Helou!
Taitaisi olla ajankohtaista rempata hieman tuota omaa kulkinetta joten neuvoja sekä vinkkejä kaivataan. Autonahan on -02 S60 T5 (Tosin mikäli olen oikein ymmärtänyt tuo T5 ei eroa alustan osilta "normimalleihin"??)
Lähtökohtana on se, että kaikki auton osat olisivat alkuperäisiä. Minulla ei ainakaan ole tositteita että mitään osia olisi vaihdeltu. Tämän lisäksi se, että auto on jo 10v vanha ja 150tkm rullattu.
Etuiskarit autossa ovat sököt, joten ne menevät vaihtoon. Samaan syssyyn uusitaan myös takaiskarit. Onko kenelläkään (varmaa) tietoa siintä, mitkä iskarit Volvo tuonne laittaisi? Jostain olen lueskellut, että Sachseja laittaisivat (Super Touringit??), ja tuo "jostain lueskelu" ei paljon vakuuta.
Varaosaliikkeistä kun noita iskareitakin saa muutamia erilaisia. Yhtenä vaihtoehtona olisi nuo Sachsin Advantaget. Mitähän eroa näilläkin kahdella on? Kiinnostusta olisi kuitekin tietää mitä sinisen tiskiltä saa.
Noh, iskarihomman lisäksi ajattelin vaihtaa iskarien yläpään laakerit, etualatukivarsien helat sekä alapallonivelet. Taitaa mennä siinä samalla vaivalla. Lisäksi olen kuullut jostain kumeista joita näihin vanhempiinkin on survottu jonnekkin jousien väliin vaimentamaan kolinoita. Uudemmissa nämä ilmeisesti jo vakiona(??) Kannattaisiko tällaiset sinne laittaa myös samalla?
Vieläkö olisi jotain muuta mitä kannattaa vaihtaa samassa remontissa? Etu- tai takapäässä?
Jos laitat tarvike-iskarit, kuten nyt olet ilmeiseti tekemässä, niin älä osta halvimpia, vaan käytä tunnettuja laatumerkkejä, siten ei voi mennä paljoa pieleen.
Jos taas haluat alkuperäiset, niin hae ne volvolta, siellä tarvitaan auton rekkari + moottoritilassa olevasta tyyppikilvestä merkintä, joka kertoo, mitkä iskarit autoon alunperin kuuluu, niitä on useita eri malleja ja oikean saa selville tosiaan vain tuosta tyyppikilvestä ja se merkintä on soveltuva ainoastaan volvolta ostettaessa iskareita.
Eri merkinnälle tarkoitetut kyllä fyysisesti sopivat autoon, mutta ominaisuuksissa on sitten eroja (mistään ei tiedä, että mitä eroja.)
niin, ne merkinnät periaatteessa tarkoittavat samaa, kuin mitä kuluttajille myytävissä on super touring, advantege jne. jne. eli niillä merkitään eri ominaisuuksia. sinänsä merkinnäksihän riittäisi kulutajillekkin vaikka 1, 2, 3, 4 ja 5, mutta super touring kuulostaa myyvemmältä

Ne jousien yläpäänkumit ainakin kannattaa vaihtaa, kun kerran ne puretaan irti.
Niin ja ne väliin laitettava kumit, vanhemmissa oli "halkaistu letku" jousen kierteellä, joka esti jousen ja jousilautasen välisiä ääniä, tosi helppo vaihtaa uudet purkamatta mitään.
Uudemmissa on koko lautasen kokoinen kumimatto, jonka vaihtamiseksi pitää irroittaa jousi, nämä kumimatot hajoaa alta aikayksikön, eli suosittelen vanhan mallista "halkaistua letkua"