Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JonPPa123 - 02.07.2022, 07:50:37
-
Helteiden tultua kävin täyttää ilmastoinnin paikallisella korjaamolla kun ei kunnolla hönkinyt kylmää ja oletin kylmäaineiden olevan vähissä/loppu.ilmastointi täytetty ja edelleenkään ei kunnolla viileää tule. Paikalla alkaa puhaltaa haaleaa ja ajossa hetken puhaltaa hiukan "viileää" ja välillä puhaltaa lämmintä. Missään välissä ei kunnolla kylmää ilmaa tule,missä voisi olla vika? Kun ilmastoinnin laittaa päälle kuulu napsahus konepellin alta kyllä.alkaa rassata nämä helteet kun ei ees autokaan viileä ja paljon tulee ajeltua.
-
Vidalla katsomaan toimintaa. Itsellä juuri samanlainen vika jonka sain korjattua. Kompressorin solenoidin signaali kaapelissa oli katkos.
-
Ei oo vidaa millä kattoo mut delpin ohjelna löytyis
-
Vidalla katsomaan toimintaa. Itsellä juuri samanlainen vika jonka sain korjattua. Kompressorin solenoidin signaali kaapelissa oli katkos.
Täällä myös samaa vikaa. Pari kertaa jo tutkineet, muttei selkeää syytä ei ole löytynyt. Magneettikytkimen välys 0,25 - 0,3mm.
Ilmanlaatu anturi antaa vikakoodia, sekin voi sekoittaa koko systeemin vaikka valikosta ruksittu pois.
Tiistaina taas tutkimuksiin...
-
Ilmanlaatuanturi ei ilmastoinnin toimintaan vaikuta, omassakin se on aktiivisena koodina päällä.
Nämä ensimmäiseksi selvitykseen
- kylmäainetta riittävästi
- magneetti kytkimen toiminta, helppo
testata releen navoista
- rele
- sulakkeet
- yläpaine venttiili
- kompuran solenoidin toiminta
nuo jos kunnossa niin kylmää yleensä tulee.
-
Kompura pyörii, puhaltaa viileää(ei kylmää) jonkun aikaa, tämän jälkeen se kääntää sisäkierron päälle ja puhaltaa lämpymämpää. Taas jonkun ajan päästä viileää jne. Tuota se sahailee, nyt tosin viileän tulo loppunut kokokaan.
Mikäs tuo solenoidin tehtävä on?
-
Kylmäainetta kyllä on kun juuri täytetty. Kiitos hyvistä vinkeistä. Miten tuon magneettikytkimen välyksen voi kattoo? Entäs solenoidin toiminnan? Ja magneettikytkimen releen?
-
Kompura pyörii, puhaltaa viileää(ei kylmää) jonkun aikaa, tämän jälkeen se kääntää sisäkierron päälle ja puhaltaa lämpymämpää. Taas jonkun ajan päästä viileää jne. Tuota se sahailee, nyt tosin viileän tulo loppunut kokokaan.
Mikäs tuo solenoidin tehtävä on?
Mulla on juurikin samanlainen vika.
-
Kokeiles puhdistaa sisälämpötilan anturi.
-
Kokeiles puhdistaa sisälämpötilan anturi.
Ei taida auttaa, kun kylmää ei tule LO asennollakaan.
-
Tässä nyt tullut ajeltua AC offilla ja puhallukset autolla, painat AC päälle, niin laitos kääntää heti sisäkierrolle. (ainakin puhallukset muuttuu samanlaiseksi ja sisäkierron napilla ei ole mitään vaikutusta.)
-
Kompura pyörii, puhaltaa viileää(ei kylmää) jonkun aikaa, tämän jälkeen se kääntää sisäkierron päälle ja puhaltaa lämpymämpää. Taas jonkun ajan päästä viileää jne. Tuota se sahailee, nyt tosin viileän tulo loppunut kokokaan.
Mikäs tuo solenoidin tehtävä on?
solenoidin tehtävä on säätää kompuran tehoa, on muuttuvatilavuuksinen kompura (siis jos on tuo solkku,,kaikissahan ei ole)
-
solenoidin tehtävä on säätää kompuran tehoa, on muuttuvatilavuuksinen kompura (siis jos on tuo solkku,,kaikissahan ei ole)
Aivan, juuri tuota ei oma mekaanikko osannut suorilta sanoa, että onko muuttuvatilavuuksinen kompura.
Toivotaan että tiistain jälkeen viat selvillä. :buck2:
-
Taitaa sieltä solenoidi löytyä. Pystyykö tuolle kotikonstein tekemään jonkinlaista testiä?
https://youtu.be/KyCNxMIbM50
Ainakin kuvaus sopisi, eli ei puhalla kylmää vaikka aineet ok.
Our DIY Help shows you how to replace an AC Control Valve in a Volvo XC60. Saved about $450 from having it done by Volvo (part was $120 plus an AC service of about $180). This was on an XC60, but same part is used on the S60, S60 Cross Country, S6OL, S80, V60, V60 Cross Country, V70, XC60, XC70. Symptom of having a problem with the control valve was the AC not cooling, but AC coolant levels were fine. The AC Control Valve part number is 31436166 for this repair.
I had the R134 extracted from the system before doing this replacement, but I'm not sure you need to do that. I think there is a schrader valve this unit pushes into and if that's the case you don't need to remove the coolant (or do an AC service). Once I confirm I will update this comment.
Finally, the control valve in this video got stuck which made replacing it more of a challenge. Hopefully you don't have the same issue with your vehicle.
-
Aivan, juuri tuota ei oma mekaanikko osannut suorilta sanoa, että onko muuttuvatilavuuksinen kompura.
Toivotaan että tiistain jälkeen viat selvillä. :buck2:
Jos vika selvii nii kerrohan täälläkin mikä oli
-
Pystyy solenoidin testaamaan. Harvemmin tuo vikaantuu kuitenkaan. Yleisempi on tuo johdin vika joka juuri omassakin paljastui syylliseksi. Nyt tuli vaan ajankohtaiseksi korjata kun lomareissu tehtävä ja hiukan lämpöisemmät kelit ::)
-
Pystyy solenoidin testaamaan. Harvemmin tuo vikaantuu kuitenkaan. Yleisempi on tuo johdin vika joka juuri omassakin paljastui syylliseksi. Nyt tuli vaan ajankohtaiseksi korjata kun lomareissu tehtävä ja hiukan lämpöisemmät kelit ::)
Onko siinä jokin herkkä vika paikka/kohta? :)
-
Onko siinä jokin herkkä vika paikka/kohta? :)
Tämä kiinostais itteeki. Pääseekö tuohon solenoidin johtoihin käsiksi ylä vai alakautta?
-
Omassa vika löytyi hajonneesta flektien ohjain yksiköstä. puhaltimet joskus ja joskus ei, kylmän tulo loppui aina parkissa ollessa. purkaamolta hain "uuden" puhallin paketin, maksoi jotain alle satasen.
-
Tämä kiinostais itteeki. Pääseekö tuohon solenoidin johtoihin käsiksi ylä vai alakautta?
alakautta liittimeen ja yläkautta itse piuhoihin.
-
Omassa vika löytyi hajonneesta flektien ohjain yksiköstä. puhaltimet joskus ja joskus ei, kylmän tulo loppui aina parkissa ollessa. purkaamolta hain "uuden" puhallin paketin, maksoi jotain alle satasen.
Flekti kyllä tuntuu ainaki toimivan?
-
alakautta liittimeen ja yläkautta itse piuhoihin.
Onko tuossa joku tietty paikka mistä menee johto poikki? Jos on yleinen vika kerran?
-
Flekti kyllä tuntuu ainaki toimivan?
Omassa pyörii molemmat kokoajan, mutta vain yhden kerran olen huomannut, että ne puhaltaisivat täysillä.
-
Omassa pyörii molemmat kokoajan, mutta vain yhden kerran olen huomannut, että ne puhaltaisivat täysillä.
Selvisikö sulla tuo ilmastointi ongelma?
-
Selvisikö sulla tuo ilmastointi ongelma?
Ei vielä, vaihtoon menee ilmanlaadun anturi ja matkustamon lämpötilan anturi.
Katsotaan sitten lisää...
-
Eikö se tunnista matkustamon lämpötilaa?
Vidalla tuon ainakin näkee toimiiko tunnistin, ilmanlaatu anturista jos ilmastoinnin toiminta on kiinni niin se on ensimmäinen tapaus mikä tulee vastaan että on siitä kiinni, ainakin omalla kohdalla mitä näitä on tullut laiteltua.
-
Ei vielä, vaihtoon menee ilmanlaadun anturi ja matkustamon lämpötilan anturi.
Katsotaan sitten lisää...
Millonkaa selvii onko vaikutusta nuista?
-
Eikö se tunnista matkustamon lämpötilaa?
Vidalla tuon ainakin näkee toimiiko tunnistin, ilmanlaatu anturista jos ilmastoinnin toiminta on kiinni niin se on ensimmäinen tapaus mikä tulee vastaan että on siitä kiinni, ainakin omalla kohdalla mitä näitä on tullut laiteltua.
En ole tarkemmin kysellyt, luotetaan ammattilaisiin.
Epäilys ilmeisesti oli, että väylä katkeaa tuohon ilmanlaatu anturiin, jolloin lämpöläppien moottorit on pelistä pois.(näistä myös vikakoodit)
Tuolla samanlaista vikaa ja ilmeisesti se on ilmanlaatu anturilla tullut kuntoon.
"Nyt se on korjattu ja se oli anturi, joka sijaitsee oikeassa alareunassa kojelaudan takana, joka aiheutti ongelman ja lähetti todennäköisesti väärät arvot. Se on vaihdettu ja nyt toimii niinkuin pitääkin."
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=132482
-
Millonkaa selvii onko vaikutusta nuista?
14.6
-
En ole tarkemmin kysellyt, luotetaan ammattilaisiin.
Epäilys ilmeisesti oli, että väylä katkeaa tuohon ilmanlaatu anturiin, jolloin lämpöläppien moottorit on pelistä pois.(näistä myös vikakoodit)
Tuolla samanlaista vikaa ja ilmeisesti se on ilmanlaatu anturilla tullut kuntoon.
"Nyt se on korjattu ja se oli anturi, joka sijaitsee oikeassa alareunassa kojelaudan takana, joka aiheutti ongelman ja lähetti todennäköisesti väärät arvot. Se on vaihdettu ja nyt toimii niinkuin pitääkin."
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=132482
Silloinhan ilmastoinnin pitäisi toimia jos manuaalisesti laittaa esim sisäkierron päälle ja kylmä pyynnit täysille, tuo ohittaa kaiken automatiikan.
Aikaisemmin jo laitoin oman korjaukseni ja omassakin tuo ilmanlaatu tunnistimen koodi on päällä niin kuin suurimmassa osassa volvoja, ja ilmastointi toimii jokaisessa tuosta huolimatta.
Läppämoottoreille jos koodia lykkää niin sitten eriasia, eli läpät eivät toimi niin kuin pyydetään.
No toivottavasti selviää eikä osia arpomalla lähdetä vaihtamaan niin kuin monesti näissä tapauksissa tuntuvat tekevän :)
-
Täällä diagnoosi saatu ja se on ilmastoinnin kompura entinen. Ei jaksa pysyä päällä kun vain tyhjäkäynnillä. Paikallaan pysyy paineet hyvin ja heti kun kaasuun hipoo ni paineet tippuu ja magneettikytkin pudottaa kompuran pois pelistä. Lisäksi kuuluu ajossa vinkuva ääni joka muuttuu kaasun mukaan ja ilmastoinnin ku sammuttaa ääni hävii.
-
Täällä diagnoosi saatu ja se on ilmastoinnin kompura entinen. Ei jaksa pysyä päällä kun vain tyhjäkäynnillä. Paikallaan pysyy paineet hyvin ja heti kun kaasuun hipoo ni paineet tippuu ja magneettikytkin pudottaa kompuran pois pelistä. Lisäksi kuuluu ajossa vinkuva ääni joka muuttuu kaasun mukaan ja ilmastoinnin ku sammuttaa ääni hävii.
Samainen ääni kuuluu täälläkin, mutta eivät ole sitä noteeranneet ::)
Vaikka olen kahdesti asiasta maininnut.
Hyvä että vika löytyi ja saat ilmastoinnin kuntoon.
-
Täällä diagnoosi saatu ja se on ilmastoinnin kompura entinen. Ei jaksa pysyä päällä kun vain tyhjäkäynnillä. Paikallaan pysyy paineet hyvin ja heti kun kaasuun hipoo ni paineet tippuu ja magneettikytkin pudottaa kompuran pois pelistä. Lisäksi kuuluu ajossa vinkuva ääni joka muuttuu kaasun mukaan ja ilmastoinnin ku sammuttaa ääni hävii.
Noniin, täällä vaihdettu anturit ja läpät kalibroitu. Nyt kaikki pelaa muuten, mutta kylmää ei tule.
Juuri sama diagnoosi kuin sinulla.
Nyt uutta kompuraa kehiin :P
-
Samainen ääni kuuluu täälläkin, mutta eivät ole sitä noteeranneet ::)
Vaikka olen kahdesti asiasta maininnut.
Hyvä että vika löytyi ja saat ilmastoinnin kuntoon.
Tuohon ääneen vaikuttaa suurestikkin kun vidalla ohjelmoi ccm yksiköstä höyrystimen tehon matalaksi, ei vaikuta kylmän tuottoon. Ohjelmointi on tarkoitettu juuri tuohon ääneen ja vidassa mös maininta että tehtävä mikäli asiakas näin vaatii. Omassa tuossa matalassa moodissa ei pidä ääntä mutta tehdastilassa jyristää aika kovinkin.
-
Jospa se tulee vaan kuntoon tuolla kompuran vaihdolla, maanantaina selvii vasta. Kallis kokeilu jos vika ei tule kuntoon
-
Asian vierestä kysyn kun en tiedä kuinka pitäisi toimia:
Pidättekö ilmastointia päällä kesät-talvet? Automaattisestihan sen pitäisi itse tietää tarvitaanko lämmitystä vai jäähdytystä taikka tarvitaanko kumpaakaan.
Omassani on ollut neljättä vuotta lämmönsäädöt automaatilla ja säätö 23 astetta. Ilmastoinnin nappikin päällä.
-
Päällä olen pitänyt kaikissa autoissa.
Subarussa naksuttaa -10 keleilläkin kompuraa päälle. ::)
-
Aina olen pitänyt ilmastoinnin päällä kesät-talvet, siis ilmastointi napissa vihreä valo, imastointi aina automaatilla ja ei tähän asti ollut ongelmia.
-
Noniin nyt on kompura vaihdettu ja nyt tuntuu tulevan kylmää niikui pitääkin ja kompura pysyy päällä niinku pitää eikä kuulu sitä vinkuvaa ääntäkään
-
Noniin nyt on kompura vaihdettu ja nyt tuntuu tulevan kylmää niikui pitääkin ja kompura pysyy päällä niinku pitää eikä kuulu sitä vinkuvaa ääntäkään
Kehtaatko laittaa paljon tuli maksamaan?
Merkkiliikkeessä hinta aika suolainen.
-
Kehtaatko laittaa paljon tuli maksamaan?
Merkkiliikkeessä hinta aika suolainen.
Töineen 600euroa