Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Jerkkub - 08.05.2024, 21:00:02

Otsikko: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jerkkub - 08.05.2024, 21:00:02
Noniin tietämätön kysyis..

Olis auton vaihto mielessä nykyisen -14vm bensa RS octavian tilalle ja tässä katsellut nyt nuota V60/V90 diisseleitä max 24k€ hintaluokassa. Aikalailla on tuollasia 160-200tkm ajettuja mitä löytänyt missä olis täysnahat ja muut tarvittavat ominaisuudet ( autoliikkeestä tarkoitus ostaa ja 12 tai 24kk turva kylkeen)

Mitä kaikkea kannattais ottaa huomioon hankinassa? Jakopää remppa on melkee kaikkii tehty jota kattonut ja käytetty merkkihuolloissa. Onko muuta mitä kannattaisi kysellä autosta onko tehty jotain tiettyjä remppoja tms. Onko näissä ylipäätään mitään isompaa 160-200tkm kohdilla kuin jakopää remppa ainakin?

Kilsoja tulee vuodessa 20tkm työmatkat + muut ajot about 5-10tkm ja tarkotus olis hankkia sellanen käyttis että ajelis seuraavat 4-5v

Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Gazza - 08.05.2024, 22:48:22
Eipä näissä ihmeitä. Laatikkoöljyt jos on vaihdettu ainakin kerran tuon 160-200 tkm:n vällillä, niin aina plussaa.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: tuomaril - 08.05.2024, 23:06:25
Ne klassiset takaovien lukot olis hyvä olla vaihdettuna, niin ei sitten leviä ainakaan ensimmäisenä talvena. Venttiilikopan tiiviste kannattaa tutkailla, ettei vuoda, hyvin monessa vuotaa. Ja sitten tosiaan, että huoltoväli on säilynyt inhimillisenä ja kuten todettu, niin voimansiirtoon olisi hyvä löytyä myös jotain huoltohistoriaa.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Kuhaz - 09.05.2024, 03:21:27
Ei ainakaan edellisessä my18 v90cc:ssä ollu ovien lukkojen kanssa mitään ongelmia. Eikä siihen oltu niitä koskaan vaihdettu. Muutenkin oli aika huoleton auto 150tkm - 200tkm välillä mitä ajoin. Ens talvi näyttää miten käy nykyisen my21 t6 ovien kanssa.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jerkkub - 09.05.2024, 20:50:00
Kiitos vastauksista! Mites tuo adblue onko tuottanut porukalle talvisin kuinka ongelmia? Itsellä työautossa kyseinen järjestelmä transiitissa eikä ole ollut ainakaan mitään vikaa tai takkuillut..

Oon tässä ollut kahden vaiheilla että volvo tulisi talouteen seuraavaksi tai sitten 17-18vm A4 allroadi mutta alan enemmän kallistumaan volvoon nytten.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: tuomaril - 09.05.2024, 23:58:45
AdBluesta ei ole itselläni pahaa sanottavaa vajaan neljän vuoden kokemuksella. V90 tuli meille vuoden ikäisenä ja noin 50 000km mittarissa ja nyt mittarissa reippaat 100tkm ja ei ongelmia, vaikka autolla on käyty aika ääriolosuhteissa pakkasen ja kuumuuden suhteen.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.05.2024, 08:38:05
Omassa -20 mallisessa ilmeni pian oston jälkeen ulospäin vuotava adblue-suutin, joka myyjäliikkeen piikkiin vaihdettiin. Olisiko saanut joskus osuman tms. Ei kuitenkaan ollut mikään älyttömän kallis paukku, noin 400e muistaakseni. Muuten ei mitään ongelmia millään kelillä vajaan vuoden omistusaikana.

Työni puolesta noiden adblue-järjestelmien kanssa pelaan aika paljon raskaassa kalustossa ja yksi suositus minkä voin käyttäjälle antaa on se, että pitäkää se säiliö suht täynnä koko ajan. Vaikka puolenvälin tienoilta kun lirauttaa pytyn täyteen niin ei ole liioiteltua. Paljon vähemmän kondensoituu lämpötilan vaihteluista kosteutta säiliöön ja pysyy ainekin keskimäärin vähän tuoreempana.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: hessu80 - 10.05.2024, 09:32:06
Työni puolesta noiden adblue-järjestelmien kanssa pelaan aika paljon raskaassa kalustossa ja yksi suositus minkä voin käyttäjälle antaa on se, että pitäkää se säiliö suht täynnä koko ajan. Vaikka puolenvälin tienoilta kun lirauttaa pytyn täyteen niin ei ole liioiteltua. Paljon vähemmän kondensoituu lämpötilan vaihteluista kosteutta säiliöön ja pysyy ainekin keskimäärin vähän tuoreempana.
Ihan hyvä neuvo pitää säiliö melko täynnä, mutta on virhe tankata se talvella täyteen. Adblue jäätyy. Säiliö, putket, pumppu tai suutin halkeavat, jos järjestelmä ei pysty pumppaamaan itseään tyhjäksi liian täyden säiliön takia. Kondenssi ei ole ongelma, kun Adblue on enimmäkseen vettä.

Volvoista on kuulunut aika vähän murheita, mutta yleisesti Adblue tuottaa melkoisesti jälkimarkkinaa korjaamoille.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Kassu69 - 10.05.2024, 09:49:38
Ihan hyvä neuvo pitää säiliö melko täynnä, mutta on virhe tankata se talvella täyteen. Adblue jäätyy. Säiliö, putket, pumppu tai suutin halkeavat, jos järjestelmä ei pysty pumppaamaan itseään tyhjäksi liian täyden säiliön takia. Kondenssi ei ole ongelma, kun Adblue on enimmäkseen vettä.

Volvoista on kuulunut aika vähän murheita, mutta yleisesti Adblue tuottaa melkoisesti jälkimarkkinaa korjaamoille.

Eiköhän näihinkin ole samanlailla suunniteltu, kuin raskaassakin kalustossa, että säiliötä ei pysty tankkaamaan liian täyteen, ettei jäätyessään ja laajetessaan halkeaisi.


Työni puolesta noiden adblue-järjestelmien kanssa pelaan aika paljon raskaassa kalustossa ja yksi suositus minkä voin käyttäjälle antaa on se, että pitäkää se säiliö suht täynnä koko ajan. Vaikka puolenvälin tienoilta kun lirauttaa pytyn täyteen niin ei ole liioiteltua. Paljon vähemmän kondensoituu lämpötilan vaihteluista kosteutta säiliöön ja pysyy ainekin keskimäärin vähän tuoreempana.

Juuri näin.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: hessu80 - 10.05.2024, 16:16:35
Eiköhän näihinkin ole samanlailla suunniteltu, kuin raskaassakin kalustossa, että säiliötä ei pysty tankkaamaan liian täyteen, ettei jäätyessään ja laajetessaan halkeaisi.
Niin sitä voisi kuvitella, mutta monissa merkeissä kuitenkin vaihdellaan ureasäiliöitä kovien pakkasten jälkeen. Osa syy tietysti, että monissa on pumppu säiliössä eikä sitä voi vaihtaa erikseen.

Kuten todettu, Volvoissa on pelannut kohtalaisen hyvin.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Merlin - 10.05.2024, 18:35:02
Kyllähän se isoissakin Volvoissa, eli kuorma-autoissa saa AdBlue-säiliön korkkia myöten täyteen, jos vain jaksaa lirutella. Mitään järkeä siinä ei ole, koska nuo osaavat laskea sen ylimääräisen nesteen suoraan maahan, jotta säiliö ei halkea nesteen jäätyessä, ja jotta sinne säiliöön mahtuu myös se ylimääräinen aine, joka pumpataan linjasta takaisin moottorin sammutuksen jälkeen.

Rouvalla on myös 220 000 kilometriä ajettu D3, eikä siinäkään ole ollut mitään vikaa AdBluen kanssa.

Tuttu mekaanikko kertoi, että yleensä ne ropleemit alkavat siellä jossain +400tkm vaiheilla. Suuttimia ja syöttöletkuja mennyt.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jerkkub - 10.05.2024, 21:53:31
Mites tuo CarPlay näissä volvoissa, onko jo kaikissa 18vm malleis vakiona vai onko erillinen ”varuste” tuossa yhdestä volvosta nyt aika kiinnostunut -18vm v60 D4 business. Summum, advanced, technich my19 varustepaketit kirjattu & volvo oncall kans löytyy. Ja jos on lisävaruste saako sen jälkikäteen asennettua ja mikähän on hinta?
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: tuomaril - 10.05.2024, 23:32:24
Ei ole ollut vakiona. Muistelen hämärästi, että olisiko se ollut tuona kyseisenä vuonna osana juurikin tuota tekniikkapakettia, joku viisaampi voi korjata. Volvolla sen saa ohjelmoitua käyttöön, toki hintaa on muistaakseni 500-600€ jos oikein muistan. VDASHilla (tai Orbitilla?) hinta pyörinee siinä satasen ja kahden välissä. Itse maksoin aikanaan tuosta 150€.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Ribbe - 13.05.2024, 07:11:01
Jos keskikonsolissa ei ole kahta usb-pistoketta niin ei ole Android autoa/Apple carplayta. Vaatii uuden pistokkeen ja softan jos sen haluaa.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 13.05.2024, 13:11:27
My19 v60 saattaisi olla tulossa  D3 koneella. Miten nämä saa kovalla pakkasella käyntiin, kun weba ei lämmitä moottoria, eikä sähkölämmittimiä saa? Onko ollut ongelmia?
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Ribbe - 13.05.2024, 13:44:03
My19 v60 saattaisi olla tulossa  D3 koneella. Miten nämä saa kovalla pakkasella käyntiin, kun weba ei lämmitä moottoria, eikä sähkölämmittimiä saa? Onko ollut ongelmia?
Miksi ei saa sähkölämmitintä? Naapurilla on MY23 B4 koneella ja kyllä siihen sai sähkölämmittimen laturin kera.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: tuomaril - 13.05.2024, 13:49:21
My19 v60 saattaisi olla tulossa  D3 koneella. Miten nämä saa kovalla pakkasella käyntiin, kun weba ei lämmitä moottoria, eikä sähkölämmittimiä saa? Onko ollut ongelmia?
Kun akku on kunnossa, niin lähtee kyllä käyntiin, mutta ei se kovin herkulta kuulosta. Suosittelen vahvasti irroittamaan nestekiertoa rajoittavalta venttiililtä piuhan, niin lämpeää myös kone.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: hessu80 - 13.05.2024, 20:33:35
-34 asteeseen saakka lähtee lämmittämättä käyntiin. -39 asteessa ei enää käynnisty.
Mistäkö tiedän: tammikuun ensimmäinen viikko Vuokatissa opetti.
Webasto lopettaa toimintansa noin -30 asteessa, joten siitä ei ole apua silloin kun lämmitystä eniten tarvitsisi. 
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: tuomaril - 14.05.2024, 01:25:57
-34 asteeseen saakka lähtee lämmittämättä käyntiin. -39 asteessa ei enää käynnisty.
Mistäkö tiedän: tammikuun ensimmäinen viikko Vuokatissa opetti.
Webasto lopettaa toimintansa noin -30 asteessa, joten siitä ei ole apua silloin kun lämmitystä eniten tarvitsisi.
Muistatko/havaitsiko, että mikä Webaston toiminnan lopetti? Hyytyikö polttoaine linjastoon, iskikö virransäästötila päälle vai...?
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: hessu80 - 14.05.2024, 11:12:41
Muistatko/havaitsiko, että mikä Webaston toiminnan lopetti? Hyytyikö polttoaine linjastoon, iskikö virransäästötila päälle vai...?
Akku menee niin huonoksi kylmässä, että virranhallinta puuttuu peliin. Ja oli pari päivää vanha AGM kyseessä. Eli tarvittaisiin akun lämmitin. Pelkkä ylläpitolaturi ei auttanut, kun laturin mielestä akku oli täysi.

Siinä on muuten vitsit vähissä, kun pakkasta on liki 40 astetta ja auto ilmoittaa jotain, että "lisälämmitintä ei voida käynnistää, akun varaus matala, käynnistä moottori". Ja sitten moottori ei käynnisty.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 21.05.2024, 22:24:58
Miksi ei saa sähkölämmitintä? Naapurilla on MY23 B4 koneella ja kyllä siihen sai sähkölämmittimen laturin kera.

Näinhän tuo myyjä Volvo-liikkeessä väitti. Motonetista antoi ainakin ko. Auton rekkarilla Defan letkulämppärin, samoin Defan sivusto. Ei tainnut myyjä tietää. Volvon sivustokin löytää lämppärin asennusohjeineen.  :idiot2:

No, tuo auto kerkesi mennä. Nyt kiikarissa V60 D4 2020. Siinä näkyykin olevan weba ja sähkölämpärit suoraan. Pistoke näkyy etupuskurissa ja lukee varusteissa.

Onko D4:ssa eri turbo kuin D3:ssa, vai onko ohjelmalla tehty eroja?
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 21.05.2024, 22:27:54
-34 asteeseen saakka lähtee lämmittämättä käyntiin. -39 asteessa ei enää käynnisty.
Mistäkö tiedän: tammikuun ensimmäinen viikko Vuokatissa opetti.
Webasto lopettaa toimintansa noin -30 asteessa, joten siitä ei ole apua silloin kun lämmitystä eniten tarvitsisi.

Hyvinhän nuo nyky dieselit näyttää sitten toimivan! On kuitenkin se lisälämpöä sitten tehtävä sähköllä, niin on varma laite.

Ps. Näyttää olevan, että hybrideihin ei saa s.lämppäreitä, muihin taitaa saada.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 21.05.2024, 22:30:51
Kun akku on kunnossa, niin lähtee kyllä käyntiin, mutta ei se kovin herkulta kuulosta. Suosittelen vahvasti irroittamaan nestekiertoa rajoittavalta venttiililtä piuhan, niin lämpeää myös kone.

Kiitoksia vinkistä, tuosta tulikin täältä löydettyä hyvää keskustelua!
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: 8-pätkä - 22.05.2024, 06:39:10
Onko D4:ssa eri turbo kuin D3:ssa, vai onko ohjelmalla tehty eroja?

D4 on kahdella ahtimella kun D3:ssa on vain yksi.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Ribbe - 22.05.2024, 07:05:03
D4 on kahdella ahtimella kun D3:ssa on vain yksi.
Paitsi jos on D3 AWD, silloin on sama moottori kuin D4 mallissa.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 22.05.2024, 09:06:49
Paitsi jos on D3 AWD, silloin on sama moottori kuin D4 mallissa.

Jeps, kiitoksia tiedosta, awd on kyllä nykyään oltava, pysyy emäntä tyytyväisenä.

Näihin varmaan löytyy sitten hyvin ohjelmointeja, jos tarvetta ilmenisi. Tuntuuko D3 koneella pärjäilevän?
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: hessu80 - 22.05.2024, 15:39:20
Näihin varmaan löytyy sitten hyvin ohjelmointeja, jos tarvetta ilmenisi. Tuntuuko D3 koneella pärjäilevän?
Mallivuoteen -18 saakka onnistuu ohjelmoinnit, mutta siitä eteen päin ei ainakaan vielä hetki sitten onnistunut.
Taitaa myös kohta voimaan astuva päästömanipulaatiolaki nostaa kynnystä ohjelmoinnin hankkimiseen.   
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: tuomaril - 22.05.2024, 16:20:36
Jeps, kiitoksia tiedosta, awd on kyllä nykyään oltava, pysyy emäntä tyytyväisenä.

Näihin varmaan löytyy sitten hyvin ohjelmointeja, jos tarvetta ilmenisi. Tuntuuko D3 koneella pärjäilevän?
Nelisen vuotta V90 D3:lla ajaneena, joo kyllä sillä pärjää ja kahdesan eteenpäin vievää pykälää pelastaa jonkin verran, mutta varsinkin suuremmissa nopeuksissa kiihdytys on kyllä aikamoista komediaa. Ja kuten hessu80 totesi, niin ohjelmointi onnistuu vain autoihin, joissa ei ole AdBlueta.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 22.05.2024, 17:25:43
Kiitoksia vastauksista Hessu ja Tuomari!
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: volvoandy - 22.05.2024, 23:11:44
Ite voin kans lämpimästi suositella V90 Cross Country D4 AWD. Jos haluaa ureasta pysyä erossa, niin alkupään 2016-2018 malleissa sitä ei (ainakaan 2017 ei ollut...) pitäisi olla.
Tosi hyvä ajaa ja ruhtinaalliset tilat/maavaraakin löytyy sekä hyvin pärjää tuolla 190hv D4:lla. Hintatasosta en tiedä, että sattuuko haarukkaan muttei ne enää välttämättä niin hinnoissa ole.
Ruoåttintuontejakin kannattaa katella, kun kruunu on vielä kohtuu halpaa euroon nähden! Jotain ovihommia ja lukkojuttuja noissa alkupään autoissa on ollut, mutta meillä ne oli
jo ruoåttintakuuseen huollettu, niin ei kyllä ollu käytännössä mitään ongelmia n. 3,5v mitä auto meillä oli. Erittäin hyvä auto oli!
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Toppahousu - 23.05.2024, 11:47:30
Itsellä ollut kohta vuoden V90 D4 AWD vm.17 ja kohtuullisen tyytyväinen kyseiseen autoon. Jos nyt olisin vaihtamassa autoa niin voisi olla että en enää tälläista laittais. Sen verran tullut luettua eri keskusteluja erilaisista "tyyppivioista" mitä ei voisi kuvitellakkaan olevan alle 15vuotta vanhassa autossa. No, tämä on ehkä tähän turhaa kommentointia, mutta tällaiset on näkemykset.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 26.05.2024, 10:03:23
V60 D4 AWD Inscription 2020 on nyt hommattu! Autossa on kahden vuoden selekt-takuu, eli melko huoletonta autoilua luvassa.

Erittäin mukava auto ajella, ensituntumat hyvin positiiviset!

CC-mallit kyllä kiinnostaisi, myyjän mukaan uutena meni kaupaksi vain vähän autoja ja käytettynä kaikki haluaisi sellaisen.

Ps. Tässä on ollut uudesta saakka letkulämmitin ja sisähaara.

Vanha xc60 2014 lähti vaihdossa 250tkm ajettuna. Viisi vuotta ajeltiin, eikä korjauksia tarvinnut tehdä lainkaan, erinomainen auto!

Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: volvotdi - 26.05.2024, 10:17:40
Mallivuoteen -18 saakka onnistuu ohjelmoinnit, mutta siitä eteen päin ei ainakaan vielä hetki sitten onnistunut.
Taitaa myös kohta voimaan astuva päästömanipulaatiolaki nostaa kynnystä ohjelmoinnin hankkimiseen.

Se laki ei muuta yhtään mitään, hiukkassuodattimen poistoja alkaavat kyttäämään ja raskasta kalustoa pääosin. Tehonlisäys ohjelmoinnit ovat edelleenkin sallittuja. D3 AWD saa 245hv ja 540Nm eli itse ainakin sellaisen hommaisin kun on halvempi kuin D4.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 26.05.2024, 10:31:48
Se laki ei muuta yhtään mitään, hiukkassuodattimen poistoja alkaavat kyttäämään ja raskasta kalustoa pääosin. Tehonlisäys ohjelmoinnit ovat edelleenkin sallittuja. D3 AWD saa 245hv ja 540Nm eli itse ainakin sellaisen hommaisin kun on halvempi kuin D4.

Veikkaisin kanssa samoin, että eivät ohjelmia ala/pysty ihan heti katsastuksissa tarkistelemaan. Jos siellä kuitenkin ohjelma on, pitää siitä olla valmistajan hyväksynnät kunnossa.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: volvotdi - 26.05.2024, 10:54:46
Veikkaisin kanssa samoin, että eivät ohjelmia ala/pysty ihan heti katsastuksissa tarkistelemaan. Jos siellä kuitenkin ohjelma on, pitää siitä olla valmistajan hyväksynnät kunnossa.

Juu eivät tule koskaan sitä näkemään. Taitaa olla nämä dieselit jo romutettu kun sellainen olisi mahdollista ja toisaalta ei siihen tuolla lailla pyrittykään vaan ne DPF poistot ja raskas liikenne.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: hessu80 - 26.05.2024, 22:36:09
Se laki ei muuta yhtään mitään, hiukkassuodattimen poistoja alkaavat kyttäämään ja raskasta kalustoa pääosin. Tehonlisäys ohjelmoinnit ovat edelleenkin sallittuja. D3 AWD saa 245hv ja 540Nm eli itse ainakin sellaisen hommaisin kun on halvempi kuin D4.
Laki ei muuta mitään, optimoidulla autolla ajo on yhtä laitonta kuin ennenkin. Nyt vaan on tulossa selkeä tonnin sanktio.

Itsellä on juurikin edellä mainittu D3 awd ja siinä lainauksen kirjoittajan softa. Eipä ole moitteen sanaa. Ehkä 90 tkm menty softan kanssa. En ole ajatellut muuttaa vakioksi ennen ensimmäistä liikennevirhemaksua.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: volvotdi - 27.05.2024, 00:08:27
Laki ei muuta mitään, optimoidulla autolla ajo on yhtä laitonta kuin ennenkin. Nyt vaan on tulossa selkeä tonnin sanktio.

Itsellä on juurikin edellä mainittu D3 awd ja siinä lainauksen kirjoittajan softa. Eipä ole moitteen sanaa. Ehkä 90 tkm menty softan kanssa. En ole ajatellut muuttaa vakioksi ennen ensimmäistä liikennevirhemaksua.

Virallisesti pitäisi muutoskatsastaa, mutta Suomessa tämä on täysin mahdottomuus eli periaatteessa olet oikeassa, ilman muutoskatsastusta ei saisi ajaa. Mutta minulla käy valtion autot ja kuntien pelastusajoneuvot ja eipä niitä tunnu tuo kiinnostavat ja kaikki mitä saa irti pakoputkista niin se otetaan, kuuluu nuokin ihan normaalin katsastuksen piiriin  :D Niitä tulee kiusattua ja vastaus on aina sama, ”Suomessa tapahtuu paljon pahempiakin asioita” Ovat kyllä oikeassa vaikka en nyt DPF poistoja niin hyväksy itsekään.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Sute - 30.05.2024, 08:24:03
Se laki ei muuta yhtään mitään, hiukkassuodattimen poistoja alkaavat kyttäämään ja raskasta kalustoa pääosin. Tehonlisäys ohjelmoinnit ovat edelleenkin sallittuja. D3 AWD saa 245hv ja 540Nm eli itse ainakin sellaisen hommaisin kun on halvempi kuin D4.

Näin se menee, eli suorituskykyä saa ohjelmoinnilla kasvattaa. Tämä todettu lakivaliokunnan mietinnössä.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Sute - 30.05.2024, 08:26:03
Laki ei muuta mitään, optimoidulla autolla ajo on yhtä laitonta kuin ennenkin. Nyt vaan on tulossa selkeä tonnin sanktio.

Itsellä on juurikin edellä mainittu D3 awd ja siinä lainauksen kirjoittajan softa. Eipä ole moitteen sanaa. Ehkä 90 tkm menty softan kanssa. En ole ajatellut muuttaa vakioksi ennen ensimmäistä liikennevirhemaksua.

Siis jos ei ole koskettu lähipäästöihin vaikuttavien komponenttien toimintaan, ei tulisi sanktiota. Mutta kukapa nyt pystyisi toteamaan esim. EGR venttiilin toiminnan tien päällä... ::)
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Jumu - 31.05.2024, 17:54:37
V60 D4 AWD Inscription 2020 on nyt hommattu! Autossa on kahden vuoden selekt-takuu, eli melko huoletonta autoilua luvassa.

Erittäin mukava auto ajella, ensituntumat hyvin positiiviset!

CC-mallit kyllä kiinnostaisi, myyjän mukaan uutena meni kaupaksi vain vähän autoja ja käytettynä kaikki haluaisi sellaisen.

Ps. Tässä on ollut uudesta saakka letkulämmitin ja sisähaara.

Vanha xc60 2014 lähti vaihdossa 250tkm ajettuna. Viisi vuotta ajeltiin, eikä korjauksia tarvinnut tehdä lainkaan, erinomainen auto!

Kauppaan tinkasin automaatin ja nelivedon öljyjen vaihdon, hinta olisi ollut 360+360e. Huolto tehtiin tänään.

Vaihdelaatikkoon laitettiin kahdesti 4 litraa öljyä, eli ei ole huuhtelemalla tehty. Perä ja kulma imemällä (ei tyhjennysproppua), haldex-öljy, pumppu/moottori irti ottamalla ja sihti puhdistamalla.

Hämis tekee myös taksi-öljynvaihtoja automaatteihin. Eli propusta ulos mikä sattuu tulemaan ja täyttö. Öljyä menee noin 4 litraa. Tuotakin kannattaa joskus harkita.

Akun pystyy vaihtamaan itse, auto ei sekoa. Akkuvahti nollattava.

Hämeenauto, Jyväskylä.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: JarnoN - 03.07.2024, 20:15:44
V60 b5 olisi hakusessa. Plugareita aiemmin katselin mutta itselleni annoin ymmärtää että vähemmällä voisi päästä "perinteisemmän" tekniikan kanssa. Miten näiden luotettavuus? Onko moottorissa jotain perustavamman laatuista tyyppivikaa? Taitaa olla hihnakone, mikä on hihnan vaihtoväli? Onko näissä V60:sissä jotain tiettyä vuosimallia jossa tullut jotain merkittävämpää parannusta mihin asiaan tahansa ja tulisi huomioida? Nyt hakusessa vm. 2020 ja uudemmat.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Niclashki - 04.07.2024, 10:22:10
V60 b5 olisi hakusessa. Plugareita aiemmin katselin mutta itselleni annoin ymmärtää että vähemmällä voisi päästä "perinteisemmän" tekniikan kanssa. Miten näiden luotettavuus? Onko moottorissa jotain perustavamman laatuista tyyppivikaa? Taitaa olla hihnakone, mikä on hihnan vaihtoväli? Onko näissä V60:sissä jotain tiettyä vuosimallia jossa tullut jotain merkittävämpää parannusta mihin asiaan tahansa ja tulisi huomioida? Nyt hakusessa vm. 2020 ja uudemmat.

Riippuu varmasti tekniikan suhteen, että paljon on vuodessa tulossa ajoa. Itse vaihdoin V90 D5 AWD 2018 -> V90 T8 2020 malliin reilu 3 vuotta sitten ja pitää sanoa että eipä mitään isompaa ole ollut ja ei ole dieseliä kulutuksenkaan puolesta ikävä saati käyttöverojen suhteen. Huomattavasti halvemmalla menty.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: MakeV70D - 07.07.2024, 14:15:08
Minulla V60 -20. Moottoriversiosta riippumattomia vikoja ilmaantunut seuraavasti. Kuskin ristiseläntuki tyhjenee itsestään päivässä, parkkiavustimista herjaa ja sivupeilit elää omaa elämäänsä ts. säädöt liikkeelle lähtiessä monesti vinksallaan. Kaikkien ovien lukot jo vaihdettu.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: JarnoN - 12.07.2024, 20:06:54
Kilometrejä tulee sen verran vähän (11-12tkm) vuodessa että tämän takia valinta osuisi tollaiseen kevythybridiin. Hieman haasteellista vain löytää sopiva yksilö kun tulisi olla B5, R-Design, neliveto ja maltillisilla kilometreillä.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: jRE - 26.07.2024, 21:33:47
Moi,

Olen harkinnut S205 -koriselle Mersulle korvaajaa ja kävinkin tänään kokeilemassa yhtä V60:iä ja sehän vaikutti hyvinkin asialliselta laitokselta.

Koeajamani auto oli B3, eli tuo nuhasin kevythybridi, mutta tosi hienosti sekin mielestäni kulki ja en normaaliajossa juurikaan kaipaa enempää. Jäin ihmettelemään huoltokirjaa, huollot oli about 30tkm välein, joka vaikuttaa vähän pitkältä? Huollot oli kyllä ihan Bilialla tehty, mutta mikä on oikea huoltoväli?
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: tuomaril - 26.07.2024, 21:47:06
Huoltoväli on tosiaan tuo 30tkm / 1 vuosi.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: jRE - 26.07.2024, 22:43:38
Okei, kiitos tiedosta, eli ihan huolto-ohjelman mukaisesti. Onhan tuo pitkä väli, mutta varmasti valmistaja tuntee tuotteensa parhaiten. Taidan vaihtaa Mersun pois :)
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Rokuli - 02.08.2024, 16:26:24
Hei! Itsellä olisi nyt budjetti max 25k ja tarkoituksena olisi ostaa käyttöauto piiiitkäksi aikaa elikkä noin 5-10 vuodeksi. Olen etsiskellyt mahdollisimman hyvää ajokilometrit/hinta suhteella olevaa autoa hyvällä huoltokirjalla. Karvalakki malli riittää mainiosti ja ainoat varusteet tai kriteerit mitä arvostan on automaatti,  webasto ja vetokoukku. Jos autolla ajettu yli 150tkm, niin laatikkoöljyt pitää olla vaihdettuna.

Nyt olisi ensi viikolla tarkoitus lähteä katsomaan vuosimallin 2019, 92tkm ajettua D3 v60 volvoa. Hintapyynti tuon 25k ja kaupan päälle liikkeen piikkiin jakopääremontti. Miltä auto teidän mielestä kuulostaa näiden tietojen valossa? Autosta oli leima loppumassa ensi kuussa, joten katsastivat myös auton tänään. Huoltokirjassa huollot oli tehty 28tkm, 44tkm, 55tkm, 64tkm ja 80tkm.


Autoon tarjotaan myös jonkinlaista ”takuuta” tai lisäturvaa hintaan 800e/vuosi/20tkm. Tai 1600e/2vuotta/40tkm. Kannattaakohan ottaa?

 Edelliselle omistajalle soittelin ja oli kuulemma hyvä peli, mutta jokin ovista oli talvella temppuillut. Hän asui aivan etelässä, kun taas minä käyttäisin autoa n.1000km pohjoisempana jolloin keliolosuhteet varmaan lisäävät oviongelmia. Oliko oviin joku järkiratkaisu itse tehtävissä vai kannattaako jo sen takia ottaa vähintään tuo vuoden turva ja vaihdattaa lukot ensi talvena. Ureahommat myös mietityttää hiukan. Pahoittelut tekstiseinästä, mutta itselle 25k laittaminen autoon aiheuttaa tällaisia oireita.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: Merlin - 02.08.2024, 18:26:49
Hei! Itsellä olisi nyt budjetti max 25k ja tarkoituksena olisi ostaa käyttöauto piiiitkäksi aikaa elikkä noin 5-10 vuodeksi. Olen etsiskellyt mahdollisimman hyvää ajokilometrit/hinta suhteella olevaa autoa hyvällä huoltokirjalla. Karvalakki malli riittää mainiosti ja ainoat varusteet tai kriteerit mitä arvostan on automaatti,  webasto ja vetokoukku. Jos autolla ajettu yli 150tkm, niin laatikkoöljyt pitää olla vaihdettuna.

Nyt olisi ensi viikolla tarkoitus lähteä katsomaan vuosimallin 2019, 92tkm ajettua D3 v60 volvoa. Hintapyynti tuon 25k ja kaupan päälle liikkeen piikkiin jakopääremontti. Miltä auto teidän mielestä kuulostaa näiden tietojen valossa? Autosta oli leima loppumassa ensi kuussa, joten katsastivat myös auton tänään. Huoltokirjassa huollot oli tehty 28tkm, 44tkm, 55tkm, 64tkm ja 80tkm.


Autoon tarjotaan myös jonkinlaista ”takuuta” tai lisäturvaa hintaan 800e/vuosi/20tkm. Tai 1600e/2vuotta/40tkm. Kannattaakohan ottaa?

 Edelliselle omistajalle soittelin ja oli kuulemma hyvä peli, mutta jokin ovista oli talvella temppuillut. Hän asui aivan etelässä, kun taas minä käyttäisin autoa n.1000km pohjoisempana jolloin keliolosuhteet varmaan lisäävät oviongelmia. Oliko oviin joku järkiratkaisu itse tehtävissä vai kannattaako jo sen takia ottaa vähintään tuo vuoden turva ja vaihdattaa lukot ensi talvena. Ureahommat myös mietityttää hiukan. Pahoittelut tekstiseinästä, mutta itselle 25k laittaminen autoon aiheuttaa tällaisia oireita.
Ainakin huoltojen puolesta vaikuttaisi ihan ok, kun ei ole 30tkm ajeltu samoilla öljyillä. Jakopää vaihdettuna sen puolesta ajelee huoletta seuraavat 5 vuotta tai 150tkm.

Niitä maksavia lisäturvia ei kannata ottaa, kun liikkeellä on kuitenkin virhevastuu, jos jotain käy/ilmenee.

Emännällä on vastaava D3 220tkm ajettuna, eikä Adblue ole oireillut mitenkään. Suuttimia ja syöttöletkuja näistä on kuulemma mennyt, mutta nekin ongelmat ovat olleet yleensä siellä +400tkm.

Jos ovien lukot oireilee, niin yksi vaihtoehto on purkaa ovet tyhjäksi ja pestä lukko bräkeelillä, tms rasvanpoistoaineella ja sen jälkeen voitelee lukon ihan ohuella öljyllä. On vaan aika työläs hommana.
Otsikko: Vs: V60 / V90 harkinnassa
Kirjoitti: McCloud - 04.08.2024, 23:41:23
Hei! Itsellä olisi nyt budjetti max 25k ja tarkoituksena olisi ostaa käyttöauto piiiitkäksi aikaa elikkä noin 5-10 vuodeksi. Olen etsiskellyt mahdollisimman hyvää ajokilometrit/hinta suhteella olevaa autoa hyvällä huoltokirjalla. Karvalakki malli riittää mainiosti ja ainoat varusteet tai kriteerit mitä arvostan on automaatti,  webasto ja vetokoukku. Jos autolla ajettu yli 150tkm, niin laatikkoöljyt pitää olla vaihdettuna.

Nyt olisi ensi viikolla tarkoitus lähteä katsomaan vuosimallin 2019, 92tkm ajettua D3 v60 volvoa. Hintapyynti tuon 25k ja kaupan päälle liikkeen piikkiin jakopääremontti. Miltä auto teidän mielestä kuulostaa näiden tietojen valossa? Autosta oli leima loppumassa ensi kuussa, joten katsastivat myös auton tänään. Huoltokirjassa huollot oli tehty 28tkm, 44tkm, 55tkm, 64tkm ja 80tkm.


Autoon tarjotaan myös jonkinlaista ”takuuta” tai lisäturvaa hintaan 800e/vuosi/20tkm. Tai 1600e/2vuotta/40tkm. Kannattaakohan ottaa?

 Edelliselle omistajalle soittelin ja oli kuulemma hyvä peli, mutta jokin ovista oli talvella temppuillut. Hän asui aivan etelässä, kun taas minä käyttäisin autoa n.1000km pohjoisempana jolloin keliolosuhteet varmaan lisäävät oviongelmia. Oliko oviin joku järkiratkaisu itse tehtävissä vai kannattaako jo sen takia ottaa vähintään tuo vuoden turva ja vaihdattaa lukot ensi talvena. Ureahommat myös mietityttää hiukan. Pahoittelut tekstiseinästä, mutta itselle 25k laittaminen autoon aiheuttaa tällaisia oireita.

En kyllä ostaisi mitään lisätakuuta/turvaa näihin dieseleihin - hybrideihin sellainen olisi kyllä erittäin suositeltava mahdollisten erad yms. ongelmien vuoksi.

Itselläni vuoden 2020 v60 D4 ja ei ole vielä mennyt yhtään rahaa korjauksiin. Aivan uutena vuosi yhden suuttimen ja suutinputken liitos, mutta taittoivat uuden suuttimen ja putken takuuseen - oli nähtävästi jäänyt tehtaalla löysälle. Viattomin auto ikinä mulla tämä - nähtävästi kannatti vaihtaa reilun 10 vuoden saksalaisputken jälkeen taas takaisin ruotsalaiseen autoon. Mitään lukko ongelmiakaan ei ole ollut - en ainakaan ole huomannut lukkojen toiminnassa mitään poikkeavaa.