Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vippe - 04.02.2012, 17:17:13
-
elikkä mittailin autosta puristuspaineet ja olivat tämmöset:
I=9.5bar
II=8.5bar
III=7.5bar
IV=8.0bar
paljonko niitten pitäis olla?
sitte semmosta että ko kiihyttää täyskaasulla niin pätkii ja nykii 3000-3300rpm kohalla jos vakio ahtopainemittari menee "valkosen alueen" yli jos on justiin "valkosen alueen" yläpäässä tai alle niin ei pätki, voisko johtua ko turbosta laakeri väljänä...
tänään vaihoin, jakajan kannen,pyörtimen, kaikki korkeejännitejohot ja tulpat. parani sen verran että ei pätki enää niin rajusti...
-
ainakin muissa koneissa minimi 8,8bar maksimiero 2,0bar ja luultavasti käy tähänkin. Oikaskoon joku jos olen väärässä.
-
Sullahan on sitten aika hyvin siellä ahtoja jos alkup. mittari menee yli valkoisen. Vois olla fuelcutti toi nykiminen, jos ei ole lastutettu?
Kattelin postejas, onhan siellä lastu mutta jos silti uupuu bensaa? Pumput huonossa hapessa, tai suodatin?
-
joo on lastu. aiemmin ei oo tehny tuota nykimistä, mutta aina ko alkaa nykii nii tupruttaa melkosesti tummaa(öljyä??) putkesta.
-
Nykii, koska tukehtuu bensaansa? Sopisi kuvaan, jos tupruttelee... Kurkkaappa ja haistele öljyjä, paljonko yli maksimin sitä on ja kuinka paljon se haisee bensalta.
Täyskaasulla kiihdyttäessä ainakin vakio-LH pistää antureilta silmät kiinni ja käy täysin kartalla. Jos käytössä on hirmuisesti vakiota isommat suuttimet, kuvaamasi vika käy helposti
-
joo on lastu. aiemmin ei oo tehny tuota nykimistä, mutta aina ko alkaa nykii nii tupruttaa melkosesti tummaa(öljyä??) putkesta.
Öljyn palaminen on enemmän sinistä savua. Jos käy yyber-rikkaalla, pöllyttelee mustaa kuin dieseli.
Ja sen kyllä haistaa.
Kuten Dartteri sanoi, tutki öljyä (haiseeko bensalle).
Jos käy sika rikkaalla, syynä voisi olla myös jumittava bensapaineen säädin.
Täyskaasulla kiihdyttäessä ainakin vakio-LH pistää antureilta silmät kiinni ja käy täysin kartalla. Jos käytössä on hirmuisesti vakiota isommat suuttimet, kuvaamasi vika käy helposti
Ja kun EI!
LH2.4 ja FK/FT:ssä ei ole täyskaasukärkiä kytketty TPS:ssä, joten se ei mistään tiedä, milloin lappu on lattiassa.
LH 2.4 seuraa orjallisesti vaahteramäen eemelin antamia tietoja (IMM). Samaten EZK kuuntelee koko ajan nakuanturia ja niin edelleen...
Ja jollen väistä muurin, niin omassa FK:ssa puristuksia oli 11,7-12,2 bar, kun ne mittasin viimeksi.
-
Ja kun EI!
Huppista. Eipä tietenkään, kun tuskin se ahtopainekkaan niin vakio on.
-
No kyllä se silti käy kartalla kun immun arvo menee jonkun tietyn ylite.
-
No kyllä se silti käy kartalla kun immun arvo menee jonkun tietyn ylite.
Tai siis se käy koko ajan kartalla! :2funny:
Immu kertoo, että ilmaa menee tämän verran ja prosessori hakee kartasta oikean polttoainemäärän sen mukaan ja sotkee siihen vielä lamdan antamat arvot...
EZK arpoo kipunan paikkaa asentotunnistimen ja IMM antaman kuormitustiedon mukaan. Joten kartoilla mennään! ;D
Sitten jos IMM kertoo liian isoja lukuja kierroslukuun tms. nähden, tulee mukava FC.
Ja kun LH2.4 koneessa ei ole varsinaista TPS-anturia, se ei tiedä mistään muusta koneen kuormaa (kuinka auki kaasuläppä on) kuin IMM antamasta tiedosta.
"Nilkuta kotiin" moodia en ole LH:ssa kokenut (jos edes on?). Silloin on mahdollista, että mennään puhtaasti asetetuilla arvoilla, kunhan edes asentotunnistin toimii ja kone käy vähän miten sattuu... Se on puhdasta kartoilla menemistä... :2funny:
-
Immu kertoo, että ilmaa menee tämän verran ja prosessori hakee kartasta oikean polttoainemäärän sen mukaan ja sotkee siihen vielä lamdan antamat arvot...
Immun mittausalue (0-5 V) loppuu kesken turbovehkeissä siinä 4000 rpm:n paikkeilla awosandaalilla, kerto isot pojat kaupan rappusilla. Laita volttimittari kiinni ja raportoi.
-
Tai siis se käy koko ajan kartalla! :2funny:
Tarinasta huolimatta se ihan oikeasti tulkitsee tietyn ilmavirran ylitettyään, että "täysiä", jonka jälkeen lyödään silmät kii ja tarpeeks sapuskaa koneeseen. Huomaa hyvin hiukan viritetyssä, kun seos yhtäkkiä pomppaa hervottoman rikkaalle kun ahdot alkaa nousemaan(kunhan pannussa on kierroksia).
-
Eikös noissa limp home moodi ole, ainakin pelaa jotenkin mutta menee pirun rikkaalla jos esim. imm on sökö. ???
-
Tarinasta huolimatta se ihan oikeasti tulkitsee tietyn ilmavirran ylitettyään, että "täysiä", jonka jälkeen lyödään silmät kii ja tarpeeks sapuskaa koneeseen. Huomaa hyvin hiukan viritetyssä, kun seos yhtäkkiä pomppaa hervottoman rikkaalle kun ahdot alkaa nousemaan(kunhan pannussa on kierroksia).
Kuumalankamittareiden ominaisuus on olla epälineaarisia.
Ainakin vakio LH2.4 bensakartoissa mennään rikkaalle kun rundeja on tarpeeksi ja kuorma on riittävän suuri.
Eipä ilmiö ole tuntematon muissakaan turbo koneissa (rikas seos korkeilla kierroksilla ja kuormilla). Sillä yritetään suojella turboa ja moottoria liioilta lämmöiltä (ns. fail-safe).
Jos ajatellaan pelkällä järjellä tuota tilannetta.
IMMu "pohjaa" vaikkapa 4000rpm ja turbo on nostanut paineet vasta 0,6 baariin. Turbo kykenee ahtamaan vaikkapa 0,8 baaria (FT turbo+). Mitenkäs paljon ilmamassan määrä on muuttunut kierrosluvulle 60000prm ja 0,8 baarin ahdoilla? Entäs kun lämpötila on -40°C tai +50°C ?
Mitä tapahtuu seokselle ns. pelkillä "kartoilla" mentäessä, jolloin pelkkä RPM tieto on käytettävissä?
IMM on nimenomaisesti IlmaMassaMittari, joka mittaa ilman massaa (kg/m3), joka taasen on riippuvainen paineesta ja lämpötilasta.
Tämä on vähän sama asia kuin jotkut kuvittelevat, että äänennopeus (http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84%C3%A4nen_nopeus) ilmassa on vakio (343m/s) (http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound). Vaikka todellisuudessa se on lämpötilan funktio. Ja että paineenmuutosaallon nopeus on muuttuva. Todellisuudessa paineenmuutosaalto etenee vain äänennopeudella. Tai että valonnopeus on vakio. Todellisuudessa valonnopeus on riippuvainen väliaineesta (kuten äänennopeuskin) ja niin edes päin...
Jo 25°C asteen lämpötilan nosto 0°C lämpötilasta muuttaa ilmantiheyttä 109g/m3 (Ilma painaa 0°C 1,293 kg/m3).
Joten.... :juhau:
Joka tapauksessa IMM voi "pohjata", jos konetta viritetään tarpeeksi ja arvot muuttuvat alkuperäisistä parametreistä. Tästä syystä sitä IMM:n halkaisijaa muutellaan viri-vehkeissä. Kaikkilla IMM:llä on maksimi massavirtaus mitä se voi mitata, mutta tuleeko se turbo+ (0,8bar) ahdoilla vastaan onkin se kysymys? Jollakin ahdoilla sille vakio IMM-mittarille tulee raja vastaan. Mutta tuskin vakiopannulla ja valmistajan tarjoamilla ahtotasoilla (max. 0,8 bar), normaaleissa ympäristöolosuhteissa (-30°C - +40°C).
Immun mittausalue (0-5 V) loppuu kesken turbovehkeissä siinä 4000 rpm:n paikkeilla awosandaalilla, kerto isot pojat kaupan rappusilla. Laita volttimittari kiinni ja raportoi.
Varmasti pohjaa, jos ahtoja on tarpeeksi. Entäs vakio mitsulla?
Eli mitkä ovat tuon "awosandaalin" tai avosandaalintm edellytykset?
Mutta täytyypä viritellä mittaussetti kiinni vaahteramäen eemeliin.
Mittaustyötä helpottaisi, jos joku kertoisi mikä pinni 016 IMM:ssä on mikäkin?
Kun näissä keleissä ei viitsi ihan hirveästi vaivautua väsäilemään.... :P
Ja juu, olen huomannut, että KL:n coolerilla ja yli -15°C asteen pakkasella on ikävä taipumus tehdä merikontista pitoon ja keliin nähden räyhäkkäämpi kuin on tarpeen... ;)
Minulla on varaa olla tässä IMM:n pohjaamis-asiassa väärässäkin, mutta silloin tästä yleisestä Jemen-myytistä puuttuu monia asioita. Ja IMM "pohjaaminen" ei ole tällöin kierroslukuriippuvainen, vaan... ???
-
IMM on nimenomaisesti IlmaMassaMittari, joka mittaa ilman massaa (kg/m3),
:facepalm:
Viittisitkö joskus vähän miettiä noita yksiköitä ennenkuin painat Lähetä-nappia?
-
Tai että valonnopeus on vakio. Todellisuudessa valonnopeus on riippuvainen väliaineesta (kuten äänennopeuskin) ja niin edes päin...
Young & Freedman on asiasta eri mieltä, valonnopeus lienee vakio. OT?
-
Young & Freedman on asiasta eri mieltä, valonnopeus lienee vakio. OT?
Tyhjiössä se on vakio, kuten on muuten äänennopeuskin ;)
vippe: kokeiles viitsiessäsi tehdä puristusmittaus uudestaan, ja kunkin sylinterin mittauksen jälkeen lorauta pari teelusikkaa moottoriöljyä tulpanreiästä pyttyyn ja mittaa toisen kerran. Jos puristukset paranevat, tiedät että sylinterit ovat väljät.
-
:facepalm:
Viittisitkö joskus vähän miettiä noita yksiköitä ennenkuin painat Lähetä-nappia?
Pitäis vissiin.... :facepalm:
Sen siitä saa kun samaan aikaan yrittää laskeskella tiheyttä eri lämpötiloissa ja paineissa. :-[
Olin kirjoittanut kg/m3 joka voi vaikuttaa nopsasti oikealle, mutta tarkoittaa tiheyttä, eikä massavirtausta. IMM:lle oikea yksikkö olisi kg/s. Eli moottorillle merkitsevä asia on massavirtaus ajassa.
Tyhjiössä se on vakio, kuten on muuten äänennopeuskin ;)
:2funny: :2funny: :2funny:
Joo... Tämä on jo OT, joten pysytään aiheessa.
Koetan tänään kaivella autosta omasta kontista mitatut puristuspaineet.
-
Keskityttäiskö tähän puristuspaine ja pikkuvikajuttuun tässä topikissa, ettei taas mee vääntämiseksi vähemmän oleellisissa asioissa otsikkoon nähden?
Pliis! :pupu:
Jos täällä pohditaan noita em. juttuja, ei se kyllä auta tuon vian korjaamisessa talitintin tamppoonin vertaa.
Säilyis rauhakin maassa. ;)
Jos haluutte pohtia noita juttuja(ei tunnu kellään olevan ehdotonta totuutta tiedossa, jos on, sen julkituokoon välittömästi tässä ja olkoon sanojensa takana), tehkää oma topikki, kenties?
En toki ole valvoja, eikä minusta sellaista tule mutta tämä onkin yksittäisen käyttäjän nöyrä pyyntö. P>
mikan kirjoittaa paljon asiaa mutta menee osa kyllä yli sellaiselta joka vasta tutustuu lh2.4 ohjaukseen. Kannattanee varmaan pysyä lähinnä komponenttitasolla tuossa vianhaussa? Se yleensä riittää, ei tarvitse tietää ilman painoa tietyssä lämpötilassa tai valonnopeutta tyhjässä repussa. V:>
Kiitos jos jaksoitte lukea.
-
vippe: kokeiles viitsiessäsi tehdä puristusmittaus uudestaan, ja kunkin sylinterin mittauksen jälkeen lorauta pari teelusikkaa moottoriöljyä tulpanreiästä pyttyyn ja mittaa toisen kerran. Jos puristukset paranevat, tiedät että sylinterit ovat väljät.
oma epäilys on vahva että siellä on vielä tehtaan asennukset mäntien osilta ja autolla menty karvan vajaa 270t mailia eli joku 430tkm ja viritettynä ollu ties minkäaikaa... että voi kohta olla ajankohtasta vähintäänki rengastaa tuo kone... V:>
josta tuli mieleen että paljonko kärsii ottaa tehoja noilla ft:n vakiomännillä.vai pitääkö investoia rengassarjaa enemmän ja lyyä takomännät sisään... h-prof kanget sinne vaihtuu jokatapauksessa samalla jos ruetaa konetta aukoon :pomo:
kerkiäspä vielä koulunohella tuota uutta tallia laitella kuntoon *kahvia->
mutta täytyy mittailla ja haistella taas ko kerkiää ja pääsee mittaahan johonki tilaan missä ei väännin jääjy kouraan ;D
ja tosiaan vielä tuossa koulumatkalla kiersin peltotien kautta, nii nykimistä/pätkimistä ei tapahu jos auto suttaa...
ja sen savun väri joka ryöppyää putkesta, on takaikkunan läpi katottuna ruskeaa(ikkunaa ei oo tummenettu :2funny:)
-
ja tosiaan vielä tuossa koulumatkalla kiersin peltotien kautta, nii nykimistä/pätkimistä ei tapahu jos auto suttaa...
ja sen savun väri joka ryöppyää putkesta, on takaikkunan läpi katottuna ruskeaa(ikkunaa ei oo tummenettu :2funny:)
Sutiessa konetta ei kuormiteta samalla tavalla kuin pidon kanssa.
Ruskea savutus kuulostaa hitusen oudolle?! :o Voisi se silti olla rikkaan seoksen peruja.
Kävin tuossa koiraa ilta tarpeilla käyttäessä katsomassa auton papereista puristuksen.
Väistin muurin puristukset.
Joka pytyssä oli tammikuussa 2010 tehdyssä mittauksessa 11,8 baarin puristuspaineet (tasaiset joka pytyssä).
Ja pannu on avaamaton FK nostetuilla ahdoilla maileja (siis km) koneella takana mittaushetkellä jotain reilusti vajaat 300tkm ja nykyisellään niitä on jo 354tkm. Täytyy mitata puristukset seuraavan öljynvaihdon yhtyedessä.
-
Hepan kanssa samma mieltä, ja Turbo+ sarjalle sai aikanaan tehtaan takuun joten niissä rajoissa toimii .
-
lauantaina oli kuiva ja jäätön suora ja rykäsin parit tiukat vedot pysähyksistä vitoselle asti aina vaihoin niin että kiekat laski 2500 tienoille ja vejätin väh. 4000 asti.
diagnoosi siittä oli että ei enää pätkässy siinä 3000-3300rpm... voisko se pätkimine liittyä jotenki pakkaseen
autolle ei oo tehty mitään tuon tulpanvaihon jälkeen
samalla vaihoin öljyt-->ei haissu bensalle. putsasin ilm.suodattimen ja öljysin sen ja kans putsasin immun varmuuden vuoksi.
-
lauantaina oli kuiva ja jäätön suora ja rykäsin parit tiukat vedot pysähyksistä vitoselle asti aina vaihoin niin että kiekat laski 2500 tienoille ja vejätin väh. 4000 asti.
diagnoosi siittä oli että ei enää pätkässy siinä 3000-3300rpm... voisko se pätkimine liittyä jotenki pakkaseen
autolle ei oo tehty mitään tuon tulpanvaihon jälkeen
samalla vaihoin öljyt-->ei haissu bensalle. putsasin ilm.suodattimen ja öljysin sen ja kans putsasin immun varmuuden vuoksi.
Itselläni jos alkaa nykimään tuossa 3000-3500 välissä tai nykäisee edes kerran reilusti, kertoo se, että tulpat tai piuhat ovat vaihto kunnossa.
Olen seurannut tuota jo useamman tulpanvaihdon verran.
Eilen vaihtuneissa tulpissa oli kärkiväli "kohdillaan", ollen sellaiset reilun 1mm (ja laitettaessa 0,7mm). Toki tulpatkin olivat olleen koneessa sen 30tKm.
-
ja päätä vaivaillu semmone että öljykorkin välistä pukkaa öljyä ja turbon öljynpaluusta. mutta putsarinkotelo on aivan kuiva.
noh irrotin huohottimen putket olivat auki, mutta putsasin silti. samaten se purkki mikä tulee lohkoon kiinni. päästi ilman läpi, mutta silti pistin likoomaan yöks liuottimeen. ja paikallee. nyt kattelin nii oli taas pukannu öljykorkinvälistä lubet pihalle :smitten:
tuleeko sen takia noista pihalle ko tiivisteet kovettunu ja paine pyrkii helpointa tietä pihalle. vai voiko sieltä lohkosta olla tukossa... tosin ko kaati öljyä niistä aukoista minkä päälle tulee se purkki, nii hetkenpäästä valu pohjasta samaiset ölpät pihalle...
noh löin kaikki kasaa ja kokeilin nii hyvästikki tohotti sieltä huohottimen letkuista ilmaa...
-
Itselläni jos alkaa nykimään tuossa 3000-3500 välissä tai nykäisee edes kerran reilusti, kertoo se, että tulpat tai piuhat ovat vaihto kunnossa.
Olen seurannut tuota jo useamman tulpanvaihdon verran.
Eilen vaihtuneissa tulpissa oli kärkiväli "kohdillaan", ollen sellaiset reilun 1mm (ja laitettaessa 0,7mm). Toki tulpatkin olivat olleen koneessa sen 30tKm.
tuolla alussa oli että mulla vika säily koneen uumenissa vaikka vaihoin tulpat,vj pyörtimen,vj kannen ja kaikki johot(5kpl)
-
tuleeko sen takia noista pihalle ko tiivisteet kovettunu ja paine pyrkii helpointa tietä pihalle.
Öljykorkin tiivistekumi ei ole ikuinen, eikä sinisellä tiskilläkään kovin kallis, kannattaa uusia jos on koppura.
Toinen mitä ei välttämättä tule ajatelleeksi, öljytikun yläpäässäkin on O-rengas, senkin saa aika halvalla siniseltä ja meillä oli B230F:ssä selvä merkitys sillä kun vaihdettiin uuteen. Vanha hajosikin päreiksi kun sitä yritti tikusta poistaa.
-
Öljykorkin tiivistekumi ei ole ikuinen, eikä sinisellä tiskilläkään kovin kallis, kannattaa uusia jos on koppura.
Toinen mitä ei välttämättä tule ajatelleeksi, öljytikun yläpäässäkin on O-rengas, senkin saa aika halvalla siniseltä. Vanha hajosikin päreiksi kun sitä yritti tikusta poistaa.
joo näitä aattelin käyä hakeen tällä viikolla, kuhan tulee semmonen päivä että koulu loppuu enne wetterin sulkeutumista :P
tuo öljykorkin tiiviste oli aivan halkeillu ja kova, ja toi öljytikun o-rengas meni murusiksi ko koitin irrottaa, pistin tilalle pari jotaki tuumakoon o-rengasta mitä oli hyllyssä.
-
viikonloppuna ja eilen kattelin vikakoodeja, oli su-ke välisenä aikana tullu koodi 2-3-1 lh:n reiästä. eli ko pätkii nii antaa kys vikakoodin, mutta lambdavalo ei vilahtanukkaa koko aikana
(2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla)
-
viikonloppuna ja eilen kattelin vikakoodeja, oli su-ke välisenä aikana tullu koodi 2-3-1 lh:n reiästä. eli ko pätkii nii antaa kys vikakoodin, mutta lambdavalo ei vilahtanukkaa koko aikana
(2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla)
Sehän on sitten imuvuoto tai viallinen imm. Vahvin veikkaus viimeisessä.
Mittään en tiiä mutta omat kokemukset on tommosia...
:)