Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: MillaH - 02.07.2023, 16:24:03

Otsikko: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 02.07.2023, 16:24:03
Auto jäi seisomaan joulukuussa kun polttoainesuodatin meni tukkoon ja auto lakkasi käymästä. Suodatin vaihdettu ja järjestelmä ilmattu. Moneen kertaan. Uus akku vaihdettu tänään ja starttaa kyllä mutta ei lähde. Taulussa on ainoastaan srs turvatyyny huolla heti, jonka löi talvella tauluun, eikä suostu nollaamaan vaikka mitään oikeaa vikaa ei ole. (tähänkin kelpaa apu jos joku sjoen suunnalla). Vikakoodit luettu ja ainoat koodit on tuohon srs ongelmaan. Mikä on kun auto ei starttaa? Hehkut uusittu reilu vuosi sitten ja tankki on täys naftaa, ennenkun joku kysyy  :D apuja kaivataan kipeästi ja nopeasti! Norjan reissu edessä kahden viikon päästä  :'(
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 02.07.2023, 21:53:39
Oliko suodatin jäässä vai tosiaan liasta tukkeutunut? Ilmaus näissä aika kriittinen ja pitää tehdä huolella paluupuolen letkusta. Suodatinkoteloon voi tulla hiusmurtumia, tai koteloon tulevien pa-putkien o-renkaat finaalissa niin vetää uutta ilmaa sieltä. Suodattimelta pumpulle menevässä letkussa ei paljon kuplaa saisi näkyä.

Melkein katsoisin seuraavaksi Vidalla, Delphillä tai muulla testerillä startin ajan railpaineet ja moottorin kierrokset. Paineet jos ei nouse riittävästi tai startti ei pyöritä riittävillä kierroksilla, ei pannu lähde tulille. Railpaineanturi voi olla myös rikki, mutta pitäs näkyä testerillä. Vuotava suutin pudottaa myös paineet.

Korkeapainepumpun paineensäätöventtiili voi olla myös viallinen. Pumpun koputtelu startin aikana joskus auttanut tähän.

SRS "ylimääräiset" vikakoodit myös herättää kysymyksen onko muutakin häiriötä, joka voisi liittyä ajoneston aktivoitumiseen ja ecu ei anna starttikäskyä moottorille.

Onko pirssi manuaali laatikolla ja onko yritetty hinata käyntiin?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 02.07.2023, 22:17:12
Oliko suodatin jäässä vai tosiaan liasta tukkeutunut? Ilmaus näissä aika kriittinen ja pitää tehdä huolella paluupuolen letkusta. Suodatinkoteloon voi tulla hiusmurtumia, tai koteloon tulevien pa-putkien o-renkaat finaalissa niin vetää uutta ilmaa sieltä. Suodattimelta pumpulle menevässä letkussa ei paljon kuplaa saisi näkyä.

Melkein katsoisin seuraavaksi Vidalla, Delphillä tai muulla testerillä startin ajan railpaineet ja moottorin kierrokset. Paineet jos ei nouse riittävästi tai startti ei pyöritä riittävillä kierroksilla, ei pannu lähde tulille. Railpaineanturi voi olla myös rikki, mutta pitäs näkyä testerillä. Vuotava suutin pudottaa myös paineet.

Korkeapainepumpun paineensäätöventtiili voi olla myös viallinen. Pumpun koputtelu startin aikana joskus auttanut tähän.

SRS "ylimääräiset" vikakoodit myös herättää kysymyksen onko muutakin häiriötä, joka voisi liittyä ajoneston aktivoitumiseen ja ecu ei anna starttikäskyä moottorille.

Onko pirssi manuaali laatikolla ja onko yritetty hinata käyntiin?

Luulisin että ihan vaan likanen se suodatin, ihan musta oli.

Ilmattu on moneen kertaan, yksi ainoa kupla näkyy suodattimesta lähtevässä letkussa. Ei tule ilmaamalla ulos. Mutta muualla ei ole ilmaa. Paineita en osaa katsoa/ei ole siihen laitteita. Tai mulla on icarsoft cr max mutta en osaa sanoa näkeekö sillä.

Turvatyyny herja tuli tauluun talvella -26 pakkasella kun hieman kyykkäsi startatessa. Cr maxilla näin että antaa herjan alhaisesta virrasta. Uusi akku vaihdettu tänään ja nollattu vanhat herjat virran vähyydestä. Hinaamalla saatiin käyntiin aikaisemmin ja kävi tunnin pihassa. Mutta sammutuksen jälkeen ei taas lähde käyntiin. Ajonesto ei ole päällä (se lukisi taulussa, kokemusta on). Manuaalilaatikolla siis on. Kyseisiä ohjelmia ei itseltä löydy että voisi kokeilla niillä nollaamista. Jos joku on seinäjoen lähistöltä ja omaa kyseisen ohjelman, maksan kyllä vaivanpalkkaa jos tulee kokeilemaan.

Ei anna muita vikakoodeja kuin tuon turvatyynyn herjan. Kun auto oli käynnissä, ei myöskään ollut mitään poikkeavaa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 02.07.2023, 23:32:18
Uskoisin, että tuolla icarsoftin lukijalla näkee anturi tiedoista varmasti moottorinkierrosluvun ja tod.näk myös polttoainepaineet. Kierroksia pitäisi startissa olla luokkaa 270-300rpm ja paineet hatusta heitettynä ainakin 200Bar luokkaa. Joku 100Bar on liian vähän.

Imusarjan päässä oleva kaasuläppä ("sammutusläppä") kannattaa myös tarkistaa, ettei ole jumittunut kiinni. Tyyppivika näissä, että karstottuu ja jumiutuu moottoria sammuttaessa kiinni eikä jousi jaksa sitä enään avata. Läpälle tulevan imuputken klemmarin avaamalla ja putken irrottamalla näkee onko läppä kiinni vai auki.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 03.07.2023, 10:49:27
Uskoisin, että tuolla icarsoftin lukijalla näkee anturi tiedoista varmasti moottorinkierrosluvun ja tod.näk myös polttoainepaineet. Kierroksia pitäisi startissa olla luokkaa 270-300rpm ja paineet hatusta heitettynä ainakin 200Bar luokkaa. Joku 100Bar on liian vähän.

Imusarjan päässä oleva kaasuläppä ("sammutusläppä") kannattaa myös tarkistaa, ettei ole jumittunut kiinni. Tyyppivika näissä, että karstottuu ja jumiutuu moottoria sammuttaessa kiinni eikä jousi jaksa sitä enään avata. Läpälle tulevan imuputken klemmarin avaamalla ja putken irrottamalla näkee onko läppä kiinni vai auki.

Mitenkäs noi paineet katsotaan kun auto ei ole käynnissä  ???
Miltä toi kaasuläppä näyttää? Olis helpompi tutkia kun tietäis mitä etsii mutta tää läppä samoin kuin tuo korkeapainepumppu on mulle vieraita laitteita niin en edes tiedä mistä etsiä ..  V:>
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 03.07.2023, 20:34:52
Mitenkäs noi paineet katsotaan kun auto ei ole käynnissä  ???

Moottorin ei tarvitse käydä, että sieltä näkee lämpötiloja, paineita jne. Testeri kiinni obd-porttiin, virta-avain 2-asentoon, testerillä yhteys auton ecuun ja anturitiedot näytölle näkyviin. Jos tuossa Icar testerissä on mahdollisuus näyttää haluttuja arvoja käppyränä tai vielä parempi tallentaa niitä tai näyttää maksimiarvot niin parempi. Sen jälkeen starttaus riittävästi ladatulla akulla ja yrittää lukea max kierosluku ja polttoainepaine. Yhteispaine diisselissä korkeapainepumpun tekemä paine alkaa nousemaan heti kun moottori pyörii, ei se muuten voi käynnistyä.

Miltä toi kaasuläppä näyttää? Olis helpompi tutkia kun tietäis mitä etsii mutta tää läppä samoin kuin tuo korkeapainepumppu on mulle vieraita laitteita niin en edes tiedä mistä etsiä ..  V:>

"kaasuläppä" on tuossa kuvassa 3-haarainen muovihökötys moottorin etupuolella päällimmäisenä:
(https://666kb.com/i/bmt5z9dd94jipt06g.jpg)
Tuossa videolla irroitetaan ja puhdistetaan tämä läppärunko. Videon autossa on hiukkasloukku ja siihen liittyen tuo läppärunko on mallia Y, jos autossa ei ole loukkua on läppärunko vain mallia "suora putki". Videon kohdassa 3:32 --> on se läppä joka jumittaa.
https://www.youtube.com/watch?v=YFVyhrC40eY

Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 03.07.2023, 23:04:49
Moottorin ei tarvitse käydä, että sieltä näkee lämpötiloja, paineita jne. Testeri kiinni obd-porttiin, virta-avain 2-asentoon, testerillä yhteys auton ecuun ja anturitiedot näytölle näkyviin. Jos tuossa Icar testerissä on mahdollisuus näyttää haluttuja arvoja käppyränä tai vielä parempi tallentaa niitä tai näyttää maksimiarvot niin parempi. Sen jälkeen starttaus riittävästi ladatulla akulla ja yrittää lukea max kierosluku ja polttoainepaine. Yhteispaine diisselissä korkeapainepumpun tekemä paine alkaa nousemaan heti kun moottori pyörii, ei se muuten voi käynnistyä.

"kaasuläppä" on tuossa kuvassa 3-haarainen muovihökötys moottorin etupuolella päällimmäisenä:
(https://666kb.com/i/bmt5z9dd94jipt06g.jpg)
Tuossa videolla irroitetaan ja puhdistetaan tämä läppärunko. Videon autossa on hiukkasloukku ja siihen liittyen tuo läppärunko on mallia Y, jos autossa ei ole loukkua on läppärunko vain mallia "suora putki". Videon kohdassa 3:32 --> on se läppä joka jumittaa.
https://www.youtube.com/watch?v=YFVyhrC40eY

No nyt oli asialliset ohjeet ja video! Kiitos. Onhan tuota läppää tullu irroteltua öljynsuodattimen tieltä, tämä on hiukkasloukkumalli (valitettavasti) joten y-haaralla myös. Otan tuon seuraavaksi työn alle ja koitan saada arvoja ulos.  8)
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 03.07.2023, 23:20:10
Icarsoft2 ainakin saa käyränä ja pystyy tallentaan. Näyttää myös käppyrää piirtäessa min ja max arvot.

Nii että luulis tuolla hienommalla laitteella kans onnistuvan  :D
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 04.07.2023, 21:29:03
Icarsoft2 ainakin saa käyränä ja pystyy tallentaan. Näyttää myös käppyrää piirtäessa min ja max arvot.

Nii että luulis tuolla hienommalla laitteella kans onnistuvan  :D

Sopii toivoo kun vaihdoin vol2 tähän just sen takia että pitäs olla enemmän kaikkee :D
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 06.07.2023, 19:43:49
Uskoisin, että tuolla icarsoftin lukijalla näkee anturi tiedoista varmasti moottorinkierrosluvun ja tod.näk myös polttoainepaineet. Kierroksia pitäisi startissa olla luokkaa 270-300rpm ja paineet hatusta heitettynä ainakin 200Bar luokkaa. Joku 100Bar on liian vähän.

Imusarjan päässä oleva kaasuläppä ("sammutusläppä") kannattaa myös tarkistaa, ettei ole jumittunut kiinni. Tyyppivika näissä, että karstottuu ja jumiutuu moottoria sammuttaessa kiinni eikä jousi jaksa sitä enään avata. Läpälle tulevan imuputken klemmarin avaamalla ja putken irrottamalla näkee onko läppä kiinni vai auki.

Löysin livedatan ja polttoaineen paineanturi näytti virrat päällä 2100hPa ja startissa isoimmillaan 538000 hPa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 07.07.2023, 16:48:50
Löysin livedatan ja polttoaineen paineanturi näytti virrat päällä 2100hPa ja startissa isoimmillaan 538000 hPa.

Paineanturi näyttäisi toimivan ja selkeästi pumppu nostaa painetta startissa. Oliko tuo 538000 hPa hetkellinen piikki? Paljonko keskiarvo 2-3 sekunnin startin jälkeen? Tuo 538 kuulostaa aika kovalta lukemalta. Todellisena arvona kielii, ettei Ecu aloita ruiskutusta syystä tai toisesta ja siksi paine nousee startin jatkuessa. Ruiskutuksen alettua paineen pitäisi tippua yleisesti common rail koneissa jonnekkin 200 000- 300 00 hPa luokkaan jos en ihan väärässä ole. Paineanturin viasta pitäisi kyllä tulla vikakoodi mikäli se näyttäisi ihan omiaan ja eri arvoa mitä "oletetaan" kussakin tilanteessa. Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paine säätyy vajaaseen 300 000hPa:iin eli 300 Baariin.

Katsoitko paljonko moottorin kierrokset oli? Mikäli startti vetelee viimeisiään tai kaapeleissa / akussa on vikaa ei startti jaksa pyörittää moottoria riittävällä kierrosluvulla ja ecu (moottorinohjainyksikkö) ei anna lupaa käynnistyä ja ruiskutus ei ala. Saman moottorin yhteydessä Fordeissa ja PSA:n autoissa (sitikka/pösö) muistelen nähneeni, että kierroksia pitäisi olla 200rpm tai yli, että ecu tyytyväinen.

Onko tiedossa onko tälle autolle tehty mitään optimointeja, egr:n poistoja tai hiukkasloukkuun liittyviä koodauksia? Tällöin on voitu poistaa kriittisiä vikakoodeja toiminnasta, jotka kertoisi mikä nyt on vialla.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 07.07.2023, 18:41:39
Paineanturi näyttäisi toimivan ja selkeästi pumppu nostaa painetta startissa. Oliko tuo 538000 hPa hetkellinen piikki? Paljonko keskiarvo 2-3 sekunnin startin jälkeen? Tuo 538 kuulostaa aika kovalta lukemalta. Todellisena arvona kielii, ettei Ecu aloita ruiskutusta syystä tai toisesta ja siksi paine nousee startin jatkuessa. Ruiskutuksen alettua paineen pitäisi tippua yleisesti common rail koneissa jonnekkin 200 000- 300 00 hPa luokkaan jos en ihan väärässä ole. Paineanturin viasta pitäisi kyllä tulla vikakoodi mikäli se näyttäisi ihan omiaan ja eri arvoa mitä "oletetaan" kussakin tilanteessa. Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paine säätyy vajaaseen 300 000hPa:iin eli 300 Baariin.

Katsoitko paljonko moottorin kierrokset oli? Mikäli startti vetelee viimeisiään tai kaapeleissa / akussa on vikaa ei startti jaksa pyörittää moottoria riittävällä kierrosluvulla ja ecu (moottorinohjainyksikkö) ei anna lupaa käynnistyä ja ruiskutus ei ala. Saman moottorin yhteydessä Fordeissa ja PSA:n autoissa (sitikka/pösö) muistelen nähneeni, että kierroksia pitäisi olla 200rpm tai yli, että ecu tyytyväinen.

Onko tiedossa onko tälle autolle tehty mitään optimointeja, egr:n poistoja tai hiukkasloukkuun liittyviä koodauksia? Tällöin on voitu poistaa kriittisiä vikakoodeja toiminnasta, jotka kertoisi mikä nyt on vialla.

Tuo 500baria oli vain piikki, pyöri siinä 200-300 barin tietämillä muuten. Akun vaihdoin juuri uuteen, startista ei tietoa koska laitettu mutta hyvin pyörittää. Egr ja hiukkasloukku tallella ja toiminnassa. Kierrokset ei juurikaan nouse, ekaan viivaan eli joku 200rpm. Alan purkamaan tuota läppää nyt kun ei juuri sada.

Edit: läppä irti ja on kyllä aika nokinen, ihan jotain hiutaletta putos kun irrotin ja sormella sai painaa läppää hetken ennenkun liikahti.
(https://i.ibb.co/cLKwQzq/IMG-20230707-185714.jpg) (https://ibb.co/cLKwQzq)

(https://i.ibb.co/48KzCqR/IMG-20230707-185734.jpg) (https://ibb.co/48KzCqR)
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Hubacek - 07.07.2023, 20:41:54
Sulla saattaa tuo kaasuläppä olla yksi vika. Mulla oli vuosia ongelmia V50 kanssa kun välillä sammui ajaessa ja ei sitten millään käyntiin. Se pitää vaan sitten ilmata kunnolla. Alkuun onnistui kun täytti suodattimen letkujen liittimistä ja laittoi lääkeruiskulla letkuihin polttoainetta ja sieltä koneen päältä vielä liitin irti ja sinnekin dieseliä. Lähti yleensä käyntiin mutta saattoi sammua parin sekunnin päästä ja ei taas millään käyntiin. Sitten vaan uudestaan ilmaamaan kunnes sai toimimaan. On pirun tarkka ilmaamisessa.

Ohjelmoin EGR:n ja DPF:n pois kun välillä muka toimi kun irroitti EGR-piuhan. Viimein sitten vaihdoin polttoaineletkusarjan kokonaan ja ei ole ollut enää mitään ongelmia. Vanhasta otin talteen pa-letkun liittimineen talteen ja tein limsapullo korkkiin sopivan reiän niin saa laittaa tuolla kombolla polttoaineen aina kun pitää ilmata. Koneen päältä se vihreä(?) liitin irti, vanha letku pullosta PA-suodattimen liittimeen ja niin kauan kaataa että koneenpäällysputkesta tulee polttoainetta.

Mutta tosiaan kunnon ilmaus niin pitäisi lähteä. Ja SRS-ongelma oli mulla kans kun laturi hajosi. Sen sain kuntoon kun kävin vDashilla uudelleenohjelmoimassa SRS-boksin. Vikakoodit oli SRS-0005 ja SRS-CFFF.

Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Puatsio - 08.07.2023, 09:07:50
Tuo 500baria oli vain piikki, pyöri siinä 200-300 barin tietämillä muuten. Akun vaihdoin juuri uuteen, startista ei tietoa koska laitettu mutta hyvin pyörittää. Egr ja hiukkasloukku tallella ja toiminnassa. Kierrokset ei juurikaan nouse, ekaan viivaan eli joku 200rpm. Alan purkamaan tuota läppää nyt kun ei juuri sada.

Edit: läppä irti ja on kyllä aika nokinen, ihan jotain hiutaletta putos kun irrotin ja sormella sai painaa läppää hetken ennenkun liikahti.
(https://i.ibb.co/cLKwQzq/IMG-20230707-185714.jpg) (https://ibb.co/cLKwQzq)

(https://i.ibb.co/48KzCqR/IMG-20230707-185734.jpg) (https://ibb.co/48KzCqR)
Tarkista molempien läppien ratasmekanismi, että on kunnossa. Meillä oli toisen läpän akselin rattaiden hampaat kuluneet pois ja läppä ei siitä syystä avautunut ollenkaan. Ebayn kautta tilasin uuden akselin, näkyi olevan 3d tulostettu. Kalvo kävi vanhasta ja sen verran piti modata, että tuosta vanhasta otin metallisen akselin uuteen. Youtubesta löytyy hyvä purkuvideoita.


(https://i.ibb.co/0VVfSHJ/IMG-20230205-145722.jpg) (https://ibb.co/0VVfSHJ)

(https://i.ibb.co/GVBCXD1/IMG-20230305-WA0001.jpg) (https://ibb.co/GVBCXD1)
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 08.07.2023, 16:46:34
Loppuu kyllä ideat ja aika tän auton kanssa. Kaasuläppä puhdistettu ja läpät liikkuu. Uus akku vaihdettu ja polttoainejärjestelmässä ei näy yhtäkään kuplaa. Starttaa muttei lähde j kahden startin jälkeen ilmoittaa, että virransäästötilassa kun akku alhainen. Mikä h***tti tätä riivaa?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: anssi68 - 08.07.2023, 17:13:53
Lisempää virtaa kun starttaa niin ei nyykähdä akun jännitteet..
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 08.07.2023, 19:11:23
Täähän alkaa oleen mielenkiintonen :o

Lupaako edes yhtään startatessa? 

Vielä on paljon vaihtoehtoja syyksi, ettei starttaa. Nyt pitäs varmaan selvittää tuleeko suuttimille sähköä startatessa ja että löpö todella menee suuttimille asti ja sieltä sylintereihin.

Palataas hetkeksi ajassa taaksepäin suodatin ongelman aikaan. Oireiliko auto mitenkään pitempiä aikoja ja sammuiko esim kesken ajon vai ei lähtenyt enään käyntiin kun suodatin tukossa? Herää myös kysymys miksi suodatin tukkeutui ja onko likaa päässyt sen ohi pumpulle ja suuttimille. Oliko sillä ajettu 150-200tkm vaihtamatta?

Suodattimelle tulevan imupuolen letkun voisi kyllä tarkistaa, jottei tukossa ja löpöä tulee tankilta ruiskulla imemällä. Samoin paluuletku tankille ei saisi ahdistaa liikoja. Tankinkorkin huohotus pitää myös toimia, mutta sen tukkeutuminen näkynee vasta pitemmän ajon aikana.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 08.07.2023, 21:09:08
Eikös 2004 eteenpäin pitäis disukassakin olla suljettu järjestelmä nuo tankin huurut?
Ei siinä silloin voi olla korkissa reikää. Johan silloin olis melko käryt kaikkien dieselautojen korkin lähistöllä.

Jos korkki valskaa tulee vikavalo.
Tässä höpinässä nojaan kyllä bensavehkeisiin, dieseleistä ei niin tietoa muutakuin oletus että höyryjä ei saa päästää ulkoilmaan vaan ne pitää ottaa polttoon.
Tankin korvausilma otetaan venttiilin kautta, ei niin että painetaan tankkiin tai korkkiin reikä.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 08.07.2023, 21:59:51
Täähän alkaa oleen mielenkiintonen :o

Lupaako edes yhtään startatessa? 

Vielä on paljon vaihtoehtoja syyksi, ettei starttaa. Nyt pitäs varmaan selvittää tuleeko suuttimille sähköä startatessa ja että löpö todella menee suuttimille asti ja sieltä sylintereihin.

Palataas hetkeksi ajassa taaksepäin suodatin ongelman aikaan. Oireiliko auto mitenkään pitempiä aikoja ja sammuiko esim kesken ajon vai ei lähtenyt enään käyntiin kun suodatin tukossa? Herää myös kysymys miksi suodatin tukkeutui ja onko likaa päässyt sen ohi pumpulle ja suuttimille. Oliko sillä ajettu 150-200tkm vaihtamatta?

Suodattimelle tulevan imupuolen letkun voisi kyllä tarkistaa, jottei tukossa ja löpöä tulee tankilta ruiskulla imemällä. Samoin paluuletku tankille ei saisi ahdistaa liikoja. Tankinkorkin huohotus pitää myös toimia, mutta sen tukkeutuminen näkynee vasta pitemmän ajon aikana.

Edellisestä suodattimen vaihdosta oli ehkä max 50tkm. Suodatin oli ihan musta mutta mitään roskia siinä ei ollu. Paluu letkusta olen sitä ilmannut ja siitä saa ruutalla vedettyä kyllä naftaa ulos. Ei tokikaan ihan sukkana mutta tulee kumminkin.

Auto oireili sillä ettei aina startannut ja meni ajossa vikatilaan eli puhti oli pois. Mutta ei sammunut ajosta koskaan.

Äsken koitin apuvirralla starttia, lupaa vähän mutta ei lähde. Koitin myös starttipilottia suodatinkotelon kautta (tämä jakaa mielipiteitä dieselin kanssa mutta pitkän linjan autokorjaaja sano ettei hajota mitään).

"Nyt pitäs varmaan selvittää tuleeko suuttimille sähköä startatessa ja että löpö todella menee suuttimille asti ja sieltä sylintereihin."
Tätä en osaa kyllä tehdä... :(

Uskomattoman työläs. Suodattimen vaihdon jälkeen siis kertaalleen tämä hinattiin käyntiin, lähti kyllä ja annoin käydä tunnin pihassa. Kun sammutin, ei startannut enää.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 08.07.2023, 22:03:51
Bensavehkeissä on tosiaan jo pitkään ollut EVAP systeemi, joka sisältää aktiivihiilisuodatinta ja venttiiliä ym kilkettä. Vaparissa esim siis ideana imeä bensahuurut tankista imusarjaan. Noita hiilipönttöjä on mennyt tukkoon ja sitä kautta tankki ei ole saanut korvausilmaa ja tuloksena kova alipaine.

Totta puhuen en osaa sanoa millainen huohotusysteemi tässä diisseli volvossa on, mutta "tukossa" se ei silti saa olla. Näissä ei ole sähköistä siirtopumppua ja korkeapainepumput ei ole kummoisia imuteholtaan, eikä varsinkaan jos järjestelmässä on hiukankaan ilmaa. Mutta kuten aiemmin kirjoitin mikään korvausilmatukko ei todellisuudessa estä konetta käynnistymästä ja käymästä vähintään hetken vaan ongelma näkyisi pitemmän ajon aikana jos sittenkään.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 08.07.2023, 22:30:35
Edellisestä suodattimen vaihdosta oli ehkä max 50tkm. Suodatin oli ihan musta mutta mitään roskia siinä ei ollu. Paluu letkusta olen sitä ilmannut ja siitä saa ruutalla vedettyä kyllä naftaa ulos. Ei tokikaan ihan sukkana mutta tulee kumminkin.


50tkm ei mikään mahdoton vaihtoväli vielä ole ja suodatinpatruunat olleet sellaisia harmaita yleensä. Suodattimen kunto riippuu polttoaineen puhtaudesta, että järjestelmästä irtoavasta partikkeleista, yhdet kuravedet lähes tyhjästä huoltsikan säiliöstä kun tankkaa niin vastaa todella pitkää ajomatkaa puhtaalla aineella. Itse otin suodatinta vaihtaessa tavaksi katsoa vaihdettavan patruunan lisäsi myös suodatinkotelon pohjalle ja siivota sen. Mm. pienet metallihiput ja muu poikkeava lika erottuu sieltä hyvällä valolla.

Auto oireili sillä ettei aina startannut ja meni ajossa vikatilaan eli puhti oli pois. Mutta ei sammunut ajosta koskaan.

Tuliko tästä mitään vikakoodia tai ilmoitusta näyttöön? Esim low fuel pressure tms?

Onko autoa muuten katsottu Vidalla, Delphillä tai muulla läppäripohjaisella diagnostiikalla?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: VolvoNyyppä - 08.07.2023, 22:54:36
Oon tätä lueskellut peukut pystyssä, mutta pakko ehdottaa, että voisko olla CEM-yksikön vika? Se ilmeisesti voi oireilla myös tuolla SRS-ilmoituksella. Ja sen tiedän, että vikaantunut moduli estää käynnistymisen.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 08.07.2023, 23:59:56
Koodeja ei anna muutakun siitä turvatyynystä. Eikä sillonkaan kun suodatin oli vielä vaihtamatta herjannut muusta kun tuosta. Egr herjas johonkin väliin mutta se lähti nollaamalla eikä palannut. Ja kuulemani mukaan egr ei estä käynnistymistä muuten kun jos on jäänyt väärään asentoon ja tästä taas pitäisi tulla herja? Ei ole katottu millään läppäripohjaisella kun itsellä ei sellaista ole. Jos joku tosiaan asuu lähelläkään seinäjokea niin saa tulla kurkkaamaan. Maksan kyllä vaivanpalkkaa.

Ainoa mikä itselle tulee mieleen onnse ettei saa naftaa tai että joku maapiuha tms on nyt rikki tai maadoittaa matkalta jotain sopimatonta. Mutta toisaalta vaikkei saisi naftaa, olisi pitänyt starttipilotilla hörähtää ainakin hetkeksi? Ja tosiaan polttoaineen paluuletkusta saa imettyä naftaa että kyllä se sinne saakka kulkee.

Eniten ihmetyttää se että kun vetämällä sai käyntiin, kävi ihan hyvin ja liikkui, mutta ei vaan lähde omillaan käymään.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: hessu80 - 09.07.2023, 12:51:54
Hankalalta kuulostaa. Itselle tulee mieleen, että startti on huono eikä pyöritä tarpeeksi lujaa. Pitäisi sen siltikin pilotilla käydä.

Kääntyykö sammutusläppä auki, kun virrat laittaa päälle? Jos läppä on kiinni, niin ei käy pilotillakaan, kun kone ei saa paloilmaa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Puatsio - 09.07.2023, 14:08:27
Työkaverin tytön autossa oli tällainen tapaus ja muistaakseni V50 2.0d vm-11. Ei käynnistynyt, eikä vikakoodeja yleismallin lukijalla. Oli ensimmäisenä tulpannut egr-venttiilin laipalla ja kas, auto käynnistyi heti. Jäljempänä purkaessaan huomasi, että egr oli juminut auki.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 09.07.2023, 14:32:42
Työkaverin tytön autossa oli tällainen tapaus ja muistaakseni V50 2.0d vm-11. Ei käynnistynyt, eikä vikakoodeja yleismallin lukijalla. Oli ensimmäisenä tulpannut egr-venttiilin laipalla ja kas, auto käynnistyi heti. Jäljempänä purkaessaan huomasi, että egr oli juminut auki.

Mulla on uus egr hyllyssä että ehkä mä vaihdan sen suosiolla vielä vaikka on kyllä semmosessa paikassa että saattaa pari ärräpäätä lähtee. Mielestäni sen pitäisi kyllä herjata sitä egr:ää jos siinä vikaa mut en luota tän kanssa enää mihinkään:D
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Puatsio - 09.07.2023, 14:43:44
Mulla on uus egr hyllyssä että ehkä mä vaihdan sen suosiolla vielä vaikka on kyllä semmosessa paikassa että saattaa pari ärräpäätä lähtee. Mielestäni sen pitäisi kyllä herjata sitä egr:ää jos siinä vikaa mut en luota tän kanssa enää mihinkään:D
Egr:n vaihto vaatinee sopeutuksen. Kokeile ensin laittaa sokea peltilaippa siihen egr:n laipan väliin. Meillä pojan 2.0d -09 autossa on laippa välissä, toimii normaalisti, herjaa välillä moottorijärjestelmä vaatii huollon, mutta ei vaikuta mihinkään.

Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 09.07.2023, 15:53:59
Sopeutuksen pystynee tekemään tuolla icarsoft cr maxilla mikä mulla on? Ja itseasiassa volvon huollossa taisivat aikanaan sanoa ettei tarvi edes välttämättä sopeutusta.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 10.07.2023, 18:42:38
Koitin myös starttipilottia suodatinkotelon kautta (tämä jakaa mielipiteitä dieselin kanssa mutta pitkän linjan autokorjaaja sano ettei hajota mitään).

Suodatinkoteloon pilottia saa ruiskia urakalla, kun aika pitkä matka ahtimen ja välijäähdyttimen kautta koneeseen. Pilotin käytöstä on tosiaan monenlaista kantaa ja tarinaa. Ite en pilotin suuri fani kyllä ole.

Voisit kokeilla starttailla välijäähdyttimelta tuleva putki irti sammutinläpältä. Eli sen puhdistamasi läppärungon apukuskin puoleinen putki irti läppärungon päästä. Siitä olisi paljon suorempi reitti suihkia pilottiakin koneeseen. Voi hyvin käytellä ilman putkea tyhjäkäyntiä ja hiukan antaa kaasuakin. Liialla polkemisella nakkaa sitten vikakoodia ahtopaineesta, ilmamassamittarista jne. Samalla tarkistaa vielä sen läpänkin, eli apukuskin puoleinen läppä pitää olla auki ja kuskin puoleinen kiinni. Putki irrallaan myöskään mahdollinen EGR:n auki jumiutuminen ei pitäisi sotkea starttia, kun saa raikasta ilmaa vierestä.

EGR:n jumittamisesta pitäisi tulla vikakoodia ja sen toiminnan näkee myös livedatasta vertaamalla todellista venttiilin asentoa ecun pyyntöön, niiden tulis olla suht samat ja seurata pienellä viiveellä toisiaan. Molemmat näkee hyvällä diagnostiikalla ja uskoisin, että myös tuolla Icarilla.

DPF:n tukketuminen pitäisi näkyä vikakoodina paine-erosta, mutta pakoputken/katin tukkeutuminen voisi myös estää konetta käynnistymästä. Tämä kuitenkin ollut kerran käynnissä niin ei liene syy. Putki tukossa käynti on raskasta ja koneen tehot hukassa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 10.07.2023, 19:31:34
Nyt sain egr:n irti ja voin kertoo että melko jumissa on. Sehän anto siis egr:stä aikaisemmin vikakoodin joka lähti nollaamalla ja nyt kun mietin niin ei ole sen jälkeen ollut käynnissä joten miten olis koodi palannutkaan. Putsaan tämän nyt ja jos saan liikkumaan nätisti, laitan saman takaisin niin ei ainakaan pitäisi vaatia sopeutusta. Katsotaan sitten lisää ideoita  :D
(https://i.ibb.co/YBF2QBT/IMG-20230710-191801.jpg) (https://ibb.co/YBF2QBT)
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 10.07.2023, 22:16:45
Pikku vinkkinä Wd40 on hyvää liuotukseen...pitää liikkua näpeissä herkästi takertelemättä ja palauttaa takaisin jousen voimalla.

Tällä varmasti jotain tekemistä stratti ongelman kanssa, varmasti ei ainakaan huonone kun saan toimivana paikalleen :D
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 10.07.2023, 22:20:43
Pikku vinkkinä Wd40 on hyvää liuotukseen...pitää liikkua näpeissä herkästi takertelemättä ja palauttaa takaisin jousen voimalla.

Tällä varmasti jotain tekemistä stratti ongelman kanssa, varmasti ei ainakaan huonone kun saan toimivana paikalleen :D

Joo sitä koitin mutta oli niin jumissa ettei herkistyny tarpeeks joten laitoin sen uuden. Ja se lähti käymään!!! Ekaa kertaa puoleen vuoteen. Nyt pitäs enää löytää joku kenellä on se vdash Seinäjoen seudulla että saadaan srs herja pois taulusta ja pääsen leimalle  8)
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Puatsio - 10.07.2023, 23:23:13
No niin, hyvä että viimein lähti. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun egr herjailee ilman vikakoodeja jos eri foorumeihin on uskominen.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: VolvoNyyppä - 13.07.2023, 00:07:22
Hienoa että lähti käyntiin!

Meillä oli vastaavassa koneessa ongelmana, että alkoi humppaamaan voimakkaasti matka-ajossa tasakaasulla. Vietiin Carcomille missä paljastui, että EGR oli edellisen omistajan toimesta tulpattu ja kylmästi irroitettu liittimestä. Uusi EGR paransi kaikki vaivat.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: jak900 - 13.07.2023, 17:43:55
Tuosta vdash tekijöitä kartalla
https://d5t5.com/partners
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 14.07.2023, 08:14:31
Tuosta vdash tekijöitä kartalla
https://d5t5.com/partners

Se mitä tuota osasin käyttää niin aika hiljasta Seinäjoen seudulla  :'(
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: VäLKKy - 14.07.2023, 13:41:10
Se mitä tuota osasin käyttää niin aika hiljasta Seinäjoen seudulla  :'(

Nurmon Autopiste Oy  ???
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: jak900 - 15.07.2023, 10:03:10
Vida tuohon myös käy, tekijät ilmoittautukoon jos sieltä suunnalta löytyy, itse olen Turussa eli väärällä suunnalla toki vida ja vdash löytyvät molemmat.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 16.07.2023, 11:34:53
Osaako kukaan sanoa onnistuisiko tällaisella setillä, olisi myynnissä lähistöllä.

monimerkkitesteri ja Suomenkieliset 2017.R3 ohjelmistot henkilöautoille ja kuorma-autoille valmiiksi asennettuna (saatavilla myös uudempi 2021.11 ohjelmistoversio)
Kymmeniä automerkkiä tuhansia automallia
vikakoodien luku ja nollaus
myös Airbag/abs luku ja nollaus
Huoltolaskurien ja valojen nollaus
Hiukkassuodattimen regenerointi
Sähköisen käsijarrun vapautus
Akun Koodaus
komponenttitestit
mitta-arvot reaaliajassa sekä graafisesti
Delphi/AutoCom
Koneessa myös Wurth WOW 5.00.12 englanninkielinen diagnostiikkaohjelmisto jossa myös teknisiä tietoja ja korjausoppaita + Tolerance data
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 16.07.2023, 21:30:22
Vastaan itselleni että ei onnistu. Samaa herjaa että ei voi poistaa. Vikakoodit on 0005 ja cfff
(https://i.ibb.co/hLVXQHR/IMG-20230716-211828.jpg) (https://ibb.co/hLVXQHR)
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Hubacek - 18.07.2023, 16:24:29
Minä ostin BSR PPC3:n kun siinä luki tuo airbagin luku/nollaus, mutta se koskee tosiaan vikakoodeja. Sulla kuten mulla oli vikana ohjausboksin virhe niin se pitää uudelleenohjelmoida.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: jak900 - 19.07.2023, 15:15:56
Tuo on hoidettavissa edelleen vdashin kanssa niin kuin jo aikaisemmin kerroin, ei lähde delphillä, icarsoftilla eikä bsr:llä.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 19.07.2023, 22:31:16
Tuo on hoidettavissa edelleen vdashin kanssa niin kuin jo aikaisemmin kerroin, ei lähde delphillä, icarsoftilla eikä bsr:llä.

Se on kyllä harmi etten pääse sinne ajeleen tätä koittamaan. Eikä täälä tunnu sitä ohjelmaa olevan kellään  :(
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: jak900 - 20.07.2023, 10:38:59
Kysyitkö jo Nurmon autopisteestä, sehän on Seinäjoella.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 23.07.2023, 21:00:26
Hieno juttu että tämä tuli kuntoon moottorin osalta. Työvoitto on paras voitto ja sitkeys palkitaan :D

Tuo srs koodin tilanne vaikuttaa kovin tutulta volkkareiden puolelta.

Liekkö kyseessä Boschin valmistama airbag boksi tai muuten volkkareiden tapaan sama tilanne, jossa auton virta-avainta käännettäessä ja turvajärjestelmän tehdessä itsetestiä tulee huonon akun tai liian nopean starttauksen vuoksi alijännite tilanne ja boksin muistin kirjoitus keskeytyy, jolloin purkki kirjoittaa itsensä "kolarin jälkeiseen olen rikki tilaan" ?

Käytännössä purkissa on tällöin pysyvä vikakoodi päällä, jota valmistaja tai autotehdas ei ole suunnitellut nollattavan turvallisuussyistä vaan purkki pitäisi vaihtaa aina uuteen. Tämän vuoksi mikään tehdasvalmisteinen vikakoodin nollaaja ei koodia pysty poistamaan vaan siihen tarvitaan aftermarket (lue kiinalainen) nollaaja tai suoraan tarvittavaan muistiosoitteeseen käsiksi pääsevä ohjelmointilaitteisto, jolla muistialue kirjoitetaan uudelleen oikeaksi. E-villekin myi kiinasta saatavaa ja taannoin pelkästään tälle vikakoodille omaa nollaajaa Vaggilaisiin ja taisi olla Ooppeliinkin.

En tosiaan ole perehtynyt onko tämä volvojen case sama.....
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 27.07.2023, 21:22:50
Kysyitkö jo Nurmon autopisteestä, sehän on Seinäjoella.

Kysyin ja vastasi että todennäköisesti pystyy korjaamaan boxin, mutta pitää irrottaa se ja viedä sinne. Katsovat kun ehtivät.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: jak900 - 27.07.2023, 23:22:25
Ok, tuo yleensä tapahtuu suoraan obd portin kautta, ei tarvitse bokseja irroitella..
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 28.07.2023, 12:29:59
Ok, tuo yleensä tapahtuu suoraan obd portin kautta, ei tarvitse bokseja irroitella..

Ihmettelin kanssa, mutta näin ilmoitettiin. Ja jos vien auton sinne että purkavat itse niin se in 75€ lisää hintaa. Toi on kyllä niin keljuun paikkaan laitettu että...
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Hubacek - 29.07.2023, 17:54:29
Mulla just kuukausi sitten uudelleenohjelmoitiin. Ihan OBD:n kautta vDashilla Kalajoella. Ei tarvinnut boksia irroittaa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 31.07.2023, 04:37:23
Mulla just kuukausi sitten uudelleenohjelmoitiin. Ihan OBD:n kautta vDashilla Kalajoella. Ei tarvinnut boksia irroittaa.

Kuka tän teki kalajoella?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Hubacek - 31.07.2023, 16:38:04
AR-Tuning. Yhden miehen ohjelmointifirma.
Pari vuotta sitten ohjelmoi EGR:n ja DPF:n pois.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: volvotdi - 04.08.2023, 13:09:10
Portin kautta onnistuu jos käyttää lisensilaitteita. Jos ei onnistu ei kannata autoa sinne jättää. Katso tuolta lähin missä onnistuu: www.lisaatehoa.fi/jalleenmyyjat
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: jak900 - 04.08.2023, 14:12:19
Portin kautta onnistuu jos käyttää lisensilaitteita. Jos ei onnistu ei kannata autoa sinne jättää. Katso tuolta lähin missä onnistuu: www.lisaatehoa.fi/jalleenmyyjat
Ihan tuo onnistuu vdashillä portin kautta, useita noita bokseja ollut lukossa ja olen avannut niitä, ei tuo mikään ihmeellinen homma ole.
Ihan mielenkiinnosta että mitä teillä tuon boksin nollaus kustantaa?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: volvotdi - 08.08.2023, 09:48:45
Ihan tuo onnistuu vdashillä portin kautta, useita noita bokseja ollut lukossa ja olen avannut niitä, ei tuo mikään ihmeellinen homma ole.
Ihan mielenkiinnosta että mitä teillä tuon boksin nollaus kustantaa?

100€ pyydellyt noista.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 08.08.2023, 20:03:57
100€ pyydellyt noista.

Vähän myöhässä tuli tämä info kun tuon linkin kautta olisi lähin näemmä ollut kurikassa ja nyt olen varannut ajan kalajoelta johon ajan Seinäjoelta huomenna ja hintakin melkein tuplat  :-\
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 08.08.2023, 21:21:01
Vähän myöhässä tuli tämä info kun tuon linkin kautta olisi lähin näemmä ollut kurikassa ja nyt olen varannut ajan kalajoelta johon ajan Seinäjoelta huomenna ja hintakin melkein tuplat  :-\

Kyselin tuosta listalta löytyvästä kurikassa olevasta pajasta asiaa ja sieltä vastasi että eikö olisi näppärintä käydä motonetissa nollaamassa vikakoodit. Eli hänellä ei ilmeisesti ole tästä koodista mitään tietoa jos luulee että se markettimittarilla nollataan. Itselläni on wow ja delphi ja icarsoftin crmax käytössä eikä näillä lähde niin eipä se lähde tuolla motonetin koneellakaan. Ajelen siis kalajoelle huomenna, siellä ainakin tiedettiin mistä viasta on kyse.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 10.08.2023, 12:16:27
Eilen ajelin kalajoelle ja homma onnistui ripeästi. Nyt on turvatyynyherjat poissa  P> meinasi olla haastava matka kun auton seistessä oli taas paine-eroanturi kerännyt itseensä vettä ja auto pomppi kuin kenguru lähtiessä ja hetken palatessa. Meni myös loppumatkasta jo vikatilaan. Ton anturin saa vaihtaa joka vuosi. Mietin vaan että tuleekos siitä hylky leimalla jos se herjaa sitä hiukkasloukkua? Kun kokemuksesta tiedän että uuden anturin jälkeenkin saattaa hetken vielä pomppia se koodi tauluun.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 21.08.2023, 12:00:26
Olis tullut, vastaan itselleni. Mutta koodi pysyi poissa leiman ajan, iskunvaimennin sen sijaan oli rikki  ;D

Auto on nyt lopulta leimassa, mutta nykiminen jatkuu. Herjat pääsääntöisesti viittaa tuohon paine-eroanturiin mutta antoi myös koodin egr:sta.

0490 egr järjestelmän säätö, signaali liian korkea.

Osaako joku sanoa mistä tämä kertoo? Egr on siis uusi, sopeutus tehty delphillä. Auto nykii niin paljon tällä hetkellä että sillä ei voi ajaa...
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Puatsio - 21.08.2023, 18:51:17
Olis tullut, vastaan itselleni. Mutta koodi pysyi poissa leiman ajan, iskunvaimennin sen sijaan oli rikki  ;D

Auto on nyt lopulta leimassa, mutta nykiminen jatkuu. Herjat pääsääntöisesti viittaa tuohon paine-eroanturiin mutta antoi myös koodin egr:sta.

0490 egr järjestelmän säätö, signaali liian korkea.

Osaako joku sanoa mistä tämä kertoo? Egr on siis uusi, sopeutus tehty delphillä. Auto nykii niin paljon tällä hetkellä että sillä ei voi ajaa...
Kokeile ottaa egr:n liitin irti. Pojan autossa tuntui nykimistä, mutta kun johdon irrotti niin nykiminen loppui. Samalla laitoin peltilaipan väliin. Tarttee varmaan jossain vaiheessa ohjelmoida pois.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 22.08.2023, 05:29:33
Kokeile ottaa egr:n liitin irti. Pojan autossa tuntui nykimistä, mutta kun johdon irrotti niin nykiminen loppui. Samalla laitoin peltilaipan väliin. Tarttee varmaan jossain vaiheessa ohjelmoida pois.

Testasin ja nykiminen loppuu kun egr:n pistokkeen irroittaa. Vikavalohan toki syttyy aika nopeasti sen jälkeen. Eli egr viallinen?

Samaa sanoi siskon mies, mutta eikös se silloin ole viallinen egr jos se aiheuttaa nykimistä? Kauheen työn näin sen uuden asentamisessa niin kiva jos on valmiiksi viallinen... :(
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: Puatsio - 23.08.2023, 10:09:42
Testasin ja nykiminen loppuu kun egr:n pistokkeen irroittaa. Vikavalohan toki syttyy aika nopeasti sen jälkeen. Eli egr viallinen?
Minä en osaa vastata onko egr viallinen vaiko sopeutuksessa jotain. Pojalla ei ei sytytä vikavaloa eli näissäkin näkyy olevan eroja.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: M141 - 23.08.2023, 19:45:22
Kokeile tehdä sopeutus / kalibrointi uudestaan ja lue ne Delphin ohjeet huolella siinä adpataatiota tehdessä. Muistaakseni itellä oli jotain ongelmaa tuon kanssa joskus ja ei meinannu onnistua tai tallentua uudet arvot.

Egr käytössä voisit käydä myös ajaan lenkin ja verrata Ecun pyytämää EGR asentoa anturilta tulevaan todelliseen. Nämä sai delphissäkin näkymään samalla sivulla. Vikakoodi tulee joko siitä, että egr ilmoittaa liian ison arvon signaalille, joka taas johtuu joko sopeutuksesta, viallisesta egr:stä tai johtosarjaviasta.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 24.08.2023, 06:01:38
Kokeile tehdä sopeutus / kalibrointi uudestaan ja lue ne Delphin ohjeet huolella siinä adpataatiota tehdessä. Muistaakseni itellä oli jotain ongelmaa tuon kanssa joskus ja ei meinannu onnistua tai tallentua uudet arvot.

Egr käytössä voisit käydä myös ajaan lenkin ja verrata Ecun pyytämää EGR asentoa anturilta tulevaan todelliseen. Nämä sai delphissäkin näkymään samalla sivulla. Vikakoodi tulee joko siitä, että egr ilmoittaa liian ison arvon signaalille, joka taas johtuu joko sopeutuksesta, viallisesta egr:stä tai johtosarjaviasta.

Pitää katsoa uudestaan. Löysin sen sopeutuksen delphistä mutta mielestäni se kävi turhan äkkiä. Tyyliin kaksi sekuntia ja ilmoitti että tehty. Jostain näin tyhjäkäynnillä egr:n arvoja, mutta en tiedä oliko ne "kohdallaan" vai ei. Ongelma ei nyt ole ohjelmassa vaan käyttäjässä jolla ei ole tarpeeksi tietoa.  ::)
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
Kirjoitti: MillaH - 24.08.2023, 17:10:51
Tein egr:n sopeutuksen uudelleen ja näytti erilaiselta kun ensimmäisellä kerralla. Sen jälkeen testilenkki ja hetken päästä jälleen vikatilaan ja nykiminen alkoi. Nyt kuitenkin ainoat vikakoodit tuli paine-eroanturilta. Ohessa kuva. Sekin on uusi, mutta voiko olla, että anturi onkin viallinen?
(https://i.ibb.co/VMyyj9J/IMG-20230824-170142.jpg) (https://ibb.co/VMyyj9J)

multiple image upload (https://imgbb.com/)

Anturi on ennenkin jouduttu vaihtamaan kerran vuodessa kun sinne kertyy kondensiovettä mutta ei ole ennen aiheuttanut nykimistä, ainoastaan vikatilan. Uuden vaihdolla on kuitenkin vika korjaantunut, nyt vika ei poistunut ollenkaan vaikka vaihdoin uuden.

Testailin uutta ja vanhaa anturia ja samaa vikaa molemmissa. Mietin että onko vika sittenkin noissa putkissa mihin anturi tulee kiinni? Pääseekö niitä mitenkään putsaamaan? Anturilta kun katsoo niin näkyy vain 20cm ja häviää koneen taakse. Voiko näitä esim irroittaa dpf:n suunnalta ja painaa paineilmalla läpi? Onko kellään kokemusta näistä?