Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvesteri - 28.05.2012, 09:51:40

Otsikko: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: volvesteri - 28.05.2012, 09:51:40
Oliskos vinkkiä siitä, mistä saisi halvimmalla ko. automaattiin nesteet? Eli ilmeisesti Mobilin 3309:iä olisi 8 litraa hakusessa.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: kaksi70 - 28.05.2012, 14:47:41
TF80-SC:n öljynlaatuvaatimus on JWS3309. Tuon vaatimuksen täyttää myöskin Teboil Fluid S, jota olen käyttänyt sekä nykyisessä
(V70 D5 -09 aut) että edellisessä (V70 -07 2,4D aut) yli 40 tkm:n matkan ja hyvin on laatikko ao. öljyllä toiminut. Teboil Fluid S:n irtomyyntihinnasta en osaa sanoa mitään, olen vaihdattanut öljyt pajalla.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: volvesteri - 28.05.2012, 19:55:10
TF80-SC:n öljynlaatuvaatimus on JWS3309. Tuon vaatimuksen täyttää myöskin Teboil Fluid S, jota olen käyttänyt sekä nykyisessä
(V70 D5 -09 aut) että edellisessä (V70 -07 2,4D aut) yli 40 tkm:n matkan ja hyvin on laatikko ao. öljyllä toiminut. Teboil Fluid S:n irtomyyntihinnasta en osaa sanoa mitään, olen vaihdattanut öljyt pajalla.

Hyvä tietää! Tähän asti kuvittelin vain Mobilin myyvän tuota - ja tietty Sinisen Tiskin. Vieläkin mietin, että vaihdanko itse vai en. Öljyihin menisi ainakin Mobililla Motonetin hinnoin (13,90€ per litra) 111€ ja Keskusautohalli sanoi vaihtavansa litkut 250€ hintaan. Eli reipas satanen jäisi touhusta yli, olettaen ettei mikään kiinnike hajoa jne. Toisaalta saisi merkkiliikkeen leiman, toisaalta taas tietäisi työn olevan oikeasti tehty...

Äkkiseltään tuo Teboili näyttäisi kustantavan alle 10€ per litra. Pitää vain löytää joku paikallinen kunnollinen liike, joka sitä myisi.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Mariini - 28.05.2012, 20:26:57
Tee kompromissi, osta öljyt itse ja anna heidän vaihtaa kun huolto tulee?
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Nortti - 29.05.2012, 12:15:17
Öljyihin menisi ainakin Mobililla Motonetin hinnoin (13,90€ per litra) 111€.

Ei ole Motonet se halvin paikka ollenkaan. Itse kysyn jostain pienemmästä varaosaliikkeestä aina ensin. Porista ostin Mobil ATF 3309:aa hintaan 11e/purkki, mutta siitä on aikaa. Taitaa saada 10e/purkki kun osaa tinkiä.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: volvesteri - 31.05.2012, 07:30:44
Eilen vähän alustavasti tsekkailin konehuonetta nesteiden vaihdon varalta. Vidan ohjeet on muuten ok, mutta unohtivat piirtää kuviinsa isot ilmaletkut ja lyhyet MAFfin kaapelit. Samoi ilmanputsari ei ihan irronnut kuten strömsöössä. Lievää väkivaltaa piti käyttää. Vielä pitää miettiä sitä mahdollisuutta, että Sininen tekee vaihdon...
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: kaksi70 - 01.06.2012, 17:43:04
Itsekin edellisen V70:n kanssa (siinäkin oli TF80-SC) harkitsin laatikkoöljyn vaihtamista itse, mutta päädyin vaihdattamaan laatikkoöljyt pajalla ja sama linja on jatkunut nykyisen V70:n kanssa. Nykyiseen vaihdettiin huuhtelemalla öljyt (9 litraa ) heti oston jälkeen 92 tkm mittarilukemassa, öljy ei kuulemma ollut kauhean tummaa eikä palanutta. Olen suosinut laatikkoöljyn vaihtovälinä niinkin tiheää kuin 30-40 Tkm.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Niclashki - 01.06.2012, 19:47:50
Näiden uudempien kanssa on vähän hankalampi tuo öljynvaihto itse. Entisessä V70 2005 oli vielä helppo itsekin vaihtaa huuhtelemalla laatikon ölpät, mutta tässä uudemmassa jossa on tämä AWTF-80 tomaatti, ei siinä edes ole öljytikkua mistä katsoa oikea taso huuhtelun jälkeen. Tuntuu olevan että näkee vain testerillä oikean tason. Tosin ei tuolle vaihtotyölle niin kovaa taksaa tule vaikka vaihdattaisi ne öljyt 60tkm välein valtuutetussa huollossakin. Jotain 230e oli viimeksi viime keväänä, kun ölpät maksaa jo helposti reilut 120-140e.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Nortti - 01.06.2012, 22:22:20
Näiden uudempien kanssa on vähänmutta tässä uudemmassa jossa on tämä AWTF-80 tomaatti, ei siinä edes ole öljytikkua mistä katsoa oikea taso huuhtelun jälkeen. Tuntuu olevan että näkee vain testerillä oikean tason.

Tai lämpötilan ;). Mittatikun tilalla on tyhjennyspropussa putki ylös sopivan pinnankorkeuden tasolle. Keskellä on pieni ruuvi, jonka ollessa irti kaadetaan lisää öljyä kunnes valuu yli. Ihan yhtä helppoa kuin tikusta katsominen.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: volvesteri - 22.06.2012, 10:23:19
253€ maksoi vaihto Sinisellä. Nyt auto vaihtaa vähän paremmin ainakin alaspäin. Edelleen ylösvaidot pienillä vaihdoilla on vähän nykiviä, eli selvästi huomattavissa. Tämä lieneekin tälle laatikolle ominaisuus? Entisessä DSG Passatissa vaihdon huomasi kierroslukumittarista. Ja vaimon Pösön automaatilla vaihdon huomaa siitä, kun naama hakkaa ratin ja niskatuen väliä :D
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Mariini - 22.06.2012, 10:38:21
Se voi kestää hetken, ne ilmeisesti nollaa laatikon ohjelman tjsp. Ensimmäisen viikon vaihdon jälkeen laatikko iski heti kiinni tärähtäen kun veti kepin N -> D, oikein tuntuvalla nytkäyksellä ja joskus ylös/alasvaihdot täräytti, hetken päästä asettui aloilleen.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: kaksi70 - 22.06.2012, 12:23:29
253€ maksoi vaihto Sinisellä. Nyt auto vaihtaa vähän paremmin ainakin alaspäin. Edelleen ylösvaidot pienillä vaihdoilla on vähän nykiviä, eli selvästi huomattavissa. Tämä lieneekin tälle laatikolle ominaisuus? Entisessä DSG Passatissa vaihdon huomasi kierroslukumittarista. Ja vaimon Pösön automaatilla vaihdon huomaa siitä, kun naama hakkaa ratin ja niskatuen väliä :D

Paljonko autolla on ajettu ja kuinka paljon laatikkoöljyillä oli ajettu ennen vaihtoa ? Exässä oli myös samainen TF80-SC , joka oli kärsinyt taksikäytössä. Exään tehdyt lukuisat laatikkoöljyn
vaihdotkaan eivät poistaneet ao. laatikon nykimisiä .
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: volvesteri - 22.06.2012, 13:37:37
Ei tämän auton pitäisi vielä loppu olla. 183tkm on nyt mittarissa. 80tkm kohdalla oli entinen omistaja vaihdattanut, ja nyt sitten minä tein saman homman.

btw. kun autoa ostin, niin myyjä haukkui tuontivolvot lyttyyn. Saksassa kun ei automaatin öljyjä vaihdeta, mutta Suomi-Volvossa se kuuluu tottakai huoltoon. Kysyin sitten, että no onko tähän autoon sitten vaihdettu ne litkut viime huollossa. "ööö..no ei."

Muutenkin kyseessä on kuulemma ihan eri autot. Suomessa on rosteriputket, ja Saksassa ei. Ja Suomessa on lisälämppärit, Saksassa ei. Asiaan ei vaikuttanut, että aiemmassa saksantuonti-V70:ssä oli ardicci, sillä ei niissä kuitenkaan ole :D Ostin auton silti, kun ei näitä summumeita ole montaa myynnissä 150-200tkm kilometreillä ja vetokoukulla...
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: kaksi70 - 22.06.2012, 17:40:47
Exä oli ollut 170 tkm taksina, kun tuli meille. Ja laatikkoon ei ollut vaihdettu öljyjä tuona aikana, mikä sitten näkyi laatikon toiminnassa.
Nykyisellä (suomiauto) oli ajettu 92 tkm ostohetkellä, ja tyytyväisiä ollaan oltu. Laatikkoöljyt vaihdatin heti oston jälkeen. Summum oli meillä
ainut kyseeseen tuleva varustetaso.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Mariini - 22.06.2012, 20:19:09
Takseissa on vaihtoväli 80tkm, siviilipuolella sitä ei ainakaan pari vuotta sitten ollut ollenkaan ellei vaatinut. En tiedä onko Service 2.0 muuttanut tilannetta siviilissä.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Sininen Aasi - 28.07.2012, 12:00:39
253€ maksoi vaihto Sinisellä. Nyt auto vaihtaa vähän paremmin ainakin alaspäin. Edelleen ylösvaidot pienillä vaihdoilla on vähän nykiviä, eli selvästi huomattavissa. Tämä lieneekin tälle laatikolle ominaisuus? Entisessä DSG Passatissa vaihdon huomasi kierroslukumittarista. Ja vaimon Pösön automaatilla vaihdon huomaa siitä, kun naama hakkaa ratin ja niskatuen väliä :D
Allekirjoittanut sai satasen korkeamman alustavan hinnan. Kysyitkö tehdäänkö vaihto huuhtelemalla? Käsittääkseni öljyä kuluu huuhteluvaihdossa vähintään 10 litraa, mutta voi toki olla että tekevät vähemmällä mikäli ulostuleva ei ole kovin huonon näköistä.

Tuossa DIY vaihto ohjeineen ja öljyä oli kaveri varannut 12 quarts eli reilut 11 litraa. Lopuksi vielä varoitus että mikäli varmasti haluat vaihtaa kaikki öljyt niin silloin 16 quarts eli reilut 15 litraa. Noilla määrillä alkaa jo kuulostaa kovasti edulliselta/kohtuulliselta tuo 253 euron summa. Lisäksi 11 litraan tarvittiin 6 imu/pumppaus kertaa, jossa joka välissä käytiin vaihteita läpi kone käynnissä joten luulisi ammattilaisiltakin tuohon vähintään tunnin menevän...
Ilmasuodatinboksin irrotus 10min, 6 * 10 min per huuhtelu, Ilmasuodatinboksin kiinnitys 10min = 80 min?

http://v70r.com/forums/topic/13311-v70r-geartronic-transmission-fluid-change-how-to/ (http://v70r.com/forums/topic/13311-v70r-geartronic-transmission-fluid-change-how-to/)

P.S.
Kiitoksia hintavinkistä. Täytyy vielä kysellä mistä hintaero johtuu. (Sain toki alennusta 350 hinnasta, mutta sitä on vaikea todentaa koska samaan soppaan sotkittiin myös tulppien vaihto)
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: volvesteri - 28.07.2012, 21:54:18
Allekirjoittanut sai satasen korkeamman alustavan hinnan. Kysyitkö tehdäänkö vaihto huuhtelemalla? Käsittääkseni öljyä kuluu huuhteluvaihdossa vähintään 10 litraa, mutta voi toki olla että tekevät vähemmällä mikäli ulostuleva ei ole kovin huonon näköistä.

Juu huuhtomalla tehdään vaihto ja kysyinkin asiaa. Meikällä on Vida, ja olettaisin merkkihuollon tekevän sen ohjeiden mukaan. Eli pari kertaa laitetaan 4 litraa nestettä lisää.

Ihmettelen, ettei Suomessa ole jenkkityyliin koneita noiden nesteiden vaihtoon.

http://www.youtube.com/watch?v=FjxmlrbpjTk
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Sininen Aasi - 29.07.2012, 02:52:43
Tuommoinen kone olisi hemmetin kätevä + voitaisiin alkaa aidosti huolehtimaan asiakkaiden askeista kohtuulliseen hintaan. Eihän semmoinen käy.  :nohnoh

Hauska kuulla mitä tarjoavat maanantaina selitykseksi tuolle satasen hintaerolle. Meinaavat huvikseen laskuttaa enemmän kun asiakas ajaa pörheämmällä vollella. Prkl!

Veikkaan että saan kuulla ettei tuossa mallissa suinkaan ole sama laatikko kuin kiisselissä, tai että se on vaikemmassa paikassa... Jotain muuta mielikuvituksellista tekosyytä?

Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: volvesteri - 29.07.2012, 11:07:18
Tarkennetaan vielä sen verran, että meillä merkkihuoltona on Keskusautohalli. Turkkuses tai Salos.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Sininen Aasi - 29.07.2012, 12:45:45
Täällä olis länsirannikon Wetteri..
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: JTSBoy - 30.07.2012, 09:14:28
Talvella Oulussa sinisten huoltojen välillä oli sama satkun hinnanero Wetterin ollessa kalliimpi.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Sininen Aasi - 06.08.2012, 19:05:39
Vaihdettiin sitten kovalla rahalla, tosin pienellä alennuksella tulppien vaihdon kanssa.

Askiöljy oli mustaa eikä vaihto tullut yhtään liian aikaisin. Tämä siis 2007 vuosimallissa ja noin 67tkm ajettuna. Sekä ikä että kahdeksan sylinteriä + neliveto ovat rasittaneet öljyä. Asentaja suositteli jatkossa samaa vaihtoväliä kuin takseissa eli 60tkm. Öljyä meni reilut 10 litraa. Ei se huonosti vaihtanut mustallakaan öljyllä, mutta nyt ei käytännössä pysty huomaamaan kuin ykköseltä kakkoselle vaihdon (eikä sitäkään aina). Laatikko pelaa kuin unelma, risteyksestä kääntyessä voi lisätä tasaisesti kaasua ja poistua paikalta rivakkaasti ilman että tuntuu pienintäkään katkoa voimantuotossa  :)

Tulpat olivat vielä suht. hyvän näköiset, ainoastaan pientä kärkivälin muutosta. No, tulipahan nekin vaihdettua niin ei tarvi noihin kahteen hommaan puuttua ainakaan seuraavaan neljään..viiteen vuoteen. *Koputtaa päätä*

Summa summarum: Kallista lystiä, mutta hieno lopputulos.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: aalt1n - 26.01.2013, 18:19:49
Mitä öljyä Volvo käyttää näissä laatikoissa?

Sain vinkin, että öljy olisi q8 unitrans jk ja tätä öljyä olisi syytä käyttää. Muun muassa Castrolin öljy aiheuttaa kuulemma ongelmia enemmän ajetuissa (250 tkm->). Mobilia ei myöskään suositeltu.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Niclashki - 26.01.2013, 19:09:49
Outo merkki. Osa porukkaa on tainnut Castroliakin käyttää kun sitä on alkanut saamaan, mutta aika pitkälle porukka on tuota Mobilin 3309 öljyä käyttänyt ilman mitään ongelmia käsittääkseni. Se oli yhteen aikaan lähes ainoa mitä sai Volvo oman lisäksi ja käsittääkseni vollen omakin on aika pitkälle sama kama kuin toi Mobilin. Myös kuulemma Teboilin Fluid S kävisi tähän askiin. Itse en tosin ole käyttänyt kuin Mobilia aina tai sitten vaihdattanut sinisellä.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: kaksi70 - 26.01.2013, 22:24:29
Outo merkki. Osa porukkaa on tainnut Castroliakin käyttää kun sitä on alkanut saamaan, mutta aika pitkälle porukka on tuota Mobilin 3309 öljyä käyttänyt ilman mitään ongelmia käsittääkseni. Se oli yhteen aikaan lähes ainoa mitä sai Volvo oman lisäksi ja käsittääkseni vollen omakin on aika pitkälle sama kama kuin toi Mobilin. Myös kuulemma Teboilin Fluid S kävisi tähän askiin. Itse en tosin ole käyttänyt kuin Mobilia aina tai sitten vaihdattanut sinisellä.

Edellisessä ja nykyisessä olen käyttäny laatikkoöljynä Teboil Fluid S :ää yhteensä n. 100 tkm:n matkan, vaihdettu huuhtelemalla. Hyvin on toiminu
TF80-SC Teboil Fluid S:llä. Nykyisessä on laatikossa tällä hetkelläkin öljynä Teboil Fluid S.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: aalt1n - 29.01.2013, 15:03:24
Saamani tiedon mukaan q8 unitrans jk on Volvon ensiasennusöljy.


e: täsmennetty
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: volvesteri - 29.01.2013, 17:48:44
Tuskin se Volvo itse mitään öljyjä tekee automaattiin, mikä ei ole edes sen itsensä suunnittelema/valmistama. Tuota samaa laatikkoahan on monessa eri autossa käytössä.

Q8 oli minullekin outo merkki tähän asti. Missähän sitä myydään ja onko edukkaampaa mitä Mobilit ym.?
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: aalt1n - 29.01.2013, 18:14:03
Tuskin se Volvo itse mitään öljyjä tekee automaattiin, mikä ei ole edes sen itsensä suunnittelema/valmistama. Tuota samaa laatikkoahan on monessa eri autossa käytössä.

Q8 oli minullekin outo merkki tähän asti. Missähän sitä myydään ja onko edukkaampaa mitä Mobilit ym.?
Jälleenmyyjat linkin takana. (http://www.q8oils.fi/web/index.php?option=com_content&view=category&id=33&Itemid=33)

Hinta on vähän mobilia halvempi, kunhan muistaa tinkiä.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: (Miksu) - 29.01.2013, 19:24:57
Sain vahvistuksen, q8 on Volvon ensiasennusöljy. Tulipahan ostettua.

Kuka tuollaisia liikesalaisuuksia päästelee ilmoille, vai olisiko vain hieman pieleen tai överiksi mennyt markkinointikikka?
Vai miten siis oot tuollaisen saanut selville?
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: aalt1n - 29.01.2013, 19:44:18
Kuka tuollaisia liikesalaisuuksia päästelee ilmoille, vai olisiko vain hieman pieleen tai överiksi mennyt markkinointikikka?
Vai miten siis oot tuollaisen saanut selville?
Eipä tuo mikään salaisuus ole.  :2funny:

Alla olevan linkin kautta löytyy lisää salaisuuksia:

Linkin takaisista asioista ei saa sitten puhua. Hys Hys! (http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=8268003&contentId=6003244)
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: (Miksu) - 29.01.2013, 21:00:48
Eipä tuo mikään salaisuus ole.  :2funny:

Alla olevan linkin kautta löytyy lisää salaisuuksia:

Linkin takaisista asioista ei saa sitten puhua. Hys Hys! (http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=8268003&contentId=6003244)

Et ilmeisesti siis kykene todistamaan tuota väittämääsi, kun täytyi heittää homma ihan leikiksi tuolla castrol:lla
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: aalt1n - 30.01.2013, 09:48:10
Et ilmeisesti siis kykene todistamaan tuota väittämääsi, kun täytyi heittää homma ihan leikiksi tuolla castrol:lla
Eipä minulla ole asiaa tarvetta todistella, enkä sitä voi tehdäkään ja aivan viimeisenä rupean asiasta väittelemään netissä.
Sain tiedon, kun selvittelin, että mikä olisi paras öljy ko. auton vaihteistoöljyksi.
Asiaa oli kysytty kahdesta eri paikasta ja asiaan oli saatu aiemmin mainittu vastaus.
Jos joku pystyy tuon asian kumoamaan, niin se olisi jopa toivottavaa, ei minulla ole asiassa penniäkään kiinni. Ainoa asia, mikä minua asiassa kiinnostaa on se, että mikä öljy sopii parhaiten auton vaihteistolle.

Oma näkemykseni asiaan on se, että Volvo todennäköisesti purkittaa sitä öljyä, mitä kulloinkin sattuu halvalla saamaan, kunhan se täyttää vaatimukset. Omakohtaista kokemusta asiasta on merkkihuolloista, joissa moottoriöljyksi on kelvannut neste/teboil, vaikka joka paikassa Castrolin ja Volvon symbioosia hehkutetaa ja asiakkaalle sellainen mielikuva luodaan, että Castrolia koneeseen laitetetaan.  Eipähän tule enää merkkihuolloissa käytyä (asiaan nyt vaikuttaa moni muukin asia).
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Niclashki - 05.02.2013, 12:57:45
Mitähän nämä Q8 vaihteisto öljyt sitten maksaa jos moottori öljy volvoon sopiva ainakin on "sopivassa" hintaluokassa :D

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/q8_formula_ultra_0w_30_4_l-p-10489-143/

131€ / 4L tai irtolitrana 34,28 :P
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Kimmo_M - 27.04.2014, 15:59:34
Mitä ihmettä on tuo ebayssa sinisessä purkissa myytävä atf3309 http://www.ebay.com/itm/Mobil-ATF-3309-Automatic-Transmission-Fluid-1-Quart-12-Pack-112610-12PK-USA-/151165222690?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2332263f22&vxp=mtr
Liekkö jotain ainoastaan lämpimiin olosuhteisiin tarkoitettua? Hinta ainakin halvempi kuin perinteinen harmaa purkki.
Teboilin Fluid-S olisi kyllä kohtuu hinnoissa jokapaikassa.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: kaksi70 - 27.04.2014, 20:08:56
Mitä ihmettä on tuo ebayssa sinisessä purkissa myytävä atf3309 http://www.ebay.com/itm/Mobil-ATF-3309-Automatic-Transmission-Fluid-1-Quart-12-Pack-112610-12PK-USA-/151165222690?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2332263f22&vxp=mtr
Liekkö jotain ainoastaan lämpimiin olosuhteisiin tarkoitettua? Hinta ainakin halvempi kuin perinteinen harmaa purkki.
Teboilin Fluid-S olisi kyllä kohtuu hinnoissa jokapaikassa.

Teboil Fluid-S on oman V70 -09 D5 automaatissa nytkin, hyvin toimii. Nykyisessä ja edellisessä Volvossa on automaattilaatikossa käytetty Fluid-S:ää. Käyttökokemusta yli 150 tkm ja laatikot ovat toimineet hyvin Fluid_S:llä  :) Fluid-S hinta Robin Hood/Tokmanni 36,90 eur/4 litraa.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Antti123 - 27.02.2018, 15:14:32
Tuli laitettua XC90 ja ensi talveksi tarkoitus vaihtaa laatikkoon öljy, niin onko kokemuksia Neste ATF Multi -öljystä. Täyssynteettinen ja ei kovin pahan hintainen.

https://www.neste.fi/tuote/neste-atf-multi

Tällä hetkellä kuittien mukaan laatikossa Mobil 3309 ja josko tuon saisi pakkasella notkeammaksi täyssynteettisellä öljyllä kun välillä lyhyttä ajoa paljon eikä öljy ehdi notketa aina ajon aikana.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: J2K - 27.02.2018, 15:52:33
Laita sellaista joka täyttää tuon  3309 vaatimuksen. Itse ja moni muu on laittanut Mannol öljyä joka tilattu ebayn kautta. 20l ei paljoa maksa ja on erinomaista ominaisuuksiltaan.
Esim. täältä: https://www.ebay.com/p/MANNOL-ATF-Multivehicle-Getriebeöl-20-Liter/1026402152
Jahas, linkki lakkasi toimimasta, mutta hakusanalla löytää.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Antti123 - 28.02.2018, 03:06:17
Liekkö sillä talvikäytön kannalta väliä onko synteettinen vai mineraalipohjainen?
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: lipsanen - 30.10.2018, 08:13:38
Vanha ketju, mutta siniseltä tarjosivat laatikon öljynvahdon huuhtelemalla 380 €  ::)

Tuohon hintaan soisi, että litkut huuhdellaan niin monta kertaa, ettei seassa lillu ainuttakaan paskapartikkelia.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: 0yxxy0 - 07.03.2025, 21:37:06
Vanha ketju mutta jatketaan. Itellä 320tkm ajettu xc60 vm 2010. Laatikko alkanut täristämään alle 2t kierroksilla kun sievästä kiihdyttää tai pikkuisen vedättää. Viimekesänä teetätin pesun ja öljyn vaihdon, kun oli samoja oireita. Asuntovaunua vetäessä pitkissä ylämäissä "vaihdelaatikko vaatii huollon" tullut melko monesti. Onkohan vika öljyssä vai laatikossa?
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: laatikkovika - 07.03.2025, 21:51:32
Paha tuohon on mitään varmaa sanoa niinkuin ymmärtänet. Öljynvaihto on tietysti halvempi kokeilu kuin vaihteiston vaihto.

Voisihan sitä ensin lukijalla vilkaista mitä sieltä laatikosta saattaa löytyä. Saattaispa jopa tulla selvyys hommaan kun käytönaikaista dataa katselee.
Jotkut puhuu Lontoon murteella hienosti live datasta. :D
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Paron1 - 07.03.2025, 22:18:10
Vanha ketju mutta jatketaan. Itellä 320tkm ajettu xc60 vm 2010. Laatikko alkanut täristämään alle 2t kierroksilla kun sievästä kiihdyttää tai pikkuisen vedättää. Viimekesänä teetätin pesun ja öljyn vaihdon, kun oli samoja oireita. Asuntovaunua vetäessä pitkissä ylämäissä "vaihdelaatikko vaatii huollon" tullut melko monesti. Onkohan vika öljyssä vai laatikossa?

Vaunua tai painavanpaa kärriä vedettäessä kannattaa suosiolla ennen mäkeä vaihtaa käsin pienempää pykälää sisään, että kierrokset pysyy mäessä vähintään 2trpm. Säästää laatikkoa ja nuo virheilmoitukset pysyy poissa.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: laatikkovika - 07.03.2025, 22:31:23
Vaunua tai painavanpaa kärriä vedettäessä kannattaa suosiolla ennen mäkeä vaihtaa käsin pienempää pykälää sisään, että kierrokset pysyy mäessä vähintään 2trpm. Säästää laatikkoa ja nuo virheilmoitukset pysyy poissa.
Näin kyllä mutta kys auto kun täristää pienillä kierroksilla ja hennolla vedätykselläkin ja oletettavasti ilman vaunuakin.

Nekö samat oireet siis poistuivat edellisellä öljynvaihdolla?
Silloinhan ne vois vaihtaa taas ja nollata ainakin laskuri.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: jak900 - 07.03.2025, 22:33:22
Vanha ketju mutta jatketaan. Itellä 320tkm ajettu xc60 vm 2010. Laatikko alkanut täristämään alle 2t kierroksilla kun sievästä kiihdyttää tai pikkuisen vedättää. Viimekesänä teetätin pesun ja öljyn vaihdon, kun oli samoja oireita. Asuntovaunua vetäessä pitkissä ylämäissä "vaihdelaatikko vaatii huollon" tullut melko monesti. Onkohan vika öljyssä vai laatikossa?
Huoltoa jos herjannut niin sata varmasti löytyy myös koodi muistista ainakin vidalla luettuna, löytyy jos tarvetta lukuun ja samalla suunnalla liikkuu. Tarvittaessa nollailut sun muut onnistuu myös.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.03.2025, 22:39:37
Vanha ketju mutta jatketaan. Itellä 320tkm ajettu xc60 vm 2010. Laatikko alkanut täristämään alle 2t kierroksilla kun sievästä kiihdyttää tai pikkuisen vedättää. Viimekesänä teetätin pesun ja öljyn vaihdon, kun oli samoja oireita. Asuntovaunua vetäessä pitkissä ylämäissä "vaihdelaatikko vaatii huollon" tullut melko monesti. Onkohan vika öljyssä vai laatikossa?

Mulla täysin samat oireet V60 -15. Sen verran diesel tarjoaa woimaa, että ilmeisesti turbiinilukko ottanut itseensä.

Vaunua tai painavanpaa kärriä vedettäessä kannattaa suosiolla ennen mäkeä vaihtaa käsin pienempää pykälää sisään, että kierrokset pysyy mäessä vähintään 2trpm. Säästää laatikkoa ja nuo virheilmoitukset pysyy poissa.

Ei auta. Reilumpi kiihdytys vaunu perässä aiheuttaa tärinän vaikka kierroksia on enemmän kuin 2000rpm.

Ajan vaunu perässä aina manuualilla koska auto työntää kutosen tupaan jo 60km/h vauhdissa. :facepalm:

Näin kyllä mutta kys auto kun täristää pienillä kierroksilla ja hennolla vedätykselläkin ja oletettavasti ilman vaunuakin.

Nekö samat oireet siis poistuivat edellisellä öljynvaihdolla?
Silloinhan ne vois vaihtaa taas ja nollata ainakin laskuri.

Ei poistu öljynvaihdolla eikä laatikon arvojen nollaamisella.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: jak900 - 07.03.2025, 22:42:59
Sitten siellä laatikossa on korjattavaa jos öljyt ja nollaukset ei auta, laatikon opetusajokin varmaan jo kokeiltu..
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.03.2025, 20:03:52
Sitten siellä laatikossa on korjattavaa jos öljyt ja nollaukset ei auta, laatikon opetusajokin varmaan jo kokeiltu..

Ei ole opetettu laatikolle mitään. Vähän skeptisesti suhtaudun laatikon opetuksen hyötyihin kun ei sillä korjata mekaanisia vikoja.

Niin kauan kun tuo laatikko toimii, niin ei huvita alkaa purkamaan käyttöautoa selvittääkseen mitä kaikkea siinä laatikossa on vialla. 
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: jak900 - 08.03.2025, 22:35:04
No eihän se opetusajo mitään mekaanista korjaakkaan mutta tcm:lle opetetaan toiminta uudelleen nyky edellytyksillä, monen laatikon olen tuolla pelastanut, muutaman jo tuhoon tuomitun kun toiminta ollut todella raakaa ja sekaisin. Ei sitä sitten kannata edes kokeilla, ajaa loppuun vaan, onhan sekin yksi vaihtoehto.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.03.2025, 08:44:09
No eihän se opetusajo mitään mekaanista korjaakkaan mutta tcm:lle opetetaan toiminta uudelleen nyky edellytyksillä, monen laatikon olen tuolla pelastanut, muutaman jo tuhoon tuomitun kun toiminta ollut todella raakaa ja sekaisin. Ei sitä sitten kannata edes kokeilla, ajaa loppuun vaan, onhan sekin yksi vaihtoehto.

Tähän mennessä laatikon Sportilla tapahtuneet väkivaltaiset vaihdot ovat pehmentyneet adaptaation nollauksella. Asuntovaunua vetäessä laatikko tuntuu oppivan vaihtohetket kuorman kanssa ja ilman vaunua vaihtaminen on aika rakaa. D:llä toimii kyllä pehmeästi kokoajan.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: 0yxxy0 - 09.03.2025, 12:03:32
Satuisiko Oulun ympäristössä olemaan ketään joka osaisi jelpata/diagnosoida ettei mitään turhaa alkaisi remppaamaan. Eiköhän eilen illalla taas tyhjä kuomukärry perässä huoltoa halunnut, motarilla Kainuuntieltä noustessa ennen poikkimaantien ramppia (siis loivaa ylämäkeä). Yhdellä lukijalla tcm P074100. Toinen joka ei ole kuin heti huollon jälkeen toistunut oli dem P096162 (myös halxex öljyn ja suodattimen vaihto, jakolaatikko ja perät öljyn vaihto suoritettiin viimekesänä) kun ei tietoa edellisen omistajan toimista. Voisi vaikka yv:n laittaa.
Ps. tuo viimekesäinen öljynvaihto ja laatikon huuhtelu, samalla kuulemma nollasivat ja sanoi että opettelee uudelleen, no silloin lähdimme reissuun ja muutama 10km ilman vaunua ja sitten vaunuperässä Oulu- Taivalkoskella eka huoltoa vailla pitkän ylämäen lopussa, sitten Kuusamo-Kajaani-Oulu sama temppu 4 kertaa pitkän ylämäen lopussa (aina vaunu perässä) nykyisin tärrää pelkällä autollakin sievällä ajolla, ja huoltoon haluaa kun vetää perässä jotain pitempää nousua vaikkei edes jyrkkä.
Otsikko: Vs: AWTF-80 SC öljyt
Kirjoitti: jak900 - 09.03.2025, 12:15:15
Kannattaa ainakin öljyt vaihdattaa jos ei tietoa milloin vaihdettu, äkkiä koodia kun katsoo ilman taulukoita niin jonkun solenoidin koodi taitaa olla kyseessä..