Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ryde85 - 20.11.2011, 11:17:34

Otsikko: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ryde85 - 20.11.2011, 11:17:34
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=307.0


Onko vastaavaa ollut "isojen" volvojen kanssa??
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Jorma - 20.11.2011, 16:59:22
Mulla on ollut Xenonkaupasta ostetut kolme vuotta talviaikaan S60 '02 eikä mitään ongelmaa. Radiohäiriötä sun muuta ei esiinny.

Lyhyet:
http://i425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/IMG_0004.jpg

Pitkät:
http://i425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/IMG_0006.jpg

Suora on noin 350m pitkä
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Stonehenge - 20.11.2011, 18:52:39
Itellä -07 deefemmassa normi xenonien lisäksi jälkiasennus xenonit pitkissä (55w). En ole huomannut ongelmia ja sarja on ihan normi setti analogisella ballastilla ilman hienouksia.
Laiskathan nuo on syttymään kylmällä...
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ryde85 - 20.11.2011, 21:44:11
Kiitos kommenteista. Eiköhän nuo uskalla huoletta laittaa.

Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Seq - 21.11.2011, 03:22:52
Itellä -07 deefemmassa normi xenonien lisäksi jälkiasennus xenonit pitkissä (55w). En ole huomannut ongelmia ja sarja on ihan normi setti analogisella ballastilla ilman hienouksia.
Laiskathan nuo on syttymään kylmällä...

Kuinka laiskat?
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ribbe - 21.11.2011, 07:48:03
Itsellä ollut yhden talven 35w sarja pitkissä orkkis bi-xenonien rinnalla. Eikä ole mitään suurempaa häiriötä ensiintynyt. Ballastit itsellä on jotkin halppis digi-ballastit. Joskus syttyy valojen vikavalo ja valot kääntyvät näyttämään metrin päähän. Lyhyet valot päälle ja takaisin pitkille ja "vika" häviää.

Kuinka laiskat?
Kylmänä ottaa pari sekkaa että palaa täydellä teholla. Mutta jos sinulla on orkkis xenonit autossa niin nehän kääntyvät myös ylöspäin kun vaihdat pitkille joten ne auttavat paljon tuon parin sekunnin aikana. Muuten kärsii tulla muutaman autonkin jono vastaan joiden jälkeen pitkille vaihdettaessa valot on heti toimintakuntoiset.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Catalust - 21.11.2011, 14:08:27
hyvin toimii, ei muuta ongelmaa kuin se että saa vaihdella xenon-polttimoita kerran vuoteen (lyhyviin)...  :-[ ...halogeeneja ei ole ikävä...  :D xenonkaupan 50W ollu kohta 3vuotta... Can-väylä xenoneita ajattelin seuraavan kerran kokeilla, ainakin pitkiin...
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Seq - 21.11.2011, 16:04:39
hyvin toimii, ei muuta ongelmaa kuin se että saa vaihdella xenon-polttimoita kerran vuoteen (lyhyviin)...  :-[ ...halogeeneja ei ole ikävä...  :D xenonkaupan 50W ollu kohta 3vuotta... Can-väylä xenoneita ajattelin seuraavan kerran kokeilla, ainakin pitkiin...

Onko ollut ongelmia väylän kanssa?
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Catalust - 22.11.2011, 23:06:24
ei koskaan näissä 50w.ssa...
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Seq - 23.11.2011, 17:13:50
ei koskaan näissä 50w.ssa...

No, miksi sitten can-väyläisiä?
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Stonehenge - 23.11.2011, 18:53:21
Kuinka laiskat?

Eka sytytys on tosiaan pahin ja täyteen kirkkauteen menee öö joku ~5sek. Pirun pitkiä sekunteja pimeessä... Tämän jälkeen jos joutuu tiputtaa puolikkaat esim vastaan tulevan auton takia, ei seuraavat sytytykset häviä hirveästi hehkuille.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Teutori - 23.11.2011, 22:05:26
No, miksi sitten can-väyläisiä?
Niin, jos autossa ei ole vakiona Xenoneja, tuo Can väylä herjaa polttimoista, ( polttimovika )  joten jos laittaa 35W:n polttimot, niin herjaa tulee,  jos laittaa kimppaan 20W:n vastuksen, niin herjaa ei tule.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: hamilton69 - 24.11.2011, 04:51:20
Moro,

täytyy tässä Jormalta tietämättömänä kysäistä, että millaisilla umpioilla S60 ´02 siellä onpi?
Eli onko mahdollisesti samanlaiset ns. "rihlatut" lasit kuin omassa 02´ V70:ssä?
Mitenkäs tuo korkeudensäätö politiikka yms. Eikös ne pidä olla automaattisella säädöllä toteutettu nuo xenonit?
Itsellä on tuo perinteinen manuaali ylös/alas säätörulla valoille.
Olen kokoajan ollut siinä luulossa, että tuollaiset ns. rihlatut lasiumpiot ei oikeen toimi jälkiasennus xenoneilla, pilaa valokuvion ja polttaa heijastin pinnat?

Mahtavalta näyttää tuo sinun valoilmiö, haluaisin samanlaiset jos vaan mahdollista. Erittäinkin väsyneet nuo perus valot, kun tottu aiemmassa biilissä bi-xenon tehdas valoihin.

-H-




Mulla on ollut Xenonkaupasta ostetut kolme vuotta talviaikaan S60 '02 eikä mitään ongelmaa. Radiohäiriötä sun muuta ei esiinny.

Lyhyet:
http://i425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/IMG_0004.jpg

Pitkät:
http://i425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/IMG_0006.jpg

Suora on noin 350m pitkä
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ribbe - 24.11.2011, 09:54:18
Moro,

täytyy tässä Jormalta tietämättömänä kysäistä, että millaisilla umpioilla S60 ´02 siellä onpi?
Eli onko mahdollisesti samanlaiset ns. "rihlatut" lasit kuin omassa 02´ V70:ssä?
Mitenkäs tuo korkeudensäätö politiikka yms. Eikös ne pidä olla automaattisella säädöllä toteutettu nuo xenonit?
Itsellä on tuo perinteinen manuaali ylös/alas säätörulla valoille.
Olen kokoajan ollut siinä luulossa, että tuollaiset ns. rihlatut lasiumpiot ei oikeen toimi jälkiasennus xenoneilla, pilaa valokuvion ja polttaa heijastin pinnat?

Mahtavalta näyttää tuo sinun valoilmiö, haluaisin samanlaiset jos vaan mahdollista. Erittäinkin väsyneet nuo perus valot, kun tottu aiemmassa biilissä bi-xenon tehdas valoihin.

-H-
Kaikissa alle 2005 vuoden S60 jos ei ole orkkis xenonit on rihlatut lasit. Lähivaloihin kannattaa laittaa H7R polttimot, niin ei sokaise vastaatulijoita. Korkeudensäätö pitäisi olla automaattinen xenoneilla, mutta samoin pitäisi olla toiset umpiotkin. Valokuvio ei hyvällä polttimolla mene pilalle, eikä heijastimet kärsi mitenkään xenoneista.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Jorma - 24.11.2011, 10:58:45
Joo, kuten Ribbe tuossa jo kertoikin.

Minulla on vain se rulla korkeudensäätöön. Olen pitänyt sitä päivällä ala-asennossa, jos muistan kääntää. H7R polttimoissa on jotain pinnoittetta tietyissä kohdin, jonka "luulen" estävän valonsäteitä etenemästä "vääriin" osiin umpion heijastinta. Xenonkauppa.fi ainakin myy näitä polttimoita. Sieltä löytyy asennusohjeetkin, jotka olen tehnyt S60:een.
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/Artikkelit/Projekti_root
Ei ole markkinoiden halvimmat, mutta saa palvelua ja he vakuuttavat, ettei tavarat ole sitä kiinan halvinta laatua. Itsellä 35W H7R lyhyissä, 50W HB3 pitkissä. Nehän palaa yhtäaikaa pitkillä. Umpioissa ei mitään ongelmaa.
Minusta eka pitkien sytytys kestää, mutta vastaatulijoiden takia lyhyille vaihto ja taas pitkät päälle, valot on kirkkaat heti.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: jarit84 - 24.11.2011, 16:23:18
mulla vastaavat sarjat v70 keulalla kun Jormalla paitsi pitkien umpiona toimii bosch 225 rally. Omat pitkät otettu pois käytöstä. Sarjat ostettu xenonkauppa.fi:stä ja eipä ole tarvinnu taistella toimivuuden kans koskaan.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Catalust - 24.11.2011, 23:33:06
kaikki halogeeni umpiot s60/V70 on OIKEASTI LAITTOMAT xenoneille, oli säätö rullia tai ei... Mutta jos siihen vaihtaa vaan xenon hyväksytyt umpiot, niin sit pitää olla ne pesurit ja moottorisäätöiset umpiot... ja muistaakseni vasta 2005 ja siitä uudemmat pitää olla "nivomat.in" kanssa säätyvät umpiot, sitä vanhemmissa riittää ihan rulla säätö... mutta ei minulle ainakaan ole kuin inssi itkeny asiasta... ja itselläni on vain H7 xenon-polttimot...
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Catalust - 24.11.2011, 23:35:28
No, miksi sitten can-väyläisiä?

can-väyläset pitäs syttyä/lämmetä paljon nopeammin varsinkin 50w sarjoilla...
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ribbe - 25.11.2011, 07:42:14
can-väyläset pitäs syttyä/lämmetä paljon nopeammin varsinkin 50w sarjoilla...
Eikö tuo CAN-väylä versio eroa muista vain ballastin osalta. Lämpeämiseen vaikuttaa taas poltin.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ribbe - 25.11.2011, 07:45:47
kaikki halogeeni umpiot s60/V70 on OIKEASTI LAITTOMAT xenoneille, oli säätö rullia tai ei... Mutta jos siihen vaihtaa vaan xenon hyväksytyt umpiot, niin sit pitää olla ne pesurit ja moottorisäätöiset umpiot... ja muistaakseni vasta 2005 ja siitä uudemmat pitää olla "nivomat.in" kanssa säätyvät umpiot, sitä vanhemmissa riittää ihan rulla säätö... mutta ei minulle ainakaan ole kuin inssi itkeny asiasta... ja itselläni on vain H7 xenon-polttimot...
Kaikissahan näissä on moottorilla säätyvä umpio :nohnoh. Eikä nivomatia tarvi olla ennen tai jälkeen 2005 vuoden, vaan pitää olla automaattinen korkeuden säätö valolle. Itsellä 2006 vuoden malli ilman nivoja. Alustassa on etu- ja takapäässä anturit joiden antaman datan perusteella auto säätää umpion korkeuden säätömoottoria. Moottori on on vastaava kuin mitä halogeeniversioissa on, mutta niissä sitä ohjataan sillä ohjaamosta löytyvällä rullalla.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Catalust - 25.11.2011, 21:27:17
ei aivan kaikissa ole säätyviä valoja, joissan tuonti malleissa ei saata olla moottereita ollenkaan... kiitos Ribbe korjauksesta...  ;)
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ribbe - 25.11.2011, 21:29:28
ei aivan kaikissa ole säätyviä valoja, joissan tuonti malleissa ei saata olla moottereita ollenkaan... kiitos Ribbe korjauksesta...  ;)
Tuo on totta, mutta ei saa suomessa kilpiin 2000-luvun autoa jossa ei ole säätömoottoreita ;)
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Catalust - 25.11.2011, 21:38:56
Tuo on totta, mutta ei saa suomessa kilpiin 2000-luvun autoa jossa ei ole säätömoottoreita ;)
Paitsi varmaan K1-katsastajilla... ;)  :D
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Matu_68 - 25.11.2011, 22:28:02
Ongelma tämäkin löysin laatikon pohjalta pari xenon sarjaa H7 ja H1 (ollut Mondeossa)
Exsun ES-8000 olisi malli.
Voiko vaihtaa alkuperäisen polttimon tilalle H3:n
Ajovaloihin ajattelin tilata ihan Cobrat H7 (35W) ja H9 (50W) malli, ilmeisesti 35W pitää olla Canbus mallia.
Pitääkö lyhyillä olla H7R malli kun on kirkas "lasi"?? Mondeosas oli kirkas "lasi" ja normi H1 säädin valoja vähän alas ja kukaan ei räpsytellyt.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: hamilton69 - 30.11.2011, 16:04:09
Kiitoksia jengille hyvistä neuvoista, ja erilaisista kokemus kertomuksista!
Setit lyhyille ja pitkille tilattuna, lisää infoa kun olen saanut kilkkeet paikalleen!

-H-
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Andy - 01.12.2011, 11:46:58
Moro! Jos laitan heijastinumpioihin 50W hb3 pitkät niin onko huomattavasti kirkkaammat kuin 35w vastaavat? Miten liikenteessä, sokaiseeko vastaantulijan?
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Raid - 01.12.2011, 13:42:24
Moro! Jos laitan heijastinumpioihin 50W hb3 pitkät niin onko huomattavasti kirkkaammat kuin 35w vastaavat? Miten liikenteessä, sokaiseeko vastaantulijan?
Kyllä ja hyvin . polliissit ova tkuulemma ottanet silmtikuksi nuo jälkiasennetut.  saavat siinä kyll ätiiraila onko umpiossa merkintä  että saa käyttää xenoneita... ;D
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Jorma - 01.12.2011, 16:30:32
Jos pitkiin laittaa 50W niin tuskin siitä mitään ongelmaa erityisesti tulee. Lyhkäsiin en laittais.
Pitäskö koputella puuta vai päätä, mutta minut on pysäytetty joskus poliisin toimesta, mutta valoista ei puhuneet mitään. Ehkä olin vain niiin kohtelias naiskostaapelille ;)
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ribbe - 01.12.2011, 18:18:13
Jos pitkiin laittaa 50W niin tuskin siitä mitään ongelmaa erityisesti tulee. Lyhkäsiin en laittais.
Pitäskö koputella puuta vai päätä, mutta minut on pysäytetty joskus poliisin toimesta, mutta valoista ei puhuneet mitään. Ehkä olin vain niiin kohtelias naiskostaapelille ;)
Muutama vuosi sitten kun nämä jälkiasennus sarjat ei olleet vielä niin kuumia aiheita niin porukoiden pihalla asensin vanhaan S70:seen xenoneja. Siinä kävi pari tuttua poliisia virkapuvuissakin ihmettelemässä valotehoa ;D
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: hamilton69 - 09.12.2011, 07:12:17
Mielenkiintoinen kirkaslasi vanhan rihlatun tilalle:

http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/v70-00-07/styling-25/straringlkastare-lyktglas-23/lyktglas-klarglas-volvo-s60-v70-xc70-00-04-passagerarsidan.html

E-merkityt ja kaikkea, olisikohan näistä mitään erityis hyötyä näiden jälkiasennus xenoneitten kanssa?
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Jouk - 09.12.2011, 09:40:54
Mielenkiintoinen kirkaslasi vanhan rihlatun tilalle:

E-merkityt ja kaikkea, olisikohan näistä mitään erityis hyötyä näiden jälkiasennus xenoneitten kanssa?
Veikkaisin että kuvio on entistä enemmän p*rseellään. Jos otetaan heijastimilla toteutettu umpio jossa kuvio luodaan suurelta osin lasin rihlauksilla, ja otetaan lasista rihlaukset pois, niin on aika taattu että valo on sitten "ihan missä sattuu". Jos tuohon soppaan iskee vielä jälkiasennus Xenonin suoraan H7, tms kantaan niin voi taata että vastaantulijat aikankin kiittävät. :nohnoh

Xenoithan toimii käytännössä kunnolla vain projektioumpioilla jossa valoa voidaan kontrolloida tarkasti linssin avulla, sanoivat jälkiasennusmiehet mitä haluavat. ;D

Tuo E-hyväksyntähän ei muuta sitä faktaa että itse *umpio*  on edelleen hyväsymätön vaikka lasin siihen vaihtaakin.
Otsikko: Vs: Jälkiasennettujen xenonien ongelmia
Kirjoitti: Ribbe - 09.12.2011, 12:03:06
Xenoithan toimii käytännössä kunnolla vain projektioumpioilla jossa valoa voidaan kontrolloida tarkasti linssin avulla, sanoivat jälkiasennusmiehet mitä haluavat. ;D

Tuo E-hyväksyntähän ei muuta sitä faktaa että itse *umpio*  on edelleen hyväsymätön vaikka lasin siihen vaihtaakin.
Tarkoititko jälkiasennuksia vai yleensä xenoneja? ;) Todella monella merkillä Volvo mukaanlukien xenoeja on laitettu umpiomalleihin ja on jopa käytetty rihlattua lasia  :nohnoh

Uskon että tuossa lasissa tuolla E-merkinnällä ei ole mitään tekoa E-hyväksynnän kanssa. Lasin valmistaja vain laittanu sen siihen valmistuksen yhteydessä.