Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JSKoto - 26.06.2012, 12:37:49
-
Otsikon mukainen auto täristää rattia ja koko autoa ajaessa, noin 80-140 vauhdissa. Ilmenee välillä myös ajaessa vaikkapa kuuttakymppiä. Tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa ei tärise.
On vaihdettu iskarit ja jouset taakse, jarrut laitettu takalevyt ja palat + etupalat, moottorin yläpuolinen tukipusla oli palasina, vaihdoin- ei vaikutusta. Uudet renkaat, niiden pitäisi olla kunnossa. Kokeiltu myös varmuuden vuoksi talvirenkailla, sama tärinä samalla lailla mutta ehkä hitusen vaimeampana. Talvirenkaina on tosin 15" kun kesänakit ovat 17".
Etupään pyöräntuennassa olevat noin 30cm pitkät pystyssä olevat tukitangot tuntuu väljiltä kädellä renkuttaessa. Voiko aiheuttaa tälläistä tärinää?
Moottorin alla oleva oikeanpuoleinen tukikumi taitaa pikaisen tarkastelun perusteella olla myös elämänsä ehtoopuolella. Voiko tämä aiheuttaa tälläisiä oireita?
Kun tärinä ilmenee, ei ole väliä vaikka vaihtaisi vapaalle tai vaikka vaihtaisi vaihdetta. Moottorin kierrokset ei tunnu vaikuttavan.
Kun ajaa vaikkapa 120km/h vakionopeudensäätimellä, niin ei se koko ajan tärise samalla lailla, tärinää-hiljaisempaa-tärinää- hiljaisempaa- jne.
Onko ideoita? Enää en viittis vaihdella kokeilumielessä renkaita ja osia ympäri autoa.
-
Etupään pyöräntuennassa olevat noin 30cm pitkät pystyssä olevat tukitangot tuntuu väljiltä kädellä renkuttaessa. Voiko aiheuttaa tälläistä tärinää?
Saattavathan ne aiheuttaa jos kovasti väljät ja ne mitä tarkoittanet ovat "koiranluut".
Tuleeko tärinää enemmän/vähemmän ko. nopeuksissa, kun pintakaasulla varovasti vedättelee ja moottori jarruttelee?
-
Saman moista tärinää aiheutti itellä kun kuskin puolen etujarrusatula jumitti. Välillä oireili ja välillä toimi, kannattaa tarkastaa.
-
Tämä asia koskettaa minuakin. Kertoisko tuo jarrusatulan jumittamisesta kun meilläkin täristää ja ratti on aavistuksen metsähallituksen puolella ja kovasti jarrutettaessa puoltaa oikealle...
-
sitä vois kokeilla et moottoritie nopeuksista kunnon jarrutuksia että ne männät alkaa liikkumaan satuloissa kunnolla, kantsii sit vertailla onko molemmat levyt yhtä lämpimiä, jos toinen viileämpi ni se on juntturassa. Yksi vaihtoehto on tietysti toi moottorin alatukikumi, se on se mikä on apurungon päällä, auton oikean etupyörän vieressä hihnapyörän takana osittain.. :)
-
Onhan varmasti nyt kaikki puslat ja nivelet kunnossa ja ei riitä silmä määräinen katsominen siihen hommaan, vaan täytyy tietää mikä ero on väljällä ja tiukalla nivelellä ja jollei ole varma, niin sitten ammattilaisen katsottavaksi. Pidemmässä juoksussa kuitenkin voittaa €uroja, kun ei tarvi vaihdella epätasaisesti kuluneita renkaita ja kieroja jarrulevyjä tai laakereita tms.
Liikkuhan jarrupalat "väljästi" jarrusatulassa ennen satulan asennusta levyn ympärille... tarkoitan, että palat pääsee niinkuin palautumaan jarrutuksen jälkeen, eikä tosiaan jää laahaamaan.
Palautuuko jarrusylinteri sisään esim. pihdeillä puristamalla, ettei jarruletkussa ole sisällä palkeenkieltä tukkimassa jarrunesteen vapaata paluuta säiliölle?
-
Omassa tapauksessa satulan jumiutuminen tuntui selvästi levyn kuumentumisena. Männät liikkui kyllä mutta ei tarpeeksi syvälle sisään, aika ruosteisiltakin näyttivät ja suojakumi männästä rikki. Helpoimmalla pääsi kun heitti paikoilleen uuden satulan ja ilmaus perään.
-
Tänään tuli nostettua keula ilmaan ja pyöräytettyä pyöriä, hyvin rullaa. Sitten etsin väljyyksiä, ja löytyihän sitä, mutta mistä? Kun otin oikeasta eturenkaasta kello kolmesta ja yhdeksästä kiinni ja nitkutin niin välystä oli ehkä puoli senttiä, ja klonksui. Ideoita? Tosin ensiviikolla öljyn vaihto niin kahtokoon samalla.
-
raidetangonpää, koiranluu, alatukivarsi?
-
raidetangonpää, koiranluu, alatukivarsi?
Juu, lueskelin tosta raidetangon päästä, ja itsekkin kallistuisin siihen. Mitäs noiden vaihto työ tulisi maksamaan? Siis kummallekkin puolelle sisempi ja ulompi?
-
Juu, lueskelin tosta raidetangon päästä, ja itsekkin kallistuisin siihen. Mitäs noiden vaihto työ tulisi maksamaan? Siis kummallekkin puolelle sisempi ja ulompi?
Kysymällä selviää vaihto hinta, muttei paljoa kustanna, mutta kannattaa teettää kunnollinen nelipyörä suuntaus niillä laser vekottimilla ja se maksoi mulle n. vuosi sitten täällä etelä-hämeessä muistaakseni n100€... voipi olla, että enemmänkin.
Jollei teetä, niin sitten saapi ostella regas-sarjoja muutamia ;).
Mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin jos ei varmasti tiedä mikä pusla/nivel väljä, niin kannattaa viedä ammattilaiselle katsottavaksi. Tulee kuitenkin halvemmaksi pitkässä juoksussa, kun auto toimii kunnolla ja eikä vetele tiellä ja täristele... ajo mukavuuskin palaa sille tutulle volvon erinomaiselle tasolle ;)
Hintaa kannattaa kysellä ko. hommaan eri pajoilta, mutta ei hommana kummonen vaikka tekisi itsekkin ja sitten kunnollisilla nivelillä... en tiedä mitkä on hyviä, mutta olen omaani ostanut siniseltä.
-
Saattavathan ne aiheuttaa jos kovasti väljät ja ne mitä tarkoittanet ovat "koiranluut".
Tuleeko tärinää enemmän/vähemmän ko. nopeuksissa, kun pintakaasulla varovasti vedättelee ja moottori jarruttelee?
Eipä oikeastaan. Ihan sama meneekö vapaalla, jarruttaen vai vedättämällä, vain nopeus tuntuu vaikuttavan.
En ole ainakaan huomannut jarruissa mitään vikaa, paitsi että abs-valo syttyy silloin tällöin. Ja jarrutuksessa ei täristä sen enempää kuin ilmankaan jarrutusta.
Kovia jarrutuksia moottoritienopeuksista on kokeiltu.
-
Ensimmäisenä nuo helpot pois. Eturenkaiden tasapainoituksen tarkistus, väljät nivelet koiranluita myöten vaihtoon ja jos vielä täristää, nii seuraavaksi vetoakselit
käytävä läpi. Väljä/rasvaton vetoakselin ulkopää osaa myös täristää ohjausta ihan kiitettävästi :hello:
-
Onhan varmasti nyt kaikki puslat ja nivelet kunnossa ja ei riitä silmä määräinen katsominen siihen hommaan, vaan täytyy tietää mikä ero on väljällä ja tiukalla nivelellä ja jollei ole varma, niin sitten ammattilaisen katsottavaksi. Pidemmässä juoksussa kuitenkin voittaa €uroja, kun ei tarvi vaihdella epätasaisesti kuluneita renkaita ja kieroja jarrulevyjä tai laakereita tms.
Liikkuhan jarrupalat "väljästi" jarrusatulassa ennen satulan asennusta levyn ympärille... tarkoitan, että palat pääsee niinkuin palautumaan jarrutuksen jälkeen, eikä tosiaan jää laahaamaan.
Palautuuko jarrusylinteri sisään esim. pihdeillä puristamalla, ettei jarruletkussa ole sisällä palkeenkieltä tukkimassa jarrunesteen vapaata paluuta säiliölle?
Ensimmäisenä nuo helpot pois. Eturenkaiden tasapainoituksen tarkistus, väljät nivelet koiranluita myöten vaihtoon ja jos vielä täristää, nii seuraavaksi vetoakselit
käytävä läpi. Väljä/rasvaton vetoakselin ulkopää osaa myös täristää ohjausta ihan kiitettävästi :hello:
Juuri näin ja sitten ihmetellään tosissaan mikä vialla :o ;).
-
Vaihdoin tuossa nuo mainitsemani 30 cm pitkät tangot (kallistuksenvakaajan yhdystanko) molemmille puolille. Vanhat olivat aivan finaalissa.
Kolinat loppui mutta tärinä säilyi. Nyt tärinä tosin on hieman hillitympää. Nyt kun olen kovasti yrittänyt seurailla, niin kyllähän tuo tosiaan tärisee myös esim. kuudenkympin vauhdissa, sellasta epämääräistä, ei kovinkaan tasaista tärinää. Kovissa vauhdeissa tuo sitten muuttuu sellaseksi ihan tasaisen tärinän tuntuiseksi.
Samalla tarkastin etujarrut, eivät laahaa, rengas pyörii ihan herkästi kun ilmaan nostettuna pyörittelee käsivoimin.
Kokeiltu on myös siis talvirenkailla, ei juurikaan eroa.
Vaihdan vielä tuon moottorin oikean puolisen alatuen, (siinä heti repsikan puolen eturenkaan takana renkaan etupuolen puolella) kun näytti olevan sekin ihan vaihtokunnossa. En tosin usko tämän vaivan johtuvan tuosta kumista mutta kannattaahan se vaihtaa kun on helppo homma ja selkeesti vaihtokunnossa. Sitten aattelin viedä korjaamolle jos ei tuolla tule kuntoon.
EDIT:
Moottorin oikea alatuki vaihdettu, ei vaikutusta. Taidanpa jättää homman ammattilaisille kun ei omat neuvot riitä
Samalla tuli huomattua että öljypohja on aivan märkä öljystä :'( Taitaa olla parempi alkaa juopottelemaan.
EDIT:
Aloin juopottelemaan. Ei auttanut sekään mutta eipä vaivaa autohuoletkaan.
-
Menee vähän meikäläisen ydinosaamisalueen ulkopuolelle, mutta voisko tuo öljyvuoto ja tärinä liittyä mitenkään toisiinsa? Esim. vetoakseli/stefa?
-
Ensimmäisenä nuo helpot pois. Eturenkaiden tasapainoituksen tarkistus, väljät nivelet koiranluita myöten vaihtoon ja jos vielä täristää, nii seuraavaksi vetoakselit
käytävä läpi. Väljä/rasvaton vetoakselin ulkopää osaa myös täristää ohjausta ihan kiitettävästi :hello:
Menee vähän meikäläisen ydinosaamisalueen ulkopuolelle, mutta voisko tuo öljyvuoto ja tärinä liittyä mitenkään toisiinsa? Esim. vetoakseli/stefa?
Kyllä... aiemmasta tekstistä ihan itse lukien ;).
Vetareita kannattaa auton ollessa pukilla kokeilla heilutella, pitää kiinni samalla rengasta pyörittäen auton ollessa nostettuna tukivarresta ja auton ollessa nostettuna siten, että tukivarret roikkuvat... kaikkee mahdollista ja jollei itsellä riitä arvioimaan onko mahdollinen "klappi" vika vai ominaisuus, niin sitten auto ammattilaiselle.
-
Tuskin vetoakseleiden stefan vuoto öljypöhjaa kastelee...ellei aja enimmäkseen takaperin...tarkasta ensin onko moottorin etu- vai takakylki öljyinen...vai tuleeko öljynsuodattimen tiivisteestä...
-
Tuskin vetoakseleiden stefan vuoto öljypöhjaa kastelee...ellei aja enimmäkseen takaperin...tarkasta ensin onko moottorin etu- vai takakylki öljyinen...vai tuleeko öljynsuodattimen tiivisteestä...
En pidä mahdottomana vetareiden stefoista johtuvaa tärinää jos esim. laatikossa ei kunnolla ole ollut öljyä.
Jos autossa pohjamuovi, niin öljy lentää aikalailla pitkin konehuonetta ja tuossa kirjoitus ketjussa palssin ottamia kuvia ainakin vetarin stefan vuodosta, ellei sitten myöskin kampuran stefankin vuodosta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=2d9cd5a3d64b01e1f8caae8171fc4a0d&topic=20680.15
Mutta kuitenkin öljyvuodot ei ole hyvä asia ja ne kannattaa tutkia ja tukkia, kuten kiilaolavi kirjoittaa.
-
Mulla on samanlaista ongelmaa, auto on vm. 2000 2.4 vapari, eli auto täristää >80 nopeuksissa. Edellinen omistaja sanoi auton tehneen samaa, mutta asia oli korjautunut renkaiden tasapainotuksella (talvirenkailla ei täristänyt...). Tämä siis tehty vajaa 2kk sitten. Voisiko olla, että tuo tasapainotus on uudelleen kadonnut näinkin pian ja aiheuttaa taas saman tärinän?
-
Mulla on samanlaista ongelmaa, auto on vm. 2000 2.4 vapari, eli auto täristää >80 nopeuksissa. Edellinen omistaja sanoi auton tehneen samaa, mutta asia oli korjautunut renkaiden tasapainotuksella (talvirenkailla ei täristänyt...). Tämä siis tehty vajaa 2kk sitten. Voisiko olla, että tuo tasapainotus on uudelleen kadonnut näinkin pian ja aiheuttaa taas saman tärinän?
On mahdollista. Onko autossa alkuperäis- vai tarvikevanteet?
Jos on tarvikkeet ja keskireikä on isompi kuin napa, niin kai on soviterengas välissä, muuten ei kyllä ole hyvä.
-
On mahdollista. Onko autossa alkuperäis- vai tarvikevanteet?
Jos on tarvikkeet ja keskireikä on isompi kuin napa, niin kai on soviterengas välissä, muuten ei kyllä ole hyvä.
Kesärenkaat on tarvikevanteilla ja talvivanteet Volvon omat. En osaa sanoa soviterenkaista, auto on ollut minulla vasta niin vähän aikaa, etten ole renkaita ehtinyt irroittaa kertaakaan.
-
Kesärenkaat on tarvikevanteilla ja talvivanteet Volvon omat. En osaa sanoa soviterenkaista, auto on ollut minulla vasta niin vähän aikaa, etten ole renkaita ehtinyt irroittaa kertaakaan.
Kannattaa tarkastaa että keskireikä on tiukka... ;)
-
Kannattaa tarkastaa että keskireikä on tiukka... ;)
Joo, ajattelin huomenna käyttää rengasliikkeessä tasapainotuksessa, jos samalla vilkaisisi nuo keskireiät.
-
Tasapainotus tehty ja takarenkaat vaihdettu eteen ja päinvastoin. Auttoi ehkä vähän tärinään, muttei poistanut sitä kokonaan. :-\
Seuraava siirto lienee sitten puslien, koiranluiden yms pyöräntuennan osien tarkastaminen. Onko suosituksia, mihin pajaan Tampereen alueella kannattaa auto viedä?
-
Tasapainotus tehty ja takarenkaat vaihdettu eteen ja päinvastoin. Auttoi ehkä vähän tärinään, muttei poistanut sitä kokonaan. :-\
Seuraava siirto lienee sitten puslien, koiranluiden yms pyöräntuennan osien tarkastaminen. Onko suosituksia, mihin pajaan Tampereen alueella kannattaa auto viedä?
Tampereen seudusta en tiedä, mutta alan harrastajia on sieltä paljon tälläkin palstalla kirjoittelemassa ja toiv. he antavat siihen suuntaan suosituksia.
Esim.: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=266.msg1617#msg1617
Katastus konttorillekkin voi mielestäni mennä asiasta puhumaan ja kysymään, josko he voisivat jonkunlaista korvausta vastaan väännellä ne etupään pyörän tuennan nivelet ym. puslat vian/väljän löytämiseksi... yksityiset pienemmät katsastuksasemat toimii tässä suhteessa mielestäni ainakin täällä etelä-suomessa paremmin(?).
Elikkäs nyt olet sit tehnyt kaiken autoon, mitä silmällä voi tehdä?
Rengas/renkaat kuluneet tasaisesti?... Ei reunoilta enempää, kuin keskeltä eikä toispuoleisesti, eikä toisinkaan päin.
Ei ole kulunut aaltoilevasti tms.?
Saatko esim. kaverilta lainaan toisia autoon sopivia renkaita vanteineen lainaan, jotka taatusti toimivat moitteetta kaverisi autossa?
Mikä on tarvike vanteidesi tarkka koko? (esim. 205/50R17??? ja ET luku myös???)
Auton moottorin tuentakin on siis nyt tarkastettu mahdollisten kumien murtumisen osalta?
Tuo tuntemattoman väljän/vian aiheuttaman tärinän etsiminen tunti töinä ammattitaitoisessa pajassa ei ole talkoo nimikkeellä olevaa työtä, eli ammattilaiseltakin saattaa mennä tovi kaikkia mahdollisia vikoja katsoessaan läpi.
Toisinsanoen(kirjoittaen siis) kannattaa jo rahallisestikkin katsoa itse kaikki mitä voi.
Tässä nyt alkaa olemaan mun osalta kaikki mitä voi neuvoa kirjoittamalla ja näkemättä autoa... jos tuurillaan, niin ammattilainen saattaa nähdä yhdellä silmäyksellä vian aiheuttajan.
-
Oliko se vanteen keskireikä tiukka napaan?
-
Kiitos kattavasta vastauksesta.
Mielestäni pyörät ovat kuluneet tasaisesti, mutta pitänee vielä tarkastaa tuo. Kesävanteet on 225/45/R17, ET-lukua en tiedä. Ne ovat Hankookit, olivatkohan Ventus Primet tms. Käyttäessäni autoa tasapainotuksessa, pyysin mekaanikkoa tsekkaamaan sovitteet, ja hänen mukaansa taisivat olla ok. Valitettavasti minulla ei taida olla mahdollisuutta saada toisia renkaita lainaksi testiä varten.
Täytyy vielä tarkistaa tuo moottorin tuenta ja renkaiden kuluma tarkemmin. Aloittelijan silmin kuitenkin mennään, joten voipi olla että täytyy kuitenkin kääntyä ammattilaisen puoleen, kunhan ehtii. Kyllä tuolla ajaa kuitenkin voi ihan kohtalaisen hyvin vielä.
-
Tässäkin ketjussa taisi olla maininta jarrujen vaikutuksesta ravistukseen. Eihän jarruttaessa tunnu mitään vapinaa?
Jos jarruissa on heittoa, usein tulee jo ajossakin rattiin vapina.
-
Olen kuullut joskus sellaistakin, että jotkut "halpis" vanteet, siis isot sellaiset ovat niin veteliä, että isommilla nopeuksilla ja sopivan epätasaisella asfaltilla alkavat vetelyytensä takia tärittään/resonoimaan ym ???. Ei kait isot "halpis" vanteet voi ihan kumiakaan olla...
Tästä ei kannata alkaa kirjoittaan pitkiä mielipide kirjoituksia, kun kerran ihan kuulopuheita :uglystupid2:.
-
Noniin, vilkaisin noita moottorin yläosan tukipuslia, ja siellähän on jonkinnäköinen murtuma:
(http://i.imgur.com/Wu94D.jpg)
(http://i.imgur.com/w7Zn5.jpg)
Mitä raati on mieltä? Onko vaihtokunnossa, ja voiko tärinän (yksi) syy olla tässä?
-
On vaihtokunnossa. Väännäppä jollain tangolla konetta ees taas.. Tai oikeestaan käsinki saat varmaan liikkumaan kun otat halaus otteen koneesta niin huomaat kuinka se on iha rikki
-
Jaaha. Uutta puslaa sitten vain etsimään.
Motonetista löytyy Moott tukilaakeri Volvo-850/70 850/70 ->00 Takaylätuen etuHELA jos ø61mm epäkesko [1991-2000]. Tämä osako on kyseessä?
-
Mittaa sen helan ulkohalkaisija mauserilla ennen kuin menet ostamaan ja ota mauseri mukaan...omaani (-00) ei sopinut motonetin...tai sopi helpostikin...oli pari milliä väljä...piti ostaa alkuperäinen myös koko "jalan" sisältävä korvake...
-
Mittaa sen helan ulkohalkaisija mauserilla ennen kuin menet ostamaan ja ota mauseri mukaan...omaani (-00) ei sopinut motonetin...tai sopi helpostikin...oli pari milliä väljä...piti ostaa alkuperäinen myös koko "jalan" sisältävä korvake...
juu. Ei sovi se motonettilainen uudempiin koneisiin. Eli 99-00 joissa sähkönen kaasuläppä. Muistaakseni siihen saa sovitettua jonkun uretaani pusslan. Nimimerkki zulur tietää siitä enemmän.
-
juu. Ei sovi se motonettilainen uudempiin koneisiin. Eli 99-00 joissa sähkönen kaasuläppä. Muistaakseni siihen saa sovitettua jonkun uretaani pusslan. Nimimerkki zulur tietää siitä enemmän.
No tuo on juuri näitä uudempia koneita. Täytyy mitata tuo koko ja etsiä sopiva osa sen mukaan. Toki kaikki vinkit asiaan liittyen ovat tervetulleita.
-
Joo, ei sovi motonettiläinen tuohon.
Tosin kerran kun kaveri oli tuollaisen tuohon uudempaan malliin ostanut eikä muuta ollut tilalle laittaa, vedettiin gorillateippiä puslan ympäri ja lykättiin paikalleen. :o
On se siellä pari vuotta jo mennyt. :3/4 jättää sen:
-
Tämä lienee oikea:
http://www.fixusnet.fi/~oi3gx0000001/?Y999=PIF&Y104=108219&Y216=31793&Y219=4720&Y223= (http://www.fixusnet.fi/~oi3gx0000001/?Y999=PIF&Y104=108219&Y216=31793&Y219=4720&Y223=)
-
Eipä tuo ole siniselläkään hinnan kiroissa.
Tuo kumi on hyvä pitää kunnossa, koska usesti hajottaa sen pakosarjassa tai sen jälkeen olevassa pakoputkessa olevan haitarin ja jos on mallia pakoputkessa, eikä ole hitsaus vehkeitä saatavilla, niin tuo pakoputken pätkä katalysaattoreineen maksaa mukavasti... muistikuvani mukaan sitä ei saanut edes tarvikkeena(?)
Lisäksi tuo kumin rikkinäisyys hajoittaa sen jakopään alla olevan tukikumin, joka on siellä apurunkossa kiinni, niin sekin kumi jos on mallia "ei saa motonetista" maksoi sinisellä jonkun matkaa yli 100€.
Tuolla erittäin hyvät ohjeet uuden asennuksesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=166.0 ja omani irroitin aikoinaan rautasahalla, josta irroitin terän ja laittamalla sen takaisin kiinni sahaan saatuani terän sinne kumin "sisälle". Sitten vaan sahasin varovasti kahdesta kohtaa kumin rungon ohueksi ja ruuvarilla välistä vääntäen vanha pois. E
Ennen uuden asennusta hioin 400:lla paperilla holkin/rungon puhtaaksi.
-
nyt tohon JSKoton tärinä ongelmaan ois omakohtaista faktaa tarjolla. eli itelläkin alkoi täristämään epämääräisesti nopeudessa 80-120 km/h ja tuntui vähän riippuvan asfaltistakin(uutta tasaista asfalttia vai vanhaa urille mennyttä) sekä säästä ja kaikesta siltä väliltä :D Nyt tukivarsirempan yhteydessä vika ratkesi, oikean puolen alapallo oli ihan sohlo sekä puslissa oli jo sanomista.
Nyt uusilla tukivarsilla joihin upotin vielä polyuretaanipuslat niin tuli tosi hyvä ja ei täristänyt ainakaan 0-200 nopeuksissa yhtään V:>
-
Ylätukikumi vaihdettiin, mutta tärinä jäi. Samalla katsottiin etupyörien tuenta ja pitäisi olla kunnossa. Vahva epäily syylliseksi on siis renkaat. Harmi ettei taida oikein olla mahdollisuutta kokeilla toisilla renkailla. Noh, katsotaan mitä tässä keksisi.
Vaihdettu osa oli tuo fixuksen linkissä oleva, kiitos tästä vinkistä. Onpahan ainakin kone tuettu nyt paremmin. :)
-
Samanlaisten tärinäongelmien kanssa paininut... Omat tärinät lähti liikkeelle kun ajoin 100 km /h roudanreikään. Vaihdettuja osia tukivarret. vetoakselit(purkuautoista), etupyörän napa , ylempi moottorintuki taempi, oikealla puolella alhaalla oleva moottorintuki, Raidetangonpäät ja kaksi rengasta ja kaikki vanteet mittautettu että ovat suorat. Ravistus on muuttunut hivenen joka ikisellä muutoksella, muttei ole hävinnyt, mutta tänään huomasin jälleen mokomaa rassatessani että vetonivelen pää joka tulee navasta pihalle, vipattaa, vaikkei itse napa vipatakkaan. Avasin keski mutterin ja kiristin uudelleen ja vipatus hieman väheni. Ajossakin jäi vain minimaalinen tärinä päälle, joten tilalle uuden vetarin. Näitä tärinäongelmia on näköjään ollut volvoissa aika paljon ja olen nyt itse sitä mieltä että vetonivelet / akselit kannattaa syynätä kunnolla. Autoni on v70 -98 t5 automaatti...
-
Samanlaisten tärinäongelmien kanssa paininut... Omat tärinät lähti liikkeelle kun ajoin 100 km /h roudanreikään. Vaihdettuja osia tukivarret. vetoakselit(purkuautoista), etupyörän napa , ylempi moottorintuki taempi, oikealla puolella alhaalla oleva moottorintuki, Raidetangonpäät ja kaksi rengasta ja kaikki vanteet mittautettu että ovat suorat. Ravistus on muuttunut hivenen joka ikisellä muutoksella, muttei ole hävinnyt, mutta tänään huomasin jälleen mokomaa rassatessani että vetonivelen pää joka tulee navasta pihalle, vipattaa, vaikkei itse napa vipatakkaan. Avasin keski mutterin ja kiristin uudelleen ja vipatus hieman väheni. Ajossakin jäi vain minimaalinen tärinä päälle, joten tilalle uuden vetarin. Näitä tärinäongelmia on näköjään ollut volvoissa aika paljon ja olen nyt itse sitä mieltä että vetonivelet / akselit kannattaa syynätä kunnolla. Autoni on v70 -98 t5 automaatti...
Kuinka tuossa vetarien väljyydessä niin huomaako väljyyden siinä vaiheessa kun automaatissa vaihtaa suuntaa? Aiheuttaako vetarien välys tosiaan semmosen vipatuksen että se alkaa ajossa viemistämään autoa tois pual? Renkaiden paineet tarkistin ja sen puolen koiranluu mulla ainakin on uuteen vaihdettuna jonne päin auto vetelee maantiellä. Neljänkympin vauhdissa ratti tekee sellasta hyvin pientä edestakaista vipotusta. ???
- Vika selvisi, onneksi aika edullinen remontti kun vaihtoi talvirenkaat vaan alle. :) Aluvanne joko vähän kiero taikka vyö poikki eturenkaasta. -99 vuosimallin renkaalle aika hyvin kertynyt kestoa saksanmaalla. :D