Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kyösti - 05.06.2023, 16:42:53
-
Eli oireet on seuraavanlaiset koneen lämmettyä kunnolla:
Automaatti P - asentoon ja pieni polkaisu kaasupolkimesta tarkasti 1500 kierrokseen asti. Jalka pois kaasulta ja kierrokset putoaa hetkellisesti 500 paikkeille ja auto melkein sammuu. Jos 1200 kierrosta tai enemmän kuin 1500 niin ilmiötä ei esiinny lainkaan. Ajossa pitää polkaista nopeasti hieman enemmän kuin 1500 kierrosta niin ilmiö esiintyy. Tosin ei ilmaannu jos moottorijarrutusta tapahtuu.
Ajettu 28500km. Vaihdettu: Kaasuläppäkotelo, kaikki puolat ja ilmamassamittari. Lisäksi yksi täysin haljennut kumiputki, joka ei sitten ehjänä vaikuttanut mitenkään mihinkään ???. Tulpat on aika uudehkot. icarsoft vikakoodinlukija ei anna mitään vikakoodeja.
-
Vaikuttaako AC:n päälläolo mitenkään?
-
Vaikuttaako AC:n päälläolo mitenkään?
No ehkä kuiskauksen verran joo. Sanoisin silti, että aika mitättömästi. Magneettikytkin tosin naksuu liian tiheään. Prikka pitäis ottaa pois tai sitten kompura uusia jos prikat on jo poistettu.
-
Veikkaan ilmavuotoa, jos se risa letkukaan ei mitään vaikuttanut niin niitä löytyy sitten lisää..
-
No ehkä kuiskauksen verran joo. Sanoisin silti, että aika mitättömästi. Magneettikytkin tosin naksuu liian tiheään. Prikka pitäis ottaa pois tai sitten kompura uusia jos prikat on jo poistettu.
Magneettikytkimen välys ei vaikuta kytkentätiheyteen, kylmäaineen määrä vaikuttaa.
-
Veikkaan ilmavuotoa, jos se risa letkukaan ei mitään vaikuttanut niin niitä löytyy sitten lisää..
Joo... Täytyy yrittää metsästää lisää
-
Magneettikytkimen välys ei vaikuta kytkentätiheyteen, kylmäaineen määrä vaikuttaa.
Ilmastointihuollon mukaan vaikuttaa. Kävin täyttämässä järjestelmän ja selittivät tämän magneettikytkimen roolin. Itse en näistä tiedä, joten viisaammat voi selittää nämä hommat.
-
Mites tuo kaasuläpän asentoanturi? Vaihtoivat kaasuläppäkotelon sinisellä mutta tuleeko vaihdon mukana uusi asentoanturi? Tietääkö kukaan?
-
Ilmastointihuollon mukaan vaikuttaa. Kävin täyttämässä järjestelmän ja selittivät tämän magneettikytkimen roolin. Itse en näistä tiedä, joten viisaammat voi selittää nämä hommat.
Kompuran magneettikytkintä ohjataan kylmäaineen paineen mukaan ja kylmäaineen määrä vaikuttaa paineen muodostumiseen ja täten kompuran käyntiin.
Jos tilanne olisi niin, että kylmää ei tule mutta magneettikytkin on kuitenkin kiinni vetäneenä, prikoilla pystyisi pienentämään välystä jotta kytkimen kitkapinta ottaisi kompuraan kiinni.
Mites tuo kaasuläpän asentoanturi? Vaihtoivat kaasuläppäkotelon sinisellä mutta tuleeko vaihdon mukana uusi asentoanturi? Tietääkö kukaan?
Anturit on kaasuläppäkotelon sisään rakennettu.
-
En nyt hakis ilmastoinnista syytä tuohon pieneen käyntivikaan.
Jos läppäkotelo on sinisellä vaihdettu niin silti tarkistuttaisin sopeutuksen vidalla. Siis sinisellä tai jollakin sellaisella jolla vida on käytössä.
Tuohon ei muu pysty kun on marellin läppä.
Icarsoft ei lue marellin läppää eikä sopeuta sitä.
Heps! Mikä imm siellä on?
-
En nyt hakis ilmastoinnista syytä tuohon pieneen käyntivikaan.
Jos läppäkotelo on sinisellä vaihdettu niin silti tarkistuttaisin sopeutuksen vidalla. Siis sinisellä tai jollakin sellaisella jolla vida on käytössä.
Tuohon ei muu pysty kun on marellin läppä.
Icarsoft ei lue marellin läppää eikä sopeuta sitä.
Heps! Mikä imm siellä on?
Bosch ilmamäärämittari. Itse kyllä taivun tuonne ilmavuodon suuntaan. Pitää ruiskutella vähän sinne tänne kun on aikaa leikkiä tuon koslan kanssa.
-
Kompuran magneettikytkintä ohjataan kylmäaineen paineen mukaan ja kylmäaineen määrä vaikuttaa paineen muodostumiseen ja täten kompuran käyntiin.
Jos tilanne olisi niin, että kylmää ei tule mutta magneettikytkin on kuitenkin kiinni vetäneenä, prikoilla pystyisi pienentämään välystä jotta kytkimen kitkapinta ottaisi kompuraan kiinni.
Anturit on kaasuläppäkotelon sisään rakennettu.
Aha. Kiitos tiedosta.
-
Kyllä sain oireita esiin myös kylmänä. Tallista ulos ja pysähdys mäenrinteen alkuun. Sitten kiipeämään. Epäröintiä ja viivettä melko paljon. Noin puolen kilometrin ajon jälkeen auto normalisoitui. Palailen asiaan kun pääsen suihkuttelemaan ilmavuotoja. Ei tämä iso vika ole mutta toivottavasti se ei ole oire tulevasta sammumisesta tien päälle. Pitkät kesäreissut nimittäin tulossa...
-
Ihan voi olla imuvuotokin juu. Tuossa aiemmin pointtini lähinnä oli että tuskin se aiheuttaja ilmastoinnista löytyy vaan jostain muualta. :)
-
Eikö se pitäis ns. koodata uudellee se kaasuläpän asentoanturi?
-
Eikö se pitäis ns. koodata uudellee se kaasuläpän asentoanturi?
Joo, siis koko kaasuläppä. Oletin että on tehty???
Se kun ei yleensä ole mikään plug and play se kotelon vaihto.
-
Eikö se pitäis ns. koodata uudellee se kaasuläpän asentoanturi?
uuden joutuu ohjelmoimaan, mutta käytetty turbo mallin läppä pitäis mennä suoraan.
-
Joo, siis koko kaasuläppä. Oletin että on tehty???
Se kun ei yleensä ole mikään plug and play se kotelon vaihto.
Kyllä ne sen sinisellä hoiti.