Autodiagnoosi  Carcom Oy

XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi

  • 25 Vastauksia
  • 1258 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #15 : 06.09.2025, 21:51:01 »
jos on tehty mäntä ja rengas päivitys ja egr niin eiköhän olla samoissa kuin t14.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7112
  • Global alligator
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #17 : 07.09.2025, 11:37:04 »
no tuossa tuokin oli kerrottu että sama vika vaivaa myös 5 sylinterisiä tietyissä vuosimalleissa.
Eli ei ole pelkästään 4 sylinteristen ongelma.

Hyvää tietoa ostajille koska jos katsoo vaikka 2014-2015 mallisten XC60 hintoja ja 2016-2017 hintoja niin kovin iso ei ole ero, melkeen kannattaa maksaa pikkasen lisää siitä että ei tarvi alkaa mäntiä/öljyrenkaita remppaamaan tai ostella 30l öljyä 30tkm matkalla jos litran tonnilla vie, vaikka eihän se nyt silti kovin iso kustannus ole noin 15 euroa litra...450eur.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2025, 11:43:36 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #18 : 07.09.2025, 13:59:04 »


Ruotsista tuoduissa varmaan paremmin törmää koneisiin jotka Volvo goodwillina korjannut ja heidän keskustelupalstansakkin antaa semmoisen kuvan että siellä jopa yksityistä asiakasta on ajateltu.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2025, 14:01:24 kirjoittanut vlandia »

Poissa Jussius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #19 : 22.09.2025, 22:26:46 »
Mielenkiinnolla seuraan tätä aihetta. Mulla oli 2014 vuoden D4 (VEA) joka pyysi vaihtelevasti öljyä. Välillä meni 10000 km ilman lisäystä ja välillä 7000 km, eli ei voi sanoa että kovinkaan paljoa vei öljyä vaikka mittarissa oli +200k. Sellainen asia jäi kummittelemaan mieleen että auto taisi vuotaa öljyä jostain kun sitä möhkää oli koneen pinnalla. En tutkinut asiaa tarkemmin, mutta luulen että vuoti turbosta tai venttiilikopansta. Kuinkakohan moni laittaa öljyvuodot kulutuksen piikkiin?
V60 T6 R-design 2022
Ex. V70 D4 2014
Ex. VW Golf IV Variant 1.6 2005

Paikalla T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #20 : 22.09.2025, 22:55:20 »
Jos öljyä vuotaisi moottorin ulkopuolelle niin paljon, että sitä joutuu 7000-10000km välein lisäämään, niin pitäisi näkyä melkoisia lammikoita auton alla. Kyseisen moottorin tietäen eiköhän tuo lie ihan sylinterissä palanut. Kuuluu kyseiseen moottoriin.

Poissa Jussius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #21 : 27.09.2025, 22:40:35 »
Jos öljyä vuotaisi moottorin ulkopuolelle niin paljon, että sitä joutuu 7000-10000km välein lisäämään, niin pitäisi näkyä melkoisia lammikoita auton alla. Kyseisen moottorin tietäen eiköhän tuo lie ihan sylinterissä palanut. Kuuluu kyseiseen moottoriin.

Sorry mutta pitää haastaa tässä vähän. Uskon että auto tosiaan kulutti öljyä jossain määrin, varsinkin kun D4 vaati 0W20-öljyä, joka käsittääkseni "vuotaa" helpommin männänrenkaista.  Toisaalta, koneen päällä oli näkyvissä vuotojälkiä ja käsittääkseni pienehköt vuodot kuumalle moottorille palaa siihen kiinni eikä jätä jälkiä auton alle. Lisäksi voinee vuotaa turbosta ihan hyvin sisään päin myös. Anteeksi skeptisyyteni, mutta en usko että näiden koneiden öljynkulutusongelma nimenomaan männänrenkaiden osalta on niin laaja kuin on puhuttu. Tai olisi ainakin kiva saada jostain oikeita faktoja ja tilastoja esille. Samalla kertaa olisi kiinnostavaa saada tietoa myös mistä nämä yleensä vuotavat öljyä. Ainakin turbo, venttiilikoppa ja nokka-akselien tiivisteet(?)
V60 T6 R-design 2022
Ex. V70 D4 2014
Ex. VW Golf IV Variant 1.6 2005

Paikalla T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #22 : 28.09.2025, 12:26:07 »
Sorry mutta pitää haastaa tässä vähän. Uskon että auto tosiaan kulutti öljyä jossain määrin, varsinkin kun D4 vaati 0W20-öljyä, joka käsittääkseni "vuotaa" helpommin männänrenkaista.  Toisaalta, koneen päällä oli näkyvissä vuotojälkiä ja käsittääkseni pienehköt vuodot kuumalle moottorille palaa siihen kiinni eikä jätä jälkiä auton alle. Lisäksi voinee vuotaa turbosta ihan hyvin sisään päin myös. Anteeksi skeptisyyteni, mutta en usko että näiden koneiden öljynkulutusongelma nimenomaan männänrenkaiden osalta on niin laaja kuin on puhuttu. Tai olisi ainakin kiva saada jostain oikeita faktoja ja tilastoja esille. Samalla kertaa olisi kiinnostavaa saada tietoa myös mistä nämä yleensä vuotavat öljyä. Ainakin turbo, venttiilikoppa ja nokka-akselien tiivisteet(?)
Moottori tuskin koskaan käy niin kuumana, että öljy palaa sen pinnalla. Poikkeuksena pakosarja. Sen päälle valuessaan öljy kyllä palaa ja sellaisen käryn kanssa, että sen huomaa sisälläkin.

Öljyvuodot, edes vähänkään isommat sellaiset näkyy aina jossain lammikoina, koska se ei itsestään kovin helposti minnekään haihdu saatikka pala. Eri asia on sitten ns. hikoilu, mehiminen tai miksi sitä ikinä haluaakaan kutsua. Esim. jos tiiviste jostain vähän hikoilee, niin se näkyy moottorin kylessä helposti "massiivisena vuotona", koska pölyn ja muun paskan siihen tarttuessa alue muuttuu tumman puhuvaksi ja saa helposti kuvittelemaan, että vuoto olisi isompikin. Tässä ilmiössä kuitenkin loppujen lopuksi on kyse olemattomista määristä öljyä.

Mitä tulee VEA-moottoreihin, niin ilmeisesti öljynkulutusongelma männänrenkaiden kautta on ollut kohtalaisen yleinen, kun kerran Volvon toimesta öljyrenkaan rakennetta on muutettu asian korjaamiseksi. Minulla ei ole öljyä kuluttavista VEA-moottoreista muuta kokemusta kuin foorumijutut, ja niitähän riittää haulla etsittäväksi paljon. Itseasiassa lähiaikoina tämä aihe on ollut keskusteluissa esillä foorumilla lähes viikoittain tavalla tai toisella.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2025, 12:28:08 kirjoittanut T-Row »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #23 : 28.09.2025, 13:58:09 »
Öljyvuodot, edes vähänkään isommat sellaiset näkyy aina jossain lammikoina, koska se ei itsestään kovin helposti minnekään haihdu saatikka pala.
Ei ainakaan meidän tontilla, kotihengetär antaisi häädön ensimmäisestä öljylammikosta S*!

Harraste S70 T5 vuosi turbon nurkilta ja jostain ylempääkin niin, että ennen katsastuskonttorille ajamista piti käyttää purkki präkleeniä ja nippu imumattoa paikkojen kuivaamiseksi ;D. Jonnekin maailman maanteille paineisen koneen öljyvuodot pisaroivat, kotipihalle ei sitä riittänyt, lammikoista nyt puhumattakaan. Parkissa öljyt lepäilevät koneen alakerrassa, eivät suinkaan ole pyrkimässä vapauteen :).

VEA-koneiden öljyongelmat on ratkaistu jokseenkin vuosikymmen sitten. Mikähän lienee käytössä olevien VEA-moottoreiden lukumäärä? 2014 jälkeen museovitosia tuli vielä markkinoille AWD-malleissa, mutta alle kahdeksan vuotiaat liikkuvat pääosin VEA-voimin, eikä niistä juurikaan pahaa ole kuulunut, ainakaan mistään vakavasti otettavista lähteistä.

Paikalla T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #24 : 28.09.2025, 14:37:05 »
Hyvä tarkennus kyllä. Ehken ajattelin itse enemmänkin lammikoita öljypohjan päällä tai suuttimien/tulppien poterossa tms. paikoissa jonne se päätyy. Olikos tää vuoto sellainen, että piti öljyä sen vuoksi lisätä? Se vuoto pitää nimittäin olla jo melko tehokkaasti moottoritilaa ja muuta ympäristöä sotkeva, jos joutuu öljyä sen takia lisäämään.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #25 : 28.09.2025, 16:01:28 »
Olikos tää vuoto sellainen, että piti öljyä sen vuoksi lisätä?
Kyllä, aina silloin, tällöin, suunnilleen 0,75 kerrallaan. Autolla ei ole ajettu puolta miljoonaakaan, joten muuta kulutusta ei juuri ole. Lämpimällä saattaa venttiilinvarsista vähän sinistä pölläyttää :).

Auto on pari vuotta odottanut uutta tulemista. Saa nähdä, miten käy ELK. Nyt matka joutuu sähkövispilällä ja Hiluxilla.

 

Kulkukoira  Proturbo