Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V60 takapään kolina

  • 33 Vastauksia
  • 11608 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: V60 takapään kolina
« Vastaus #30 : 15.11.2024, 10:29:18 »
No nyt hajosi toinen puoli! Onpas kulutusosia nämä. Nyt oli sentään vika-analyysi helppo.
Motonetissä näyttäisi nyt olevan varaosa, tosin siinä sanotaan että autoihin joissa sähk vaimennuksen säätö. No kai se sama osa käy.


2013 v60. Tarvikeosat näyttää olevan kaikki prässättyä peltiä.

Eikö yleisesti jarruosat ja iskunvaimentimet oheistuotteineen vaihdeta kerralla molemmin puolin? ???

Hienosti se Motonetin tarvikeosa sopi ainakin AWD:n takapäähän.

Onneksi tarvikeosat on takaiskareiden yläpäiden kohdalla peltiä eikä alumiinia. Alumiini on karmeeta paskaa tuollaisessa paikassa jossa suolavesi lentää.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takapään kolina
« Vastaus #31 : 15.11.2024, 15:01:01 »
En ole alustan puslia tai pyöränlaakereitakaan vaihtanut pareittain. No nyt olisi kannattanut.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takapään kolina
« Vastaus #32 : 16.11.2024, 21:43:41 »

Onneksi tarvikeosat on takaiskareiden yläpäiden kohdalla peltiä eikä alumiinia. Alumiini on karmeeta paskaa tuollaisessa paikassa jossa suolavesi lentää.

Mitenkäs muuten nuo nykyautot joissa tukivarret tai iso osa koria on alumiinivalua? Kestää ehkä 10 vuotta ja sitten on haperoa?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: V60 takapään kolina
« Vastaus #33 : 17.11.2024, 06:18:30 »
Mitenkäs muuten nuo nykyautot joissa tukivarret tai iso osa koria on alumiinivalua? Kestää ehkä 10 vuotta ja sitten on haperoa?

En osaa sanoa. Mutta muutama oma kokemus alumiinipisteosista auton alustassa...

Calibrassa oli tehtaalla laitettu ABS-anturin ja valurautaisen olkavarren väliin alumiininen korokepala. Alumiini turposi suolapaskassa kääntäen anturin kohti hammaskehää. Anturin lukeva nasta oli kovempaa kuin hammaskehä. Hammaskehään kului syvä ura.

Nykyisessä V60:ssa takaiskareiden yläpäät turvonneet selvästi. Koriin jäi valkoista mujua irrotusvaiheessa. Auto on ruostesuojattu aiemmin ja suojataan uudestaan tulevaisuudessa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Futurez  Kulkukoira