Autodiagnoosi  Carcom Oy

V60 Start/Stop akun vaihto

  • 22 Vastauksia
  • 2368 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #15 : 05.12.2025, 20:05:05 »
Vähän erikoista sinänsä, kun autossa ei pitäisi olla muistissa yhtään vikakoodia. Tai jos on, niin niille pitäisi olla tiedossa jokin hyvä selitys. Omaan autoon jää satunnaisesti kolme eri vikakoodia muistiin, ja kahteen niistä tiedän selityksen, mutta yhteen en. Pikkuakun kunto selviää mittaamalla. Jos siellä on jännite kunnossa, niin ei sitä tarvitse vaihtaa. Mistä on tullut käsitys, että noin suuri määrä muistissa olevia vikakoodeja johtuu pikkuakusta?

Vaikka käyttäjälle mitään vikavaloja mittaristoon ei tule, niin kyllä näistä SPA Volvoista testerillä katsottaessa yleensä joku 10+ löytyy - tosin kaikki statuksella none eli joskus on ollut häiriö mutta vika ei ole päällä. Lukaisin huvikseni äsken omasta V60 D4 2020:stä ja 14 löytyi, niistä 11 pystyi nollaamaan. Kaksi noista joita ei saa nollattua on ollut jo pari vuotta (automaattiset keulan kaihtimet, mutta toimivat ok) ja yksi uusi tullut jossakin vaiheessa tänä vuonna (liittyy liian pieneen adbluen kulutukseen, suhteessa siihen mitä sitä olisi pitänyt auton laskennan/arvioalgoritmin mukaan mennä). Vastaavasti vanhemmassa 2016 mallisessa V40:ssä, vaikka samalla dieselillä onkin ei taas yleensä ole kuin pari vikakoodia ja nekin yleensä eberistä. Mulla testerinä tosiaan iCarsoftin CR Max.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2025, 20:09:55 kirjoittanut McCloud »

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #16 : 05.12.2025, 22:06:17 »
Niinhän tuo kysyjä kommentoi itsekin, että normaalin kymmenen sijasta nyt on 50. Tästä saa äkkiseltään sellaisen käsityksen, että koodeja aina löytyy, niin kuin yleensäkin pitkän aikaa nollauksen jälkeen, mutta nyt niitä on 50.

Mulla kyykkäsi pikkuakun jännite lopun viimein 10V pintaan, eikä siitä seurannut viittäkymmentä vikakoodia, vaan ilmoitus mittaristoon viallisesta pikkuakusta. Pikkuakun jännitettä ei kerrota mitatun, vaikka sillä akun kunto lopun viimein selviäisi. Olemassa olevien tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että vika on jossain ihan muualla.

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #17 : 05.12.2025, 23:46:46 »
Niinhän tuo kysyjä kommentoi itsekin, että normaalin kymmenen sijasta nyt on 50. Tästä saa äkkiseltään sellaisen käsityksen, että koodeja aina löytyy, niin kuin yleensäkin pitkän aikaa nollauksen jälkeen, mutta nyt niitä on 50.

Mulla kyykkäsi pikkuakun jännite lopun viimein 10V pintaan, eikä siitä seurannut viittäkymmentä vikakoodia, vaan ilmoitus mittaristoon viallisesta pikkuakusta. Pikkuakun jännitettä ei kerrota mitatun, vaikka sillä akun kunto lopun viimein selviäisi. Olemassa olevien tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että vika on jossain ihan muualla.

Samaa mietin itsekin, että vika voi olla nyt muualla. Omassani voltit oli tuolloin myös enää siinä reilussa kympissä, ilmoitus mittaristossa pikkuakusta ja tutkien toimimattomuudesta. Testerillä katsottaessa tietty samoista myös vikakoodit. Pääakun kunto varmaan kannattaisi myös tarkistaa ellei sitä ole jo tehty.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2025, 23:52:14 kirjoittanut McCloud »

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #18 : tänään kello 09:05:22 »
Pääakku on vaihdettu 11/23 80ah > 95ah ja kun en osta muita kun Boschia, Yasaa tai Vartaa niin joku niistä tuollakin on, agm tietty. Akku kerrottu merkkiliikkeessä autolle. Oletus on että tuo on kunnossa, auto on täällä etelässä joten webaston käyttökin on ollut pientä ja esim. viime talvi oli  hyvin akkuystävällinen ja kun käyttökin on lähinnä moottoritieajoa niin ladatakin tuo kerkeää sen mitä Volvon akunhallinta antaa myöten. Käytännössä siis pitää akun noin puolillaan mutta ei kai se parissa vuodessa kuole. Kun testerin laittaa kiinni ja autoon virrat päälle eli väylät hereille niin testeri näyttää ~12.5V eli jännite akussa on ihan kelvollinen, jopa hyvä Volvoksi.

Tottakai vika voi olla muuallakin kun pikkuakussa mutta koska pääakku on noin tuore niin merkkiliikeessä suositti pikkuakun vaihtoa. Pikkuakun jännitettä en ole mitannut mutta oli se mitä vaan niin eihän tuo ihan priima voi olla koska auto on 2019 ja 150000 ajettu.

Vikakoodeista: niiden määrähän riippuu testerin hyvyydestä. Itsellänikin on tuo icarsoft cr max,se kun lukee nuo ovenkahvat, tuuletusluukut ja näytön tiedonsiirto toiminnat niin noistahan tulee jo se kymmenenisen ikivikaa. Sitten vielä lähes aina muistissa on ureasta vähintään kaksi koodia.
Loput kymmenet oli sen mitä niitä jokusen selasin niin ohjainlaitteiden välisiä tiedonsiirto puutos koodeja. Ja tuo jarrukoodi mistä laitoin kuvalinkin aiemmin. Yleensä katson noi koodit pari kertaa vuodessa kun tulee keltainen moottorivalo noista urean määrä ja laatuantureista. Ikinä kun ei tiedä onko se juuri tuo ikivika niin pakkohan ne koodit on katsoa.

Pikkuakku on niin helppo vaihtaa itsekin että koitan nyt sitä. Ja eikös se pikkuakku pitkälti ylläpidä noita eri ohjainlaitteiden virtoja jos auto sammuu liikennevaloihin. Meillä tosin aina individual tila käytössä koska tuo sammuminen on typerää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2995
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #19 : tänään kello 09:29:52 »
Kuten jo aiemmin yritin selittää, niin pikkuakku sähköttää auton järjestelmät silloin, kun starttimoottori pyörii. Eli noin sekunnin ajan, kun lähdet liikennevaloista tai laitat auton käyntiin kotipihassa. Itse startti pyörii isolla akulla ja sähköt otetaan isosta akusta myös siellä liikennevaloissa odottaessa.

Todennäköisesti vika on jossakin muualla, mutta eihän tuon pikkuakun vaihdolla korkealta putoa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #20 : tänään kello 11:13:30 »
Vaihdoin nyt tuon pikkuakun, tein kuitenkin korjaamon ohjeen mukaan eli ison akun miinus irti ja pikkuakun alumiinista alaliitin irti.

Seitsemän vikakoodia oli tullut muutamassa päivässä. Autossa ei siis ole mitään vikaa, noita koodeja tulee ja menee aivan kuten tuossa meidän toisessa Volvossa ja sitten vielä kaverin vm 2022 xc40 dieselissä mitä seurailen. Kymmenen koodia on normi, viisikymmentä ei mutta kaikki toimii eikä keltainen valo pala niin silloinhan auto on ehjä. Kai nämä koodit on perua kiinalaisten pääsystä auton valmistukseen mukaan? Eihän noissa vanhemmissa Volvoissa ole edes tuota kymmentä vikakoodia koskaan, ei vaikka olis kilpikonna ohjelma aktiivisena.
Onhan näiden laatu kaikinpuolin romahtanut Thor's Hammer sukupolven myötä. Ps. Oli muuten yksi valojenkin vikakoodi.
https://ibb.co/LzR769fF

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #21 : tänään kello 12:50:52 »
Vähän aihetta sivuten. Mistähän johtuu, että icarsoft näyttää yleensä paljon enemmän vikakoodeja, kuin mitä orbit tai vdash? Äkkiseltään voisi kuvitella, että orbit ja vdash olisivat tässä asiassa luotettavempia, ja niiden näyttämät koodit ovat muutenkin linjassa keskenään. En nyt äkkiseltään muista mitä kaikkia "ylimääräisiä" koodeja tuo minun icarsoft näyttää, mutta veikkaan, että ovat jonkin bugin aikaansaannoksia, eikä todellasia vikakoodeja.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #22 : tänään kello 13:16:07 »
Vähän aihetta sivuten. Mistähän johtuu, että icarsoft näyttää yleensä paljon enemmän vikakoodeja, kuin mitä orbit tai vdash?
Minulla on myös iCarsoft CR max 3.0 ja veikkaan myös, että sen käyttö tuottaa noita vikakoodeja testauksensa aikana. Itsellä ei ollut mielenkiintoa koplata testeriä kiinni ehjään autoon. Vuosihuolto sai siitä rahaa :).

Onhan näiden laatu kaikinpuolin romahtanut Thor's Hammer sukupolven myötä.
Lyhyen P3-tuttavuuden jälkeen S90 oli sangen oivallinen ajokki. Ei täydellinen, mutta matkan taittajana todella hyvä. Kilometreihin mahtui pari vikaa, mutta kokonaisuutena jäi hyvä mielikuva. Auto oli ruotsalaisten autotehtaan sankarien kokoonpanema, mutta laatuvaikutelma silti hintaisekseen ihan OK. Ei tarvinnut edes akkuja vaihtaa. Toisille sattuu huonompi tuuri ja havaintojeni mukaan käyttäjissäkin on suuria eroja ;).

 

Kulkukoira  Proturbo