Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 17:50:27

Otsikko: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 17:50:27
Autokuume päällä ja harkinnassa v90 2017 d5 inscription. autolla ajettu 343tkm "uusi" moottori jo kertaalleen vaihdettu millä nyt ajettu ~150tkm. Huollot tehty noin 30tkm välein, ilmeisesti huono juttu? Merkintöjä ei ole mitä tehty mutta leimat kyllä löytyy mm. Bilialta. Kuullut että nämä syö reippaasti öljyä, mikä vähän hidastaa päätöksen tekoa. Risuja ja ruusuja kaivataan jos sitä viikonloppuna menisi autoa kahtomaan. Mitä pitää ottaa huomioon. Ei varmaan öljyn kulutusta näy vielä koeajolla.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: tuomaril - 31.07.2025, 19:59:08
Eihän se 30 000km huoltoväli ideaali ole, mutta tuskin 150tkm ajettu mylly vielä loppu on. EGR noiden moottoreiden suurin murhe on ja sen saa halutessaan tuosta vuosimallista heivattua mäkeen. Voimansiirron öljynvaihdot kannatta myös syynätä läpi.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Jumu - 31.07.2025, 20:08:49
Itsellä 2020 V60 D4 160tkm, eikä syö lainkaan öljyä. Eli ei välttämättä ole näiden koneiden ominaisuus. Kannattaa ajaa huolellinen koeajo. Tällä on kanssa ennen  minua  aina  vedetty  30tkm huoltojen välillä.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 20:43:58
Auto on tosiaan myös neliveto. Kai nuo nelikon huollot kuuluu huolto-ohjelmaan. Vaihdelaatikon öljyn vaihdosta ei tietoa, se ei kai kuulu huolto-ohjelmaan(?) tosiaankun mitään merkintöjä ei ole vihkossa mitä on tehty. Jakopää on uusittu mototorivaihdon yhteydessä
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 20:44:45
Eihän se 30 000km huoltoväli ideaali ole, mutta tuskin 150tkm ajettu mylly vielä loppu on. EGR noiden moottoreiden suurin murhe on ja sen saa halutessaan tuosta vuosimallista heivattua mäkeen. Voimansiirron öljynvaihdot kannatta myös syynätä läpi.

Egr ohjelmointi pois, sitä varmaan tarkoitat?
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: tuomaril - 31.07.2025, 21:25:59
Juu EGR:n poisohjelmointia tarkoitin, sen jälkeen nämä VEA-moottorit ovat melko murhevapaita laitteita mitä olen nyt asiasta lukenut. Voimansiirron öljynvaihdot eivät kuulu huolto-ohjelmaan, eivät edes nelikon, poislukien taksit.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 21:29:02
Jostain syytä toimii huonosti tämä kommentointi
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 21:35:25
Jos egr ohjelmoidaan pois niin tarviiko sitä vielä erikseen tulpata? Koeajollahan se laatikon toiminta selviää. Nelivetoa vähän huono testata näin kesä aikaan. Tietysti jos samoilla öljyillä ajettu se 350tkm niin eihän se hyvä ole
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: tuomaril - 31.07.2025, 21:37:07
Näkemättä tai tietämättä tapausta sen enempää, niin kai sitä voisi jonkun paremmin huolletun yksilönkin onnistua löytämään. Tarjontaa kuitenkin riittää.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 21:39:08
Siinä varmaan syy miks on halvin noin hyvillä varusteilla. Seuraavaan vastaavaan hinta nousee jo 4000 euroa
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: tuomaril - 31.07.2025, 21:45:04
Voi olla. Toki jos tiedostaa riskit ja on ne valmis ottamaan, niin mikäs siinä. Toki vähän mietityttää että onko kuinka kaltoinkohdeltu yksilö.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 21:47:24
Kuvien perusteella ulkoa ja sisältä todella hyvässä kunnossa. Tiiä sitten minkälainen myyntifixi on tehty. Kuitenkin merkkiliikkeen leimat löytyy säännöllisesti. Koitapa tässä sitten päättää
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Gazza - 31.07.2025, 22:05:26
Autokuume päällä ja harkinnassa v90 2017 d5 inscription. autolla ajettu 343tkm "uusi" moottori jo kertaalleen vaihdettu millä nyt ajettu ~150tkm. Huollot tehty noin 30tkm välein, ilmeisesti huono juttu? Merkintöjä ei ole mitä tehty mutta leimat kyllä löytyy mm. Bilialta. Kuullut että nämä syö reippaasti öljyä, mikä vähän hidastaa päätöksen tekoa. Risuja ja ruusuja kaivataan jos sitä viikonloppuna menisi autoa kahtomaan. Mitä pitää ottaa huomioon. Ei varmaan öljyn kulutusta näy vielä koeajolla.

Edellisen mittarissa oli joku 380 tkm, kun vaihdoin pois ja uudella on menty nyt jo 225 tkm. Yhtään eivät ole omat yksilöni öljyä syöneet. Vinkkinä, että jos hyvän yksilön löytää käypäisellä hinnalla, niin yleensä auto menee kaupaksi päivässä tai parissa, joten nopeus on valttia.

Niin ja 30 tkm huoltovälillä olen aina mennyt.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 31.07.2025, 22:08:19
Autolla hintaa 20 000 euroa, onko liikaa pyydetty nuilla kilometreillä?
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: T-Row - 31.07.2025, 23:27:09
SPA alustaisissa ei pitäisi olla enää öljynsyöntiongelmaa samaan tapaan kuin ensimmäisissä VEA-moottoreissa. Öljyrenkaan rakennetta muutettu ainakin. Lieneekö myös EGR:n toimintaakin muokattu, kun ei varsinaisesti SPA-alustaisten tapauksissa muutenkaan ole karstaongelmista juuri raportoitu?

Mutta miksi moottori on vaihdettu? Käsittääkseni näiden moottorit eivät ole kovinkaan helposti hajoavaa tyyppiä. Voihan ne toki hajota esim. laiminlyödyn jakopäärempan takiakin.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: laatikkovika - 01.08.2025, 07:42:38
 ::) Tästä päästäänkin takaisin tuohon 30tkm huoltoväliin.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: volvotdi - 01.08.2025, 10:59:46
Jos egr ohjelmoidaan pois niin tarviiko sitä vielä erikseen tulpata? Koeajollahan se laatikon toiminta selviää. Nelivetoa vähän huono testata näin kesä aikaan. Tietysti jos samoilla öljyillä ajettu se 350tkm niin eihän se hyvä ole

Jos ohjelmoija osaa hommansa niin ei tarvitse tulpata mitään vaan kaikki hoidetaan ohjelmallisesti.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 01.08.2025, 14:03:07
SPA alustaisissa ei pitäisi olla enää öljynsyöntiongelmaa samaan tapaan kuin ensimmäisissä VEA-moottoreissa. Öljyrenkaan rakennetta muutettu ainakin. Lieneekö myös EGR:n toimintaakin muokattu, kun ei varsinaisesti SPA-alustaisten tapauksissa muutenkaan ole karstaongelmista juuri raportoitu?

Mutta miksi moottori on vaihdettu? Käsittääkseni näiden moottorit eivät ole kovinkaan helposti hajoavaa tyyppiä. Voihan ne toki hajota esim. laiminlyödyn jakopäärempan takiakin.

Oisko hihnan vaihto mennyt pitkäksi tai sitten tuo öljynsyöntiongelmaa
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: T-Row - 01.08.2025, 17:12:31
No kun ei ole öljynsyöntiongelmaa enää tämän ikäisissä. Tai jos on, niin se on todella poikkeuksellista. Yhdestäkään tälläisestä tapauksesta tämän ikäisissä en ole kuullut tai lukenut. Pelkkiä foorumilla jaettuja tornareita vaan. Ennen SPA alustaa olleet VEA-moottorit sitten asia erikseen.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: tuomaril - 01.08.2025, 17:25:16
No kun ei ole öljynsyöntiongelmaa enää tämän ikäisissä. Tai jos on, niin se on todella poikkeuksellista. Yhdestäkään tälläisestä tapauksesta tämän ikäisissä en ole kuullut tai lukenut. Pelkkiä foorumilla jaettuja tornareita vaan. Ennen SPA alustaa olleet VEA-moottorit sitten asia erikseen.
Melko ponnekas väite. Muutaman taksikuskin kanssa olen jutellut, joilla on menny kone vaihtoon öljynsyönnin takia ja muistelen lukeneeni kourallisen tarinoita, joissa nämä uudemmatkin VEA-dieselit vetävät litran öljyä , vähänä tapauksesta riippuen 5-10tkm matkalla. Ongelmat toki vähenivät merkittävästi, kun Volvo teki muutoksia männänrenkaisiin, mutta ei se juurisyytä poistanut. Aktiivisesti touhuava ystävämme EGR työntää öljyrenkaat täyteen skeidaa, voitelu kärsii ja lopulta kone on kirjaimellisesti väljä. Se on sitten varmaan jokaisen itsensä päätettävissä, että onko litran lisääminen 5-10tkm matkalla normaalia vai ei, mutta itse en pidä sitä normaalina, vaan merkkinä siitä että kohta alkaa tapahtua. Täällä ajossa 117 000km ajettu V90 2020 D3, joka ei toistaiseksi ainakaan hukkaa ollenkaan öljyä. Uudesta asti vaihdettu öljyt noin 5 000km välein ja ulkomaanreissujen yhteydessä poljettu huippunopeutta silloin tällöin, ihan vain siksi että kone pysyisi kunnossa, kun saa edes joskus laulaa kunnolla.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Nahkisfin - 01.08.2025, 17:27:21
Samaa itsekin olen lukenut
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Gazza - 01.08.2025, 18:48:56
No kun ei ole öljynsyöntiongelmaa enää tämän ikäisissä. Tai jos on, niin se on todella poikkeuksellista. Yhdestäkään tälläisestä tapauksesta tämän ikäisissä en ole kuullut tai lukenut. Pelkkiä foorumilla jaettuja tornareita vaan. Ennen SPA alustaa olleet VEA-moottorit sitten asia erikseen.

Kyllä näitä on niin paljon liikenteessä, että sanoisin myös kyseessä olevan melko marginaalisen ongelman. Tai sitten on kyllä itsellä ja omalla lähipiirillä sekä kylän miehillä käynyt todella hyvä tuuri, kun on öljyä kuluttamattomia yksilöitä sattunut. Ikinä ei ole ollut öljyn lisäyksen tarvetta 30 tkm vaihtovälillä.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Scraab - 01.08.2025, 20:00:58
Kyllähän näihin moottoreitakin vaihdettiin, mutta erään ammattilaisen suusta kuultuna omilla autoilla ajavilla ei ole juurikaan ollut ongelmia. Jos renki oli ohjaimissa, saattoi isäntä joutua maksamaan. Tarkempikin syy-seuraus- suhde kerrottiin, mutta jääköön se minun ja kertojan väliseksi.

Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: t4power - 01.08.2025, 22:30:45
Työkaverilla kusivehkeillä varustettu v60 d3 ja se syö kyllä öljyä melko reilusti. Useasti saa lisätä vaihtovälillä
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Scraab - 02.08.2025, 09:50:00
Oma D4 toimi ongelmitta yli 200 tuhanteen, eikä öljyä tarvinnut lisäillä. Auto aloitti taksina, ja huoltoväli 20 koko ajan. Koronavuosista alkaen öljynvaihtoväleissä puhuttiin tuhansista, kun auto enimmäkseen lepäsi katoksessa, joten mahdollinen kulutus ei olisi edes näkynyt.

Suunnitelmissa oli EGR:n aukaisu ja puhdistus ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä, mutta pistin auton haikein mielin kiertoon.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: volvotdi - 02.08.2025, 11:17:39

Suunnitelmissa oli EGR:n aukaisu ja puhdistus ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä, mutta pistin auton haikein mielin kiertoon.

Tämä on se suurin virhe VEA-moottorin tapauksesessa. Puhdistus vaan lisää pakokaasunkiertoa ja edesauttaa lisääntyvästi juuri tästä kierrätyksestä johtuvia ongelmia eli öljyrenkaiden karstoittumista. Tukossa oleva EGR on siis vain hyvä juttu.
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: T-Row - 02.08.2025, 12:17:26
Yleensä homma menee siten, että jos jossain tietyssä moottorityypissä on jokin yleisesti ilmaantuva ongelma, alkaa siitä ajan kanssa tulemaan jatkuvaa tarinaa ja ihmettelyä foorumeille. SPA-korisia autoja on ajossa paljon, ja niitä on ajossa myös melko paljon ajettuja. Siksi pidän todennäköisenä, että jos näihin moottoreihin liittyisi yleisellä tasolla rajua öljynsyöntiä tai muita moottorin tuhoon johtavia ongelmia, niin niistä olisi keskusteltu jo jonkun verran foorumilla tässä vaiheessa autojen elinikää. Kuitenkaan tämän tyyppisiä keskusteluja ei juurikaan ole, joten pidän itse näitä öljynsyöntitapauksia mahdollisina, mutten yleisenä tai todennäköisenä. Pari kertaa olen lukenut foorumilta juttua, että SPA-alustaisen kone on mennyt vaihtoon jonkin moottorivaurion seurauksena. Näitä tapauksia yhdistää se, että juurisyytä ei ole kerrottu.

Oma V90 D5 oli minulle tullessa ajettu n.320tkm. Huoltokirjan mukaan öljyillä oli ajettu aina normaali huoltoväli, eli aivan liikaa. En kuitenkaan pitänyt tätä tässä tapauksessa niin vakavana asiana sen vuoksi, koska auto oli viimeiset 250tkm ajan ollut pitkän matkan sairaankuljetustaksina. Ajomäärät olivat olleet luokkaa 50tkm vuoteen. Entisen omistajan mukaan öljyä ei tarvinnut koskaan lisätä vaihtovälillä, mutta öljymäärän mittaus oli melkolailla minimissään siinä vaiheessa, kun öljynvaihto oli ajankohtainen.

Autoon vaihdettiin 320tkm kohdalla imusarja vuodon takia. Tässä on kuva, miltä vanha imusarja näytti läppien osalta. Kuva jopa ehkä hieman vääristää karstakertymää isommaksi, kuin miltä se livenä näytti. Karstakertymää siis oli, mutta se oli mielestäni todella pientä verrattuna siihen, mitä se joissakin moottoreissa noilla kilometreillä on. Tuossa on todella ohut kerrostuma.
(https://i.ibb.co/TBWN4vHW/IMG-20250213-182008191-HDR.jpg) (https://ibb.co/TBWN4vHW)

Tässä kuva imusarjan sisältä kliinerin ja rätin jäljiltä. Kiinni palanutta karstakerrostumaa ei siis ollut, ja minkäänlaista mekaanista puhdistusta rätillä pyyhkäisyä lukuunottamatta ei ole tehty.
(https://i.ibb.co/YTkD6Jfk/IMG-20250213-182032746-HDR.jpg) (https://ibb.co/YTkD6Jfk)

Se mitä yritän tässä sanoa on se, että imusarjan perusteella EGR:n aiheuttama karstoittaminen on autossani ollut todella vähäistä. Olen ymmärtänyt, että näissä vanhemmissa VEA-moottorisissa karstaa on joka paikassa reilusti. Tosin nämä mielikuvat perustuvat foorumijuttuihin, ei omaan kokemukseen. Pidän itse mahdollisena, että männänrengasmuutoksen lisäksi EGR:n toimintaa on myös saatettu muuttaa samoihin aikoihin. Olisiko kenties kylmänä tapahtuvaa kierrätystä vähennetty? Täysin omaa spekulaatiota, mutta osaisiko joku ohjelmia muokannut kommentoida?
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Scraab - 02.08.2025, 16:30:46
Näissä oli ainakin takaisinkutsu joskus -19, jossa tehtiin joku letkumuutos EGRään liittyen, jos oikein muistan.

Todettakoon, että minulla ei yleensä ole kalusto päässyt karstoittumaan ::)…
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Keninto - 02.08.2025, 17:16:41
Näissä oli ainakin takaisinkutsu joskus -19, jossa tehtiin joku letkumuutos EGRään liittyen, jos oikein muistan.

Todettakoon, että minulla ei yleensä ole kalusto päässyt karstoittumaan ::)…

Jos oikein muistan, niin siinä EGR:n takaisinkutsussa parannettiin EGR:n jäähdytystä. Konehuoneeseen ilmaantui muutama uusi jäähdytysnesteletku. Autona oli silloin V60 D4 -15, elikä juuri se pahamaineinen alkupään VEA. Kyseinen yksilö ei muuten syönyt öljyä lainkaan 203 tkm kohdalla, kun vaihtoon laitoin.

https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/7722
Tuossa vielä muuten tuo takaisinkutsu..
Otsikko: Vs: Volvo v90 d5 2017
Kirjoitti: Mepi - 02.08.2025, 20:08:45
Minulla on myös alkupään VEA diesel vanhakorisessa Volvossa. Olen ajanut +60tkm ilman yhtään öljynlisäystä. Öljymäärä on pysynyt aina koko 10-15tkm vaihtovälin
”yhtä merkkiä vaille täynnä” eli juuri siinä mihin se täytetäänkin. Ei nämä siis kaikki huonoja ole.