Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Beagle - 13.07.2024, 21:02:32
-
Kyseessä S60 -08 harmaakoppasella D5 moottorilla:
Eräänä päivänä kiihdytyksessä alkoi nykimään ja meni vikatilaan. Suhinaa alkoi kuulumaan konehuoneesta ja nyt on vuotoa etsitty, eikä meinannut millään löytyä. Ahtoputket kunnossa. Vida näytti turbo pressure low, syynä ahtovuoto tai egr venttiili jumissa.
Putsasin egr:n ja ohjemoin kess V2:lla pois käytöstä, sama juttu edelleen vikatilaan...
Kunnes Dpf:n luota auton alta löysin rikkoutuneen kumiletkun, joka tulee paine-ero anturilta. Vaihdoin letkun ja toiveikkaana koeajolle, sama juttu.
Nyt poika polki kaasua ja minä turbon luona etsin ja etsin mistä sähisee, eikä mistään. Kunnes vahingossa ilmeisesti juurikin paine-ero anturia kopeloin, jota Motonet nimittää pakopaine-anturiksi. Ilmeisesti sama asia. Suhina voimistui. Olikin anturin juuresta putki haprastunut ja murtunut poikki.
Mielestäni erikoista että sama putki räjähtää molemmista päistä?? :idiot2:
Sotkeeko vuodot oikeasti ahtopaineet noin sekaisin että vetää limp tilaan?
Toinen mikä ihmetyttää, että hiukkaspoltot on silti tehnyt normaalisti, liekö miten pitkään poikki ollutkin tuo letku ja anturin nippa.
Kokeilen liimata tuohon tuollaisen liitinnipan, jos saisi ajoon siihen saakka kunnes uusi anturi saapuu
(https://i.ibb.co/cyqXqR3/20240713-164025.jpg) (https://ibb.co/cyqXqR3)
-
Sotkeeko vuodot oikeasti ahtopaineet noin sekaisin että vetää limp tilaan?
Kyllä.
-
Mulla toisesta päästä irronnut letku sai mustakoppaisen niin sekaisin että vauhti seilasi kehällä 60-80km/h, vaikka mitä teki ei jaksanut enempää ja savupilvi oli näyttävä.
-
Turbon suhinat ja nilkutus-moodi oli pitkään itsellä tutkinnan alla.
Vika oli sähköisen turbonsäätimen irronneesta juotoksesta.
Helppo tarkistaa, kun laittaa virrat päälle pitäisi säätimen tangon liikkua.
Vida voi tunnistaa tuon säätimen kaikesta huolimatta mut säätimen ajaminen äärilaidasta toiseen ei toimi.
Säätimen tinaaminen oli turhan kanssa. Tinaus pysyi hetken mut irtosi. Joku autosähköliike varmaankin osaisi homman.
Lopulta hommasin käytetyn säätimen torista ja siitä asti toiminut.
-
Vikaa on nyt päivän verran etsitty, eikä löydy. Suhinoita ei ole, kaikki kalibroitu ja edelleen antaa vikakoodiksi low turbo pressure. Vetoja ei ole ja menee heti vikatilaan nollauksesta..
Turbon läppä moottori ainakin vastailee vidan käskyihin ja liikkuu kun virroittaa auton.
Ahtoputket käyty läpi, ne kunnossa.
Tein tulpan johon laitoin rengasventtiilin, ilmamassamittarin tilalle ja kokeilin paineistaa, mutta ilmat karkaa imusarjan läppätangon luota. Onko halki sieltä vai kuuluuko asiaan? Kuuluuko olla tiivis sieltä?
-
Onkos tuossa MAP anturi, oireet kun olis just eikä melkeen. Samaten koodi, low turbo pressure.
-
On map anturi, se on coolerin päässä. Jännä ettei sille anna vikakoodia suoraan.
Poleksin ja ainut suhina kuuluu tuosta läppähässäkän luota. Sieltä kyllä jotain painetta karkaa. Voiko läpät irrota tuosta keinuvivusta, on aika löysä kun heiluttaa? Karkuuttaako paineet sieltä?
-
Eipä se mappi meilläkään suoraa koodia antanut, lähinnä niitä seurannaisia sen viasta ja seokset meni ihan sekasin eikä ollu kunnolla vetoja tietenkään...
Kaipa tuo vika nyt kuitenkin johtuu vuodoista jos se suhina alkoi kuulumaan kun teki ekan kerran temput.
-
Eipä se mappi meilläkään suoraa koodia antanut, lähinnä niitä seurannaisia sen viasta ja seokset meni ihan sekasin eikä ollu kunnolla vetoja tietenkään...
Kaipa tuo vika nyt kuitenkin johtuu vuodoista jos se suhina alkoi kuulumaan kun teki ekan kerran temput.
Vidalla tutkin arvoja ja siellä on atmospheric pressure ja se pysyy koko ajan 1002 hPa eikä reagoi kaasuun. Mahtaako tuo juurikin olla map sensori?
-
Map vaihdettu, ei vaikutusta. Nyt alkaa ideat loppumaan :-\
-
Seurasin vielä lukemia ja se paine ero anturi jonka jalan liimasin, on todennäköisesti rikki. Se näyttää kokoajan 0 hpa ja kun nuo letkut oli vielä rikki, niin vika voisi olla sittenkin pakopuolella, eli oiskohan hiukkaspönttö tukossa..
Jos vielä edellinen omistaja on sen otattanut pois päältä ja jättänyt pöntön tyhjäämättä, niin auto ei siksi osaa muuta vikaa antaa ???
-
Tässä oli vastaava tapaus ja syy löytyi turbosta josta puuttui pari siipeä pakopuolelta. Kyllä tuon paine-ero anturin arvot kuuluu muuttua.
-
Nyt uusittu paine ero anturi ja edelleen näyttää 0hpa. Eli ei muutu arvot..? :idiot2:
Softassa on kyllä Dpf päällä ja vakiotehot ainoastaan egr pois.
Täytyy luovuttaa ja viedä tuo jonnekin.
-
Mulla oli itselläni samanlaista ongelmaa ja kaikki johtu siitä että imuläppien tangosta oli se päätykappale mikä on siinä moottorin puoleisessa päädyssä hävinnyt taivaan tuuliin ja sieltä tuli imu vuotoo. Otin suuttimet ja venttiilikopan irti niin sieltä sitten se vika tulikin esiin. Vaihdoin sen läppätangon ja kopantiivisyeen ja sitten suuttimien pohjatiivisteet. Sen jälkeen on pelannu kuin kello.
-
Mulla oli itselläni samanlaista ongelmaa ja kaikki johtu siitä että imuläppien tangosta oli se päätykappale mikä on siinä moottorin puoleisessa päädyssä hävinnyt taivaan tuuliin ja sieltä tuli imu vuotoo. Otin suuttimet ja venttiilikopan irti niin sieltä sitten se vika tulikin esiin. Vaihdoin sen läppätangon ja kopantiivisyeen ja sitten suuttimien pohjatiivisteet. Sen jälkeen on pelannu kuin kello.
Oliko se siis mennyt tangosta poikki ja vuoti sieltä?
Voikohan hajota muulla tavalla? Servomoottorin ja läppien välinen tanko on kyllä paikallaan ja liikkuu. Mutta sieltä välistä tulee vuotoa kun antaa paineilmaa. Liitän kuvan minkä löysin netistä.
(https://i.ibb.co/y5FbP8q/lapar.jpg) (https://ibb.co/y5FbP8q)
-
Siitä oli se pääty kuminen palikka mistä menee tanko läpi niin väljä että vuosi siitä ilmat pihalle. Läpät oli kaikki ehjiä ja se väli tanko oli ehjä ja kiinni. Kyselin sen korjausta niin joka paikassa sanottiin n.1000€ mutta osat oli alke 100€ ja puoli päivää meni kun korjasin. Kyllä siinä tuli pikkusen säästöö. Nyt ei oo ollu kyllä pngelmia sen jälkeen.
-
Okei! kiitos tarkennuksesta, tuo saattaisi viitata samaan vaivaan, koska sieltä kyllä suhina kuuluu. Klappia on sivuttaissuunnassa läppäakselissa aika paljon. Läpät liikkuu, sen kuulee käyntiäänestä, mutta tuo imuilmavuoto voi olla sen verran kova että heittää häiriöön.
Ilmeisesti tuo minkä ympyröin vuskaa..
(https://i.ibb.co/x5Yhv77/lapat2.jpg) (https://ibb.co/x5Yhv77)
Hommanahan tuo ei kummonen ole tehdä, jos vaan suuttimet nousee suosiolla ylös.
Aerolta näyttää saavan edukkaasti ihan korjaussarjaa: https://aeromotors.fi/kataloog/article/12115364/drm22802r-dr-motor-automotive
-
Tutkimuksia jatkettu. Irrotin ahtimelta sen säätötangon, joka tulee sähköservolta. Kun sen jumittaa ääriasentoon, alkaa juurikin tuolta läppäakselin luota kuulua suhinaa.
Koeajolenkillä ahdot karkaa herkästi jopa 2,5bar ja imusarjan paineet pysyy aikalailla siinä 1bar ja menee hieman sen alle.
Onko näissä vakiopaine turbolla 1,5bar? Ja pitäisikö imupaineiden mennä sinne samaan?
-
Päivitystä tähänkin remonttiin..
Imusarjan irrottaminen ei ollutkaan ihan helppo tehtävä. Lähinnä suuttimen osalta. Keskimmäiset kolme lähti käytännössä nostamalla. Reunimmaisey oli äärimmäisen tiukassa. Liukuvasaralla kuitenkin lähti, kun paukutti kahdesta miehin. Ei kuulemma volvoissa tartu kiinni...
Nyt kuitenkin kasattuna rynkyttää, savuttaa ja Nakuttaa pahalla äänellä. Vikakoodit kaikki viittaa alhaiseen polttoainepaineeseen. 1 sylinterin suutin vaurioitui irrottaessa. Kaverilta sain käytetyn tilalle, jonka koodasin järjestelmään.
Tämmöset arvot antaa Vida:
(https://i.ibb.co/BngL3nG/20240724-173837.jpg) (https://ibb.co/BngL3nG)
Kuka noista ymmärtää? Onko +3- maximi arvo mikä saa olla? Tarkoittaako tuo että vitossuutinkin sai kipeää irrotuksessa?
-
Siltähän tuo näyttää, ei ilmeisesti aukea kunnolla tai ei ainakaan sumuta. Korjausarvo näyttää että yrittää syöttää sinne vaan lisää ja ylemmässä ruudussa näkyy kierroksista että turhaan yrittää... Nuo muutkin voi tasoittua kun saa tuon yhden sotkemasta.
-
Tämäkin tapaus taisi osittain ainakin tulla kuntoon. Kaksi viikkoa sinä sai kulumaan...
Elikkäs imusarjan läppäakseli meni uusiin, sen painevuodon takia ja pari suutinta meni vaihtoon, mitkä vauroitui irrottaessa. Kyllä osaa volvossakin olla tiukassa! Onneksi käytetyt suuttimet löytyi ihan kotikyliltä. Koodaukset onnistui vdashilla..
Käyntiin lähti hienosti ja vetoja oli, mutta silti veti vikatilaan kiihdytyksissä. Suhinaa alkoi kuulua auton alta ja eiköhän vielä katalysaattorin ja dpf:n välisessä haitariputkessa ollut reikä. Ei kun putkisto irti ja tutkimaan. Samalla tungin ahtimeen mr musclea, jos siellä läpät on jumissa.
Haitariputken sai vielä paikattua pakoputken korjaustahnalla, ei tarvinnut hitsata uutta haitaria väliin.
Nyt ahtopaineet menee max 2,4bar ja imupaineet samoissa. Eli yliahtaminen näin ollen loppui. Kovin korkealla käy vieläkin, mutta kunhan raameissa pysyy niin on hyvä.
Mutta edelleen paine-ero on 0hpa ja samoin lamda näyttää nollaa. Eli hiukkaspoltot ei ilmeisestikkään toimi. Vida näyttää pysyvästi 1,67g eikä se siitä nouse eikä laske. Pöntön sisään katsoin ja siellä ainakin on romut vielä paikallaan ja softassakin pitäisi dpf olla mukana.
Paine-eroanturille tulee 5v eikä putket ole tukossa.. Oishan tuo hyvä saada dpf:kin toimimaan, kun ei taida nykyaikana uskaltaa mennä poistamaankaan vaikka mieli tekisi.