Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kyösti - 05.06.2023, 16:42:53

Otsikko: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 05.06.2023, 16:42:53
Eli oireet on seuraavanlaiset koneen lämmettyä kunnolla:

Automaatti P - asentoon ja pieni polkaisu kaasupolkimesta tarkasti 1500 kierrokseen asti. Jalka pois kaasulta ja kierrokset putoaa hetkellisesti 500 paikkeille ja auto melkein sammuu. Jos 1200 kierrosta tai enemmän kuin 1500 niin ilmiötä ei esiinny lainkaan. Ajossa pitää polkaista nopeasti hieman enemmän kuin 1500 kierrosta niin ilmiö esiintyy. Tosin ei ilmaannu jos moottorijarrutusta tapahtuu.

Ajettu 28500km. Vaihdettu: Kaasuläppäkotelo, kaikki puolat ja ilmamassamittari. Lisäksi yksi täysin haljennut kumiputki, joka ei sitten ehjänä vaikuttanut mitenkään mihinkään  ???. Tulpat on aika uudehkot. icarsoft vikakoodinlukija ei anna mitään vikakoodeja.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: tuomaril - 05.06.2023, 17:42:35
Vaikuttaako AC:n päälläolo mitenkään?
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 05.06.2023, 22:09:51
Vaikuttaako AC:n päälläolo mitenkään?

No ehkä kuiskauksen verran joo. Sanoisin silti, että aika mitättömästi. Magneettikytkin tosin naksuu liian tiheään. Prikka pitäis ottaa pois tai sitten kompura uusia jos prikat on jo poistettu.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: jak900 - 05.06.2023, 22:43:38
Veikkaan ilmavuotoa, jos se risa letkukaan ei mitään vaikuttanut niin niitä löytyy sitten lisää..
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 05.06.2023, 22:46:46
No ehkä kuiskauksen verran joo. Sanoisin silti, että aika mitättömästi. Magneettikytkin tosin naksuu liian tiheään. Prikka pitäis ottaa pois tai sitten kompura uusia jos prikat on jo poistettu.

Magneettikytkimen välys ei vaikuta kytkentätiheyteen, kylmäaineen määrä vaikuttaa.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 06.06.2023, 08:25:17
Veikkaan ilmavuotoa, jos se risa letkukaan ei mitään vaikuttanut niin niitä löytyy sitten lisää..

Joo... Täytyy yrittää metsästää lisää
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 06.06.2023, 08:27:25
Magneettikytkimen välys ei vaikuta kytkentätiheyteen, kylmäaineen määrä vaikuttaa.

Ilmastointihuollon mukaan vaikuttaa. Kävin täyttämässä järjestelmän ja selittivät tämän magneettikytkimen roolin. Itse en näistä tiedä, joten viisaammat voi selittää nämä hommat.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 06.06.2023, 08:31:14
Mites tuo kaasuläpän asentoanturi? Vaihtoivat kaasuläppäkotelon sinisellä mutta tuleeko vaihdon mukana uusi asentoanturi? Tietääkö kukaan?
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.06.2023, 08:43:05
Ilmastointihuollon mukaan vaikuttaa. Kävin täyttämässä järjestelmän ja selittivät tämän magneettikytkimen roolin. Itse en näistä tiedä, joten viisaammat voi selittää nämä hommat.

Kompuran magneettikytkintä ohjataan kylmäaineen paineen mukaan ja kylmäaineen määrä vaikuttaa paineen muodostumiseen ja täten kompuran käyntiin.

Jos tilanne olisi niin, että kylmää ei tule mutta magneettikytkin on kuitenkin kiinni vetäneenä, prikoilla pystyisi pienentämään välystä jotta kytkimen kitkapinta ottaisi kompuraan kiinni.

Mites tuo kaasuläpän asentoanturi? Vaihtoivat kaasuläppäkotelon sinisellä mutta tuleeko vaihdon mukana uusi asentoanturi? Tietääkö kukaan?

Anturit on kaasuläppäkotelon sisään rakennettu.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 06.06.2023, 08:56:49
En nyt hakis ilmastoinnista syytä tuohon pieneen käyntivikaan.
Jos läppäkotelo on sinisellä vaihdettu niin silti tarkistuttaisin sopeutuksen vidalla. Siis sinisellä tai jollakin sellaisella jolla vida on käytössä.
Tuohon ei muu pysty kun on marellin läppä.

Icarsoft ei lue marellin läppää eikä sopeuta sitä.

Heps! Mikä imm siellä on?
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 06.06.2023, 11:41:41
En nyt hakis ilmastoinnista syytä tuohon pieneen käyntivikaan.
Jos läppäkotelo on sinisellä vaihdettu niin silti tarkistuttaisin sopeutuksen vidalla. Siis sinisellä tai jollakin sellaisella jolla vida on käytössä.
Tuohon ei muu pysty kun on marellin läppä.

Icarsoft ei lue marellin läppää eikä sopeuta sitä.

Heps! Mikä imm siellä on?

Bosch ilmamäärämittari. Itse kyllä taivun tuonne ilmavuodon suuntaan. Pitää ruiskutella vähän sinne tänne kun on aikaa leikkiä tuon koslan kanssa.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 06.06.2023, 11:42:29
Kompuran magneettikytkintä ohjataan kylmäaineen paineen mukaan ja kylmäaineen määrä vaikuttaa paineen muodostumiseen ja täten kompuran käyntiin.

Jos tilanne olisi niin, että kylmää ei tule mutta magneettikytkin on kuitenkin kiinni vetäneenä, prikoilla pystyisi pienentämään välystä jotta kytkimen kitkapinta ottaisi kompuraan kiinni.

Anturit on kaasuläppäkotelon sisään rakennettu.

Aha. Kiitos tiedosta.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 07.06.2023, 07:23:28
Kyllä sain oireita esiin myös kylmänä. Tallista ulos ja pysähdys mäenrinteen alkuun. Sitten kiipeämään. Epäröintiä ja viivettä melko paljon. Noin puolen kilometrin ajon jälkeen auto normalisoitui. Palailen asiaan kun pääsen suihkuttelemaan ilmavuotoja. Ei tämä iso vika ole mutta toivottavasti se ei ole oire tulevasta sammumisesta tien päälle. Pitkät kesäreissut nimittäin tulossa...
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 07.06.2023, 09:23:57
Ihan voi olla imuvuotokin juu. Tuossa aiemmin pointtini lähinnä oli että tuskin se aiheuttaja ilmastoinnista löytyy vaan jostain muualta. :)
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: vikatila - 07.06.2023, 11:39:29
Eikö se pitäis ns. koodata uudellee se kaasuläpän asentoanturi?
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 07.06.2023, 14:51:53
Eikö se pitäis ns. koodata uudellee se kaasuläpän asentoanturi?
Joo, siis koko kaasuläppä. Oletin että on tehty???
Se kun ei yleensä ole mikään plug and play se kotelon vaihto.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: Juzi - 07.06.2023, 16:22:04
Eikö se pitäis ns. koodata uudellee se kaasuläpän asentoanturi?
uuden joutuu ohjelmoimaan, mutta käytetty turbo mallin läppä pitäis mennä suoraan.
Otsikko: Vs: S80 T6 1999 ongelma
Kirjoitti: kyösti - 08.06.2023, 12:16:56
Joo, siis koko kaasuläppä. Oletin että on tehty???
Se kun ei yleensä ole mikään plug and play se kotelon vaihto.

Kyllä ne sen sinisellä hoiti.