Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Misout - 15.03.2021, 08:45:30
-
Onko ehdotuksia mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään kun V60 takapäässä, ehkä kuskin puolella, kolisee jokin. Asfaltilla ei huomaa mitään, mutta jos ajaa esim lumisella hiekkatiellä niin kolina kuuluu. Jarruremppa on tehty vastikään, auto on huollettu ja katsastettu viime kuussa.
-
Jarruista lähtisin liikkeelle, jos kolina alkoi jarruremontin jälkeen.
-
Jarruista lähtisin liikkeelle, jos kolina alkoi jarruremontin jälkeen.
Mulla ei ollut tota autoa silloin kun jarrut on vaihdettu, vaikea siis sanoa :( Autokaupoilla en huomannut moista kolinaa kun oli melko tasainen tie siinä lähiympäristössä.
-
Epäilisin pitkittäinen takatukivarren puslaa.
-
Minullakin siellä kolisee jokin. Käytetty Bilialla, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kolinat häviää kun säät lämpenee ja tulee talvella takaisin, talvellakin lievenee kun on hetken ajanut. :idiot2:
Siellä on varmasti monta vaihtoehtoa, yksi mahdollinen ilmeisesti takaluukun lukko.
-
Minullakin siellä kolisee jokin. Käytetty Bilialla, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kolinat häviää kun säät lämpenee ja tulee talvella takaisin, talvellakin lievenee kun on hetken ajanut. :idiot2:
Siellä on varmasti monta vaihtoehtoa, yksi mahdollinen ilmeisesti takaluukun lukko.
Onko ääni sellainen ihan kuin joku pääsisi väljyyttään kolisemaan jotain vasten? Mä oon siirtänyt kaikki pulttipusseista ja varoituskolmioista lähtien veke sieltä eikä ole auttanut. Tossa on kyllä selekt-takuu, mutta se on sitten eri asia meneekö takuuseen vai ei.
-
Jep, eka luulin että taitetut niskatuet liikkuu, sitten rengastunkki yms. Mutta kai se jostain alustasta tulee. Auto kuitenkin tarkastettu, huollettu ja katsastettu tänä aikana, että vaikea näin maallikkona sanoa mistä johtuu.
-
Ainakin V70:ssä on sellainen ominaisuus, että takaluukku kolisee. Korjaustoimenpide on kiertää kierros tai kaksi kangasteippiä lukkokoukun ympärille. Tämä on ainakin helppo testata ja sulkea pois yhtälöstä.
Pitkittäistuen epupusla on helposti kuluva osa, joka tulee seuraavana mieleen.
-
Vahva veikkaus takavakaajan tanko. Ihan tyyppivika ja taitavat 350e hintaan vaihtaa koko tangon ja puslat uusiin.
-
Vahva veikkaus takavakaajan tanko. Ihan tyyppivika ja taitavat 350e hintaan vaihtaa koko tangon ja puslat uusiin.
Mikäs ihme siihen vakaajaan tulee että pitää vaihtaa?
edit. koiranluut ymmärrän, nehän näissä lähes aina kolkottaa.
-
Etsin itsekin aikoinaan samanmoisen kolinan syytä (V60 '12) ja selvisihän se:
Takaiskareiden yläkiinnikkeet kolisivat. Alkuperäisten "kumiosat" jotain kovaa urtsia. V70 (MK3) osat käy, niissä kumiset sisäosat.
Jo vain hiljenee kolinat.
-
Etsin itsekin aikoinaan samanmoisen kolinan syytä (V60 '12) ja selvisihän se:
Takaiskareiden yläkiinnikkeet kolisivat. Alkuperäisten "kumiosat" jotain kovaa urtsia. V70 (MK3) osat käy, niissä kumiset sisäosat.
Jo vain hiljenee kolinat.
Osien pitäisi kyllä olla ihan samat.
-
Jep, kolme vuotta sitten esim. Autodoc ei antanut mitään osaa kun haki V60. Sen sijaan V70 MK3/Mondeo MK4 yläkiinnikkeen tunsi.
Onneksi pihassa oli myös V70, purkasin iskarin irti ja vertasin: V70 kuminen sisäosa ja V60 kovahkoa urtsia. Kolinat otti pattiin joten tilasin V70 yläpäät ja kolinat katosi !!.
Nyt Autodoc listaa näköjään samat yläpäät myös V60.
Eivät maksakaan juuri mitään, helppo vaihtaa vaikka pihalla. Ei kallis kokeilu.
-
Onko laittaa linkkiä osaan? Itselläni alkupään facelift V60.
Jos siellä on jotain muovia, niin periaatteessa lämpö voisi vetreyttää muovia sen verran että kolinat loppuvat kun sää lämpenee.
-
Tässäpä näitä:
https://aeromotors.fi/kataloog/search/mk393/monroe (https://aeromotors.fi/kataloog/search/mk393/monroe)
https://www.autodoc.fi/autonosat/iskarin-ylapaa-ja-laakeri-10471/volvo/v60/v60-2010/6051-d3-d4?criteria%5B100%5D=HA (https://www.autodoc.fi/autonosat/iskarin-ylapaa-ja-laakeri-10471/volvo/v60/v60-2010/6051-d3-d4?criteria%5B100%5D=HA)
-
Täällä samaa ongelmaa. Perästä kuuluu aina terävissä kuopissa ja katukiveyksissä kopinaa. Sellaista selittämätöntä muovista napinan ja kopinan sekoitusta. Viime syksynä ihan kolahteli erityisesti korkeissa katukiveyksissä, mutta silloin löytyi huollossa jostain sieltä tukivarsien välistä kivi kiilautuneena. En tiedä tarkkaan, että mistä. Takakontin salpa on teipattu. Samoin takapenkkien kiinnitysraudat. Ei vaikutusta kopinaan! Nyt kävi sinisellä 150tkm huollossa, jossa totesivat niiden pitkittäistukivarsien puslien olevan vaihtokunnossa. Ne vaihdetaan toisessa korjaamossa Lemförderin pusliin. Katsotaan onko vaikutusta. Sinisen tarjous 455€ ja tämä toinen 400€. Toinen, jonka omamekaanikko arveli aiheuttavan kopinaa, voisi olla juurikin iskarin yläpäät. Myös keulan narahtelun kovilla pakkasilla (liikkeelle lähtiessä narahtelee muutaman kerran ja sitten hiljenee?)arveli olevan iskarin yläpäiden aiheuttamaa. Muuten keulassa ja perässä oli kaikki kuulemma hyvin napakassa kunnossa. Harmittavia pikkujuttuja muuten oikein mukavassa pikkufarkussa.
-
Tässäpä näitä:
https://aeromotors.fi/kataloog/search/mk393/monroe (https://aeromotors.fi/kataloog/search/mk393/monroe)
https://www.autodoc.fi/autonosat/iskarin-ylapaa-ja-laakeri-10471/volvo/v60/v60-2010/6051-d3-d4?criteria%5B100%5D=HA (https://www.autodoc.fi/autonosat/iskarin-ylapaa-ja-laakeri-10471/volvo/v60/v60-2010/6051-d3-d4?criteria%5B100%5D=HA)
Tuli lopulta vaihdatettua iskarin yläpäät ja loppui kolinat epätasaisuuksissa sekä menee paremmin kehäteiden poikittaissaumat. Kiitos vinkistä.
-
O0
-
Minkälainen homma on aloittelijan vaihtaa nuo takaiskarin yläpäät? Mitä tarttee irroittaa?
-
https://www.youtube.com/watch?v=OtnuLp4jKRY
-
Tännekin tieto, että vasen iskari oli vaihtokuntoinen ja syy kolinaan. Nyt iskarit vaihdettu eikä kolinoista tietoakaan. Myyjäliike kustansi, koska oli rikki jo ostohetkellä O0
-
Osaatko sanoa miten iskari oli rikki? Mehut pihalla vai jotenkin muuten?
-
Osaatko sanoa miten iskari oli rikki? Mehut pihalla vai jotenkin muuten?
Mekaanikko sanoi, että nesteet pihalla.
-
Täällä samaa ongelmaa. Perästä kuuluu aina terävissä kuopissa ja katukiveyksissä kopinaa. Sellaista selittämätöntä muovista napinan ja kopinan sekoitusta. Viime syksynä ihan kolahteli erityisesti korkeissa katukiveyksissä, mutta silloin löytyi huollossa jostain sieltä tukivarsien välistä kivi kiilautuneena. En tiedä tarkkaan, että mistä. Takakontin salpa on teipattu. Samoin takapenkkien kiinnitysraudat. Ei vaikutusta kopinaan! Nyt kävi sinisellä 150tkm huollossa, jossa totesivat niiden pitkittäistukivarsien puslien olevan vaihtokunnossa. Ne vaihdetaan toisessa korjaamossa Lemförderin pusliin. Katsotaan onko vaikutusta. Sinisen tarjous 455€ ja tämä toinen 400€. Toinen, jonka omamekaanikko arveli aiheuttavan kopinaa, voisi olla juurikin iskarin yläpäät. Myös keulan narahtelun kovilla pakkasilla (liikkeelle lähtiessä narahtelee muutaman kerran ja sitten hiljenee?)arveli olevan iskarin yläpäiden aiheuttamaa. Muuten keulassa ja perässä oli kaikki kuulemma hyvin napakassa kunnossa. Harmittavia pikkujuttuja muuten oikein mukavassa pikkufarkussa.
Sinne jäi V60:n korjaamolle perän napinat, kopinat ja kolahdukset, kun vaihdettiin uudet takaiskarit (Bilstein) ja ylätuet (Volvo orginal).
Vuoden jaksoin vielä kuunnella :) Mutta sitten alkoi ihan napakka kolahtelu ja pakko oli reagoida. Eka korjaamo, joka oikeasti tutki asiaa muutenkin kuin testereillä. Toinen takarengas oli noussut ihan käsivoimin ylös ja alastullessa kolahti. Iskarissa ei näkyviä vuotoja. Ei palautunut enää irti otettaessa kunnolla asentoonsa. Ylätuet myös silmämääräisesti kunnossa. Mutta uutta osaa tilalle!
Suurin ongelma oli osien saaminen. Tuntuisi joissakin osissa olevan ongelmia. Varsinkin nuo yläpäät on valtakunnassa vähissä. Siksi piti turvautua Volvon alkuperäiseen.
No nyt on perä kunnossa. Keulan narahtelu kylmänä ja laajemmissa heitoissa on seuraavana ohjelmassa. Ai niin, ja vielä lisäksi kuskin penkin lämmitys pimeenä, vasen huomiovalo-led ei himmene parkkivaloasennossa (katsuri ole eka joka huomasi) ja kuskin oven lasinnostimissa pari kytkintä valon puolesta pimeenä. Eli kokoajan semmoista pientä, mutta ei mitään ajoa haittaavaa. ;D
-
Sinne jäi V60:n korjaamolle perän napinat, kopinat ja kolahdukset, kun vaihdettiin uudet takaiskarit (Bilstein) ja ylätuet (Volvo orginal).
Vuoden jaksoin vielä kuunnella :) Mutta sitten alkoi ihan napakka kolahtelu ja pakko oli reagoida. Eka korjaamo, joka oikeasti tutki asiaa muutenkin kuin testereillä. Toinen takarengas oli noussut ihan käsivoimin ylös ja alastullessa kolahti. Iskarissa ei näkyviä vuotoja. Ei palautunut enää irti otettaessa kunnolla asentoonsa. Ylätuet myös silmämääräisesti kunnossa. Mutta uutta osaa tilalle!
Suurin ongelma oli osien saaminen. Tuntuisi joissakin osissa olevan ongelmia. Varsinkin nuo yläpäät on valtakunnassa vähissä. Siksi piti turvautua Volvon alkuperäiseen.
No nyt on perä kunnossa. Keulan narahtelu kylmänä ja laajemmissa heitoissa on seuraavana ohjelmassa. Ai niin, ja vielä lisäksi kuskin penkin lämmitys pimeenä, vasen huomiovalo-led ei himmene parkkivaloasennossa (katsuri ole eka joka huomasi) ja kuskin oven lasinnostimissa pari kytkintä valon puolesta pimeenä. Eli kokoajan semmoista pientä, mutta ei mitään ajoa haittaavaa. ;D
Mulla on kanssa ongelmia tuon vasemman puoleisen huomiovalon kanssa. >:( Pimeällä huomasin, että ajovalot päällä se ei himmene parkkivaloksi. Auto menee perjantaina huoltoon, niin täytyy kysyä sen ohjauksesta. Kuvien mukaan sinne menisi kolme johtoa, joka viittaisi että siinä valaisimessa on ohjainlaite samassa. Joten todennäköisesti pääsee vaihtamaan kyseisen valaisimen.
-
Takakulma alkoi kolista niin vein korjaamolle tsekattavaksi, mutta eivät löytäneet mitään vikaa. Jonkun kaukosäätimen vastaanottimen liimasivat kiinni kun epäilivät sitä. Ja kolina olikin poissa tuon jälkeen.
Kunnes alkoi viime viikolla uudestaan. Tunkkasin nurkan ilmaan kun meinasin että se vastaanotin on taas irronnut, mutta mitä vielä: iskunvaimentimen ylätuki oli murtunut irtipoikki ja iskarin yläpää oli ihan irrallaan! No, uusi osa autodocilta 15€+rahti kympin, vaihto näyttäs sentään olevan helppo.
-
Muutaman tuollaisen olen vaihtanut ja jokaisessa ne yläpään mutterit hapantunut tosi jumiin kun suojuksesta huolimatta pääsee kosteutta ja hiekkamöhjöä sinne väliin.
-
Olihan se jossain määrin lujassa. Vielä kun vaihtoi autoon päin niin tarvitsi lisäkädet pitämään iskaria pohjassa että pääsi itse ruuvaamaan.
Ihme juttu tuo hajoaminen. Tosi järeän oloinen palikka, liekö alkuperäinen? Kumit edelleen notkeassa kunnossa. Tarvike on tuohon verrattuna aika heppoinen lipare ja "vaimennin" joustamatonta ämpärimuovia.
https://i.postimg.cc/7hJ9z3Jh/IMG-20221026-105521.jpg
-
Olihan se jossain määrin lujassa. Vielä kun vaihtoi autoon päin niin tarvitsi lisäkädet pitämään iskaria pohjassa että pääsi itse ruuvaamaan.
Ihme juttu tuo hajoaminen. Tosi järeän oloinen palikka, liekö alkuperäinen? Kumit edelleen notkeassa kunnossa. Tarvike on tuohon verrattuna aika heppoinen lipare ja "vaimennin" joustamatonta ämpärimuovia.
https://i.postimg.cc/7hJ9z3Jh/IMG-20221026-105521.jpg
V60 autostako tuo yläpään alumiininen kiinnike siis on. Jostakin kuvista nyt katsonut niin tuo ei ole samanlainen. Mikä vuosimalli. Vanhassa V50 oli tuollainen alumiininen ja niitä hajosi useita.
-
No nyt hajosi toinen puoli! Onpas kulutusosia nämä. Nyt oli sentään vika-analyysi helppo.
Motonetissä näyttäisi nyt olevan varaosa, tosin siinä sanotaan että autoihin joissa sähk vaimennuksen säätö. No kai se sama osa käy.
V60 autostako tuo yläpään alumiininen kiinnike siis on. Jostakin kuvista nyt katsonut niin tuo ei ole samanlainen. Mikä vuosimalli. Vanhassa V50 oli tuollainen alumiininen ja niitä hajosi useita.
2013 v60. Tarvikeosat näyttää olevan kaikki prässättyä peltiä.
-
No nyt hajosi toinen puoli! Onpas kulutusosia nämä. Nyt oli sentään vika-analyysi helppo.
Motonetissä näyttäisi nyt olevan varaosa, tosin siinä sanotaan että autoihin joissa sähk vaimennuksen säätö. No kai se sama osa käy.
2013 v60. Tarvikeosat näyttää olevan kaikki prässättyä peltiä.
Eikö yleisesti jarruosat ja iskunvaimentimet oheistuotteineen vaihdeta kerralla molemmin puolin? ???
Hienosti se Motonetin tarvikeosa sopi ainakin AWD:n takapäähän.
Onneksi tarvikeosat on takaiskareiden yläpäiden kohdalla peltiä eikä alumiinia. Alumiini on karmeeta paskaa tuollaisessa paikassa jossa suolavesi lentää.
-
En ole alustan puslia tai pyöränlaakereitakaan vaihtanut pareittain. No nyt olisi kannattanut.
-
Onneksi tarvikeosat on takaiskareiden yläpäiden kohdalla peltiä eikä alumiinia. Alumiini on karmeeta paskaa tuollaisessa paikassa jossa suolavesi lentää.
Mitenkäs muuten nuo nykyautot joissa tukivarret tai iso osa koria on alumiinivalua? Kestää ehkä 10 vuotta ja sitten on haperoa?
-
Mitenkäs muuten nuo nykyautot joissa tukivarret tai iso osa koria on alumiinivalua? Kestää ehkä 10 vuotta ja sitten on haperoa?
En osaa sanoa. Mutta muutama oma kokemus alumiinipisteosista auton alustassa...
Calibrassa oli tehtaalla laitettu ABS-anturin ja valurautaisen olkavarren väliin alumiininen korokepala. Alumiini turposi suolapaskassa kääntäen anturin kohti hammaskehää. Anturin lukeva nasta oli kovempaa kuin hammaskehä. Hammaskehään kului syvä ura.
Nykyisessä V60:ssa takaiskareiden yläpäät turvonneet selvästi. Koriin jäi valkoista mujua irrotusvaiheessa. Auto on ruostesuojattu aiemmin ja suojataan uudestaan tulevaisuudessa.