Tarinasta huolimatta se ihan oikeasti tulkitsee tietyn ilmavirran ylitettyään, että "täysiä", jonka jälkeen lyödään silmät kii ja tarpeeks sapuskaa koneeseen. Huomaa hyvin hiukan viritetyssä, kun seos yhtäkkiä pomppaa hervottoman rikkaalle kun ahdot alkaa nousemaan(kunhan pannussa on kierroksia).
Kuumalankamittareiden ominaisuus on olla epälineaarisia.
Ainakin vakio LH2.4 bensakartoissa mennään rikkaalle kun rundeja on tarpeeksi ja kuorma on riittävän suuri.
Eipä ilmiö ole tuntematon muissakaan turbo koneissa (rikas seos korkeilla kierroksilla ja kuormilla). Sillä yritetään suojella turboa ja moottoria liioilta lämmöiltä (ns. fail-safe).
Jos ajatellaan pelkällä järjellä tuota tilannetta.
IMMu "pohjaa" vaikkapa 4000rpm ja turbo on nostanut paineet vasta 0,6 baariin. Turbo kykenee ahtamaan vaikkapa 0,8 baaria (FT turbo+). Mitenkäs paljon ilmamassan määrä on muuttunut kierrosluvulle 60000prm ja 0,8 baarin ahdoilla? Entäs kun lämpötila on -40°C tai +50°C ?
Mitä tapahtuu seokselle ns. pelkillä "kartoilla" mentäessä, jolloin pelkkä RPM tieto on käytettävissä?
IMM on nimenomaisesti IlmaMassaMittari, joka mittaa ilman massaa (kg/m
3), joka taasen on riippuvainen paineesta ja lämpötilasta.
Tämä on vähän sama asia kuin jotkut kuvittelevat, että
äänennopeus ilmassa on
vakio (343m/s). Vaikka todellisuudessa se on lämpötilan funktio. Ja että paineenmuutosaallon nopeus on muuttuva. Todellisuudessa paineenmuutosaalto etenee vain äänennopeudella. Tai että valonnopeus on vakio. Todellisuudessa valonnopeus on riippuvainen väliaineesta (kuten äänennopeuskin) ja niin edes päin...
Jo 25°C asteen lämpötilan nosto 0°C lämpötilasta muuttaa ilmantiheyttä 109g/m
3 (Ilma painaa 0°C 1,293 kg/m
3).
Joten....

Joka tapauksessa IMM voi "pohjata", jos konetta viritetään tarpeeksi ja arvot muuttuvat alkuperäisistä parametreistä. Tästä syystä sitä IMM:n halkaisijaa muutellaan viri-vehkeissä. Kaikkilla IMM:llä on maksimi massavirtaus mitä se voi mitata, mutta tuleeko se turbo+ (0,8bar) ahdoilla vastaan onkin se kysymys? Jollakin ahdoilla sille vakio IMM-mittarille tulee raja vastaan. Mutta tuskin vakiopannulla ja valmistajan tarjoamilla ahtotasoilla (max. 0,8 bar), normaaleissa ympäristöolosuhteissa (-30°C - +40°C).
Immun mittausalue (0-5 V) loppuu kesken turbovehkeissä siinä 4000 rpm:n paikkeilla awosandaalilla, kerto isot pojat kaupan rappusilla. Laita volttimittari kiinni ja raportoi.
Varmasti pohjaa, jos ahtoja on tarpeeksi. Entäs vakio mitsulla?
Eli mitkä ovat tuon "awosandaalin" tai avosandaalin
tm edellytykset?
Mutta täytyypä viritellä mittaussetti kiinni vaahteramäen eemeliin.
Mittaustyötä helpottaisi, jos joku kertoisi mikä pinni 016 IMM:ssä on mikäkin?
Kun näissä keleissä ei viitsi ihan hirveästi vaivautua väsäilemään....

Ja juu, olen huomannut, että KL:n coolerilla ja yli -15°C asteen pakkasella on ikävä taipumus tehdä merikontista pitoon ja keliin nähden räyhäkkäämpi kuin on tarpeen...

Minulla on varaa olla tässä IMM:n pohjaamis-asiassa väärässäkin, mutta silloin tästä yleisestä Jemen-myytistä puuttuu monia asioita. Ja IMM "pohjaaminen" ei ole tällöin kierroslukuriippuvainen, vaan...
