Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vartsi - 05.05.2012, 16:20:55
-
Helou!
Taitaisi olla ajankohtaista rempata hieman tuota omaa kulkinetta joten neuvoja sekä vinkkejä kaivataan. Autonahan on -02 S60 T5 (Tosin mikäli olen oikein ymmärtänyt tuo T5 ei eroa alustan osilta "normimalleihin"??)
Lähtökohtana on se, että kaikki auton osat olisivat alkuperäisiä. Minulla ei ainakaan ole tositteita että mitään osia olisi vaihdeltu. Tämän lisäksi se, että auto on jo 10v vanha ja 150tkm rullattu.
Etuiskarit autossa ovat sököt, joten ne menevät vaihtoon. Samaan syssyyn uusitaan myös takaiskarit. Onko kenelläkään (varmaa) tietoa siintä, mitkä iskarit Volvo tuonne laittaisi? Jostain olen lueskellut, että Sachseja laittaisivat (Super Touringit??), ja tuo "jostain lueskelu" ei paljon vakuuta.
Varaosaliikkeistä kun noita iskareitakin saa muutamia erilaisia. Yhtenä vaihtoehtona olisi nuo Sachsin Advantaget. Mitähän eroa näilläkin kahdella on? Kiinnostusta olisi kuitekin tietää mitä sinisen tiskiltä saa.
Noh, iskarihomman lisäksi ajattelin vaihtaa iskarien yläpään laakerit, etualatukivarsien helat sekä alapallonivelet. Taitaa mennä siinä samalla vaivalla. Lisäksi olen kuullut jostain kumeista joita näihin vanhempiinkin on survottu jonnekkin jousien väliin vaimentamaan kolinoita. Uudemmissa nämä ilmeisesti jo vakiona(??) Kannattaisiko tällaiset sinne laittaa myös samalla?
Vieläkö olisi jotain muuta mitä kannattaa vaihtaa samassa remontissa? Etu- tai takapäässä?
Ps. Itse en autoista ymmärrä mitään, jos itse saan osat hommattua joku muu tekee työt. Tai vaihtoehtoisesti sininen hoitaa koko homman hurjaan hintaan. :)
-
Helou!
Taitaisi olla ajankohtaista rempata hieman tuota omaa kulkinetta joten neuvoja sekä vinkkejä kaivataan. Autonahan on -02 S60 T5 (Tosin mikäli olen oikein ymmärtänyt tuo T5 ei eroa alustan osilta "normimalleihin"??)
Lähtökohtana on se, että kaikki auton osat olisivat alkuperäisiä. Minulla ei ainakaan ole tositteita että mitään osia olisi vaihdeltu. Tämän lisäksi se, että auto on jo 10v vanha ja 150tkm rullattu.
Etuiskarit autossa ovat sököt, joten ne menevät vaihtoon. Samaan syssyyn uusitaan myös takaiskarit. Onko kenelläkään (varmaa) tietoa siintä, mitkä iskarit Volvo tuonne laittaisi? Jostain olen lueskellut, että Sachseja laittaisivat (Super Touringit??), ja tuo "jostain lueskelu" ei paljon vakuuta.
Varaosaliikkeistä kun noita iskareitakin saa muutamia erilaisia. Yhtenä vaihtoehtona olisi nuo Sachsin Advantaget. Mitähän eroa näilläkin kahdella on? Kiinnostusta olisi kuitekin tietää mitä sinisen tiskiltä saa.
Noh, iskarihomman lisäksi ajattelin vaihtaa iskarien yläpään laakerit, etualatukivarsien helat sekä alapallonivelet. Taitaa mennä siinä samalla vaivalla. Lisäksi olen kuullut jostain kumeista joita näihin vanhempiinkin on survottu jonnekkin jousien väliin vaimentamaan kolinoita. Uudemmissa nämä ilmeisesti jo vakiona(??) Kannattaisiko tällaiset sinne laittaa myös samalla?
Vieläkö olisi jotain muuta mitä kannattaa vaihtaa samassa remontissa? Etu- tai takapäässä?
Jos laitat tarvike-iskarit, kuten nyt olet ilmeiseti tekemässä, niin älä osta halvimpia, vaan käytä tunnettuja laatumerkkejä, siten ei voi mennä paljoa pieleen.
Jos taas haluat alkuperäiset, niin hae ne volvolta, siellä tarvitaan auton rekkari + moottoritilassa olevasta tyyppikilvestä merkintä, joka kertoo, mitkä iskarit autoon alunperin kuuluu, niitä on useita eri malleja ja oikean saa selville tosiaan vain tuosta tyyppikilvestä ja se merkintä on soveltuva ainoastaan volvolta ostettaessa iskareita.
Eri merkinnälle tarkoitetut kyllä fyysisesti sopivat autoon, mutta ominaisuuksissa on sitten eroja (mistään ei tiedä, että mitä eroja.)
niin, ne merkinnät periaatteessa tarkoittavat samaa, kuin mitä kuluttajille myytävissä on super touring, advantege jne. jne. eli niillä merkitään eri ominaisuuksia. sinänsä merkinnäksihän riittäisi kulutajillekkin vaikka 1, 2, 3, 4 ja 5, mutta super touring kuulostaa myyvemmältä :)
Ne jousien yläpäänkumit ainakin kannattaa vaihtaa, kun kerran ne puretaan irti.
Niin ja ne väliin laitettava kumit, vanhemmissa oli "halkaistu letku" jousen kierteellä, joka esti jousen ja jousilautasen välisiä ääniä, tosi helppo vaihtaa uudet purkamatta mitään.
Uudemmissa on koko lautasen kokoinen kumimatto, jonka vaihtamiseksi pitää irroittaa jousi, nämä kumimatot hajoaa alta aikayksikön, eli suosittelen vanhan mallista "halkaistua letkua"
-
Jos laitat tarvike-iskarit, kuten nyt olet ilmeiseti tekemässä, niin älä osta halvimpia, vaan käytä tunnettuja laatumerkkejä, siten ei voi mennä paljoa pieleen.
Sachsin iskarit on volvossa vakiona ;) Hintaa vain marmori tiskillä on tuplat enemmän ku varaosaliikkeessä. Etuiskarit oli muistaakseni 220€/kpl, varaosaliikkeessä 115€/kpl...
Mulla on Sachsin Advantaget joka nurkassa eibachin -30mm jousien kera ja tyytyväinen olen ollu :)
Mutta varaosaliikkeessä kyllä osaavat suositella hyvät iskarit ko. autoon.
-
Sachsin iskarit on volvossa vakiona ;) Hintaa vain marmori tiskillä on tuplat enemmän ku varaosaliikkeessä.
Tätä varten lähinnä ajattelin täältä kysellä kun tokkopa tuo Volvo noita iskareitaan itse valmistaa. Mikäli sieltä Volvon hyllystä löytyy ne samat Sachsit kuin varaosaliikkeistäkin, miksi maksaa merkkiliikehintaa? Taas jos samoja iskareita ei muualta saa kuin siniseltä tiskiltä, silloin hommaan varmaan ne sieltä, koska laadun haluan säilyttää.
-
Tätä varten lähinnä ajattelin täältä kysellä kun tokkopa tuo Volvo noita iskareitaan itse valmistaa. Mikäli sieltä Volvon hyllystä löytyy ne samat Sachsit kuin varaosaliikkeistäkin, miksi maksaa merkkiliikehintaa? Taas jos samoja iskareita ei muualta saa kuin siniseltä tiskiltä, silloin hommaan varmaan ne sieltä, koska laadun haluan säilyttää.
Juu samat löytyy ja ne on ns. huonoimmat/halvimmat mitkä löydät sieltä siniseltä. Jotka saat puolella varaosaliikkeestä. Sitä en osaa sanoa miksi ne sinisellä maksaa enemmän. Tokkopa siinä mitään järkevää selitystä sille hinnalle on..
Ja noi advantaget on hyvä iskarit :)
-
Sachsin iskarit on volvossa vakiona ;) Hintaa vain marmori tiskillä on tuplat enemmän ku varaosaliikkeessä. Etuiskarit oli muistaakseni 220€/kpl, varaosaliikkeessä 115€/kpl...
Mulla on Sachsin Advantaget joka nurkassa eibachin -30mm jousien kera ja tyytyväinen olen ollu :)
Mutta varaosaliikkeessä kyllä osaavat suositella hyvät iskarit ko. autoon.
Juu kyllä minä lykkäisin noita hintoja katsellessa suoraan Konia tai Bilsteiniä alle jollain laatujousilla. Jos ei halua pahemmin madaltaa niin sitten vaikka Volvon sporttijouset.
-
Juu kyllä minä lykkäisin noita hintoja katsellessa suoraan Konia tai Bilsteiniä alle jollain laatujousilla. Jos ei halua pahemmin madaltaa niin sitten vaikka Volvon sporttijouset.
No kukin laittaa mitä tykkää :) Jos en oikeen väärin muista niin sportjouset madalsi 25mm ja eibach 30mm. Et eipä siinä suurta eroa ole ja eibach on progressiivinen jousi.
-
Okei mä ajattelin että näissäkin sporttijousi on n. -15mm. Varmaan halvin laatusetti olis sitten laittaa tuo Eibach B12 prokit mikä itselläkin on vakavassa harkinnassa. Mun mielestä aika asiallinen hinta karvan yli 900e.
Edit: tuossa yksi linkki: http://www.modificars.fi/tuotteet/volvo-s60-2 (http://www.modificars.fi/tuotteet/volvo-s60-2)
-
Okei mä ajattelin että näissäkin sporttijousi on n. -15mm. Varmaan halvin laatusetti olis sitten laittaa tuo Eibach B12 kit mikä itselläkin on vakavassa harkinnassa. Mun mielestä aika asiallinen hinta karvan yli 900e.
No jos säädettävän alustan saa alle 800€ niin onko se sitten asiallinen? ::)
Eibachin jouset ja iskarit maksaa n. 700€ vähän hinnat vaihtelee paikan mukaan mutta kumminki..
-
Niin saa, mutta ei yhdistelmää tuv-hyväksytty + laadukas.
Okei, toi Eibachin koko sarjakaan ei näköjään ole pahan hintainen.
-
Mikäli alustamuutoksista kiinnostaa jutella, niin osoite on tuo http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=36.0
Tässä keskustellaan vakio osista ja korjauksista.
-
Vaihtu tuossa iskarit ja jouset, laitoin Sachsin Advantaget. Samalla meni uudet jouset joka nurkkaan ja eteen yläpään osat.. Ajoltaan muuttu parempaan suuntaan.. Vielä odottaa nelipyöräsuuntausta..
-
Miksu täräytti naulan kantaan. Hyvähän se että ideoita heitellään, mutta auto ei madallu milliäkään. Mikäli en näistä osista tolkkua saa, vien romun volvolle laitettavaksi maksoi mansikoita tai mustikoita.
Vaihtu tuossa iskarit ja jouset, laitoin Sachsin Advantaget. Samalla meni uudet jouset joka nurkkaan ja eteen yläpään osat.. Ajoltaan muuttu parempaan suuntaan.. Vielä odottaa nelipyöräsuuntausta..
Mistäs jouset hommasit? Ovatko ihan vakiot ja missä hinnoissa pyöri?
-
Se että tuleeko koko tolppa vai pelkkä vaimenninpatruuna selviää varmaan ainoastaan soittamalla johonkin tarvikeputiikkiin. Eikä sillä varmaan siinä mielessä mitään väliä olekaan vaikka pelkän patruunan vaihtaisi, näissä tuskin on ruosteongelmia jousilautasen kanssa?
Sachsit on varmasti laadukkaat ja niitä myy kaikki tarvikeliikkeet. Jos jouset on alkuperäiset niin laitattaisin ehdottomasti ne samalla.
Iskarin yläpäät kannattaa kuitenkin ostaa Volvolta, tähän käsitykseen olen päässyt mitä noista tarvikeosista tullut luettua.
-
Mistäs jouset hommasit? Ovatko ihan vakiot ja missä hinnoissa pyöri?
Tilasin kaverin autokorjaamon varaosatoimittajalta. Vakio jouset ja eteen 120€ pari, taakse 140€ pari.. Ei enää mitään madallusjousihärpäkkeitä..
-
Juu samat löytyy ja ne on ns. huonoimmat/halvimmat mitkä löydät sieltä siniseltä. Jotka saat puolella varaosaliikkeestä. Sitä en osaa sanoa miksi ne sinisellä maksaa enemmän. Tokkopa siinä mitään järkevää selitystä sille hinnalle on..
Ja noi advantaget on hyvä iskarit :)
Juuri nämä meni alle viikonloppuna ja eron kyllä huomaa. Auton parani huomattavasti ajoltaan. 390€ eteen+taakse, täältä; http://www.biili.fi/products.php?g1=35e2f4&g2=f70ffb&g3=717f27&n=2 (http://www.biili.fi/products.php?g1=35e2f4&g2=f70ffb&g3=717f27&n=2)
Saman päivän aikana saa hakia, jos ei just soittohetkellä ole hyllyssä. :)
-
Mikä piru voisi olla vialla kun vaihdoin etujousen aluskumin iskariin, ja kun pistän jousta takaisin kiinni-> löysään jousikiristimet->se kuminen jousilautanen vetää ihan vinoon. Mielestäni jousilautanen ei ole mitenkään rikki vaikka vanha onkin. En kyllä keksi kuinka kuvailisin ongelmaa paremmin, mutta nyt kyllä tarttisi apuja
-
Eli tälläisestä kyse http://postimage.org/image/ckmgoxtff/
Onko tässä nyt vain joku jippo jota en hoksaa vai miksi vetää noin vinoon?
-
Eli tälläisestä kyse http://postimage.org/image/ckmgoxtff/
Onko tässä nyt vain joku jippo jota en hoksaa vai miksi vetää noin vinoon?
Väärin asennettu yläpää. Huomasikko että tuossa kumissa on jouselle kolo mihin sen pitää mennä?
-
Väärin asennettu yläpää. Huomasikko että tuossa kumissa on jouselle kolo mihin sen pitää mennä?
Huomasin ja sielä oikeassa lovessa jousi menee :-\
-
Huomasin ja sielä oikeassa lovessa jousi menee :-\
Onko alapää oikeassa kohtaa? Vähän vaikuttaa että joku ei ole nyt oikeen siellä. Jos ei muu auta niin purat ja kasaat uudestaan. Ja jos ei vieläkään mene oikeen niin käytä jossain pajalla..
-
Onko tuo jousen yläpään kumi tuolta keskeltä ihan kunnossa?
Sinnehän normaalisti tuleva vika on, että keskellä menevä metalliholkki irtoaa ympärillä olevasta kumista tai sitten kumi alkaa muruilla.
-
Onko tuo jousen yläpään kumi tuolta keskeltä ihan kunnossa?
Sinnehän normaalisti tuleva vika on, että keskellä menevä metalliholkki irtoaa ympärillä olevasta kumista tai sitten kumi alkaa muruilla.
Tuoki muuten voi vaikuttaa. Empä hoksannu tuota.
-
Onko tuo jousen yläpään kumi tuolta keskeltä ihan kunnossa?
Sinnehän normaalisti tuleva vika on, että keskellä menevä metalliholkki irtoaa ympärillä olevasta kumista tai sitten kumi alkaa muruilla.
Kyllä se ainakin näyttää päällisin puolin ehjältä ja metalliholkki on kiinni. Kuinka selvät murtumat noissa yleensä on jos on rikki?
Niin ja alapuoleltakin on paikoillaan
-
Toi kumilautanen ei pääse kääntymään noin paljoa jos laitat sen iskarin yläpään laakerin tohon tolppaan kiinni ennen kuin löysäät jousen puristuksen. Se laakeri menee tota kumilautasta vasten ja tukeutuu siihen. Eihän tota noin autoonkaan asenneta ;) Kumilautanen kääntyy myös vähän vinoon vaikka se laakerikin olisi tolpassa kiinni. Tämä on ihan normaalia.
Kumilautasen kunto on helppo selvittää kun otat sen irti ja työnnät vaikka ruuvimeisselin siitä reijästä ja väännät. Sitten näet onko kumi pahasti halkeillut siitä holkin ympäriltä. Jos vaikuttaa hauraalta niin vaihda uudet lautaset.
-
Toi kumilautanen ei pääse kääntymään noin paljoa jos laitat sen iskarin yläpään laakerin tohon tolppaan kiinni ennen kuin löysäät jousen puristuksen. Se laakeri menee tota kumilautasta vasten ja tukeutuu siihen. Eihän tota noin autoonkaan asenneta ;) Kumilautanen kääntyy myös vähän vinoon vaikka se laakerikin olisi tolpassa kiinni. Tämä on ihan normaalia.
Kumilautasen kunto on helppo selvittää kun otat sen irti ja työnnät vaikka ruuvimeisselin siitä reijästä ja väännät. Sitten näet onko kumi pahasti halkeillut siitä holkin ympäriltä. Jos vaikuttaa hauraalta niin vaihda uudet lautaset.
Joo noin lopuksi sitten teinkin ja onnistuin saamaan paketin autoon kiinni :) Nyt vain täryttää jonkin verran 100km/h vauhdissa...kusinko jossain vaiheessa jotain tai onko ideoita mikä voisi aiheuttaa? Niin ja ei auttanut kolinoihin mitään vaikka kaikki pitäisi iskarissa ollakkin nyt kunnossa :P
-
Jos sulla on ollut iskarit irti niin kulmien säädössä pitää tietysti käyttää.
-
Dodiin, nyt on pohtimiset pohdittu ja osia vaihdettu roppakaupalla. Kaiken päätteksi hymy on yhtä leveä niin osien myyjällä, kuin auton omistajallakin. Autoon siis vaihdettiin kaikki iskarit (Advantaget), yläpään laakerit sekä tukikumit, koiranluut ja alatukivarsien etuhelat. Osia hain hieman sieltä sun täältä ja työt suoritti volvoliike.
Pakko myöntää, että tuo remontti tuntui muuallakin kuin lompakossa. Aivan kuin ajaisi eri autolla. Nitität/kolinat/natinat hävisivät olemattomiin, autosta tuli paljon vakaampi ja pompuista/montuista tai hidasteista ei enää hirvitä ajaa. En voi muuta sanoa kuin että tuo remontti kyllä kannatti. Kunhan tuosta koslasta saan vielä ensiviikolla pyörien kulmat säädätettyä, niin uskoisin (ja toivoisin) tuon olevan kuin "unelma" ajaa.
Kiitoksia vinkeistä :)