Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: McCloud - 08.01.2025, 19:28:18

Otsikko: V60 Start/Stop akun vaihto
Kirjoitti: McCloud - 08.01.2025, 19:28:18
Heippa, alkoi V60 D4 vm 2020 herjaamaan Start/Stop -järjestelmän toimimattomuutta, no ei siinä mitään se olisi saanut pysyäkin toimimattomana, mutta kun ovat ovelasti kytkeneet pysäköintiavustimet saman S/S akun toiminnallisuuden piiriin, niin asialle oli pakko tehdä jotakin.

Mittasin tuon apuakun jännitteen ja oli vain reilut 11 volttia eli ihan sökö, pääakun jännitteen ollessa lähempänä 13 voittia. Vaihdoin Exiden EK111 -akun joka on samoilla mitoilla - no ehkä 2 mm matalampi. Pari ruuvia auki ja uusi paikalleen - oli tiedossa, että tulee herja S/S:n toimimattomuudesta uudellakin akulla, mutta en viitisinyt kikkailla jännitteettömäksi koko autoa, sillä parikymmenen minuutin ajon jälkeen S/S herjat lähti pois ja sen jälkeen ovet lukkoon muutamaksi tunniksi ja kas pysäköintiavustimetkin toiminnassa taas. Jos haluaisi heti nollata nuo vikakoodit, niin sitten pääakun maakaapeli tavarasäiliössä irti ja se alempi S/S-akkukoteloon tuleva liitin myös ja joku puolen tunnin odottelu (makuasioita kummin haluaa tehdä).

Mutta sellainen huomio tähän, että tuon apuakun kotelon pohjalla oli pari isoa kasaa valkoista kuivanutta töhnää eri kuivanutta akkuhappoa (AGM akku?!?) alimmissa kohdissa. Näytti siltä, että ko. akku oli vuotanut toisestä päästä - onhan siinä huohotinreikäkin, mutta ehkä jotenkin raollaan oli yläosan reunuskin. Ja tottakai akun maakaapelin alapään kiinnitys oli toisen töhnäkasan sisällä ja sen sai vielä nyt siistiksi, mutta enpä tiedä olisiko enää vuoden parin päästä saanut - varmaan olisi pitänyt vaihtaa koko maakaapeli. Alkuperäinen Volvon AGM akku 31652780, Made in Italy siis ja huhtikuulta 2020 päiväyksen mukaan.
Otsikko: Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
Kirjoitti: j_m_k - 06.07.2025, 11:35:36
V70 D4 2015 vaihdoin juuri tuon pikkuakun. Jännite oli ajon jäljiltä 11.7V. SS toimi aina kerran ja moottorin käynnistyessä radio sammui hetkeksi. Tämän jälkeen SS oli pois toiminnasta (syy sähköjärjestelmä). Mitään vikailmoituksia ei tullut, koodeja en katsonut.

Vaihdoin akun(exide ek111) ja SS on toiminut sen jälkeen. En tehnyt mitään nollauksia. Vanha akku oli alkuperäinen, vasta 10v vanha.
Otsikko: Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
Kirjoitti: jak900 - 06.07.2025, 13:07:39
Start / stop ohjelmoinnilla pois käytöstä vaan suosiolla.
Otsikko: Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
Kirjoitti: j_m_k - 06.07.2025, 13:26:12
No joo, ohjelmointi tietysti poistaa oireen, mutta poistaako se myös akun tarpeen, voiko sen ottaa kokonaan pois tai voiko täysin pska akku aiheuttaa jotain mystistä ongelmaa muualle?
Otsikko: Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
Kirjoitti: tuomaril - 06.07.2025, 14:58:24
Muistelen ainakin pari tapausta täältä kenellä vikaantunut apuakku on alkanut haisemaan "kananmunalta", niin pitäisin sen itse kyllä hengissä.
Otsikko: Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
Kirjoitti: T-Row - 06.07.2025, 18:21:23
Mulla alkoi herjaamaan ohjaustehostimen vikaa. Googlailu kertoi, että pikkuakku on aiheuttanut tälläisiä vikailmoituksia. Eipä mennyt montaa päivää, niin ilmaantui herja apuakustakin. Jännite oli alle 11V ja kaikki herjat ovat pysyneet poissa akun vaihdon jälkeen.
Otsikko: Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
Kirjoitti: Jumu - 06.07.2025, 20:19:22
Itse putsasin  navat  hirveästä  karstasta vuosi  sitten, auto vm.  2020.  Kannattaa  kaikkien tarkastaa, tuskin pysyy hyvässä hapessa  huonolla kontaktilla. Vikailmoituksia  ei  tosin ole tullut  missään vaiheessa,  kyseessä  alkuperäinen  akku.