Yleensä homma menee siten, että jos jossain tietyssä moottorityypissä on jokin yleisesti ilmaantuva ongelma, alkaa siitä ajan kanssa tulemaan jatkuvaa tarinaa ja ihmettelyä foorumeille. SPA-korisia autoja on ajossa paljon, ja niitä on ajossa myös melko paljon ajettuja. Siksi pidän todennäköisenä, että jos näihin moottoreihin liittyisi yleisellä tasolla rajua öljynsyöntiä tai muita moottorin tuhoon johtavia ongelmia, niin niistä olisi keskusteltu jo jonkun verran foorumilla tässä vaiheessa autojen elinikää. Kuitenkaan tämän tyyppisiä keskusteluja ei juurikaan ole, joten pidän itse näitä öljynsyöntitapauksia mahdollisina, mutten yleisenä tai todennäköisenä. Pari kertaa olen lukenut foorumilta juttua, että SPA-alustaisen kone on mennyt vaihtoon jonkin moottorivaurion seurauksena. Näitä tapauksia yhdistää se, että juurisyytä ei ole kerrottu.
Oma V90 D5 oli minulle tullessa ajettu n.320tkm. Huoltokirjan mukaan öljyillä oli ajettu aina normaali huoltoväli, eli aivan liikaa. En kuitenkaan pitänyt tätä tässä tapauksessa niin vakavana asiana sen vuoksi, koska auto oli viimeiset 250tkm ajan ollut pitkän matkan sairaankuljetustaksina. Ajomäärät olivat olleet luokkaa 50tkm vuoteen. Entisen omistajan mukaan öljyä ei tarvinnut koskaan lisätä vaihtovälillä, mutta öljymäärän mittaus oli melkolailla minimissään siinä vaiheessa, kun öljynvaihto oli ajankohtainen.
Autoon vaihdettiin 320tkm kohdalla imusarja vuodon takia. Tässä on kuva, miltä vanha imusarja näytti läppien osalta. Kuva jopa ehkä hieman vääristää karstakertymää isommaksi, kuin miltä se livenä näytti. Karstakertymää siis oli, mutta se oli mielestäni todella pientä verrattuna siihen, mitä se joissakin moottoreissa noilla kilometreillä on. Tuossa on todella ohut kerrostuma.

Tässä kuva imusarjan sisältä kliinerin ja rätin jäljiltä. Kiinni palanutta karstakerrostumaa ei siis ollut, ja minkäänlaista mekaanista puhdistusta rätillä pyyhkäisyä lukuunottamatta ei ole tehty.

Se mitä yritän tässä sanoa on se, että imusarjan perusteella EGR:n aiheuttama karstoittaminen on autossani ollut todella vähäistä. Olen ymmärtänyt, että näissä vanhemmissa VEA-moottorisissa karstaa on joka paikassa reilusti. Tosin nämä mielikuvat perustuvat foorumijuttuihin, ei omaan kokemukseen. Pidän itse mahdollisena, että männänrengasmuutoksen lisäksi EGR:n toimintaa on myös saatettu muuttaa samoihin aikoihin. Olisiko kenties kylmänä tapahtuvaa kierrätystä vähennetty? Täysin omaa spekulaatiota, mutta osaisiko joku ohjelmia muokannut kommentoida?