla (alkuperäisenä tuskin ainakaan) joten sytytyspuoleltako vikaa, vaiko bensan saannista?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 27.11.2011, 16:41:55
Lainaan vähän samaa ketjua.

Itseläni on -90 vuotine 2.3 16v, eikä välillä suostu starttaamalla käynnistymään. Toimii muuten ihan normaalisti, mutta välillä vaatii pitkän startin tai pari, sitten about kuukauden välein tekee niin että saat startata vaikka kuinka, eikä käynnisty millään. Tönäämällä lähtee aina todella helposti, ei pienintäkään ongelmaa. Ajonestoja yms ei taida tässä olla (alkuperäisenä tuskin ainakaan) joten sytytyspuoleltako vikaa, vaiko bensan saannista?
Kun ei tahdo käynnistyä, kopeloi bensapumpun relettä. Tuhakupin takana vasemmalla valkoinen suorakaiteen muotoinen.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: taski - 04.12.2011, 21:32:08
Ok, nyt ei ole koko vehje torpannut lainkaan joten en ole päässyt tuotakaan teoriaa kokeilemaan todeksi. Voi volle volle  S*
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 05.12.2011, 23:03:23
Moi Mulla on samainen onkelma kuin tän ketjun aloittajalla, en vaan viittinyt uutta topiccia aloittaa.

Elikkäs lähtökohtana on Volvo 740Gl vm. 90 Moottori B200F ja ruisku on ! Ostin ton edellispäivänä "rikkinäisenä", oli kampiakselin päässä olevasta jakohihnan rattaasta valettu kiila mennyt sutuksi ja kone sammunut! Sitä tossa nyt eilen ja tänään oon tutkaillut ja mielestäni ei oo mitään isompaa tuhoa aiheuttanut. Hain hajottamosta uuden jakohihnan rattaan, laitoin  paikoilleen samalla uus hihna ! En oikeen mitään tosta jakopäästä ymmärrä mut Pyörittelin kampiakselin siten että ykköspytyn mäntä on ykk:ssa ja jakomerkki kohdallaan ja samaten nokka-akseli siten, että ykkösen molemmat pako- että imu vena on kiinni ja jakomerkki rattaasta kohillaan. Ja kone siis pyörii tämän jälkeen  nätisti  avaimella kampuran päästä pyörittämällä.

No Sitten koitin startata.... Bensa haisee, tulpat kastuu ja kipinää tulee niin penteleesti joka tulppaan, mut käyntiin ei edes yritä, tuntuu kuin kone vain rullais tyhjää ilmaan mitään vastusta !
Virranjakajakin putsattu ja tulpanjohdot on oikein !
Ja jos siitä nyt jotain apuu on niin kierroslukumittari nykii startatessa.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Madbull - 06.12.2011, 01:45:22
Ettei olis jo venat ottanut kipeää?`
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 06.12.2011, 10:37:07
Ettei olis jo venat ottanut kipeää?`
Kyllä näin melkeinpä on tehnyt. Jos kone pyörii startatessa niinkuin tulpaton mopo, on sieltä puristukset hukassa.
Puristusmittaus tai suosista kansi pois. Noita ei välttämättä rahallisesti kannata alkaa korjaamaan jos on pahakin tuho tullut, jos muutama venttiili vain niin ehkä sitten. Tahtoo vaan ohjuritkin ottaa helpolla damagea. Jos on paha, foorumin kierrätyskeskuksen puolelta ehjä kansi muutamalla kympillä.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: TVS - 06.12.2011, 11:51:03
Helppo diagnoosi: venakoppa irti ja pyörittelet hiljakseen koneen ympäri, paljonko jää venttiilinvälykseksi? Itellä rovahti yks B200:nen, siihen jäi kaikkiin pakovenoihin tuommonen 4-5mm välys, ei tarttenu sen enempi arvailla että mitä kävi...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Xuppo - 06.12.2011, 16:57:06
edit.
pitäis opetella lukemaan. :buck2:
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 06.12.2011, 19:38:11
Sen verta sain tänään aikaseks et mittasin venttiilin välykset kaikki muut ok 0,3-0,4 mut kolmosen pako oli välys 1mm ja kun tossa nyt pyörittelin konetta ilman jakohihnaa käsin, niin meni silloin pikkasen juntturaan kun kolmosen mäntä oli yläkuolokohdassa ja yritti nokkaa käsin pyörittää. Tökkäs vähän niinkun päin seinää mut meni siitäkin kyllä yli ronskimmalla otteella...

Eli olisko kolmosen pakovena ainakin saanu osumaa ? Haen huomenna lainaan puristuspainemittarin jos sillä sais jotain selkoo, vaikka se kansi pois tarviikin varmasti ottaa...

Millaset paineet pitäs olla jos on kaikki suhteellisen ok ?

JA Kiitos kaikille vastanneille !!  :)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 06.12.2011, 20:57:51
Sen verta sain tänään aikaseks et mittasin venttiilin välykset kaikki muut ok 0,3-0,4 mut kolmosen pako oli välys 1mm ja kun tossa nyt pyörittelin konetta ilman jakohihnaa käsin, niin meni silloin pikkasen juntturaan kun kolmosen mäntä oli yläkuolokohdassa ja yritti nokkaa käsin pyörittää. Tökkäs vähän niinkun päin seinää mut meni siitäkin kyllä yli ronskimmalla otteella...

Eli olisko kolmosen pakovena ainakin saanu osumaa ? Haen huomenna lainaan puristuspainemittarin jos sillä sais jotain selkoo, vaikka se kansi pois tarviikin varmasti ottaa...

Millaset paineet pitäs olla jos on kaikki suhteellisen ok ?

JA Kiitos kaikille vastanneille !!  :)
nyt ainakin tullut kipeetä, pyöritit ilman hihnaa.  :nuhtelu olisiko minimi 8,8 bar maks. Ero 2bar. Viisaamat voi korjata jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 06.12.2011, 22:43:11
  olisiko minimi 8,8 bar maks. Ero 2bar.
Tuohon haarukkaan on aika ok.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 07.12.2011, 14:49:12
Noniin, nyt on volvon paineet mitattu ja tulos täysi 0:lla. Eli Painemittarin viisari ei värähtänyt yhdenkään pytyn kohdalla !??? Kokeilin vielä mittarin toimivuutta mittaamalla yhdestä toisesta moottorista paineet ja sen perusteella mittari ainakin toimii. Eli tuloksena volvon kansi täysin soosina vai mitä ??  :'(
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 07.12.2011, 19:59:44
JepS. Painoimpa vielä ilmaa tulpanreiästä ja kas kaikki tuli pihalle muista tulpanreistä----> kansi irti ja kappas, joka männässä imu- että pakoventtiilinkuva ja kaikki siis solmussa...  >:( Nyt vaan sellanen mietityttää, että onko männät ja kiertokangetkin mahtaneet ottaa kipeetä ?

Auto on muuten huippukunnossa, ei mistään ruosteessa ja sisältä kuin uusi, ilmastointi, uudet nastarenkaat ja kaikki... Kyllä se nyt sit ainakin kuntoon pistetään makso mitä makso ! Itse autolla oli hintaa 150€.

Jos joltain löytys suht hyväkuntonen/ ehjä kansi voisin olla kiinnostunut ostamaan !!!
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 07.12.2011, 23:05:54
Ensimmäinen veikkaus on vaan että kansi on entinen. Kun kansi on pois, mittaat helposti mihin männät nousee mutta kyllä yleensä venttiili on heikompi kuin kiertokanki... ;)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 11.12.2011, 18:49:30
Kiertokangen laakerit ainakin mahdollisesti ottaneet osumaa alakerrassa, männistä kannattaa venttiili kolojen rösöt vinguttaa sileäksi jos semmoiset on ja vielä meinaat käyttää..
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: tuhopolttaja - 14.12.2011, 15:56:31
Lainaan ketjua kun on samanmoista ongelmaa.

Itselläni on Volvo 740 -90 B200F minkä kanssa on alkanut ilmenemään käynnistymisongelmia näin nollakelien vallitessa. Auto on seissyt yli viikon mittaisia jaksoja käyttämättömänä taivasalla. Välillä on joutunut sahaamaan helvetin pitkään että lähtee tulille ja viimeksi ei auttanut kuin lohkolämmitin. Käynnistämisen jälkeen kävi ryntäytettäessä pienillä kierroksilla vähän aikaa vajailla pytyillä mutta tokeni siitä sitten muutaman minuutin ajelun jälkeen.

Sinä aikana, mitä laitos on allekirjoittaneella ollut (4 vuotta), ei virranjakajan kanteen tai pyörijään ole koskettukaan. Tulpilla ja johdoilla on ajettu noin 2 vuotta ja 15tkm. Tämänhetkisillä tiedoilla virranjakajan kansi ja pyörijä nyt varmasti lähtee ensitöikseen vaihtoon mutta kertokaahan että onko noissa vehkeissä ollut jotain muitakin sytytykseen tai bensansaantiin liittyviä ongelmia jotka moisiin ongelmiin ovat johtaneet.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 14.12.2011, 16:00:20
Lainaan ketjua kun on samanmoista ongelmaa.

Itselläni on Volvo 740 -90 B200F minkä kanssa on alkanut ilmenemään käynnistymisongelmia näin nollakelien vallitessa. Auto on seissyt yli viikon mittaisia jaksoja käyttämättömänä taivasalla. Välillä on joutunut sahaamaan helvetin pitkään että lähtee tulille ja viimeksi ei auttanut kuin lohkolämmitin. Käynnistämisen jälkeen kävi ryntäytettäessä pienillä kierroksilla vähän aikaa vajailla pytyillä mutta tokeni siitä sitten muutaman minuutin ajelun jälkeen.

Sinä aikana, mitä laitos on allekirjoittaneella ollut (4 vuotta), ei virranjakajan kanteen tai pyörijään ole koskettukaan. Tulpilla ja johdoilla on ajettu noin 2 vuotta ja 15tkm. Tämänhetkisillä tiedoilla virranjakajan kansi ja pyörijä nyt varmasti lähtee ensitöikseen vaihtoon mutta kertokaahan että onko noissa vehkeissä ollut jotain muitakin sytytykseen tai bensansaantiin liittyviä ongelmia jotka moisiin ongelmiin ovat johtaneet.
Kuulostaa vähän lämpöanturi vialta.

Lue ihan alkuun vikakoodit http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg157900;topicseen#new

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=945.0 tuo myös hyvä lukea.

-Bensarele
-suutinrele
-YKK anturi
-IMM
 
jne.. Tässä tapauksessa ei lienet kaksi viimeistä ainakaan :)

Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 14.12.2011, 16:21:54
JepS. Painoimpa vielä ilmaa tulpanreiästä ja kas kaikki tuli pihalle muista tulpanreistä----> kansi irti ja kappas, joka männässä imu- että pakoventtiilinkuva ja kaikki siis solmussa...  >:( Nyt vaan sellanen mietityttää, että onko männät ja kiertokangetkin mahtaneet ottaa kipeetä ?

Auto on muuten huippukunnossa, ei mistään ruosteessa ja sisältä kuin uusi, ilmastointi, uudet nastarenkaat ja kaikki... Kyllä se nyt sit ainakin kuntoon pistetään makso mitä makso ! Itse autolla oli hintaa 150€.

Jos joltain löytys suht hyväkuntonen/ ehjä kansi voisin olla kiinnostunut ostamaan !!!
Pyörität sitä alakertaa ja katsot (ja mittaat), että jokainen mäntä nousee samaan tasoon lohkon yläpintaan verratuna, jos nousevat saman tasoon kiertokanget on suorat. Männät on ehjät jos ei reikiä ole tai ventiililautasia laessa pystyssä. Laakerit tuskin on mennyt miksikään. Jos kannessa on seetit säilyneet ehjinä ja palotiloissa ei ole pahoja koloja menee ventiilit vaihtamalla, halvemmalla tosin saa ehjän käytetyn kannen. Ja huonolla mäihällä on ohjuri tai useampi rikki ja sitten tulee käytetty kansi halvemmaksi kuin risan kunnostaminen. Kannattaa vielä varmistaa, että ovatko kaikki venttiilit solmussa. Nokka irti ja kansi nurinpäin pöydälle, kuivaat kaikki kanavat ja lorautat palotiloihin bensaa tms. Sitten taskulampulla katsot jokaiseen imu- ja pakokanavaan, jos pysyy kuivana on venttiili ehjä.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 22.12.2011, 18:30:57
Noniin. Nyt on Volvo tartattu uusilla osilla ekaa kertaa ja tokalla starttauksella jo hörähti käyntiin :)

 Mutta mikä mahtaa olla kun tyhjäkäynti huitelee jossain 1200~1500 rpm eikä laske vaikka kone ihan lämpönen ? Tossa menee tollanen vähän isompi ehkä joku 1/2 tuumaa sisähalk. oleva letku tosta imusarjasta imusarjan alla olevaan mötikkään missä on jonkunsortin sähköliitin yms. Tuo letku oli alkujaan, kun auto ostettiin vedetty nippusiteellä ruttuun, mutta kun altettiin purkamaan nappasin sen poies. Vetäsin sen sit auton käydessä takas mutkalle niin kappas tyhjäkäynti laski "Normaaliksi" Missä siis vika kun tuon letkun ruttaamalla tyhjäkäynti normalisoituu...? Kun ei sen varmaan mutkalla normaalisti kuulus olla...?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 22.12.2011, 19:31:19
Se mötikkä on todennäköisesti tyhjäkäyntimoottori, sen tehtävänä on ecun ohjaamana päästää ilmaa tyhjäkäynnillä kaasuläpän ohitse, ja näin pitää tyhjäkäynti säädettynä ja tasaisena. Kun se letku on mötikästä irti ja auki niin ilmaa virtaa jatkuvasti kaasuläpän ohi ja tyhjäkäynti on isoa. Mötikkä irroitettuna mutta letku tukossa käy suurinpiirtein normaalia tyhjäkäyntiä, riippuen siitä kuinka hyvin kaasuläppä on säädöissään, mutta ecun ohjaamaa hienosäätöä ei tapahdu. Myös väärin säädetty tai rikkinäinen kaasuläppäkytkin voi aiheuttaa korkean tyhjäkäynnin. Hakuun korkea tyhjäkäynti, tyhjäkäyntimoottori tai kaasuläppäkytkin niin löytyy ohjeita.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 24.12.2011, 16:57:49
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=552.0
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 04.01.2012, 18:53:38
Moi !

Volvon kanssa taas vähän murheita. Katsastuksessa käyty, vaihtoon jarrukilvet ja Levyt ei muuta päästöt katsurin mukaan hyvät,MUTTA...

Nyt o vaihdettu virranjakajan kansi, Tyhjäkäynti venttiili, polttoainesuodatin, Polttoainepumpun rele, tulpat yms. tehty

Ongelmana on, että autoa saa sahata ihan saamarin kauan että lähtee käyntiin ja kaasu pitää myös olla pohjassa, lämpimällä koneella käynnistyminen vielä hankalempaa.
Pari johtoa on myös irrallaan ja askarruttaa mihin mahtaa kuulua, tossa kuva:

(http://i374.photobucket.com/albums/oo190/Pohjiz/040120126552.jpg)
Tohon kuvassa olevaan johtoon tulee jatkuva akkujännite oli virta päällä tai ei

Ei anna mitään vikakoodeja

(http://i374.photobucket.com/albums/oo190/Pohjiz/040120126541.jpg)
Oikealla oleva urosliittimellä oleva johto menee ilmastoinnin kompuran jalkaan, Tosta tosta vihree valkosesta en tiedä siihen tulee virrat päällä 0,17V jännite

Sellanen vielä, että kuuluisko polttoainepumpun hurahtaa kun laittaa sytytysvirran päälle, kun tämä ei tee niin. Kun moottori käy pumppu kyllä pyörii.




Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 04.01.2012, 19:55:32
ajoitukset kohdillaan? Lambda mitattu? Oliko jakajan kansi suora?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 04.01.2012, 20:23:15
Ajoituksia ei oo katottu, eikä myöskään lambdaa. Jakaja meni hyvin paikalleen, eikä vanhassakaan mitään vikaa varmaan ollut kun vaihdoin ensin kannen kun ei lähtenyt lainkaan käyntiin. Ei apua, testasin tulpat toisessa autossa ja kolme neljästä oli pimeenä. Jännä sinänsä kun tulpat hajos ihan yhtäkkiä... Alkaa neuvot loppumaan, eikä viittis kaikkee mahollista ruveta vaihtamaan ja sen jälkeen huomata vika jossain lapsellisesa paikasa...  :(

Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 04.01.2012, 20:32:56
Veikkaisin, että saa liikaa bensaa jos kaasu pohjassa lähtee helpommin tulille. Moottorin ohjauksen lämpöanturi ehkä rikki ja boksi luulee, että kone on kokoajan kylmä ja rikastaa tarpeettomasti seosta. Rikas seos pimentää tulpat nopeasti, saattaa mennä jopa starttauksen aikana pimeäksi jos saa aivan liikaa kakkua.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 04.01.2012, 20:33:26
kiero jakajan kansi menee normaalisti paikalleen mutta se voi haljeta kiristettäessä. Jos et tarkistanut suoruutta, tee se. Noista johdoista muuten minulla ei ole tietoa. Mikä on sen toisen johdon väri? Kännykän kuvista ei tahdo erottaa kaikkea.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 04.01.2012, 21:31:10
Ylemmässä kuvassa johto puna vihree, samoin alemmassa kuvassa oleva vasemman puoleinen, urosliitin= musta. Voikos tota anturia mitata jollain tavalla ( Aikas märkiä ovat olleet tulpat kun irti olen ottanut, kun ei ole tärähtänyt käyntiin) ja mistä kannattas uutta kysellä? Kiitos vastauksista ! :)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 05.01.2012, 16:22:16
Nonniin.

Kävin tänään näyttämässä katsurille noi vaihdetut jarrulevyt joiden takia pomppas leima, oli siis vielä vanha ruiskun anturi---> auto yski, booas ja ei kiihtynyt mihenkään. Paluumatkalla hain uuden anturin ja salamana asentamaan, harvinaisen kettumaisessa raossa muuten toi anturi. No sit starttaamaan ei lupaakkaan,  annoin sit kaasua ja lähti heti. Käytin vähän aikaa ja sammutin ja sit lähtikin jo ilman kaasun polkemista tulille.  Testilenkillä ei enää booannut ja kiihty niinkun pitääkin(2 vaihteella 90kmh mittariin kevyesti) . Moottorin vikavalokaan ei palanut ja ajattelin et nyt on kunnossa ja hyvä fiilis.

MUTTA kun olin sit auton sammuttanut lenkin jälkeen, menin puolentunnin päästä starttaamaan niin kappas ei taaskaan ilman kaasua käyntiin ja kun lähti lopulta yski ja pamautteli putkessa. Ajoin taas pienen lenkin ja kulki taas ihan ilosesti kun lämpes. Tulin pihaan sammutin moottorin ja käynnistin ---> syttyi moottorin vikavalo taas ja antaa Koodit 131 ja 231

Alkaa kohta käpy palamaan kun ei käsitä mistä noita vikoja tulee...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 05.01.2012, 19:30:14
Et ole tarkastanut ykk anturin signaalia, vaikka sitä herjaa? Mittaa sen vastus ja ota ainakin irti ja putsaa.
Tuollainen 160 - 240 Ohmia on se haarukka.
Jos ei siinä ole vika, väittäisin sen olevan osittain väärässä kaasuläpän säädössä ja/tai boksi/ immuviassa.
Tuo 2-3-1 tulee usein kun immu on kypsä. (vaikka kuumalanka olisikin ehjä)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 05.01.2012, 22:24:46
Uuden ykk anturin hain just pari tuntii sitten motonetistä. Vanha anturi oli ihan täynnä mustaa pikeä, ei ihme jossei oo oikeen toiminut. Laitoin kuitenkin sen uuden anturin, enkä kokeillut vanhalla. Ja kappas taas tuntuu että lähtis pareemmin käyntiin ja vastaa kaasuun "Heti" kun hiukan polkasee, Mutta vikavalo herjaa silti ja antaa vikakoodeja 2-3-1,  2-3-2 ja 1-3-1 ja tyhjäkäyntikin taas n1100rpm, käynnistyksen jälkeen pysyy vähänaikaa 800rpm mut sitten pomppaa.

Mutta jos kerta lähtee käyntiin ja käy suht ok niin eikös ton ykk anturin pitäs sillon toimia ?

Hitto että menee pää pyörälle...

Tosta vihree punasesta johdosta tossa laturin ja ilmastoinnin kompuran takana ei tunnu kukaan tietävän ? Ei kukaan viittis omasta autosta vilkasta mihin kyseinen johto menee. Saman värinen johto näyttää lähtevän siitä releestä oikeassa iskaritolpassa Ruiskun rele ? Voiskos tossa releessä olla jokin vika ? Koitin kyllä vauhtaa päittäin noita releitä (ruisku ja ilmastointi) Kun samanlaiset vissiin ovat, mutta lähti vielä hunommin käyntiin.

Kiitos taas vinkeistä :)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 06.01.2012, 10:50:07
Vihree punainen laturin ja ilm. kompuran takana näyttäis samanlaiselta kuin ilmastoinnin kompuran virta. Onko se sulla kytkettynä?
Tulipellin luona oleva johto sopis näöltään konehuoneen valolle, joka pitäisi olla konepellissä.
Sulla se näyttää puuttuvan ja siitä aukosta on vedetty pissapojan letku, siksipä se johto on jouten.

Kai olet poistanut ne vanhat koodit tuon anturin vaihdon jälkeen?

Jos vielä pukkaa noita koodeja, veikkaus on se immu.
Mitta ainakin sen toimintaa.
Imm 1 piuhan ja maan välillä pitää olla 0 ohm vastusta Imm irtykytkettynä.
Imm kytkettynä auton ollessa käynnissä joutokäynnillä 3 piuhasta pitäisi antaa 2,3 volttia. Johtojen  numerot löytyvät kun vetää sen kumisuojan pois liittimestä.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 06.01.2012, 23:54:29
Todella paljon kitoksia ! :) Täytyypä huomenna suorittaa vähän mittauksia tolle immulle ja kattoa noita ilmastoinnin ja pellin valoja tarkemmin.

Ja lisäyksenä vielä testilenkeillä olen huomannut myös sellasta(unohtunut kertoa) , että kun antaa kunnolla kierroksia vaihde vapaalla, kierroslukumittarin viisari nousee vaan n 5000rpm kohdalle vaikka tuntuu ottavan roimasti enemmän kieppejä. Pysäys on ihan sellanen päin seinää tyyppinen ja viisari näyttää myös jäävän jumiin tohon viiteentonniin vaikka jalka ollut jo ajat sitten pois kaasulta...  Tämä oli tosin ennen ykk anturin vaihtoa, enkä ole vielä uudella anturilla ajanut kuin tossa pihassa 10m ees taas en edes vapaalla kierrättänyt.

Mitähän tollanen immu sitten mahtaa kustantaa, jos nyt sattuu olemaan paskana,(toivonmukaan vaan PASKANEN)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 07.01.2012, 13:29:31
Mittasin nyt tota immua ja antaa aluksi tyhjäkäynnillä 2,4V tollasella halpis yleismittarilla mut sitten kun hiukan lämpee, antaa jotain vajaa 2,6V, ja kun jännite nousee myös kierrokset nousee jonnekin 1300 kieppeille?? Koitin myös putsata, ilman mitään tulosta. Johdon kun nyppäs irti kierrokset putos jonnekin n. 900 RPM  paikkeille ! Immu siis vaihtoon? Kävin jo kyselemässä uutta, hinta 320e jalöytys yks varastosta. Haluisin vielä vähän varmistusta ennenkun sijotan 300 autoon josta maksoin  200. Vielä jos on jotain hyötyä, kultus tuntuu olevan jotain ihan tähtitieteellistä, 20 litraa sadalla tai jotan.

Kiitos !
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 07.01.2012, 15:39:33
Osta käytetty immu tuolta kierrätyskeskuksen puolelta. Normaalipyynti tuollaisesta on n. 60-70€.
Mullakin on yksi ylimääräinen mutta pidän sen omana varaosana. ;)
Kulutus on kova juu, kun menee tavallaan varakäytöllä. Mulla on ollut yksi täysin vastaavanlainen vika, samat koodit, kuumalanka ehjä. En ensin uskonut vaan hain kaikkea muuta vikaa mutta tuo immun pirulainenhan se oli sittenkin...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 09.01.2012, 08:41:58
Ne johdonpätkät on vaan jotain liittimiä mistä saa virtaa eivätkä kuulu minnekään, niihin kyllä pitäisi tulla virrat päällä 12v.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 10.01.2012, 19:14:55
No Nyt on uus Immu Volvossa vaan eipä auttanut kuumana käynnistymiseen, muuten auton käynti kuulosti paranevan taas (kun vaan ensin saa sahattua käyntiin). Ja niinhän sen vissiin pitäskin, kun on vaihdettu IMM, ruiskunlämpöanturi, tyhjäkäyntisäädin, hiilisäiliön haljennut letku vaihdettu, ykk-anturi, vj-kansi, pyörijä, tulpat, polttoainepumpun rele, polttoainesuodatin, imusarja kiristetty, ilmanputsariin pakosarjalta tulevan Ilman esilämmitysputken reikä tulpattu kun oli termostaatti systeemi ihan jumissa.

Mutta kappas jo aikaisemmin kattelin tota polttoainetankin laippaa, joka oli ihan ruosteessa ja näytti vähän ainetta tiputtavan, mut annoin sit olla. Eilen sit koko Laippa irti ja vähän tarkempaan syyniin. No molemmat paluu sekä imuputki puhki ruostuneet ( Meni poikki kun yritti klemmareita avata), Laipasta puuttu kokonaan maadoitusjohto, joka kyl roikku irtonaisena vieressä. Polttoinepumppumppu ei pyörinyt muutenkaan vaikka anto virtaa virtalähteellä, mut alko toimimaan kun ruvvarilla pyöritti siipiä ja ruiskutti vähän WD-40:ppiä. Aikamoinen kuristin toi pumppu kun koitin puhaltaa läpi niin jarrutti aikalailla ilmavirtaa.

Kaikenlisäksi ollut kokoajan kun on korjattu vain vajaa puol tankkia bentsiiniä...

Eli ei siis ihme jos ei oikeen tahdo toimia ?  ::)

Nooh, huomenna sit lisää, kun tohon laippaan juotetaan vähän tuoreemmat meno ja paluuputket.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 13.01.2012, 21:25:46
Nyt on sitte tankin laippa korjailtu ja uus pumppukin paikoillaan uuden karkeasuodattimen kera. Nyt ainakin saa bentsiiniä, MUTTA Ongelmahan ei muutakun paheni kun saa vielä rutkasti enemmän tavara kuin yhdellä pumpulla

Nyt kuitenkin mittailin lambdaa ja sain siitä vähän omituisia arvoja, jos kerta tomiessaan pitäs tyhjäkäynnillä arvon heitellä suht rivakasti 0 ja 1V välillä. Sain tulokseksi n. 0,77volttia ja siinä se sit heittelehti väliä 0,76-0,77 tyhjäkäynnillä, kun kaasua antoi arvo tempoili väliä 0,25- 0,85??

No sain vielä sellasen idean et tökkäämpä nuppineulan tosta anturin liitimen jälkeen jatkuvaan paksuun vihreään johtoon joka mun järjen mukaan menee eculle no siinä mittari näyttää koko ajan 0,33volttia ja tuli sellanen mieleen et voisko johto olla poikki ton liittimen kohdalta vai ?

Huonosti selittty mut jos kuvasta olis apua ?

(http://i374.photobucket.com/albums/oo190/Pohjiz/Valokuva0039-1.jpg)

Minkäs värinen (valkonen ja harmaa raita??) toi ruiskun lämpöanturin johto on kun vois senkin mitata tuolta jetronikinpäästä?

Kiitos taas avusta

E:

Voisko olla mahdollista, että suuttimet on jokseenkin kokoajan auki tai ei mee kiinni kunnolla näin sais kone liikaa soppaa, jos se mitään auttaa niin ennen kun auton ostin se oli seisonut yli puolivuotta, edesauttaa jumittumista?

kiitosta jälleen..
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Xuppo - 13.01.2012, 22:05:43
Tuo lambdan johto (vihreä) on suojattua piuhaa joten älä missään nimessä siihen nuppineulalla töki vaan mittaa liittimestä.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 13.01.2012, 22:10:26
No Voi P*****E, toivottavasti ei nyt sit hajottanu mitään tai täytyy vetää uus piuha johtosarjan ulkopuolelta ecuun ??  :-\
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Xuppo - 13.01.2012, 23:21:55
No Voi P*****E, toivottavasti ei nyt sit hajottanu mitään tai täytyy vetää uus piuha johtosarjan ulkopuolelta ecuun ??  :-\
En usko että mitään on hajonnut mutta tosiaan tuon suojauksen takia se täytyy mitata liittimen kohdalta.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 14.01.2012, 08:47:53
Toivottavasti Ei. Tuli vaan mieleen et jos ton kuoen rikkoo niin voi sit varmaan sekottaa ton muutenkin pienen/tarkan jännitevaihtelun. mutta osaakos joku auttaa ? Eikös lambda arvon pitäs vähän enempi seilata tyhjäkäynnillä?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: TVS - 14.01.2012, 12:49:12
Se seilaa noin 0.3-0.7V väliä noin sekunnin sykleillä. Vakiokoneen pitäisi toimia täysin hienosti lambdan johdot irrotettuna. Ja tuon reiän voinee paikata esim kutistesukalla, jos saat sen sopivasti liittimen yli venymään...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 14.01.2012, 13:50:04
Kait se on sit paskana kun jännite pysyy kokoajan 0,77 voltissa. Uus Boschilainen tilattu mut tulee vasta ensviikon tiistaina
Ja vanhan anturin johdon irrotuksella ei mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin...


Mittasin varmuuden vuoks ton lämpöanturinkin johdon tuolta ecun liittimestä, käytin koneen kämpöseksi ja sit mittaisn vastus oli 300-400 Ohmin väilillä elis siis ihan kunnossa tän perusteella http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 17.01.2012, 16:41:49
Nyt on Lambdakin sit vaihdettu, eikä taaskaan ollut suuremmalti apuja... Kaasuläppäkin tuli säädettyä ja jako tarkistettua ( En itse vaan sellanen joka näistä jotain oikeesti ymmärtää). Läppä säädetty, tyhjäkäynti siinä 800-900 ja hienosti tuntuu pelittävän. No ajoin sit vajaan 100km lenkin tulin kotiin autoi seisoi vajaa puol tuntia, menin käynnistämään ilman kaasua tosi monta kertaa pyöritin niinkun oli neuvottu ---> Ei inahdustakaan. Painoin sit kaasun pohjaan vanhaan malliin ja 20sec. startilla hörähti tulille. ja taas kun lämpes oli sellanen ihmeen lämmenyt haju pellin alla.... Ei enää pysty käsittämään...

Kai sit seuraavaks täytyy jetronicin boksi vaihtaa ???
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 17.01.2012, 22:00:09
Taas vähän uutta, elikkäs rupes nyt epäilyttään toi sytytysmoduli/ sytytyspääte. Kun Siellä korjaamolla sanottiin et vika saatta olla siinä jos on hapettunut yms.

Rupesin sit katteleen vanhaa päätettä ja oli ainakin se jäähdytyslevyn ja itse päätteen väli vähän hapettunut ja likanen eikä siinä tollasta lämmönjohto tahnaa ollut mitä ton uuden motikan mukana tuli (ostettu mut ei kokeiltu vielä)) . Hioin ton vanhan jäähdytyslevyn pinnan puhtaaks vesihiomapaperilla ja pistin takasin, kun en tiennyt mihin väliin toi tahna nyt sit tulisi levitttää, jäähdytyslevyn ja päätteen väliin ??? Tän jälkeen lähti käyntiin kuumanakin, ainakin sen yhden kerran kun kokeilin :))

Toi vanha päätekin näytti joltain tarvike osalta kun ei oikeestaan mitään notuleja, onkos alkuperänen Boschi vai ? Udet kiinnitysreiätkin oli joku väsännyt ja pääte oli kiinni pora ruuveilla

Vielä sellanen, et kun painoin kaasua ennen ton päätteen putsausta kuului välillä kauhee kolaus/ posahdus ? Voisko tääkin johtua tosta sytytyspäätteestä??

Kiitos avusta jo etukäteen...  :)

Uus sytytypääte
(http://i374.photobucket.com/albums/oo190/Pohjiz/ABCD0010.jpg)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 18.01.2012, 16:27:29
Sytytyspääte vaihdettu eikä taaskaan mitään vaikutusta !
Vika edelleen
Kuumakone-sammutus- ~30min sammuksissa-starttaus-kaasupohjassa tarttaus n. 20sec alkaa yskimään ja lupaa lupaa ja sit lähtee ??
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 18.01.2012, 16:58:00
Käynnistys ainoa ongelma? Ajossa mitään ongelmaa? Viides suutin imusarjan "alla", ettei vuotaisi tms?   ???
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 18.01.2012, 18:50:41
JOO:) Ainoastaan käynnistyksessä ongelma puolilämpimällä koneella. Kun tuo tyhjäkäyntikin saatiin kuntoon.

 Tarkotat siis tota kylmäkäynnistyssuutinta? Onko mahdollista et se vuotais, kun korjaamolla kysyin voisko vuotaa/jäädä auki niin sanottiin et ei ?

  Ja ongelma siis vain käynnistys, muuten kulkee ja voimat tuntuu olevan tallessa. Sylinterien paineet n 13 kiloa
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 18.01.2012, 19:13:35
Jossain joku huono kontakti? Tai lämpöanturi?

Mitäs vikakoodit sanoo?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 18.01.2012, 22:44:51
Lämpöanturi vaihdettu ja mitattu ecun liittimestä ja antaa oikeita vastusarvoja...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 19.01.2012, 07:00:51
Ja saa liikaa ainetta vai ei? Pyöriikö bensapumput kun starttaa?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 19.01.2012, 07:26:11
Pumput pyörii kun starttaa ja puoliks jäähtyneellä koneella kun ei lähe käyntiin bensakäry on aika kauhee... Ja tulpat märät.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 19.01.2012, 08:31:40
Ota siitä kylmäkäynnistyssuuuttimesta johdot irti kun seuraavan kerran kokeilet käynnistää puolilämpimänä.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 19.01.2012, 17:08:22
Otin johdon irti ja täräytin käymään kylmänä, lähti ihan hyvin enkä huomannut mitään eroa siihen jos johto olisi kiinni. Mut nyt ei enää pakokaasu haise kitkerälle eikä sylje ruiskun lailla vettä?? pakoputkesta. Eli jotain positiivista. Antoi kyllä äskön vikakoodit 131,231 ja 221, eli rpm-signaali puuttuu startatessa, lambda arvo- seos  liian laiha/rikas  osakuormalla, ja seos liian laiha osakuormalla. Voi perkl..

Alkaa oikeesti jo naurattaan tää tappelu ton "romun" kanssa..
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 19.01.2012, 18:21:27
Eli taitaa se kylmäkäynnistysventtiili syystä tai toisesta antaa liikaa ainetta. Jostain ehjä käytetty? Jos ei silläkään toimi niin vika boksissa tai johtosarjassa (ehkä) kun olet lämpöanturinkin vaihtanut. Eikös tuo kylmäkäynnistyssuutinkin toimi niin, että sille tulee jatkuva virta sytytysvirta kytkettynä ja ecu maadoittaa?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 19.01.2012, 18:25:23
Eli taitaa se kylmäkäynnistysventtiili syystä tai toisesta antaa liikaa ainetta. Jostain ehjä käytetty? Jos ei silläkään toimi niin vika boksissa tai johtosarjassa (ehkä) kun olet lämpöanturinkin vaihtanut. Eikös tuo kylmäkäynnistyssuutinkin toimi niin, että sille tulee jatkuva virta sytytysvirta kytkettynä ja ecu maadoittaa?
Kyllä.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 20.01.2012, 20:47:08
Tuli vaan sellanen tässä mieleen et taitaa vuotaa Ruiskusuuttimet autosta. Kun kylmänä käynnistää ei oo mitään ongelmia, sit kun on ajanut lämpimäks ja sammuttaa ja auto seisoo vaikka puolisen tuntii ei enää millään ilman kaasua käymään siis.

 Joten jos järjestelmässä on vaikka 3 kilon paine sammutettaessa, suuttimet vuotaa pikkuhiljaa ainetta sylintereihin ja näin tulee ylimääräinen huikka pyttyihin, tiedä sitten kuinkapaljon. Ja kun heti sammutuksen jälkeen lähtee hyvin käyntiin ei suuttimet ole vielä kerinneet vuotaa paljonkaan ainetta, mut puolentunnin seisomisen jälkeen on jo vuotaneetkin aika reilusti.

Sekavasti selitetty mut Voisko tossa olla jotain perää??

Kun Auto nyt oli ennen korjausta ollut käyttämättäkin yli puol vuotta ja tais olla jo muitakin kipuja...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Xuppo - 21.01.2012, 01:03:16
Toi suuttimien vuotaminen voisi olla kyllä aivan mahdollista. Itselläni oli b234f koneessa aivan samanlaisia oireita mutta hieman lievempänä ja syypäänä oli vuotavat suuttimet ja vuotava bensapaineen säädin.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 21.01.2012, 07:49:22
onko sitä ruiskurelettä tutkittu siinä paisarin kyljessä? Paljonko on autolla ajettu?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 21.01.2012, 09:06:33
Joo, Tässä ei vuoda bensapaineensäädin se on katotu samoin ruiskun rele on vaihdettu mut ei mitään vaikutusta. Täytyy kattoo tänään noita suuttimia... Autolla ajettu 280 000 km
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 21.01.2012, 09:48:40
kaasuläpän asentotunnistin voi sekoilla myös. En tiedä saako jotenkin mitattua. Vaikuttaisko bensahöyryjen keräyslaite tähän käynnistymiseen jotenkin, sitä tutkittu?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 21.01.2012, 10:53:41
Joo, Tässä ei vuoda bensapaineensäädin se on katotu samoin ruiskun rele on vaihdettu mut ei mitään vaikutusta. Täytyy kattoo tänään noita suuttimia... Autolla ajettu 280 000 km
Suutin homman voit testata, kun käynnistät koneen ja otat nopiasti suutintukin ylös, siitä vaan kattelemaan tihkuuko. Saa sitä jonkin verran sieltä tullakin että 20s pitää startata..
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 21.01.2012, 20:17:27
Ei nyt sit avattukkaan suutintukkia/suuttimia tänään kun tuntu olevan niin pirun piukassa ja pitäs päästä ajamaankin, jos menee vaiks joku o rengas rikki mut viikolla katotaan tarkemmin kun saa osiakin sitte. Mut ajoin n. 2 min tallista toiseen talliin katoin tulpat n 30 min kuluttua ja tulpat oli läpimärät... Kone Ei kerennyt lämpeemään joten lähti käyntiinkin vaikka tulpat olikin märät??
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 22.01.2012, 14:28:15
Jostain se nyt vaan saa törkeenä ainetta. Vaihtoehtoja ei montaa ole, kylmäsuutin, paineensäädin tai suuttimet.

Koitas mitata ettei kylmäsuuttimen toinen johto ole maissa virrat off asennossa?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: 8-pätkä - 22.01.2012, 15:22:27
Lainataanpas törkeästi topicia.
Eli B230ET moottorinen 740 tekee sellaista että kylmänä lähtee hienosti käyntiin kuin myös täysin kuumana. Sitten kun kuumana sammutat auton ja annat olla vaikka puolisen tuntia ja yrität käyntiin niin tuntuu saavan pirusti liikaa ainetta. Startilla hörähtää heti mutta sammuu samantien ja bensa haisee reilusti. Kaasulla härnäämällä saa kuitenkin käymään ja kun hetken pitää kierroksia niin alkaa pikkuhiljaa käydä kaikilla ja lopulta jää käymään nätisti tyhjää.

Eli mistä etsimään vikaa? Tulpat, johdot ja jo aiemmin rikki ollut lämpöaikakytkin on uusittu ja ei ollut vaikutusta.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 23.01.2012, 19:22:42
MOOi
Tota kylmäsuutinta en vielä mitannut, mut Nyppäsin ton suutintukin irti (Moottorinostimella  ;D ). Ei tiputtanut mistään, mut kun laitto sytytysvirran alko kaikista tiputtamaan  ::) ?? Ja Tiputti vielä jonkun Aikaa virran katkaisemisen jälkeen...

Katoin taas tulpat ja nyt ne oli melkeinpä valkoiset, eli kyllä ne vikakoodit jotain tietää, mistähän toikin sitten johtuu kun ei imuvuotojakaan oo... Käynnistyksessä liikaa kakkua ja käynnissä liian vähän..  :D

Laitoin myös videon starttauksesta kun on jäähtynyt joku puolisen tuntia...

http://youtu.be/WJPwkH6j3IE

8-Pätkällä samanmoisia onkelmia ?







Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 23.01.2012, 19:38:28
heiluuko kiekkamittari kun vika on päällä?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 23.01.2012, 19:49:14
Ei kuulus tiputella kyllä, johtosarja ottaa runkoon (maadottaa)? Otapas suuttimista liittimet irti ja käytä virtoja päällä niin että pensapumput tekee paineet. Vieläkö tihuttaa?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 23.01.2012, 19:55:28
heiluuko kiekkamittari kun vika on päällä?
Videosta päätellen ei heilu? YKK, sytkäpääte, puola, jne  :hello:
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 23.01.2012, 20:01:02
jos bendix niin puolan pohja  voi olla myös hajalla.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 23.01.2012, 21:44:37
Kyllä se kiekkamittari siinä pikkasen nyppii kun tarttaa, käsi vaan tärisi niin ei varmaan videosta huomaa. Oon ymmärtänyt et jos ykk ei pelaa niin ei tuu kipinää eikä polttoainettakaan

 Ja kun kaikki sytkäpääte, puola, ykk, immu yms. on vaihdettu...

Ei antanut enään vikakoodejakaan tänään kun 30km tuli kilsoja. Polttoainepumppu ei kylläkään pyöri kun virrat pistää mut pyörii kyllä kun starttaa. Jatkan huomenna askartelua :) Ja kyllähän sen pumpun hyppyjohdolla releenpohjastakin saa pyörimään, kyl pitäs painettakin tulla kun unohdin suuttimeen laittaa sen lukituspannan... Suutin poksahti irti tukista ja jäi onneks johdon varaan roikkumaan... :))
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 24.01.2012, 19:14:22
Taas leikitty hieman. Eli Väkersin bensapainemittarin volvoon

Selvisi sellasta, että pumppu kyllä pitää paineen jossain 2.6 kilossa, mutta heti kun auton sammuttaa paineet putoaa ja ihan sama oliko suutinten töpselit kiinni vai ei. Ei auttanut sekään paljoa paineen pitämiseen, jos puristi polttoaineletkun ruttuun putos siltikin. Voi kyl olla, et en saanut letkua tarpeeks ruttuun...

Kuva toteutuksesta ja Video kun pudottaa paineet

(http://i374.photobucket.com/albums/oo190/Pohjiz/ABCD0011.jpg)

http://youtu.be/cdFra6FNveY

Pitäskös polttoainepumpussa muuten olla jonkunsortin takaiskuventtiili  :) ?? Paineensäätimestä imusarjaan menevässä letkussa ei oo bentsiiniä, eli se ei siis voi olla rikki?

Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 24.01.2012, 19:23:03
Suuttimet vuotaa sikana tai pumpun takaisku on entinen.
En jaksa enää lukea kaikkia, onko autossa 2-pumppu tsydeemi? Jos on, pääpumpun takaisku lienee sökö.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 24.01.2012, 19:26:56
Suuttimet vuotaa sikana tai pumpun takaisku on entinen.
En jaksa enää lukea kaikkia, onko autossa 2-pumppu tsydeemi? Jos on, pääpumpun takaisku lienee sökö.
Suuttimien vuodon voi testata ottamalla ne irti.

Jos takaisku vuotaa, se ei haittaa mitään mihinkään.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 24.01.2012, 19:31:41
Suuttimien vuodon voi testata ottamalla ne irti.

Jos takaisku vuotaa, se ei haittaa mitään mihinkään.
Ai, eikö paine katoa kiskosta? Vähän jos nyt sais ajatusta mukaan tähän hommeliin...

Ps. Kai puristit sen paluuletkun?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 24.01.2012, 19:46:04
Ai, eikö paine katoa kiskosta? Vähän jos nyt sais ajatusta mukaan tähän hommeliin...

Ps. Kai puristit sen paluuletkun?
Mitä sitten vaikka katoaakin? Siinä hetkessä minkä LH jetti pitää sytkää antamatta startin aikana, kerkeää bpaineet nousta normaaliin..

Korkeintaan käynnistyksessä voi pieni häikkä olla mutta ei ajossa. Kysyjällä ongelmaa ei ollut kylmällä koneella joten vika ei ainakaan pitäisi olla paineiden lasku. Voisihan sen vielä kokeilla siten että silloin kun vika päällä, antaa pumpuille pakkosyötöllä virtaa ennen starttia.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Lietso - 24.01.2012, 20:58:26
Törmäsin tähän ketjuun kun etsin tietoa saman tyyppisestä murheesta (b200f -89).

Hetken aikaa auto paikallaan ajon jälkeen ja uudelleen ajoon, niin käynnistyy huonosti ja käy ontuen kunnes herää toimimaan ihan normaalisti. Sain vähän aikaa tutkittua vikaa ja sain paikallistettua sytytys puolelle, 2 ja 4 pytty ilman kipinää. Sitten vika meni piiloon.. >:(

Asento anturi, sytytyksen pääteaste,  tulpat ja ecu vaihdettu. Virranjakajan kansi putsattu ja tarkistettu, millään näillä ei ollut vaikutusta. Sähkökuvista päätellen sytytykselle on oma ecu jossain kaasupolkimen luona? se maadoitus ja toiminta jäi vielä kysymysmerkiksi. Vika valo paloi, mutta 2 nastan koodiksi antoi 1-1-1 ja 6 nasta vilkutti vain "pikavilkkua" mitä lie sekin tarkoittaa?? niin ja vika valo poistui itsestään :o
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 25.01.2012, 09:51:24
Ihan sellainen tuli mieleen, että eihän kaasuläppäkytkimen ja lämpöanturin liittimet ole vaihtaneet vahingossa paikkoja? En tosin tiedä mitä aiheuttaa jos ovat väärinpäin mutta liittimet ovat samanlaiset (ja taitaa tyhjäkäyntimoottorillakin olla samanlainen liitin). Suuttimien ei pitäisi tiputtaa vaikka virrat on päällä, jostain syystä ne saavat virtaa ja maata vielä sytytysvirran katkaisunkin jälkeen, tutkipa ecun ja koneen maadoitukset.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: TVS - 25.01.2012, 10:00:14
Kokeile ottaa suutintukki vielä irti suuttimineen, johdot irti suuttimista ja pyörität hyppyjohdolla pumppuja, jos suuttimet kusee läpi niin mars mars ostamaan setti uusia suuttimia.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 25.01.2012, 11:14:39
Ihan sellainen tuli mieleen, että eihän kaasuläppäkytkimen ja lämpöanturin liittimet ole vaihtaneet vahingossa paikkoja? En tosin tiedä mitä aiheuttaa jos ovat väärinpäin mutta liittimet ovat samanlaiset (ja taitaa tyhjäkäyntimoottorillakin olla samanlainen liitin). Suuttimien ei pitäisi tiputtaa vaikka virrat on päällä, jostain syystä ne saavat virtaa ja maata vielä sytytysvirran katkaisunkin jälkeen, tutkipa ecun ja koneen maadoitukset.
Eikös tuo ollut motronicin ongelma? LH:ssa kaasuläppäkytkin 3 napaa, lämpöanturi ja tyhjäkäyntimoottori 2 napaa. Eivät siis käy ristiin. Tyhjämoottorin ja lämpöanturin kyllä käy.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 25.01.2012, 11:37:44
Eikös tuo ollut motronicin ongelma? LH:ssa kaasuläppäkytkin 3 napaa, lämpöanturi ja tyhjäkäyntimoottori 2 napaa. Eivät siis käy ristiin. Tyhjämoottorin ja lämpöanturin kyllä käy.
Niinpäs olikin.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hevonen - 25.01.2012, 13:43:12
Niinpäs olikin.
No kyllähän se motikan ongelma oli just tuo lämpöanturi ja tk-venttiili ristissä. Motikassakin on läppäkytkimessä samanlainen liitin kuin lh:ssa.

Nuo suuttimet voi tsekata niinkuin TVS sanoi mutta aika outoa jos kaikki on alkaneet kusemaan.
Ecuvika tai johtosarja. Jos tosiaan kaikki suuttimet kusee töpsät irti niin silloinhan ei vikaa tarvitse kauempaa hakea.

Tuo bp säädin voi olla rikki vaikka ilmapuolella ei ole bensaa. Jää jumiin aukiasentoon niin silloinkin paineet kyllä häipyy aikas nopeesti.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 25.01.2012, 17:32:04
Täytyypä sitten vielä testata :)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Lietso - 25.01.2012, 18:20:10
Laitoin myös videon starttauksesta kun on jäähtynyt joku puolisen tuntia...

http://youtu.be/WJPwkH6j3IE


Onko tyhjäkäyntimoottori kunnossa??
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 25.01.2012, 19:11:22
Tuo bp säädin voi olla rikki vaikka ilmapuolella ei ole bensaa. Jää jumiin aukiasentoon niin silloinkin paineet kyllä häipyy aikas nopeesti.
Eikös sen saa testattua kun kone käynnissä ja painemittari linjassa kiinni ottaa säätimen letkun irti, paineen pitäisi nousta kun letkun irrottaa ja letkusta imemällä laskea?

Vahvasti epäilen jotain maadotusvikaa. Melkoisen epätodennäköistä, että kaikki suuttimet on yhtäaikaa ruvenneet vuotamaan (tai mistäs sitä tietää jos ennestään on pari vuotanut mutta ei ole pahemmin oireillut mutta kun loputkin on ruvenneet falskaamaan niin oireetkin on pahentuneet).
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 25.01.2012, 19:30:37
Eikös sen saa testattua kun kone käynnissä ja painemittari linjassa kiinni ottaa säätimen letkun irti, paineen pitäisi nousta kun letkun irrottaa ja letkusta imemällä laskea?

Vahvasti epäilen jotain maadotusvikaa. Melkoisen epätodennäköistä, että kaikki suuttimet on yhtäaikaa ruvenneet vuotamaan (tai mistäs sitä tietää jos ennestään on pari vuotanut mutta ei ole pahemmin oireillut mutta kun loputkin on ruvenneet falskaamaan niin oireetkin on pahentuneet).
Juuri näin.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Xuppo - 25.01.2012, 22:08:19
Vahvasti epäilen jotain maadotusvikaa. Melkoisen epätodennäköistä, että kaikki suuttimet on yhtäaikaa ruvenneet vuotamaan (tai mistäs sitä tietää jos ennestään on pari vuotanut mutta ei ole pahemmin oireillut mutta kun loputkin on ruvenneet falskaamaan niin oireetkin on pahentuneet).

Milläs perusteella kaikkien suuttimien pitäisi vuotaa? kyllä se yksi tai kaksikin vuotavaa suutinta riittää siihen että paineet laskevat hetkessä ja tulpat kastuvat kun imusarja "lainehtii" bensasta.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: estate - 25.01.2012, 22:16:37
Milläs perusteella kaikkien suuttimien pitäisi vuotaa? kyllä se yksi tai kaksikin vuotavaa suutinta riittää siihen että paineet laskevat hetkessä ja tulpat kastuvat kun imusarja "lainehtii" bensasta.

Tästä tulee hyvin pitkästi sellainen kuva, että kaikki vuotavat:
MOOi
Tota kylmäsuutinta en vielä mitannut, mut Nyppäsin ton suutintukin irti (Moottorinostimella  ;D ). Ei tiputtanut mistään, mut kun laitto sytytysvirran alko kaikista tiputtamaan  ::) ?? Ja Tiputti vielä jonkun Aikaa virran katkaisemisen jälkeen...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 25.01.2012, 23:00:11
On Tää sit hauskanen peli tää... Piti vaan ostaa helppo projekti mistä vaan Jakohihna mennyt poikki, kansi kuntoon ja ajoon. Ja Halvalla, mut ei tää nyt ihan suunnitelmien mukaan menny :)

Tää ei nyt liity mitenkään tohon käynnistyvyyteen, mutta voisko noi vikakoodit, ((Vikavalo syttyy nollaamisen jälkeen n. 100km ajon jälkeen)); liian laiha seos osakuormalla ja tyhjäkäynnillä johtua siitä et toi b- paine on tuo 2,6 kun pitäs olla 3. On ainakin prosenteissa aika suuri kun melkein 15% pienempi kun Pitäis ?? Kokeilin toista säädintäkin tollasesta 2,3 litrasesta koneesta, kun hain hajottamolta tollasen suutintukin, et sain mallin mihin rakentaa toi painemittariviritys ja siinä tuli toi toinen säädin.

Sillä tosin paine nousi vaan 2 kiloon??


Kun tota paineen pitämistä vielä testailin, niin koitin rutistaa paluuletkua, tuloletkua, painesäätimen alipaineletkua ja kylmäkäyntisuuttimen letkua ja minkään ruttaaminen ei vaikuttanut siten et paine olis pudonnut hitaammin ja muistaakseni kokeilin myös niin et oli suuttimien piuhat irti ja releen pohjasta hyppyjohodolla pumppu pyörimään...

Pumppukin toimii siis ihan normaalisti kun nostaa paineen heti 3,5 teen kun irrottaa ton säätimen alipaineletkun ja kun rutistaa paluuletkua auton käydessä paine nousee ihan kunnolla( nopeesti oon vaan kokeillut...)

Kait nuo suuttimet sit vaan vuotaa. Täytyy huomenna sit tutkia lisää ja tarkemmin.

Kiitos kärsivällisyydestä ja avusta kaikille :)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Lietso - 26.01.2012, 19:48:26
On Tää sit hauskanen peli tää... Piti vaan ostaa helppo projekti mistä vaan Jakohihna mennyt poikki, kansi kuntoon ja ajoon. Ja Halvalla, mut ei tää nyt ihan suunnitelmien mukaan menny :)

Tää ei nyt liity mitenkään tohon käynnistyvyyteen, mutta voisko noi vikakoodit, ((Vikavalo syttyy nollaamisen jälkeen n. 100km ajon jälkeen)); liian laiha seos osakuormalla ja tyhjäkäynnillä johtua siitä et toi b- paine on tuo 2,6 kun pitäs olla 3. On ainakin prosenteissa aika suuri kun melkein 15% pienempi kun Pitäis ?? Kokeilin toista säädintäkin tollasesta 2,3 litrasesta koneesta, kun hain hajottamolta tollasen suutintukin, et sain mallin mihin rakentaa toi painemittariviritys ja siinä tuli toi toinen säädin.

Sillä tosin paine nousi vaan 2 kiloon??


Kun tota paineen pitämistä vielä testailin, niin koitin rutistaa paluuletkua, tuloletkua, painesäätimen alipaineletkua ja kylmäkäyntisuuttimen letkua ja minkään ruttaaminen ei vaikuttanut siten et paine olis pudonnut hitaammin ja muistaakseni kokeilin myös niin et oli suuttimien piuhat irti ja releen pohjasta hyppyjohodolla pumppu pyörimään...

Pumppukin toimii siis ihan normaalisti kun nostaa paineen heti 3,5 teen kun irrottaa ton säätimen alipaineletkun ja kun rutistaa paluuletkua auton käydessä paine nousee ihan kunnolla( nopeesti oon vaan kokeillut...)

Kait nuo suuttimet sit vaan vuotaa. Täytyy huomenna sit tutkia lisää ja tarkemmin.

Kiitos kärsivällisyydestä ja avusta kaikille :)
Olethan huomioinut mittauksissa että letku lähtee imusarjasta ja siellä on jonkin kokoinen alipaine moottorin käydessä ::) Suuttimien vuotaminen pitäisi ennemminkin rikastaa seosta kuin laihentaa... ettei vain olisi joku ilmavuoto määrämittarin ja koneen välissä... onko jarrutehostin ja sen letku tutkittu??
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 26.01.2012, 22:12:53
Joo, vähän uutta taas eli nyppäsin taas testin vuoksi ton kylmäKsuuttimen liittimen irti(oli jo aikasemmin irti mut en sillon huomannut suuremmalti eroa, joten iskin takas) Nyt kuitenkin kun nyppäsin irti, bensapaine putoaa enään vain n. 1kymmenesosan nopeudella siitä mitä putos kun johto oli kiinni... Ja kaiken lisäks on nyt tän päivän lähtenyt hyvin joka tartilla käymään maks. 3 sec ja käy jo, vieläpä ilman kaasua.  8) Ton suuttimen täytyy sit vaan vetää maihin jostain, mut pää asia et tuntuu pelaavan nyt ja kulutuskin saattaa pudota tosta vajaasta15 litrasta. Lisäks Bpaine tyhjäkäynnillä 2,9kiloa noin :))
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 26.01.2012, 22:19:09
Eikös se nyt sillain ollut et ecu maadottaa tota suutinta jos toimii oikein, täytyy silti vielä mittailla tota johtoa suuttimelta ecuun... Ja jos se ei oo mistään runkossa kiinni niin ecussa vika??
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 26.01.2012, 22:32:56
Irrota se suutin ja laita virtoja siten että saat bpaineet ylös ja katso vuotaako se a) liitin irti  b) virrat päällä liitin kiinni. Jos ilman liitintä vuotaa, suutin sökö. Jos töpseli kiinni vuotaa niin sillon on jossain muualla vikaa. (johtosarja, ecu)

Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: AnttiR - 28.01.2012, 12:16:42
Kysytään tässä kun en viitsi uutta aihetta tehdä.
Ostin eilen 760:in B230FT ja ruisku on jo 2.4 lh.
Vitutus tapissa kun se ei lähtenyt äskön parkkipaikalta käyntiin. Myyjä sanoi että lämpöanturi on rikki ja antoi uuden mukaan, mutta nopeasti tuossa parkkipaikalla mittasin että antoi kyllä ihan järkeviä lukemia suoraan anturista.
Kansiremonttia kuulemma tehty joku aika sitten niin tuli mieleen että voiko tässä mennä ristiin joku toinen johto sen anturin johdon kanssa?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 28.01.2012, 15:33:51
Tyhjäkäyntimoottorin, kylmäsuuttimen, lämpöanturin piuhat on ainakin siinä lähellä toisiaan, joku näistä? Ilmastoinnin piuhakin taitaa olla, jos siinä sellainen on.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: AnttiR - 28.01.2012, 16:00:07
Antoi vikakoodia lämpöanturista ja tyhjäkäyntiventtiilistä. Käänsin niiden johdot toisinpäin, nollasin vikakoodit ja käytin autoa hetken. Lähti ainakin tallin lämmöstä käyntiin ja joutokäynti oli alle 1000rpm aiemman 1500rpm sijaan. Antoi vaan sen jälkeen vielä vikakoodia tyhjäkäyntiventtiilistä. Nyt on lämpöanturissa ruskea liitin kiinni, kuuluuko siinä olla sen värinen? Ja se tyhjäkäyntiventtiilin johto tulee johtonipusta joka kulkee abs-pumpun alla. Yksi liitin on imusarjan alla irrallaan mutta sen johto on hieman lyhyempi ja se ei oikein yletä anturiin tai tyhjäkäyntiventtiiliin, olisiko sitten ilmastoinnin?
Löytyykö jostain internetin syövereistä lh2.4 kaaviot? Helpottaa aikalailla vian hakua. Edit, löytyikin faq osiosta kaikki tarvittavat kaaviot  :) Tuo liittimen väri vielä kiinnostaa vaan!
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Volsu91 - 28.01.2012, 16:54:34
Antoi vikakoodia lämpöanturista ja tyhjäkäyntiventtiilistä. Käänsin niiden johdot toisinpäin, nollasin vikakoodit ja käytin autoa hetken. Lähti ainakin tallin lämmöstä käyntiin ja joutokäynti oli alle 1000rpm aiemman 1500rpm sijaan. Antoi vaan sen jälkeen vielä vikakoodia tyhjäkäyntiventtiilistä. Nyt on lämpöanturissa ruskea liitin kiinni, kuuluuko siinä olla sen värinen? Ja se tyhjäkäyntiventtiilin johto tulee johtonipusta joka kulkee abs-pumpun alla. Yksi liitin on imusarjan alla irrallaan mutta sen johto on hieman lyhyempi ja se ei oikein yletä anturiin tai tyhjäkäyntiventtiiliin, olisiko sitten ilmastoinnin?
Löytyykö jostain internetin syövereistä lh2.4 kaaviot? Helpottaa aikalailla vian hakua. Edit, löytyikin faq osiosta kaikki tarvittavat kaaviot  :) Tuo liittimen väri vielä kiinnostaa vaan!

Ainakin 240 B230F:ssä lämpöanturin liitin on valkoinen!
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: AnttiR - 28.01.2012, 22:02:42
Tässä se taisi nyt olla ruskea, nimittäin kaivoin boksin esille ja sieltä päästä mitattuna vaikuttaisi että nyt on lämpömittarin johto oikeassa paikassa, helppo vika tällä kertaa :) Lähtee nyt pakkasesta käyntiin ilman roikkaa. Ei se nyti ihan täysin kuntoon vielä tullut, tuli vikakoodi vielä siitä tyhjäkäyntiventtiilistä. Täytyy joku toinen päivä ihmetellä lisää. Mutta se kiinnostaisi että tuleeko se mistä johtonipusta se tyhjäkäyntiventtiilin johto, nyt tosiaan se johto tulee sieltä abs pumpun lähettyviltä suoraan siihen tyhjäkäyntiventtiiliin? Ja voiko sen tyhjäkäyntiventtiilin kunnon selvittää esimerkiksi yleismittarilla?
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 30.01.2012, 18:05:48
Juu u.

Nyppäsin eilen nyt ton kylmäsuuttimen irti ja testailin niinkun oli neuvottu, eli johto irti- ja kiinni ja p pumput pyöörimään :)

 Noh Tulos oli sellanen, että kun johto oli kiinni suuttimessa niin tiputti sellasta Tip...Tip.....Tiip Ja paineet putos aika nopiasti. Sit kun otin johdon irti niin kappas, paineet jääkin 3kiloon vaikka pumput on seis ja ei tunnu tippuvan enää mihinkään... mutta 5 minuutin päästä alko tosi hitaasti paine laskemaan vaikka tulo ja paluuletku on "tulpattu". KKsuutin oli tuolloin suutinkärki ylöspäin ja olin näkevinäni jonkin sortin kuplia kärjestä nousevan, ei silti tiputtanut muistaakseni mitään, tulppasin kärjen sormella tukkoon, mut paineet vaan laski. Täytyy vissiin velä nypätä toi koko suutintukki irti ja tarkistaa Vai mitämieltä arvon raati ??

Ja siis sillon kun kksuutin on paikoillaan johto irti laskee paineet hitaammin kuin johdon ollessa kiinni, mut silti nopeammin kuin sillon kun suutin oli ylös alasin irti imusarjasta... tarpeeks sekavasti selitetty ??

Kulutuksesta vielä sen verran et en oo päässy tolla kuin just 400km ja mittari jo punasella ja kulutus jotain 14litraa, tosin oli toi kk suuttimen johtio kiinni sillon kun katoin kulutusta.
Mittasin vielä suuttimen johdon maadotusta koneen käydesä mut ei se kyllä mihenkään maadottanu... Toiseen piuhaan tuli 14V kyllä.

Kiitosta taasen :)
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 30.01.2012, 18:14:00
Eli jostainhan se pientä jännitettä(maadoitusta) saa kun johto kiinni tiputtelee. Kokeilitko mitata sitä maadoitusta virrat päällä? Ja siis eikös tuo pitäisi mitata vastus maan ja sen toisen piuhan(suuttimen maadoitus) välistä?  ??? Teitkö niin?

Vois ittekin tsekata tuota viidennen suuttimen toimintaa, tuppaa tuota ainetta menemään ahkerasti  ;D
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Pohjiz - 30.01.2012, 18:53:46
Juu, siis mittasin maadoitusta virrat päällä just akun miinusnavan ja suuttimen maadoitusjohdon väliltä enkä ainakaan tolla halpismittarilla saanut mitään arvoja tai muuta selkoa et olis maadottanut...
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 30.01.2012, 18:56:00
sytytysvirrat kytkettäessä konehuoneesta kuuluu suraus, pidän ääntä suutimien avautumisena ja tämä on normaalia. Tuskin tässä tapauksessa suuttimet vuotaa, käynnistyssuuttimeen ongelma voisi liittyä.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: HembalanD - 30.01.2012, 18:58:58
sytytysvirrat kytkettäessä konehuoneesta kuuluu suraus, pidän ääntä suutimien avautumisena ja tämä on normaalia. Tuskin tässä tapauksessa suuttimet vuotaa, käynnistyssuuttimeen ongelma voisi liittyä.
Pensapumppu ainakin kuuluu surahtaa kuskin penkin alla.
Otsikko: Vs: 740 ei lähde käyntiin
Kirjoitti: s73 - 30.01.2012, 19:02:15
omassa on vain tankkipumppu ja suraus tulee konehuoneesta.