Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ÄkCee60 - 05.09.2025, 11:00:25

Otsikko: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 05.09.2025, 11:00:25
Näin tietää tekoäly....

Missä volvon xc60 moottoreissa D4204T05 ja D4204T14 on öljynkulutusongelmaa

ChatGPT
said:

Öljynkulutukseen liittyvät ongelmat moottoreissa D4204T05 ja D4204T14 ovat todellisia, mutta ne eroavat hieman toisistaan. Tässä selkeä katsaus:

D4204T05 (4‑sylinterinen, VEA)

Tämä Drive‑E‑dieselmoottori on tunnettu liiallisesta öljynkulutuksesta, erityisesti malleissa, joissa moottorin sarjanumero on alle 1 501 327.

Ongelman taustalla on huonosti suunnitellut männänrengasreiät, jotka tukkeutuvat hiukkasista ja aiheuttavat öljyn päätymisen palotilaan. Oireena on öljyn palaminen ilman näkyviä vuotoja.
VOLVO4LIFE - Tu comunidad Volvo Hispana
volvoforums.org.uk

Volvo päivitti rengasmuotoilua sarjanumeron 1 501 327 jälkeen, mutta myöhemmissä petrooli‑Drive‑E‑moottoreissa, eikä dieseleissä, on saatu virallisempi takaisinkutsusäännös.
Reddit

Käyttäjäkokemuksia:

"I have this D4204T5 … within 2 weeks and 500 km almost 2 litre of oil had to be added."
volvoforums.org.uk

D4204T14 (Moderni 2.0 l diesel, Drive‑E)

Yleistynyt öljynkulutus ei ole yhtä yleistä kuin D4204T05:n kohdalla, mutta ongelmia on raportoitu erityisesti koskien EGR‑jäähdytintä, joka on suunnitteluvikainen ja voi aiheuttaa öljyn palamista.
Reddit

Vaikka männänrenkaiden ongelmat olisivatkin vähäisempiä, EGR‑jäähdyttimen puutteellinen järjestely (käytetty 2014–2017) on usein syynä.
Reddit

̈Yhteenveto
Moottori   Öljynkulutusongelma   Syyt ja huomiot
D4204T05   Käytännössä yleinen   Vialliset männänrenkaat ennen korjausta; sarjanumero alle 1 501 327; useita omakohtaisia tapauksia
D4204T14   Vähemmän yleinen   EGR‑jäähdytin voi aiheuttaa öljyn palamista; ei yhtä paljon rengasongelmia
Kokemuksia käyttäjiltä

Reddit-käyttäjältä D4204T14-moottorista:
“Yes it was fixed from engine number 1501327 forward… The real problem on the VEA diesels are the EGR cooler design used from 2014‑2017 which is quite flawed, causing oil burn and early failures of many components.”
Reddit

Volvo-foorumin keskustelu D4204T05:stä:
“Every morning… had to add 0,5 litre of oil.” Ja korjauksessa vaihdettiin männät ja renkaat – huoltokustannus ~£1000.
volvoforums.org.uk

Lopputulos

Jos haluat välttää öljynkulutushuolia, varmista:

Moottorin sarjanumero on yli 1 501 327 (Drive‑E-sarja).

EGR‑jäähdytin on tarkastettu ja tarvittaessa vaihdettu.

D4204T05 on riskialttiimpi ja tunnetuilla ongelmilla, D4204T14 on vakaampi — mutta kannattaa silti tarkistaa EGR‑komponentit.

Mielenkiintoinen tieto on tuo sarjanumero mistä alkaen parannettu....
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: Scraab - 05.09.2025, 13:31:00
Mielenkiintoinen tieto on tuo sarjanumero mistä alkaen parannettu....
Sarjanumero on ollut esillä täälläkin. On myös käyty keskustelua siitä, mistä tuon maagisen tiedon löytää.
Toki tekoälyllähän kaikki ongelmat ratkeavat. Kannattaa vaan pohtia kysymyksen asettelua, ettei käy niinkuin miehelle, joka pohti suolalle korvaajaa alentaakseen verenpainetta. Tekoäly vastasi, mutta oletti kyseessä olevan pyykin puhdistus, ja vastauksen seurauksena kysyjä oli menettää henkensä :buck2:!

Kun tarkastelee tämän hetkistä autokantaa, ja VEA-moottorien lukumäärää, mallivuoden -17 jälkeen ainakin SPA-autoissa yletön öljynkulutus taitaa olla melko harvinainen ongelma? Käyttövirheet, kuten öljyn ylitäyttö tai polttoaineen päätyminen öljyn sekaan pätkäajossa, taitavat olla huomattavasti yleisempiä?
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 05.09.2025, 13:43:27
Noiden tietojen valossa ongelma onkin koskenut lähinnä ennen 2015 loppusyksyä tehtyjä autoja joissa tuo T5 päätteinen diisseli tai sitten T5 tai T6 bensakone.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: T-Row - 05.09.2025, 14:55:18
Parannetun moottorin sarjanumero on ollut tiedossa ja tälläkin foorumilla esillä, mutta kysymys kuuluu, että mistä tuo numerosarja on peräisin? Onko tuolle olemassa jokin ihan oikea dokumentti josta numero on poimittu, vai onko kyseessä vain "fakta", joka on joskus postattu jollekin alustalle, ja googlen haun kautta kopsattu sieltä sitten muihin keskusteluihin ympäri maailmaa.

Tuo tieto saattaa hyvinkin pitää paikkaansa, koska SPA-alustaisissa ei tätä ongelmaa enää sinänsä esiinny, mutta toistaiseksi ensimmäistäkään virallista dokumenttia en ole asiasta nähnyt.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 05.09.2025, 15:14:51
Joku tietäjä kertoo....

"I got no vin numbers but engine numbers. D4 VEA engines prior to engine number 1501327 can be prone to developing high oil consumption. The solution is new pistons and piston rings.
From engine number 1501327 all VEA engines were fitted with the modified parts from the factory. This is circa late 2015."

Moinen tieto voi olla luuloa tai sitten saatu korjaamolta lipsahtamaan tai sitten takaisinkutsu kampanjasta....



AI tietää... seuraavaa----

Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 05.09.2025, 15:20:51

(https://i.ibb.co/zVRzmWZF/koneerot.jpg) (https://ibb.co/zVRzmWZF)
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 05.09.2025, 15:25:50
Ja t14 päätteisen osalta sanoo jotta....


(https://i.ibb.co/4vmVN4q/T14osa1.jpg) (https://ibb.co/4vmVN4q)


(https://i.ibb.co/9mTgmsc7/t14osa2.jpg) (https://ibb.co/9mTgmsc7)
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: laatikkovika - 05.09.2025, 19:58:32
Jotakinhan tuo numero voi jeesata jos on hankkimassa tieten tahtoen riskitapausta.
Jos jollakin jo sellainen on niin tuostahan sitten voi löytyä selitys jos moottori on vanha juoppo.
Mites se nyt menikään..myöhästä rypistää kun p**kat on housussa.  Joskus(usein) näiden vähän uudempien volvojen hankinta on venäläistä rulettia, koskaan ei tiedä milloin nalli napsahtaa. :buck2:
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 05.09.2025, 22:34:37
Tulevia ostajia helpottaa kun tietävät mitkä mallit on varmempia ja mitä ei välttämättä kannata ostaa, ainakaan samaan hintaan.

Eipä silti on noissa 5 sylinterisissäkin ollut tuota öljyn kulutusta....eikä niitä enää uudemmissa SPA alustaisissa ole tarjollakaan, joten VEA on ainoa vaihtoehto. Ja tuo T14 on sama mitä on myös noissa SPA pohjaisissa.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: vlandia - 06.09.2025, 09:05:50
Oma v60 17 D4 (t14) ei ainakaan erityisemmin tykkää öljystä .n17tkm melko reipasta ajoa ajettuna ja mittari näyttää edelleen normaalia 1 pykälän alle max.Kun tuota autoa etsin niin seurailin juuri tuota koneen sarjanumeroa joten samalla säännöllä pitäytyisin aikaisintaan v17 käyttöönotettuissa d4 koneissa.Keskustelupalstathan maailmalla kertoo että v16 loppupuolella koneen päivitys tehtiin.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: Scraab - 06.09.2025, 10:41:02
Parannetun moottorin sarjanumero on ollut tiedossa ja tälläkin foorumilla esillä, mutta kysymys kuuluu, että mistä tuo numerosarja on peräisin? Onko tuolle olemassa jokin ihan oikea dokumentti josta numero on poimittu..
Voin muistaa väärin, mutta mielestäni taustalla on amerikkalainen huoltotiedote eli tehtaalta lähtöisin. Pitänee kaivaa esiin, kunhan mökkikiireiltä joutaa. Eiköhän siihen linkki ollut täälläkin jossain yhteydessä? Tätä ”ongelmaa” kun on täällä jo jonkin aikaa pyöritelty, ja aina tuntuu uusia huolestujia saitille ilmaantuvan :).
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: Scraab - 06.09.2025, 10:48:15
Kun tuota autoa etsin niin seurailin juuri tuota koneen sarjanumeroa joten samalla säännöllä pitäytyisin aikaisintaan v17 käyttöönotettuissa d4 koneissa.Keskustelupalstathan maailmalla kertoo että v16 loppupuolella koneen päivitys tehtiin.
S/V90 tuli markkinoille syksyllä -16, ja niissä on käytössä parannettu painos. Toki loppuvarastoja moottoreista on voitu käyttää vanhemmissa mallisarjoissa, foordilaisissa? En tiedä, kuinka JOT Volvon toimitusketju tuolloin on ollut ELK.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: sami_k - 06.09.2025, 12:45:35
Paremmalla puoliskolla on käytössä 2017 mallin v60 (2016 loppu puoliskolla valmistettu) d3 ja siihen on tehty tuo öljynkulutusremontti 190tkm paikkeilla siinä tosin moottori koodi D4204T9. Ei ole remontin jälkeen ollut tarvetta öljyä lisäillä 15tkm öljynvaihtovälillä.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: karhon - 06.09.2025, 12:47:47
Mulla on 280tkm ajettu V70 tolla D4204T5-motilla ennen 1 501 327-sarjanumeroa ja öljynkulutus on hyvinkin kohtuullinen: 0,5 litraa/11000 km. Mun käytössä öljynvaihtoväli on 10000-13000 kilsaa.
Ei oo mitään tietoo onko tehty öljynkulutusremonttia tmv.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: varttimondeo - 06.09.2025, 18:27:09
 Kuinka paljon on eroa päivitetyssä D4204T05 ja D4204T14 moottorissa. Näihin alkupään t05 moottoreihin kun on aikanaan tehty goodwillinä mäntien päivitystä. Samoin EGR on päivitetty uuteen, letkutuksia muutettu ja moottorin softiin tuli isoja muutoksia hyvin myöhään, 2019? 
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 06.09.2025, 21:51:01
jos on tehty mäntä ja rengas päivitys ja egr niin eiköhän olla samoissa kuin t14.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: laatikkovika - 06.09.2025, 23:30:55
Päivitys
https://youtu.be/8yJoHgwiwio?si=_SeelIkD9yRjJHya
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 07.09.2025, 11:37:04
no tuossa tuokin oli kerrottu että sama vika vaivaa myös 5 sylinterisiä tietyissä vuosimalleissa.
Eli ei ole pelkästään 4 sylinteristen ongelma.

Hyvää tietoa ostajille koska jos katsoo vaikka 2014-2015 mallisten XC60 hintoja ja 2016-2017 hintoja niin kovin iso ei ole ero, melkeen kannattaa maksaa pikkasen lisää siitä että ei tarvi alkaa mäntiä/öljyrenkaita remppaamaan tai ostella 30l öljyä 30tkm matkalla jos litran tonnilla vie, vaikka eihän se nyt silti kovin iso kustannus ole noin 15 euroa litra...450eur.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: vlandia - 07.09.2025, 13:59:04


Ruotsista tuoduissa varmaan paremmin törmää koneisiin jotka Volvo goodwillina korjannut ja heidän keskustelupalstansakkin antaa semmoisen kuvan että siellä jopa yksityistä asiakasta on ajateltu.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: Jussius - 22.09.2025, 22:26:46
Mielenkiinnolla seuraan tätä aihetta. Mulla oli 2014 vuoden D4 (VEA) joka pyysi vaihtelevasti öljyä. Välillä meni 10000 km ilman lisäystä ja välillä 7000 km, eli ei voi sanoa että kovinkaan paljoa vei öljyä vaikka mittarissa oli +200k. Sellainen asia jäi kummittelemaan mieleen että auto taisi vuotaa öljyä jostain kun sitä möhkää oli koneen pinnalla. En tutkinut asiaa tarkemmin, mutta luulen että vuoti turbosta tai venttiilikopansta. Kuinkakohan moni laittaa öljyvuodot kulutuksen piikkiin?
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: T-Row - 22.09.2025, 22:55:20
Jos öljyä vuotaisi moottorin ulkopuolelle niin paljon, että sitä joutuu 7000-10000km välein lisäämään, niin pitäisi näkyä melkoisia lammikoita auton alla. Kyseisen moottorin tietäen eiköhän tuo lie ihan sylinterissä palanut. Kuuluu kyseiseen moottoriin.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: Jussius - 27.09.2025, 22:40:35
Jos öljyä vuotaisi moottorin ulkopuolelle niin paljon, että sitä joutuu 7000-10000km välein lisäämään, niin pitäisi näkyä melkoisia lammikoita auton alla. Kyseisen moottorin tietäen eiköhän tuo lie ihan sylinterissä palanut. Kuuluu kyseiseen moottoriin.

Sorry mutta pitää haastaa tässä vähän. Uskon että auto tosiaan kulutti öljyä jossain määrin, varsinkin kun D4 vaati 0W20-öljyä, joka käsittääkseni "vuotaa" helpommin männänrenkaista.  Toisaalta, koneen päällä oli näkyvissä vuotojälkiä ja käsittääkseni pienehköt vuodot kuumalle moottorille palaa siihen kiinni eikä jätä jälkiä auton alle. Lisäksi voinee vuotaa turbosta ihan hyvin sisään päin myös. Anteeksi skeptisyyteni, mutta en usko että näiden koneiden öljynkulutusongelma nimenomaan männänrenkaiden osalta on niin laaja kuin on puhuttu. Tai olisi ainakin kiva saada jostain oikeita faktoja ja tilastoja esille. Samalla kertaa olisi kiinnostavaa saada tietoa myös mistä nämä yleensä vuotavat öljyä. Ainakin turbo, venttiilikoppa ja nokka-akselien tiivisteet(?)
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: T-Row - 28.09.2025, 12:26:07
Sorry mutta pitää haastaa tässä vähän. Uskon että auto tosiaan kulutti öljyä jossain määrin, varsinkin kun D4 vaati 0W20-öljyä, joka käsittääkseni "vuotaa" helpommin männänrenkaista.  Toisaalta, koneen päällä oli näkyvissä vuotojälkiä ja käsittääkseni pienehköt vuodot kuumalle moottorille palaa siihen kiinni eikä jätä jälkiä auton alle. Lisäksi voinee vuotaa turbosta ihan hyvin sisään päin myös. Anteeksi skeptisyyteni, mutta en usko että näiden koneiden öljynkulutusongelma nimenomaan männänrenkaiden osalta on niin laaja kuin on puhuttu. Tai olisi ainakin kiva saada jostain oikeita faktoja ja tilastoja esille. Samalla kertaa olisi kiinnostavaa saada tietoa myös mistä nämä yleensä vuotavat öljyä. Ainakin turbo, venttiilikoppa ja nokka-akselien tiivisteet(?)
Moottori tuskin koskaan käy niin kuumana, että öljy palaa sen pinnalla. Poikkeuksena pakosarja. Sen päälle valuessaan öljy kyllä palaa ja sellaisen käryn kanssa, että sen huomaa sisälläkin.

Öljyvuodot, edes vähänkään isommat sellaiset näkyy aina jossain lammikoina, koska se ei itsestään kovin helposti minnekään haihdu saatikka pala. Eri asia on sitten ns. hikoilu, mehiminen tai miksi sitä ikinä haluaakaan kutsua. Esim. jos tiiviste jostain vähän hikoilee, niin se näkyy moottorin kylessä helposti "massiivisena vuotona", koska pölyn ja muun paskan siihen tarttuessa alue muuttuu tumman puhuvaksi ja saa helposti kuvittelemaan, että vuoto olisi isompikin. Tässä ilmiössä kuitenkin loppujen lopuksi on kyse olemattomista määristä öljyä.

Mitä tulee VEA-moottoreihin, niin ilmeisesti öljynkulutusongelma männänrenkaiden kautta on ollut kohtalaisen yleinen, kun kerran Volvon toimesta öljyrenkaan rakennetta on muutettu asian korjaamiseksi. Minulla ei ole öljyä kuluttavista VEA-moottoreista muuta kokemusta kuin foorumijutut, ja niitähän riittää haulla etsittäväksi paljon. Itseasiassa lähiaikoina tämä aihe on ollut keskusteluissa esillä foorumilla lähes viikoittain tavalla tai toisella.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: Scraab - 28.09.2025, 13:58:09
Öljyvuodot, edes vähänkään isommat sellaiset näkyy aina jossain lammikoina, koska se ei itsestään kovin helposti minnekään haihdu saatikka pala.
Ei ainakaan meidän tontilla, kotihengetär antaisi häädön ensimmäisestä öljylammikosta S*!

Harraste S70 T5 vuosi turbon nurkilta ja jostain ylempääkin niin, että ennen katsastuskonttorille ajamista piti käyttää purkki präkleeniä ja nippu imumattoa paikkojen kuivaamiseksi ;D. Jonnekin maailman maanteille paineisen koneen öljyvuodot pisaroivat, kotipihalle ei sitä riittänyt, lammikoista nyt puhumattakaan. Parkissa öljyt lepäilevät koneen alakerrassa, eivät suinkaan ole pyrkimässä vapauteen :).

VEA-koneiden öljyongelmat on ratkaistu jokseenkin vuosikymmen sitten. Mikähän lienee käytössä olevien VEA-moottoreiden lukumäärä? 2014 jälkeen museovitosia tuli vielä markkinoille AWD-malleissa, mutta alle kahdeksan vuotiaat liikkuvat pääosin VEA-voimin, eikä niistä juurikaan pahaa ole kuulunut, ainakaan mistään vakavasti otettavista lähteistä.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: T-Row - 28.09.2025, 14:37:05
Hyvä tarkennus kyllä. Ehken ajattelin itse enemmänkin lammikoita öljypohjan päällä tai suuttimien/tulppien poterossa tms. paikoissa jonne se päätyy. Olikos tää vuoto sellainen, että piti öljyä sen vuoksi lisätä? Se vuoto pitää nimittäin olla jo melko tehokkaasti moottoritilaa ja muuta ympäristöä sotkeva, jos joutuu öljyä sen takia lisäämään.
Otsikko: Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
Kirjoitti: Scraab - 28.09.2025, 16:01:28
Olikos tää vuoto sellainen, että piti öljyä sen vuoksi lisätä?
Kyllä, aina silloin, tällöin, suunnilleen 0,75 kerrallaan. Autolla ei ole ajettu puolta miljoonaakaan, joten muuta kulutusta ei juuri ole. Lämpimällä saattaa venttiilinvarsista vähän sinistä pölläyttää :).

Auto on pari vuotta odottanut uutta tulemista. Saa nähdä, miten käy ELK. Nyt matka joutuu sähkövispilällä ja Hiluxilla.