Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: järviin - 23.02.2012, 11:45:53
-
Jotkut puhuvat, että ei pysty itse huoltamaan, koska tasapainotus menee pieleen.
Miten se tasapainotus mukamas menee metsään, jos vaihtaa laakerin sinne?
-
Ei se menekkään metsään jos laakerit vaan vaihdat. Edellyttää toki sitä että merkkaat imu- ja pakosiipien asennot tarkkaan ja kasaat samaan asentoon kaikki pyörivät osat akselilla. Jos siipiä menet vaihtamaan niin silloin kyllä menee tasapainotus pieleen.
-
Onko siipien keskinäisellä asennolla merkitystä?
Voisin olettaa, että siivet ovat tasapainotettu erikseen.
Tietysti jos ne ovat tasapainotettu pakettina, niin silloinhan asennolla on merkitystä.
Miten on?
-
Onko siipien keskinäisellä asennolla merkitystä?
Voisin olettaa, että siivet ovat tasapainotettu erikseen.
Tietysti jos ne ovat tasapainotettu pakettina, niin silloinhan asennolla on merkitystä.
Miten on?
Pakettina ne tasapainotetaan.
-
Pakettina ne tasapainotetaan.
Ahtimia on tasapainotettu pakettina ja on tasapainotettu akseli + turbiini erikseen ja kompurapyörä erikseen. Joka tapauksessa jos tässä tapauksessa käytetään samat siipipyörät, niin fiksua on merkata osien asento suhteessa toisiinsa ja kasata samaan asentoon kuin olikin.
-
Mulla ei kyllä mene jakeluun.
(http://img692.imageshack.us/img692/8797/img0614yx.jpg)
Laakerihan on tuossa keskellä.
Mielestäni kummankin siiven täytyy olla tasapainossa ihan yksinäänkin.
-
Mulla ei kyllä mene jakeluun.
(http://img692.imageshack.us/img692/8797/img0614yx.jpg)
Laakerihan on tuossa keskellä.
Mielestäni kummankin siiven täytyy olla tasapainossa ihan yksinäänkin.
Pyörivä massa on kuitenkin yhdellä akselilla, joten ei sillä laakerilla kait niin merkitystä ole.
Merkkaat nyt vaan ne sijainnit niin ei tarvitse enempää hiuksia halkoa :)
-
Muuten tuo paketti ei ole enää taspainossa minusta... jos tota imupuolen turbiinin siipiä kattoo niin näyttää kuin olis käytetty kivimurskaimena... siis näyttää siivet ottaneen osumaa ihan urakalla...
-
niin aina puhdistettava tasapainoitettava ja merkattava, muuten hajoo aikaspian. :nohnoh
-
tarkemmin katselin yhdyn edelliseen eli paskana on ei tee mitään :nohnoh
-
Muuten tuo paketti ei ole enää taspainossa minusta... jos tota imupuolen turbiinin siipiä kattoo niin näyttää kuin olis käytetty kivimurskaimena... siis näyttää siivet ottaneen osumaa ihan urakalla...
Haloo!!
En minä nyt noin urpo ole. :2funny:
Kaverin kanssa vaan purettiin ihan kypsä turpo, jotta näkee mitä se on syöny.
-
Jep, olisit heti sanonut että tuo on vaan esimerkki kuvaus... moni kun laittaa just kuvan että mite tää taspainotus menee... olis jääny yks ihan turha viesti laittamatta multa kun ei ollu asiaan mitään sanottavaa ;)
-
Pyörivä massa on kuitenkin yhdellä akselilla, joten ei sillä laakerilla kait niin merkitystä ole.
Merkkaat nyt vaan ne sijainnit niin ei tarvitse enempää hiuksia halkoa :)
Turbo voi olla staattisesti tasapainossa, eli molemmissa päissä on 10 g heitto 10 mm päässä keskikohdasta, mutta vastakkaisilla kohdilla, eli 180 astetta. Paketti on tasapainossa, eix jeh. Mutta sitten kun se aksila pyörii niin molemmissa päissä vaikuttaa keskipakovoima joka kurmuuttaa laakereitä. Gadit?
-
Turbo voi olla staattisesti tasapainossa, eli molemmissa päissä on 10 g heitto 10 mm päässä keskikohdasta, mutta vastakkaisilla kohdilla, eli 180 astetta. Paketti on tasapainossa, eix jeh. Mutta sitten kun se aksila pyörii niin molemmissa päissä vaikuttaa keskipakovoima joka kurmuuttaa laakereitä. Gadit?
Juuri tätä tarkoitin.
-
(http://kuvahotelli.kuvat.fi/kuvat/saab_turbo2.jpg/full)
Lehti olisi Classic cars vuodelta 2001,toukokuun numero ja siinä on mielenkiintoinen juttu Saabin turboahtamisen alkuajoista.
Alla olevasta kuvasta ei varmaan saa tekstistä selvää...
(http://kuvahotelli.kuvat.fi/kuvat/saab_turbo1.jpg/full)
...joten tässä hiukan juttua tuosta jutusta:
Eli jutun aiheena on Saab 99 Turbon kehittäminen, ja haastateltu henkilö on nimeltään Geoff Kershaw. Edellä mainittu oli vuonna 1974 nuorena Garrettin insinöörinä mukana Saabin 99 Turbon kehittämisessä, ja silloin luotiin tuo ahdintyyppi, joka nyt tunnetaan nimellä T3.
T3:n tuotantolinjoja vasta pystytytettiin siihen aikaan, ja tuotanto ei pysynyt Saabin henkilöautotuotannon perässä. Tästä syystä turboahtimet kyllä saatiin Ruotsiin, mutta niitä ei ollut kaikkia tasapainotettu. Ruotsissa ei silloin vielä ollut tasapainotuskonetta. Jutun sankari Geoff kertoo matkustaneensa Ruotsiin teknikon kanssa, ja he suorittivat tasapainotuksen kokoonpanolinjalla. Prosessi oli sellainen, että he pyörittivät turboahdinta paineilman avulla, ja jos turbo ulisi, siipipyörät irrotettiin ja kiinnitettiin uudelleen sattumanvaraiseen järjestykseen ja ulinatesti paineilman avulla tehtiin uudelleen kunnes saavutettiin hyväksyttävä tasapaino. Se ei kuulemma ollut niin paha homma miltä se kuulostaa.
Että ei se tasapainotus kaiketi ollut ihan justiinsa tarkkaa 1970-luvulla. ;D
-
(http://kuvahotelli.kuvat.fi/kuvat/saab_turbo2.jpg/full)
Lehti olisi Classic cars vuodelta 2001,toukokuun numero ja siinä on mielenkiintoinen juttu Saabin turboahtamisen alkuajoista.
Alla olevasta kuvasta ei varmaan saa tekstistä selvää...
(http://kuvahotelli.kuvat.fi/kuvat/saab_turbo1.jpg/full)
...joten tässä hiukan juttua tuosta jutusta:
Eli jutun aiheena on Saab 99 Turbon kehittäminen, ja haastateltu henkilö on nimeltään Geoff Kershaw. Edellä mainittu oli vuonna 1974 nuorena Garrettin insinöörinä mukana Saabin 99 Turbon kehittämisessä, ja silloin luotiin tuo ahdintyyppi, joka nyt tunnetaan nimellä T3.
T3:n tuotantolinjoja vasta pystytytettiin siihen aikaan, ja tuotanto ei pysynyt Saabin henkilöautotuotannon perässä. Tästä syystä turboahtimet kyllä saatiin Ruotsiin, mutta niitä ei ollut kaikkia tasapainotettu. Ruotsissa ei silloin vielä ollut tasapainotuskonetta. Jutun sankari Geoff kertoo matkustaneensa Ruotsiin teknikon kanssa, ja he suorittivat tasapainotuksen kokoonpanolinjalla. Prosessi oli sellainen, että he pyörittivät turboahdinta paineilman avulla, ja jos turbo ulisi, siipipyörät irrotettiin ja kiinnitettiin uudelleen sattumanvaraiseen järjestykseen ja ulinatesti paineilman avulla tehtiin uudelleen kunnes saavutettiin hyväksyttävä tasapaino. Se ei kuulemma ollut niin paha homma miltä se kuulostaa.
Että ei se tasapainotus kaiketi ollut ihan justiinsa tarkkaa 1970-luvulla. ;D
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä, eiku miten se meni. ;D
-
Noita Saab Turbo testejä ajettiin myös TKK:lla 80-luvulla. 40 tuntia ja pakoventtiilit "tasarahaa". On jotain hyviä kuvia missä labran lattialla on 3 m punahehkuista putkea.
-
Noita Saab Turbo testejä ajettiin myös TKK:lla 80-luvulla. 40 tuntia ja pakoventtiilit "tasarahaa". On jotain hyviä kuvia missä labran lattialla on 3 m punahehkuista putkea.
Saisko nähä? pliis :)
-
Turbo voi olla staattisesti tasapainossa, eli molemmissa päissä on 10 g heitto 10 mm päässä keskikohdasta, mutta vastakkaisilla kohdilla, eli 180 astetta. Paketti on tasapainossa, eix jeh. Mutta sitten kun se aksila pyörii niin molemmissa päissä vaikuttaa keskipakovoima joka kurmuuttaa laakereitä. Gadit?
Mutta mites jos akseli ja kompurasiipi on molemmat painotettu erikseen nollille?
Ajatushan on kaiketi sama kuin jos kampura säädetään 0- punttiin nin sen perään voi laittaa minkä tahansa vauhtiksen tai vetolevyn jos nekin on 0-puntitettu?
Entä jos mukaan lasketaan ilman virtauksesta tuleva vastus(kun pakopuoli saa periaatteessa pulssittaisia "potkuja" mutta imusiipi haroo kokoajan "samanlaista" ilmaa? Vaikuttaako se tasapainoon?
-
Mutta mites jos akseli ja kompurasiipi on molemmat painotettu erikseen nollille?
Ajatushan on kaiketi sama kuin jos kampura säädetään 0- punttiin nin sen perään voi laittaa minkä tahansa vauhtiksen tai vetolevyn jos nekin on 0-puntitettu?
Entä jos mukaan lasketaan ilman virtauksesta tuleva vastus(kun pakopuoli saa periaatteessa pulssittaisia "potkuja" mutta imusiipi haroo kokoajan "samanlaista" ilmaa? Vaikuttaako se tasapainoon?
No niihän ne näköjään turbotehtaalla tehdään, molemmat osat yksinään painoon ja sitten vain pieni viimeistelypuntitus keskimutteriin.
Saisko nähä? pliis :)
Tulee