Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: McCloud - 08.01.2025, 19:28:18
-
Heippa, alkoi V60 D4 vm 2020 herjaamaan Start/Stop -järjestelmän toimimattomuutta, no ei siinä mitään se olisi saanut pysyäkin toimimattomana, mutta kun ovat ovelasti kytkeneet pysäköintiavustimet saman S/S akun toiminnallisuuden piiriin, niin asialle oli pakko tehdä jotakin.
Mittasin tuon apuakun jännitteen ja oli vain reilut 11 volttia eli ihan sökö, pääakun jännitteen ollessa lähempänä 13 voittia. Vaihdoin Exiden EK111 -akun joka on samoilla mitoilla - no ehkä 2 mm matalampi. Pari ruuvia auki ja uusi paikalleen - oli tiedossa, että tulee herja S/S:n toimimattomuudesta uudellakin akulla, mutta en viitisinyt kikkailla jännitteettömäksi koko autoa, sillä parikymmenen minuutin ajon jälkeen S/S herjat lähti pois ja sen jälkeen ovet lukkoon muutamaksi tunniksi ja kas pysäköintiavustimetkin toiminnassa taas. Jos haluaisi heti nollata nuo vikakoodit, niin sitten pääakun maakaapeli tavarasäiliössä irti ja se alempi S/S-akkukoteloon tuleva liitin myös ja joku puolen tunnin odottelu (makuasioita kummin haluaa tehdä).
Mutta sellainen huomio tähän, että tuon apuakun kotelon pohjalla oli pari isoa kasaa valkoista kuivanutta töhnää eri kuivanutta akkuhappoa (AGM akku?!?) alimmissa kohdissa. Näytti siltä, että ko. akku oli vuotanut toisestä päästä - onhan siinä huohotinreikäkin, mutta ehkä jotenkin raollaan oli yläosan reunuskin. Ja tottakai akun maakaapelin alapään kiinnitys oli toisen töhnäkasan sisällä ja sen sai vielä nyt siistiksi, mutta enpä tiedä olisiko enää vuoden parin päästä saanut - varmaan olisi pitänyt vaihtaa koko maakaapeli. Alkuperäinen Volvon AGM akku 31652780, Made in Italy siis ja huhtikuulta 2020 päiväyksen mukaan.
-
V70 D4 2015 vaihdoin juuri tuon pikkuakun. Jännite oli ajon jäljiltä 11.7V. SS toimi aina kerran ja moottorin käynnistyessä radio sammui hetkeksi. Tämän jälkeen SS oli pois toiminnasta (syy sähköjärjestelmä). Mitään vikailmoituksia ei tullut, koodeja en katsonut.
Vaihdoin akun(exide ek111) ja SS on toiminut sen jälkeen. En tehnyt mitään nollauksia. Vanha akku oli alkuperäinen, vasta 10v vanha.
-
Start / stop ohjelmoinnilla pois käytöstä vaan suosiolla.
-
No joo, ohjelmointi tietysti poistaa oireen, mutta poistaako se myös akun tarpeen, voiko sen ottaa kokonaan pois tai voiko täysin pska akku aiheuttaa jotain mystistä ongelmaa muualle?
-
Muistelen ainakin pari tapausta täältä kenellä vikaantunut apuakku on alkanut haisemaan "kananmunalta", niin pitäisin sen itse kyllä hengissä.
-
Mulla alkoi herjaamaan ohjaustehostimen vikaa. Googlailu kertoi, että pikkuakku on aiheuttanut tälläisiä vikailmoituksia. Eipä mennyt montaa päivää, niin ilmaantui herja apuakustakin. Jännite oli alle 11V ja kaikki herjat ovat pysyneet poissa akun vaihdon jälkeen.
-
Itse putsasin navat hirveästä karstasta vuosi sitten, auto vm. 2020. Kannattaa kaikkien tarkastaa, tuskin pysyy hyvässä hapessa huonolla kontaktilla. Vikailmoituksia ei tosin ole tullut missään vaiheessa, kyseessä alkuperäinen akku.
-
Heippa, alkoi V60 D4 vm 2020 herjaamaan Start/Stop -järjestelmän toimimattomuutta, no ei siinä mitään se olisi saanut pysyäkin toimimattomana, mutta kun ovat ovelasti kytkeneet pysäköintiavustimet saman S/S akun toiminnallisuuden piiriin, niin asialle oli pakko tehdä jotakin.
Mittasin tuon apuakun jännitteen ja oli vain reilut 11 volttia eli ihan sökö, pääakun jännitteen ollessa lähempänä 13 voittia. Vaihdoin Exiden EK111 -akun joka on samoilla mitoilla - no ehkä 2 mm matalampi. Pari ruuvia auki ja uusi paikalleen - oli tiedossa, että tulee herja S/S:n toimimattomuudesta uudellakin akulla, mutta en viitisinyt kikkailla jännitteettömäksi koko autoa, sillä parikymmenen minuutin ajon jälkeen S/S herjat lähti pois ja sen jälkeen ovet lukkoon muutamaksi tunniksi ja kas pysäköintiavustimetkin toiminnassa taas. Jos haluaisi heti nollata nuo vikakoodit, niin sitten pääakun maakaapeli tavarasäiliössä irti ja se alempi S/S-akkukoteloon tuleva liitin myös ja joku puolen tunnin odottelu (makuasioita kummin haluaa tehdä).
Mutta sellainen huomio tähän, että tuon apuakun kotelon pohjalla oli pari isoa kasaa valkoista kuivanutta töhnää eri kuivanutta akkuhappoa (AGM akku?!?) alimmissa kohdissa. Näytti siltä, että ko. akku oli vuotanut toisestä päästä - onhan siinä huohotinreikäkin, mutta ehkä jotenkin raollaan oli yläosan reunuskin. Ja tottakai akun maakaapelin alapään kiinnitys oli toisen töhnäkasan sisällä ja sen sai vielä nyt siistiksi, mutta enpä tiedä olisiko enää vuoden parin päästä saanut - varmaan olisi pitänyt vaihtaa koko maakaapeli. Alkuperäinen Volvon AGM akku 31652780, Made in Italy siis ja huhtikuulta 2020 päiväyksen mukaan.
Riittääkö tuo pikkuakun bms:n nollaukseen jos pikkuakun vaihtaa ilman ison akun miinuksen ja ilman tuota alemman liittimen irroitusta? Vikakoodeja saattaa nollaantua ajan kanssa ja vehkeet alkaa toimimaan mutta uuden pikkuakun lataus jatkuu vanhan akun ”ehdoilla” jos tuota nollausproseduuria ei tee?
Pystyykö pikkuakun bms:ää nollaamaan jollain peruskotitesterillä vai onko tuo johtojen irroittelu ja odottelu ainut konsti?
Tuntuu että olisi pikkuakun vaihdon aika vaikka auto ei sitä pyydä, vikakoodeja yli 50 ja omituisia vikoja, esim ratinlämmitys ei toimi kun noita vikakoodeja on noin paljon, koodit nollaamalla toimii.
-
Riittääkö tuo pikkuakun bms:n nollaukseen jos pikkuakun vaihtaa ilman ison akun miinuksen ja ilman tuota alemman liittimen irroitusta? Vikakoodeja saattaa nollaantua ajan kanssa ja vehkeet alkaa toimimaan mutta uuden pikkuakun lataus jatkuu vanhan akun ”ehdoilla” jos tuota nollausproseduuria ei tee?
Pystyykö pikkuakun bms:ää nollaamaan jollain peruskotitesterillä vai onko tuo johtojen irroittelu ja odottelu ainut konsti?
Tuntuu että olisi pikkuakun vaihdon aika vaikka auto ei sitä pyydä, vikakoodeja yli 50 ja omituisia vikoja, esim ratinlämmitys ei toimi kun noita vikakoodeja on noin paljon, koodit nollaamalla toimii.
Äkkiseltään sanoisin, että vanha pois ja uusi täyteen ladattu tilalle. Eikä mitään muita temppuja.
-
Äkkiseltään sanoisin, että vanha pois ja uusi täyteen ladattu tilalle. Eikä mitään muita temppuja.
Noin meinasinkin mutta kun tuota bms:n muistin tyhjennystä suositellaan akkukaupasta ja netistä lähtien niin arveluttaa jättää tekemäti. Tiedä sitten mitä vaikuttaa. Vaimon auto ja takaronkki kattoon asti täynnä eikä huvittaisi tyhjennellä jos aitoa tarvetta ei ole.
Taidan siis vaihtaa vaan ja haen sitten uuden akun jos tuon elämä jää sen takia lyhyeksi
-
Uusi akku paikoilleen ja pari päivää ajelua, niin ilmoitus häviää mittaristosta.
Itselläni pikkuakun kuoleminen alkoi oireilemaan siten, että start/stop ei alkuun toiminut kuin pidemmän ajon jälkeen. Sitten alkoi tulla mystisiä haamuhälyjä sähköisestä ohjaustehostimesta. Loppujen lopuksi auto ilmoitti, että pikkuakku täytyy vaihtaa.
-
Uusi akku paikoilleen ja pari päivää ajelua, niin ilmoitus häviää mittaristosta.
Itselläni pikkuakun kuoleminen alkoi oireilemaan siten, että start/stop ei alkuun toiminut kuin pidemmän ajon jälkeen. Sitten alkoi tulla mystisiä haamuhälyjä sähköisestä ohjaustehostimesta. Loppujen lopuksi auto ilmoitti, että pikkuakku täytyy vaihtaa.
Ok, noista vikakoodeista en ole huolissani, ne saan halpistesterilläkin pois. Akun tulevaisuuden kestoa siis pohdin mutta ilmeisen turhaan. Menköön nyt siis ilman bms nollausta kun laiskottaa.
Niin ja vielä, tämä auto ei ole ilmoitellut akusta mitään. Normaalin kymmenen vikakoodin sijaan luettavissa on reilut 50 vikakoodia, siksi vaihto.
-
Itsellä on pari vuotta vanhempi V90, mutta siinä ei minusta edes ole BMS:ää pikkuakulle. Tai sitten se käyttää jotenkin käynnistysakun BMS:ää.
Koko pikkuakun idea kuitenkin on se, että starttimoottoria pyöritetään käynnistysakulla ja starttihetkellä auton muut sähköt otetaan pikkuakusta. Vältytään alijänniteherjoilta.
Pikkuakkua ladataan sitten muutama hassu sekunti tai tyyliin pari minuuttia startin jälkeen. Kaiken muun aikaa pikkuakku on kytkettynä irti auton sähköistä.
-
Ok, noista vikakoodeista en ole huolissani, ne saan halpistesterilläkin pois. Akun tulevaisuuden kestoa siis pohdin mutta ilmeisen turhaan. Menköön nyt siis ilman bms nollausta kun laiskottaa.
Niin ja vielä, tämä auto ei ole ilmoitellut akusta mitään. Normaalin kymmenen vikakoodin sijaan luettavissa on reilut 50 vikakoodia, siksi vaihto.
Vähän erikoista sinänsä, kun autossa ei pitäisi olla muistissa yhtään vikakoodia. Tai jos on, niin niille pitäisi olla tiedossa jokin hyvä selitys. Omaan autoon jää satunnaisesti kolme eri vikakoodia muistiin, ja kahteen niistä tiedän selityksen, mutta yhteen en. Pikkuakun kunto selviää mittaamalla. Jos siellä on jännite kunnossa, niin ei sitä tarvitse vaihtaa. Mistä on tullut käsitys, että noin suuri määrä muistissa olevia vikakoodeja johtuu pikkuakusta?
-
Mistä on tullut käsitys, että noin suuri määrä muistissa olevia vikakoodeja johtuu pikkuakusta?
Kävin merkkiliikkeessä kysymässä kun yksi viesteistä koski jarruja.
https://ibb.co/JwzyJ7ZW
-
Vähän erikoista sinänsä, kun autossa ei pitäisi olla muistissa yhtään vikakoodia. Tai jos on, niin niille pitäisi olla tiedossa jokin hyvä selitys. Omaan autoon jää satunnaisesti kolme eri vikakoodia muistiin, ja kahteen niistä tiedän selityksen, mutta yhteen en. Pikkuakun kunto selviää mittaamalla. Jos siellä on jännite kunnossa, niin ei sitä tarvitse vaihtaa. Mistä on tullut käsitys, että noin suuri määrä muistissa olevia vikakoodeja johtuu pikkuakusta?
Vaikka käyttäjälle mitään vikavaloja mittaristoon ei tule, niin kyllä näistä SPA Volvoista testerillä katsottaessa yleensä joku 10+ löytyy - tosin kaikki statuksella none eli joskus on ollut häiriö mutta vika ei ole päällä. Lukaisin huvikseni äsken omasta V60 D4 2020:stä ja 14 löytyi, niistä 11 pystyi nollaamaan. Kaksi noista joita ei saa nollattua on ollut jo pari vuotta (automaattiset keulan kaihtimet, mutta toimivat ok) ja yksi uusi tullut jossakin vaiheessa tänä vuonna (liittyy liian pieneen adbluen kulutukseen, suhteessa siihen mitä sitä olisi pitänyt auton laskennan/arvioalgoritmin mukaan mennä). Vastaavasti vanhemmassa 2016 mallisessa V40:ssä, vaikka samalla dieselillä onkin ei taas yleensä ole kuin pari vikakoodia ja nekin yleensä eberistä. Mulla testerinä tosiaan iCarsoftin CR Max.
-
Niinhän tuo kysyjä kommentoi itsekin, että normaalin kymmenen sijasta nyt on 50. Tästä saa äkkiseltään sellaisen käsityksen, että koodeja aina löytyy, niin kuin yleensäkin pitkän aikaa nollauksen jälkeen, mutta nyt niitä on 50.
Mulla kyykkäsi pikkuakun jännite lopun viimein 10V pintaan, eikä siitä seurannut viittäkymmentä vikakoodia, vaan ilmoitus mittaristoon viallisesta pikkuakusta. Pikkuakun jännitettä ei kerrota mitatun, vaikka sillä akun kunto lopun viimein selviäisi. Olemassa olevien tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että vika on jossain ihan muualla.
-
Niinhän tuo kysyjä kommentoi itsekin, että normaalin kymmenen sijasta nyt on 50. Tästä saa äkkiseltään sellaisen käsityksen, että koodeja aina löytyy, niin kuin yleensäkin pitkän aikaa nollauksen jälkeen, mutta nyt niitä on 50.
Mulla kyykkäsi pikkuakun jännite lopun viimein 10V pintaan, eikä siitä seurannut viittäkymmentä vikakoodia, vaan ilmoitus mittaristoon viallisesta pikkuakusta. Pikkuakun jännitettä ei kerrota mitatun, vaikka sillä akun kunto lopun viimein selviäisi. Olemassa olevien tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että vika on jossain ihan muualla.
Samaa mietin itsekin, että vika voi olla nyt muualla. Omassani voltit oli tuolloin myös enää siinä reilussa kympissä, ilmoitus mittaristossa pikkuakusta ja tutkien toimimattomuudesta. Testerillä katsottaessa tietty samoista myös vikakoodit. Pääakun kunto varmaan kannattaisi myös tarkistaa ellei sitä ole jo tehty.
-
Pääakku on vaihdettu 11/23 80ah > 95ah ja kun en osta muita kun Boschia, Yasaa tai Vartaa niin joku niistä tuollakin on, agm tietty. Akku kerrottu merkkiliikkeessä autolle. Oletus on että tuo on kunnossa, auto on täällä etelässä joten webaston käyttökin on ollut pientä ja esim. viime talvi oli hyvin akkuystävällinen ja kun käyttökin on lähinnä moottoritieajoa niin ladatakin tuo kerkeää sen mitä Volvon akunhallinta antaa myöten. Käytännössä siis pitää akun noin puolillaan mutta ei kai se parissa vuodessa kuole. Kun testerin laittaa kiinni ja autoon virrat päälle eli väylät hereille niin testeri näyttää ~12.5V eli jännite akussa on ihan kelvollinen, jopa hyvä Volvoksi.
Tottakai vika voi olla muuallakin kun pikkuakussa mutta koska pääakku on noin tuore niin merkkiliikeessä suositti pikkuakun vaihtoa. Pikkuakun jännitettä en ole mitannut mutta oli se mitä vaan niin eihän tuo ihan priima voi olla koska auto on 2019 ja 150000 ajettu.
Vikakoodeista: niiden määrähän riippuu testerin hyvyydestä. Itsellänikin on tuo icarsoft cr max,se kun lukee nuo ovenkahvat, tuuletusluukut ja näytön tiedonsiirto toiminnat niin noistahan tulee jo se kymmenenisen ikivikaa. Sitten vielä lähes aina muistissa on ureasta vähintään kaksi koodia.
Loput kymmenet oli sen mitä niitä jokusen selasin niin ohjainlaitteiden välisiä tiedonsiirto puutos koodeja. Ja tuo jarrukoodi mistä laitoin kuvalinkin aiemmin. Yleensä katson noi koodit pari kertaa vuodessa kun tulee keltainen moottorivalo noista urean määrä ja laatuantureista. Ikinä kun ei tiedä onko se juuri tuo ikivika niin pakkohan ne koodit on katsoa.
Pikkuakku on niin helppo vaihtaa itsekin että koitan nyt sitä. Ja eikös se pikkuakku pitkälti ylläpidä noita eri ohjainlaitteiden virtoja jos auto sammuu liikennevaloihin. Meillä tosin aina individual tila käytössä koska tuo sammuminen on typerää.
-
Kuten jo aiemmin yritin selittää, niin pikkuakku sähköttää auton järjestelmät silloin, kun starttimoottori pyörii. Eli noin sekunnin ajan, kun lähdet liikennevaloista tai laitat auton käyntiin kotipihassa. Itse startti pyörii isolla akulla ja sähköt otetaan isosta akusta myös siellä liikennevaloissa odottaessa.
Todennäköisesti vika on jossakin muualla, mutta eihän tuon pikkuakun vaihdolla korkealta putoa.
-
Vaihdoin nyt tuon pikkuakun, tein kuitenkin korjaamon ohjeen mukaan eli ison akun miinus irti ja pikkuakun alumiinista alaliitin irti.
Seitsemän vikakoodia oli tullut muutamassa päivässä. Autossa ei siis ole mitään vikaa, noita koodeja tulee ja menee aivan kuten tuossa meidän toisessa Volvossa ja sitten vielä kaverin vm 2022 xc40 dieselissä mitä seurailen. Kymmenen koodia on normi, viisikymmentä ei mutta kaikki toimii eikä keltainen valo pala niin silloinhan auto on ehjä. Kai nämä koodit on perua kiinalaisten pääsystä auton valmistukseen mukaan? Eihän noissa vanhemmissa Volvoissa ole edes tuota kymmentä vikakoodia koskaan, ei vaikka olis kilpikonna ohjelma aktiivisena.
Onhan näiden laatu kaikinpuolin romahtanut Thor's Hammer sukupolven myötä. Ps. Oli muuten yksi valojenkin vikakoodi.
https://ibb.co/LzR769fF
-
Vähän aihetta sivuten. Mistähän johtuu, että icarsoft näyttää yleensä paljon enemmän vikakoodeja, kuin mitä orbit tai vdash? Äkkiseltään voisi kuvitella, että orbit ja vdash olisivat tässä asiassa luotettavempia, ja niiden näyttämät koodit ovat muutenkin linjassa keskenään. En nyt äkkiseltään muista mitä kaikkia "ylimääräisiä" koodeja tuo minun icarsoft näyttää, mutta veikkaan, että ovat jonkin bugin aikaansaannoksia, eikä todellasia vikakoodeja.
-
Vähän aihetta sivuten. Mistähän johtuu, että icarsoft näyttää yleensä paljon enemmän vikakoodeja, kuin mitä orbit tai vdash?
Minulla on myös iCarsoft CR max 3.0 ja veikkaan myös, että sen käyttö tuottaa noita vikakoodeja testauksensa aikana. Itsellä ei ollut mielenkiintoa koplata testeriä kiinni ehjään autoon. Vuosihuolto sai siitä rahaa :).
Onhan näiden laatu kaikinpuolin romahtanut Thor's Hammer sukupolven myötä.
Lyhyen P3-tuttavuuden jälkeen S90 oli sangen oivallinen ajokki. Ei täydellinen, mutta matkan taittajana todella hyvä. Kilometreihin mahtui pari vikaa, mutta kokonaisuutena jäi hyvä mielikuva. Auto oli ruotsalaisten autotehtaan sankarien kokoonpanema, mutta laatuvaikutelma silti hintaisekseen ihan OK. Ei tarvinnut edes akkuja vaihtaa. Toisille sattuu huonompi tuuri ja havaintojeni mukaan käyttäjissäkin on suuria eroja ;).
-
Minulla on myös iCarsoft CR max 3.0 ja veikkaan myös, että sen käyttö tuottaa noita vikakoodeja testauksensa aikana. Itsellä ei ollut mielenkiintoa koplata testeriä kiinni ehjään autoon. Vuosihuolto sai siitä rahaa :).
Lyhyen P3-tuttavuuden jälkeen S90 oli sangen oivallinen ajokki. Ei täydellinen, mutta matkan taittajana todella hyvä. Kilometreihin mahtui pari vikaa, mutta kokonaisuutena jäi hyvä mielikuva. Auto oli ruotsalaisten autotehtaan sankarien kokoonpanema, mutta laatuvaikutelma silti hintaisekseen ihan OK. Ei tarvinnut edes akkuja vaihtaa. Toisille sattuu huonompi tuuri ja havaintojeni mukaan käyttäjissäkin on suuria eroja ;).
Minulla sentään tuo icarsoft poistaa noita koodeja eikä tee niitä. ELK
Ja mitä tulee noihin käyttäjien eroihin niin meillä samat käyttäjät on käyttänyt näitä nykyisiä Volvoja ja niitä noin kymmentä aikaisempaa joissa ei ole ollut läheskään näin paljon vikoja kun näissä thors hammereissa. Joukkoon mahtuu semmoisiakin joihin ei tehty muuta kun kuluvien osien vaihtoa perushuoltojen lisäksi. Koskaan aiemmin ei ole vaihdettu penkinlämmittimiä, ratinlämmitintä, ovenkahvoja, peilin keikutinta, hiukkassuodatinta, lämppärin läppämoottoria, puhumattakaan urealaitteistosta ja noxeista joita tietty ei aiemmin ollutkaan.
-
Munkka, pitää muistaa että me kaikki emme ole virheettömiä Superkäyttäjiä ;).
Nykyisissä volvoissa tosiaan noita "ominaisuuksia" on aiempaa enemmän, mutta se on varmaan sitä premiumia joka vaatii välillä kättä taskuun.