Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Konepoika - 07.02.2025, 18:54:18
-
Tänään päivällä äiteellä oli tullut autoon vikavalo "Laturin vika huolla heti". kun pääsi kotiin niin latausjännite tippui jo niin alas, että nopeusmittari putosi pois toiminnasta ja liuta vikakoodeja. (käsijarru, srs, perävaunujärjestelmä, vaihteisto, pysäköintitutka, blis ja dstc) Tuli kotiin niin antoi auton käydä ja laitoin heti ylläpitolaturin kiinni. Ylläpitolaturi kiinni sain mittariston viiksen toimimaan, kun ei toiminut ilman laturia. Akun otin laturiin niin laturi lähti lataamaan 10 voltista. Autolla ajettu 410tkm ja moottorilla 260, toki ei tiedossa onko laturia vaihdettu vaiko 410 ajettu). Ei ylimääräisiä ääniä, meneekö hiilien vaihdolla vai meneekö koko laturi vaihtoon? Ja millainen homma on, teenkö itse vai vienkö ammattilaiselle?
-
Varmaan hiilet loppu. Vaihda säädinpaketti itse jos tykkäät.
Eipä ne liukurenkaat enää uudenveroiset ole jos on ajettu yli neljäsataa.
Uusi laturi hyvä vaihtoehto jos autoa pidät, kunhan et bilteman laturia hae. :2funny: :2funny: :2funny: :idiot2:
Nimim. Kokeiltu on. Ensimmäinen toimi 12 tkm, takuulaturi jopa 2tkm. :uglystupid2: P>
Erehdyin kokeileen kun halpa oli mutta markalla ei saa kuin markan tavaran. Piste.
-
Varmaan hiilet loppu. Vaihda säädinpaketti itse jos tykkäät.
Eipä ne liukurenkaat enää uudenveroiset ole jos on ajettu yli neljäsataa.
Uusi laturi hyvä vaihtoehto jos autoa pidät, kunhan et bilteman laturia hae. :2funny: :2funny: :2funny: :idiot2:
Nimim. Kokeiltu on. Ensimmäinen toimi 12 tkm, takuulaturi jopa 2tkm. :uglystupid2: P>
Erehdyin kokeileen kun halpa oli mutta markalla ei saa kuin markan tavaran. Piste.
Pystyykö hiilipaketin vaihtaa paikoillaan? Jos laturin otan irti niin sitten vaihdan uuden, kun ei tarkoitusta vaihtaa autoa (ens viikolla saatan kuitenkin jo kattoa uutta ;D)
-
Pystyykö hiilipaketin vaihtaa paikoillaan? Jos laturin otan irti niin sitten vaihdan uuden, kun ei tarkoitusta vaihtaa autoa (ens viikolla saatan kuitenkin jo kattoa uutta ;D )
Vaihtovirtalatureissa ei ole isoa virtaa kuljettavia hiiliä. Vika on muualla. Akut kuluvia osia ja toden-näköisin syy.
Tarkista akun jännite ajon jälkeen sekä laturin vapaakytkin.
Älä turhan asian vuoksi vaihdata äiteelläs autoa paitsi jos mamma betala bilen ;D .
-
Vaihtovirtalatureissa ei ole hiiliä. Vika on muualla. Akut kuluvia osia ja toden-näköisin syy.
Tarkista akun jännite ajon jälkeen sekä laturin vapaakytkin.
Älä turhan asian vuoksi vaihdata äiteelläs autoa paitsi jos betala bilen ;D .
Eiköhän siinä hiilet ole. Mistä olet tuollaisen tiedon kuullut? Höpö hommia.
-
Eiköhän siinä hiilet ole. Mistä olet tuollaisen tiedon kuullut? Höpö hommia.
Minäkin jo vähän kattelin... Kyllä mulla aina hiilet on ollu, vaihtovirtaahan se laturi tekee mutta se tasasuunnataan tasavirraksi.
On siinä tasavirtalaturissakin muuten hiilet. :)
-
Noo pekka ei vaan ole laturia korjannut tai ei muista..
-
On siinä tasavirtalaturissakin muuten hiilet. :)
Tasavirtalatureissa ( DC ) tosiaan on hiilet joita myöden suuri virta kulkee
Vaihtovirtalatureissa (AC) joita käytetty jo 55 - 65 vuotta ei siinä mielessä ole hiiliä joiden työnä on kuljettaa suuri latausvirta joka syötetään tasurin ja säätimen kautta akulle.
Sen sijaan liukurenkaissa on pikkuruiset hiilet joiden tehtävänä on magnetoida roottoria.
Eivät ole käytännössä kuluvia osia. Toki mahdollista että loppuvat ajan kanssa.
jak900 Noo pekka ei vaan ole laturia korjannut tai ei muista.
Olen avannut ja korjannut tasavirtalatureita ( DC ) ja starttimoottoreita, vaihtanut hiiliä ja puslia jo 70 luvun alussa kun olit olemassa ehkäpä vain äitisi haaveissa. :)
Myös vaihtovirtalaturit ovat tuttuja.
(https://img.aijaa.com/b/00213/15317991.jpg)
Ensimmäiset vaihtovirtalaturit (AC) tulivat autoihin jo 60 luvulla ja yleistyivät 70 luvulla.
Niissä ole hiiliä joiden kautta suuri latausvirta kulkee tasurin ja jännitesäätimen kautta akulle.
Sen sijaan tasasuuntaus elemetti ja latauksen jännitesäädin joka nykyisin AC laturin sisällä.
Myös liukurenkaat magnetointia varten. Niissä pikkuruiset hiilet jotka ovat ikilujia koska virta on mitätön.
juho82 Eiköhän siinä hiilet ole. Mistä olet tuollaisen tiedon kuullut? Höpö hommia.
On ihan pikkuruiset hiilet joiden tehtänä vain roottorin magnetointi.
Magnetointiin tarvittava virta on äärimmäisen pieni verrattuna laturin tuottamaan staattorilta saatavaan latausvirtaan.
Ne eivät siis ole siinä mielessä nopeasti kuluvia suurta latausvirtaa kuljettavia hiiliä kuten tasavirtalatureissa.
-
Ilmeisesti vanhempien autojen laturit, joissa ei ole väyläpohjaista latauksen säätelyä, ovat kovemmalla rasituksella ja hiilet kuluvat nopeammin? ??? Vaikka latausvirta ei kulkisikaan niiden hiilien läpi.
-
Sellainen kysymys vielä, minkähän verran autolla pystyy ajaa kun laturi on poissa pelistä, jos akun lataa täyteen? 80ah akku. Seinäjoelle olisi runsas 20km…
-
Sellainen kysymys vielä, minkähän verran autolla pystyy ajaa kun laturi on poissa pelistä, jos akun lataa täyteen? 80ah akku. Seinäjoelle olisi runsas 20km…
Kyllä sillä sen 20 km pääsee. Takavuosina tulimme talvipakkasella Seinäjoelta Kaustisille 6 voltin kuplavolsulla. Lataus ei toiminut. Ilman valoja ajelimme toki. Oli aika karseeta kun kuutamon valossa ajelimme ja poliiseja pelkäsimme.
-
Ilmeisesti vanhempien autojen laturit, joissa ei ole väyläpohjaista latauksen säätelyä, ovat kovemmalla rasituksella ja hiilet kuluvat nopeammin? ??? Vaikka latausvirta ei kulkisikaan niiden hiilien läpi.
Voipi olla. Se AC laturin roottorin magnetointivirta on kuitenkin niin mitätön verrattuna tasavirtalaturin latausvirtaa kuljettaviin hiiliin.
-
Pekka, kyllä -70 luvulla olen jo ollut olemassa ;D ja korjaan edelleen autoja ym päivittäin mutta siitä nyt en ala kinastelemaan kuka mitäkin on tehnyt tai tekee. Ne kuluvat hiilet siellä kuitenkin on edelleen :)
-
Eihän tässä nyt puhe ollutkaan kuinka nopeasti hiilet kuluu mutta kuluu ne ja on kokemuksen mukaan lopussa tapauksesta riippuen siinä 350-600tkm lukemissa.
Että siinä mielessä on väärin sanoa ettei siellä hiiliä ole.
En ole nähnyt vaihtovirtalaturia jossa hiilet ei ole kuluneet. No, ehkä uuden hyllyssä.
Niin ja vaikka hiiliä ei suuri virta kuluta niin joutuuhan ne mekaanisen rasituksen alaiseksi myös.
70 luvun alussa oon tehnyt jo koneremonttia Austin A40 Farinaan. :D
-
Eihän tässä nyt puhe ollutkaan kuinka nopeasti hiilet kuluu mutta kuluu ne ja on kokemuksen mukaan lopussa tapauksesta riippuen siinä 350-600tkm lukemissa.
Että siinä mielessä on väärin sanoa ettei siellä hiiliä ole.
En ole nähnyt vaihtovirtalaturia jossa hiilet ei ole kuluneet. No, ehkä uuden hyllyssä.
Niin ja vaikka hiiliä ei suuri virta kuluta niin joutuuhan ne mekaanisen rasituksen alaiseksi myös.
70 luvun alussa oon tehnyt jo koneremonttia Austin A40 Farinaan. :D
Juuri näin. Kyllä sieltä hiilet kuluu, yleensä ne ensin. Seuraavana roottorin liukurenkaat.
Nuo juurikin noin 300 tkm kestää. Ihan perussettiä. Voi sinne ehkä hiilet vaihtaa, mut sitten on kohta roottori vaihtokunnossa. Eli uutta laturia tilalle jos rikkoontuu.
-
Juu kannattaa vaan vaihtaa laturi uuteen, ei korjata. Viisaampi antaa periksi; kuluu ne hiilet vaikkei vika niissä olisikaan vaan muualla :D
-
Juu kannattaa vaan vaihtaa laturi uuteen, ei korjata. Viisaampi antaa periksi; kuluu ne hiilet vaikkei vika niissä olisikaan vaan muualla :D
Säädin, liukurengas, hiilet ja laakerit. Mitä muuta vikakohteita laturissa on?
-
Moniura hihnapyörän vapaakytkin. Kuluva osa. Oon todennu ja korjannut Kempin hitsiliimalla. ;)
-
Tasasuuntaaja, diodit poksuu tai vuotaa väärään suuntaan.
Huomaa yleensä siitä jos latausvalo alkaa himmeästi palamaan. Aika harvoin noita menee.
Tuo vapaakytkin ei kyllä oikeen tee hommaansa kempin jälkeen. Lataa kyllä.
-
Moniura hihnapyörän vapaakytkin. Kuluva osa. Oon todennu ja korjannut Kempin hitsiliimalla. ;)
Joko haluat provosoida tai sit olet pihalla asiasta.
Ehkä olisi parempi jos et kirjoittelisi tänne enempää shaibaa.
-
Eikai se laturin ehjääminen mahdoton temppu ole jos haluaa säästää satasia "uuteen" verrattuna? ???
Vapaakytkimen hitsaaminen ei todellakaan ole vaihtoehto, varsinkaan vitosdieselissä, jos haluaa säästyä moottoriremontilta. Mikäli olen ymmärtänyt sen tehtävän oikein, on sen tarkoitus antaa roottorin pyöriä vapaasti kun moottorin pyörimisnopeus muuttuu oleellisesti. Tällöin vältytään hihnan luistamiselta ja sitä myöden ennen aikaiselta kulumiselta.
-
Eikai se laturin ehjääminen mahdoton temppu ole jos haluaa säästää satasia "uuteen" verrattuna? ???
Vapaakytkimen hitsaaminen ei todellakaan ole vaihtoehto, varsinkaan vitosdieselissä, jos haluaa säästyä moottoriremontilta. Mikäli olen ymmärtänyt sen tehtävän oikein, on sen tarkoitus antaa roottorin pyöriä vapaasti kun moottorin pyörimisnopeus muuttuu oleellisesti. Tällöin vältytään hihnan luistamiselta ja sitä myöden ennen aikaiselta kulumiselta.
Toki olen itsekin korjannut nämä Pekan mainitsemat "pienet" hiilet, eli vaihdoin ne joskus 2000 luvun alussa nissan sunnyyn. Hiilet siellä kuluu.
Jos hiilet on jo finaalissa, on siellä roottorilla liukurenkaatkin jo kulunut. Ehkä jotain tekoelvytystä hiilien vaihdolla saa tehtyä.
Vapaakytkin oireilee kyllä sillä tavalla, et ei luista enää, eli on "yhtä puuta". Siinä sitä kempin liimalla korjataan :idiot2:
-
Joko haluat provosoida tai sit olet pihalla asiasta.
Ei ole provoa. Moniurapyörän vapaakytkin hajalla ja hihnapyörä pyöri tyhjää molempiin suuntiin. Akkuhan ei enää lataantunut. Korjasin hitsaamalla ja sillä autolla ajettiin vielä 6 vuotta.
-
Vapaakytkin oireilee kyllä sillä tavalla, et ei luista enää, eli on "yhtä puuta". Siinä sitä kempin liimalla korjataan :idiot2:
Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, joissa vapaakytkin pyörii tyhjää molempiin suuntiin ja sisukset hyvin hitaasti mukana.
-
Eikai se laturin ehjääminen mahdoton temppu ole jos haluaa säästää satasia "uuteen" verrattuna? ???
Vapaakytkimen hitsaaminen ei todellakaan ole vaihtoehto, varsinkaan vitosdieselissä, jos haluaa säästyä moottoriremontilta. Mikäli olen ymmärtänyt sen tehtävän oikein, on sen tarkoitus antaa roottorin pyöriä vapaasti kun moottorin pyörimisnopeus muuttuu oleellisesti. Tällöin vältytään hihnan luistamiselta ja sitä myöden ennen aikaiselta kulumiselta.
Vapaakytkin toimii saman tyyppisesti kuin esim. polkupyörässä. Eli sen tehtävänä on ottaa hihnasta tuleva momentti ja veto vastaan. Lataus ja laturi ei toimi enää sen jälkeen jos vapaakytkin antautuu. On kokemusta koska olen jäykistänyt vapaakytkimen hitsaamalla.
-
Se vapaa kytkin vaihdetaan uuteen eikä tehdä mitään kemppi virityksiä, se kytkinhän on siellä ihan syystä. Moni remontti tehdään juuri tuosta syystä kun kytkin on juminut itsensä kiinteäksi, ei sen vuoksi että se luistaa. Omaan tietty jokainen tehköön mitä tykkää mutta toivottavasti ei kenenkään asiakkaan autoon. :-\
Ei taida paljoa olla tietoa mihin esim volvoissa tuo kytkimen jumiminen volvoissa voi johtaa.
-
On kokemusta koska olen jäykistänyt vapaakytkimen hitsaamalla.
Näissä dieseleissä vapaakytkimen jumeutumisen seuraukset on hyvinkin tunnetut ja kalliit jollei kiinnitä huomiota tuleviin ääniin. Toisilla on parempi tuuri ja selviää vain hihnalla ja kiristimellä. Bensavitosissa ei asiaa edes juurikaan huomaa.
Monet parkkipaikoilla vikisevät ja romisevat mersut ja volkkarit pitävät ääntä juuri jumeutuneen vapaakytkimen takia.
-
Kyllä sen bensavitosessakin huomas kun tuli kokeiltua bilteman maan mainiota laturia. Lakkas meinaan lataamasta kun vapaakytkin antautu totaalisesti, ei juminut.
Ensin uudessa ja sitten takuulaitteessa. Molemmissa hihnapyörä pyöri täysin vapaasti molempiin suuntiin pienen rohinan jälkeen :peetu:
Että siitä vaan...
-
Ei tietenkään lataa jos luistaa, tuo jumiminen on vaan se harmillisempi, käy hihnan päälle yllättävän paljon.
-
Jos matkaa olis vielä vaikka sata kilsaa niin kumpi on harmillisempaa, jumii ja lataa vai luistaa ja ei lataa.
Kerroin vaan miten nuo piliteeman laturin vapaakytkimet käyttäytyy. Onhan siinä se hyvä puoli että ei käy hihnan päälle. :2funny:
-
No ei se yleensä hihna siitä heti ota nokkiinsa vaikka kytkin jumisikin, huonolla tuurilla ottaa ja silloin voi se viimeinen satanenkin jäädä ajamatta. :(
No oli kuinka oli niin oikealla tavalla nuo kuntoon kannattaa laittaa ja mieluusti tietenkin mahdollisimman pian että ei lisä vaurioita syntyisi.
Tämä aihe nyt tainnut lähteä vähän elämään. Joko aloittaja sai pelinsä kuntoon?
-
Eipä ollut motonetinkään peruskunnostettu tarvikelaturi yhtään sen parempi kuin tuo aiemmin mainittu biltemalainenkaan. Kesti yhdeksän kuukautta ja laakerit entiset, (vapaakytkin oli kunnossa). Takuuseen sai uuden samanlaisen. Saa nähdä päästäänkö yhtä kauas.
-
No ei se yleensä hihna siitä heti ota nokkiinsa vaikka kytkin jumisikin, huonolla tuurilla ottaa ja silloin voi se viimeinen satanenkin jäädä ajamatta. :(
No oli kuinka oli niin oikealla tavalla nuo kuntoon kannattaa laittaa ja mieluusti tietenkin mahdollisimman pian että ei lisä vaurioita syntyisi.
Tämä aihe nyt tainnut lähteä vähän elämään. Joko aloittaja sai pelinsä kuntoon?
Huomenna soittelen korjaamolle, jos pitkät jonot niin sitten varmaan teen itte. Ei vaan meinaa millään löytyä innostusta vaihtamaan kylmässä autotallissa
-
Eipä ollut motonetinkään peruskunnostettu tarvikelaturi yhtään sen parempi kuin tuo aiemmin mainittu biltemalainenkaan. Kesti yhdeksän kuukautta ja laakerit entiset, (vapaakytkin oli kunnossa). Takuuseen sai uuden samanlaisen. Saa nähdä päästäänkö yhtä kauas.
Jos oli merkiltään Tmi tai Powermax niin tuskin.
-
Jos oli merkiltään Tmi tai Powermax niin tuskin.
Elstock :facepalm:
-
Tarvikelatureiden kanssa näissä Volvon lin väylä latureiden kanssa on ollut viimeaikoina hemmetisti ongelmia. Ei vaan juttele oikein autolle.
-
No ei se yleensä hihna siitä heti ota nokkiinsa vaikka kytkin jumisikin, huonolla tuurilla ottaa ja silloin voi se viimeinen satanenkin jäädä ajamatta. :(
. . . kuntoon kannattaa laittaa ja mieluusti tietenkin mahdollisimman pian että ei lisä vaurioita syntyisi.
Tämä aihe nyt tainnut lähteä vähän elämään. Joko aloittaja sai pelinsä kuntoon?
Kiinnostaisi tietää myös joko koslalla ollaan tienpäällä? Mikä tilanne Konepojalla?
Elkää turbodieselin / bensavehkeenkään omistajat ottako nokkiinne mutta hitsaamalla vuonna 2019 korjattu laturin vapaakytkin toimii edelleen ja auto on ajossa.
Hihna normi moniura GATES. Ei näkyviä kulumia.
Toki on eri merkkinen kiesikin turbodiesel corolla 2 litraa (https://www.sivustot.net/phweb/Auto/toy/laturi.php)
-
Kiinnostaisi tietää myös joko koslalla ollaan tienpäällä? Mikä tilanne Konepojalla?
Elkää turbodieselin / bensavehkeenkään omistajat ottako nokkiinne mutta hitsaamalla vuonna 2019 korjattu laturin vapaakytkin toimii edelleen ja auto on ajossa.
Hihna normi moniura GATES. Ei näkyviä kulumia.
Toki on eri merkkinen kiesikin turbodiesel corolla 2 litraa (https://www.sivustot.net/phweb/Auto/toy/laturi.php)
Tänään ajoin auton onnistuneesti Carcomille, ajattelin etten itse lähde vaihtamaan. Viime viikolla tehty sairaalatoimenpide vahvisti ajatusta auton viennistä ammattilaiselle. Perjantaina/viimeistään maanantaina vaihtavat laturin.
-
Pekka H
Kyllähän se varmaan toimii ja eroja on automerkkien välillä mutta se vapaakytkimen perustarkoitus menetetään.
Sanot että se hitsattu vapaakytkin toimii edelleen. No eihän se vapaakytkin nimenomaan toimi jos se on kiinteeksi hitsattu.
Kai sillä tojollakin syynsä on miksi sellaisen on laturiin äheltänyt.
Tojota voi sietää enemmänkin, aika vaikeetahan sen valmistuskin on.
Koittakaas itte ottaa muutama neliö peltiä ja lähtee saarelle takomaan siitä auto. ELK
-
Tänään ajoin auton onnistuneesti Carcomille, ajattelin etten itse lähde vaihtamaan. Viime viikolla tehty sairaalatoimenpide vahvisti ajatusta auton viennistä ammattilaiselle. Perjantaina/viimeistään maanantaina vaihtavat laturin.
Ok. Odotellaan. Parane pian toivoo koko volovo voorumi :)
-
Pekka H
Kyllähän se varmaan toimii ja eroja on automerkkien välillä mutta se vapaakytkimen perustarkoitus menetetään.
Sanot että se hitsattu vapaakytkin toimii edelleen. No eihän se vapaakytkin nimenomaan toimi jos se on kiinteeksi hitsattu.
Kai sillä tojollakin syynsä on miksi sellaisen on laturiin äheltänyt.
Tojota voi sietää enemmänkin, aika vaikeetahan sen valmistuskin on.
Koittakaas itte ottaa muutama neliö peltiä ja lähtee saarelle takomaan siitä auto. ELK
Joo, oon samaa miältä saarella auton takomisesta, tuskin maiskaan moni sitä tekis ELK Ei meitsi ainakaan :D Jos oikeen tarkasti asiaa tutkitaan, niin ei ollut enää vapaakytkintä tai sen suomia olemattomia? etuja mutta oli jäljellä normi latausteho. Vuosikausiksi.
Se riitti meikälle moniksi vuosiksi enkä osannu peliätäkkään minkäänlaisia katastrooffeja.
Lue ajatuksiani asioista ennen vs. nyt: https://www.sivustot.net/toista-oli-ennen.php
-
Vapaakytkimellä haetaan värinätöntä käyttöä, säästää hihnaa, ohjainta ja kiristintä sekä parantaa polttoainetaloutta.
Näiden ominaisuuksien olemattomuuteen en sen enempää ota kantaa.
En jaksa lueskella kun ei liity tähän varmaankaan mitenkään. *nuqquun->
-
Viime talvena pakon edessä ajoin Tampere-Lappeenranta välin jumissa olevalla vapaakytkimellä. Sen jumiutuminen hajotti saman tien hihnan kiristimen (mikä varmaan saattoi olla jo ikääntynyt). Kiristimen sain vaihdettua Motonetin parkkipaikalla. Sellaista korskotusta kuuluu jumiutuneella vapaakytkimellä tyhjäkäynnin tuntumassa, että yhtään metriä turhaa ajoa ei tee mieli ajaa tietäen moniurahihnan mahdollisuuden joutua jakohihnan kanssa sekaisin.
-
Sellaista korskotusta kuuluu jumiutuneella vapaakytkimellä tyhjäkäynnin tuntumassa, että yhtään metriä turhaa ajoa ei tee mieli ajaa tietäen moniurahihnan mahdollisuuden joutua jakohihnan kanssa sekaisin.
Tuohan se on noiden 5-syl dieselien kipukohta. Laturin ja ilmastoinnin hihnoja on mennyt ihan riittävästi jakohihnan väliin aiheuttaen kansiremontin. Siksi tuon moottorin kohdalla en uskaltaisi kemppilukon kanssa kikkailla. Uudemmissa Volvoissa vapaakytkimestä on luovuttu, joten mikään itseisarvo sen käyttäminen ei ole.
-
Hiilen vaihdolla voi saada lisäaikaa jos auton vaihto lähestymässä....
Tietty näppärä kaveri vaihtaa hiilet, liukurenkaat ja laakerit itse, Sitten menee kuin uusi.
Mutta nuo uudet on tarvikkeena sen verta edullisia ettei yleensä viitti puuhata osien kanssa...laturin irrotuksen/kiinnityksen kun joutuu kuitenkin tekemään.
Viime vuonna tuli kahteen autoon laitettua aeromotorssilta edullinen laturi. Molemmat on pelanneet ok.
-
Näinpä, nakkaa uuden pesään ja kunnostaa irralleeen jääneen, aina sekin jollekkin kelpaa, kierrätystä.
-
:) Ne halvat on vaan melkosta arpapeliä, jos kestää enemmän kuin vaikkapa 50tkm niin sitähän voi sanoa jo onnistuneeksi rempaksi.
Turha niiden ikää vuosissa on laskeskella kun ei se laturi käyttämättä kulu.
Itse nyt oon maksanu kalliisti tuon halpislaturin kokeilun. Aattelin että kaipa sekin siellä menee kun halvalla saa mutta ei se muoviämpäri menny, eikä menny takuulaturikaan edes sitä mitä ensimmäinen.
Kyllä se on joku bosch tai hella hommattava jos vielä tarvii. Joissakin malleissa denso käytössä, hyvähän sekin on ollut.
-
viimeks hajosi denso 240tkm, lakkas lataamasta. Lataussäätimen otin pois ja hiilet loppu ja liukurengas erittäin syvälle kulunut. Ei kannattanut pelkkiä hiiliä vaihdella.
tommonen as-pl tuli tilalle....en tiiä oliko hyvä....15v päästä tietää...
https://as-pl.com/fi/main
-
Näinpä, nakkaa uuden pesään ja kunnostaa irralleeen jääneen, aina sekin jollekkin kelpaa, kierrätystä.
Mun on pitänyt antaa vanha vaihdossa.
-
Kunnostetusta saa paremmin kuin mitä panttina, on noita itsekkin joskus tullut takaisin vietyä, pakkohan se ei ole.
-
Mun on pitänyt antaa vanha vaihdossa.
Usein ne vaatii vanhan rungon. Aeromotorsia kattelin niin Hella alko viehättään, niillä lukee että rungon palautus vapaaehtoinen. :idiot2:
Jos virosta ottaa niin asiakas maksaa palautuksen!
Jää sitten vanha laturi nikkaroitavaks jos sitä haluu tehdä. :P
Hellahan on ihan ok merkki. Bensapumpun otin Hellana kun ei Boschia raaskinu. Hyvin on pelannu.
Juu ja pakko ei oo jos jättää runkopantin niille.
-
No. Eipä hääviä ole Motonetinkään takuu asiat. Joutuu uudestaan maksamaan yli 150e tuote ja sitten olla kyselemässä itse takuuhyvitysten rahojen perään..
Jos ei olisi ollut kiire pari vuotta sitten saada autoa ajoon, niin olisin aeromotorsilta tai vastaavasta ostanut merkkilaturin.
-
https://www.autodoc.fi/valeo/17006274
Kannattaako tuollaista harkita :)
-
Laturi vaihdettu autoon ja mukava päästä ajelemaan omalla autolla.