Samppasport  Futurez

185hp D5 ahtovuotoja

  • 20 Vastauksia
  • 1112 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
185hp D5 ahtovuotoja
« : 13.07.2024, 21:02:32 »
Kyseessä S60 -08 harmaakoppasella D5 moottorilla:

Eräänä päivänä kiihdytyksessä alkoi nykimään ja meni vikatilaan. Suhinaa alkoi kuulumaan konehuoneesta ja nyt on vuotoa etsitty, eikä meinannut millään löytyä. Ahtoputket kunnossa. Vida näytti turbo pressure low, syynä ahtovuoto tai egr venttiili jumissa.

Putsasin egr:n ja ohjemoin kess V2:lla pois käytöstä, sama juttu edelleen vikatilaan...

Kunnes Dpf:n luota auton alta löysin rikkoutuneen kumiletkun, joka tulee paine-ero anturilta. Vaihdoin letkun ja toiveikkaana koeajolle, sama juttu.

Nyt poika polki kaasua ja minä turbon luona etsin ja etsin mistä sähisee, eikä mistään. Kunnes vahingossa ilmeisesti juurikin paine-ero anturia kopeloin, jota Motonet nimittää pakopaine-anturiksi. Ilmeisesti sama asia. Suhina voimistui. Olikin anturin juuresta putki haprastunut ja murtunut poikki.

Mielestäni erikoista että sama putki räjähtää molemmista päistä??  :idiot2:

Sotkeeko vuodot oikeasti ahtopaineet noin sekaisin että vetää limp tilaan?

Toinen mikä ihmetyttää, että hiukkaspoltot on silti tehnyt normaalisti, liekö miten pitkään poikki ollutkin tuo letku ja anturin nippa.

Kokeilen liimata tuohon tuollaisen liitinnipan, jos saisi ajoon siihen saakka kunnes uusi anturi saapuu



"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #1 : 13.07.2024, 22:36:38 »
Sotkeeko vuodot oikeasti ahtopaineet noin sekaisin että vetää limp tilaan?
Kyllä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #2 : 13.07.2024, 22:50:24 »
Mulla toisesta päästä irronnut letku sai mustakoppaisen niin sekaisin että vauhti seilasi kehällä 60-80km/h, vaikka mitä teki ei jaksanut enempää ja savupilvi oli näyttävä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #3 : 14.07.2024, 10:21:59 »
Turbon suhinat ja nilkutus-moodi oli pitkään itsellä tutkinnan alla.
Vika oli sähköisen turbonsäätimen irronneesta juotoksesta.
Helppo tarkistaa, kun laittaa virrat päälle pitäisi säätimen tangon liikkua.
Vida voi tunnistaa tuon säätimen kaikesta huolimatta mut säätimen ajaminen äärilaidasta toiseen ei toimi.

Säätimen tinaaminen oli turhan kanssa. Tinaus pysyi hetken mut irtosi.  Joku autosähköliike varmaankin osaisi homman.
Lopulta hommasin käytetyn säätimen torista ja siitä asti toiminut.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #4 : 14.07.2024, 14:14:26 »
Vikaa on nyt päivän verran etsitty, eikä löydy. Suhinoita ei ole, kaikki kalibroitu ja edelleen antaa vikakoodiksi low turbo pressure. Vetoja ei ole ja menee heti vikatilaan nollauksesta..

Turbon läppä moottori ainakin vastailee vidan käskyihin ja liikkuu kun virroittaa auton.

Ahtoputket käyty läpi, ne kunnossa.

Tein tulpan johon laitoin rengasventtiilin, ilmamassamittarin tilalle ja kokeilin paineistaa, mutta ilmat karkaa imusarjan läppätangon luota. Onko halki sieltä vai kuuluuko asiaan? Kuuluuko olla tiivis sieltä?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #5 : 14.07.2024, 14:41:05 »
Onkos tuossa MAP anturi, oireet kun olis just eikä melkeen. Samaten koodi, low turbo pressure.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #6 : 14.07.2024, 14:44:55 »
On map anturi, se on coolerin päässä. Jännä ettei sille anna vikakoodia suoraan.

Poleksin ja ainut suhina kuuluu tuosta läppähässäkän luota. Sieltä kyllä jotain painetta karkaa. Voiko läpät irrota tuosta keinuvivusta, on aika löysä kun heiluttaa? Karkuuttaako paineet sieltä?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #7 : 14.07.2024, 14:50:11 »
Eipä se mappi meilläkään suoraa koodia antanut, lähinnä niitä seurannaisia sen viasta ja seokset meni ihan sekasin eikä ollu kunnolla vetoja tietenkään...

Kaipa tuo vika nyt kuitenkin johtuu vuodoista jos se suhina alkoi kuulumaan kun teki ekan kerran temput.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2024, 14:52:36 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #8 : 14.07.2024, 15:17:17 »
Eipä se mappi meilläkään suoraa koodia antanut, lähinnä niitä seurannaisia sen viasta ja seokset meni ihan sekasin eikä ollu kunnolla vetoja tietenkään...

Kaipa tuo vika nyt kuitenkin johtuu vuodoista jos se suhina alkoi kuulumaan kun teki ekan kerran temput.

Vidalla tutkin arvoja ja siellä on atmospheric pressure ja se pysyy koko ajan 1002 hPa eikä reagoi kaasuun. Mahtaako tuo juurikin olla map sensori?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #9 : 14.07.2024, 16:50:59 »
Map vaihdettu, ei vaikutusta. Nyt alkaa ideat loppumaan  :-\
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #10 : 14.07.2024, 17:32:43 »
Seurasin vielä lukemia ja se paine ero anturi jonka jalan liimasin, on todennäköisesti rikki. Se näyttää kokoajan 0 hpa ja kun nuo letkut oli vielä rikki, niin vika voisi olla sittenkin pakopuolella, eli oiskohan hiukkaspönttö tukossa..

Jos vielä edellinen omistaja on sen otattanut pois päältä ja jättänyt pöntön tyhjäämättä, niin auto ei siksi osaa muuta vikaa antaa  ???
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #11 : 14.07.2024, 20:32:14 »
Tässä oli vastaava tapaus ja syy löytyi turbosta josta puuttui pari siipeä pakopuolelta. Kyllä tuon paine-ero anturin arvot kuuluu muuttua.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #12 : 15.07.2024, 10:51:05 »
Nyt uusittu paine ero anturi ja edelleen näyttää 0hpa. Eli ei muutu arvot..?  :idiot2:
Softassa on kyllä Dpf päällä ja vakiotehot ainoastaan egr pois.

Täytyy luovuttaa ja viedä tuo jonnekin.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Paikalla Markku Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #13 : 15.07.2024, 12:57:33 »
Mulla oli itselläni samanlaista ongelmaa ja kaikki johtu siitä että imuläppien tangosta oli se päätykappale mikä on siinä moottorin puoleisessa päädyssä hävinnyt taivaan tuuliin ja sieltä tuli imu vuotoo. Otin suuttimet ja venttiilikopan irti niin sieltä sitten se vika tulikin esiin. Vaihdoin sen läppätangon ja kopantiivisyeen ja sitten suuttimien pohjatiivisteet. Sen jälkeen on pelannu kuin kello.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #14 : 15.07.2024, 13:07:54 »
Mulla oli itselläni samanlaista ongelmaa ja kaikki johtu siitä että imuläppien tangosta oli se päätykappale mikä on siinä moottorin puoleisessa päädyssä hävinnyt taivaan tuuliin ja sieltä tuli imu vuotoo. Otin suuttimet ja venttiilikopan irti niin sieltä sitten se vika tulikin esiin. Vaihdoin sen läppätangon ja kopantiivisyeen ja sitten suuttimien pohjatiivisteet. Sen jälkeen on pelannu kuin kello.

Oliko se siis mennyt tangosta poikki ja vuoti sieltä?

Voikohan hajota muulla tavalla? Servomoottorin ja läppien välinen tanko on kyllä paikallaan ja liikkuu. Mutta sieltä välistä tulee vuotoa kun antaa paineilmaa. Liitän kuvan minkä löysin netistä.



"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Kulkukoira  Proturbo